Yleinen keskustelu

Meillä eka neuvola 9+3(/9+0), se on suoraan lääkärineuvola jossa ultrataan ja sen jälkeen vasta sovitaan terveydenhoitajalle aika ja ajat verikokeisiin yms.
Tälleen 5+1(/4+5) se tuntuu olevan ikuisuuden päässä koska ne vähäisetkin oireet mitä ollut niin on laantunu aika voimakkaasti tuossa sairastelun aikana... Ainut mikä pysyny tasaisena niin turvotus joka kesti oksentelun ja ripuloinnin (sorry, tmi😅) hiukan ehkä rintojen turvotusta ja lievää arkuutta on mutta esim hajuherkkyys laantunu, tai sitten siihen on vaan tottunu, sekä lievä pahoinvointi helpottanu..
Ei auta tähän keskenmenon pelkoon..
Tuttuja fiiliksiä, oireettomuus on sinänsä ihan mukavaa, mutta toisaalta lisää pelkoa kun olo on kuin ei olisi raskaana ollenkaan. Mulla 7+ viikkoja joten reilu pari viikkoa pitää vielä odotella tietoa onko tuolla mitään elävää.

Tuttuja fiiliksiä, oireettomuus on sinänsä ihan mukavaa, mutta toisaalta lisää pelkoa kun olo on kuin ei olisi raskaana ollenkaan. Mulla 7+ viikkoja joten reilu pari viikkoa pitää vielä odotella tietoa onko tuolla mitään elävää.
No kyllä, oon tainnu mainita että tästä esikoisesta voimakkaat oireet alko rv9 ja kesti rv21 saakka, etenki pahoinvointi (se siitä hemaisevasta olosta). Esikoista edeltävä kkm oireet alko rv6 ja kesti tyhjennykseen saakka mikä myöskin tehny olon että oireellisuuskaan ei ole tae onnistuneesta raskaudesta ..

Mulla 9+1. Se eka kerta on vähän tylsä, kun meillä päin ei siellä ultrata, niin ei oo niin kiirettä. Haluun vaan lähetteen sinne verikokeisiin ja nt-ultraan 😊
Jep, eipä siellä muuta. Oon nyt 3 lapsen jälkeen keränny vielä pari kiloa ylipainoa ja ne just tuossa alamahassa niin ei taatusti sykkeetkään kuulu 😏

Täälläkin hyvin löytyy ymmärrystä peloille, kun 3/4 aiemmista raskauksista menneet varhain kesken. Pelko ajoi käymään varhaisultrassa tänään eli 5+5, aivan liian varhain ollakseen "järkevää". Ja eihän siellä vielä sykettä näkynyt, mutta viikkoja vastaavat elonmerkit kohdun sisällä, oli kyllä rahansa arvoista mielenrauhassa mitattuna! (Joskin 1,5 vk päästä uusi mielenrauhaultra tarvitaan, kun niin pöhkön aikaisin nyt..)

Mä en vielä tiedä milloin mennään varhaisultraan, en ole vielä saanut kasattua ajatuksia että mennäänkö ja jos mennään niin mihin ja milloin 🤔

Mulla on nyt palannut aiemmista raskauksista tuttu tapa, että tarkistan aina vessapaperin, että onko siinä verta 🙈 Huomaan että aina pelottaa onko vuotoa, vaikka mulla on varmaan ollut vähäistä vuotoa kaikissa raskauksissa, myös onnistuneessa.

Niin tuttuja ajatuksia. Oireettomuus pelottaa vaikka on ollut kkm oireillakin. Vuodoista on myös paniikki vaikka eniten vuotanut istuu tuossa iltapalalla. On tämä hurjaa, ei auta kuin odotella.

Hei! Onko kenelläkään vinkkiä mitä tehdä jos hampaiden harjaus aiheuttaa yökkäystä ja (kokemusta on!) mikäli toimitusta jatkaa lopulta oksentamisen? Luulen että jos pesee sen ”vaaditut” 2min sillä seurauksella että lopulta oksentaa, tulos on hampaille miinusmerkkinen. Oon lukenut ettei esim mistään suuvesistä oo mitään apua, mutta onko oikeasti näin? Voisiko jostain olla apua reikiintymisen estoon jos tilapäisesti hampaiden harjaus on hankalaa?
Oletko kokeillut, johtuuko se vain käyttämästäsi hammastahnasta vai onko se itse toimitus, mikä aiheuttaa yökkimistä. Toisessa raskaudessa minulla tuli kanssa etova olo aina hampaita pestessä. Silloin kokeilin lasten hammastahnaa käyttää. Siinä ei tosin ole ihan niin paljon fluoria kuin aikuisten. Mutta jos hampaita ei pysty ollenkaan harjaamaan, niin ksylitolipastilli tai purkka ruoan jälkeenhän pitäisi estää reikiintymistä.

Hei! Onko kenelläkään vinkkiä mitä tehdä jos hampaiden harjaus aiheuttaa yökkäystä ja (kokemusta on!) mikäli toimitusta jatkaa lopulta oksentamisen? Luulen että jos pesee sen ”vaaditut” 2min sillä seurauksella että lopulta oksentaa, tulos on hampaille miinusmerkkinen. Oon lukenut ettei esim mistään suuvesistä oo mitään apua, mutta onko oikeasti näin? Voisiko jostain olla apua reikiintymisen estoon jos tilapäisesti hampaiden harjaus on hankalaa?
Oksensin koko esikoisen raskausajan ja pelotti myös hampaiden puolesta, ei onneksi tullut mitään isompia vaurioita hampaisiin tai reikiä. Yritin vaan sitkeästi pestä edes jotenkin hampaita, vaikka oksentelinkin samalla.

