Yleinen keskustelu

Mulla oli myös viikonloppuna punkki taas ekaa kertaa tänä kesänä kiinni 😫 Onneksi bongasin tosi nopeasti, oli minikokoinen ja ei varmasti kauaa ollut ehtinyt olla kiinni. Meillä ois just tänä kesänä ollut aika ottaa taas punkkirokotteen tehosterokotteet, mutta sitä ei ilmeisesti raskaana oleville suositella. Kun ei kuitenkaan vakituisesti asuta tuolla riskialueella, mökkeillään vaan.

Oon muuten tässä miettinyt kans punkkeja ja tehosterokotetta kun mulla olis se kans tänä kesänä! Jää nyt tältä kesältä se. Meinasin kyllä tuossa toukokuussa spontaanisti käydä ottamassa ennen kuin tiesin raskaudesta, mutta sit joku lamppu sytty, että jos kumminkin oon raskaana että pitää tutkia asiaa. Punkkeja saa kyllä pitää silmällä😅😄

Oon muuten tässä miettinyt kans punkkeja ja tehosterokotetta kun mulla olis se kans tänä kesänä! Jää nyt tältä kesältä se. Meinasin kyllä tuossa toukokuussa spontaanisti käydä ottamassa ennen kuin tiesin raskaudesta, mutta sit joku lamppu sytty, että jos kumminkin oon raskaana että pitää tutkia asiaa. Punkkeja saa kyllä pitää silmällä😅😄
Jep, ne on kyllä sellasia pirulaisia! 😫 Joka kesäinen riesa. Täytyy kyllä tehdä nyt punkkitarkastus mökillä aina päivittäin ja kotonakin parin pv välein.

Jostain luin muuten, että ilmeisesti ei tarvitsisi kuitenkaan rokotesarjaa aloittaa sitten alusta, vaikka nyt jääkin tehoste väliin, että jos sen vaan ottaa sit heti kun mahdollista. Mutta pitää varmaan jostain vielä sit varmistaa!

Jep, ne on kyllä sellasia pirulaisia! 😫 Joka kesäinen riesa. Täytyy kyllä tehdä nyt punkkitarkastus mökillä aina päivittäin ja kotonakin parin pv välein.

Jostain luin muuten, että ilmeisesti ei tarvitsisi kuitenkaan rokotesarjaa aloittaa sitten alusta, vaikka nyt jääkin tehoste väliin, että jos sen vaan ottaa sit heti kun mahdollista. Mutta pitää varmaan jostain vielä sit varmistaa!
Joo niiden kanssa saa olla tarkkana 😅

Tässä uskossa mäkin nyt olen, että ei tarvis alottaa alusta kun tehosteesta kyse! Sillon kun soitin neuvolaan varatakseni ensimmäistä aikaa niin kyselin tätä samalla ja tultiin tuohon tulokseen😄

Miten voit? Ehdottomasti kannattaa ainakin kysyä saikkua. Yleensä sitä saa aika helposti raskaana ollessa myös väsymyksen vuoksi, ja ehkä tosiaan jatkossa kannattaa pyytää että tollasia putkia ei enää jos mahdollista 🫣
Tässä oli juuri se yksi vapaapäivä, joten vielä jaksaa. Parin päivän päästä varmasti toinen ääni kellossa. Nytkin päivät menee töiden jälkeen lähinnä sängyssä maaten.

Nämä työputket ei valitettavasti ole uusi juttu ja vaikka asiasta moni henkilö on työvuorolistojen tekijälle valittanut, niin muutosta ei vain tapahdu.

Täytyy tosiaan ylihuomenna katsoa miltä tuntuu ja mahdollisesti sitä saikkua kysellä gyneltä!

Onko muilla vatsa alkanut jo kasvamaan? Tämä on mun toinen raskaus ja ensimmäisestä jäi about 3 kiloa ja semmonen etureppu. Nyt musta tuntuu et se etureppu on jo ihan turpea. Vaikeaa yrittää salailla asiaa, kun näyttää kyllä aivan raskaana olevalta vaikka viikkoja onkin vain se 7+jotain tai ehkä 8+0. En sitten tiedä onko se vain omaa kokemusta ehkei sitä näytä sellaiselta kuin kuvittelee.

