Yleinen keskustelu

Riippuu näköjään vähän kotikunnasta! Täällä kun valitset ensin kotikunnan, niin osalla tulee sitten näkyviin neuvolan esitietolomake ja esim Kauniaisilla on käytössä Maisa, joten löytyy sieltä :)
Ei riipu kotikunnasra vaan siitä missä kunnassa jo henkilön terveyspalvelut tuotetaan. On vapaus valita aina vuodeksi kerrallaan myös kotikunnan ulkopuolinen kunta, esim porilainen joka on töissä Kajaanissa voi valita Kajaanin ja saa / joutuu ottamaan kaikki th-palvelut kiireellistä ensiapua lukuunottamatta siellä.

 
Tää yövuorojuttu oli mullekkin ihan uusi asia😯 nimim. Juuri kolmatta yövuoroaan päättävä hoitsu
Löydät mm TEHY sivuilta lisä tietoa:
"Työnantaja ei voi velvoittaa sinua yötyöhön, kun olet raskaana. Työturvallisuuslaki määrää, että yötyötä tekevälle työntekijälle on tarvittaessa järjestettävä mahdollisuus työtehtävien vaihtamiseen tai siirtymiseen päivätyöhön.

Asia todetaan myös Euroopan unionin direktiivissä, jossa säädetään raskaana olevien ja äsken synnyttäneiden työntekijöiden suojelusta.
 
Löydät mm TEHY sivuilta lisä tietoa:
"Työnantaja ei voi velvoittaa sinua yötyöhön, kun olet raskaana. Työturvallisuuslaki määrää, että yötyötä tekevälle työntekijälle on tarvittaessa järjestettävä mahdollisuus työtehtävien vaihtamiseen tai siirtymiseen päivätyöhön.

Asia todetaan myös Euroopan unionin direktiivissä, jossa säädetään raskaana olevien ja äsken synnyttäneiden työntekijöiden suojelusta.
Muistaakseni laki vuodelta 2020 sanoo että max/ 1yö/ viikko.(jos odottaja suostuu) . Itse kysyisin työsuojeluvaltuutettulta tai liitosta viimeisimmät faktat.
 
Asiasta kukkaruukkuun, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella asuvat, onko tietoa mistä ihmeestä pääsee täyttämään jonkun lomakkeen/jotain esitietoja mitä pitää täyttää ennen ekaa neuvolakäyntiä? Muistan ihan selvästi että puhelimessa sellainen käskettiin tekemään mutta mitään linkkiä en löydä. Esikoista odoittaessa asuimme eri hyvinvointialueella niin ei ihan niin tutut systeemit ole täällä.
Oliskohan sellanen kun kaupunki.terveytesi.fi ja ton kaupungin tilalle se paikka missä asut?
 
Riippuu näköjään vähän kotikunnasta! Täällä kun valitset ensin kotikunnan, niin osalla tulee sitten näkyviin neuvolan esitietolomake ja esim Kauniaisilla on käytössä Maisa, joten löytyy sieltä :)

No nyt löytyi! Kiitos! ☺️
 
Kyllä on yöunet menneet ihan pjärseelleen viimeaikoina 🤯 Illalla väsyttää ja sammun ku saunalyhty, mutta sitten heräilee 3-5 kertaa yössä ja jossain välissä pitää vessassakin käydä. Luojan kiitos oon kesälomalla opinnoista, tänä aamuna tosin piti herätyskelloon herätä kun kävin labrassa antamassa ensimmäiset verinäytteet raskauteen liittyen 😴
 
Ollut tässä nyt pari vähän huonompaa päivää. Kaikki on ärsyttänyt ja harmittanut. Ja kun en oikeastaan edes tiedä, että miksi, niin se se vasta ärsyttääkin. 🫣 Lienee tämäkin ihan normaalia ”tässä tilassa”, mutta mutta… se ärsyttää. 🙈

Työt ärsyttää tällä hetkellä. Masentavaa, kun tajusin et kesälomaan on vielä 7pitkää viikkoa. 😩 Onneksi tässä kesällä on pari kivaa juttua ennen lomaa niin ehkäpä niiden voimalla jaksaa sinne elokuulle asti odotella.

Ja ihan niin kun @Tuii sano niin yöunet on mullakin ihan persiillään. Nukahdan kyllä illalla samantien, kun menen nukkumaan, mutta heräilen useemman kerran yöllä. Sit aamulla on olo ku olis jyrän alle jäänyt.

Pahoittelut tästä valituksesta. 🥹 Ei pitäisi kaataa kaikkea paskaa toisten niskaan, mutta tällänen pieni ajatusten tuulettaminen lieventää ainakin pikkusen omaa ärsytystä. ☺️ Toivottavasti huomenna olis jo parempi fiilis.

