Vauvojen/taaperoiden ruokailu

Vois olla mullakin ihan hyvä vaan jättää pullot kokonaan pois kerta heitolla.
Nykyään siis aamulla just herättyään ja illalla ennen nukkumaanmenoa juo maidot pullosta. Päivällä nokkamukihäslinkiä, eikä juo paljon mitään.

Pikkusen kypsyy jo tuohon pullojen ym pesuunki. Poika on elänyt korvikkeella koko ikänsä, eli on tullut pestyä muutaman kerran muutamat pullot! Käsin!
 
Just pari kuukautta sitten voivottelin yhdelle tuttavalle että saankohan Onnia ikinä tuttipullosta erilleen kun mukista juominen käy niin huonosti. Nyt juodaan joka aterialla lasillinen maitoa :) Tarjosin vaan sitkeästi lasia ja kai siinä oma esimerkkikin vaikutti kun homma alkoi onnistua. Nokkamukia tarvitaan enää oikeastaan vaan automatkoilla, ruokapöydässä menee vaan roiskimiseksi. Järkeilin asian niin, että tuttipullo saa olla parivuotiaaksi saakka ellei poika itse  hylkää pulloa. Kuitenkin yksvee on minun mielestä vielä tosi pieni eikä sylikkäin köllöttelö maitopullon kanssa pari kertaa päivässä varmaan tee hallaa. Se on samalla semmosta läheisyyden tankkaamista meille :)

Minäkin pesen pullot käsin vaikka tiskikonekin on olemassa :D Ja meille neuvolantäti sanoi että vähintään 8dl maitotuotteita pitäisi antaa päivässä kun on niin iso poika. Yksilöllistä :)
 
Mä oon kans miettiny kovasti tota pullon poisjättämistä. Tai ainakin aamupullon... Tuntuu et poika huutaa sängyssä herätessään vaan sitä pulloo ja sit onki maito heti saatava. Iltapullon poika saa vielä pitää, mut yrittäisin myös päivällä antaa maidon lasista. Meillä ei käytetä nokkamukia laisinkaan, vesi juodaan siis lasista. Pari kertaa oon yrittäny tarjota maitoo lasista, mut poika ei oo ottanu sitä siitä pisaraakaan. Mut jos pulloo ei sais enää kuin illalla ja muuten maito tarjottas aina ruoan yhteydessä lasista, uskon et parin viikon sitkeellä yrittämisellä pullo vaihtus maidonkin kanssa lasiin. Ja ruokiin tietty pitäis tällä harjottelujaksolla lisätä enemmän maitoo, mut se ei oo ongelma. Saas nähdä miten tän projektin kanssa käy. Parannutaan kuitenki nyt ensin tästä flunssasta ja alotetaan sit uudet itkut ja kiukut, heh.
 
Mä en oo kans vielä miettiny millon vierotan tuttipullosta. Kyllä se tosiaan sylihetki sohvalla maitoa juoden on meille kummallekin tärkeä. :) Ja en pidä sitä pahana, juokoot vaikka sen vuoden vielä. Nokkamuki on köytössä ruokailujen yhteydessä, huonosti kyllä juo siitä. Lasista kun antaa, osa menee hyvin suuhun ja mahaan. Osa taas pursuaa suupielistä paidalle. En pidä kiirettä tän asian kanssa.
 
Te keillä juodaan lasista, pitääkö teillä lapsi ite sitä lasia hyppysissä vai te autatte? En oo edes uskaltanut kokeilla antaa pojalle mukia/lasia. Se aina alkaa kakomaan jo nokkamukistakin juodessa (vettä lähinnä), henkeen menee tai jotain.
Harjotellaan, harjotellaan...
 
Kyl mekin ollaan harjoteltu sitä lasista juomista ja jotenkuten jo onnistuukin, ilman ettei kaikki ole rinnuksilla. Mut mä olen juottanut. En oo ite uskaltanut antaa koittaa juoda, sen jälkeen kun kerran oltiin kylvyssä ja olin kupin tuonu sinne kellumaan, millä sain vettä kaadettua hänen päälle. Riia kun päätti kauhasta sen täyteen vettä ja kallisti oikeen reippaasti tohon suulle niin että törkeest meni sitä kylpyvettä nenästä ja varmaan korvistakin. Pitkään siin yski sen jälkeen ja mä olin ihan paniikissa :( Ku nokkamukiaki kallistaa oikee tosi paljon juodessaan, ni jotenki epäilen et ei se viel normi mukista osais...
 
