Viimeinen kolmannes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ginessa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
illi, mulle neuvolassa sanottiin, että pyöräily on hyvää liikuntaa raskausaikana jos se ei vaan tunnu epämiellyttävältä. täti myös sano, et yhtähyvin voi kompastua rapuissa, sisjos rupee kaatumista pelkäämään.
Sanoi myös, että jos kaatuu niin vauvalle ei luultavasti käy mitään, mut kurjaa jos äidillä on käsi kipsissä, kun vauva syntyy.

Mä luskelen noita teidän vaivoja ja voin vaan olla onnellinen, mulla ollu olo hyvä. Vauvakin on kääntyny ilman kummempia tuntemuksia. Nyt täytyy koputtaa puuta.
Puntarillakin kävin kotona kk tauon jälkeen ja olin viime kerrasta "laihtunu" 500g. Ja tuntuu, ettei tää maha edes kasva[:(]

Hmm...mä rupesin jostain syystä ajattelemaan eilen illalla kassin pakkaamista synnärille...
onko joku muukin ajatellut moista?[:-]

Mulla se häivähti mielessä toissailtana... mitä sinne pitää pakata?! Lisäksi mä mietin, että pitäis ruveta harjotteleen autoon turvaistuimen asentelua, vaunujen kokoamista ja kasaanpanemista...

Jospa minäkin tänne ketjuun - kun nyt tänään taas 3kk laskettuun aikaan. Meillä ei vielä ole edes ostettu vaunuja [:-]  Tosin Brion Happy Harmonyt olisi tarkoitus ostaa jos ne vain mahtuvat autoon. Muutenkaan vielä ei juuri ole vauvantarvikkeita hankittu,  paitsi vaatteita ja muuta pientarviketta sain työkaverilta.

Sain sairaslomaa pari päivää ihottuman takia (en pysty nukkumaan kuin pätkiä kutinan takia) ja varmuuden vuoksi otettiin myös maksa-arvot ja sappihapot. Äidillä on ollut raskaushepatoosi, joten hermoilin että voiko minullekin tulla se, kun on perinnöllistä. Googlettelun perusteella tosin itse diagnosoisin että minulla on raskausihottuma. Verikokeiden tulokset tulee huomenna, sitten pitää miettiä mitä jatkossa. Itselle melkein pääasia olisi vain saada tietä että ei ole vaaraksi vauvalle tai vaadi muuta seurantaa, kutinaan ei taida olla kunnon apuja edes saatavilla..

Piti oikein laitaa tähti tuohon etikka sivulle. Niin oli hyviä juttuja et taidanpa lisätä jo heti seuraavaan kauppalistaan etikkapullon[:D]. Olipahan monikäyttöistä. Kiitti vinkistä Haniliini.

Olen miettinyt sairaalakassia. Etta semmoinen pitaisi ostaa, mulla ei kertakaikkiaan ole muuta isompaa kuin reppu, enka sita todellakaan halua.
Olen myos tehnyt ranskalaisilla viivoilla jotain listaa, mita sinne vois ottaa mukaan. Ei ny kovin pitka lista tullut... Joku oloasu, kannykka, laturi, shampoot ja saippuat ja muut kosmetiikat, kirjoitusvehkeet (kirjoittelen paivakirjaa), kotiutumisvaatteet itelle ja vauvalle...

Lila täällä edelleen toinen ihottumasta ja kutinasta kärsivä. Multa otettiin viime viikolla ne maksa- ja sappiarvot - ei oo hepatoosia. Sitten oli niin paha tilanne jo, kaikista kortisoneista ja zyrteceistä huolimatta, että menin sunnuntaina päivystykseen. Tuossa vaiheessa koko ihoa suorastaan kirveli ja poltti, tunne oli ihan sellanen ku ois pyörinyt nokkospuskassa alasti..[&:] Lääkäri totesi heti että ei kyllä vaikuta allergialta eikä auringosta johtuvalta, joten laitto mulle suoraan lähetteen ihotautilääkärille. Nyt tuli sinne jo aikakin, pääsen ensi viikolla iho- ja allergiasairaalaan ja siellä tehdään tarkempia tutkimuksia, otetaan joku koepala ihosta [:'(] ym. Mäkin oon jo diagnosoinut tän raskausihottumaksi[;)] oireet ja kuvat mitä aiheesta löysin täsmäis ainakin täysin.

