Vauvojen/taaperoiden ruokailu

Joo. No ei se Sukeyllakaan mitään isoja annoksia ole :D Taidan lopettaa ruokaressin tähän :)
Ja taidan alkaa antamaan enemmän jotain välipalaa, siis tuota hedelmää, se näyttää maistuvan muillekin ipanoille paremmin, kuin oikea ruoka. Ja jos vielä vähän tiivistäis tuota rytmiä, että syötäis noin kolmen tunnin välein.

Täällä on sekin iso ero Suomeen, että täällä ei "toitoteta" mitään. Kaikki tekee niin kuin parhaaksi näkee. Ja se sopii kyllä mulle. Alkais ehkä vähän ahistmaan, jos joku käskis miten oma lapsi pitäis hoitaa :) Kyllä ne omat jutut löytyy. Hyvin on ilman neuvolaakin pärjätty, vaikka aluksi sitä kaipasi.
 
Hugo oli painoseurannassa kun painokäyrä meni normaalin alarajalle. Nyt olen kuukauden verran syöttänyt sitten kaksi isoa purkkia liharuokaa + hedelmäsoseen ja aamu- ja iltapuurot ja päälle 6dl maitoa, joista pullollinen yöllä. Paino oli nyt noussut ihan kivasti, tai siis enää -10 käyrällä. En kyllä kauheasti stressannu aiemminkaan, Hugo on aina syönyt hyvin ja ollut tyytyväinen, joten tuskin oli nälkäinen aiemminkaan. Tosin toi toinen iso liharuoka päivään (ennen söi liharuoka+hedelmäsose ja kasvisruoka+hedelmäsose pikkupurkkeja) varmaan nosti painoa, samoin kun imetyksen lopettaminen - ei tainnut enää tulla minulta riittävästi maitoa lopussa, nyt huomaa että maito vaikuttaa aterioihin, ennen ei. 

Tänään koitin antaa Hugolle omatekoista ruokaa, ei tullut mitään hommasta...kaupan mössöillä mennään! Karseen kallista ja vähän tyhmä olo syöttää niitä, mutta en tykkää kokkailusta muutenkaan, joten odottelen sitä vuoden ikää että voitais syödä ihan samaa mössöä. Oli varmaan aika mautonta tänään kun en laittanut mitään mausteita :) 
 
amie: meillä mennään aika samassa rytmissä ja samoilla ruokamäärillä, joskus tuntuu, että enemmänkin menis :D. Ihan normaalipainoinen tuo tyttö kuitenkin on, vaikka hurjia määriä syökin, tosin kuluttaahan se, kun kaikki päivät tepastelee ympäri kämppää ;).

Maito mua vähän huolestuttaa :(. Tissiä syödään 3-4 kertaa päivässä, puurot teen maitoon ja siinäpä se... Toivottavasti saa tarpeeksi!
 
Meidän neiti on alkanut taas syödä paremmin. Lounaaksi menee pieni purkillinen kasvissosetta (ennen noin puoli purkillista) ja päivälliseksi meni yksikin päivä puoli isoa purkillista sosetta (mikä on huima parannus siihen 2 - 3 lusikalliseen, mitä hän ennen söi).

Tosin olemme nyt huomanneet, että tyttö jaksaa syödä neljä kunnon ateriaa päivässä. Jos hän syö kunnon päivällisen, syö hän iltapuurosta vain pienen osan ja toisin päin. Kuitenkin, kun ateriarytmi on jo melko vakiintunut, ei viitsitä lähteä muuttamaan sitä. Kyllä se viideskin ateria alkaa jossain vaiheessa maistua paremmin.
 
Ja minä, sitten viime kirjoituksen, eli onkohan siitä jo kohta viikko, muutin rytmiä, niin, että väliä aterioilla on max. 3h, kun ennen oli melkein aina se 4h. Ja kappas, ruokahalu on lisääntynyt! Meillä myös syödään nyt isompia annoksia. Jos pienen purkin joskus syötän (teen siis yleensä itse) niin menee koko purkki helposti, ja olisi varmaan vielä enemmänkn mennyt, mutta loppu.

Joskus kun teen ruuan ja ladon sitä siihen lautaselle, niin katson, että oho, tais tulla vähän liikaa, mutta suureksi yllätykseksi joskus on mennyt kaikki! Ja nyt poika alkaakin jo vähän niinkuin odottelemaan ruokaa jo siinä 2,5-3h aikoihin, toisin kuin ennen.

