Yleinen keskustelu

meilläpäin muutamalla tutulla mennyt nuo seulonnan verinäytteet hukkaan ja ovat saaneet ilmaiseksi tuon nipt tutkimuksen :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
 
Saanko kysyä (ei ole pakko vastata jos et halua) mutta mikä sikiöseulontaan osallistumisessa pelottaa? Vai siis onko se päätös se mikä pelottaa. Ihan mielenkiinnosta kun tuntuu että tosi harvassa on ne jotka ei osallistu niin kiinnostaa mikä taustalla. Eli siis ihan uteliaisuuttani kyselen 😅
Tottakai saat kysyä. 😊
Mua siis pelottaa se, että löytyykin jotain niin vakavaa että olisi pakko miettiä raskauden keskeytystä. Jotenkin en pelkää sitä, että ilmenis down tms. Tässä on joku ajatus, että tieto lisää tuskaa tyyppinen juttu. Hankala oikein selittää tai saada itekkään kiinni. Ehkä se menettämisen pelko on, niin vahva.

Miehän en kahden edellisen kohdillakkaan käynyt seulonnoissa. En tiedä miksi nyt sit jopa harkitsen sinne menemistä. 🤔
 
Ollaan myös harkittu! Mutta tosiaan nykyään jotkut sairaanhoitopiirit tarjoavat tätä (ainakin Turussa ja Helsingissä olen kuullut saatavan ns. muuten vaan), joten ajattelin ensin vähän kysellä ekassa neuvolassa😁 Tuo on kyllä omakustanteisisti niin pirun kallis, että vähän hirvittää😬
Joo Turussahan saa kaikki, se on ihan mahtavaa! Helsingissä oli alkuvuodesta myös pilotti, mutta se loppui jo maaliskuussa, niin tällä hetkellä ei saa. Mutta ois kyllä ihanaa jos tuo Turun käytäntö tulisi vähitellen kaikkialle.
 
Tottakai saat kysyä. 😊
Mua siis pelottaa se, että löytyykin jotain niin vakavaa että olisi pakko miettiä raskauden keskeytystä. Jotenkin en pelkää sitä, että ilmenis down tms. Tässä on joku ajatus, että tieto lisää tuskaa tyyppinen juttu. Hankala oikein selittää tai saada itekkään kiinni. Ehkä se menettämisen pelko on, niin vahva.

Miehän en kahden edellisen kohdillakkaan käynyt seulonnoissa. En tiedä miksi nyt sit jopa harkitsen sinne menemistä. 🤔
Se on kyllä totta tuo tieto lisää tuskaa. Ymmärrän kyllä! Oot myös rohkea kun uskallat ottaa vastaan sen mitä tulee. Ja nämä on juuri niitä asioita joissa pitää tehdä niinkuin omalta kannalta on paras vaihtoehto.

Toisaalta tieto lisää tuskaa, toisaalta meille myös selkeytti paljon kun kuulimme ettei meidän keskeytetyllä olisi ollut elämän edellytyksiä. Eli vaikka ei olisi itse sitä päätöstä tehty niin ei olisi loppuun asti mennyt kuitenkaan. Itselleni pahempi olisi ollut se jos olisi onnellisesti odotusta jatkanut ilman tietoa ja sitten olisikin syntynyt kuolleena tai ihan yhtäkkiä aivan kesken 😔 mutta kuten yllä sanoin, jokaisen henk.koht.päätöksiä, ja ymmärrän täysin molemmat näkökannat. Ei ollut helppoja ne viikot nt-ultran jälkeen tarkempia tutkimuksia ja tuloksia odotellessa eikä keskeytyskokemustakaan kyllä kenellekään toivo.
 
Se on kyllä totta tuo tieto lisää tuskaa. Ymmärrän kyllä! Oot myös rohkea kun uskallat ottaa vastaan sen mitä tulee. Ja nämä on juuri niitä asioita joissa pitää tehdä niinkuin omalta kannalta on paras vaihtoehto.

