Vauvojen/taaperoiden ruokailu

Hemppa

Kommentoinnin ninja
Helmimammat 2017

Elikkäs, tässä olis uusi keskustelu tolle kiinteiden aloitus-keskustelulle. Kiinteet on jo aloitettu ja luulen että melkein kaikki on siirtymässä ”isojen vauvojen” ruokiin. Jatketaan siis tässä tätä ruokailukeskustelua. J

 

Meillä menee siis tällä hetkellä 8kk lihasoseet, vaihto oli helppoa, pojalle kyllä uppoo oikeestaan mikä vaan. Kasvissoseet mä teen ite joten niissä on väkisinkin joskus isojakin paloja mukana. Hedelmäsoseet ostetaan kaupasta (4kk alkaen) jota menee puurossa ja välipalana jos ei oo tuoretta hedelmää tarjolla.

Puurona menee 4-viljan yleensä. Joskus kauraa tai ruista. Itse keitän aina.

Voin siis sanoa että meillä on helppo tapaus tän ruokailuasian suhteen ainakin tuo karkeimpiin soseisiin siirtymisen perusteella.

 

Sit ollaan annettu makupaloja meidän ruoista. Ja niitä on mm.

Mansikkajogurttia, muutama lusikallinen. Tästä ei tullu mitään mahaoireita. Ehkä pieretti pikkusen enemmän  sinä iltana. Suu auki vain olisi lisää halunnut.

Uunilenkkiä ihan vähän, olisi syönyt enemmänkin mut ei uskalla antaa vielä.

Ranskalaisia perunoita muutaman, tykkäsi näistäkin.

Tavan perunaa vaan pilkottuna.

Banaania täytyy pojallekin antaa aina kun itse syömme, siitä on tullut jo tapa. ;)

Ruisleipä on myös pojasta todella hyvää.

Ihan vähän haukea, uunissa tehtynä.

On varmaan muutakin mitä poika on saanut mut nyt en muista kyllä ollenkaan. J

(Näistä en halua sitten mitään morkkaamista, jokainen syöttäköön lapselleen mitä haluaa ja jokaisella saa olla omat mielipiteet mut jos mä oon jotain syöttäny semmosta mitä et itse haluaisi omalle lapselle antaa niin älä mainitse siitä negatiiviseen sävyyn, kiitti ;) )

 

Millon muuten saa rueta antamaan vauvalle maitotuotteita? Siis maitoahan saa antaa vuoden iässä mut entä muut tuotteet? Ja mistä kannattas alottaa?

Poika tosiaan saanu jogurttia ja tykkäs eikä mahakaan mennyt sekaisin joten luulen että voitais kohta rueta antaa jo jotain muutakin. J

 
Meidän neuvolantäti sanoi, et hapanmaitotuotteita (viiliä, piimää yms.) saa alkaa antaa 10 kk:n iässä. Viili, maustamaton jogurtti ja piimä ovat vaan sellaisinaan tosi tympeän makuisia, mitä niiden kanssa sitten tarjoaisi? Itselle voi maustamattomaan jogurttiin sekoittaa mehua, se on hyvää, mutta mahtaako sellainen upota vauvalle? Sillä tavalla saisi jogurttiin makua huomattavasti vähemmällä sokerimäärällä.

Meillä tyttö saa päivälliseksi 8 kk:n ikäisille tarkoitettuja soseita. Välillä menee alas paremmin, välillä huonommin. Harvoin kuitenkin syö koko aterian. Ainakin isommat perunaklöntit saavat välillä aikaiseksi yökkäystä. Pätkäspagetti taas tuntuu menevän hyvin alas, kaipa se on sen verran pehmeämpää kuin peruna. Siirtyminen ei siis ole ollut täysin mutkatonta,, mutta uskon, että hiljaa hyvä tulee :-)

Aamuisin tyttö saa täysjyväviljapuuroa ja iltapalaksi kaurapuuroa, kummatkin kaupan puuroja. Ollaan myös tarjottu kaupan neljän viljan puuroa, mutta se ei maistu tytölle.

