Yleinen keskustelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minulla on esikoisen jäljiltä kaikki pikkuvauvan tavarat, mitään ei tarvitse hankkia. (Esikoiselle tosin pitää hankkia isompi istuin ja sänky.) Mutta esikoisen raskaudessa en uskaltanut hankkia mitään ennen rakenneultraa - ja sitten tulikin äkkiä paniikki, että kohta vauva syntyy ja meillä ei ole mitään vielä. 😅 Aika äkkiä kaikki tarpeellinen saatiin kuitenkin kasaan, sillä sain siskoltani paljon kaikenlaista.

Turvakaukalon hankin käytettynä, mutta siskoltani, ehkä ihan random-tyypiltä en olisi uskaltanut ostaa. Mutta luotettavalta tutulta.

Housut eivät vielä kiristä, mutta minulla onkin vasta korkeintaan rv 4+4, tuskin kyllä niin pitkällä. Esikoisen raskaudessa turvotus tuli aika nopeasti, mutta käytin hoitojen takia Cyclogestejä (keltarauhastuki emätinpuikkoina). Nyt ollaan ihan luomuna.

Mistä tulikin mieleen @Jolinda,että minuakin pelotti silloin lopettaa Cyclogestit. Yliopistosairaalan lääkärit olivat ehdottomasti sitä mieltä, että plussaan lopetetaan, ei ylimääräistä lääkitystä raskaana. Yksityisellä taas olin saanut aiemmin ohjeen käyttää varhaisultraan asti. No, se yksityisellä hoidoista alkanut raskaus ei jatkunut, vaikka käytin Cyclogestejä, mutta julkisella raskaus eteni loppuun asti, vaikka lopetin Cyclot. En kyllä ihan ohjeen mukaan heti, kun kerran olin toiselta lääkäriltä aiemmin toisenlaisen ohjeen saanut, niin ajattelin että ei se varmasti vaarallistakaan ole, mutta muutaman päivän pidempään käytin. Ja pari kolme viimeistä päivää käytin puolikasta annosta eli laitoin vain illalla. Mutta kun esikoisen raskaus meni mallikkaasti, tuli semmoinen luottamus, että kyllä ne lääkärit tietävät, mitä tekevät. Mutta lääkäreissä on tässä kaksi koulukuntaa ilmeisesti. Ja lisäksi varmasti katsovat kunkin kohdalla sen, mikä on lapsettomuuden syy ja millainen lääkitys on tarpeen. Tsemppiä sinulle! 🌈

Niin ja jotain ajattelin vielä, että piti kommentoida! 😅 Hyvää keskustelua oireista täällä sekä kiinnostavia näkökulmia. Itselläni oli aika oireeton esikoisen raskaus, paitsi väsytti hurjasti alusta loppuun, mutta nyt oireet ovat oikein vyöryneet päälle. Pahoinvoinnin taso on yllättänyt, vaikka vielä ei ole tarvinnut oksentaa. Imettäessä erityisesti kuvottaa, mutta haluan silti imettää esikoisen ainakin lähelle vuoden ikää. Suussa maistuu metallin maku,housuihin hulahtelee vetistä valkovuotoa (ennen plussaamista luulin että lirahti pissaa), naama on taas yhtä "harmaa" kuin esikoisen raskaudessa, silmänaluset ovat tummat (minä en tosiaankaan hehku kasvoista raskaana), mies haisee yhtäkkiä nenääni tosi pahalle (vaikka muutama viikko sitten oikein nuuskuttelin häntä, että oi miten hyvältä kulta tuoksut). Rinnat ovat kipeät, eri tavalla kuin jos olisi maitoa kertynyt liikaa ja nännit vähän aristavat imettäessä. Ja alavatsaa ja selkää jomottaa menkkamaisesti. Esikoisen raskaudessa pelkäsin sitä tunnetta ja ravasin vessassa katsomassa, että eihän vuoda. Nyt tuo jomotus tuntuukin turvalliselta; siellä se pieni porautuu lujempaa kiinni ja kohtu kasvaa!

