Vauvojen/taaperoiden ruokailu

Pakko vielä lisätä :) siis ketään ei ollut atrkoitus sitten loukata tuon maitomielipiteen kanssa... meillä vaan muutenkin syödään aika vähän eineksiä ja käsiteltyä ruokaa, miksi siis ei valittaisi maidostakin (ainakin tytölle) terveellisempi vaihtoehto :). Valmisruokaa ei ole nyt kuukauteen saanut, niihin kun työnnetään vaikka ja mitä ylimääräistä (vaikka mukamas ovat olevinaan lisäaineettomia:::)ja meillä kun on nyt sitä omituista ihottumaa ollut, niin oli pakko "puhdistaa" ruoka. Helpompaa olisi antaa kaupan soseita, edes osittain :(
 
Meillä kyllä syötiin synttäreillä kakkua, keksiä ja pullaa. Ja syödään niitä joskus muulloinkin. Ei näin isossa perheessä missä muutkin lapset saavat herkkuja niin voi yhtä jättää ilman kun hän jo sen asian tajuaa. Ei olla kyllä karkkia annettu vielä mut sekin aika varmaan kohta jo tulee. Mut siis tyyllin yks vaahtokarkki kerrallaan.
 
Kyllä meilläkin masitelee pieniä paloja meidän herkuista...Sipsejä ei kuitenkaan eikä karamellia, mutta pullaa ja kakkua saa maistaa murusia...Leivänpalasia yms...Nykyisin itse osoittaa mitä haluaa käteensä...
 
Meilläkin annettiin kakkua päivänsankarille, kolme lusikallista :D ilme oli näkemisen arvoinen, harmi, ettei tullut otettua kuvaa, mutta näky oli, kuin ei olisi ollut niiiiin älyttömän hyvää, mutta ottipa santsilusikalliset!
Olen nykyään jo antanut lähes kaikkea mitä itsekin syön. En syö sipsejä tai karkkeja, niin ei tule siihenkään kiusausta pikkuisella. Paitsi eilen kyllä naapurin muori antoi jotain punaista jellyä pojalle... hyvin maistui, en antanut lisää :)
Aa, mitään uppopaistettua ruokaa en ole antanut, se taitaa olla ainut, mitä en halua antaa. Täällä kun nuo ruuat tunnutaan aina paistavan niin hemmetin isossa määrässä rasvaa, että! En myöskaaä ole vielä mitään mehua tarjonnut. Vesi- ja maitolinjalla mennään (kevytmaito).
 
Mulla on tää keskustelu jääny jotenkin huomaamatta, hö!

Mä annan pojalle herkuista maistiaisia aina jos ollaan kylässä ja jotain on tarjolla. Kotona meillä ei koskaan mitään hyvää olekaan, lähinnä hedelmät on meidän herkkuja. Mut ei tuo tunnu silti mistään kakuista tms oikein perustavan, muutaman lusikallisen ottaa ja se siitä. Mustikkarahkaa annoin yks päivä kun oltiin syömässä, se oli kyllä herkkua! Tilasin heti sangollisen mustikoita, saan sit tehdä talven aikaan tuota herkkua itekin. Tietysti teen sen vähemmällä määrällä sokeria, mut hyvää siitä tulee silti varmasti. Mehua, karkkia tai vastaavia poika ei oo vielä saanu. Ajattelin et synttäreillä vois maistaa sit mehua, karkkeja en tarjoo edes vieraille. Mulla nyt vaan on sellanen periaate. Ennemmin tarjoon kakkua, pullaa, rusinoita, jätskiä, keksejä ja vaikka sipsejä pojan serkuille. Tää vaan on mun juttu toimia näin, muut toimikoon miten haluaa -kukin tavallaan:)

Viikko sitten sunnuntaina alotin oikeen maidon antamisen. Oon sitä nyt sekottanu korvikkeeseen, mut huomisesta lähtien ajattelin jo testata et annan pelkkää oikeeta maitoo. Rasvattomalla maidolla ollaan nyt menty, katotaan mitä neuvoja saan sit neuvolasta. Mulla ei tässäkään oo mitään ehdotonta mielipidettä siitä, että pitääkö olla kevytmaitoo vai rasvatonta. Mut oon vaan kuullu et toi rasvaton on suositus. No, meen sit sen mukaan mitä neuvolasta neuvotaan. Tässäkin taas niin, että kukin tavallaan...