Välipaloina pyrin tarjoamaan (jälleen kaupan) rahkaa. Se oli neuvolan suositus, koska rintamaidon kalsiumin määrää ei voi arvioida, niin saa sitten ainakin tuosta rahkasta kalsiumia. Kaapissa on odottamassa myös 8 kk:n ikäisille tarkoitettuja karkeampia hedelmäsoseita.
 
Vieraista pöydistä tulin huutelemaan kun satuin näkemään aiheen etusivulla ;)

Heini90: eihän noissa makupalojen antamisissa ole mitään pahaa, päinvastoin tottuupahan pikku herra uusiin juttuihin pikku hiljaa! Sitäpaitsi jossain ranskiksissahan ei ole mitään huonoa joitain lisäaineellisia merkkejä lukuunottamatta.. yleensä vaan pottua ja öljyä! Maitotuotteita voi antaa pikkuhiljaa jo tuon ikäiselle jos siltä tuntuu, järki käteen vaan ettei suorilta maitoa tölkistä =) Englannissahan annetaan maitoja jo puolivuotiaalle, eli täällä ollaan vaan varmuuden vuoksi varovaisia kutne monessa muussakin asiassa.. Niissä kaupan vauvarahkoissa/jugurttisoseissahan alkamisikä on 5kk eli saahan niitäkin antaa!

Sukey: sekoitapa siihen luonnonjugraan kaupan hedelmäsoseita tai pakastimesta mansikkaa, banaania tms. Herkkua tulee eikä ole monimutkaista! Kelpaa meidän perheessä aikuiseenkin makuun. Jos hetken höyryttää tuoretta päärynää/omenaa/persikkaa/tms se on myös helposti haarukalla soseutettavissa jugran/puuron sekaan. Helposti saat siis tuorettakin tarjottavaa pienokaisellesi!

Mukavaa kevättä tänne kaikille =)
 
Meillä on nyt ongalmana se, ett poika söis mielellään ite sormilla, mut kun ei oo vielä hampaita, niin oon toistaiseks antanu vaan leipää ja makaronia. Onko vinkkejä mitä vois antaa? Esim maissi jää suuhun helposti pyörimään kun ei saa sitä pienemmäksi.
 
Dessa, miten olisi erilaiset keitetyt kasvikset, esim. porkkana, kukkakaali, parsakaali, kesäkurpitsa? Jostain aikanaan luin, että kaurapuuroa voi keittää kiinteäksi, sitä lapsi saa syötyä sorminkin. Hedelmistä ainakin banaani on helppoa syödä ilman hampaita, meidän tyttö ainakin söi sitä vaivatta.
 
Taas täällä =)

Teidän kandee vilkaista tuolta "Sitä sun tätä vauvaperhene elämästä" osiosta ruokailu puoli... siellä on tosi hyviä ketjuja!

Dessa: tarjoile vaan rohkeesti isoja höyrytettyjä kasvis/hedelmälohkoja joista saa napakan otteen ja jotain imeksittyä vaikkei hampaitakaan ole! Sormiruokailustakin on tosi hyvä keskustelu muistaakseni tuolla edellä mainitussa osiossa jossain... Lihaa ja kanaakin voi huoletta antaa kun keittää sen kokoisia lohkoja mistä saa kanssa ite kiinni ja imeskeltyä mehuja! Meillä myös maissinaksut oli joskus kovassa huudossa... ne on suussa sulavia =) täällä ei edelleenkään olen kuin 4 hammasta mutta koko ajan vähemmän ja vähemmän soseutan, hyvin se neiti on "hampaattomana" oppinut käyttämään ikeniä "pureskeluun".
 
Meilläkin poika maistaa lähes kaikkea mitä itsekin syön. Paino sanalla "maistaa", ettei tule mahavaivoja eikä äiskän eväät aina ole sieltä terveellisimmästä päästä. Mutta minkäs teet, kun ipana maiskuttaa niin että sylki roiskuu ja nyhtää kädestä että "äiti anna minullekin".

