Vauvojen neuvolakuulumiset

Päivittelenpä tännekin meidän viimeisimmät neuvolakäynnit. Puolivuotisneuvolassa poju oli 8415 g ja 68,6 cm. Terkkaharjoittelija oli kirjoittanut korttiin "istuu ja seisoo tukevasti", no ei kyllä seissyt, ehkä varasi tukevasti jaloilleen?

Viimeksi käytiin 8 kk neuvolassa, mikä oli kyllä vähän alle 8-kuisena juhannuksen takia. Paino 8730 g ja pituus 71,1 cm. Vähän on painonnousu hiipunut, kun poika välissä aloittanut liikkumisen.

Minusta tuntuu hassulta kun alussa aina kaikki kehuivat että iso ja pulska poika, kun oli syntyessä 4045 g ja 53 cm. No ei ole kyllä enää iso, pikkaisen keskikäyrän alapuolella ja kuvistakin näkee että pulleus on vähentynyt, äidin pikku laiheliini. :sad001 No, ruokahalu on ihan hyvä kyllä, jos vain malttaa syödä, ja jos ei kiinteitä malta niin vetää sitten tissiä sen edestä.
 
Meillä oli tänään 10-kk neuvola. Ei mitään kovin ihmeellistä, lähinnä ihmeteltiin neidin uusia taitoja ja miten nopeasti se on kasvanut. Paino oli vähän pudonnut, mutta neuvolatäti rauhoitteli, ettei tarvitse huolestua, kun kerroin että helteiden ja vauvarokon aikana söi aika huonosti. Pituutta oli tullut pari senttiä lisää, ja pääkin kasvaa normaalisti. :p

Lisäksi neidiltä mitattiin hemoglobiini, otettiin samalla myös minulta, koska itselläni on aina ollut huono, ja raskausaikana jouduin pari kertaa sairaslomallekin kun se meni niin alas. No, neiti ei onneksi ole tullut minuun, vaan isäänsä, hemoglobiini oli 131 kun vauvoilla normaalin yläraja on 135. Eli pari pykälää ylös, niin oisi jouduttu seurantaan. Mulla taas oli 123, eli mun vauvallani on parempi hemppari kun mulla... o_O Erikoista oli muuten sekin, ettei se reagoinut mitenkään siihen pistoon, se sitä ärsytti kun kättä pidettiin paikoillaan. Vissiin sillä on todella korkea kipukynnys, joten saan varmaan katsoa sen perään aika tarkkaan ettei telo itseään. :confused:
 
Aika janna, etta siella otetaan vauvasta myos hemoglobiini-arvot!? Ei meilla vain ole koskaan otettu. Mitattu, punnittu ja muuten vain tarkasteltu. o_O Meilla nyt ei ole mitaan paiviteltavaa tahan ketjuun, silla 6kk neuvolan jalkeen seuraava on vasta 12kk...
 
Meilläkin on vain tarvittaessa 10kk neuvola, jos ei mitään ihmeellistä ole, niin 8kk --> 1 v. Tuo hemoglobiiini olisikin kiinnostava tietää, samoin paino juuri tuosta syystä, että helteillä meilläkin syötiin vähän huonommin. Mutta meillä vasta marraskuussa seuraava käynti :eek:
 
Täälläkään ei ole koskaan otettu hemoglobiinia vauvasta.

Me käytiin keskiviikkona neuvolassa. 9625 g ja 73 cm, hienosti on kasvanut vaikka syöminen on melkoista kikkailua ollutkin. Fysioterapiaan saatiin lähete kun ei ole neiti vieläkään lähtenyt itse liikkeelle. Kävelyttäminen on neidistä ihan huippu juttu ja hihkuu riemuissaan kun joku kävelyttää, mutta kaipa siellä lattiatasossa vaan pitäisi koittaa aktiviteettia keksiä että hoksaisi alkaa liikkumaan itse. Parin viikon päästä mennään fyssarille, seuraava neuvola sitten lokakuussa.
 
