Yleinen keskustelu

Näihin eläintarinoihin; itellä kävi niin että toukokuussa kun oltiin puistossa ottamassa aurinkoa, niin raskaasti pullea äiti sinisorsa tepasteli suoraan mun luokse ja yritti tulla ihan makuualustalleni. Kun en sallinut, niin sitten tyytyi siihen vierelle, kirjaimellisesti 10 sentin päähän mun makuualustasta ja teki siihen mukavaksi oloonsa ja rupesi lepäilemeen, pää pyrstöön ja silmät kiinni. 😍Isä sorsa seurasi perässä mut ei uskaltautunut tulla ihan niin lähelle, jäi pikkusen kauemmas. Ihmettelin suu pyöreänä että mitä ihmettä, ja sitten tuli mieleen että johtui varmasti raskaudesta. Ehkä aisti ja koki turvalliseksi paikaksi vilkkaassa puistossa tulla lepäilemään vierelleni. Nukkui siinä hyvät 20 minuutin tirsat sitten 😂
 
Näihin eläintarinoihin; itellä kävi niin että toukokuussa kun oltiin puistossa ottamassa aurinkoa, niin raskaasti pullea äiti sinisorsa tepasteli suoraan mun luokse ja yritti tulla ihan makuualustalleni. Kun en sallinut, niin sitten tyytyi siihen vierelle, kirjaimellisesti 10 sentin päähän mun makuualustasta ja teki siihen mukavaksi oloonsa ja rupesi lepäilemeen, pää pyrstöön ja silmät kiinni. 😍Isä sorsa seurasi perässä mut ei uskaltautunut tulla ihan niin lähelle, jäi pikkusen kauemmas. Ihmettelin suu pyöreänä että mitä ihmettä, ja sitten tuli mieleen että johtui varmasti raskaudesta. Ehkä aisti ja koki turvalliseksi paikaksi vilkkaassa puistossa tulla lepäilemään vierelleni. Nukkui siinä hyvät 20 minuutin tirsat sitten 😂
Vau! 😍 Varmasti upea kokemus tollanen. 😊
 
Avaanpa täälläkin muka samaisen arkkuni kun tänään vauhtiin pääsin 😂 tuli tässä mieleen että miten kanssa odottajat ootte pärjänneet hyttysten kanssa?
 
Täällä Helsingissä ei onneksi ole hyttysiä, mutta tuli paha moka itellä kesäkuun alussa keskisuomessa ollessa, että tuli vaan tökättyä myrkyt ihoon ja vasta sitten että ei himskutti... En kyllä tiedä miten tulee pärjättyä ilman myrkkyjä, olen aina ollut hyttysten suosikki. Mutta... onneksi Sri lankasta ostin viime vuonna sitrushajustetta jonka pitäisi karkottaa hyttyset ja ainakin siellä se toimi. Täällä e oo vielä testannut. Sellaisia saa lkäsittääkseni luontiastuotekaupoista 🤔
 
Mä oon urhannut pari vaatetta siihen tarkoitukseen, että suihkin niihin hyttysmyrkkyä, päätä peittää verkollinen hattu. Ei ois viime viikolla pärjännyt metsässä ilman kunnon myrkkyjä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Koitan kyllä olla vaatteisiinkin suihkimatta, mutta välillä on pakko.
 
Onkohan se ihan kamala juttu nyt että laitoin myrkkyjä iholle?? En mä tajunnut, tää kaikki on niin uutta ja aina ei vaan tule mieleen asiat tilanteissa 😮😣
 
Onkohan se ihan kamala juttu nyt että laitoin myrkkyjä iholle?? En mä tajunnut, tää kaikki on niin uutta ja aina ei vaan tule mieleen asiat tilanteissa 😮😣
No en usko että yksi kerta on kamalaa. Ne on kuitenkin ”vain” suosituksia eikä ehdottomia kieltoja. Ei kaikkea voi aina hoksata eikä muistaa 😌 minäkin olen käyttänyt myrkkyä tän raskauden alussa ja käytin edellisessäkin raskaudessa, ei täällä metsän keskellä yleensä ilman pärjää jos haluaa ulkona olla kesällä 😅 eli tuskin on mitään aiheuttanut äläkä itseäsi liikaa ruoski 😌
 
Huh😌 joo! Ja jep, en tiiä mitä sitten kun jos tuo sitronella ei toimi niin miten sitten taas heinäkuussa kun menen vanhemmille, viimeksi tuli ainakin viitisenkymmentä paukamaa kahden illan aikana. 🤤Mutta ehkä toi just jos laittaisi vaatteisiin ja sit vaan sitä pitkää vaatetta ja vaikka kerroksina
 
Ihan siksi kysyn ku ite asun hyttysten keskellä ja olisi kiva kulkea lenkillä ym koirien kanssa tai vaikka pihahommia tehdä voinnin mukaan vaa ei. Aiempina kesinä ollaan käytetty Thermacelliä vaikka siitäkin todella ristiriitaisia tutkimuksia kuultu, nyt raskauden aikana se on jätetty pois. Muitakaan myrkkyjä en ole uskaltanut käyttää mutta tuo vaate-uhraus vois olla ideana hyvä.
 