Minulla on esikoisen jäljiltä kaikki pikkuvauvan tavarat, mitään ei tarvitse hankkia. (Esikoiselle tosin pitää hankkia isompi istuin ja sänky.) Mutta esikoisen raskaudessa en uskaltanut hankkia mitään ennen rakenneultraa - ja sitten tulikin äkkiä paniikki, että kohta vauva syntyy ja meillä ei ole mitään vielä. 😅 Aika äkkiä kaikki tarpeellinen saatiin kuitenkin kasaan, sillä sain siskoltani paljon kaikenlaista.

Turvakaukalon hankin käytettynä, mutta siskoltani, ehkä ihan random-tyypiltä en olisi uskaltanut ostaa. Mutta luotettavalta tutulta.

Housut eivät vielä kiristä, mutta minulla onkin vasta korkeintaan rv 4+4, tuskin kyllä niin pitkällä. Esikoisen raskaudessa turvotus tuli aika nopeasti, mutta käytin hoitojen takia Cyclogestejä (keltarauhastuki emätinpuikkoina). Nyt ollaan ihan luomuna.

Mistä tulikin mieleen @Jolinda,että minuakin pelotti silloin lopettaa Cyclogestit. Yliopistosairaalan lääkärit olivat ehdottomasti sitä mieltä, että plussaan lopetetaan, ei ylimääräistä lääkitystä raskaana. Yksityisellä taas olin saanut aiemmin ohjeen käyttää varhaisultraan asti. No, se yksityisellä hoidoista alkanut raskaus ei jatkunut, vaikka käytin Cyclogestejä, mutta julkisella raskaus eteni loppuun asti, vaikka lopetin Cyclot. En kyllä ihan ohjeen mukaan heti, kun kerran olin toiselta lääkäriltä aiemmin toisenlaisen ohjeen saanut, niin ajattelin että ei se varmasti vaarallistakaan ole, mutta muutaman päivän pidempään käytin. Ja pari kolme viimeistä päivää käytin puolikasta annosta eli laitoin vain illalla. Mutta kun esikoisen raskaus meni mallikkaasti, tuli semmoinen luottamus, että kyllä ne lääkärit tietävät, mitä tekevät. Mutta lääkäreissä on tässä kaksi koulukuntaa ilmeisesti. Ja lisäksi varmasti katsovat kunkin kohdalla sen, mikä on lapsettomuuden syy ja millainen lääkitys on tarpeen. Tsemppiä sinulle! 🌈
Kiitos, pitääkin miettiä vielä noita cyclogesteja tai yrittää saada lääkäriin yhteys tulevalla viikolla, jotta voisi kysyä ja varmistaa mitä pitäisi tehdä. Tota annoksen puolittamista mietin myös.. Jotenkin, tuntuu että silloin keho ehtisi reagoida ja voisi alkaa tuottaa progesteronia lisää itse, mutta olisi silti se pieni lääkkeellinen tuki 😅

Ehdin jo kaivata pahoinvointia. Eilen illalla alkoi taas lievästi etova olo, kun päätin mennä suihkuun ennen iltapalaa vaikka oli jo nälkä. Yöllä heräilin pissalle 4-5 kertaa ja joinain kertoina oli vaikea nukahtaa uudelleen, koska etoi niin paljon.
Nyt vissiin viikkojen poksumisen kunniaksi paha olo on toden teolla täällä🤢

Näin muuten yöllä unta, että varhaisultrassa todettiin kaksoset. Varmasti, koska eilen siitä kirjottelin tänneki😅

Poks vaan 6+0❤️

Turvakaukaloista kun oli puhetta aiemmin, niin joo uutena tai sitten tutulta käytettynä. Luulen, että hankitaan uutena koska vaikka kannatankin kierrätystä niin on se nyt ihana, että jotain saa hankkia vauvalle uutena ja kaukalo on siinä mielessä hyvä että siinä on se turvallisuuskin taattu sillon. Ehkä jo vähän olen vilkuillut Cybex Cloud G, että mistä lähtis edullisimmalla:Speak No Evil Monkey:

Me ostettiin viimeksi vähän käytetty kaukalo, koska ei ollut omaa autoa ja tarvittiin sitä vain ihan muutama kerta. Nyt aiotaan varmaan ostaa uutena kaukalo, kun on autokin, niin sitä tullaan tarvitsemaan paljon enemmän. Ja kiva tosiaan ostaa jotain uutta, kun tuntuu että kaikki muu ostetaan aina käytettynä tai peritään 😊 varmaan katselen sitten Black Friday alennuksia, jos varhaisultra vaikuttaa lupaavalta.