Vielä ei kovin karkeet ruoat uppoo eikä sormin malta syödä riittävästi. Maha kun täyttyy nopeemmin siten, että äiti syöttää lusikalla ruokaa:) Leipää kyllä uppois omin sormin vaikka kuinka, mut et viittis sitä pelkästään pojalle antaa -tietenkään. No, soseutan siis ruoat edelleen, mut yritän tehdä sen niin, ettei ruoista nyt ihan mössöö kuitenkaan tulis. Kyllä mä päivittäin yritän pojalle antaa jotain karkeeta sekä sormin syötävää, jotta joku päivä vielä oppis syömään ite. Lusikka pojalla on aina syödessä kädessä, mut ei ymmärrä laittaa sitä suuhun, jos siihen ruokaa laittaa / ite ymmärtää ottaa.
 
Kaipa tämäkin tänne ruokailuosioon jollain tavalla kuuluu, siis: onko teidän pienokaisilla paljon ilmavaivoja? Meillä kun ei tullut pitkään aikaan pierun pierua niin että olisin kuullut, mutta nyt kun aloitin taas viljojen varovaisen antamisen 4 viikon tauon jälkeenn, niin alkoi neiti rupsuttelemaan . Kaipa siitä pitäisi jo tajuta, ettei meidän neitin massulle viljat sovi. Höh.

amie: tarkoitin nyt lähinnä esim lisättyä tärkkelystä, joka ei ole millään tavalla ihmiselle tarpeellista ja tuollaisia aineksia ei ruuasta löydy kun ne tekee itse. Varmaan bataattiin on kaikenlaista torjunta-ainetta tms. eksynyt, mutta sama bataatti se on niissä lasten valmisruuissakin. Vauvojen ruuat ei onneksi ole niin täynnä ylimääräistä kuin aikuisten einekset. Hrrr. Meilläkin neidillä nyt ilmeisesti jokin lisäaineallergia, valmisruokia kun ei voi ilman oireita montaa päivää syöttää
 
Meillä menee enää tosi vähän kaupan purkkiruokia. Helppo antaa pojalle samaa ruokaa mitä itse syödään. Jotkut ruoat (kinkkukiusaus, makaronilaatikko, keitot) menevät ihan sellaisenaan mut sit joitakin täytyy vielä pieniä. Lähinnä perunat pienemmiksi mut ihan soseeksi asti ei tarvii enää murskata.
Kevytmaito on juomana, samoin vesi, kylläkin todella harvoin. Mehua ei ole vielä saanut, enkä aio antaakkaan ennen kuin sitä itse vaatii. Kerran maistoi kahvia, sekin jäi yhteen kertaan.
Sipsit ja karkit on edelleen kiellettyjen listalla. Sokeritonta jäätelöä on saanut mutta ei oikein tykännyt. Synttäreillä kyllä aion antaa kakkua ja ehkä keksiä. Maissinaksut on meillä "sipsejä". Mies ja poika syö maissinaksuja, mä oikeita sipsejä. Näin poika luulee saavansa samaa kuin mekin/minäkin.
Ruoanlaitossa käytän paistamiseen rypsiöljyä, en muita rasvoja. Marinoitua lihaa on maistellut mutta ei ole saanut sen enempää. Keittoihin olen laittanut lihaliemikuution, muita mausteita eikä suolaa tarvitse. Ja luulen ettei poikakaan syö keittoja jos ei siinä vähän ole makua. Ja siinäkin suolan määrä on niin vähäinen  etten ole siinä stressannut.

Ilmavaivoista: Mies oli kerran ostanut vahingossa 1-3vuotiaille tarkoitettuja lihasoseita, sen purkin syömisen jälkeen poika piereskeli aivan kauheesti, en tiiä mitä niissä on sit että pierettää.
Muuten ei piereskele kuin sillon tällön.
 
Alan jo itsekin kyllästymään noihin samoihin pöperöihin mitä pojalle syötän...

Ei kellään ois mitään ipanoiden suosikkiruokia nyt tähän heitellä? emoticon
Sellaisia minkä valmistukseen ei tarvitse uunia, kun ei ole sellaista. Makaroonilaatikko ois ihanaa, vaan ei oikein vissiin kattilassa voi tehdä. Liedellä siis.
Ennen mä tykkäsin kovasti kokkailla, toki vieläkin, mutta täällä nyt mennyt kaksi vuotta ilman oikeanlaista keittiötä, ja jotenkin unohtunut kaikki keittiöhommat...

