Viimeisin neuvolakäyntisi

Ehkä meillä on sitten totuttu liian hyvään neuvolaan, kun aikaisemmin eka käynti alkoi ultralla, ensin piti varmistaa että kaikki on kunnossa ja sitten vasta alettiin pyörittämään papereita. Mutta kait sitä sitten pitää jaksaa nt-ultraan saakka.

Meil puolestaan aina menny niin, että ekalla käynnillä katotaan noi esitiedot yms. ja saa neuvolakortin. Ja viimestään seuraavalla viikkolla on lääkäri joka ultraa. Kaikissa kunnissa ei vaan ole tota ultramahdollisuutta.
 
Onpa erilaisia käytäntöjä eri paikkakunnilla. Meillä on harvakseltaan alussa neuvolakäyntejä, eka oli viikolla 9 ja seuraava on lääkärintapaaminen viikolla 15 tai 16. Oman terveydenhoitajan tapaan seuraavan kerran vasta tammikuussa n. viikolla 22. Joka kerralla on perusmittaukset ja pissatesti, ultralaitetta ei tietääkseni ole, doppler kyllä. Äitiysultra on toisaalla.
 
Meillä oli lääkäri jo ekalla käynnillä, silloin myös terkka täytti äitiyskorttia, uteli asioita ja kertoili jotakin. Toka käynti on vissiin viikolla 14/15, varataan ultran jälkeen. Lääkäri toisen kerran on vasta viimeisellä kolmanneksella. Terkallakin on ultra ja doppler. Aina mitataan ainakin verenpaine, hb välillä. Sokereita ei vissiin pissasta oteta, mutta kaikki yli 25v joutuu rasitukseen vkolla 22/23...
 
Meillä ei ultrata neuvolassa, sitä varten mennään sitten synnytyssairaalaan ultriin. Terkkari on joka käynnillä ja aina edellisellä käynnillä varataan seuraavat ajat. Meillä mitataan aina paino, hb, verenpaine ja pissasta sokerit ja proteiinit. Lääkärikäynneistä en osaa sanoa miten menee, kun edellisessä raskaudessa ei ollut lainkaan neuvolalääkärin seurantaa.
 
Ai että nyt ärsyttää. Mun neuvola aikaa jouduttiin myöhäistämään siksi että ensikäynti saadaan suoraan samalle terkkarille joka oli jo ekassa raskaudessa, kun oli alkuperäisen käynnin aikaan lomalla. Tänään vihdoin koitti sitten neuvola aika, ja tietenkin mun oma terkkari oli pois. Käynnillä meni 1,5h ja vaan siksi että jouduin selittämään joka ainoan asian alusta alkaen ja käymään läpi kaikki komplikaatiot edellisen raskauden osalta. Kyllä ärsytti. Mitään uutta ei käynnillä tullut. Hb rautalisästä huolimatta alakanttiin.

Sitten tuli pikkasen kiire kun tajuttiin että oon jo rv 10+2 ja seulaverikokeet pitää ottaa viimeistään 10+6 eli maantaina. Menee kaikki suunnitelmat huomiselta uusiksi kun joutuu istumaan labraan moneksi tunniksi että saa ne verikokeet, meidän labraan ei saa edes aikoja varattua niin siellä menee mummojen kanssa jonottaessa taas monta tuntia.
 
Muokattu viimeksi:
Ai että nyt ärsyttää. Mun neuvola aikaa jouduttiin myöhäistämään siksi että ensikäynti saadaan suoraan samalle terkkarille joka oli jo ekassa raskaudessa, kun oli alkuperäisen käynnin aikaan lomalla. Tänään vihdoin koitti sitten neuvola aika, ja tietenkin mun oma terkkari oli pois. Käynnillä meni 1,5h ja vaan siksi että jouduin selittämään joka ainoan asian alusta alkaen ja käymään läpi kaikki komplikaatiot edellisen raskauden osalta. Kyllä ärsytti. Mitään uutta ei käynnillä tullut. Hb rautalisästä huolimatta alakanttiin.

