Yleinen keskustelu

Hyvin on viiva vahvistunut @Mymms 👌
Tänään vihdoin soitin neuvolaan ja eka käynti 8 maaliskuuta. Toivottavasti silloin myös ultra, missä tarkistetaan että sikiö on oikeassa paikassa ja sydän lyö. Edellisessä raskaudessa oli ultra.

Mie olin kanssa yhteydessä neuvolaan, pelkojen ja vaikean esikoisen odotuksen myötä tekee neuvola ultran 9+ viikoilla. Neuvolan laskujen mukaan tosiaan nyt olisi viikot 4+1, mutta en edelleenkään usko olevan 3+5 enempää.

Meillä ei kyllä julkisella saa mitään ultraa ennen sitä rv12-14 aikaa jos ei oo oikeasti joku hätä. Itse on maksettava.

Täälläpäin neuvolalääkäri ultraa 10 viikon aikoihin ja sit seuraava on synnytyspolilla 12 viikolla.. näin oli myös esikoisessa, 11+ oli viikot kun neuvolalääkäri ultrasi ja sitten 12+ keskussairaalassa.

Mutta toki meillä on taustalla tosiaankin normaalista poikkeava raskaus ja keskenmenoja niin en tiedä sitten miten ne vaikuttavat asiaan.

Täällä ei kai mitään ultravehkeitä ees oo neuvoloissa vaan kaikki ultrat tehdään keskusneuvolassa.

Minä varasin neuvolan heti seuraavana päivänä kun olin tehnyt positiivisen testin. Valitettavasti se meni maaliskuun puoleen väliin, jolloin viikkoja on 10+3, kun ajanvaraajan mielestä 6+ on liian aikaisin. Aiemmissa raskauksissa on kyllä ensimmäinen käynti ollut tuolloin viikolla 6+. Heti seuraavana päivänä on sitten neuvolalääkäri.

Mielenkiintoinen juttu neuvolasta. Ite en kyllä niistä oo juuri apua saanut. Pari tosi isoa verenvuotoa keskiraskudessa ollut esikoisen ja kuopuksen raskaudessa ja silloin menty päivystyksen kautta. Neuvolalääkäriltä oon saanut sairaslomaa ja viime raskaudessa todettiin radi. Tietty rutiinitutkimuksiin ja äitiyspolille perussairauden takia oon saanut lähetteet. Ja sydän ääniä on kuunneltu. Mutta välillä vähän turhia käyntejä.

utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR17R3U48VH_nEFwssVXCgoeadPW3lDoNfO4cZg8hI_QXwXqaSod61nuDi8_aem_AbaPr5pbIkhv9T7ANr8dyQzzWvOpkwbMVLS36EfUAn151Qvykaxed_jBa5IGGoQTsig#Echobox=1707809953

Mä heräsin eilen aamulla jo etomisen kanssa, vähän mietin tuleeko oikeasti oksennus, mutta helpotti sitten syömällä kuitenkin. Outoa sinänsä kun viimeiset 2 raskautta on ollut alkuun hyvinkin oireettomia, mutta jospa se tästä tasoittuu kun kroppa tottuu. Lisäksi väsyttää ja paleltaa, mutta ne on semmosia oireita jotka muutenkin olisi tässä menkkojen alkamisen aikaan tyypillisiä.
Kiinnostaa, et kumpi on tullut noista alkuun melko oireettomista raskauksista😊

Minä varasin neuvolan heti seuraavana päivänä kun olin tehnyt positiivisen testin. Valitettavasti se meni maaliskuun puoleen väliin, jolloin viikkoja on 10+3, kun ajanvaraajan mielestä 6+ on liian aikaisin. Aiemmissa raskauksissa on kyllä ensimmäinen käynti ollut tuolloin viikolla 6+. Heti seuraavana päivänä on sitten neuvolalääkäri.
Yleisen ohjeen mukaan, mikä mulla tullut joka paikasaa vastaan on, että eka neuvolakäynti on RV 8-10. Eli sen mukaan ei olis ollenkaan "myöhään".

Mulla on nyt ens viikolla RV 8+2 eka käynti😁 Jänskättää. Esikoista odotan🥰
Takana kemialline raskaus.

Hei,
onko täälä muita ketkä kärsii / on kärsinyt jäätävistä vatsakivuista?! Mulla alko RV5 puoles välissä ja kesti koko RV6. Sit ke 7+0 ei oikeestaan kipuillu, mut aamul oli kaikist pahin etominen koko tänä raskausaikana. Sit taas eilen oli sellasii kohtauksii, et tuli kipukohtaukset panadolin läpi ja samaa aikaa kauhee heikotus ja ällö olo. Ei pystyny töitä tekee, ku ei voinu istuallee olla, ku tuli koko aika heikko olo. Tänää on alkanu pv ihan jees, mitä nyt ku heti herättyä ei syöny ni alko kuvottaa taas.