Toisaalta tieto lisää tuskaa, toisaalta meille myös selkeytti paljon kun kuulimme ettei meidän keskeytetyllä olisi ollut elämän edellytyksiä. Eli vaikka ei olisi itse sitä päätöstä tehty niin ei olisi loppuun asti mennyt kuitenkaan. Itselleni pahempi olisi ollut se jos olisi onnellisesti odotusta jatkanut ilman tietoa ja sitten olisikin syntynyt kuolleena tai ihan yhtäkkiä aivan kesken 😔 mutta kuten yllä sanoin, jokaisen henk.koht.päätöksiä, ja ymmärrän täysin molemmat näkökannat. Ei ollut helppoja ne viikot nt-ultran jälkeen tarkempia tutkimuksia ja tuloksia odotellessa eikä keskeytyskokemustakaan kyllä kenellekään toivo.

Olet älyttömän vahva, kun jaat oman kokemuksesi. ❤️ Kiitos siitä. Arvostan kovasti. Ja ihana kuulla eri näkökanotoja, kun oma pää on aivan solmussa. 😊
 
Ymmärrän tuon tieto lisää tuskaa mutta mulle tuottaa enemmän tuskaa se, jos en saa kaikkea mahdollista tietoa. Eli en voisi jättää käyttämättä mahdollisuutta noihin seulontoihin. Sama koskee sukupuolen selvittämistä, on vain pakko tietää kun tieto on saatavilla. Mutta rohkeaa odottaa synnytykseen saakka näitä tietoja!
 
Kun multa kysyttiin neuvolassa osallistutaanko me sikiöseulontaan en oikein osannut sanoa mitään. Lopulta vaan sanoin, et ei kai siitä haittaakaan ole. 😁 Nyt kun ollaan miehen kanssa asiaa mietitty niin ollaan sitä mieltä, että meille on parempi saada se kaikki tieto mikä on tarjolla. Mutta ymmärrän kyllä hyvin tuon tieto lisää tuskaa.

Tänään meillä ollut löhöpäivä. ☺️ Ja ihanaa, kun nyt on pari vapaata ja töihin meen vasta perjantaina iltavuoroon. Mielikin on parempi, kun saa hengähtää. 😊

Oon tänään miettinyt, et voiko kissa vaistota ihmisen raskauden? 🤔 Meidän toinen kissa on jo pidempään hakeutunut mun seuraan ja lähelle. Se puskee ja haistelee mua ja välillä seuraa joka paikkaan. Vessassakaan ei saa olla rauhassa. 🙈🤣 Aiemmin hän on viihtynyt enemmän omissa oloissa.
 
Kun multa kysyttiin neuvolassa osallistutaanko me sikiöseulontaan en oikein osannut sanoa mitään. Lopulta vaan sanoin, et ei kai siitä haittaakaan ole. 😁 Nyt kun ollaan miehen kanssa asiaa mietitty niin ollaan sitä mieltä, että meille on parempi saada se kaikki tieto mikä on tarjolla. Mutta ymmärrän kyllä hyvin tuon tieto lisää tuskaa.

Tänään meillä ollut löhöpäivä. ☺️ Ja ihanaa, kun nyt on pari vapaata ja töihin meen vasta perjantaina iltavuoroon. Mielikin on parempi, kun saa hengähtää. 😊

Oon tänään miettinyt, et voiko kissa vaistota ihmisen raskauden? 🤔 Meidän toinen kissa on jo pidempään hakeutunut mun seuraan ja lähelle. Se puskee ja haistelee mua ja välillä seuraa joka paikkaan. Vessassakaan ei saa olla rauhassa. 🙈🤣 Aiemmin hän on viihtynyt enemmän omissa oloissa.
Voi lemmikit vaistota! Meillä edellinen kissa sillon kun odotin esikoista niin tuli mahan lähelle aina nukkuun, varsinkin vähän pisemmillä viikoilla.
 
Kun multa kysyttiin neuvolassa osallistutaanko me sikiöseulontaan en oikein osannut sanoa mitään. Lopulta vaan sanoin, et ei kai siitä haittaakaan ole. 😁 Nyt kun ollaan miehen kanssa asiaa mietitty niin ollaan sitä mieltä, että meille on parempi saada se kaikki tieto mikä on tarjolla. Mutta ymmärrän kyllä hyvin tuon tieto lisää tuskaa.

