Viimeinen kolmannes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ginessa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eemi, miten pitkä sulla oli eka synnytys? Toi toka oli nimittäin niin nopea että pisti pikkasen miettimään täälläkin. Mun eka n 10h, toka n 5h ja aattelin ettei tää kolmas nopee voi olla kun on kaksi tulossa. Kätilö kumosi mun teorian naistenklinikalla viime viikolla ja sanoi että usein kaksosilla on aika vauhti. Kun kohdunsuuta painaa kaksi vauvaa, se ilmeisesti antaa helpommin periksi. Mun pitää kuulemma lähteä sairaalaan heti kun supistelut alkaa eikä kauheesti odotella kotona. Meillä kun on matkaa sairaalaan n 50km niin ihan hetkessä sinne ei pääse kuitenkaan. Ja naistenklinikkakin haluaa aikaa valmistautua tähän. 

Scarlett: eka synnytys kesti perinteiset vähä vajaa 12 tuntia. Et ei ollu ollenkaan odotettavissa ihan näi nopeeta toimintaa. Mut niinhän se on et yhtään et tiedä etukäteen miten menee. Sen näkee sit. Mä olisin voinu vaik viel puol tuntia kärvistellä et olisin saanu kokea kui hyvin se kohdunkaulan pudutus toimii. Ja jos olis ollu sit vähä enemmän järjissäänkin ku se ponnistus tarve tulee nii olis voinu ehkä sanoa et haluaa sen jakkaran tai toisenlaisen asennon.

Nyt alkaa tuntumaan et sitä meni kaikki niin rytinällä et vaikka mäkin siinä vielä sieltä vessasta tullessa silmilläni sitä jakkaraa kattelin ja ajattelin et jään siihen sängyn laidalle sisomaan ja odotan sen seuraavan supparin loppuun ja sanon sit siitä jakkarasta nii se oli mennyttä kalua se ajatus sit ku tuli se ponnistustarve. Ja ku se oli mulle kokemuksena kans ihan uus tunne, kamala sellainen.

mielenkiintoinen päivä.. en oo ollu koko raskauden aikana erityisen tunteellinen tai kiukkunen
tai mitään siihen suuntaan (oksentaminen oli ehkä niin raskasta että hormonit jätti mun tunteet rauhaan
ja keskitty vaan fyysiseen pahoinvointiin)... mutta siis tänään oon purskahtanut itkuun ehkä viis kertaa..

ekalla kerralla luin miehelle tuolta "sairaalaviestien" puolelta sitä nalle puh viestiä enkä päässyt loppuun
asti... lopulta itkin ja nauroin samalla kun tunsin itteni niin naurettavaksi... outoa vaan tässä vaiheessa
että tulee tälläistä tunteiden kuohuntaa... mitäköhän tästä on tulossa vielä...[&:][8D]

Elysee, toivottavasti oot jo palannut sairaalaan. Ja toivottavasti palaat pian pikku nyytin kanssa. Tsemppia!

Toivottavasti tosiaan pian kuuluu hyviä uutisia Elyseen suunnalta[:)]

Osaako joku sanoa, että voiko rinnat tulehtua tai jotain vastaavaa jo ennen synnytystä kylmän vaikutuksesta? Inhottava kipu tulee aina uimisen jälkeen. Ei varmaan enää kannattais uida, mutta se on vaan niin viilentävää näillä säillä.

asali oota kun hyökkää päälle ne synnytyksen jälkeiset hormoonimyrskyt...ite en ollut varautunut niihin lainkaan...Arvaa olinko tuskissani kun itkin ja hikoilin koko ajan...[;)]
Eräänä kertana mies soitti vielä hyvän yön puhelun kun käppäilin vauvateholta ekan kerran itsekseni takaisin osastolle rullatuolia rollaattorina käyttäen...olin just lopettanut pojan syötön ja sieltä poislähtiessäni alkoi poika kätistä mahavaivojaan...Siinä oli sit kiva kävellä takaisin osastolle kun vedet valui silmistä ihan tolkuttomasti...Mie ssit kun soitti hätääntyi et jotain on käynyt kun itken...Yritin siinä sopertaa et ei oo mitään hätää poika vaan itki mahakipuja...[:D] Ne on kyllä ihan järkyttäviä ne myrskyt kun tuntuu ettei voi hallita lainkaan itseään/tunteitaan...Pienikin syy riittää itkuun...Toisena kertana mies lähti kotiin huilimaan, kun oli viettänyt rampannut mun kanssa hoitamassa poikaa vauva teholla 5 h...se riitti et mies halusi kotiin huilimaan syyksi pillahtaa itkuun...[8D]

Madie: voi kuulemma.