Mukavaa alkanutta viikkoa teille! ❤️
 
Ollut tässä nyt pari vähän huonompaa päivää. Kaikki on ärsyttänyt ja harmittanut. Ja kun en oikeastaan edes tiedä, että miksi, niin se se vasta ärsyttääkin. 🫣 Lienee tämäkin ihan normaalia ”tässä tilassa”, mutta mutta… se ärsyttää. 🙈

Työt ärsyttää tällä hetkellä. Masentavaa, kun tajusin et kesälomaan on vielä 7pitkää viikkoa. 😩 Onneksi tässä kesällä on pari kivaa juttua ennen lomaa niin ehkäpä niiden voimalla jaksaa sinne elokuulle asti odotella.

Ja ihan niin kun @Tuii sano niin yöunet on mullakin ihan persiillään. Nukahdan kyllä illalla samantien, kun menen nukkumaan, mutta heräilen useemman kerran yöllä. Sit aamulla on olo ku olis jyrän alle jäänyt.

Pahoittelut tästä valituksesta. 🥹 Ei pitäisi kaataa kaikkea paskaa toisten niskaan, mutta tällänen pieni ajatusten tuulettaminen lieventää ainakin pikkusen omaa ärsytystä. ☺️ Toivottavasti huomenna olis jo parempi fiilis.

Mukavaa alkanutta viikkoa teille! ❤️
Sähän taivallat nyt siinä raskausmaratoniin joskus kuuluvassa oravanpyörä-osiossa kun ensin unet on katkonaisia on herätessään valmiiksi väsynyt, joka vastaavasti alentaa ärsytys- ja harmituskynnyksiä, jotka heikentävät taas osaltaan unia...Tuohon kaikkeen myös muuttunut hormonitoiminta tuo oman mausteensa, valitettavasti. Aika ja ajatusten saaminen irti arjesta auttavat ainakin minua. Sitä toivon myös sinulle!
 
Ollut tässä nyt pari vähän huonompaa päivää. Kaikki on ärsyttänyt ja harmittanut. Ja kun en oikeastaan edes tiedä, että miksi, niin se se vasta ärsyttääkin. 🫣 Lienee tämäkin ihan normaalia ”tässä tilassa”, mutta mutta… se ärsyttää. 🙈

Työt ärsyttää tällä hetkellä. Masentavaa, kun tajusin et kesälomaan on vielä 7pitkää viikkoa. 😩 Onneksi tässä kesällä on pari kivaa juttua ennen lomaa niin ehkäpä niiden voimalla jaksaa sinne elokuulle asti odotella.

Ja ihan niin kun @Tuii sano niin yöunet on mullakin ihan persiillään. Nukahdan kyllä illalla samantien, kun menen nukkumaan, mutta heräilen useemman kerran yöllä. Sit aamulla on olo ku olis jyrän alle jäänyt.

Pahoittelut tästä valituksesta. 🥹 Ei pitäisi kaataa kaikkea paskaa toisten niskaan, mutta tällänen pieni ajatusten tuulettaminen lieventää ainakin pikkusen omaa ärsytystä. ☺️ Toivottavasti huomenna olis jo parempi fiilis.

Mukavaa alkanutta viikkoa teille! ❤️
Tänne saa aina avautua, usein se tosiaan jo helpottaa kun saa purettua ajatuksia, joten antaa mennä vaan! Ja tuo ärsytys on hyvin tuttua, itselläkin on pinna aika kireällä ja ollut sellasia päiviä että vois kaikki puolisosta lähtien ampua raketilla kuuhun, kaikella rakkaudella :Cat Face With Wry Smile: eli taitanee kuulua asiaan, näiden hormonien kanssa.
 
Ollut tässä nyt pari vähän huonompaa päivää. Kaikki on ärsyttänyt ja harmittanut. Ja kun en oikeastaan edes tiedä, että miksi, niin se se vasta ärsyttääkin. 🫣 Lienee tämäkin ihan normaalia ”tässä tilassa”, mutta mutta… se ärsyttää. 🙈

Työt ärsyttää tällä hetkellä. Masentavaa, kun tajusin et kesälomaan on vielä 7pitkää viikkoa. 😩 Onneksi tässä kesällä on pari kivaa juttua ennen lomaa niin ehkäpä niiden voimalla jaksaa sinne elokuulle asti odotella.

Ja ihan niin kun @Tuii sano niin yöunet on mullakin ihan persiillään. Nukahdan kyllä illalla samantien, kun menen nukkumaan, mutta heräilen useemman kerran yöllä. Sit aamulla on olo ku olis jyrän alle jäänyt.

