Yleinen keskustelu

Mä oon kuunnellut kans aika paljon kaikkee podcasteja. Mm. kätilön kahvitunti, mammanutturat ja nyt on menossa hei baby. On kyllä erityisesti esikoisen odottajalle paljon hyvää sisältöä.
Kiitos näistäkin vinkeistä, näin neljännenkin raskauden alussa kyllä lisää tietoa koko ajan janoaisi 🫢 pistetäänpä kuunteluun ainakin toi kätilön kahvitunti!
 
Pitää itsekin ruveta kuuntelemaan noita podcasteja! Kiitos vinkeistä!
 
Mä jättäydyn nyt pois keskusteluista, ainakin tällä puolella. Ei tule meille tammikuista. Sain keskenmenon toissapäivänä. Jään sivummalle seurailemaan muitten kuulumisia kuitenkin. Ihanaa kesän jatkoa ja toivottavasti muilla menisi tämä ihana matka hyvin. ❤️
 
Mä jättäydyn nyt pois keskusteluista, ainakin tällä puolella. Ei tule meille tammikuista. Sain keskenmenon toissapäivänä. Jään sivummalle seurailemaan muitten kuulumisia kuitenkin. Ihanaa kesän jatkoa ja toivottavasti muilla menisi tämä ihana matka hyvin. ❤️
Olen todella pahoillani 😭 :Broken Heart:
 
Mä jättäydyn nyt pois keskusteluista, ainakin tällä puolella. Ei tule meille tammikuista. Sain keskenmenon toissapäivänä. Jään sivummalle seurailemaan muitten kuulumisia kuitenkin. Ihanaa kesän jatkoa ja toivottavasti muilla menisi tämä ihana matka hyvin. ❤️
Oon todella pahoillani! 😭🩷 Paljon halauksia ja lämpimiä ajatuksia sinne! Vinkkinä, että täällä Vau.fi palstalla on erikseen tuo Menetyksen kokeneet-osio ja siellä oma suljettu ryhmä keskenmenon kokeneille. Siitä sain itse paljon tukea syksyllä ja sitten myös kun raskauden yritys jatkui, jos yhtään tuntuu siltä, niin pyydä ylläpitoa lisäämään sut sinne!

Muita vertaistukivinkkejä, jotka itseä auttoi: Jodelin @keskenmeno kanava, instagramissa @keskenmenoklubi ja @tähtiyhdistys. Tähti-yhdistyksen sivuilla on myös kattava listaus podcasteista, kirjallisuudesta jne aiheeseen liittyen. Saa myös laittaa yksityisviestiä jos haluat jutella! 🩷

Voimia toipumiseen ja antakaa surulle aikaa, keskenmeno on ihan valtavan iso menetys ja ekan raskauden kohdalla etenkin, se muuttaa jotain perustavanlaatuisesti. Mutta te selviätte kyllä! 🩷
 
Olen pahoillani 💔 Suosittelen kanssa tuota keskenmenon kokeneiden salaista puolta. Keskenmenoon saa yllättävän vähän tukea julkisesta terveydenhuollosta. Tuonne salaiselle puolelle pystyy liittymään myös siinä vaiheessa, kun on itse valmis laittamalla tosiaan ylläpidolle viestiä.
 
Olen tosi pahoillani :red-heart: Toivottavasti sulla on joku ystävä, jonka kanssa saat käsitellä ihan miten itse haluat asiaa, tämän asian kanssa ei kannata jäädä yksin.
 
Mä jättäydyn nyt pois keskusteluista, ainakin tällä puolella. Ei tule meille tammikuista. Sain keskenmenon toissapäivänä. Jään sivummalle seurailemaan muitten kuulumisia kuitenkin. Ihanaa kesän jatkoa ja toivottavasti muilla menisi tämä ihana matka hyvin. ❤️
Oon todella pahoillani😢💔 Halauksia❤️
 
Mä jättäydyn nyt pois keskusteluista, ainakin tällä puolella. Ei tule meille tammikuista. Sain keskenmenon toissapäivänä. Jään sivummalle seurailemaan muitten kuulumisia kuitenkin. Ihanaa kesän jatkoa ja toivottavasti muilla menisi tämä ihana matka hyvin. ❤️
Todella surullista. Paljon voimia menetyksen käsittelyyn❤️
 
Mahtaakohan tämä nyt olla sallittu aurinkorasva? 🤔 Mistä sen tietää mikä on oikea 😅
 

Liitteet

  • IMG_20240601_164130856_HDR.jpg
    IMG_20240601_164130856_HDR.jpg
    1.1 MB · Katsottu: 16
Mahtaakohan tämä nyt olla sallittu aurinkorasva? 🤔 Mistä sen tietää mikä on oikea 😅
Lähinnä kai suositellaan, että aurinkorasva olis fysikaalinen (mineraalinen) eikä kemiallinen. Mulla itsellä on jotain 20 suojakertoimista viime kesältä ja menee vielä tän kesän. Lapselle ostin nyt kesäksi tällaisen.
 