Meidän jätkä on alkanut noukkimaan ruokaa suustansa. Ensin mä lappaan sinne lusikalla, ja jos on vähän isompi pala, ottaa sen käteen ja kattelee sitä. Jos ei miellytä nakkaa hiiteen ja jos on ok, laittaa takas suuhun.
Ja leipää syödessään itse, laittaa toisella kädellä leivän suuhun ja ottaa toisella pois... Kiva vissiin katella sellasta puoliks pureskeltua limasta klönttiä. Ei voi ymmärtää :D :D
 
Ihan huutelen vieraisiin pöytiin, mutta makaroonilaatikon voi tehdä myös paistinpannussa. Kaikki vaan sekasin ja munamaito perään. Kansi päälle ja miedolle lämmölle ja avot, hyvää tulee :) Eikä kuivahda pinta niin ku uunissa :)
 
Meillä Siina syö jo ihan kaikkee samaa ruokaa ku mekin. Eli ohan sitä paljonkin ruokia, esim keittoja mitä voi tehdä liedellä.

Siina kans tekee tuota et ottaa suusta pois ja sit takasin. Mut leipä ei enää kelpaa. Vain ne päälliset . Ja siinan mielestä ihan parasta herkkua on grillimakkara! Niin äiteensä tyttö,heh. Siinalla kun niitä hampaita tarpeeks ja nykyisin osaa jo käyttä suutaankin ihan loistavasti niin ei ole oikein minkään ruoan suhteen rajoituksia. Tosin suolaa ja mausteita laitan vähä vähemmän et saavat muut sit lisätä lautaselleen jos niin tykkäävät. tosin minä itsekkään en tykkää ollenkaan tulisesta ruoasta, joten muutenkin miedosti maustan.

Nii ja sit jos tarjoo juotavaa vääräs kohtaa nii oli suussa mitä tahansa niin se otetaan sieltä pois et voi juoda. Siian onkin kova tyttö juomaan. Haluaa usein vettä janoon ja juo ruuan kanssa tosi paljon.
 
Aamu, entäs makaronimössö? Jauhelihaa, sipulia, makaronia? Vihanneksia lisäks? Keitot on kyl meidänkin perheessä kestosuosikkeja, helppo hienontaa haarukalla kun laittaa muksun lautaselle vähemmän lientä. Onksilla hampuja vaan 8 mut hienosti jauhaa karkeammankin sapuskan :) Jaa-a, suosikkiruokia? Meillä ainakin kaikki missä on perunaa :D Voi nam nam. Itse tehdyt lihapullat, ruskeat kastikkeet, kaikenlaiset keitot. Kaikki mitä isi ja äitikin syö :D

Hihii meillä edelleen wokkiruuat maistuu. Tänäänkin wokvihanneksia ja nuudeleita omin sormin, vitsi että ipana tykkäsi :)) Haarukankin käyttöä ollaan harjoiteltu, hyvin alkaa jo ruoka pysyä kihvelissä. Herkkutattikastike ja uudet perunat näytti kans olevan melko nannaa vaikka vähän aiemmin epäilinkin saako lapselle antaa sieniä ollenkaan. Ihanaa jos pojasta kasvaisi epäluuloton kulinaristi ruuan suhteen eikä inhoaisi sieniä yms kuten monet muut! Jospa syksymmällä saataisiin oikein teeripaistia, nam :P Kaupan mössöt ei tahdo enää upota. Kauhistus miten reissussa pärjätään :(
 
Minä en jaksa tehdä erikseen muksulle. Jätän vaan suolan vähemmälle kokkailuissa ja lisätään sitä tarvittaessa itse omille lautasille. Pippuria saa Onnin ruuassa olla melko reilusti ja silti maistuu. Luin joskus jonkun tutkimuksen että vauva olisi mieltynyt samoihin makuihin joita äiti on syönyt odotusaikana. Ihmekös tuo että saa mausteita laittaa ruokaan, kasvatin masuasukkia viikottaisella kebabannoksella xD
 
Joo kyllä meilläkin poika syö samaa, jos se ei ole jotain tulista thairuokaa tai sitten jotain uppopaistettua, mitä monesti valitettavasti on. En halua näitä kahta vielä antaa, vaikka ruokaa, missä on miedosti chiliä on jo maistanutkin.
Meillä kun ei sitä keittiötä ole, me ostetaan ruuat take awayna kotiin tai syödään paikanpäällä noissa katukeittiöissä joita on joka paikassa. Tämä on ihan normaali tapa täällä :) Niin siis en halua näitä kaikkia vielä antaa, kun haluaisin ihan itte nähä mitä siihen ruokaan tulee jne, eli teen itse.

