Yleinen keskustelu

Ihan jumalaton väsymys vaivannut tänään. 🥱 Töihin ajellessa aamupäivällä tuntu, et en pysy hereillä yhtään. 🫣 Sama homma vuororaportilla. Tuntu, et silmät painuu väkisin kiinni. Työkaveri huomas, et mua väsyttää ja kysy oonko nukkunut huonosti. Jotain siihen suuntaan mutisin ja vaihdoin puheenaihetta. 😁 Onneks se väsymys hellitti iltavuoron aikana hieman. Nyt on ihana istua sohvalla saunan jälkeen ja mies hieroo mun kipeitä jalkoja. 🥰 Pitäis yrittää jaksaa valvoo vähän pidempään, kun huomenna alkaa yövuorot. Sais sit päivällä nukuttua ennen töihin lähtöä.
 
Itsellä vasta esikoinen, mutta alavatsan turvotus on ihan järkyttävä 🤐 oon "onneksi" muutenkin vähän pullakampi, että sinällään ei huomattavaa eroa ole, mutta itsellä tosi epämukava ja epäviehättävä olo tän turvotuksen kanssa 🥲
Mä myös pullukampi niin raskaus ei välttämättä näy ihan heti. Mut niin ku sanoit, turvotus aiheuttaa epämukavan ja epäviehättävän olon. 🙄
 
Ihan jumalaton väsymys vaivannut tänään. 🥱 Töihin ajellessa aamupäivällä tuntu, et en pysy hereillä yhtään. 🫣 Sama homma vuororaportilla. Tuntu, et silmät painuu väkisin kiinni. Työkaveri huomas, et mua väsyttää ja kysy oonko nukkunut huonosti. Jotain siihen suuntaan mutisin ja vaihdoin puheenaihetta. 😁 Onneks se väsymys hellitti iltavuoron aikana hieman. Nyt on ihana istua sohvalla saunan jälkeen ja mies hieroo mun kipeitä jalkoja. 🥰 Pitäis yrittää jaksaa valvoo vähän pidempään, kun huomenna alkaa yövuorot. Sais sit päivällä nukuttua ennen töihin lähtöä.
Tuli hei muuten yövuoroista mieleen, että tiesithän, että niitä ei suositella raskaana ja on oikeus vaatia, ettei joudu niitä tekemään? Toki jokainen päättää itse, mutta siltä varalta, että ei ollut vielä tiedossa niin vinkkaan 😊 Tuli mieleen, kun oma mies on vuorotyössä, jossa 12h vuorot ja yksi hänen kollegansa nyt uudestaan raskaana ja lopetti jo heti alussa yövuorot. Mutta kannattaa lukea aiheesta, niin sit voi itse tehdä päätöksen! 🩷
 
Tuli hei muuten yövuoroista mieleen, että tiesithän, että niitä ei suositella raskaana ja on oikeus vaatia, ettei joudu niitä tekemään? Toki jokainen päättää itse, mutta siltä varalta, että ei ollut vielä tiedossa niin vinkkaan 😊 Tuli mieleen, kun oma mies on vuorotyössä, jossa 12h vuorot ja yksi hänen kollegansa nyt uudestaan raskaana ja lopetti jo heti alussa yövuorot. Mutta kannattaa lukea aiheesta, niin sit voi itse tehdä päätöksen! 🩷

Enpäs muuten tiennyt tuosta. 🫣 Kiitti vinkistä. ❤️ Pitää perehtyä asiaan ja miettiä sitten miten jatkossa teen. Jäin miettimään, et neuvolassa kyllä puhuttiin mun työstä, mut en yhtään muista oliko yövuoroista mitään puhetta. 🧐Omakannassa lukee vaan työstä, et ”ei merkittäviä riskejä”.

En oo töissä kertonut raskaudesta, mut täytyypä harkita, jos esimiehelle kertois jo nyt. Olis sit helpompi suunnitella mun työvuorotkin.
 
Enpäs muuten tiennyt tuosta. 🫣 Kiitti vinkistä. ❤️ Pitää perehtyä asiaan ja miettiä sitten miten jatkossa teen. Jäin miettimään, et neuvolassa kyllä puhuttiin mun työstä, mut en yhtään muista oliko yövuoroista mitään puhetta. 🧐Omakannassa lukee vaan työstä, et ”ei merkittäviä riskejä”.