Madie, me ostettiin pehmeänokkainen muki ihan lähimarketista, on merkiltään Ainu Mam, tarkoitettu 6 kk+ ikäiselle vauvalle. Oon nähnyt niitä samoja mukeja myös esim. Citymarketissa ja Stockalla.
 
Joo kyllä niitä pitäisi olla ihan perusmarketissa. Meillä on sekä mam- että nuk-merkkisiä, tossa mamissa on vielä irrotettava venttiili, eli ei lentele pisin seiniä kun neitokainen sheikkaa.
 
Okei kiitti vastauksista, täytyy vilasta vähän tarkemmin, kun käydään seuraavan kerran kaupassa :)
 
Miten teidän taaperoilta sujuu syöminen? 

Olen pikkuhiljaa ruvennut antamaan Hugolle lusikan käteen, että opettelisi itse syömään, mutta aika kaukana on vielä "syömisestä" tuo touhu :) Toisessa kädessä lusikka, jota kyllä välillä vie suuhun, mutta ei ruuan kanssa ja toisella kädellä nostelee ruokaa pöydälle ja levittelee sitä sitten pitkin pöydän pintaa mukavasti :D Pitää varmaan olla kärsivällinen vain... 

Makaronia on syönyt käsin, mutta aika hidasta touhua on :D Voi kun vois antaa toisen syödä ihan rauhassa, mutta ei voi kun poika nousee heti seisomaan tai kiipeä pöydälle ihan hetkessä, joten pakko olla valppaana vieressä koko ajan. 

Nyt en tiedä mistä johtuu, kun Hugo on muutamina öinä huutanut vatsaansa. On sitten syliin nostettaessa piereskellyt ja röyhtäissyt, joten ilmaa on mahassa. Ja oudosti samankin päivän aikana kiinteätä ja löysempää kakkaa ja monta kertaa. Ja peppu punoittaa. Olen koittanut miettiä mikä voisi olla vaivana. Siis varmastikin jokin ruoka-aine. Pullan syömisen jälkeen on ainakin käynyt näin, mutta en osaa sanoa, olisiko syynä kananmuna paremminkin kuin maito. Laktoositonta maitoa on saanut jo hyvän aikaa, eikä siitä ole mielestäni tullut oireita. Nyt syötiin makaronilaatikkoa kahtena päivänä ja mietin tulisivatko nuo oireet siitä (tein laktoosittomaan maitoon). Ajattelin ottaa taas purkkiruuat käyttöön ja kokeilla sitten eri ruoka-aineita yksitellen, että kuinka käy. Purkkiruoka-aikaan ei ollut vatsaongelmia. Pitääkin heti tarkistaa, onko niissä ollut kananmuna... 
 
Meilläkin on jo kokeiltu itse lusikasta syömistä. Puuron syöminen onnistuu hyvin, jos lusikan päähän laittaa vähän puuroa, osaa poika viedä lusikan suuhun, kääntyy kyllä matkalla väärinpäin mut suuhun menee kuitenkin jos ei kerkeä puuro tipahtamaan lusikasta. Siitä on ihan innoissaan että hän itse osaa syödä. :) Muu ruoka kun ei pysy lusikassa, ei se mene vielä lusikalla suuhun, sormin kyllä menee. Me ollaan sen takia kokeiltu itse syömistä kun poika on tehnyt ihan täydellinen syömästopin!
Syöminen on nykyään pelkkää huutoa, en tiedä enää mikä on. Iltapuuro on ainut minkä syö mukisematta mut ihan sama mitä muuta yrittää syödä ja mihin aikaan vain niin ei uppoa. Poika onkin laihtunut nyt sen takia vähän, ainakin näyttää siltä. Jaksaaa kuitenkin leikkiä ja olla normaalisti joten luulen tän olevan ohimenevä vaihe. Meille tuli kyllä nyt neljä poskihammasta kerralla joten sekin voi tehdä ruokahaluttomuutta mut tätä oli jo ennen näitä hampaita. Todella inhottavaa. Nyt päätettiinkin miehen kanssa että mitään ei anneta sille jos ei ole hänen oma ruoka-aikansa ja syödään pöydän ääressä eikä anneta esim. juustoa hänelle käteen kun on lattialla.
 
Meidän tyttö tykkää pitää lusikkaa kädessä ja ottaa ruokaa lusikkaan. Mitään ei kuitenkaan koskaan eksy suuhun asti, vaan ruoka päätyy yleensä pöydälle tai jos lusikka oikein sattuu heilahtamaan, niin sitten jääkaapin oveen tai seinään.