Liitteet

  • 20240601_165839.jpg
    20240601_165839.jpg
    578.3 KB · Katsottu: 14
Onko kenelläkään kokemusta kuinka "helposti" sairaslomaa voi jo näin aikaisessa vaiheessa kirjoittaa? Varmasti pahoinvoinnista mutta miten ihan väsymyksestä?

Teen hoitoalalla lyhennettyä työaikaa ja nyt on niin hirveä työputki laitettu ettei rajaa. Mulla on 14 päivän aikana yhteensä 12 työpäivää ja sen kahden viikon aikana on kaksi yhden päivän vapaata. Tämä putki siis nyt jo alkanut ja olen kyllä jo poikki. Pohdin vaan uskaltaisinko yrittää ensi viikolla varhais raskauden ultrassa kysyä josko lääkäri kirjoittaisi pari päivää saikkua. Toki vaatii ensin sen että todetaan raskauden olevan oikeassa paikassa ja alkiolla sydämen sykkivän..
 
Olin eilen ylioppilasjuhlissa ja söin vahingossa jotain lohimoussekakkua. Näytti siis tavalliselta juustokakulta. Ehdin maistaa vain teelusikallisen, mutta jo siinä ollut raaka sipuli närästi koko illan. Pitää olla nyt kyllä noiden juhlaherkkujen kanssa tarkempi.
 
Onko kenelläkään kokemusta kuinka "helposti" sairaslomaa voi jo näin aikaisessa vaiheessa kirjoittaa? Varmasti pahoinvoinnista mutta miten ihan väsymyksestä?

Teen hoitoalalla lyhennettyä työaikaa ja nyt on niin hirveä työputki laitettu ettei rajaa. Mulla on 14 päivän aikana yhteensä 12 työpäivää ja sen kahden viikon aikana on kaksi yhden päivän vapaata. Tämä putki siis nyt jo alkanut ja olen kyllä jo poikki. Pohdin vaan uskaltaisinko yrittää ensi viikolla varhais raskauden ultrassa kysyä josko lääkäri kirjoittaisi pari päivää saikkua. Toki vaatii ensin sen että todetaan raskauden olevan oikeassa paikassa ja alkiolla sydämen sykkivän..
Ehkä avainasia on se, miten itse koet tilanteen. Jos koet sen niin kuormittavana ettet jaksa, niin kyllä sitä varten saikkua pitäisi saada. (Ja siis kuulostaa tosi raskaalta toi työrupeama.)

Ensimmäisessä raskaudessa olin jostain syystä alkuraskaudesta viikon saikulla. En enää muista miksi, liittyiköhän se vuotoihin vai väsymykseen vai sekä että. 🤔 No, oli miten oli kannattaa ottaa asia puheeksi. On enemmän kuin ok kuunnella omaa oloaan.
 
Onko kenelläkään kokemusta kuinka "helposti" sairaslomaa voi jo näin aikaisessa vaiheessa kirjoittaa? Varmasti pahoinvoinnista mutta miten ihan väsymyksestä?

Teen hoitoalalla lyhennettyä työaikaa ja nyt on niin hirveä työputki laitettu ettei rajaa. Mulla on 14 päivän aikana yhteensä 12 työpäivää ja sen kahden viikon aikana on kaksi yhden päivän vapaata. Tämä putki siis nyt jo alkanut ja olen kyllä jo poikki. Pohdin vaan uskaltaisinko yrittää ensi viikolla varhais raskauden ultrassa kysyä josko lääkäri kirjoittaisi pari päivää saikkua. Toki vaatii ensin sen että todetaan raskauden olevan oikeassa paikassa ja alkiolla sydämen sykkivän..
Rankalle kuulostaa tuo sinunkin työputki. Itseään kannattaa kuunnella ja ottaa asia puheeksi lääkärin kanssa.
Mä olin aivan poikki ed.raskauden alussa, eka neuvolalääkäri kuunteli ja kehoitti neuvottelemaan työnantajan kanssa työn keventämistä!!! Soitin luottogynelle, kun en halunnut vielä silloin kertoa pomolle olevani raskaana. Gyne kirjoitti samantien saikkua jollain muulla kuin raskaus/ väsymys perusteella.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Aca
Onko kenelläkään kokemusta kuinka "helposti" sairaslomaa voi jo näin aikaisessa vaiheessa kirjoittaa? Varmasti pahoinvoinnista mutta miten ihan väsymyksestä?