En oo töissä kertonut raskaudesta, mut täytyypä harkita, jos esimiehelle kertois jo nyt. Olis sit helpompi suunnitella mun työvuorotkin.
Aika jännä! Tosin musta ainakin tuntuu, ettei neuvolassa aina olla kaikesta ihan perillä, varmaan riippuu terveydenhoitajastakin. Voi toki olla, että riskit ei sit ole niin isot, että he huomioisi sitä. Mutta monet ammattiliitotkin ainakin suosittelee yövuorojen lopettamista tai max. yhtä yövuoroa per viikko ja mun mielestä se on kirjattu ihan työoikeuslakiinkin (joku EU-direktiivi 😅), että raskaana olevilla on oikeus niistä kieltäytyä. Mutta ainakin voit sit nyt sit tutustua aiheeseen ja miettiä! 😊 Työyhteisöjä ja työnantajiakin on varmasti monenlaisia, mutta ainakin puolison työpaikalla on ollut aina tosi hyvä suhtautuminen ja yövuorot saanut lopettaa sit heti raskauden alussa niin halutessaan.
 
Enpäs muuten tiennyt tuosta. 🫣 Kiitti vinkistä. ❤️ Pitää perehtyä asiaan ja miettiä sitten miten jatkossa teen. Jäin miettimään, et neuvolassa kyllä puhuttiin mun työstä, mut en yhtään muista oliko yövuoroista mitään puhetta. 🧐Omakannassa lukee vaan työstä, et ”ei merkittäviä riskejä”.

En oo töissä kertonut raskaudesta, mut täytyypä harkita, jos esimiehelle kertois jo nyt. Olis sit helpompi suunnitella mun työvuorotkin.
Olipa hyvä vinkki! Mulla on pitkiä takapäivystyksiä, jolloin puhelin voi pirahtaa parin-kolmen vuorokauden aikana lukuisia kertoja. Vaikka se on vain puhumista, mutta se energian tarve että saa aivot järkeviä ratkaisuja tekemään on valtava. Pitääpä ottaa asia pomon kanssa aikanaan puheeksi uuden toimintamallin löytämiseksi.
 
Ihan jumalaton väsymys vaivannut tänään. 🥱 Töihin ajellessa aamupäivällä tuntu, et en pysy hereillä yhtään. 🫣 Sama homma vuororaportilla. Tuntu, et silmät painuu väkisin kiinni. Työkaveri huomas, et mua väsyttää ja kysy oonko nukkunut huonosti. Jotain siihen suuntaan mutisin ja vaihdoin puheenaihetta. 😁 Onneks se väsymys hellitti iltavuoron aikana hieman. Nyt on ihana istua sohvalla saunan jälkeen ja mies hieroo mun kipeitä jalkoja. 🥰 Pitäis yrittää jaksaa valvoo vähän pidempään, kun huomenna alkaa yövuorot. Sais sit päivällä nukuttua ennen töihin lähtöä.
Mä meinasin nukahtaa eilen työpöydän ääreen lounaan jälkeen 🥱 ihan kamala väsymys. Toi toimistotyö ei tässä asiassa auta kun tuijottaa vaan konetta 😅
 
Meillä oli eilen firman kesäjuhlat. En muista niin kosteissa firman bileissä olleeni ikinä ennen, etkot ja kaikki 😳 oli alkotonta juomaa onneksi myös ja moni ympärilläkin niitä joi. Kukaan ei mulle mitään alkoa tyrkyttänyt eikä kummemmin kysellyt kun sanoin että miehellä aamulla töihin meno ja mulla lapsen hoito. Oli kyllä jalat ja alaselkä tosi tohjona jo aikaisin niin lähdin jo reilusti ennen esiintyjää kotiin. Jossain kohtaa pitelin kollegan punkkulasia kädessä ja hyh hyh 🤢 kun hais pahalle. Mutta oli kivaa vähän tuulettua.
 