Mulla esikoinen tulossa, ja oon lukenu, et kivut voi olla koviakin. Mul noi kohtaukset kestää 10-15min ja pitää makaa sikiöasennos, ku muute ei voi olla. Kohtauksii tulee / on tullu nyt päivästä riippuen 1-3krt. Oon tehny raskaustestejä ja viivat vaan vahvistuu, et ei oo kysees km. Ja tosiaan kipu vaan tos alavatsan päällä, ei sivuilla.

Hei,
onko täälä muita ketkä kärsii / on kärsinyt jäätävistä vatsakivuista?! Mulla alko RV5 puoles välissä ja kesti koko RV6. Sit ke 7+0 ei oikeestaan kipuillu, mut aamul oli kaikist pahin etominen koko tänä raskausaikana. Sit taas eilen oli sellasii kohtauksii, et tuli kipukohtaukset panadolin läpi ja samaa aikaa kauhee heikotus ja ällö olo. Ei pystyny töitä tekee, ku ei voinu istuallee olla, ku tuli koko aika heikko olo. Tänää on alkanu pv ihan jees, mitä nyt ku heti herättyä ei syöny ni alko kuvottaa taas.

Mulla esikoinen tulossa, ja oon lukenu, et kivut voi olla koviakin. Mul noi kohtaukset kestää 10-15min ja pitää makaa sikiöasennos, ku muute ei voi olla. Kohtauksii tulee / on tullu nyt päivästä riippuen 1-3krt. Oon tehny raskaustestejä ja viivat vaan vahvistuu, et ei oo kysees km. Ja tosiaan kipu vaan tos alavatsan päällä, ei sivuilla.
Kipuilut kuuluu usein asiaan, mutta kun noin kovia kipuja, että pakottaa sikiöasentoon, niin soittaisin neuvolaan, jos vaikka suostuisivat esim. alkuraskauden ultran katsomaan, että varmasti tyyppi oikeassa paikassa. 🤔 Toki jos kohdunulkoista mietitään, niin klassisesti kipu olisi toispuolista, sanoit, että keskellä. Kärsitkö normisti kovista menkkakivuista? Jos joku endometrioosivyöhyke tms jossain venyttyessään ärähtää...

Mut siis tosiaan ilmoittelisin noin kovasta kivusta neuvolaan (tai päivystykseen, jos mahoton kipu iskee), niin voi tarvittaessa tsekata, että kaikki ok. :)

Eiliseen panikointiini liittyen, tän aamun viiva ei oo ainakaan haalistumaan päin, ehkä jopa hiukan eilistä vahvempi. Ja hyvin lievä ällötystunne ehkä nousussa. Jospa koitan malttaa mieleni maanantaiseen varhaisultraan, jollei nyt jotain dramaattista ehdi tapahtua (kopkop puuta).

Mulla on 2 tyttöä ja poika. Kaikissa kovaa pahoinvointia. Nyt ei vielä ole näkynyt.

Täällä podetaan kauheaa keskenmenon pelkoa..
En tiedä miten tästä pelosta pääsisi yli ja osaisi nauttia raskaudesta.
Raskausoireita jonkun verran on, aaltoilevasti.. toisina päivinä etoo enemmän kun toisina, toisina päivinä rinnat kipeämmät kuin toisina. Ainut mikä on pysyny ni rinnat turvonneet 😅

Ensimmäinen raskaus alkoi melko helposti (5v sitten) nyt tämä käynnissä oleva oli pitkän yrittämisen takana. Jotenkin nyt enemmän pelkoja ja huolia, eikä oikein tunnu todelliselta että olis vihdoin onnistunut. Outoa, että näin pitkän yrityksen jälkeen tuntuu vaikealta iloita… 🤔

Mutta eiköhän se 2/3 tuo tähän muutoksen jos sinne asti päästään 🙏🏽

Mulla on ekan kerran semmonen olo että tämä on ”korkeamman” kädessä. Että pelkäämällä en saa raskautta jatkumaan. Varmaan kun kyseessä on jo 4. lapsi ja edelliset lasketun ajan aikaan 11, 9 ja 4, oon tosissaan miettinyt jaksanko enää aloittaa alusta. Ei vaan raskittu heittää pois alkioita ja nyt vielä yksi pakkasessa 😅 Fyysistä keskenmenoa kyllä vähän pelkään. Ahdistaa ajatus että alkaa voimakas verenvuoto vaikka töissä tai kun oon yksin lasten kanssa.

Heippa kaikki, liityn varovasti mukaan, kun eilen plussasin ja la näyttäisi menevän lokakuun lopulle. 😊 Täytyy aloittaa lukemalla vanhat viestit, niin pääsee mukaan keskusteluun.
Tämä ylläri on mun kuudes raskaus ja lapsia on kotona yksi eli monta keskenmenoa on taustalla, katsotaan meneekö nyt tällä kertaa kaikki hyvin ☺️🌈

Takaisin