Sitten tuli pikkasen kiire kun tajuttiin että oon jo rv 10+2 ja seulaverikokeet pitää ottaa viimeistään 10+6 eli maantaina. Menee kaikki suunnitelmat huomiselta uusiksi kun joutuu istumaan labraan moneksi tunniksi että saa ne verikokeet, meidän labraan ei saa edes aikoja varattua niin siellä menee mummojen kanssa jonottaessa taas monta tuntia.

Voi ei. Niin turhaa, huonosti organisoitu homma [emoji853]
 
Tänään 15+3 ja toinen neuvola. Mitattiin verenpaine ja paino, myös sokeri ja proteiini katsottiin virtsasta. Lisäksi kuunneltiin pikkuisen sydänääniä ja mulla mitattiin kohdunpohjan korkeus, kun myooman takia kohtu huomattavasti suurempi.

Käytiin läpi verensokeriarvot ja julkisen puolen synnytysvalmennukset jne. Sain ensi kertaa varten pari kyselyä täytettäväksi yksin ja yhdessä miehen kanssa. Ihan ok käynti ja seuraava neuvola tammikuun alussa :happy:
 
Me käytiin tänään neuvolassa ottamassa influenssarokotteet. Eli pikavisiitti tällä kertaa. Seuraava "oikea" aika on vasta joulukuussa, ja keväällä influenssan sairastaneena en todellakaan halua kokea sitä uudestaan ainakaan yhtä rankkana, niin käytiin heti kun rokotteita oli saatavilla.
 
Täällä toinen neuvolakäynti takana, viikkoja nyt 13+4. Kuunneltiin sydänäänet ja tarkistettiin pissa ja hb. Terkka oli myös yllättynyt kun sanoin että lopetin kokonaan tupakoinnin ultran jälkeen. Seuraavalla kerralla onkin sitten lääkärikäynti.
 
Tänään neuvola. Hyvät sydänäänet 160-170, kohdunkorkeus vastaa noin vkoja 18 :shy: Kiloja on pari silti lähtenyt, mutta täti ei ollut huolissaan. Hemoglobiini laskenut 117, nestemäinen lisärauta aloitetaan. Verenpaineet alhaalla, muttei ihan hälyttävää vielä. Kaikki ihan hyvin :happy:
 
Tänään oli neuvola ja ei kyllä jäänyt mitään hyvää sanottavaa! Mitattiin hemoglobiini ja verenpaine kuunneltiin tai yritettiin kuunnella pikkusen sydämen ääniä ja se täti ei saanut niitä kuulumaan hän sanoi mun istukan olevan edessä ja siksi ei saa vaikka kahdella edellisellä kuuntelu kerralla se toinen täti sai hyvin kuuluvin? Noh löytyi sieltä hetkeksi syke,mutta liikkeistä ei tuo tiennyt yhtään mitään silti merkkasi liikkeet kahdelle + vaikka myönsi ettei tiedä onko liikkeitä :/
 
Tänään oli neuvola ja ei kyllä jäänyt mitään hyvää sanottavaa! Mitattiin hemoglobiini ja verenpaine kuunneltiin tai yritettiin kuunnella pikkusen sydämen ääniä ja se täti ei saanut niitä kuulumaan hän sanoi mun istukan olevan edessä ja siksi ei saa vaikka kahdella edellisellä kuuntelu kerralla se toinen täti sai hyvin kuuluvin? Noh löytyi sieltä hetkeksi syke,mutta liikkeistä ei tuo tiennyt yhtään mitään silti merkkasi liikkeet kahdelle + vaikka myönsi ettei tiedä onko liikkeitä :/
Ei kyllä kuulosta kovin ammattimaiselta käytökseltä! Eikä olis kyllä mun mielestä saanu merkata liikkeitä, jos niistä ei kerta ollu tietoa :eek:
 
Tänään neuvolassa sain hyvää palautetta että paino on noussut vaan maltillisesti, en oikeen tiiä miten mun pitäis olla ettei se nousis. Verenpaineet oli hyvät vaikka ajattelin että ne on pilvissä kun töissä stressiä ja kotonakin vähän. Sykekin saatiin kuuluviin kun nostin ite makkaraani, mutta se täti oli sitä mieltä ettei 17toista viikolla voi vielä oikein tuntea liikkeitä että kai ne sitä suolen kuplintaa on.