Pahoittelut tästä valituksesta. 🥹 Ei pitäisi kaataa kaikkea paskaa toisten niskaan, mutta tällänen pieni ajatusten tuulettaminen lieventää ainakin pikkusen omaa ärsytystä. ☺️ Toivottavasti huomenna olis jo parempi fiilis.

Mukavaa alkanutta viikkoa teille! ❤️
Joo ehdottomasti tää on oikee kanava purkaa kaikki ärsytys!❤️ Ja samat riidanhaastamis fiilikset on kyllä omaa perhettä kohtaan myös itsellä ajoittain.

Mie oon kärsiny uniogelmista oikeestaan esikoisen syntymästä asti, niin oon vaan oppinu jotenki hyväksymään että yhden perseelleen menneen yön jälkeen se seuraava on sit ihan ok. On ollu just tuota klo 3 heräämistä jonka jälkeen ei tuu enää uni. Pahimmillaan heräsin jo puolen yön aikaan. Nyt on onneksyöt sujuneet ihan hyvin, mutta varmaan tää kesäloma vähentää kuormitusta.
 
Oon kyllä tykännyt tästä sivusta, kun täällä ei arvostella sun tekemisiä, päätöksiä ym. 😊 Saa olla just sellainen ku on. 😊 Ja nää teidän vastaukset lohduttaa ja helpottaa niin paljon. 🥰
Se on just noin! Täällä saat olla oma ihana rikkonainen itsesi kaikkien hassujen ja jopa omituisten mietteiden kera, sillä niitä on vuorollaan meillä jokaisella. Maratonille voi yrittää kyllä valmistautua, mutta vasta matkalla selviää mitä kaikkea siihen kuuluu. Askel askeleelta, päivä toisensa jälkeen se nyt vielä kovin kaukainen maaliviiva sieltä kyllä lähestyy.👏
 
Te ootte kyllä kaikki, niin ihania ja tsemppaavia! ❤️ Ihana, kun jaatte omia kokemuksia ja ajatuksia täällä. Tulee olo, etten ole yksin.

Itellä on ollut tänään super ahdistunut ja itkunen olo. Nyt useemman yön nukkunu todella pätkäsesti, niin alkaa jaksaminen loppua tän väsymyksen kanssa. Tänäänkin töissä torkuin istualtaan, kun ei vaan pysynyt hereillä. Mä viihdyn mun töissä tosi hyvin, mutta tänään illasta on ollu olo, että kumpa joku tulis ja määräis saikulle.
Sit pitäis vielä päättää osallistuuko sikiöseulontaan vai (ja se pelottaa). 😖
 
Te ootte kyllä kaikki, niin ihania ja tsemppaavia! ❤️ Ihana, kun jaatte omia kokemuksia ja ajatuksia täällä. Tulee olo, etten ole yksin.

Itellä on ollut tänään super ahdistunut ja itkunen olo. Nyt useemman yön nukkunu todella pätkäsesti, niin alkaa jaksaminen loppua tän väsymyksen kanssa. Tänäänkin töissä torkuin istualtaan, kun ei vaan pysynyt hereillä. Mä viihdyn mun töissä tosi hyvin, mutta tänään illasta on ollu olo, että kumpa joku tulis ja määräis saikulle.
Sit pitäis vielä päättää osallistuuko sikiöseulontaan vai (ja se pelottaa). 😖
Väsyneenä aivot ei toimi, sen tiedän omasta kokemuksesta. Ehkäpä sinun kannattaisi olla itse yhteydessä työterv.huoltoon ja pyytää lyhyt Saikku. Sikiöseulonnan pelkääminen on todellakin ihan luonnollista. Siihen ainakin minulla auttoi keskustelu neuvopsykologin kanssa... Kokeile saada vaikka puhelin aina asian läpikäymiseen.
Hurjasti stemppiä pohdintoihin! Ja vauvaliimaa tietenkin pistin postissa pikana sinulle saavillisen tulemaan 🤣
 
Te ootte kyllä kaikki, niin ihania ja tsemppaavia! ❤️ Ihana, kun jaatte omia kokemuksia ja ajatuksia täällä. Tulee olo, etten ole yksin.

