Viimeisin neuvolakäyntisi

Oon tässä ihmetellyt kun moni maininnut että varaa ultran. Tarkoitatteko että varaatte itse ntultran? Täällä tuli automaattisesti aikaa neuvolasta ekan käynnin jälkeen. Samalla tavalla oli esikoista odottaessa toisessa kaupungissa. Oletin että se on yleinen käytäntö :eek:
Meille sanottiin myös eilen neuvolassa, että aika tulee postissa kirjeenä, eli sitä ei tarvi ite alkaa varailla. o_O
 
Meille sanottiin myös eilen neuvolassa, että aika tulee postissa kirjeenä, eli sitä ei tarvi ite alkaa varailla. o_O

Juu just näin täälläkin. Tulikin jo kaksi päivää neuvolan jälkeen, jossakin täällä sentään ollaan ripeitä :grin
 
Ilmeisesti vaihtelee tosiaan. Meillä neuvola tekee lähetteen ja aika keskussairaalalle nt- ultraan ja verikokeisiin pitää sitten varata itse.
 
Meillä käytäntö on vaihtunut, ennen tuli juurikin kirjeellä kotiin aika, nyt saa itse varata ajat ultriin. Ihan kiva niin voi omien menojen mukaan katsoa!

Mulla oli tänään aamulla eka neuvola ja aikalaillahan siellä vaan täyteltiin neuvolakorttia ja katottiin seuraavia kertoja. Käytiin myös läpi tän neuvolan se paino+verenpainepiste, niitä sit tästä lähin mittailemaan.
Kattelin ultra-aikoja jo netistä ja rakenneultra sattuukin juuri joulun aikaan ja tällä hetkellä vapaat ajat oli ainoastaan 27, 30 tai 31.12. aika kiva kun ollaan kuitenkin menossa pohjosempaan porukoille jouluksi ja uudeksi vuodeksi...:smiley-angry019 täytyy varmaan seurailla tilannetta, jos tuliskii jotain peruutusaikoja just ennen joulua nii pääsis kätevämmin!
 
Täällä myös saa ultra-ajan postitse... muisteltiin, että viime raskaudessa ne varattiin neuvolakäynnillä ja pystyi siis vaikuttamaan :confused005

Eilen eka käynti, perusjuttuja. Jotenkin jäi häiritsemään, kun melkein ylikorosti piilosokereiden välttämistä, herkkupäivää jne. Joo, enemmän painoa nyt kuin viime raskaudessa, mutta silti tuli olo, että alanko laihdutuskuurilleo_O
 
Eilen eka käynti, perusjuttuja. Jotenkin jäi häiritsemään, kun melkein ylikorosti piilosokereiden välttämistä, herkkupäivää jne. Joo, enemmän painoa nyt kuin viime raskaudessa, mutta silti tuli olo, että alanko laihdutuskuurilleo_O
Tämä jotenki häiritsi myös mua. Olin terveyskyselyyn vastannu rehellisesti, eli syön suolapähkinöitä, sipsiä, karkkia ja suklaata, juon mehua ja limpparia. Mutta nämä kaikki on hyvin satunnaista, ei läheskään päivittäistä. Tästähän tuli kamala saarna suolan ja sokerin haitoista, ihan kun en niitä tietäis. Mutta oisko sitten pitäny valehdella, että ei en ikinä koskekaan sipseihin? :meh: ei saa kuulemma juoda mehua vaan hedelmät hedelmänä ja vettä päälle ja ja ja.... Jotenki meni ehkä vähän yli :stop:
 
Mulle terkka ei saarnannut sokerista tai suolasta ollenkaan, korosti vain runsaasti, että keinotekoisia makeutusaineita on vältettävä ja sokerisia tuotteita saa maltillisesti syödä. Lisäsi vielä, että pahoinvoinnin aikana saa oikeastaan syödä mitä vaan. Muuten luotti aikalailla siihen, että edellisen raskauden aikaiset rajoitteet on mielessä. Mitään terveyskyselyä en saanut tai tehnyt o_O
 