Tänään meillä ollut löhöpäivä. ☺️ Ja ihanaa, kun nyt on pari vapaata ja töihin meen vasta perjantaina iltavuoroon. Mielikin on parempi, kun saa hengähtää. 😊

Oon tänään miettinyt, et voiko kissa vaistota ihmisen raskauden? 🤔 Meidän toinen kissa on jo pidempään hakeutunut mun seuraan ja lähelle. Se puskee ja haistelee mua ja välillä seuraa joka paikkaan. Vessassakaan ei saa olla rauhassa. 🙈🤣 Aiemmin hän on viihtynyt enemmän omissa oloissa.
Meillä seuraa osa kissoista ihan rutiinisti vessaan, varsinkin aamuisin, ja ovat muutenki mamman vauvoja kaikki 😀 Mutta olen kyllä huomannu, että yks on tullu lähiaikoina paljon enemmän viereen sohvalle ja kyhnäämään. Hänellä tosin on muutenki ollu välillä vähän itsenäisempiä kausia ja sitte taas tulee kainaloon nukkumaan, kirjaimellisesti. On myös äärimmäisen mustasukkainen tapaus, miehen kanssa kun aamusuukkoa vaihdetaan niin kohta on jo märkä nenu siellä välissä 😂 Mutta käynyt tosiaan mielessä, että aistiiko jotain. Kyseisen kissan kanssa joudutaan olemaan tarkkana, kun tykkää tulla päälle maate, ettei mene vauvan päälle ja tukehduta toista 😬
 
Kun multa kysyttiin neuvolassa osallistutaanko me sikiöseulontaan en oikein osannut sanoa mitään. Lopulta vaan sanoin, et ei kai siitä haittaakaan ole. 😁 Nyt kun ollaan miehen kanssa asiaa mietitty niin ollaan sitä mieltä, että meille on parempi saada se kaikki tieto mikä on tarjolla. Mutta ymmärrän kyllä hyvin tuon tieto lisää tuskaa.

Tänään meillä ollut löhöpäivä. ☺️ Ja ihanaa, kun nyt on pari vapaata ja töihin meen vasta perjantaina iltavuoroon. Mielikin on parempi, kun saa hengähtää. 😊

Oon tänään miettinyt, et voiko kissa vaistota ihmisen raskauden? 🤔 Meidän toinen kissa on jo pidempään hakeutunut mun seuraan ja lähelle. Se puskee ja haistelee mua ja välillä seuraa joka paikkaan. Vessassakaan ei saa olla rauhassa. 🙈🤣 Aiemmin hän on viihtynyt enemmän omissa oloissa.
Mä oon havahtunu samaan meidän kissan kanssa! Nytkin nukkuu mun jalkojen välissä mahollisimman lähellä mun "haaruksia".😄 Normaalistikkin nukkuu lähellä, mutta lähinnä jalkopäässä. Meillä on oranssi kissa ja omaa hyvinkin oranssin kissan vinkeet, mutta minua kohtaan ne on selvästi vähentyny. 😅 Mut tosiaan, jos mä meen pötköttää, niin sekin pötköttää. Ja seuraa minua. Tänään päivällä kissa ollu kuulema omissa oloissaan muualla, kun oon ollu töissä, mutta heti tää tuli mun kanssa pötköttää kun pääsin töistä. 😅 Eli kyl mä uskon että vaistoo/haistaa raskauden. 😊
 
On aika hellyyttävää, kun toinen kehrää onnellisena vieressä. 🥰 Se jotenkin rauhottaa.

Meidänkin täytyy olla tarkkana kummankin kissan kanssa sitten kun vauva tulee. Ei mitään tietoa miten suhtautuvat lapsiin, kun ei ole lähipiirissä pieniä lapsia.
 
On aika hellyyttävää, kun toinen kehrää onnellisena vieressä. 🥰 Se jotenkin rauhottaa.