Me mennään 3kk tauon jälkeen syykuun alussa 10kk neuvolaan. Pituutta toi on varmasti kasvanut, mutta painoa ei ole tainnut tulla niin paljon... Saas nähdä mitä täti sanoo kun tuo kävelee reippaasti sisälle huoneeseen ihan itse :)
 
Meillä oli tänään 10 kk neuvola. Poika vierasti kovasti neuvolantätiä eikä oikein halunnut näyttää taitojaan. Muutaman askelen sentään käveli. Sanoja ei suostunut ymmärtämään eikä "jutellut" itse mitään, vaikka kotona kyllä ymmärtää esim. jos sanon että vaihdetaan vaippa, niin kävelee itse hoitohuoneeseen. Paino 9180 g ja pituus 73,5 cm eli kasvaa aika hitaasti. Kun kerroin lisäksi, että viime aikoina on huonosti maistunut kiinteä ruoka, saatiin kehotus antaa rypsiöljyä. Vähän jäi pettynyt fiilis, kun kuvittelin että olisi tullut kovasti kehuja, kun poika liikkuu jo noin hyvin.

Ai niin, meilläkään ei poika reagoinut hemoglobiinin ottamiseen, laastari vain olisi pitänyt saada syödä. :) Arvo oli 130.
 
Nuo pikkuiset nyt vaan ovat sellaisia, etta ei niita taitoja kaskemalla esiteta. Varsinkin jos on joku vartin neuvola-aika, vauvalle vieraassa ymparistossa vieraiden ihmisten kanssa, niin ei ihme, jos ei ole samanlainen kuin kotona. :)
 
Me oltiin itse asiassa melkein tunti neuvolassa... Odotushuoneessa oli oikein hauska touhuilla mutta sitten kun mentiin sisään niin pienellä viiveellä tuli itku kun tajusi että eihän tuo olekaan kovin tuttu täti. :sad001 Väsykin taisi vähän olla kun aamupäiväunet jäi vähän kesken neuvolan takia.
 
Käytiin mekin vihdoin 10kk neuvolassa. Lääkäri oli aika huuli pyöreänä kun poika marssi reippaasti itse sisälle ja oli aika vauhti päällä siellä lääkärin vastaanotolla, kaikki kaapit ja laatikot piti käydä läpi, pöydältä ja tasoilta repiä alas kaikki jne :smiley-ashamed004 Mitat saatiin kuitenkin otettua, 10,6kg ja 75,5cm. Pojalla on lisäksi jokin virustartunta mikä ilmenee ainoastaan sellaisina isoina näppylöinä (n 10) ympäri kehoa. Joku ihan tavallinen ja harmiton, mutta määräsi yöksi rasvaa ja viikon päästä ihotautilääkärille poistamaan näppylät jos ne eivät rasvalla ole lähteneet. Vielä mulle on hieman epäselvää mikä virus on kyseessä ja millainen toimenpide on poistaa niitä näppyjä. Kuulostaa hieman rajulta... Mutta hyvin me vanhemmat vedetään kun ollaan luultu niitä hyttysen puremiksi :smiley-ashamed008 Pitää töissä vähän kysellä että mikä virus on kyseessä.
 
Unohdinkin tulla kertomaan, mutta juuri tuo molluska kyseessä. Laitettiin tänään rasvaa ja toivottavasti häviää pian eikä uusia tule. Aika inhottavan näköinen nuo linkin kuvat :sad001 Onneksi pojalla on vain 10-20, ainakin toistaiseksi. Ja just kun oon ollut onnellinen siitä ettei poika ole koskaan ollut kunnolla kipeä tai muutakaan vaivaa ollut :sad001
 
Ne on tosi yleisiä varsinkin päiväkoti maailmassa, onhan ne inhottavia ja voi herkästi tulehtua. Myös tarttuu helposti lapsilta toisiin. Ne vaan sit häviää jossai vaiheessa. Suomessa lääkärit ei kovin helposti lähde niitä poistamaan.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
No niin, pojan yksivuotismitat: pituus 77 cm, paino 10,9 kg.
Neuvolassa sujui hyvin, poika temmelsi ja touhusi ja oli oma iloinen itsensä. Rokotuksia tuli kolme(!) ja ne aiheutti itkua mutta nopsaan poika siitä järkytyksestä toipui. Seuraavat rokotukset sitten kolme vuoden päästä, luojan kiitos, ja seuraava neuvola 1,5 vuoden iässä. Meidän neuvolantäti ehtii jäädä eläkkeelle ennen sitä, joten sitten jatketaan uuden tädin kanssa.
 