Sormiruokia muksu syö päivittäin, vaikka joskus väitin ettei sormiruokailu varmasti ole meidän juttu ;) Keittiön lattiakin on sen näköinen että meillä syödään itse sekä sormin että lusikalla.. ;D Höyrytettyjä kasviksia, kurkkua, hetken kuivahtanutta ruisleipää yms napostellaan sormin.. Enimmäkseen ostan soseet kaupasta ja joskus laitan lisäksi porkkana- tai kurkkuraastetta. Tulee muuten helppo ja hyvä kasvissosekeitto kun kiehauttaa keittojuureksia ja pari perunaa ja maustaa ripauksella pippuria ja persiljaa. Aikuisille kenties loraus kermaa ja enemmän mausteita, avot.

Meilläkin siirtyminen karkeampiin soseisiin tapahtui melko kivuttomasti vaikkei pojalla edes ollut hampaita vielä silloin. Nyt soseiden syöminen vähän tökkii kun pirpana on kipeänä, mutta onneksi vetää sitten edes maitoa enemmän kiinteiden sijasta..

 

Meilläkin oli tosi helppo siirtyminen noihin karkeempiin soseisiin. Tosin kaupan lihasoseita en anna muuten kun reissussa, mutta oltiin just 11 päivää reissussa ja hyvin kelpas ;)

Oon yrittänyt metsästää jostain kunnon ruokaohjeita tän ikäsille, mutta huonosti oon tähän mennessä löytänyt. Eilen kuitenkin tein omasta päästä lihapullia ja tomaattikastiketta rakettispagetilla. Oon niin ylpeä :) Niklas söi ihan innoissaan ja spagetit meni ihan sen kokosina eikä tarvinnu mitään pieniä. Viikonloppuna aion koittaa jotain kana-kasvis-riisi-vuokaa. Saa nähdä miten onnistuu. Ennen siis tein vaan kasviksia keitettynä ja siihen jotain lihaa joukkoon eli vähän tylsää ja mautonta. Jos nyt alkais vähän noihin mausteisiinkin opettaa. Eilen laitoin sipulia, vähän mustapippuria ja basilikaa. Tuli muuten yllättävän vähällä vaivalla 13 annosta, joista 11 pakastimeen.

Jos jollain on jotain ruokaohjeita niin antakaa tulla :)

Nyt on myös alkanut mennä maito ruokajuomana paljon paremmin. On tainnu poika vihdoin tajuta kunnolla miten nokkamukista juodaan.

 
Täytyy vilasta tuota ketjua tarkemmin. Aattelin ekan sivun perusteella, että siinä on vaan noita pikkuvauvojen reseptejä, mutta ehkä sieltä tosiaan löytyy muitakin :)

Tuo poika ei syö MITÄÄN. Ei oikein juokaan. No kai ne on ne hampaat tulossa, kun ei se kipeäkään ole. Eilen söi yhteensä viidellä aterialla ehkä puoli annosta siitä, mitä yhteensä vetää yleensä yhdellä kertaa. Tänään meni kyllä purkillinen maissisosetta aamupäivällä, mutta nyt taas ei mee mikään. No kai se syö sitten, kun on tooosi nälkä.
 
Madie: meillä on vähä sama juttu ollu tässä jo pari vikaa viikkoa. Tooosi huonosti tippuu ruoka alas. Aamupuuroa ei ole kunnolla varmasti tuohon kahteen viikkoon.

Haluis vaan aina saada samaa mitä mäkin syön. Tulee kerjäämään raukka ku koira keittiön tuolin viereen ku näkee et mä syön jotain. Et sais maistaa.
 