Meidänkin täytyy olla tarkkana kummankin kissan kanssa sitten kun vauva tulee. Ei mitään tietoa miten suhtautuvat lapsiin, kun ei ole lähipiirissä pieniä lapsia.
Meidän käytöshäiriöinen kissa suhtautui ihanasti vauvaan. Pötkötteli vieressä/jaloissa usein. Olin tarkka ettei ollut liian lähellä päätä tai maannut päällä. Jännitti etukäteen kyllä, mutta hyvin meni. Sitten kun vauva liikkui ja ei tajunnut jättää kissaa rauhaan niin pari kertaa raapaisi. Kun vauva/tapero oppi rajat niin niistä tuli hyvät kaverukset.
 
Kissoihin en osaa ottaa kantaa, mutta meillä on paimenkoira, joka aistii kyllä kaiken mahdollisen. Käytös muuttui miltei heti, kun huomasin olevani raskaana. Ei tahdo enää päästää edes miestä mun lähelle, saa nähdä miten suojelee sitten vauvaa. Treeniä treeniä, että saadaan arki sujumaan😬
 
Meidän käytöshäiriöinen kissa suhtautui ihanasti vauvaan. Pötkötteli vieressä/jaloissa usein. Olin tarkka ettei ollut liian lähellä päätä tai maannut päällä. Jännitti etukäteen kyllä, mutta hyvin meni. Sitten kun vauva liikkui ja ei tajunnut jättää kissaa rauhaan niin pari kertaa raapaisi. Kun vauva/tapero oppi rajat niin niistä tuli hyvät kaverukset.
Ihana kuulla, että teillä kissa suhtautui hienosti vauvaan. ❤️ Uskon, että meilläkin kaikki menee hyvin. Pitää vaan olla tarkkana, mut antaa kissojen rauhassa sit tutustua vauvaan.
 
Kissoihin en osaa ottaa kantaa, mutta meillä on paimenkoira, joka aistii kyllä kaiken mahdollisen. Käytös muuttui miltei heti, kun huomasin olevani raskaana. Ei tahdo enää päästää edes miestä mun lähelle, saa nähdä miten suojelee sitten vauvaa. Treeniä treeniä, että saadaan arki sujumaan😬
Mun tädillä oli aikanaan koira, joka vahti meitä kersoja koko ajan. Täti asu lammen rannalla ja kun kesäisin vietettiin kaikki päivät heillä uiden niin tämä koira istui laiturilla ja vahti meitä. 😁 Välillä kävi nappaamassa uikkarista ja yritti vetää pois vedestä, jos erehdyttiin uimaan väärään suuntaan. 🙈 Samaa teki myös mun tädille ja hänen miehelle. Koskaan ei meitä satuttanut. Osasi ottaa hienosti kiinni ilman, että olisi sattunut. En muista rotua, mutta kova oli vahtimaan meitä. 😁
 
Kun multa kysyttiin neuvolassa osallistutaanko me sikiöseulontaan en oikein osannut sanoa mitään. Lopulta vaan sanoin, et ei kai siitä haittaakaan ole. 😁 Nyt kun ollaan miehen kanssa asiaa mietitty niin ollaan sitä mieltä, että meille on parempi saada se kaikki tieto mikä on tarjolla. Mutta ymmärrän kyllä hyvin tuon tieto lisää tuskaa.

Tänään meillä ollut löhöpäivä. ☺️ Ja ihanaa, kun nyt on pari vapaata ja töihin meen vasta perjantaina iltavuoroon. Mielikin on parempi, kun saa hengähtää. 😊

Oon tänään miettinyt, et voiko kissa vaistota ihmisen raskauden? 🤔 Meidän toinen kissa on jo pidempään hakeutunut mun seuraan ja lähelle. Se puskee ja haistelee mua ja välillä seuraa joka paikkaan. Vessassakaan ei saa olla rauhassa. 🙈🤣 Aiemmin hän on viihtynyt enemmän omissa oloissa.
Kyllä ne jotain vaistoaa. Meiän yks kissoista on painanut päänsä kohdun päälle ja alkanut unille. Jotenkin aika liikuttavaa🥰
 
En osaa sanoa eläimistä mutta ilmeisesti esikoinen vaistosi samantien jotain, alkoi sanomaan jatkuvasti "vauva vauva" just kun olin tehnyt raskaustestin. Ja tätä jatkui pari viikkoa. Tai sitten oli sattumaa :smiling-eyes: Hän on vielä sen verran pieni (täyttää kohta 2) ettei olla kerrottu eikä todennäköisesti tajuaisi ellei kerrota.
 
