Vauvojen neuvolakuulumiset

Joku tuolla mietti taaperonsa kasvua tässä vaiheessa. Me käytiin tänään neuvolassa:

13kk 79cm / 10,4kg
14,5kk 81cm / 11,4kg (ennen punnitusta poika väänsi kolmet ihan mukavan kokoiset kakat...)

Hyvin on ruoka maistunut pojalle viime aikoina :laughing021 ja painoakin tullut hippasen enemmän kuin viimeksi nyt kun ei ole ollut vatsan kanssa ongelmia. Meillä ei siis ainakaan ole mitään merkkejä siitä että kasvu olisi hidastumassa.. jospa pian kuitenkin :)
 
Poika nyt mitattu kotioloissa, ja tuloksena pituus 79 cm (tästä olen hieman epäileväinen näillä "tosi tarkoilla kotimittausmenetelmillä", luulen että on todellisuudessa 80 cm tai vähän yli) ja paino tasan 12 kg. Ikää nyt siis 15,5 kk.
 
Meillä oli 1 v 4 kk neuvola. Pojalla painoa 10 470 g ja pituutta 79,3 cm. Odotushuoneessa oli taas hauskaa mutta sisälle mentyä huusi varmaan vartin putkeen, vaikka ei ollut edes sama terveydenhoitaja, joka oli antanut viimeksi rokotukset. Sitten lopulta kyllä jutteli ja leikki piilosta ja vei palloja tädille (ja myös kutsui tätä tädiksi).
 
Joko teillä on ollut 1,5v kontrolli? Vai onko suomessa sitä? Meillä saadaan vissiin seuraava rokotus 18kk iässä ja samalla otetaan täyskontrolli kun kerran on mahdollisuus. Sen verran tuo taas kehittää räkää ja yskii niin että oksennus tulee :sad001
 
Meillä on kyllä, mutta sinne pitää varata itse aika. No mulla oli kännykässä muistutus, kännykkä meni rikki, uudessa ei tietenkään ollut muistutusta... Soitin siis viikko myöhempään kuin piti, en saanut ihmistä kiinni, jätin soittopyynnön. Sain tekstiviestin "ei ole vapaita lääkäriaikoja, laitoin teidät jonoon, katsotaan miten käy". Eikä siihen numeroon pysty vastaamaan. :mad: Meillä siis noi neuvolalääkärit on mennyt niin, että ensimmäinen kerta 5-viikkoisena oli tosi epävarma nuori lääkäri, joka oli kaikesta huolissaan. Sitten kun juttelin tutun lastenlääkärin kanssa, selvisi että meidän vauvalle tehtiin 5-viikkoisena puolivuotistarkastus. :eek: Sitten puolivuotiaana oli ihan asiansa osaava lääkäri, 1-vuotiaana ei ollut lääkäriaikoja joten emme sellaista saaneet, ja nyt 1,5-vuotiaana ei sitten ilmeisesti taaskaan... Toivottavasti saatais nyt edes se normineuvola-aika. Että toimiva suomalainen terveydenhuolto ja neuvolajärjestelmä my ass. :sour:
 
Meillä on 1,5v tarkastus loppukuusta, itse piti aika varata :) kuten varmaan muihinki neuvoloihin tästedes. Saapa nähdä, jopa täällä käpykylässä ollu tiukilla nla-ajat..
 
Meillä on 1,5 vuotistarkastus 8.4. eli vajaa pari viikkoa yli sen kun poika on täyttänyt 1,5 vuotta. Mullakin meni se varaaminen liian myöhäiseksi joten ajat meni tuonne, mutta toisaalta samapa tuo, ei se pari viikkoa muuta asioita suuntaan tai toiseen.
 
Mun piti varata jo hyvissä ajoin viime viikolla (poikahan on vasta toukokuussa 18kk) samalla, kun käyn äippäneuvolassa, mutta muistinko..? Öööö... Meillä niitä aikoja on kyllä saanut hyvin, eli pk-seudun neuvolapalvelut pelaavat (toistaiseksi, kaikestahan toki säästetään).

Voi kun kunnat saisivat enemmän nettivarausjärjestelmiä käyttöön, kuulostaa jotenkin älyttömältä tuollainen, mitä Latteäiti kuvaili. Tai kai sinne neuvolaan voisi mennä sitten seuraavassakin kuussa, jos aikoja ei just sopivasti ole?
 