Meillä on kans ongelmia aamupuuron kanssa. Koko ajan. Tosin annan kyllä maidon pojalle aina ennen puuroo, mut nyt vaikka oon pienentäny aamumaidon määrää, ei puuroo silti uppoo. Ehkäpä toinen on tullu isäänsä, joka syö akaisintaan iltapäivällä. Pojalla on monesti myös lounaan kanssa vielä takkusta, mut sit loppupäivän ruoat menee jo hyvin alas. Oon nyt antanu pojalle kaikkee mahdollista mitä voi syödä ite sormilla, mut ei syö muuta kuin leipää. Edelleen kaikki pitäis olla suht sileetä ja lusikasta. Tai oikeestaan poika ei söis muuta kuin leipää... Ei kiva!
 
Heip piiiiiiiiitkstä aikaa! Ihana lukea kuulumisia: paljon on taas tapahtunut kaikille. :) Tuosta syömisestä: mä oon kehittänyt siitä jossain välissä hirveän ahdistuksen, jota on lisännyt se, miten olen nähnyt muiden vauvojen vetävän purkkitolkulla ruokaa.. Hulda kun on ollut "maailmankaikkeudenhuonoinsyöjä". Onneksi nyt on helpottanut.. Iskä kokkas uunissa ruokaa, joka uppoaa. :)

Toinen vuoka oli riisiä, kanaa ja bataattia. Maustettu tuoreella tillillä, yrteillä ylipäänsä ja suolattomalla kasvisliemikuutiolla.

Toisessa vuassa on lohta, perunaa ja porkkanaa, maustettu tilliä lukuunottamatta edellisen tavoin. :P Oon NIIIIN onnellinen, että tyttö syö!! Kaupan mössöt ei maistu alkuunkaan, joskin hedelmäsoseet ja jogurtti onneksi uppoavat, mutteivät purkkia kerralla kuitenkaan.

Lisäksi Hulda syö hedelmiä (appelsiinia, kiiwiä, omenaa, päärynää, banaania jne) marjoista mustikka on suurinta herkkua ja omatekemiin "smoothieihin" laitetaan myös vadelmia. Puurona menee vielä "vauvapuuro", jossa ei ryynejä, mutta siitä siirrytään pian hiutaleversioon. Riisiä ja kauraa on ollut puuro siis.

Leipä on suurta herkkua ja sitä murentelen suuhun lähes päivittäin. Suolaton riisikakku, maissinaksut ja kurkku, tomaatti jne. menee vaihtelevasti. Joskus hyvin ja joskus ei maita. Salaatti on ollut kestosuosikki.. :D

Kiva linkki oli tuolla ylempänä: kiitos! Kirjakerhosta seuraava kuukaudenkirja olikin vauvan- ja taaperon keittokirja. :) En perunut.. :D

Aamulla meilläkään ei syödä mitään, rintaa syö reippaasti juuri ennen heräämistä ja uskon, että johtuu siitä. En kuitenkaan siitä jaksa enää ressata, sillä lounas onneksi sit on maistunut. Ihana lukea kuulumisia!! Meenkin nyt jatkamaan lukemista.. :)
 
Mukava että Mirde muisti fooruminkin :)

Onnistuin tekemään pojalle itse jauhelihakastiketta ja spaghettia, tuntui tykkäävän. Olen ylpeä itsestäni koska harvemmin tosiaan tulee tehtyä itse ruokia muksulle :D Taisin vaan laittaa vähän liikaa sipulia kun jätkä piereskeli koko illan ihan hervottomasti.. :D

Tämä nyt on vähän off topic, mutta lueskelin omaa vauvakirjaani ja siellä luki, että 6-7kk ikäisenä aloitin Tuttelilakon ja join rintamaidon lisäksi piimää ja lehmän maitoa. Pidin ylipaljon myös makkarasta ja kiinteät ruuat aloitin heti kolmekuisena. Tuntuu aika hurjalta kun ajattelee millaiset ruokailusuositukset vauvoille on nykyään, lehmän maitoa ja suolaisia makkaroita en syöttäisi pojalleni vaikka hän on jo melkein 10kk. Noh, hengissä olen kuitenkin selvinnyt eikä banaania lukuunottamatta ole allergioita :D
 
