Yleinen keskustelu

@Hannie_ tsemppiä❤️ kerro sitten kuulumiset ultrasta huomenna🥰
Kiitos! 🩷 Se on kyllä vasta keskiviikkona, mies oli sitä mieltä että ei me nyt enää lähdetä sitä muuttamaan 🙈 Eli pakko nyt vaan sinnitellä sinne asti. Yritän olla odottamatta yhtään mitään, niin sit ei toivottavasti pettyis niin pahasti. Ja hyvällä tuurilla vois yllättyä iloisesti. Mikäs pv teillä olikaan ultra nyt tulossa? 🥰
 
Kiitos! 🩷 Se on kyllä vasta keskiviikkona, mies oli sitä mieltä että ei me nyt enää lähdetä sitä muuttamaan 🙈 Eli pakko nyt vaan sinnitellä sinne asti. Yritän olla odottamatta yhtään mitään, niin sit ei toivottavasti pettyis niin pahasti. Ja hyvällä tuurilla vois yllättyä iloisesti. Mikäs pv teillä olikaan ultra nyt tulossa? 🥰
Yritän kans samaa!❤️ toivottavasti saadaan molemmat hyviä uutisia❤️ Meillä on torstaina illalla! Jaiiks😬
 
Heipä hei!
Ehkä mäkin uskaltaudun tänne juttelemaan, vaikka näillä näkymin laskettu aika menisi juuri helmikuun puolelle. Tänään 4+0 ja dpo 15. Huomenna houkuttelis tehdä vielä testi ja ois kyllä yks viikkodigikin hankittuna 😁 Kuinka aikaisin te olette olleet yhteydessä neuvolaan?
 
Käsittääkseni suositus on, ettei A-vitamiinia saisi ottaa lisänä raskausaikana, ettei tule sitä tule liikaa. Ainakaan kalanmaksaöljyä ei saa ottaa sen takia, että siinä on A-vitamiinia
Minä tätä juuri selvittelin neuvolasta ja sanottiin, että jos ei purkin kyljessä lue että sisältää a-vitamiinia niin silloin voi kalaöljyä käyttää. Kaikissa kalaöljyvalmisteissa ei sitä ole, möllerillä vielä varta vasten raskaana oleville suunniteltu ja suositetu.
 
Ehkä tyhmä kysymys, ehkä ei. Mutta voiko vitamiineja saada liikaa? 😄 Koitin kaupasta metsästää B6-vitamiinia, jos kokeilis pahoinvointiin sitä, mutta eihän siellä ollut pelkästään sitä. Niin otin ensihätään vaan tollasen monivitsku poretabu paketin, jossa on myös B6-vitamiinia. Mutta siinä on paljon muitakin, samoja mitä on jo mama monivitamiinissa, isompina määrinä vaan. Toki mamassa on enemmän kaikkea, mutta tämä pore sisältää myös foolia sen tarvittavan 400ug, niin voisin melkein uskaltaa kokeilla pelkästään sitä tuon yhden putkilon verran 🤔 Samalla vois huomata, jos se onki se mama mikä edesauttaa pahoinvointia, kun jotkut jossain täällä siitä sano että se minisunin aiheuttais 🫢🤢
Tästä tuli nyt puoliksi kysely ja puoliksi tällanen "ääneen" ajattelu 😅
 
Heipä hei!
Ehkä mäkin uskaltaudun tänne juttelemaan, vaikka näillä näkymin laskettu aika menisi juuri helmikuun puolelle. Tänään 4+0 ja dpo 15. Huomenna houkuttelis tehdä vielä testi ja ois kyllä yks viikkodigikin hankittuna 😁 Kuinka aikaisin te olette olleet yhteydessä neuvolaan?
Me mennään sitten aika samoissa, kun mulla on dpo16 😊 En ole vielä soittanut neuvolaan, vaikka tänään jo meinasin. Osahan soittaa heti kun plussaa ja toiset myöhemmin. Mäkin aion kyllä parin päivän sisällä soitella.
 