Teen siis normiruokaa pojalle erikseen. Keittoa enimmäkseen, mutta nyt haluaisin jotain muuta! Vois kokeilla tuota makaroonimössöä aluksi ;D
 
Meillä tyttö syö vielä omia erillisiä ruokiaan.. Tietysti saa maistella meidän ruokia, mutta ei niistä kyllä vatsaansa täyteen saa. Kuitenkin, ruokailut ovat hieman edistyneet, nyt on saatu aamupuuro takaisin ohjelmistoon mennään neljällä ruokailulla per päivä, ja lämpimällä aterialla syö jo ties kuinka monetta viikkoa putkeen maissisosetta..

Lisäksi tyttö on alkanut harjoitella lusikan käyttöä. Ei se vielä suuhun eksy lautasella käynnin jälkeen, vaan ruoka päätyy pöydälle, joista se on kiva sotkea käsien kautta hiuksiin. Kuitenkin, osoittaa ainakin pientä kiinnostusta ruokailuun ja itse syömiseen. Hitaasti hyvä tulee
 
Joo siis mä en tajua miks se ruoka pitää aina laittaa hiuksiin. Ja jotenki kummassa se voileipäkin eksyy sinne tukkaan ja aina voipuoli alaspäin.Eli näky yleensä minkä tahansa ruokailun jälkeen on se, että päälaella on voita ja tukka ihan länässä ja sit korvien ympäriltä kaikki tukka on sellasessa tahmeessa kökössä ja sojottaa sivuillepäin.
 
Meillä syödään nyt suunnilleen puolet aikuistenruokaa ja puolet vauvapöperöitä. Nyt on vaan tullut sellainen ongelma, että pakko ens viikosta alkaen syöttää kaikki ruuat samaa,kun mies palaa kouluun ja mulla tulee nykyään heti oksennus, jos pitää syöttää kaupan purkkiruokaa. Se haisee niin kuvottavalle. Oikeestaan oksettaa pelkkä ajatuskin. Vois siis tehdä tällä viikolla pakastimeen jotain lihapullia ym. joita ois helppo sotkea perunan kanssa, jos oma ruoka ei sovi lapselle.

Tuo juominen saattaa muodostua meillä ongelmaksi.. Niklas ei halua juoda melkein koskaan mitään. Oon yrittänyt lopettaa tuttipullomaitoja, mutta jos poika ei juo ruuallakaan mitään niin pakko sitä nestettä jostain on saada. No täytyy vaan alkaa sinnikkäämmin antamaan. Sai kyllä synttärilahjaks ihanan emalimukin, jolla tykkää leikkiä, niin ehkä siitä onnistuis juominenkin paremmin.
 
Joo tuo juominen kanssa...
Useamman kuukauden on ollut nokkamuki käytössä. Ensin siinä oli vaan vettä, ja myöhemmin maitoa. Poika ei oikein juo tuosta mukista, pikkusia hörppyjä vaan, eli ei saisi tarpeeksi nestettä, ellei olis vielä tuttipullo kuvioissa. Jos on oikein kova jano, niin ehkä max 30 ml saattais mennä mukista. Mua vaan itteeni ärsyttää vielä antaa tuttipulloa, vaan ei voi mitään. Tai no, vois, jos ei vaan antais tuttipulloa, mutta...

Ja toinen juttu tuosta nokkamukista... en voi antaa pojalle sitä yksin, koska hän alkaa heti hölskyttää sitä niin, että sieltä lentää vedet/maidot pitkin pitäjää. Se on hauskaa pojan mielestä, kun oikein kunnolla roiskuu. Olen sitten itse pitäny siitä mukista vähän kiinni. Huoh.

Minkähän ikäisenä sitä oikein ois tuo mukihomma hanskassa? :I
 
Aamu, millainen nokkamuki teillä on?

Me tarjottiin ensin tytölle juotavaa kovanokkaisesta nokkamukista, mutta eihän siitä mitään tullut. Jos hän sai jotain imettyä mukista, valutti hän kaiken rinnuksille. Sitten ostin pehmeänokkaisen nokkamukin, ja johan alkoi pelittää. Nyt menee vesi ja maito ihan ongelmitta mukista. Pitäisi varmaan jossain vaiheessa taas kokeilla kovanokkaista mukia, että joko onnistuu..
 