Varattiin seuraavalle kerralle vähän pidempi aika että se kirjoittaa mulle lähetteen pelkopolille, kun edellinen synnytys oli aika mieleenpainuva huonossa mielessä niin on ihan hyvä päästä siitä puhumaan jonkun kanssa etten mee sitten kauheissa paineissa synnyttämään tätä toista.
 
Tänään neuvolassa sain hyvää palautetta että paino on noussut vaan maltillisesti, en oikeen tiiä miten mun pitäis olla ettei se nousis. Verenpaineet oli hyvät vaikka ajattelin että ne on pilvissä kun töissä stressiä ja kotonakin vähän. Sykekin saatiin kuuluviin kun nostin ite makkaraani, mutta se täti oli sitä mieltä ettei 17toista viikolla voi vielä oikein tuntea liikkeitä että kai ne sitä suolen kuplintaa on.

Varattiin seuraavalle kerralle vähän pidempi aika että se kirjoittaa mulle lähetteen pelkopolille, kun edellinen synnytys oli aika mieleenpainuva huonossa mielessä niin on ihan hyvä päästä siitä puhumaan jonkun kanssa etten mee sitten kauheissa paineissa synnyttämään tätä toista.

Mulle esikoisesta sanottii kans et ei voi tuntea liikkeitä vielä näin aikasin (silloin rv19) , mut menipä hiljaseks kun se itsekin tunsi ne liikeet kädellään samalla kun otti sf-mittaa :rolleyes: Ja kyllä mä tunsin silloin liikkeet jo aikasin (oisko ollu 13+? ). Höpöjä tollanen etteikö niitä voisi jo tuntea. Sehän on täysin yksilöllistä ja raskauskohtaistakin.
 
Kävin tänään nyt toista kertaa neuvolassa ja kaikki oli hyvin, sydänäänetkin löytyivät lopulta - pieni kun ei halunnut tehdä yhteistyötä ensin. :grin Lääkärineuvolaan sitten vasta uuden vuoden puolella ja sitten siitä viikko eteenpäin, niin olisi jo rakenneultran aika. :happy:
 
Sain kun sainkin vaihdettua neuvola tätiä kuitenkin niiden esimies meinas pistää mun hormoonien piikkiin sen et haluan vaihtaa..

Hyvä et sait vaihdettua. Toi esimiehen kommentti on kyllä loukkaava :sad001 Ei oo oikeutta kommentoida mitenkään sitä mitkä on sun syyt vaihtaa, kun sulla on siihen täysi oikeus kuitenkin.
 
Hyvä et sait vaihdettua. Toi esimiehen kommentti on kyllä loukkaava :sad001 Ei oo oikeutta kommentoida mitenkään sitä mitkä on sun syyt vaihtaa, kun sulla on siihen täysi oikeus kuitenkin.
Perustelin sen sillä,kun neuvolatäti väitti ettei löydä sykkeitä siks,kun mun istukka on edessä,kunntaas oon käyny kaks kertaa yhellä toisella joka on löytänyt ne kuitenkin samantien etten halua sydänkohtausta joka kerralla..
 
Täällä 18+3 ja ensimmäinen neuvolalääkäri takana. Tunnusteli kohtua ja kuunneltiin sydänäänet. Muita tutkimuksia ei tehty, keskusteltiin vain mun voinnista. Töissä pitäisi pikkuhiljaa alkaa keventää fyysistä rasitusta. Nostelut yms olen kyllä jo jättänyt muille. Henkisestä voinnista yms lääkäri oli erityisen kiinnostunut. Unilääkkeisiini yms ei ottanut kantaa muuten kuin että tarvittaessa voi uusia reseptit myös neuvolassa (eli ilmeisesti on ok vielä syödä niitä) ja joku mt-puolelta on muhun alkuvuodesta yhteydessä. Pääsen purkamaan edellistä raskautta ja tätä yllätysraskautta jne..
 
Takaisin
Top