Käytiin tänään varhaisultrassa. Aamusta asti jännitti ihan kamalasti. 🫣 Heräsin jo 4:30, vaikka 6:30 oli kello sopimassa. 🙈 Aika polille oli 9:15. 😊Mieleen hiipi väkisin ajatus, et entä jos pikkuinen ei olekaan enää elossa. Mutta turhaan huolehdin. 🥰 Siellä se pieni oli edelleen. 🥰 Liikkui tomerasti ja sydän löi kovaa. 😍 Neuvolan laskujen mukaan (edellisistä menkoista laskettuna) nyt olis rv10+2, ultran mukaan 9+6. Mut toistaiseksi menen vielä ton neuvolan laskujen mukaan. LA mahdollisesti siirtyy muutamalla päivällä myöhemmäksi, mutta se varmistuu parin viikon päästä, kun menen uudelleen äitiyspolille.

Mulla oli samalla aika diabeteshoitajalle ja -lääkärille. Lääkitystä tehostetaan nyt paljon, että mulla ja pienellä olis mahd. hyvä olla. 😊
 
Käytiin tänään varhaisultrassa. Aamusta asti jännitti ihan kamalasti. 🫣 Heräsin jo 4:30, vaikka 6:30 oli kello sopimassa. 🙈 Aika polille oli 9:15. 😊Mieleen hiipi väkisin ajatus, et entä jos pikkuinen ei olekaan enää elossa. Mutta turhaan huolehdin. 🥰 Siellä se pieni oli edelleen. 🥰 Liikkui tomerasti ja sydän löi kovaa. 😍 Neuvolan laskujen mukaan (edellisistä menkoista laskettuna) nyt olis rv10+2, ultran mukaan 9+6. Mut toistaiseksi menen vielä ton neuvolan laskujen mukaan. LA mahdollisesti siirtyy muutamalla päivällä myöhemmäksi, mutta se varmistuu parin viikon päästä, kun menen uudelleen äitiyspolille.

Mulla oli samalla aika diabeteshoitajalle ja -lääkärille. Lääkitystä tehostetaan nyt paljon, että mulla ja pienellä olis mahd. hyvä olla. 😊
Ihana kuulla että kaikki oli hyvin! 😍 Meillä samat viikot 🤭

Tänään ollut muuten hyvä päivä, mut jumaleissön rupes koiran kanssa lenkillä särkemään rintoihin kun ilmeisesti tuuli kävi paidan läpi 🙄 meinas itku päästä kun tuntui niin epämukavalta.

Huomenna pitäiskin sit alkaa valmistelemaan viikonlopun juhlia, ostettiin viime kesänä talo niin pidetään tuparit + minun ja miehen yhteiset kolmekymppiset lauantaina 🌞
 
Ihana kuulla että kaikki oli hyvin! 😍 Meillä samat viikot 🤭

Tänään ollut muuten hyvä päivä, mut jumaleissön rupes koiran kanssa lenkillä särkemään rintoihin kun ilmeisesti tuuli kävi paidan läpi 🙄 meinas itku päästä kun tuntui niin epämukavalta.

Huomenna pitäiskin sit alkaa valmistelemaan viikonlopun juhlia, ostettiin viime kesänä talo niin pidetään tuparit + minun ja miehen yhteiset kolmekymppiset lauantaina 🌞
Toivottavasti sää suosii teidän tämänpäiväisiä juhlia! Isosti onnea vanhenemisen johdosta!
 
Takaisin
Top