Mä kyllä syön ihan kaikkea tällä hetkellä ja paljon, mutta must tuntuu, että mun kulutuskin on jotain jäätävää, koska kokoajan on nälkä ja paino ei oo noussut grammaakaan:meh: Ehkä tää raskaus+imetys+fyysinen työ vaatii sipsinsä ja karkkinsa:wink
 
Mullakin oli tänää eka neuvola. ja täti lupas että saan pysyä hänen asiakkaana, on kuulemma hänellekin helppoa tuttu asiakas kuin että olisi täysin vieras :) Oikeasti kuuluisin tätä nykyä eri tädin hoidettavaksi. Meilläkin oli paino puheena, koskaa painan nyt enemmän ku koskaan ennen :sad001 Mutta ei saarnannut. Sanoi että painon nousua on vaikea välttää ja sitä on toivottavaa tullakin (vaikka nyt jo 20kg liikaa ja ylikin). Painotti että sitten ku pahoinvointi on ohi niin muistaa ateriarytmin ja sen ettei nyt ihan joka päivä herkuttele :) Oli jo esitäyttäny jonkin verran mun neuvolakorttia jo eilenä :D

Hb olikin vaan 114, vaikka heinäkuussa se oli 134. Ja verenpaineet oli 117/77. Neuvolakortti oli vähän uudistunut. Siihen oli tullut joitakin tärkeitäkin juttuja, mutta sitten puolison terveystottumukset oli jotenkin hassu. Sitä tietoa kun ei tarvita äitiysneuvolakortissa, vaikka koneelle ne onki jo vuosia laitettu ylös. Kaiken lisäksi käyntien kirjaussivuja oli yksi vähemmän kuin ennen, joten monelle kuulemma joutuvat sitten leikkaa ja liimaa-metelmällä jatkamaan sitä. Täti kauhisteli sitä, että joissain paikoissa ei pahvikorttia enää käytetä ollenkaan. Ainakin täällä on joskus koneet jumissa ja ohjelmia ei saa auki, niin siksikin on tärkeää tuo pahviversio niin saa ne tiedot johonkin ylös :) Ja onhan se tärkeä muisto kaikille äideille.
 
Raudan syönnistä muuten sanoi, että uutena suosituksena on että sitä syötäisi joka toinen päivä (ainakin 100mg kohdalla). Imeytyy kuulemma paremmin näin.
 
Mulle terkka ei saarnannut sokerista tai suolasta ollenkaan, korosti vain runsaasti, että keinotekoisia makeutusaineita on vältettävä ja sokerisia tuotteita saa maltillisesti syödä. Lisäsi vielä, että pahoinvoinnin aikana saa oikeastaan syödä mitä vaan. Muuten luotti aikalailla siihen, että edellisen raskauden aikaiset rajoitteet on mielessä. Mitään terveyskyselyä en saanut tai tehnyt o_O
Mun piti täyttää netissä toooodella pitkä kysely, missä oli kaikki omat ja suvun sairaudet, ruokarytmit, mitä syö, montako juustosiivua syö päivässä, miten liikkuu ja kuinka paljon, nukkumiset, alkoholi ja huumeet, lääkkeet... Vastasin juuston määrään 0-10 kpl ja johan siihenki taas tartuttiin :laughing021 olis selvästi pitäny vähän miettiä tarkemmin vastauksia ja kaunistella totuutta :laughing002
 
Mun piti täyttää netissä toooodella pitkä kysely, missä oli kaikki omat ja suvun sairaudet, ruokarytmit, mitä syö, montako juustosiivua syö päivässä, miten liikkuu ja kuinka paljon, nukkumiset, alkoholi ja huumeet, lääkkeet... Vastasin juuston määrään 0-10 kpl ja johan siihenki taas tartuttiin :laughing021 olis selvästi pitäny vähän miettiä tarkemmin vastauksia ja kaunistella totuutta :laughing002

Juustosiivujen määrä?? :laughing014 Apua en kestä. Näistä tulee jatkuvasti pöhkömpiä. Asutaan sen verran pienessä kaupungissa että kai täällä otetaan maltillisesti :rolleyes:
 
Jopa on kyselyt :D Paperikortissa oli se hyvä puoli että pystyi pitään tietoja mukana jos olis käynyt jotain.
 