Ollaan nyt viikonloppuna menossa miehen papan hautajaisiin ja pesin pari hieman kauluksista kellastunutta valkoista paitaa tuolla etikkavinkillä, toimii aivan loistavasti! [:)] ja tosi raikkaan tuoksuisia tuli..

Kaikki tota etiikkaa kehuu ihmeaiheena, mutta en ole kans itse vielä testannut, mutta tästä rohkaistuneena pakko pian testata...

Pakko vähän näitä omia vaivojakin vielä kertoa: mulla on nyt parina päivänä ollut ihan sairaan kipeä häntäluu. Se on ihan kiva, kun tekee toimistotyötä ja istuu kaiket päivät. Välillä oon yrittänyt seistä polviseisonnassa tai ihan jaloilla, mutta ei niistä töistä oikein tule silloin mitään. Otin nyt avukseni sellaisen ilmatyynyn, mutta toistaiseksi ei ole apua. Tässä pitäisi muutama viikko vielä jaksaa ennen äippälomaa, mutta jos tuo kovasti tästä pahenee, niin enhän mä mitään töitä pysty tekemään, kun ei istua voi. Onko kellään samoja ongelmia?

täällä!! Mun häntäluu on sikakipee.. oon huolissani kysellyt synnytyksestä; haittaako sitä... mutten ole vielä saanut vastausta..

Jee viimeiset kymmenen viikkoa pärähti käyntiin! Odotan kyllä kovasti, että saan vauvani syliin, mutta toisaalta on vähän haikea mieli kun laskettu aika lähenee.. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että voisin olla raskaana vaikka aina [:D] Kun juuri nyt ei ole kipuja ja kolotuksia, voin rauhassa ihailla kasvanutta masua ja ihmetellä poitsun liikkeitä. Vaikka periaatteessa minun pitäisi olla jo henkisesti valmistautunut lapsen saamiseen, vähän jännittää miten arki sujuu kun meitä onkin yhtäkkiä kolme. Synnytyskin pohdituttaa jo melkoisesti, mutta hyvällä tavalla.

Vauvan kääntymisestä lähtökuoppiinsa.. Kai sen huomaa milloin baby kääntyy raivotarjontaan?? Ultrassa maanantaina vauva näkyi vielä istuvan kohdunsuun päällä. Lääkäri kyllä lohdutteli, että hänellä on vielä hyvin aikaa ja tilaa kääntyä ennen synnytystä, mutta entä jos ipana ei haluakaan kääntyä? En halua synnyttää pylly edellä tulevaa vauvaa alakautta, mutta myöskään sektioon en kovin mielelläni haluaisi. Ulkokäännöskin on kuulemma melko kivulias eikä se välttämättä muutenkaan aina onnistu..
Ääääh ärsyttää tämä "entä jos"-olo [:D] Siipan kanssa olen yrittänyt jutella synnytystä koskevista mietteistäni, mutta häntä ei tunnu kiinnostavan.. Ilmeisesti on liian aikaista yrittää jakaa ajatuksia [:'(]

Sairaalakassin pakkaamisesta...Tein itselleni listan joita pitää pakata..Voi olla että lista vielä muuttuu...[;)]
Laitan alle mun listan..

Mitä mukaan sairaalaan synnytykseen lähtiessä?
•Neuvolakortti. Kortista kätilö saa tarvittavat raskauttasi koskevat tiedot. Siihen myös merkitään synnytyksen jälkeen tietoja vauvasta, äidistä ja synnytyksen kulusta.