Meillä on jäänyt esikoiselta kaikii mahdolliset rojut ja tavarat, niin tuskin yhtään mitään tarvitsee hankkia. Vaatteita olisi ainakin kolmen lapsen tarpeisiin ja leluilla voisi perustaa pienen päiväkodin. 😂 En ole itse paljoa hankkinut, vaan taustalla ovat innokkaat isovanhemmat. Olen avusta superkiitollinen enkä todellakaan halua heitä loukata, mutta vähän kauhistuneena mietin, miten tota jatkuvaa tavaravirtaa voisi hillitä. Jos meille tyttö sattuisi tulemaan, niin sitten varmaan haluaisin jotain söpöjä mekkoja, mutta muuten saa kyllä käyttää isoveljen vanhoja vaatteita. 😁 Muuten melkein kaikki on käytettynä hankittua, mutta turvaistuimet me ollaan hankittu uutena. Toki sillä ajatuksella jo esikoisen kohdalla, että ne ehtii sitten kierrättää seuraavalle, mikä käytettynä hankitulle voisi olla jo hankalaa.

Uusi (käytetty) auto me kyllä joudutaan hankkimaan. Vaihdettiin isompaan vasta juuri ennen esikoisen syntymää, mutta ollaan todettu toi Volkswagen Golf auttamatta liian pieneksi edes meille kolmelle, joten vielä isompaa olisi hankinnassa. Noi turvaistuimet vie uskomattoman paljon tilaa auton sisällä... Itse vielä mahtuisin, mutta miehen istuimen taakse ei millään ilveellä saa lapsen istuinta nykyisessä autossa. Lisäksi pitäisi olla paljon kuljetuskapasiteettia, eli farmari varmaan ainoa mahdollinen vaihtoehto. Ei tuu halvaksi tää lasten tekeminen, kun jokaisen syntyvän kohdalla menee auto vaihtoon. 😅

Huh nyt on alkanut pahoinvoinnin kaveriksi ihan uskomaton väsymyskin. Nukuin eilen kahden tunnin päikkärit ja yöllä 12 tuntia ja edelleen väsyttää vaan. 😪 Miten tässä pitäisi saada asioita tehtyäkin... Pahoinvointiin oon todennut tosi hyviksi noi lasten pienet smoothiet, auttaa yleensä heti pahimpaan etomiseen eikä hirveästi tule lisäenergiaa niistä.

Mulla tulee huono olo, huimaus jos olen unohtanut juoda vettä. Ja päänsärky siihen päälle joka ei meinaa hellittää. Siedän hajuja, olen maalta. Jännä miten erilaiselta oma mies voikin tuoksua. Taapero haisee ihan hikiseltä ja ruuat on kans jänniä.

Ostin motivaatio vesipullon 2 litran tilavuudella, jotta edes jotain tulisi juotua. Vesijohtovesi haisee/maistuu niin pahalle täällä pk-seudulla. 🤢

Mulla tulee huono olo, huimaus jos olen unohtanut juoda vettä. Ja päänsärky siihen päälle joka ei meinaa hellittää. Siedän hajuja, olen maalta. Jännä miten erilaiselta oma mies voikin tuoksua. Taapero haisee ihan hikiseltä ja ruuat on kans jänniä.

Ostin motivaatio vesipullon 2 litran tilavuudella, jotta edes jotain tulisi juotua. Vesijohtovesi haisee/maistuu niin pahalle täällä pk-seudulla. 🤢
Miullakin alkanut kahvin haju ällöttää. 🫠 Ja aamulla mies paistoi sieniä pannulla, oli pakko mennä pois keittiöstä, kun haisi niin ällölle. Yleensä tykkään sienistä... 😆 Ja täälläkin monta päivää ollut päänsärkyä. Epäilen sen kyllä olevan kahvin vieroitusoire. 🫢

Hyvä vinkki toi vesipullo! Pitää itsekin koittaa, kun niin nestehukkainen fiilis välillä.

