Vauvojen neuvolakuulumiset

Meillä nousi kanssa kuume. Ja meillähän se mpr annettiin matkan takia jo puolivuotiaana, mutta natsiäiti päätti antaa synttärilahjaksi vesirokkorokotteen, joten kolme rokotetta tuli meillekin. Mä olen kyllä ihan tyytyväinen, että ne kaikki tuli kerralla, meni samoilla itkuilla. Ja mä menin jo sanomaan, että nyt ei rokoteta pariin vuoteen, kun muistin että ai niin, mitens se kausi-influenssa. Eli kuukauden päästä mennään vielä koko perhe rokotettavaksi. Kiva juttu on se, että voidaan kaikki mennä neuvolaan ja mieskin saa sen ilmaiseksi, koska minä kuulun riskiryhmään astman takia ja tyttö iän takia, niin miehen rokottaminen suojelee myös meitä. :)
 
Pojalla ei aiemmista rokotuksista ole tullut lämpöä, mutta näistä tuli nyt. Heti silloin seuraavana päivänä, kesti päivän ja meni sitten ohi. Eilen illalla oli taas vähän lämpöä mutta aamulla ei enää mitään eikä muutenkaan koko päivänä. Meni siis reilu viikko siihen että se jälkilämpö nousi. Osui vaan nää lämpöilyt semmoiseen saumaan että pojalla on koko tämän ajan ollut myös nuha, nenä vuotaa hulluna, joten on ollu vaikea tietää onko lämmöt johtunu flunssasta vai rokotuksista. Pääteltiin kuitenkin että jälkimmäisistä, koska lämpöä oli vain niin lyhyen aikaa molemmilla kerroilla.
 
1-vuotisneuvolassa käyty ja ruokahermoiluista huolimatta neiti on kasvanut oikein hienosti, pituutta 75 senttiä ja painoa 9970 grammaa, syntyessä 51 cm ja 3,5 kiloa. Pituuden ja pään ympäryksen mittaaminen on jostain syystä aina kiukuttanut neitiä ja siihen päälle vielä kolme piikkiä niin voi varjele että lähti ääntä! Viimeksi ei rokotuksista tullut mitään reaktiota, saa nähdä miten tällä kerralla.
 
Mekin käytiin eilen 1v neuvolassa. Pikkunen kasvaa vähän hitaasti niin seuranta käynti kahden kk päästä. Neiti on 73cm pitkä ja painaa 8150g.

Neiti loukkaantu rokotuksista niin, että itkeskeli kotiin asti. Myöhemmin illalla oli jalat niin kipeet, että piti lääkettä antaa

Reppana on sit vielä varmaan atoopikko...

Tytsy kehittyy kuitenkin oikeen hienosti
 
1 v neuvola takana. Pelkkää hyvää palautetta, hienosti sujui, paitsi ne rokotukset.. -.-' Mut pieni leikkituokio ja pari ryyppyä maitoa ja se kauhu oli unohtunut.

Ja mittoja.
Syntyessä 3,5 kg, 49 cm.
Nyt 10,2 kg, 76 cm.
Nyt viimeaikoina on syöminen ollu aika vähissä ja liikkeellä on koko ajan vähintään yks raaja, joten se vauvamainen pyöreys alkaa olla mennyttä.

Kovasti neiti esitteli kaikki taitonsa, vaikka oli joutunut heräämään kesken unien. Nukahti sitten vaunuihin heti kun lähettiin. :)
 
Muokattu viimeksi:
Meilläkin 1-vuotisneuvolassa käyty. Tympäisee kun joka kerta jauhetaan samat jutut imetyksestä ja nukkumisista. Ja selkeästi neuvolan tarjoama ratkaisu yöheräilyihin on imetyksen lopettaminen. Taidan vaan lopettaa imetyksestä puhumisen neuvolassa ja jatkaa imetystä.

Mutta ne mitat:
syntyessä 4045 g ja 53 cm
nyt 9565 g ja 75,6 cm.
 
Mekin kävästiin neuvolassa, poika kasvaa hyvin, kehuja saatiin ruokailuista ja sen monipuolisuudesta. Meillä on aina synkannyt tosi hyvin neuvolan kanssa, ihan huippu tyyppi! :)

Mitoiksi saatiin 82,6cm ja 12,7kg, tosiaan, poika kasvaa aika hyvin :grin
 
Meidan pikkuisopoika on myos kaynyt 1-vuotisneuvolassa. Pituus 79cm ja paino 10630gr. Syntyessaan 49cm/2.9kg.
:Heartred Rakenteeltaan poika on laakarin mielesta "pitka ja hoikka". Itse huomaan taman parhaiten katsomalla valokuvia esim. viime kesalta ja nyt. Pojan posket ovat kaventuneet huomattavasti ja sita vauvamaista pyoreytta on muutenkin kadonnut paljon. Esim. "rannekellukkeita" ei ole enaa juuri lainkaan ja aikaisemmin kinkkumaiset reidet ovat nyt sutjakat.
Muutoin pojalla menee mainiosti. Poika pitaa nyt pikkutaukoa paivakodista, silla isovanhemmat ovat vierailulla...
 