Sitähän sanotaan, että lapsi tarvitsee paljon harjoitusta oppiakseen syömään lusikalla, ja että hänen pitää antaa sotkea ruuan kanssa oppiakseen. Kyllä silti välillä käy mielessä, että onko tarkoituksen mukaista, että lapsi vain sotkee ja sotkee eikä edes yritä viedä lusikkaa suuhunsa..

Meillä sormiruokailu on kanssa tosi hidasta, ja yleensä suuhun menee vain muutama palanen ja loput lentää yksitellen lattialle. Onneksi syöttäminen sopii vielä meidän neidille, ei syömisestä tulisi muuten yhtään mitään.
 
Meillä ruvettiin harjottelee nokkamukista juomista  puolen vuoden iässä ja hyvin menee ales on jo montakuukautta juonu ilman apua, Mukista jos annan ni pidän kyllä ite kiinni..
Ja lusikalla syöminen sujuu hyvin aina kun poikaa sattuu huvittaan. Hän osaa ottaa ruokaa lusikkaan ja viedä sen suuhun ja vasta sitten kääntää ympäri. Parhaimmillaan on syönyt koko aterian itse mutta välillä tulee kertoja kun lusikalla hakataan lautasta, pyöritellään ruokaa ympäri lautasta ja lusikoidaan pöydälle ja pyöritellään leviäks.. Kyllä ne teijän muittenkin lapset sen lusikan viel saa suuhun asti.. KÄRSIVÄLLISYYTTÄ vaan peliin.. Sitten se vasta ärsyttävää on kun osaa kyllä syödä itse mutta päättää pelleillä koko ruokailun ajan..
 
Meilläkin osataan jonkin verran syödä itse. Puuron syönti lusikalla onnistuu tosi hyvin, kun on siis sillä tuulella. Lounas ja päivällinen meillä syödään nykyään haarukalla, jos ruoka on sellaista, että sen pystyy sillä syödä. Haarukka on tämän hetken hitti ja pojan lempisanakin on tuo haarukka, jonka osaa sanoa aivan oikein. Haarukalla syönti ei aina onnistu itse kauhean hyvin, mutta makaroni esimerkiksi on kiva tökkiä haarukan piikkiin ja laittaa siitä suuhun. Eli jos teillä on pieniä lastenhaarukoita niin kannattaa sitäkin joskus koittaa :) Niklaksesta on parasta, kun sekä ruoka että ruokailuvälineet on samat kun isillä ja äidillä.

Niklas syö nykyään ihan älyttömästi! Kun 1v. tuli täyteen niin ruokahalu kasvoi. Aamupuuroa syö kunnon annoksen, mutta silti haluaa voileivän tai hedelmän jo alle puolen tunnin päästä siitä. Ja nää ylimääräiset hedelmä- tai leipävälipalat ei kyllä vaikuta annoskokoon millään aterialla. Ihan uskomatonta, mutta tuolla on vaan koko ajan nälkä :D Mutta ihanaa, kun ei tarvii väkipakolla syöttää niinkun joskus kesällä. Ollaan vitsailtu, että Niklas luulee olevansa joku eläin, joka varastoi ruokaa talvenvaralle.

Meillä osataan myös sanoa ruuasta, että se on pahaa... Ei kyllä kamalan kivaa, mutta onneksi siihen ei liity yleensä muuta protestointia. Kaikista paras oli, kun Niklas söi omenaa, johon oli jäänyt kuorenpala ja sylkäisi sen pois ja sanoi pahaa. Tämän jälkeen tarjosi sitä lelukissalle ja sanoi "namnam"! Eli ehkä poika on jo tajunnut, että pienempiä voi huijata, että ruoka on hyvää...
 
Haarukkaa on kokeiltu, isoa ja pientä, ei kelpaa ruoka siitäkään. Toivottavasti muille ei tuu yhtä hankalaa tilannetta että väkisin joutuu syöttää!
 
Hemppa, tiedän tunteen, kun lapsi kieltäytyy syömästä..