Edelleen meilläkin neljä kunnon ateriaa, eikä juurikaan välipaloja. Joskus palan appelsiiniä, banaania, mangoa, papaijaa tai jotain muuta annan. Mitä nyt sattuu olemaan.

Meillä juodaan päivässä lisäksi noin 6 dl maitoa (korviketta).

Huomenna pikku jäpikkä täyttää 10 kuukautta! Jos vaikka sen kunniaksi maistaisi jotain uutta :) Mun miehellä on myös huomenna synttärit, tilattiin juustokakku, namiiiiiiiiii.
 
No niin, nyt on täälläkin sellainen vaihe, ettei oma pöperö kiinnosta vaan pitäis syödä aina samaa, kun äiti ja isi. Täytyy varmaan alkaa tehdä pikkuhiljaa niitä yhteisiä ruokia. Tosin eihän se syö vaikka olis samaa ruokaa omalla lautasella,kun se pitää olla sieltä äitin lautaselta :D

Aloin tällä viikolla antaa maustamatonta jogurttia ja se on nyt ihan lempparia. Ei oo tullut mitään vaivoja vaikka desillisen annan kerralla. Menis paljon enemmänkin. Toki tuo on kyllä vähälaktoosista.

Toinen hitti on herneet. Niitä pistelis vaikka kuinka paljon pinsettiotteella pöydältä :)
 
Madien innostamana ostin maustamatonta (?) jogurttia. Thaimaalaiset ei kauheesti jogurtteja syö, niin valinnanvaraa ei oikein ole. Kotona sitten huomasin, että onkohan tää joku laihdutusjogurtti :D Ei tietenkään lue englanniksi mitään muuta kuin  nimi (Dutchie Bio yoghurt, jossa tuo i-kirjain on naisen vartalo...) sitten tässä lukee "with Bifidobacterium bifidum".

Voinkohan antaa tätä maistiaiseksi pojalle?

Onko näissä maustamattomissa jogurteissa sokeria?
 
Aamu, eiköhän sitä uskalla antaa maistiaisiksi. Tässä on lisätietoa tuosta Bifidobacterium bifidumista. Googlettamalla löytyi lähinnä tietoa, että jogurttiin olisi lisäksi lisätty B2-vitamiinia.  
 
Maustamattomissa jogurteissa ei ole sokeria, mutta voihan asian tarkistaa maistamalla itse, ennen kuin antaa vauvalle?
 
Thanks Sukey!!
Minäkin vähän googlettelin, mutta vain yleensä jogurtin antamisesta vauvalle :)

Noh, vastauksia odottelematta otin vajaa puolet tuosta 110g jogurttipurkista ja lisäsin puolipurkkia omena-mango -sosetta ja annoin pojalle. Hyvin maistui!! :] En kyllä itse maistanut... hyvälle se ainakin tuoksui.

Onko ideoita minkalaista ruokaa voisi tehdä keitetystä kananmunasta? En oikein keksi minkä kanssa sitä tarjoaisi. Itse en ole mikään kananmunan ystävä,  se haju on niin epämiellyttävä :P
 
Aamu mä en keksi tosta kananmunasta muuta kun makaronilaatikon. Eikä siinäkään kanamuna oo keitetty :D Mut siinä muodossa meillä syödään kananmunaa :D



Meilläkin on nyt vaihe ettei omalta lautaselta maistu mikään ruoka mut kaikki äitin ja isin lautaselta maistuu, ihan sama mitä! Välillä tosi inhottavaa kun ite syö semmosta mitä ei vois antaa pojalle.

 
Elsa syö ainakin kananmunaa ihan mielellään joko kovaksi keitettynä ja lohkottuna, tai paistettuna. Ja sitten kiinalaisessa egg fried rice on ollut herkkua - siitä tulee ihan jäätävä sotku 
                    
Meillä ei ole tuota annoskateutta tullut kun ollaan syöty kaikki enemmän tai vähemmän samaa ruokaa alusta asti. Nyt on ihanaa kun alkaa saada tuoreempia vihanneksia ja voi grillata, monipuolistui taas hiukan ruokavalio. On tullut uusia suosikkejakin, grillattu maissi ja kevätsipuli on suurta herkkua : )
 
Me näköjään siirrytään takaisin pikkuvauvojen soseisiin..

