Vauvojen neuvolakuulumiset

Meillä oli myös 2-vee neuvola maanantaina. Hirmu vierastaminen oli jo ovella kun näki että täti odottaa huoneeseen, ja minun sylissä tyttö sitten istui melkein koko käynnin ajan. Punnitus ja mittaus oli ihan hirveää kuten on ollut ennenkin. Paino 10,9 kg, pituus 83 cm. Vuodessa kasvanut 8 senttiä ja yhden kilon. Neuvolassa ei tietenkään pitänyt normaalia kalkatustaan, ja kun sanoja ei vielä tule niin tuli lähete puheterapiaan. Ei nyt kyllä vielä olla sinne menossa.
 
Salme, minä ennustan lähetettä puheterapiaan myös. Ei kyllä yhtään jaksaisi kiinnostaa, jotenkin niin luotan siihen, että kyllä se aikanaan oppii, kun kuitenkin omiaan höpisee kovasti ja muutama sanakin löytyy.
 
Tämän oon unohtanut. Meillä neuvolakäynti meni hyvin aluksi, tyttö leikki innoissaan ja jutteli vaikka mitä. Sitten ruvettiin mittaamaan, ja tyttö sai jonkin paniikkikohtauksen. Kovasti sitä yritettiin mitata, mutta pituutta ei saatu, kun tyyppi vääntyi, kääntyi, potki ja löi.... Seuraava neuvolakäynti on kyllä niin isän heiniä. :meh: Paino oli 11 kg hujakoilla.
 
Eikä se puheterapia ole mikään -plim- jonka jälkeen puhetta alkaa tulla, terkkari itsekin sanoi ettei puhetta voi nopeuttaa vaan tulee kun on valmis siihen. Neiti on omaan rauhalliseen tahtiinsa oppinut tähän mennessä ihan kaiken mitä jotkut on oppineet jo paljon aiemmin, omaan tahtiinsa oppii varmasti puhumaankin.
 
Meillä kävi samoin kuin latteäitillä. Paino oli 14,7 mutta pituutta ei sitten mitattukkaan kun vauvamittarin skaalat ei riittäneet ja sselkä zeinäävasten seisominen ei sitten vaan millään onnistunut. Samoin kävi päämitan kanssa, poika alkoi hysteerisesti itkemään kun näki mitä täti otti laatikosta.. Parin viikon päästä kokeillaan kuulema uudestaan.
 
Nii ja tosta painosta, pituuttakin oli jo 1,5 neuvolassa 87 cm joten tälle jättiläiselle ei liikaa ole.. Osui vain muiden sirot mitat silmiin..
 
Meillä 2v neuvola tänään, olipa kiva käydä suomessa ja rupatella neuvolatädin kanssa ummet ja lammet :happy: Pojan mitat 13,75kg ja 87,2cm, tietokanta hälytti ylipainoa :wideyed: Mutta kuten täti siellä sanoi, niin ei hätää koska poika on niin aktiivinen ja tykkää syödä. Ja ei syö paljon sokeria. Poika pelasi siellä huoneessa sujuvasti fotista ja heitteli tädin kanssa palloa oikein mallikkaasti. Neuvolakorttiin merkintä touhukas poika :Heartred Kehui ihoa ja paksua tukkaa, ja muutenkin hyvin kehittynyt kaveri fyysisellä puolella. Puhumisesta ei pidä vielä olla huolissaan koska ollaan kaksikielisiä. Uusi käynti 6kk päästä jolloin katsotaan toi paino/pituus suhde ja sitten puheen kehitys.
 
Heh, meillä on vasta parin viikon päästä neuvola, odotan mielenkiinnolla. Poika oli tänään vaa'alla n. 14 kg, pituudesta arvaukseni on 91 cm koska tiskipöytämme on muistaakseni 90 cm korkea ja kaverin päälaki on siitä hiukan yli (tieteellistä, eikö? :D). Saas nähdä päästäänkö mekin ylipainokontrolliin, sen puheterapian lisäksi.

Muutenkin, poika suhtautuu vieraisiin sen verran varautuneesti että todennäköisesti ei päästä äännähdystäkään, leiki tai liiku yhtään minnekään, kunhan mulkoilee epäluuloisesti terkkaria :grin
 
Meillä oli 2-v. neuvola eilen, mies oli siellä pojan kanssa. Arvelin, että jonkinlaista kasvupyrähdystä on ollut, mutta olin silti vähän yllättynyt, että lukemat olivat 14,2 kg ja 92,7 cm. Meillä ei vissiin olla kovin siroja :grin Mutta pituus-painosuhde oli ihan mallillaan. Terkkari epäili edellisen pituusmitan (84 cm puolitoistavuotiaana) olleen vähän alakanttiin.