Mulla meinaa tulla paha olo aina ku hörppään vettä 😵‍💫 Onpa inhottavaa..

Meillä on kans aivan kaikki esikoiselta jäljellä ja semmonen fiilis että toinen tyttö tukossa, niin ei tarvis sen puoleen ostaa uusia vaatteita tai mitää lelujakaan.. Mut itse toisena lapsena oon kokenut lapsena jo tärkeäksi sen, et jotku lelut on ollut ihan mun ikiomia ja nyt on ihana ollut antaa omia vanhoja vaatteita omalle tytölle. Niin todennäköisesti kyllä jotain omaa vaatetta ja pehmolelua (joita on jo iso kasa) täytyy hommata sisaruksellekin 🩷 Maltilla kuitenkin ja kiertoon semmosta mitä ei esikoiseltakaan enää tarvi

Ai niin mulla on muuten atm raskauspahoinvointi, räkäflunssa ja viikonloppuna vatsatauti eli vatsa oli sekaisin 🥲 Tiiän et se ei ollut raskauteen liittyvää kun tarttui esikoisellekin.. Mut ollut aika vointi!

Uskallatteko hankkia jo näin alkuviikoilla jotain vauvalle, jos kohdalle sattuu?

Mä oon tässä kuopuksen jälkeen saattanut hyvinkin ostella kirpparilta jos oon löytänyt jonku supersievän bodyn tms, ja myös raskaus/imetysvaatteita, koska niitä ei ihan joka paikassa oo suurella tarjonnalla joten oon kyllä käyttäny tilanteen hyväksi esim kun näin Blaan imetyshupparin varmaan toista vuotta sitten kirpparilla. Tuolla se odottaa, ehkäpä vuoden päästä on parhaillaan käytössä.:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat::thumbs-up:Ehkä kun lapsia on jo siunaantunut, niin on helpompi ollu luottaa, että kyllä se neljäskin sieltä joskus tulee, ja siksi oon viitsinyt ostaa jemmaan... Ja edelleen siis kuopukselta säilytetty suurin osa vauvavaatteista. :Smiling Face With Smiling Eyes:
En uskalla vielä, jos sitten rakenneultran jälkeen. Kauppojen lastenvaateosaston ohi kun menee niin melkein pitää pysähtyä hypistelemään pieniä vauvanvaatteita, useamman vuoden jo katsellut että saispa vielä ostaa niitä omalle lapselle😍 Tiedän ettei itse paljon tarvitsisi ostaa vatteita, kun suvusta saa joitakin kiertoon, niin kuin esikoisen vanhat vaatteet on myös mennyt kiertoon. Varmaan hyvässä kunnossa olevat tulee takaisinpäin. Mutta jotain haluan itsekkin ostaa pienelle😊

En uskalla. Ehkä sit lähempänä puolta väliä alan tekemään hankintoja pikkuhiljaa. Isommat hankinnat jätän viimeiseksi, mutta rahaa pistän sivuun jo alusta alkaen. Aattelin keväällä alkaa kytätä vaunuja torista, että sit ku ne sopivat sieltä löytyy niin voi sit heti ostaa.

Ootteko uskaltanu hankkia kaukaloa käytettynä?
Esikoiselle sain sukulaiselta turvakaukalon ja rattaat, ei tarvinnut silloin itse paljon hankkia isompia ostoksia kun melkein kaiken sai sukulaisilta käytettynä. Tuntemattomalta en kyllä ostaisi käytettyä turvakaukaloa, kun ei tiedä sen kuntoa.

Keväällä sitten turvakaukalon ja vaunujen ostoon. Tällä kertaa haluan sellaisen vaunun, mihin saa turvakaukalon adapterilla kiinni. Vähän olen netistä selannut millaiset haluan hankkia😅. Esikoisen vauva aikana mietin, että jonkin tavaran oisin halunnut olevan erilainen, mutta eipä silloin raaskinut ostaa hyvän ja käyttökelpoisen tavaran tilalle uutta.