Meillä ollaan edelleen menty pääasiassa purkkiruualla, 1 purkki 8kk-soseita menee päivässä + 2-2,5 purkkia hedelmää..NANin juo kylmänä nokkamukista ruuan kanssa, ja vain iltamaito juodaan enää pullosta lämpöisenä..Aamu- ja iltapuuro menee, mikropuuro tavallisista kaura- tai 4-viljahiutaleista. Tyytyväinen mukeloinen on :)

Kaikkea annetaan maistaa..piakkoin ruvetaan maistelemaan enemmän hapanmaitojuttuja, ja sit pikkuhiljaa siirrytään NAN3:n kautta tavalliseen rasvattomaan maitoon..Itekkin hengissä olen, vaikka olin saanu lehmänmaitoa jo about 8 kk:n ikäisestä eteenpäin, ja ihan samaa kotiruokaa (missä myös suolaa yms) heti sieltä 5kk eteenpäin. Eikä mitään allergioita ole..jos ykköstyypin diabetesta ei lasketa, mutta se ei tietenkään liity ruokavalioon mitenkään.
 :) Mutta kaipa noita nykyohjeita pitää sen verran itekkin noudattaa, että vasta kohta näihin ns. aikuisten sapuskoihin siirrytään ;)
 
Edelleenkin mietin noita ruokamääriä, niinkuin alusta asti... Kuinkakohan paljon tän ikäiselle pitää ruokaa antaa ja mistä senkin sit tietää? Kaupan purkki mikä on suunnattu 8 kuukautisille, tuntuu ihan tajuttoman isolta määrältä (200g per ateria, never)!! Toisaalta tunnen oman tyttöni ja uskon että lisää pyydettäis jos lisää haluttais. Vaan päinvastoin meillä, joka aterialla nykyään jää ruokaa lautaselle, ja pois heittäminen harmittaa! Niinpä mietin et yritänköhän tuppuuttaa liikaa, vai onko tää kenties menneellä viikolla puhjenneesta ekasta hampaasta johtuvaa ruokahaluttomuutta. Mene ja tiedä emoticon 8kk neuvolassa kun saatiin noottia siitä etei tyttö olis kasvanut riittävästi (20g/viikko vajeesta oli kyse, mut siihenkin oli pakko tarttua), tästä en niinkään oo huolissani, ei Riia-Maria mikään aliravittu todellakaan ole! Nää taitaa olla näitä vanhemmuuden varjopuolia, kun ei sellain vielä voi kommunikoida pikkusen kanssa.
 
Ruokamäärät on muakin aina mietityttänyt. Että syökö poika tarpeeksi. Ei varmaan. Musta tuntuu, että sille uppoais kyllä enemmän, vaan ei kertakaikkiaan malta istua paikoillaan. 2-3 lusikallista, ja sitten olis taas mentävä! Joskus saan lautasen tyhjäksi, joskus en. Mä en tiedä mitään grammamääriä, kun itse teen. Jonku verran vaan laitan lautaselle, en mä tiiä!
Joskus oon antanut myös purkkiruokaa, mutta kun katoin just tommosesta purkista mikä mulla tuolla kaapissa on 7-9kk ylöspäin kana-kasvis-risottoa, 170 g, ei menis kyllä koko purkki kerralla, jos siis ois tarkotus mennä! Ehkä puolet max.
Tänäänkin kun oltiin ulkona, ja syötin sitten siellä hedelmäsosetta, meni oikeesti vaan ehkä 5 lusikallista, ei muuta. Pakko vaan lähtä konttaileen.
Ja mun mielestä poika on vielä sellainen ruikuliki :D No ehkä naamasta ei, mutta muualta.
Ja olipa 2 kuukaudessa (7kk-->9kk) tullut painoa vaan 300 grammaa, että silleen, ja neki tippu kun oltiin viikon sairaana... Nykyistä painoa en kyllä edes tiedä, että miten on flunssan jälkeen palautunut....