Edellisellä punnituskäynnillä paino oli laskenut keskikäyrän yläpuolelta keskikäyrän alapuolelle. Punnitsija totesi, että johtuu useimmiten siitä, kun vauva lähtee liikkeelle ja kuluttaa enemmän energiaa, mutta omasta mielestäni myös huono syöminen tuo oman osansa siihen.

Meidän neiti ei siis syö 8 kk:n soseita oikein ollenkaan, hedelmäsoseet ovat ainoita, mitä suostuu syömään kunnolla. Muuten ruokailut jäävät lusikalliseen tai kahteen, joskus harvoin on syönyt puolikkaan tai kokonaisen ison purkillisen.

Eilen tarjottiin päivälliseksi 5 kk:n lihasosetta, ja söi hyvällä ruokahalulla koko purkillisen, ja olisi varmaan syönyt lisääkin. Täytyy siis katsella, josko ruokahalu paranisi, kun vaihdetaan takaisin vähän hienompaan soseeseen..
 
Sukey Meillä taas on päinvastoin...8 kk liha ja kasvissoseet uppoaa, mutta makeat ei mitenkään...Eli meitin makeat soseet on 4-6 kk...

Mä ainakin lisäsin nuihin 5 kk lihasoseisiin itse höyrytettyä ja möyhennettyä porkkanaa pikku hiljaa...Ensin nokare muutamana päivänä, sit kax nokaretta, sit puol tl, jne...Näin sit päästiin helpommin noihin 8 kk soseisiin...Niistäkin aloitin spagetti jauheliha mössöllä, jota mössäsin ensin haarukalla lisää...Meillä siis syödään melkeinpä ainoastaan kaupan soseita...
 
Ohoh, tehän olette taaperojuttujenkin perusteella aikaisin aloittaneet oikean maidon antamisen. Meillä ollaan nyt maisteltu viiliä ja jugurttia ehkä viikko ja ipana on kohta 11kk. Noo ei olla muutenkaan pidetty kiirettä näissä ruokahommissa. Nyt päivärytmi on muuttunut niin, että päivässä menee vain yksi "oikea" ruoka (lihapöperö). Lounas ja päivällinen on yhdistynyt yhdeksi isommaksi ateriaksi iltapäivällä. 4 kertaa päivässä siis syödään kiinteitä. Hyvinhän tuo jätkä silti tuntuu kasvavan, painoa oli 12,7kg viime neuvolassa.. Tuli muuten uudelta neuvolantätiltä noottia kun kerroin että meillä syödään edelleenkin pääasiassa kaupan soseita. Haha, mieluummin vietän aikaa lapseni kanssa leikkien kuin kuorimassa jotain porkkanoita.

Saako lapselle muuten antaa sieniä? T. Epätietoinen wokvihannesten suurkuluttaja
 
Me ostettiin tänään maitojauhetta, lisään sitä puuron joukkoon. Laiska kun olen, en jaksa lämmittää maitoa, kun vedenkeittimellä veden lämmittää 100 kertaa nopeammin kuin maidon kattilassa..

Juotavaksi maitoa ei olla vielä annettu, ajattelin mennä siinä suositusten mukaan ja antaa vasta vuoden ikäisenä. Sekin tulee jo ihan pian, enää muutama hassu viikko ja meillä ei enää ole vauvaa.

Emilia, meilläkin syödään pelkästään kaupan soseita. Neuvolan täti sanoi joskus aikoinaan, että kannattaa totuttaa syömään kumpaakin. Saapa kuulla, mitä sanoo siitä. Hänelle kun tuntuu välillä olevan kovin tärkeää, että vanhemmat hoitavat lapsensa juuri niin kuin hän sanoo..
 
Mää kans vähän ihmetellyt kun jotkut antaa jo tavallista maitoa. Tuli sellainen olo, että pitäskö minunkin sitten. Mutta odotellaan nyt kuitenkin vielä :)
Täällä Thaimaassa on todella paljon erilaisia korvikkeita, ja ne jatkuu aina johonkin 3-vuotiaaksi asti (jos jollain on varaa). Kalliita toki, eli tavalliseen maitoon voisi alkaa totutella tuossa kuukauden päästä kun vuosi tulee täyteen.

Mä aloitin omakeksimän lihotuskuurin pojalle tossa pari kuukautta sitten, kun ei ollut tullut painoa 7kk->9kk kuin 300 g. Nyt valokuvista huomaa, että on leukaa! :DD
Ei oo onneks enää niin rimppakinttu kuin ennen, mutta laiheliini aina (mun mielestä).