Teen hoitoalalla lyhennettyä työaikaa ja nyt on niin hirveä työputki laitettu ettei rajaa. Mulla on 14 päivän aikana yhteensä 12 työpäivää ja sen kahden viikon aikana on kaksi yhden päivän vapaata. Tämä putki siis nyt jo alkanut ja olen kyllä jo poikki. Pohdin vaan uskaltaisinko yrittää ensi viikolla varhais raskauden ultrassa kysyä josko lääkäri kirjoittaisi pari päivää saikkua. Toki vaatii ensin sen että todetaan raskauden olevan oikeassa paikassa ja alkiolla sydämen sykkivän..
Miten voit? Ehdottomasti kannattaa ainakin kysyä saikkua. Yleensä sitä saa aika helposti raskaana ollessa myös väsymyksen vuoksi, ja ehkä tosiaan jatkossa kannattaa pyytää että tollasia putkia ei enää jos mahdollista 🫣
 
  • Tykkään
Reaktiot: Aca
Täällä kun oli noista aurinkorasvoista keskustelua, niin miten hyttysiltä suojautuminen? Käytättekö hyttysmyrkkyjä tai - savuja ihan normaalisti myös raskaana? Itsehän pyrin välttämään kemikaaleja muutenkin, mutta esimerkiksi mökillä ei ulkona pysty olla ilman esimerkiksi hyttyssavuja. Iholle en halua aineita ainakaan laittaa.
 
Täällä kun oli noista aurinkorasvoista keskustelua, niin miten hyttysiltä suojautuminen? Käytättekö hyttysmyrkkyjä tai - savuja ihan normaalisti myös raskaana? Itsehän pyrin välttämään kemikaaleja muutenkin, mutta esimerkiksi mökillä ei ulkona pysty olla ilman esimerkiksi hyttyssavuja. Iholle en halua aineita ainakaan laittaa.
Teratologisen sivuilla sanotaan aiheesta näin:
  • Käytäthän ensisijaisesti vaatesuojausta ja tarvittaessa esim. citronella-öljyä vaatteille. Citronella-öljyä käytetään torjumaan hyttysiä, mutta teho on lyhyt ja vaikutus heikko.
  • Voit polttaa hyttyskierukoita ulkotiloissa.
Eli ilmeisesti niitä perinteisiä hyttyssavukiekkoja voisi ulkona käyttää? Ja rehellisyyden nimissä voin kyllä myöntää, että me käytettiin just viikonloppuna mökillä Thermacelliäkin kyllä, istuin vaan sitten kauempana siitä. Se on vaan niin paljon tehokkaampi kuin mikään muu 😅 Mutta sitä esim ei siis virallisesti kyllä suositella, koska vaikutuksia ei oo tutkittu.

Mulla oli myös viikonloppuna punkki taas ekaa kertaa tänä kesänä kiinni 😫 Onneksi bongasin tosi nopeasti, oli minikokoinen ja ei varmasti kauaa ollut ehtinyt olla kiinni. Meillä ois just tänä kesänä ollut aika ottaa taas punkkirokotteen tehosterokotteet, mutta sitä ei ilmeisesti raskaana oleville suositella. Kun ei kuitenkaan vakituisesti asuta tuolla riskialueella, mökkeillään vaan.
 
Täällä kun oli noista aurinkorasvoista keskustelua, niin miten hyttysiltä suojautuminen? Käytättekö hyttysmyrkkyjä tai - savuja ihan normaalisti myös raskaana? Itsehän pyrin välttämään kemikaaleja muutenkin, mutta esimerkiksi mökillä ei ulkona pysty olla ilman esimerkiksi hyttyssavuja. Iholle en halua aineita ainakaan laittaa.
En ookkaan tajunnut hyttysmyrkkyjä vältellä. Suihkutan kyllä vaatteisiin jos itseeni laitan, koska ajatus iholle laitosta näin raskaana ei tunnu hyvältä.
 
Takaisin
Top