•Kamera ja videokamera. Muista ladata kameroiden akut ja ottaa laturit sekä muistikortit/filmiä mukaan. Myös jalustasta on hyötyä: kameran voi pystyttää synnytyssalin nurkkaan kuvaamaan, eikä videoimisesta tarvitse ottaa stressiä

•Kännykkä ja laturi. Vauvan syntymästä on mukava ilmoittaa sukulaisille ja ystäville puhelimitse tai tekstiviestein.

•Ajanvietettä. Lehti, kirja, läppäri(+mokkula jollei langatonta verkkoa käytössä), ristikkotehtäviä tai vaikka käsityö. Voit ottaa mukaan myös musiikkia synnytyssalissa kuunneltavaksi. Sairaalavisiitin pituutta ei voi varmasti etukäteen tietää, joten ajanvietteelle voi tulla tarvetta. Osastollakin on saatavilla yleensä kirjoja, lehtiä ja televisio. Toisaalta monen tuoreen äidin aika synnytyksen jälkeen kuluu enimmäkseen vauvan ihmettelyyn ja omaan palautumiseen.

•Naposteltavaa. Voit pakata mukaan jotain pientä syötävää ja juotavaa molemmille vanhemmille. Esimerkiksi pillimehut, urheilujuoma, myslipatukat, kuivatut hedelmät, pastillit, keksit ja suklaapatukat säilyvät kassissa, jos haluat pakata eväät etukäteen. Sairaalasta saa kuitenkin ruokaa ja kanttiinista herkkuja, joten liikoja eväitä ei tarvitse haalia.

•Rentoutumistuotteita. Hierontaväline, stressilelu, kaurapussi tai hierottava öljy voivat edesauttaa rentoutumista synnytyksessä.

•Hygieniatuotteet & kosmetiikkaa. Hammasharja ja -tahna, hiusharja, deodorantti, shampoo, hoitoaine, kosteusvoide, huulirasvaa, (hiuslenksu, meikit). Siteitä jälkivuotoa varten: sairaalan siteet ovat paksuja ja isoja, joten jos pidät ohuemmista, ota omat mukaan.

•Lääkkeet. Omat henkilökohtaiset lääkkeet ja tarvikkeet täytyy muistaa pakata matkaan. Särkylääkkeitä saa toki sairaalassa tarpeen mukaan.

•Imetysliivit. Pehmeät ja joustavat liivit ovat hyvä valinta maidonnousuvaiheessa.

•Liivinsuojukset ja maidonkerääjät. Näistä on hyötyä, jos maito alkaa nousta jo sairaalassaolon aikana.

•Unimaski ja korvatulpat. Jos olet herkkä äänille ja valolle, voivat nämä olla unensaannissa avuksi, etenkin jos käytössänne ei ole perhehuonetta vaan majoitut osastolla useamman hengen huoneessa.

•Olovaatteita. Nämä eivät ole välttämättömiä, sillä sairaala tarjoaa äidille vaatteet (alushousut, pyjaman, sukat, tossut ja aamutakin) sairaalassaolon ajaksi. Toiset kuitenkin tuntevat olonsa kotoisammaksi ottamalla jotain omaa mukaan. Esimerkiksi omat tossut voivat olla hyvä idea. Myös tavalliset sukat voivat olla lötköjä sairaalasukkia paremmat jalassa.

•Kotiintulovaatteet äidille. Sairaalasta lähdettäessä kovia kokenut vartalo ansaitsee mahdollisimman mukavat vaatteet: farkkuihin ahtautuminen palautuvan vatsan ja mahdollisten kipeiden haavojen kanssa ei ole hyvä idea. Puhtaat alusvaatteet, kiristämättömät housut ja imetyspaita ovat miellyttävät yllä.

•Kotiintulovaatteet vauvalle. Valitse vuodenaikaan sopivat vaatteet. Hattu ja tumput ovat tarpeen myös lämpimällä säällä. Jos koon arvioiminen tuntuu vaikealta, ota vaatekerta kahta eri kokoa, esimerkiksi 50 cm ja 56 cm. Pari harsoliinaa ja vaippaa mukaan.