Mä oon nyt normaalisti syöttänyt kaksi liha-ateriaa päivässä, mutta joskus toinen saattaa olla ilman lihaakin. Aamu- ja iltapuurot. Joskus jokin välipala (jogurtti tai hedelmä).

Mun äiti on lähettänyt mun pyynnöstä puuroja tänne, kun täällä ei oikein ole semmoisia mitä kaipaan. Toki perus kaurapuuroa löytyy, mutta halusin vauvapuuroja. On siis mun poika syönyt aina Muksu-puuroja. Nykyään se täysjyväpuuro, iltapuuro on  ihan lempparia. Sitä olen joskus tehnyt toisenkin lautasellisen! :]
 
Meidän tytön lihotuskuuriin kuuluu ne 5 kk:n ikäisten soseet.. Ennen kuin ruokaa meni aamu- ja iltapuuron lisäksi ehkä 1 iso purkillinen ruokaa päivässä, niin nyt sitä menee 2,5 isoa purkillista (tyttö syö 1,5 pientä purkillista lounaaksi ja päivälliseksi, mikä vastaa noin kahta isoa purkillista.)

Katselin yksi päivä soseiden energiamääriä, ja aika suurta eroavaisuutta niissä on. Esim. peruna-kukkakaalisoseessa oli 45 kcal/100 g, lihasoseissa 60 - 70 kcal/100g, hedelmäsoseissa 75 kcal/100g ja maissisoseessa oli jopa 80 kcal/100 g. Itselle tuo maissisoseen energiamäärä oli yllätys, en ole koskaan ajatellut, että maissi olisi niin "ravinteikasta"..
 
Mä taas en tiedä ravintoarvoista juuri mitään kun itte päperöt väännän.
Nykyään olen kyllä tehnyt sillain monesti, että keitän vaikka potut ja porkkanat, ja lisään siihen sitten jonkun kaupan soseen + omat lihat, kun ei täällä juuri lihasoseita ole. Eli semmoinen mixi omista kasviksista ja kaupan soseesta.
Sillä olen lisännyt kaupan sosetta, kun siinä tuntuu olevan vähän makua, ja poika tykkää nimenomaan kaupan maissisoseesta, mitä mä en osaa itte tehä. Olen mä itekin joskus sipulia tai oreganoa :D laittanut, mutta siihen on jäänyt maustamiset.
 
Mä käytän aika paljonkin mausteita ja näköjään sais käyttää vielä ennemmän, sillä Niklas halus välttämättä tänään lautaseltaan kokonaisen maustepippurin :D Otti ja söi eikä ilmekään värähtänyt vaikka pureksi sitä. Hullu lapsi :D Tämä possukasvispata ja yks toinen kanabataattiruoka on mennyt kaikista parhaiten alas ja niihin oon just eniten mausteita laittanut.

Oon myös huomannut, että silloin kun mikään muu ruoka ei kelpaa niin kaupan maissisose menee! Mikähän siinä on... Mun mielestä se haisee ja maistuu aivan kuvottavalle. Kummallisia nämä lapset.
 
Monet kummasteli tota maidon antamista. Meillä siis juodaan enää pelkästään tavallista maitoa  ruoalla ja muuten maitoa menee tavallista 140ml ja 60ml korviketta. Ja nää on neuvolantäti hyväksynyt ja kannustaa vaan antamaan jos pojan maha ei mitenkään reagoi. Siis ei mun mielestä mitenkään kummallista ole antaa jo maitoa tän ikäiselle jos vaan maha ja suolisto kestää. Mun mielestä suositukset on vaan suosituksia ja tuo "pinttynyt" tapa alkaa antaa tavallista maitoa vasta vuoden iässä on minusta jotenkin hupsua. Eri asia jos lapsi ei suostu juomaan tavallista maitoa tai tulee oireita niin sitten on eri asia.
Meillä syödään myös juustoa ja jogurttia joskus.

Meillä on nyt muuten menossa joku syömättömyyskausi. Aina jää ruokaa lautaselle. Ei malta istua paikallaan että saisi syötyä loppuun. Onneksi oli kuitenkin hyvin kasvanut.
Ja siis kaupan soseita syödään pääasiassa, omatekemät ei oikein maistu vaikka kuinka yrittäisi maustaa niitä. No pääasia kai että jotain syö.
 
Takaisin
Top