Saatiin mekin vihdoin käytyä 1v kontrollissa kun poika on sairastellut niin tiheään viime viikot. Eli nyt ovat mitat 10,4kg (sama paino kuin 11kk iässä, sairastelut ja vatsataudit tehnyt tehtävänsä :sad001) ja 79cm :) Syntyessä 3,8kg ja 52cm. Meidänkin "pullukka" on nykyään pitkä ja hoikka pienen pojan alku jolta alkaa vauvan pyöreys pikkuhiljaa katoamaan :)

Mielenkiinnolla odotan miltä pojan kasvot alkavat näyttämään just kun tuo kasvojen pyöreys katoaa. Miten teillä, kummalta poika näyttää? Meidän poika on edelleen hyvin vaalea ja sinisilmäinen, joten sen puolesta on mun kopio, mutta muuten en sitten osaa sanoa. Täällä kaikkien mielestä poika on ihan mun näköinen (suomessa on aika 50/50), mutta itse en ole ihan niin varma. Joskus kuvissa on ihan mun näköinen ja joskus ihan isänsä. Jännä tosiaan seurata mihin suuntaan poika tästä vielä muuttuu :)
 
Kaikki sanoo aina että ei voi pojan isästä erehtyä.Onhan se ihan kuin isänsä. Pienempänä oli hetken aikaa aika paljon samaa näköä kuin mun veljessä pienenä. Kukahan tuon pojan äiti on, kun kukaan ei koskaan sano että siinä on yhtään meikäläisen näköä :D
 
Meidän tytössä on mun mielestä molempien näköä. 1-vuotiskuvista yksi oli melkein tarkka kopio omastani, mutta sitten sillä on paljon miehen ilmeitä. Se on hassua, kun se tekee jotain minkä tajuaa olevan kiellettyä, niin sillä on sama ilme kuin miehellä, jos se keksii jonkun törkeän huonon vitsin... Tai aikoo varastaa mun lautaselta jotain. Eniten tytössä taitaa tällä hetkellä kuitenkin olla anopin näköä, ehkä siksi niillä synkkaakin mummon kanssa niin hyvin.
 
Meillakin poika muistuttaa paljon enemman isaansa. Ehka joskus pikkuvauva-aikana oli samanlainen pallonaama kuin aitinsa, mutta nyt kun vauvanpyoreys alkaa pikkuhiljaa kadota niin poika muuttuu kasvoiltaan koko ajan enemman isansa nakoiseksi. Pojalla on jo nyt kapea ja pitkahko nena, ja muutenkin sirot kasvonpiirteet. Itse olen ollut samanikaisena oikein kunnon pulloposki kaksois/kolmoisleukoineni. :grin Mun aidin mielesta tama on tietenkin tervetta pyoretta ja silta taaperon tulisikin nayttaa, joten pojan kapeakasvoisuus on herattanyt huolta huonosta syomisesta...
Miehen silmat ovat niin tummanruskeat, etta ne nayttavat akkiseltaan jopa mustilta. Myos pojalla on ruskeat silmat, mutta kuitenkin vaaleammat, sellaiset kastanjanruskeat, joista pupillit erottaa ihan selkeesti. En usko, etta enaa 1v:n silmien vari voisi muuttua...
 
Täällä sama juttu, isänsä näköinen poika. Aluksi ei ollut minusta yhtään minun näköiseni, nyt sentään kun poika on kasvanut, näen varsinkin ilmeissä paljon itseänikin. Mutta siis edelleen enemmän isänsä näköinen.
 
Tuli mieleen että neuvolalääkäri sanoi eilen että poika on nyt oikean painoinen, aikaisemmin ollut vähän ylipainoinen o_O
 
Meidänkin 1-vuotisneuvola on nyt takana. Pituutta oli 78,4 cm ja painoa 10,4 kiloa, iso mies jo! Olisin itse arvioinut, että sekä pituutta ja painoa olisi himpun enemmänkin kun yleisin vaatekoko on meillä 86cm, mutta näköjään ei. Toisaalta, tuon kyseisen terkkarin pituusmittaukset ovat olleet ihan säännönmukaisesti vähän pienempiä kuin muiden, joten tiedä sitten.

Mitään muuta ihmeempää ei oikeastaan ollut eikä mitään kovin yksityiskohtaisia ohjeitakaan saatu kuin kirjallisessa muodossa. Terkkarillekin pojan turvonnut sormi oli mysteeri, kehotti katsomaan vielä muutaman viikon kotona ja viemään sitten uudestaan lääkäriin, jos turvotus ei laske (kun ei siinä sormessa ole mitään muita oireita, siitä kirjoitin muistaakseni joskus tuonne sairasteluketjuun).

Poika suoriutui ihan mainiosti, sai kehuja kontaktista ja erityisesti reippaudestaan, kun rokotuksetkaan eivät aiheuttaneet kuin kulmien kurtistelua ja epäilevää mulkoilua terkkarin suuntaan. Nyt sitten odotellaan oireita...
 
^^^ YLIPAINOINEN, Sophie??! :wtf
Niin kai meilläkin sitten on tyttö ollut.. Hah ei vauvasta voi noin sanoo. Vauvojen KUULUU olla vähän pyöreitä. :D
Eri asia jos painaa 2 v 20 kg niinku se joku (kiinalais?)lapsi taannoin lehdessä..
 
Hups, mä puhuin muuten sivu suuni, meidän paino olikin 10,9kg. Puusilmä :rolleyes: Vähän mietinkin, että heittääpä paino oman vaa'an lukemasta, kotona poika oli vaatteet ja vaippa päällä 11,1 kg :grin
 
Takaisin
Top