Yritin pitää reilumpaa väliä syömisen ja hampaiden pesun kans, ettei tuu aina kaikki syömiset ulos (vaikka myös sappinesteiden oksentaminen oli ihan hirveää). Vessassa oli kauheinta pestä hampaat. Mulla helpotti vähän oloa, kun ei katsonut itseä peilistä, vaan yritti tehdä jotain muuta samalla tai keskittyä hengittelemään.

Netin mukaan myös lasten hammasharja ja vaahtoamaton hammastahna vois auttaa, mutta näistä ei oo kokemusta.

Mulla tänää selkeä ”raskaana” teksti testissä niin kaipa se on alettava uskoa🫢 taidan viel joidenki päivien päästä tehdä pari testiä varmuuden vuoksi🙈 4+1 olisi edellisten kuukautisten mukaan tänään ja aivan kaamea kuvotus aamulla ettei töistä meinannut mitään tulla.

Itse olen kertonut muutamalle läheiselle plussasta ja oma työ on sellainen, ettei raskaus kauaa salassa pysnyt🙈 muuten taidan odottaa varmoille viikoille.

No niin, meinasin oksentaa äsken. Se oli kyllä ihan oma vika kun söin nälkääni töissä kaksi suklaapatukkaa että selviäisin vielä hetken ja join vettä päälle. Ehkä ei voi pitää oireena raskaudesta vaan ihan tyhmyydestä.

Mulla 9+1. Se eka kerta on vähän tylsä, kun meillä päin ei siellä ultrata, niin ei oo niin kiirettä. Haluun vaan lähetteen sinne verikokeisiin ja nt-ultraan 😊
Joo ei meilläkään ultrata tuollon😅 Ja mullakin siirty eka käynti😅 nyt vasta 9+0. NT-ultra tarjotaan, RV 11-12+6, tai normi RV 10-14. Meen NT-uä. Tosin kävin eilen jo varhaisultrassa😍 Minun ensimmäinen sielä pyöriskeli❤️🤍❤️

Kipuilut kuuluu usein asiaan, mutta kun noin kovia kipuja, että pakottaa sikiöasentoon, niin soittaisin neuvolaan, jos vaikka suostuisivat esim. alkuraskauden ultran katsomaan, että varmasti tyyppi oikeassa paikassa. 🤔 Toki jos kohdunulkoista mietitään, niin klassisesti kipu olisi toispuolista, sanoit, että keskellä. Kärsitkö normisti kovista menkkakivuista? Jos joku endometrioosivyöhyke tms jossain venyttyessään ärähtää...

Mut siis tosiaan ilmoittelisin noin kovasta kivusta neuvolaan (tai päivystykseen, jos mahoton kipu iskee), niin voi tarvittaessa tsekata, että kaikki ok. :)
Ei meillä tarjottu ultaa. Eka vasta 11-12+6 ja se siinä. Ei poikkeuksia.
Mut hoitaja puhelimes oli mukava ja antoi neuvoja. Normaalia on. Jotkut tuntee tosi kovina noi kasvukivut ja oon sit yks niistä🤣🤕
Kävin eile varhaisultras ja kaikki hyvin❤️

Eihän se toki riittäny että oli viikonloppuna noro.. ei menny kun päivä niin ekan oireettoman päivän jälkeen on nielutulehdusmaisia oireita kurkussa, punoitusta, hiukan ehkä peitteitä ja jotain punoittavia näppyjä..

Mulla varhaisultra vasta kolmen viikon päästä, mut niin kovasti haluaisin jo varmistaa et kaikki sujuu odotetusti kun tuntuu että testien viivat ei tummene😭 ei ne kyllä himmenekkään ja tänään iltapissasta tuli heti testiin näkyviin toinen viiva, mutta silti jännittää kauheesti…

Missä vaiheessa teillä on turvottanut vatsa niin paljon että pitää muuttaa puketumis/housutyyliä. Itse kävin maanantaina lounastunnilla ostamassa ns. väljemmät housut ja muistelen että myös ensimmäisen raskauen aikana sai aika ajoissa tehdä turvotuksen vuoksi tilaa.

Toki pukeutumistyyli alkujaankin vaikuttaa ja itse käytän paljon miestenmallisia housuja jotka ei anna sitä ylimäääräistä tilaa vatsalle ja toisaalta ei voi laskea alemmaksikaan kun sitten kinnaa lantioluista :Face Without Mouth:

Eihän se toki riittäny että oli viikonloppuna noro.. ei menny kun päivä niin ekan oireettoman päivän jälkeen on nielutulehdusmaisia oireita kurkussa, punoitusta, hiukan ehkä peitteitä ja jotain punoittavia näppyjä..
Voi ei :/ Inhottava tilanne

Missä vaiheessa teillä on turvottanut vatsa niin paljon että pitää muuttaa puketumis/housutyyliä. Itse kävin maanantaina lounastunnilla ostamassa ns. väljemmät housut ja muistelen että myös ensimmäisen raskauen aikana sai aika ajoissa tehdä turvotuksen vuoksi tilaa.

Toki pukeutumistyyli alkujaankin vaikuttaa ja itse käytän paljon miestenmallisia housuja jotka ei anna sitä ylimäääräistä tilaa vatsalle ja toisaalta ei voi laskea alemmaksikaan kun sitten kinnaa lantioluista :Face Without Mouth:
Voi ei :/ Inhottava tilanne
Turvotus ollu nyt reilun viikon ja väljempiä housuja halunnu pitää senkin takia koska mukavuuden haluisuus. 😅 Enemmä häiritsee se että turvotus saa näyttämään siltä että raskaus ois pidemmällä ja yrittää sitä piilotella..

Ja kyllä tää sairastelu riittäis🥹 katsotaan mitä lääkäri sanoo kun käyn tätä nielua näyttämässä..

Takaisin