Itellä on ollut tänään super ahdistunut ja itkunen olo. Nyt useemman yön nukkunu todella pätkäsesti, niin alkaa jaksaminen loppua tän väsymyksen kanssa. Tänäänkin töissä torkuin istualtaan, kun ei vaan pysynyt hereillä. Mä viihdyn mun töissä tosi hyvin, mutta tänään illasta on ollu olo, että kumpa joku tulis ja määräis saikulle.
Sit pitäis vielä päättää osallistuuko sikiöseulontaan vai (ja se pelottaa). 😖
Saanko kysyä (ei ole pakko vastata jos et halua) mutta mikä sikiöseulontaan osallistumisessa pelottaa? Vai siis onko se päätös se mikä pelottaa. Ihan mielenkiinnosta kun tuntuu että tosi harvassa on ne jotka ei osallistu niin kiinnostaa mikä taustalla. Eli siis ihan uteliaisuuttani kyselen 😅
 
Muakin jännittää sikiöseulonnat, tai siis just se että mitä jos sieltä löytyykin jotain ja meidän pitäis sit tehdä se vaikea päätös, keskeytetäänkö vai ei. Mutta oon yrittänyt itse ajatella sen niin, että on parempi tietää tilanne ja mitä on vastassa, silloin voi tehdä päätöksen, kun on kaikki kortit tiedossa. Ollaan harkittu jopa NIPT:iä omakustanteisesti, onko muilla suunnitteilla?
 
Muakin jännittää sikiöseulonnat, tai siis just se että mitä jos sieltä löytyykin jotain ja meidän pitäis sit tehdä se vaikea päätös, keskeytetäänkö vai ei. Mutta oon yrittänyt itse ajatella sen niin, että on parempi tietää tilanne ja mitä on vastassa, silloin voi tehdä päätöksen, kun on kaikki kortit tiedossa. Ollaan harkittu jopa NIPT:iä omakustanteisesti, onko muilla suunnitteilla?
Itseä kans hieman jännittää, että mitä jos sikiöseulonnoista paljastuisi jotakin. Silti parempi tietää etukäteen ja ennen keskeytyspäätlstähän otetaan vielä NIPT ja istukka/lapsivesipunktio jossa varmistetaan jos epäily kromosomivirheestä. Itselle on aina ollut itsestään selvyys, että osallistun sikiöseulontoihin. Ja kävin kyllä jo kurkkimassa omakannasta verikokeiden tuloksia (vaikka tiedän, että ne eivät yksinään kerro mitään vaan tarvitaan ultra lisäksi ja arvojen muutos toiseen muotoon muistaakseni), silti rauhoitti kun arvot olivat suht samaa tasoa kuin esikoisesta😄.
 
Muakin jännittää sikiöseulonnat, tai siis just se että mitä jos sieltä löytyykin jotain ja meidän pitäis sit tehdä se vaikea päätös, keskeytetäänkö vai ei. Mutta oon yrittänyt itse ajatella sen niin, että on parempi tietää tilanne ja mitä on vastassa, silloin voi tehdä päätöksen, kun on kaikki kortit tiedossa. Ollaan harkittu jopa NIPT:iä omakustanteisesti, onko muilla suunnitteilla?
Me otetaan NIPT mutta saadaan se julkiselta aiemman trisomian vuoksi. Toivotaan että yleistyy se mitä on jossain hyvinvointialueilla kokeiltu että tarjottaisiin kaikille.

Itseä kans hieman jännittää, että mitä jos sikiöseulonnoista paljastuisi jotakin. Silti parempi tietää etukäteen ja ennen keskeytyspäätlstähän otetaan vielä NIPT ja istukka/lapsivesipunktio jossa varmistetaan jos epäily kromosomivirheestä. Itselle on aina ollut itsestään selvyys, että osallistun sikiöseulontoihin. Ja kävin kyllä jo kurkkimassa omakannasta verikokeiden tuloksia (vaikka tiedän, että ne eivät yksinään kerro mitään vaan tarvitaan ultra lisäksi ja arvojen muutos toiseen muotoon muistaakseni), silti rauhoitti kun arvot olivat suht samaa tasoa kuin esikoisesta😄.
Joo ainakin meillä meni niin että kun niskaturvotus oli tosi iso niin suoraan istukka/lapsivesipunktio (meillä istukasta). Jos turvotus on matalampi mutta yli tietyn rajan niin tarjotaan ensisijaisesti niptiä mutta käsittääkseni voi silloin myös pyytää tuota tarkempaa, jos haluaa. 😌
 
Muakin jännittää sikiöseulonnat, tai siis just se että mitä jos sieltä löytyykin jotain ja meidän pitäis sit tehdä se vaikea päätös, keskeytetäänkö vai ei. Mutta oon yrittänyt itse ajatella sen niin, että on parempi tietää tilanne ja mitä on vastassa, silloin voi tehdä päätöksen, kun on kaikki kortit tiedossa. Ollaan harkittu jopa NIPT:iä omakustanteisesti, onko muilla suunnitteilla?
Ollaan myös harkittu! Mutta tosiaan nykyään jotkut sairaanhoitopiirit tarjoavat tätä (ainakin Turussa ja Helsingissä olen kuullut saatavan ns. muuten vaan), joten ajattelin ensin vähän kysellä ekassa neuvolassa😁 Tuo on kyllä omakustanteisisti niin pirun kallis, että vähän hirvittää😬
 
Takaisin
Top