Meillä tyttö teki jokin aika sitten syömästopin, ainoat mitä suostui tuolloin syömään olivat maissisose ja hedelmäsoseet. Puurot, muut kasvissoseet tai lihasoseet eivät uponneet ollenkaan. Silloin itsekin tuli murehdittua kerran jos toisenkin, että miten tuo napero oikein jaksaakaan. Tuota lakkoilua kesti muutaman viikon, jonka jälkeen puuro alkoi maistumaan. Nykyään menee hienot (5 kk) kasvis- ja lihasoseet, aampuuro ja iltapalaksi jogurtti+riisimurot.

Tyttö myös sai painoa loppujen lopuksi ihan hyvin tuon lakon aikana. 8 kk -> 10 kk hän sai painoa vähän yli 400 g, 10 kk -> 12 kk painoa tuli syömälakosta huolimatta yli kilon verran lisää.

Kerrottiin neuvolassa, että tyttö on tosi nirso ja aika huono syömään. Neuvolan täti totesi, että kyseessä on varmasti vain joku vaihe, ja totesi siihen lisäksi, että yksivuotias tarvitsee vähemmän energiaa kuin 8 kk:n ikäinen. Kehotti vain pidentämään ruokailuvälejä, mutta senhän te olette jo tehneetkin. Lisäksi saatiin ohjeistus lisätä puuron joukkoon kasviöljyä, jotta lapsi saisi siitä vähän lisäenergiaa.

Voimia, kyllä se siitä vielä lähtee sujumaan..

 
Sukey, kiitos lohduttavista sanoista! Olenkin nyt antanut sen iltapuron mikä pojalle maistuu, niin ihan oivariinin kanssa. Siis ihan kunnon voisilmän. En nyt älyttömiä määriä mut ihan normaali voisilmä. Ja näin juuri ajattelin että saapahan jostain  energiaa kun lisää voita. Vaikka eihän se ole kovin terveellistä mut pakko jotain oli keksiä!
 
Meillä kans haluttais syödä vaan ite. Ainakin välillä. Perunamuuri on hyvä lusikka ruoka kun tekee tarpeeks paksua. Ei putoa lusikasta. Siina ei osaa ottaa ite lusikkaan ruokaa mut saa lusikan täytenä suuhun just silleen väärinpäin ku moni tuolla aiemmin kuvaili.

Hah! Hyvä Hugo!! Noi kommentiti on iha huippuja. Jotenki varsinki meillä ei sanota vieläkään mitään niin toi lunnollinen itseilmaisu kuulostaa niin makeelta :).

Ehkä se on Hemppa vain vaihe, joka menee kohta ohi. Toivotaan ainakin niin. Ja mä olen kyllä sitä mieltä et kyllä ne lapset syö sitten kun niillä oikeesti on nälkä. Joku vaan nyt on mielen tai kielen tiellä. Ja voita vaan joukkoon, jotta maistuu. Mun mielipide onki enneminki se, että kun kohtuudella käyttää oikeaa voita niin saa ihan varmasti terveellistä ravintoa kaikin puolin. Vaikka ny kui niistä kovista rasvoista paapatetaanki. Ei ne suonet ny iha heti tukkoon mene. ;)
 


Lidia10 kirjoitti:
Miten teidän taaperoilta sujuu syöminen?


Siinähän se hämmentäessä. Ihan nyt viime aikoina poika on innostunut tästä, että pitää olla oma lusikka, ja sillä pitää hämmentää sitä ruokaa siinä lautasella. On varmaan nähnyt, kun minä hämmentelen kuuma ruokaa, ja sitten sitä täytyy tietenkin matkia. Täytyy muistuttaa poikaa, että laitappa suuhunkin välillä. Ymmärtää siis, kun sanon "laita suuhun", ja lusikka/haarukka menee suuhun, mutta tosiaan, kääntyy siinä matkalla...
Tykkäisi enemmänkin sotkea, mutten kovin helpolla anna. Olenkin jo jokin aika sitten laittanut tuonne facebookin puolelle meidän ryhmään kuvan pojan puuron "syönnissä" :D

Sormin tykkää myös syödä, mutta haluaa kovasti  myös käyttää välineitä. Ja joskus, ehkä fifty/sixty alkaa huutamaan, jos minä syötän. Eli täytyy saada ihan itte. Sormiruokailua ei olla harrastettu, mutta nykyään se on ihan kätevää.

Jos ei Hempan poika suostu syötettäväksi, niinkuin täälläkin joskus, niin anna itte syyä, varmaan maistuu ;)

Mää en oo ottanu ressiä siitä jos joskus lapsi ei syö, kun tietää, että kyllä se syö sitten kun on oikeesti nälkä, ja on ohimenevää...
 
Takaisin
Top