Ja asali: tervetuloa joukkoon.. nimim. itkin autossa, kun fasaaniäiti ylitti tien viiden poikasensa kanssa...

Mä oon kanssa yllättynyt noista tunteenpurkauksista, varsinkaan kun en muuten ole mitenkään erityisen herkkä. Pari viikkoa sitte oltiin tutustumassa synnäriin ja tunsin olevani ainoa äiti siitä porukasta joka koko ajan pidätteli itkua, osastoa esittelevän kätilön ei tarvinnu sanoa kun että "tänne te sitten tuutte.." ja sitte kun yhessä huoneessa oli just synnytys käynnissä niin se kätilö ohimennen tokas et "siellä syntyykin kohta vauva" [:D] Lisäksi meille näytettiin joku lapsivuodeosastoa esittelevä filmin pätkä jossa lopussa tuli se lastenlaulu "kalat asuu vedessä, kuu ja tähdet taivaalla.." -kyllä vaati itsehillintää! [:D]

Meillä kerrottiin synnytysvalmennuksessa, että yleensä, kun synnytyksesä on kulunut kolme päivää,
niin se on sellainen "itkupäivä". Joku hormoonijuttu kuulemma, että sillon vaan yleensä itkettää,
vaikkei ihan mittää syytä oliskaa.. [:)] Sitte sano se terkkari (kätilö), että siksi monesti ois hyväki,
että on vielä kolmantena päivänä sairaalassa, kun se on semmonen itkupäivä..

Huvittava juttu, mutta saattaakait se pittää ihan paikkaansakin..
Hormoonit hyrrää, niin sitten vaan itketään! [:D]

Mä oon itkeny tän raskauden aikana niin paljon että jo miehen puolesta pelottaa itkeä lisää.[:D]

Täällä ei mitään uutta, limoja tulee, ei juurikaan ihmeitä supista mutta alamasua särkee välillä pirusti,
selkää sattuu.
Tyttö kourii virtsarakkoa inhottavasti, masu on selkeesti tippunu..noh ihan tuntematon kassakin kaupassa sano että"kohta tulee, onpa alhaalla jo".
Ei ole siis mua aiemmin nähnyt [:D][:D]

Eilen oltiin rantsussa, rakas ystäväni vei mut sinne ja oltiinhan me siellä melkeen 3 h ja mun masu on punainen kuin mikä... [:D] ja ihan bikineillä olin...keräsin taas ihmetys katseita..haha !![;)]
Ihana kun pääsi pois välillä kotoota.[;)]
Veteen vaan ei voinu mennä kun siellä oli sinilevää....[:-][:-]

Ollaan kotona heitetty arviot koska tää tulee ja mitkä on mitat.
Saas nähdä osuuko kukaan ees viereiselle päivälle [:D]
Mä ja pienimmäinen 9v.heitettiin että 28.7..enpä oikeen usko....
On tää kuitennii ihmeellistä että neljäs tulossa ja kohtu pitää asukkinsa hyvin sisällään.[:-]

Huomenna neuvola...sehän mulle vähän vinkkaili että voithan sä vähän liiotella ja soittaa sinne kättärille että on vähä hassu olo jne...mut en mä oikeesti tiiä haluunko mä että käynnistellään jne...en oo oikee sellanen puijari..[;)]
Tavallaan kiva kun se tulee sitten kun tulee!!![:D]-NO JOS TULEE...[;)]

Sunnuntaina 1.8 ois yhet ristiäiset...saas nähdä ollanko me sielä vai eikö ....[:D]

Voikaatte mamushkat hyvin, koittakaa kestää tää kuumuus...vaikeeta se kyllä on.!![:-]

Ginessa: ei sinne kukaan ole tähänkään asti jääny[;)]. Ja mun veljen vaimolle, joka meni kolmattaan synnytämään taas monta päivää myöhässä lasketusta lääkäri sanoi et kaikilla naisilla on oma kantoaikanssa[:-]. Hih, niinku lehmästä puhuis[:D]. Mut siis ku se on ollu aina ihan hillittömän kokonen vatsaltaan niin ne on aina synnyttämään mennes katsoneet parhaaksi ottaa ultralla painoarvion vauvasta vielä et ei ole hirmuisen suuri. Ja vaikka sillä on ollu aina viikkoja yli 41 nii ultrat on siinä vaihees näyttäneet 40+2 tai 3.