Ihan siksi kysyn ku ite asun hyttysten keskellä ja olisi kiva kulkea lenkillä ym koirien kanssa tai vaikka pihahommia tehdä voinnin mukaan vaa ei. Aiempina kesinä ollaan käytetty Thermacelliä vaikka siitäkin todella ristiriitaisia tutkimuksia kuultu, nyt raskauden aikana se on jätetty pois. Muitakaan myrkkyjä en ole uskaltanut käyttää mutta tuo vaate-uhraus vois olla ideana hyvä.
Nää on toki aina viimekädessä kunkin omia päätöksiä. Itse oon enempi sellainen maalaisjärki sallittu -tyyppi, toki tietyt ehdottomat rajoitteet niinkuin alkoholi että lääkkeet. Mutta noiden muiden kanssa oon valmis vähän joustamaan tarpeen mukaan. MUTTA tämä on aina henk koht päätös ja en tietenkään suosittele toimimaan virallisten suositusten vastaisesti 😄 lähinnä sitä että ruoka-aineet ja muut päivittäin vastaan tulevat on minusta keskeisemmät ja isompi riski kuin satunnainen altistuminen hyttysmyrkylle. Toki jos sulla käyttö olis päivittäistä niin silloin varmasti ensisijaista tuo vaatesuojautuminen 😌
 
Teratologisen tietopalvelun Instagramissa oli juuri julkaisu hyttysiin liittyen ja sen mukaan myös Thermacell on ulkotiloissa ihan ok! Toki en ihan sen vieressä itse oleskelisi, siinähän on pitkä vaikutussäde. Myös ne vanhan ajan hyttyssavut on ihan sallittuja. Myrkkyjen laittamista oon itse vältellyt.
Mutta tosiaan kaikkihan on vaan suosituksia ja jokainen tekee sit itse päätöksen miten tarkkaan noudattaa! 😊 Suosittelen kyllä tota teratologisen instatiliä, siellä on paljon hyvää tietoa!
 
Tuo Free -merkkinen hyttyssuoja ilmoittaa sivuillaan, että niiden tuotteita voisi käyttää raskauden aikana
 
Tuo Free -merkkinen hyttyssuoja ilmoittaa sivuillaan, että niiden tuotteita voisi käyttää raskauden aikana
Mulla onkin ollut sattumalta tätä kun tykkään kun ei haise millekään! 😃 ja on kyllä toiminut ihan hyvin.
 
Olin alkuraskaudessa pienellä yön yli vaelluksella ja jo silloin oli oihan kiitettävästi hyttysiä. Onneksi en oo ite herkkä pistoille, ni ei ne edes silleen haittaa. Nilkat kutitti pari päivää kun niissä oli varmaan samaa kohtaa tykitetty useamman hyttysen voimin. Oon kyllä kiitollinen tästä "ominaisuudesta". Ehkä on tullu siedätystä öttiäisten pistoille tarpeeks elämän aikana tai sit vaan hyvät geenit.
 
Olin alkuraskaudessa pienellä yön yli vaelluksella ja jo silloin oli oihan kiitettävästi hyttysiä. Onneksi en oo ite herkkä pistoille, ni ei ne edes silleen haittaa. Nilkat kutitti pari päivää kun niissä oli varmaan samaa kohtaa tykitetty useamman hyttysen voimin. Oon kyllä kiitollinen tästä "ominaisuudesta". Ehkä on tullu siedätystä öttiäisten pistoille tarpeeks elämän aikana tai sit vaan hyvät geenit.
Kuinkas sun lapset, ovatko he perineet sinulta tuon ,"ei juurikaan kutise/ häiritse"- ominaisuuden?
 
Itse oon käyttänyt tuota free-hyttyskarkotetta silloin tällöin, pääsääntöisesti oon yrittänyt suihkia vaatteille. Meillä on ajoittain itikoita aivan saaaaakelisti 😬 Viikonlopun juhlissa oli thermacell pöhisemässä tontin reunalla, ei ois kukaan pysynyt järjissään ilman. Appiukko oli tuomassa pöytäryhmien luo mutta sanoin, että vie kauemmas kun en halua että myöskään juhlissa olevat lapset on siinä välittömässä läheisyydessä.

Hyttyssavuja on polteltu sitten enemmänkin kun neuvolassa sanottiin niiden olevan ok, ja ihan hyvin on toimineet. Tuoksuu ainakin kesältä kun sitä hajua haistelee 🤭
 
Kuinkas sun lapset, ovatko he perineet sinulta tuon ,"ei juurikaan kutise/ häiritse"- ominaisuuden?
Esikoinen on lähes allerginen hyttysenpistoille niinkuin mieskin, mutta kuopuksesta en oo vielä ihan varma. Toisaalta itekin muistan että pienenä hyttyset ärsytti, mutta murrosiässä ei enää niinkään. Kitkin isovanhempien kukkapenkkiä hirveessä paarmaparvessa ja joka käden läiskäsyllä sain varmaan kolme-neljä paarmaa satimeen, mutta silti jatkoin kitkemistä kun ei pieni pistely haitannu😅. Miuta on myös ampiainen pistäny nuorempana useamman kerran, eikä niistäkään mitään traumoja jääny, vähän runsaampi punoitus hetken aikaa ja se siitä.
 
Takaisin
Top