•Tutti. Jos vauvan haluaa opettaa tutille, voi tutin ottaa jo sairaalaan mukaan.

•Kantoliina. Mikäli liinailu innostaa, voi sitäkin treenata vauvan kanssa jo sairaalassa.

•Turvakaukalo. Jos vauva tulee kotiin autolla, on turvakaukalo välttämätön. Kylminä vuodenaikoina myös peitto tai kaukalopussi on hyvä lisälämmike.

Tulikin pitkä viesti kun tää ei suostu liittämään wordia liitteeksi...[;)]

Pitu, onneksi pääset tarkempiin tutkimuksiin. Itse olen allergiasairaalassa käynyt useampaan otteeseen atopian ja allergioiden takia, siellä varmasti ainakin tutkivat tarkemmin. Minun maksa-arvot ja sappihapot oli normaalit [:D]  Mutta lääkäri antoi luvan ottaa loratadiinia kutinaan (näytti sellaisesta lääketietokannasta että sekin olin vihreänä raskauden ajalla) ja se tuntui auttavan, nukuin 6h putkeen viime yönä.

Olen nyt sairaslomapäivinä nukkunut kunnon päikkäreitä, ihan luksusta. Työaamuja olisi jäljellä enää 23 - väheneehän ne lopulta, aloin laskemaan siinä vaiheessa kun niitä oli jotain yli 50...

Täällä on saikkuiltu oikein kunnolla taasen. Ma ja eilen ollu vaan töissä ja nyt sitten ensi viikkokin pitäisi olla saikkua,sitten alkaakin kesäloma.

Ma illalla tipahdin lahjakkaasti sängystä. Mahaasukille ei käyny kuinkaan mutta oikea käsi sai kunnon tällin ja ti aamulla olikin käsi turvoksissa ja sormien nivelet jäykkinä.No sitä paranneltiin pari päivää. Eilen olin töissä ja illalla kotona saikin itkun säestyksellä liikkua eteenpäin. Taisi selkä ja lantio saada tippumises kolhuja,kun otti niin nokkiinsa töis istumisesta.
Eniten koskee häpyluuhun.Mulla on tuo lantio vähän vinossa johtuen siitä 16 vuotta sitten tapahtuneesta lantion murtumasta. Se taitaa tehdä nuo liitoskivut(?) näin kivuliaiksi. [:(]
Mieskin tajus vihdoin kuinka kipeetä tulee kun itku kurkussa yritin liikkua eteenpäin kotona. Aamulla ekana kysyi mikä olo, ja sanoi että jäät nyt vaan kotia.Ja kun nousin niin sano vaan että miksi sä nouset kun tulee noin kipeetä,mutta pakkohan sitä nyt oli pissalla käydä[:)]

Onneksi sentään sataa vettä, niin saa ihan hyvällä omalla tunnolla löhötä sohvalla ja sängyssä. Pomokin on ihanan ymmärtäväinen kun soitin aamulla, sanoi vaan että mitäs sitä turhaan itseänsä kiusata, kun on enää viikko keälomanki alkuun.Ja se on vielä mies! Toki hänellä on myös pari lasta että eiköhän vähän tiedä millaista tämä on.Ja meillä kun ei oo tuo työ kevyemmästä päästä.Metallifirmas kun oon töissä.

Mutta joo, pikkuhiljaa alkaa taas liikkuminen sujumaan paremmin. Huomenna pitäisi mennä työkaverin häihin, toivottavasti liikun huomenna vielä paremmin.Pitäisi vaan käydä vielä ettimässä jotku kengät,kun ei varmaan viitsi mennä pikkukoroilla könkkäilemään...[:D]

Toivottavasti tämä alkaa tästä taas normalisoitumaan,kun saa olla kotosalla ja pääsee liikkumaan niinkuin on hyväksi.