Meillä kyllä on handlattu jo jonkun aikaa toi juominen, itse nokkamukista. Huomasin kyl hetkellisen takkuilun, siinä kohtaan kun lopullisesti tutteli jäi pois ja sai vaan ykköstä mukiin. Mut ei sekään kestänyt kun reilun viikon. Luulen et se johtu siitä että tavallista maitoa ei lämmitetä ja näin karsasti vähän sitä jääkaappikylmää juomaa, meilläkin kun on aika kylmä toi jääkaappi... Ja meillä on sit viel kokoajan hänelle oma muki lattialla saatavilla, kun ei viel osaa pyytää juotavaa janoon, sitä käy sit hörppimässä. Meilläkin sillontällön innostutaan kyl heiluttamaan sitä mukia niin hurjasti että maidot lentää ympäriinsä, vaikkakin aika harvinaista. Lattialla olevassa nokkamukissa on sellanen venttiili, mistä ei tuu nestettä muutaku imiessä, mikä se sit taas mun mielestä vähän niinku kumoaa nokkamukin tarkotuksen, mut eipähän vuoda jos heilutellaan tai jää lattialle kallellaan (Paitsi saa olla tarkkana, jos venttiili on menny vituralleen, vuotaa vedet valtoimenaan lattialle. Ykskin aamu pelästyin et nyt on tullu vesivuoto, ku keittiön lattialla oli sellanen jättimäinen lätäkkö :D Onneks ei kuitenkaan!)... Kai noi juomiset teilläkin siitä ajan kans tasaantuu, toivottavasti :)
 
Sukey, ihan kova on nokkamukin nokka. Ei täällä mitään pehmeitä olekaan, ja venttiilisiäkään ole nähnyt. Varmaan jossain erikoisliikkeessä kalliilla hinnalla saattais löytyä.
Rinnuksille tulee kyllä päivittäin.
Meillä ei vois ikinä jättää lattialle, se ois alta aika yksikön hölskymässä ympäri huonetta. Poika käy pöydältäkin sen ottamassa ja virnistää mulle ja alkaa höskytteleen. Aina.

Emmää tiiä onko se sitten siinä, kun poika on aivan ylikiinnostunut vedestä. Kaikki missä on jotain nestettä, niin poika on ihan että jee ja vau. Roisk ja läisk.
Tänäänkin kävi pulikoimassa naapurin altaassa, siis en tiedä mikä allas se oli, muttei se ainakaan mikään uima-allas ollut. Siellä oli about polviin asti vettä ja jotain puun lehtiä, herneen palkoja ja hiekkaa. Että silleen.
 
Antibioottikuurin seurauksena Hugolle ei ruoka maittanut, eikä pullokaan kelvannut edes yöllä, joten jäi sitten luontevasti pullo pois kokonaan, kun ei sitä Hugon parannuttua enää tarjottukaan. On kyllä niiiiiiiin luksusta, että riittää, kun laittaa tutin kerran tai kahdesti yössä. Sen homman hoitaa itse niin puoliunessa, ettei tarvii edes kunnolla herätä :) 

Nyt teen puuron maitoon, ruokajuomana on maito ja jogurttia välipalaksi niin tulee tarvittavat kalsiumit. Pari päivää olen kokeillut laktoositonta maitoa, huomenna pitää kokeilla jo tavallistakin. Neuvolasta sanoivat, että 6dl on riittävä määrä maitoa/maitotuotteita päivässä. Hugon ruualla juomat maitomäärät lisäänty selvästi, kun jätettiin pullo pois kokonaan. Vajaa puolilasillista sitä menee yleensä. Ja saa ainakin riittävästi nestettä pissavaipoista päätellen. 

Tänään kokeilin antaa samaa ruokaa, kuin mitä itse syödään... Tosi hyvin meni, Hugo sylki kaiken ulos. Kokeilin antaa itse syödä, niin levitteli vain ruuan pitkin pöytiä. Sit annoin purkkiruokaa, mutta jatkoi samalla sotkulinjalla. Oon siis antanut melkein aina purkkiruokaa vain, en tykkää laittaa ruokaa... Nyt siitä saa kyllä kärsiä! :) Täytyy nyt yrittää pikkuhiljaa totuttautua vähän karkeempaan tavaraan! Leipä kelpaa kyllä! 
 
Takaisin
Top