Ehkä tyhmä kysymys, ehkä ei. Mutta voiko vitamiineja saada liikaa? 😄 Koitin kaupasta metsästää B6-vitamiinia, jos kokeilis pahoinvointiin sitä, mutta eihän siellä ollut pelkästään sitä. Niin otin ensihätään vaan tollasen monivitsku poretabu paketin, jossa on myös B6-vitamiinia. Mutta siinä on paljon muitakin, samoja mitä on jo mama monivitamiinissa, isompina määrinä vaan. Toki mamassa on enemmän kaikkea, mutta tämä pore sisältää myös foolia sen tarvittavan 400ug, niin voisin melkein uskaltaa kokeilla pelkästään sitä tuon yhden putkilon verran 🤔 Samalla vois huomata, jos se onki se mama mikä edesauttaa pahoinvointia, kun jotkut jossain täällä siitä sano että se minisunin aiheuttais 🫢🤢
Tästä tuli nyt puoliksi kysely ja puoliksi tällanen "ääneen" ajattelu 😅
A-vitamiinia pitää välttää raskausaikana, eli ainakin se kannattaa tarkistaa. Suurinta osaa vitamiineista ei käsittääkseni voi saada liikaa, ainakaan niin lyhyessä ajassa kuin vaikka tuo yksi putkilo kestää. Vesiliukoiset ja rasvaliukoiset käyttäytyvät hieman eri tavoin, tässä oli ainakin ihan pikaisesti katottuna koostetta:

summasummarum, jos ei a-vitamiinia ole niin käyttäisin noi uudet mutta mamavitskun tilalla, tuskin molemmille samaan aikaan tarvetta. ☺️
 
A-vitamiinia pitää välttää raskausaikana, eli ainakin se kannattaa tarkistaa. Suurinta osaa vitamiineista ei käsittääkseni voi saada liikaa, ainakaan niin lyhyessä ajassa kuin vaikka tuo yksi putkilo kestää. Vesiliukoiset ja rasvaliukoiset käyttäytyvät hieman eri tavoin, tässä oli ainakin ihan pikaisesti katottuna koostetta:

summasummarum, jos ei a-vitamiinia ole niin käyttäisin noi uudet mutta mamavitskun tilalla, tuskin molemmille samaan aikaan tarvetta. ☺️
Sen joo tarkistin, että ei ole a-vitamiinia 👍🏻 Sitä ajattelinkin että ei yhtä aikaa tarvi molempia 😊 Toisaalta mukava ehkä välillä juoda ne vitskut, kun on muutakin lääkitystä ja rautaa, niin ei tarvii yhtä monta tabua vetää aamulla naamaan 😅
 
Kävin ostamassa tänään fysikaalista aurinkorasvaa. Tyytyväisenä rasvasin lapsen jollain nivean 50+ rasvalla kunnes luin täältä vau.fistä, että raskaana ei saa käyttää kemiallista arskarasvaa🥵. Onneksi en kerennyt kun varmaan 4-5 kertaa laittaa😅. Kauheen levoton olo. Esikoinen herätti klo 4 yöllä kun oli tullut pissaa sänkyyn ja sit mulla oli pissahätä ja yöunet jäi siihen😑. Lapsi onneksi nukahti takaisin. Itse kuuntelin sitten true crime podeja ja pelasin😂
 
Kävin ostamassa tänään fysikaalista aurinkorasvaa. Tyytyväisenä rasvasin lapsen jollain nivean 50+ rasvalla kunnes luin täältä vau.fistä, että raskaana ei saa käyttää kemiallista arskarasvaa🥵. Onneksi en kerennyt kun varmaan 4-5 kertaa laittaa😅. Kauheen levoton olo. Esikoinen herätti klo 4 yöllä kun oli tullut pissaa sänkyyn ja sit mulla oli pissahätä ja yöunet jäi siihen😑. Lapsi onneksi nukahti takaisin. Itse kuuntelin sitten true crime podeja ja pelasin😂
Siis ei saa käyttää aurinkorasvaa?!? 😲 Mitä eroa tollasissa kemiallisissa ja fysikaalisissa rasvoissa sitten on? 🤔
 
Fysikaalisessa aurinkovoiteessa teho perustuu titaanioksodiin, joka jää ihon pinnalle heijastamaan säteitä pois ja kemiallisesen teho ilmeisesti perustuu ihoon imeytyviin ainesosiin. Fysikaalinen on kyllä sellastä tököttiä että :Ok Hand Sign: Näyttää ihan sairaalta/kummitukselta kun itsensä sillä valelee :tears: Ostin kans vahingossa sävytettyä voidetta, niin saa nähdä irtiaako vaatteista.
 
Kemiallisissa aurinkorasvoissa jos on ns. vanhanaikaisia suoja-aineita, ne tosiaan imeytyy ihon läpi jopa verenkiertoon ja osa toimii ns hormonihäiritsijöinä. Näitäkin on kuitenkin monenlaisia ja uuden sukupolven suojat ei ole kai niin herkästi ihon läpi meneviä. Karkkipäivä-blogissa ilmestyi vähän aikaa sitten aika hyvä vertailu erityyppisistä aurinkorasvoista ja kirjoittaja kertoo myös näistä kemiallisten ja fysikaalisten eroista mun mielestä tosi selkeästi.