Minä ostin ihanan leikkimaton jo joskus kun alettiin yrittämään. Muuten luulen että kaikki hankinnat tehdään joskus siinä rakenneultran jälkeen, tai vähän aiemmin jos on vaikka hyviä tarjouksia. Vielä ei kuitenkaan ihan uskalla.

Mitähän kaikkea sitä nyt pitäisikään hankkia? Onko suosituksia hyvistä rattaista, turvakaukaloista yms? Tuntuu että on vielä ihan ulalla tästä kaikesta. 🙈

Mites teidän oireet? Voiko joku jo erittäin pahoin?

Mulla näköjään taas alkaa tää kamala olo. Ilmeisesti verenpainekin matalahko, kun usein huimaa/pyörryttää. Energisyys loistaa poissaolollaan, ja väsyttää niin, että oisin valmis nukahtamaan pystyyn. 😅 oikeesti ei kyllä naurata, kun pitää töissäkin jaksaa käydä yms.🫣
Mutta mun ei tee mieli mitään ruokaa. Oikein innolla odottelen alkaako se oksentelu vai ei..😅🫣

Täällä kans huimaa ja silmät pimenee, jos vähänkään liian nopeasti nousee. Mulla rinnat on kosketusarat ja vatsaa nipistelee. Väsymystä on myös, eilen en tosin nukkunut päiväunia, mutta silti ei meinaa saada mitään aikaan töissä. Ja joskus jos en oo syönyt tarpeeksi, tulee sellainen huono-olo. Eilen oli pakko pyytää mies tuomaan leipäpalanen sänkyyn kun olin jo mennyt nukkumaan, kun alkoi pahoinvointi. Onneksi meni suht helposti ohi.

Tällä viikolla aion ostaa smoothie-pusseja, kun niitä saa sängyn viereen helposti säilöön 😅 ja voi juoda/syödä pahimpaan kuvotukseen.

Mutta siis omasta mielestä vielä aika vähän oireita ja voisi suurimmaksi osaksi olla periaatteessa "tavallista luteaalivaihetta", jos ei menkat olisi myöhässä.

Lueskelin just vanhan raskauden oireita ja siellä oli tullut "paha" pahoinvointi 6+0 eteenpäin, toivon, että tähän raskauteen ei kuulu oksentelua ja tähän mennessä näyttää hyvältä sen puolesta.

Mulla aika maltilliset oireet. Menkkakipua/vatsan juilinaa jonkin verran päivittäin. Tänään ei ole ollut pahoinvointia, eilen oli kyllä koko päivän huono olo. Väsymys on aika lamauttavaa. Tänään alkaa yövuorot😴😴

Lueskelin yhtenä päivänä esikoisen aikaisia kirjotuksia, suoraan vuodelta 2010😅 Pahoinvointi alkoi sillon melkein heti plussan jälkeen voimakkaana ja oksensin ekan kerran 6+3. Sitä edeltävät kaks viikkoa oli mennyt yökkiessä. Esikoisestahan oksensin 34+ viikoille yötä päivää päivittäin🤢

Kuopuksesta en muista oksentaneeni ku maks 1-2 kertaa. Muistelen, että pahoinvointikin oli helpompaa ja kesti vaan ne alkuviikot.

Onko muilla jo tyttö/poikaoloa? Mulla vahva tyttöolo. Tai ehkä toive, koska tytölle ois nimi valmiina ja haluisin sen päästä antamaan😍

Tänään 6+1 (varhaisultraan enää viikko!)

Hei, liityn varovasti tänne. Viime viikolla luulin menkkojen tulleen, mutta kun vuoto oli niin omituista ja alavatsa pömpötti niin tein varmuuden vuoksi testin ja se oli positiivinen. Vuoto huolettaa, mutta se on loppunut nyt ja digillä sain viikot 3+ niin kaipa ainakin voi vähän herätellä toiveita☺️

Tänään on 5+1, vielä ei muita raskausoireita kuin väsymys. Esikoisen kanssa oli aika vähäoireista, toivottavasti olisi näin nytkin.

Täällä ei vieläkään oikein mitään oireita rintojen kipuilun lisäksi. Suolaista on tehnyt mieli. Tällä hetkellä meetvurstia, mutta se on tietenkin kiellettyjen ruokien listalla. 😅

Takaisin