Vauvojen/taaperoiden ruokailu

Mä ajattelin jatkaa yli vuoden ikäisenäkin näitä täkäläisten "korvikkeiden" antoa. Ei oikeastaan voi enää korvikkeeksi sanoa, maitoahan se on, mutta valmistetaan jauheesta ja vedestä, samoin, kuin korvikekin.
Siinä on ainakin vitamiineja ym. enemmän, kuin tavismaidossa. Mutta tavalliseenkin maitoon ihan kohta alan totuttelemaan!

 
Anteeksi, ei ollut tarkoitus arvostella kenenkään maidon antamista tai antamatta jättämistä. Olen pahoillani jos se vaikutti siltä. Kukin tyylillään =) Omalla muksulla olen huomannut, että poika kakkaa huomattavasti vähemmän ja harvemmin jos on syönyt enemmän jugurttia tai viiliä. Kumma homma.

Oi että tuo lapsukainen rakastaa vesimelonia, löytyi uusi herkkuruoka hellepäiville :P Hemppako se ihmetteli normaalia vähempää syömistä? No, kummiskin, ainakin meillä nämä helteet tekee sen ettei varsinkaan lämmin ruoka tahdo maistua. Voisiko teillä olla sama homma? Enemmän meillä menee sitten välipaloja ja nimenomaan kylmää maitoa.
 
Noooo niin.
Meillä on siirrytty maitoon.Rasvattomaan.
Nyt sitten säikähdin kun vau kirje tuli sähköpostiin että ei saisi antaa kuin täysmaitoa-siis täh?
Ennen ainaskin muistaakseni oli niin että annettiin rasvatonta!!!
Unna vetelee joka aterialla n.2 dl maitoa ruoan/välipalan päälle maitoa.
Eli melkeen ainankin litran päivässä.
Mites te muut?
 
ginessa, kiva kuulla et joku mukin antaa jo maitoa. Vähän muakin ihmetyttää toi täysmaito. Meillä juodaan kevytmaitoa.
Meneekö teillä korviketta enää ollenkaan?
 
Mun mielestä noissa neuvolan joissain lapuissa oli et rasvatonta maitoa. Ei mitään puhetta täysmaidosta. Mäkin olen alkanut antamaan maitoa ruuan kanssa, siis tavallista rasvatonta maitoa.

Tuttelia saa iltaisin pullollisen. Muuten olen antanut sit joskus pitää saada sisälle nukkumaan, eikä millään meinaa muuten nukahtaa niin pullomaitoa ja avot
 
Meille sanottiin neuvolasta et rasvatonta maitoa ja öljyä lisänä ruokaan...No minen käy ostamaan kolmatta maitolaatua tähän huusholliin vaan poika saa juoda ja juokin samaa kuin isänsä eli kevytmaitoa...ite juon laktoositonta...
 
Mä ostin nyt sitten tavallista maitoa pojalle maistiaiseksi. Täällä on niin tuhottomasti erilaisia maitoa, ettei niistä ota erkkikään selvää, tai että mikä olis paras aloitus. En taida siltikään antaa ennen yhden vuoden ikää :D

Mä otin tommosen niin tavallisimman näköisen purkin kuin olla ja voi, voi varmaan verrata suomen kevytmaitoon, koska siellä kaupassa oli "light"-versiokin, sekä makeutettu ja vielä neljäs joku en muista.. Tässä lukee UHT MILK. Googlettamalla löytyi vastaus, eli iskukuumennettu, säilyy pitkään. Sitten siinä lukee "made from 100% fresh milk. High natural calsium. No milk powder added". Muu sisältö onkin sitten thaiksi, josta en tajuu.
Täällä on kiva kun nuo maidot löytyy ihan kahdenkin desin pikkupurkeista, joissa on pilli mukana. Kätevää! :)


Muoks. Mullekin tulee vau:lta kuukausikirje sähköpostiin, muttei siinä mitään tavallisesta maidosta ollut. Mistä tämä juttu löytyy ginessa?
 
Muistaakseni neuvolassa suositeltiin rasvatonta maitoa ja energiatarpeeseen mieluummin vaikka öljylisää että lapsi saisi vain 'hyviä' pehmeitä rasvoja.

Mä en ole vielä maitoa alkanut tarjota, mutta olen kyllä alkanut käyttää tavallisia maitotuotteita ruuanlaitossa. Luonnonjogurttia ja piimää Elsa on maistanut.
 
Pampersin uutiskirjeessä ainakin väitetään että pitäisi antaa täysmaitoa, mutta en menisi allekirjoittamaan tuota väitettä. Meidän muksulle en anna täysmaitoa enkä lisää oljyä ruokaan, kasvutahti on muutenkin niin huimaa (10kk 12.7kg ja 77.7cm). Tarpeeksi rasvoja saanee muusta ruuasta ja korviketta meinasin alkaa jättämään pois vasta kun 12kk on täynnä. Riisihiutalepuuroa olen kyllä tehnyt rasvattomaan maitoon, mutta muuten saa vielä juoda Tuttelia.
 