Mirde: soittelin eilen kanssa neuvolaan ja kyselin, olisiko jotain hyviä vinkkejä asian suhteen, ja sieltä sanottiin, että ihan tosiaan normaalia on, kun nivelet löystyvät. Jollakin löystyvät lonkat (niin kuin ystävälläni, joka joutuu kävelemään kepeillä loppuraskauden) tai häntäluun pää, joka pääsee nyt liikkumaan enemmän. Fysioterapeutti kehotti istumaan hieman enemmän "edessä" ja jalat vähän auki.

Huiiii kun teillä on hienoja listoja sairaalakassiin!!!

Itse kyllä lähden synnyttämään sillä asenteella että kotiin tullaan pian[:)]

Eli pikkuisen kassin pakkaan jossa hammasharja+tahna,huulirasva, puhtaat alusvaatteet kotiin tuloon ja joku kiva asu itselle.Yksi sidepaketti.

Dödö mulla on aina käsilaukussa ja ripsari ja rajauskynä.Myös kameraa kannan mukana aina.

Jos joudun jäämään pidemmäksi,voi mies tuoda loput mukanaan.

vauvan kotiutumisasun pakkaan kaukaloon,jonka mies sit tuo hakiessaan meidät[:)]

Mitään eväitä tai musiikkia/lukemista en pakkaa,niitä tuskin ehdin hyödyntämään[:)]

Mut kyllä mä ton kassin varmaan pian kasaan,kun aina oon ajoissa laittanut kuntoon.
Onhan mulla kaikki vauvan tarvikkeet,sängyt ja kaikki jo paikoillaan[:D]

Tuntuu, etta on viela piiiiiitka aika synnytykseen, joten en ole ikeestaan miettinyt sita kassia viela. Elyseen tavoin ajattelin kotiutua mahdollisimman pian, joten suuria en viitti pakata. Parit puhtaat alusvaatteet, imetysliivit ja liivinsuojia, pesuvehkeet, pari sidetta ja vahan normaalimman kokoinen vaatesetti itselle. Ja tietty sikapieni vaatesetti vauvalle.

Mies saa luvan huolehtia kamerasta ja vauvan istuimesta.

Ehka voisin ottaa mukaan vahan karkkia juhlimiseen..

Mä yhdyn tuossa pakkaamishommassa Elyseen listaan. Toi olikin hyvä juttu et laittaa ne vauvan vaatteet siihen kaukaloon odottamaan et isi tulee sit sairaalasta hakemaan. Ei sen tartte erikseen kassia ja kaukaloa kantaa.

Toivottavasti Hanibööki sun tilantees vähän helpottaa. Kuulostaa ihan mahottomilta kivuilta[X(].

Muistin tänään muuten ostaa sitä etikkaa kaupassa käydessäni. Pitää vielä testata jossain vaiheessa.

Se olis tää mamma nyt lomalla!!!![:D][:D][:D] Töihin siis seuraavaksi mahdollisesti vuonna 2012!!!

Täällä kanssa pyörähti loma käyntiin!

Nyt on vaan ollut noita miehen sukulaisia täällä viikonlopun, niin ei ole ehtinyt yhtään vielä fiilistellä..

Torstaina jo kärrättiin kamat ja koirat mökille, ja täällä olisi nyt tarkoitus olla niin kauan kun vaan mahdollista. Yleensä me ollaan oltu melkein puolet vuodesta mökillä. Tarkoitus olisi palata kaupunkiin sitten vasta typy kainalossa..

Me mennään huomenna hakemaan kavereilta vielä yksi lasti vaatteita ja mulle imetyspaitoja, kantoliina yms, ollaan tosi onnekkaita kun ollaan parilta tuttavalta saatu oikeastaan kaikki tarvittava.

Meillä on niin paljon vaatteita ettei varmaan tarvitse pestä pyykkiä eri kokojen välillä... Mutta ei niistä kehtaa eikä halua kieltäytyäkkään, kun toiset niin innoissaan niitä antaa.

Takaisin