Onko muilla vatsa alkanut jo kasvamaan? Tämä on mun toinen raskaus ja ensimmäisestä jäi about 3 kiloa ja semmonen etureppu. Nyt musta tuntuu et se etureppu on jo ihan turpea. Vaikeaa yrittää salailla asiaa, kun näyttää kyllä aivan raskaana olevalta vaikka viikkoja onkin vain se 7+jotain tai ehkä 8+0. En sitten tiedä onko se vain omaa kokemusta ehkei sitä näytä sellaiselta kuin kuvittelee.
Voisko olla lämmöstä johtuvaa turvotusta? Pienihän on kovin pieni vielä 7 ja 8 viikollakin.
Mittanauhat kannattaa ottaa jo alussa seurauksiin mukaan. Lukemat ylös vaikkapa meille tulee vauva-kirjan kulmaan. Jos ei mittaa löydy, niin venymättömästä lahjanarusta voi tehdä solmujen avulla myös "mitan" jolla vertailla viikkojen välisiä eroja.

Voisko olla lämmöstä johtuvaa turvotusta? Pienihän on kovin pieni vielä 7 ja 8 viikollakin.
Mittanauhat kannattaa ottaa jo alussa seurauksiin mukaan. Lukemat ylös vaikkapa meille tulee vauva-kirjan kulmaan. Jos ei mittaa löydy, niin venymättömästä lahjanarusta voi tehdä solmujen avulla myös "mitan" jolla vertailla viikkojen välisiä eroja.
Jokatapauksessa on varmasti kyse turvotuksesta. Alussa kai voi olla hormonaalistakin turvotusta. Siihen päälle tämä lämpö. Tuntuu jotenkin vaan niin oudolta kun ei saa vatsaa vedettyä sisään. Ei sillä että se olisi kauhean terveellistä. 😅

Mietin vaan onko muilla samankaltaista kokemusta. 🤔

Mittanauhasta puhuit niin mitä siis tarkoitat? Vyötärön ympäryksen mittaamista?

Jokatapauksessa on varmasti kyse turvotuksesta. Alussa kai voi olla hormonaalistakin turvotusta. Siihen päälle tämä lämpö. Tuntuu jotenkin vaan niin oudolta kun ei saa vatsaa vedettyä sisään. Ei sillä että se olisi kauhean terveellistä. 😅

Mietin vaan onko muilla samankaltaista kokemusta. 🤔

Mittanauhasta puhuit niin mitä siis tarkoitat? Vyötärön ympäryksen mittaamista?
Jep, vyötärön ympäryksen mittaus. Joku alkulukema on kiva kirjata itselle ylös, vaikka olisi kuinka ylipainoinen. Siitä on jopa kiva seurata miten massualue viikkojen aikana kehittyy.

Jep, vyötärön ympäryksen mittaus. Joku alkulukema on kiva kirjata itselle ylös, vaikka olisi kuinka ylipainoinen. Siitä on jopa kiva seurata miten massualue viikkojen aikana kehittyy.
Ihan hyvä vinkki! Mittaus kannattaa tosin tehdä sitten aina samaan aikaan päivästä esimerkiksi heti aamulla vessassa käynnin jälkeen tai jotain sellaista.

Ihan hyvä vinkki! Mittaus kannattaa tosin tehdä sitten aina samaan aikaan päivästä esimerkiksi heti aamulla vessassa käynnin jälkeen tai jotain sellaista.
Juuripa noin. Mua vieläkin harmittaa kun en kesällä -22 ottanut itselleni massuvalokuvaa alkutilanteesta jonkin peilin edessä ja sen jälkeen edes muutamia pitkin koko raskausmaratoonia. Niitä ois ollu kiva joskus tulevaisuudessa tuolle taaperolle näyttää.

Onko joku ehtinyt ostaan jo äitiysvaatteita? 😀 Yritin tänään etsiä jotain kivoja pöksyjä (shortsit tälleen kesäksi), mutta ei niin missään mitään 🤷🏻‍♀️ Tosi vähän missään kaupoissa äitiysvaatevalikoimaa. Kärkkäisellä olis ollut alennuksessa farkkushortsit mutta yhdet vaan ja liian pienet 🤨 Enhän nyt muuten tarvi vielä, mutta tämä turvotus on niin valtavaa, että meinaa normaalit legginsitki puristaa, saati sitte muut housut 🫢

Onko joku ehtinyt ostaan jo äitiysvaatteita? 😀 Yritin tänään etsiä jotain kivoja pöksyjä (shortsit tälleen kesäksi), mutta ei niin missään mitään 🤷🏻‍♀️ Tosi vähän missään kaupoissa äitiysvaatevalikoimaa. Kärkkäisellä olis ollut alennuksessa farkkushortsit mutta yhdet vaan ja liian pienet 🤨 Enhän nyt muuten tarvi vielä, mutta tämä turvotus on niin valtavaa, että meinaa normaalit legginsitki puristaa, saati sitte muut housut 🫢
H&M:ltä löytyy jonkin verran kivijalkakaupoista äitiysvaatteita. Samoin joistakin Prismoista, mutta ei kaikista. Ja just Kärkkäiseltä. En siis nyt ole vielä tässä raskaudessa ostanut, mutta aiemmin noista löytänyt. Varmasti löytyy muualtakin, mutta oon kanssa huomannut että aika heikosti, kun itse en tykkää netistä tilata.