Itse en ole saanut minkäänlaista viestiä mistään, että mikä maito sopisi vauvalle parhaiten, mutta omalla maalaisjärjellä ajateltuna antaisin lapselle rasvatonta tai 1-prosenttista maitoa.. meidän tyttö saa kerran päivässä tuttelia, muuten mennään vielä täysin rintamaidolla. Lehmänmaitoon siirtyminen tapahtuu siis varmaan vasta 1-vuotissynttäreiden jälkeen.

Meidän muksu on lopettanut puuron syönnin :-/ Ollaan viime päivinä kokeiltu "vauvapuuroista" kaurapuuro sellaisenaan ja hedelmäsoseella, täysjyväpuuro (vehnää ja kauraa), monihedelmäpuuro ja neljänviljanpuuro mustikoilla maustettuna, mutta mikään ei uppoa ollaan myös tehty puuro veteen ja maitoon, mutta niillä ei ole ollut mitään vaikutusta. Jäljellä on enää mannapuuro, kun en usko, että hän syö karkeampaa kaurapuuroa, vaikka tarjoaisikin. Riisipuuroa en viitsi edes ajatella, ainakin se Muksun riisipuuro oli ihan mautonta ja hajutonta liisteriä, ei tulisi itsekään ensimmäisenä mieleen syödä sitä..
 
Mä muistelin kans jostain että oon joskus kuullut että rasvatonta maitoa vauvalle.. No meillä sitä ei osteta erikseen pojalle kun kaikki juodaan kevytmaitoa ja sitäkin menee meillä vanhemmilla niin vähän että yleensä litran purkki kerkee mennä vanhaks ennen ku saadaan se juotua. Siksi siis pojallekin kevytmaitoa, tuleepahan maidot juotua ennen kun menee vanhaks. ;D Meillä menee enää ihan vähän korviketta. Melkein kokonaan "sekotemaidosta" on kevytmaitoa.
Jogurttia poika syö valipaloina ja illalla monesti ennen nukkumaanmenoa syö vielä jogurttia jos puurosta on aikaa.


 
Sukey, meillä tykätään siitä Muksun riisipuurosta :D Mutta en ole ikinä tehnyt ohjeen mukaan vaan kaadellut sitä jauhetta oman "maun" mukaan, todennäköisesti paljon löysempää siis. Kaikki puurot teen aika löysäksi. Joskus kun vahongossa kaatuu liikaa jauhetta, niin siitä tosiaan tulee ihan hirveetä liisteriä.
Toinen lempparipuuro, lempparein on Muksun täysjyväpuuro, iltapuuro!
Mutta ihan kaikki puurot menee kyllä ja hyvällä ruokahalulla :) *kop kop kop*

Ja joskus kun itsetekemä soseruoka jää liian löysäksi, olen lisännyt hiukan tuota muksun riisipuurojauhetta paksuntamaan sosetta.
 
Nö niin. Kysyin mun thaimaalaiselta kaverilta tuosta maidosta, minkä olin ostanut, hän sanoi, ettei ole mikään suosituin maitomerkki... mä menin sit ostaan jotain parempaa ja suositumpaa merkkiä (Meiji).
Enkä mä nyt sitten ootakkaan sinne yhden vuoden ikään vaan ekat kulaukset kevytmaidosta meni päivällisen yhteydessä pojan masuun tänään.
Tein sekoituksen korvikkeen kans: 2/3 korviketta ja 1/3 kevytmaitoa. Yhteensä sitä tuli noin desi, josta osa meni ensin ruuan sekaan ja loput meni tuttipullosta.

Let's see!
 
Ahdistaa ja ärsyttää emoticon

Meidän tyttö on ihan omatoimisesti karsinut ruokavaliostaan puuron, kasvissoseet ja lihasoseet. Ihan sama, kuinka karkeaa tai hienoa tarjoat, mikään ei uppoa. Ainoa kasvissose, mitä syö, on maissi. Hän ei myöskään syö mitään muuta sormiruokailtavaa kuin leipää (tosi pieniä määriä) ja riisimuroja (joista suuri osa päätyy lattialle). Mikään "niljakas", eli keitetyt kasvikset tai pasta, ei eksy suuhun asti. Lihapullan murunen meni suuhun, mutta sylkäisi saman tien pois.

Alkaa ideat loppua kesken, mitä tarjota. Tällä hetkellä likka elää lähinnä Tuttelilla, hedelmäsoseilla ja -jogurteilla ja riisimuroilla. Kunnon aterioita hän syö päivässä 2. Kiva mennä neuvolaan kuulemaan paasausta, miten vauvan kuuluu syödä sitä ja tätä, ja miten minä olen huono vanhempi, kun hän ei syö.
 