Jopa on kyselyt :D Paperikortissa oli se hyvä puoli että pystyi pitään tietoja mukana jos olis käynyt jotain.

Täällä saatiin edelleen pahviversio. Tykkäsin! Jotenkin konkreettisempi, kulkee laukussa mukana.
 
Kylläpä käytännöt vaihtelee hurjasti eri kaupungeissa. Meiltä kysyttiin vaan tosi yleisellä tasolla terveystottumuksia, mutta ei menty yksityiskohtiin, kuten vaikka niihin juustosiivujen määrän :laughing021

Ultra ja seuraava neuvolakäynti varattiin samalla ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Oli kyllä hyvä, että pystyi itse vaikuttamaan, kun joudun työn takia reissaamaan jonkin verran, niin menisi tosi hankalaksi, jos ei itse voisi vaikuttaa niihin aikoihin.
 
Tämä jotenki häiritsi myös mua. Olin terveyskyselyyn vastannu rehellisesti, eli syön suolapähkinöitä, sipsiä, karkkia ja suklaata, juon mehua ja limpparia. Mutta nämä kaikki on hyvin satunnaista, ei läheskään päivittäistä. Tästähän tuli kamala saarna suolan ja sokerin haitoista, ihan kun en niitä tietäis. Mutta oisko sitten pitäny valehdella, että ei en ikinä koskekaan sipseihin? :meh: ei saa kuulemma juoda mehua vaan hedelmät hedelmänä ja vettä päälle ja ja ja.... Jotenki meni ehkä vähän yli :stop:

Kysyin myös light juomista koska täällä näin puhetta ettei makeutusaineita mielellään nautita...
Jotenkin se kääntyi niin että litkin niitä pulloittain joka päivä!!
Vesi paras janojuoma jne.
Yritin siinä sitten, että viime raskaudessa ne oli ainoat mitkä maistui, jos on kahvittelua tms illanistujaista. Ei kai ollut hyvä selitys:sorry:
 
Ei meillä ollut mitään tuollaista ruokakyselyä. Onneksi ! Neuvolan täti kysyi vain, miten syön ja syönkö "kaikkea". Ja sitten piti täyttää audit- testi. Ja tietysti ne sairaudet. Nuo juustosiivujen määrät yms. kuulostaa kyllä hieman erikoiselta!
 
Oon unohtanut täyttää nettikyselyn, en tiedä mitä erilaista siellä on.
Korttiin kirjoitettiin "syötkö kaikkea?" Kysymyksen jälkeen liha- kala- ja kanaruokia :woot:
 
Mulla oli eka neuvola ja neuvolalääkäri 8+4. Ultrassa näkyi silloin pieni jonka sydän löi. Suuri helpotus kevään keskenmenon jälkeen.

Seuraava onkin h15. Nyt on rv10+1, pitäisi käydä labrassa mutta olen matkoilla nyt. Palaan kotikonnuille vasta 11+0, kaipa ne labran sillonkin ehtii. Ja pian on NT-ultra tulossa.
 
Mulla oli aikaistettu neuvolakäynti rv 6, jotta saatiin ar-ultraan lähete tehtyä. Eipä siellä ihmeempiä, verenpaine alhainen niin kuin arvelinkin. Seuraava neuvola on vasta nt-ultran jälkeen.
 
Takaisin
Top