Mä meinasin nukahtaa eilen työpöydän ääreen lounaan jälkeen 🥱 ihan kamala väsymys. Toi toimistotyö ei tässä asiassa auta kun tuijottaa vaan konetta 😅
Ei varmaan oo helppoo pysyä hereillä tietokoneen äärellä. 🙈 Mä oon hoitoalalla ja välillä pelkkä työn tahti ja määrä väsyttää, mut nyt tuntuu ettei tarvii ees tehdä mitään, kun väsyttää ihan kamalasti. 😁
 
Oli vähän taukoa tältä palstalta ja sori kun palaan parin päivän takasiin kommentteihin mutta siis oon johonkin jo valittanutkin mutta tää vatsa nyt pullahti ihan liian ajoissa esiin, jos vertaa esikoiseen. Tuntuu, että koko ois ainakin 1 kk edellä. Oon ymmärtänyt, että tokan kanssa se tosiaan tulee nopeammin esiin, kun mikään ei ns. estä ja kroppa muistaa. Mutta vähän kyllä häiritsee kun en haluaisi kaikille kertoa vielä ennen sitä ultraa...Enää 13 päivää jäljellä mutta sitä ennen parit juhlat ja työpaikan virkistyspäivä, aika vaikeeksi menee :tears:Ja äitiysvaatteita oon jo haalinu, vanhoja edellisestä ja tilasin zalandolta. Viime raskaus oli ihan eri vuodenaikaan niin puuttui esim. shortseja.
Täähän on siitä hauska aika olla raskaana et tullaan tarvii raskausvaatteita monena eri vuodenaikoina 😁

Ihan samaa oo miettiny et miten jo nyt on vatsa pullollaan. Esikoisesta oli vasta 12 viikolla ja nyt mulla on jo 8+ viikolla pieni kumpu. Äitiys shortsit oli liian isot ja tavallisia shortseja ei kykene pitää ku puristaa ja sattuu. Pitää varmaan kommandona olla mekon alla🤣
 
Täähän on siitä hauska aika olla raskaana et tullaan tarvii raskausvaatteita monena eri vuodenaikoina 😁

Ihan samaa oo miettiny et miten jo nyt on vatsa pullollaan. Esikoisesta oli vasta 12 viikolla ja nyt mulla on jo 8+ viikolla pieni kumpu. Äitiys shortsit oli liian isot ja tavallisia shortseja ei kykene pitää ku puristaa ja sattuu. Pitää varmaan kommandona olla mekon alla🤣
Jep, samaistun tähän. Ekassa raskaudessakin mulle tuli kyllä turvotusta tosi nopeasti ja vatsa pullotti, mutta oikeasti raskaus alkoi näkyä vasta joskus siellä 12 viikolla just...Nyt tuntuu että meinaa jo paljastua vatsan muodosta, vaikka turvotusta lähinnä tämä ajoittain pullottava vatsa onkin.

Toisaalta ehkä sitä itse on paljon tietoisempi kropastaan kuin muut ihmiset, että ulospäin tuskin näyttöä ihan siltä kuin itse kuvittelee.
 
Asiasta kukkaruukkuun, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella asuvat, onko tietoa mistä ihmeestä pääsee täyttämään jonkun lomakkeen/jotain esitietoja mitä pitää täyttää ennen ekaa neuvolakäyntiä? Muistan ihan selvästi että puhelimessa sellainen käskettiin tekemään mutta mitään linkkiä en löydä. Esikoista odoittaessa asuimme eri hyvinvointialueella niin ei ihan niin tutut systeemit ole täällä.
 
Asiasta kukkaruukkuun, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella asuvat, onko tietoa mistä ihmeestä pääsee täyttämään jonkun lomakkeen/jotain esitietoja mitä pitää täyttää ennen ekaa neuvolakäyntiä? Muistan ihan selvästi että puhelimessa sellainen käskettiin tekemään mutta mitään linkkiä en löydä. Esikoista odoittaessa asuimme eri hyvinvointialueella niin ei ihan niin tutut systeemit ole täällä.
Länsi-uudenmaan terveyspalvelut; hakukenttään esitietolomake
tai jos ei löydy niin chat auttaa...
 
Asiasta kukkaruukkuun, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella asuvat, onko tietoa mistä ihmeestä pääsee täyttämään jonkun lomakkeen/jotain esitietoja mitä pitää täyttää ennen ekaa neuvolakäyntiä? Muistan ihan selvästi että puhelimessa sellainen käskettiin tekemään mutta mitään linkkiä en löydä. Esikoista odoittaessa asuimme eri hyvinvointialueella niin ei ihan niin tutut systeemit ole täällä.
Riippuu näköjään vähän kotikunnasta! Täällä kun valitset ensin kotikunnan, niin osalla tulee sitten näkyviin neuvolan esitietolomake ja esim Kauniaisilla on käytössä Maisa, joten löytyy sieltä :)

 
Takaisin
Top