Nii ja käy Ginessa ristiäisissä eka vollottamassa[;)] ja sit synnärille[:D]. Mua ainakin ristiäisissäkin aina itkettää. Mut ovat jotenkin ihania tilaisuuksia.

Mä kans itken tosi herkästi ku luen jotain kertomuksia synnytyksestä tai vauvoista. Mut omalla kohalla pää on kuitenkin ihan rauhassa. Siis niinku tässä omassa elämässä ja arjessa ei niin hetkauta, on vaan onnellinen ja seesteinen olo. Mut toisten jutus koskettaa ja avaa niagaran putoukset[:)].

Ja Elyseelle Tsemppiä. Toivottavasti on sairaalassa ja kohta varmasti vauva kainalos. Ja mekin saatais kuulla kuulumisia.

Luulis et nyt alkais muutenkin porukkaa tasaisesti jakaantumaan. Eihän tuohon elokuun ekaan päivään ole kuin 3 päivää. Ja siinä ole aika monta, jolla oli LA.

Olenkohan mä muuten tähän mennessä ainoa, jolla synnytys käynnistynyt sponttaanisti? Taitaa olla muilla käynnistyksiä tai sektioita. Aika jännä miten hyvin elokuiset ovat hyviä kantamaan vauvansa loppuun asti! Ja hyvä niin[:)].

Pitää ny oikein kehasta omaa napaa. Mä olen niin yllättyny miten hyvin mun masu on vetäytyny takasin. Ei ole enää kuin pieni tosin löysä[:D] kumpu. Tosin paino ei ole vielä pudonnut järin paljoa. Synnärille jäi vain 6kg. Nyt kotona on pudonnu 1-2kg mut jäljellä on edelleen 65kg. Lähtöpaino oli 58kg. Mut muistaakseni se meni viimeksikin näin. Tuolla alapäässä ja alamasussa on paljon turvotusta jäljellä ja musta tuntuu et mulla on sisäreisissäkin nestettä ihan hirveesti. Ja tietty maitoa tisut täynnä. Eiköhän se tästä rauhassa lähde tasoittumaan. varsinkin sitten kun viittii lähteä ulkoilemaan ja saa vähän liikuntaa. En ole vielä käyny ovesta ulkona sen jälkeen kun kotiin tultiin. Toi alakerta ei tykkää olla kovin kauaa pystyssä vieläkään. Tulee aikamoinen paine sinne ku vähä tekee jotain kotitöitä. Mut ihan selvästi paranemaan päin ollaan menossa.

Ainiin naurattaa seuraava faktakin/väittämä kovasti

Maha tyhjenee kun rupee tapahtumaan...

Mutta mulla on toiminu kesäkuun alusta aamupäivisin 2-5 kertaa mahan tyhjennys että hehheh....

Mulla on kanssa maha tyhjentynyt jo pari viikkoa.. että se siitä uskomuksesta. Fiilikset on muuten tosi samat, kuin Ginessa sulla: vihloo ja selvästi laskenut. Selkää ja mahaa jomottelee, mutta sitäkin jo useampana päivänä, etten jaksa siitäkään enää innostua. Nyt, vartin päästä, lähen neuvolaan: katotaan onko mitään merkkejä.. joskaan en usko, että neuvolassa katotaan muuta, kuin ne perusjutut. Mut jos pää olis vaikka jo kiinni. [:)] "pää kiinni kulta!!" [:D] No, eikai sekään mitään vielä lupaa.. [8|]

Kattelin just tarkemmin noita lappuja mitä sain ultrasta viime viikolla, ku kävin isän vaimol kurkkimas pientä.
Toisen mittauksen mukaan la 11.8. ja toisen 12.8. että saan kyllä varmaan tässä vielä odotella. No, eipä mulla mikään kiire sinänsä oo, ku voin ihan hyvin, mut se henkinenpuoli siinä on, et on ootttanu sitä 6.8. ku kuuta nousevaa. Vaikkakin oon yrittäny valmistautua kokoajan siihen, et se tulee vast 2vkoa lasketun jälkeen. Mut silti...
No, tuskin oon ainoo joka näitä miettii[:D]