Hienoa Henu ja poika! :) Ja kun kohta on virallisesti lokakuu, niin muistakaahan muutkin laittaa 1-v. neuvolakuulumiset ja ne strategiset mitat! Olisi lisaksi hauskaa, jos jokainen muistaisi laittaa vaikka syntymapainon/pituuden mukaan myos... :)
 
Meillä takana lievästi traumaattinen 1-vuotisneuvolakäynti. Alkaen siitä, että neiti heräsi jostain syystä tuntia normaalia aikaisemmin, ja oli todella väsynyt. Itku tuli jo siitä, kun piti mennä makuulle mitattavaksi. No, onhan se henkilökohtainen loukkaus. Pituutta oli tullut vähänlaisesti, alle sentti viime kerrasta, paino oli kuitenkin noussut hyvin ja täti oli sitä mieltä, että jos paino nousee niin pituus tulee sieltä sitten jossain vaiheessa kyllä. Meidän normitäti oli muuten kipeänä, ja oli ihan vieras täti mutta ihan mukava hänkin oli. Eniveis, meidän 1-v mitat oli 73,1 cm (syntymäpituus 49,00 cm) ja 8940 g (syntymäpaino 3500 g).

Sitten neiti sai kolme rokotetta, joista tällä kertaa tuli kunnon raivarit, kun mittaamisangstikaan ei ollut kerennyt vielä mennä ohi. Sitten loppuaika lähinnä itkettiin joka kerta, kun huomasi neuvolatädin. Sitten rauhoittui vähän, kun siellä huoneessa on sellainen vanha pönttöuuni, ja neiti löysi sen luukun ja alkoi leikkiä sillä (uuni on siis lähinnä koriste, tulta siellä ei tietenkään ollut) ja toki sitten jätti sormen sinne väliin. Ja taas itkua. Kotona paistoin lohduksi herkkuruokaa eli munakasta, annoin panadolia ja sitten tuo nukahtikin.

Muuten juteltiin ruuasta, ja siitä, että sille tosiaan saa antaa nyt ihan kaikkea. Suolaa on kuulemma hyvä välttää, mutta vähän olisi sitäkin hyvä olla, että saa jodia. Ja niitä nitriittijuttuja saa antaa, mutta ei ole hyvä hirveän usein, samoin esim. maksalaatikkoa ei ihan joka viikko. Imetyksen lopettamisestakin puhuttiin, mutta lähinnä sain tsemppausta ja kehuja imetyssuositukseen pääsemisestä, enpä ollut itse tullut ajatelleeksikaan, että hei, mie tein sen! Imetin suosituksen mukaan vuoden vanhaksi, hyvä mie! Olisiko hyvä syy vaikka antaa itselleen jokin palkinto? :grin Ja vieroituksella ei sikäli ole vielä kiire, mutta jos ei itse jaksa, niin ei tuo sitä enää ravinnon puolesta kaipaa. Mitään sellaista vinkkiä vieroitukseen en saanut, mitä en olisi jo valmiiksi tiennyt.
 
Asiasta hiihtoliittoon, mutta tuosta suolastapa tulikin mieleen, että juurikin tuon jodin vuoksi olisi varmaan hyvä hommata tähän talouteen ihan tavallista ruokasuolaa.
 
Joo, nykyisin aikuisetkaan eivät saa Suomessa tarpeeksi jodia, koska elintarviketeollisuus käyttää joditonta suolaa ja sittten nää sormisuolat yms. ovat jodittomia. Ehdottomasti kannattaa käyttää tavallista, jodioitua ruokasuolaa ruuanvalmistukseeen.
 
Meillä oli neuvola tiistaina. Pituutta 77,5cm ja painoa 9,7kg. (Syntyessään 49,5cm ja 3915g) Hoikkanen on, mutta tasasesti kasvaa omalla käyrällään.
Harmittaa ku tuli otettua se mpr rokotus toho samaan syssyy, kolme rokotusta tuntuu nii kauheelta satsilta yhdellä kertaa. Ois voinu vaik parin kolmen kk pääst mennä se ottaa. Nyt jo nousi kuume ja kiva ku mpr reaktio tulee vast viiko pääst! Tulee sit luultavasti kaks kertaa kuumeeseen. :sad001
 
Takaisin
Top