Kuin usein teillä syödään ruokaa(ei maitoa)? Kuinka monen tunnin välein? Meillä yleensä 4:n tunnin välein, joskus 3:n. Niin  ja päivään mahtuu vaan 4 ateriaa + joskus vähän hedelmää.
 
Me syödään kolmen tunnin välein. Alusta asti, tietenkin silloisten olosuhteiden puitteissa, kun ollaan tähän totuteltu, tuntuu että Riian nälkäkin tulee kun kellosta katottuna. Sitä ateriasäännöllisyyttä kun toitotetaan joka suunnassa... Jotenki vaan helposti se on muovautunut näin uomiinsa. Ja miksi sitä muuttamaan, helpottaahan se arkea kummasti kun tietää tarkalleen milloin likka syö, hänen pillin mukaan kun tässä vielä muutenkin tanssitaan emoticon
 
Meillä syödään viisi kertaa päivässä. Herätessä, klo 11, 14, 17 ja 19.30. Jonkin verran ajat saattavat heittää. Varsinkin viime päivinä tyttö on herännyt yöunilta vasta kymmenen aikoihin, niin silloin kolme ekaa ruokailua on menneet aika paljon "aikataulusta" jäljessä.

Meidänkin tyttö syö tosi vähän.. Aamulla kaupan puuroa yhden annoksen (5 ruokalusikallista jauhetta), tosin siitäkin välillä jää hieman syömättä. Lounaaksi syö hyvänä päivänä 3/4 pienestä purkillisesta kasvissosetta, useimmiten jää puoleen purkkiin ja välillä ei mene kuin pari kolme lusikallista. Välipalaksi syö kokonaisen pienen purkillisen hedelmäsosetta. Päivälliseksi syö hyvällä tuurilla 1/3 isosta sosepurkillisesta, useimmiten kuitenkin vain muutaman lusikallisen. Iltapalaksi syö vähän yli yhden annoksen puuroa, joskin siitäkin on viime päivinä jäänyt osa syömättä.. Tuo on kyllä hieman liian vähän, koska viime aikoina tyttö on herännyt kaksi kertaa yössä tissittelemään.

Olen kuitenkin ollut stressaamatta, kyllä ruokahalu sieltä vielä löytyy. Kun ei tuo vauva liian laihalta vaikuta. Ensi kuun alussa päästään taas punnitukseen ja mittaukseen, sittenhän sen näkee, miten paino on noussut.
 

Jostain luin, että alle 1-vuotiaiden pitäisi syödä 2½ tunnin välein. Meillä menee suunnilleen niin paitsi välipalan ja päivällisen välissä on joskus 3+ tuntia, jos päiväunet on reippaat. Silloin päivällinen meneekin tosi reippaasti alas.

Nyt on Niklas alkanut taas syömään vähän normaalimmin. Kova syömään on siis aina ollut vaikka 8kk neuvolassa oli vaan 8kg ja eipä tuo taida siitä olla lihonut yhtään, kun mahatauti pudotti sen vähän painon poies. Ainakin kotivaaka näytti viikonloppuna vielä 8 kiloa. Aamupuurokin on mennyt kahtena aamuna kokonaan. Tosin viime yönä nukkui heräämättä 21-6 niin ei ihme, että puuro meni paremmin :) Eka kerta meillä, kun ei syöty yöllä!
Noita kaupanruokia ei meillä syödä kun reissussa, mutta suunnilleen sen ison purkillisen verran syö sekä lounaalla että päivällisellä. Tuntuu siis ihan hurjalta, että joillain teillä syödään niin vähän! Hyvänä päivänä Niklas syö siis n. litran verran kiinteitä ruokia (puurot siihen laskettuna siis) ja suunnilleen saman verran maitoa. No ehkä 8 desiä ruokaa taitaa olla yleisempi. Mutta aika paljon silti.

 

 
Takaisin
Top