Viralliset 1,5 v mitat: pituus 84,7 cm ja paino 12,56 kg. Neuvolassa ei mitään ihmeempiä, lääkäri tutki päästä varpaisiin. Ainoa mikä poikaa ketutti oli se kun suuhun kurkattiin, nää hommat kun ei tunnetusti ole poitsun mieleen. Muuten oli oma reipas ja touhukas itsensä vaikka neuvola osui just päikkäriaikaan.
 
Meillä oli neuvola tällä viikolla. Mitat 80 cm ja 9965 g. Mentiin iloisena, neiti käveli itse sisään ja sanoi "moi" mikä aiheutti ansaittua ihastusta. Lähdettiin itkun kanssa, punnitus itketti, mittaaminen itketti, sydämen kuuntelu itketti ja viimeisenä oli vielä mpr-rokotteen vahviste minkä olin kokonaan unohtanut. Oli jotenkin raskas reissu itsellekin kun toinen vaan itki ja pelkäsi, ja sitten oli vaan pakko pitää aloillaan.

Meillä oli muutenkin raskas viikko, kun alkuviikkona oltiin kahdestaan, mies oli työmatkalla. Ja tänään käytiin silmälääkärissä jossa laitettiin tippoja ja tutkittiin, ja samat paniikki-itkut. Säälitti, mutta minkäs teet. Onneksi kuitenkin nyt oli kaikki tosi hyvin eikä kuulemma tarvitse enää sinne mennä. :) Paistoin illalla vohveleita, niin tytöllekin tuli parempi mieli.
 
Meki muuten käytiin neuvolassa, vajaa 14 kg ja 82cm :) tohotti hullun lailla edestakas, korttiin ilmesty "touhukas poika!" Joka on ilmeisesti nätimpi ilmaisu kotoisammalle termiitille.. :DD kaikesta suututtiin täälläkin, sai kuitenki pienen taiston jälkeen kaikki tehtyä ja saatiin lähete verikokeisiin. Voi luoja, 1,5 veeltä verta... O.o
 
Meillä oli puolitoistavuotis-lääkärineuvola viikolla ja neiti suuttui pahanpäiväisesti kun lääkäri otti lampun esiin ja olisi silmiä tutkinut. Huutaessa meni sitten loppukäynti, just hätäseen taisi saada sydämen ja keuhkot kuunneltua. Mittoja otettiin jo viime kuussa, vähän reilu 10 kiloa ja 79 cm.
 
Meilläkin oli 1,5v kontrolli, 12,5kg ja 80cm plus pari senttiä (mitta 80cm ja lääkäri heitti että se on pari senttiä yli). Kaikki hyvin paitsi että pojan esinahka on liian kireä ja sitä pitää nyt venyttää ja rasvata. Kk päästä kontrolli jolloin päätetään jos se pitää leikata :sad001 Rokote tuli käsivarteen, eikä poika edes huomannut sitä kun isi puhalsi saippuakuplia samalla :grin

Kyumin, 1,5v verikokeisiin??
 
Kyllä, just tänään käytiin.. Keliakiakokeet varulta kun meillä oli ongelmaa sen maidon kanssa. En kyllä ymmärrä mikseivät suostu testaamaan samalla laktoosia, yhtä epätodennäköinen se on kuin keliaakiaki. Voi veljet että tuntu pahalta puristaa poikaa täysiä että sai pysymään paikallaan veren oton ajan ku toinen huutaa ensin pelko- ja sitte kipuitkua. Onneksi olin paskamutsi ja olin varannut suklaata annettavaksi oton jälkeen, en saanut loppuelämän vihoja päälleni... :D
 
Meilläkin oli tänään neuvola. Tyttö kasvaa omalla käyrällään, mutta painon ja pituuden suhdekäyrä vaan laskee. Pituutta oli 81cm ja painoo 9kg aika tasan. Meillä alkaa olla vaikee löytää enään housuja, kun kaikki tippuu jalasta. Kehitys oli normaalia ja muutenkin kaikki kunnossa. Leikkikavereita vaan pitäis löytää lisää tältä uudeltakin paikkakunnalta.
 
Takaisin
Top