Mulla oli esikoisen odotusajalla alga mariksen SPF 30 fysikaalista aurinkorasvaa ja se tuoksu tekee vieläkin vähän ellottavan olon 😁 oli mieto mutta jotain kookoksista siinä oli. Nyt ostin vahingossa samaa mutta SPF 50 ja siinä ei onneksi ollut sitä tuoksua enää. Vaan onhan se semmoista haamun väristä kasvoilla ainakin 😂😂
 
Huh! On ollut aika vauhdikas viikonloppu ja arki niin en ole pahemmin ehtinyt tänne seurailemaan keskustelua. Ja kiva kun ollaan saatu uusia plussanneita mukaan!

Viikonloppuna tuli vedettyä vähän rankemmat treenit, ja oli kyllä kiva huomata, ettei raskaus vielä vaikuttanut omaan jaksamiseen. Mites muut? Ootteko pystyny urheilemaan normaalisti? Jännästi tää kuvottava olo ja vatsan turvotus vaivaa erityisesti kun ei tee mitään, mutta liikkeessä ei sit niin häiritse.
 
Tuli mieleen, jos ei oo tuttua niin alkuraskaudesta on minusta hyvää asiaa sellasessa podcastissa kuin Onnen kuplia, siellä jakso 9. Löysin tän viime raskaudessa ja kuuntelin nyt uudestaan, hyviä pointteja oireista ja muusta :Smiling Face With Smiling Eyes:

Tuolla oli muuten just maininta @ultsari siitä että usein liike auttaa pahoinvointiinkin, vaikka tuntuu että haluaisi vain jäädä sängynpohjalle. Mä oon ainakin vielä myös pystynyt liikkuun normaalisti, mutta toki oon aika alussa vielä. Lähinnä vaikeuksia saada ittensä liikkeelle, kun eniten vaivaa väsymys 🥱 sykkeen nousun kyllä huomaa, että varsinkin alussa lähtee sykkeet helposti nousuun. Saa aika rauhaksiin aloitella treeniä.
 
Pitääpä kuunnella toi onnenkuplia, kiitti vinkistä☺️ mä kuunnellut sellaisia podcasteja kuin kierron verran toivoa (tää ehkä enemmän lapsettomuushoitoihin pohjautuva) sekä sydänääniä (tässä taidettiin kertoa myös synnytyksistä). YLE areenalta löytyy myös tommonen podcast kun synnytystarinoita. Esikoisen synnyttyä oon jäänyt ihan koukkuun erilaisiin synnytystarinoihin😁
Yleltä löytyy myös tommonen sarja kun raskaana, sitä oli mielenkiintoista seurata esikoisen raskauden aikaan☺️ (tästä ei kannata katsoa viimeisen kauden viimeistä jaksoa)
Sekä tietysti myös toisenlaiset äidit ja lapsi tuntemattoman kanssa hyviä raskaussarjoja😁
 
Mä oon kuunnellut kans aika paljon kaikkee podcasteja. Mm. kätilön kahvitunti, mammanutturat ja nyt on menossa hei baby. On kyllä erityisesti esikoisen odottajalle paljon hyvää sisältöä.
 
Pitääpä kuunnella toi onnenkuplia, kiitti vinkistä☺️ mä kuunnellut sellaisia podcasteja kuin kierron verran toivoa (tää ehkä enemmän lapsettomuushoitoihin pohjautuva) sekä sydänääniä (tässä taidettiin kertoa myös synnytyksistä). YLE areenalta löytyy myös tommonen podcast kun synnytystarinoita. Esikoisen synnyttyä oon jäänyt ihan koukkuun erilaisiin synnytystarinoihin😁
Yleltä löytyy myös tommonen sarja kun raskaana, sitä oli mielenkiintoista seurata esikoisen raskauden aikaan☺️ (tästä ei kannata katsoa viimeisen kauden viimeistä jaksoa)
Sekä tietysti myös toisenlaiset äidit ja lapsi tuntemattoman kanssa hyviä raskaussarjoja😁
Mä oon kanssa säästellyt tuota Raskaana-sarjan viimeistä kautta, että katon vasta raskaana 😅 Mutta sanoisin kanssa, että itse luin ennalta tämän, että yksi tarinoista ei ole onnellinen ja siitä on parempi olla tietoinen varsinkin, jos itse on raskaana sitä katsoessa (vähän, että viitsiikö kertoa, mutta toisaalta parempi varoittaa).
 
Takaisin
Top