Voin vain kuvitella Sukey, miten kurjaa on kun lapsi ei syö. :( Itse olen jo yrittänyt henkisesti valmistautua tähän, mahdollisesti tulevaan, syömättömyys-kauteen, mitä monilla lapsilla tuntuu olevan. Kuuluu kait asiaan? Täällä vielä ruoka maistuu aika hyvin, oli tällä viikolla yksi päivä, kun ei oikein maistunut uni eikä ruoka.

Auttaiskohan ihan vaan semmonen, että pitää vähän pitempää taukoa ruokailuissa. Meillä alkoi aamupuuro vähän tökkimään, ei pahasti, mutta jätin sen välistä, tai oikeastaan yhdistin kaksi ruokaa yhdeksi. Ennen syötiin ennen keskipäivän päikkäreitä kahdesti, nykyään useimmiten vain kerran, ja menee hyvin alas. Aamulla kun herää annan vain paljon maitoa. Ja ennen päikkäreitä vaihtelevasti puuroa tai soseruokaa.

En osaa sanoa, mitä ruokaa voisi tarjota, mikä tytölle muistuisi. Itse olen saanut sellaisen pojan joka syö ihan kaikkea. Tänään hän söi jääkaappikylmää kanaa paljaaltaan O_O :D
 
Sukey, kurjalta kuulostaa. Meillä kun oli tämä syömättömyyskausi jokunen aika sitten niin vähensin pojan ruokailukertoja päivässä. Ennen söi viisi ateriaa joista ei todellakaan mennyt kuin muutama lusikallinen, nyt syö 2-3 ateriaa päivässä ja hyvin maistuu mikä ruoka vaan. Luulen että syö nyt siksi koska nälkä kerkee kunnolla tulemaan ja siksi ruokahalu parempi. Vaikka suositushan on viisi ateriaa päivässä mut näin meillä syödään paljon paremmin joten en ala tätä nyt muuttamaan mihinkään. :) Aamuin illoin siis puuro, joskus aamupuuro jää pois, sillon on juonut vain maitoa, päivällä jogurtti ja iltapäivällä lihasose ja illalla puuro. Välillä saa sit sormipaloja kuten leipää tai jotain muuta mitä menee tosi vähän.
 
Mä luulen Sukey, että tuo on ihan normaalia. Et välillä uppoaa joku ja toinen ei. Ja sit sitä on "kausi" ja sit se muuttuu. Meillä Hulda söi Italian reissussa pääasiassa pastaa. Ilman suolaa ja mausteita.. ja hengissä on. Anna sitä mitä syö ja älä edes tarjoa pariin päivään muuta. Sit kokeile uudelleen. Meillä tää on keino, millä ruoka sit taas maistuu.

Ootko kokeillut raejuustoa? Se on ainakin meillä iso hitti.

Maitotuotteista ollaan alotettu maustamaton jogurtti (jo ainakin kuukausi sitten), raejuusto, maustamaton normaali viili ja nyt oon alottanut maidon myös. Mä ostin kokeeksi sitä Muksun leikki-ikäsille tehtyä maitoa, mut jatkossa antanen ihan normimaitoa. Sinistä tai rasvatonta. Mun järki sanois, että sinistä lapselle, mutten tiiä. Kysyn neukkulasta kun mennään yksiveekäynnille.
 
Me päätettiin kokeilla ruokailujen vähentämistä neljään, ei se ainakaan tilannetta huonompaan voi muuttaa, kun tyttö syö niin huonosti

Mirde, mies tuota ehdottikin, että annetaan vaan tuota maissia niin kauan kuin suostuu syömään. itsellä ajatus vähän tökkii vastaan. Sitten kun likka kyllästyy siihenkin, niin sitten meillä ei ole enää mitään, mitä voisi tarjota (paitsi pitsaa, sitä hän suostuu syömään pieniä määriä, suunnilleen saman verran kuin tavallista leipää).

Yhdellä tutulla on lapsi, joka ei suostu nukahtamaan, vaan nukuttamisessa saattaa mennä kerrallaan 1,5 tuntia. Oon joskus sanonut miehelle, että ennemmin helpot nukahtamiset kuin helppo syöminen, ja oon kyl edelleen sitä mieltä.. emoticon
 
Edellisellä sivulla oli maitokeskustelua... rasvaton maitohan on oikeasti sellaista skeidaa, ettei sitä pitäis kenenkään juoda... tai ainakin sen pitäis olla paljon halvempaa kun on vaan vettä. Meillä Madde juo vain luomukevytmaitoa, mutta itse kyllä miehen kanssa vedetään surutta rasvatonta, me kun osataan itse valita, eikä muutenkaan olla niin terveellisiä elintavoiltamme  kuin voisi olla...

Ajankohtainen asia ruokailuun liittyen; aiotteko antaa pikkuisille 1-vuotissynttärikakkua? Meillä kyllä syötiin, eikä tullut masu pipiksi :). Seuraavan kerran sokeria sitten 2-vee synttäreillä ;D
 
Takaisin
Top