Mä pistin just H&Mltä tilaukseen. Tarviin töihin mustat farkut, eikä puhettakaan sulloutua omiin vanhoihin. Toki ihan kaikki ei mee raskauden piikkiin, miehen kesälomalla ollaan syöty aikalailla paskaa 😅

Joo kivijalkaliikkeissä aika onneton valikoima, h&m on yleensä jotain. Kannattaa tilata netistä kyllä, saapa ottaa useamman testiin. Zalandosta oon ite tilannut h&m lisäksi ja siellä on tosi paljon ainakin kaikkea 👍🏻

Mulla on jotain vaatteita säilytyksessä kun pidettiin vähän takaporttina kolmoselle auki 😁 mutta oon ne kyllä pakannut jo kun muutto tulossa, että toivon ettei nyt ennen sitä tartte alkaa kaivaa esiin (eli parin viikon päähän jos ainakin pääsis).

Helsingin kampissa on äitiysvaateliike bebes, josta olen hakenut imetysliivit ja äitiyshousut. Sitten tulee mieleen Helsingin keskustan Fiilinki outlet, jossa on myös ainakin ollut äitiysvaatteita. Heikosti kyllä muualla on mitään. Ja sit on jotenkin tosi heikkolaatusta muutenkin kaikki, yhden odotuksen jälkeen ihan venähtänyttä ja lörpsähtänyttä tosi monet merkit. Yritän kesän sinnitellä vielä omilla löysillä vaatteilla, mutta syksylle ja talvelle varmaan pakko hommata parit pitkät housut töihin.

Mä oon aiemmassa raskaudessa tilannut h&m ja bonbrix liikkeistä äitiysvaatteet. Toi bonbrix on mulle muutenkin luottopaikka, kaikki vaatteet tulee sieltä tilattua.
Vintedistä vois ehkä myös löytyä jos uskaltaa kokeilematta tilata🤔 Sieltä ainakin vauvanvaatteita, jää kyllä ihan koukkuun kun halvalla löytyy ihania ja hyväkuntoisia😅 mut helppo laittaa sitä kautta myös omia tarpeettomia juttuja myyntiin.

Heilahteleeko teillä muilla mielialat paljonkin? Mä oon välilä vähän ihmeissäni itseni kanssa, kun saatan pillahtaa itkuun ihan tuosta vaan. Niinku eilenkin mun voileipä putosi kädestä ja siitä alko kamala itku. 🙈 Tai sit oon eka hyvällä tuulella, mut yhtäkkiä ”tuosta vaan” ärsyynnyn helposti. Töissä oon toistaiseksi onnistunut pitää itseni ”normaalina”. 😊

Heilahteleeko teillä muilla mielialat paljonkin? Mä oon välilä vähän ihmeissäni itseni kanssa, kun saatan pillahtaa itkuun ihan tuosta vaan. Niinku eilenkin mun voileipä putosi kädestä ja siitä alko kamala itku. 🙈 Tai sit oon eka hyvällä tuulella, mut yhtäkkiä ”tuosta vaan” ärsyynnyn helposti. Töissä oon toistaiseksi onnistunut pitää itseni ”normaalina”. 😊
No ainakin itku on aika herkässä. Ihan pienetkin asiat alkaa itkettää. Ja myös kiukuttamaan. Ekassa raskaudessa muistan pari kertaa saaneeni aivan hysteerisen naurukohtauksen jostakin täysin olemattomasta asiasta. En saanut sitä naurua loppumaan, se oli tavallaan hauskaa ja tavallaan kamalaa kun se ei vain loppunut. Ja siis ihan puskista. Kuuluu asiaan. 😊

No ainakin itku on aika herkässä. Ihan pienetkin asiat alkaa itkettää. Ja myös kiukuttamaan. Ekassa raskaudessa muistan pari kertaa saaneeni aivan hysteerisen naurukohtauksen jostakin täysin olemattomasta asiasta. En saanut sitä naurua loppumaan, se oli tavallaan hauskaa ja tavallaan kamalaa kun se ei vain loppunut. Ja siis ihan puskista. Kuuluu asiaan. 😊
Joo varsinkin itkusta ei meinaa tulla loppua. Saa tovin rauhoitella itteesä. 😁

Takaisin