Kylla se maha alkaa painaa. HUH. Meillakin talossa kolme kerrosta ja jos kiipeen ihan alhaalta (kylpparista) ihan ylos (makuuhuone), niin on jalat ihan poikki ja pitaa kayda maate..[:-]

Nyt ollaan sitten oltu jo kaksi paivaa pidempaan raskaana kuin esikoista odotellessa. Jotenkin ajattelin, etta taa toinen tulee varmaan viela aiemmin, mutta eipa oo nakynyt.. Niin, etta tuntuu kun jo olis mennyt yli lasketun ajan..[8|] Mutta mutta - eipa ole muuta tehtavissa kuin odotella. Sovittiin miehen kanssa, etta viikonloppuna vois lorauttaa vahan siemennestetta tonne systeemiin, niin etta lahtee kunnolla kypsymaan.. Siipalla nyt vihdoin taa viikko lomaa, niin aattelin, etta se saa sen pitaa, ennenkuin alan painostaa silta nesteita[;)]

Maisan, en nyt halua masentaa, mut just luin neuvolassa tänään yhdestä lehdestä, ettei seksillä pysty käynnistämään synnytystä. Tai siis, että jos se on alkamaisillaan niin se alkaa ilman spermaa tai sperman kanssa. Iteki siis luulin, että se auuttais, ku mones paikas niin sanotaan. Mulla ainakin tullu sellasia kipeitä supistuksia seksin jälkeen, et kuvittelis sen auttavan, mutta mistä näitä tietää[:D]

Juu minäkään en enää usko "kolmeen ässään". Kaikkia tuli harrastettua samana päivänä eikä tapahtunut yhtään mitään [:D] Tehtiin jopa neuvolan ohjeiden vastaisesti ja käytettiin surinasauvaa piristeenä eikä tullut edes yhden ainutta oikeampaa supistusta [:D] Eeeeiiii kyllä varmaan tarkoituksella pitäisi tehdä sellaisia juttuja mitkä voisivat synnytyksen päräyttää käyntiin kun on se sektiokin sovittuna. Vauvallahan ei ole mitään kiirettä maailmaan ja itsekin maltan vielä odottaa. Mutta minkäs teet, himot ne on hiirelläkin [;)]

Hei taas naiset! Mä olen nyt sitten kotilomilla, kun ei vauva halua tulla niin suosittelivat pientä lepoa kotona [:@][:@][:@][:@][:@][:@]

Olen saanut nyt 10 sytotecia yhteensä kuuden päivän aikana, ja nyt sanoivat, että kotiin voin mennä pariksi päiväksi ja perjantaina aamulla uudelleen ja todennäköisesti sama jatkuu elleivät päätä muuttaa suunnitelmaa. Painoarvio vauvelilla nyt 4400-4600g [:-]

Kaikki vauvalla edelleen hyvin, mutta kohdunsuu vain noin 0,5-1 cm auki (mikä tosin sekin edistystä alkutilanteeseen). Supistuksia välillä tulee tosi kipeästi, mutta sitten ne taas loppuu eivätkä johda mihinkään.

On kyllä henkisesti toooooosiiii rankkaa, kun olin jo niin valmistautunut, että tähän mennessä vauva jo varmasti on maailmassa. En muista, koska olisin itkenyt näin paljon. Onneksi mun ihana miekkoseni on tullut joka aamu sairaalaan ja ollut iltaan asti seurana ja ollaan sitten tsempattu molemmat vuorotellen toisiamme kärsivällisyyden kanssa. Ainoastaan harmittaa se, että hänen loma piti aloittaa, kun vauva syntyy, ja nyt se menee sitten mun kanssa sairaalassa, vaikka yksin siellä ollessani olisin porannut silmät päästäni [:(] Onneksi siellä oli kyllä aika mahtavaa henkilökuntaa - yhtään ärsyttävää kätilöä ei vastaan tullut.

Tällä hetkellä taidetaan jännittää vain Elyseen kuulumisia - kuulosti aika hurjalta, joten toivottavasti kaikki hyvin!

Takaisin