Puheterapiaan ei saatu lähetettä, mikä on ihan jees, kun selvästi puhe hänellä koko ajan kehittyy ja etenee. Oli kyllä aika hiljaista poikaa neuvolassa. Korttiin tuli kuvaus "rauhallinen poika", buahahhaaa :grin
 
Meillakin poika on melko varautunut uusissa, oudoissa paikoissa. Esim. kun vein sen tyopaikalle ja ihmiset alkoivat jutella pojalle niin tyyppi oikein painautui seinaa vasten. Sitten jonkin ajan kuluttua, kun tilanne tuli tutuksi ja ihmisten alkuinnostunut reaktio poikaa kohden vaimeni, oli han taas oma vekkuli itsensa ja menossa joka paikkaan.
Tuttuihin paikkoihin meno on taas ihan eri juttu. Leikkipuistoon mennaan juosten, tarhassa saattaa aloittaa riehumisen heti kun ulko-ovi aukeaa jne.
 
Meilla pojan strategiset mitat 2-v. tarkastuksessa olivat 91cm ja 12,3kg. Poika oli siis kaynyt siella isin kanssa. Ma itse en millaan usko tuon painon pitavan paikkaansa, silla kotipuntarilla (joskus kesalla jo) se oli reippaasti yli 13kg.
Miten se nyt olisi kilon kevyempi? Olin jo miehellekin hieman vihainen, ettei ole katsonut tiukkana vieresta, etta lekuri mittaa varmasti oikein. :grin
Mutta kaipa se uskottava on, kai. Kuitenkin poika on alkanut haluta syoda itse ja se on semmosta vetkuilua, lautaset lentaa yms. Jotain menee suuhunkin, mutta paremminhan ma sain sille suuhun tavaraa, kun sille itse ruokaa annoin.
Saattaa vaikuttaa myos se, etta on tarhassa siirtynyt isompien ryhmaan, jossa kaikki lapset ruokailevat itse. Ja pojan ruokailun tuntien ei silla nalka lahde eika hoitajat syota, ainakaan rutiininomaisesti. Ja onhan siella isot ryhmakootkin, ja poika on monesti tosi raivoyrmy, kun haetaan tarhasta. Kotona rauhoittuu vasta saadessaan maitoa.

Puhumisesta eivat olleet edes puhuneet mitaan. Tutti kehoitettiin jattamaan kokonaan pois vaikka ei meilla poika kayta tuttia kuin nukahtamistuttina tai suuren harmistuksen koittaessa.
 
Muuten oltiin saatu terveen paperit vaikka tuskin se laakari oikeasti huomasi millainen piileva hullu poika on.
Lisaksi laakari oli tutkinut pippelin ja sanonut, etta esinahka liikkuu jo niin hyvin, etta sita pitaisi jo suihkun/kylvyn yhteydessa vetaa taaksepain varovasti. :wideyed: Ilmeisesti en ole viela sisaistanyt sita, etta olen poikalapsen mutsi, silla mun eka reaktio tahan uutiseen oli "apua, en ma osaa!" :grin
 
:smiley-ashamed005Onhan sulla Littlered siinä vieressä yks harjoittelukohde, isommassa koossa viel kaikenlisäks..
 
Mää alan vissiin olla aika väsy, repesin puikulan kommentille ihan täysin kun kuvittelin sen selityksen ja tilanteen mielessäni, kun littlered selittää miehelleen miksi yhtäkkiä tarve käydä käsiksi :"D
 
No niin. Nyt sitten käytiin mittaamassa pituus. 92,5 cm ja paino oli se 14,7 kg. Neuvolatäti ihmetteli että mistä se paino oikein tulee kun ei näytä lainkaan pulskalta. Totesi vain että taitaa olla jo ruista ranteissa..
Otettiin samalla koko perhe influenssarokote. Nenäsumutteena oli tosi helppo annettava. Alkoi kuitenkin hävettää kun mieheni olisi myös halunnut sumutteen piikin sijasta. Iso mies ja pelkää piikkejä aivan tolkuttomasti! Sinänsä harmi etteivät anna sumutteena kuin 2-3v. Olisin säästynyt tältäkin häpeältä.. Eihän se niin kamalaa ole. Eihän se edes satu. Ei ainakaan mua.
 
Hah, meillä mies käytti tytön rokotuksessa ja itse kävin sitten hyppytunnilla koulun vieressä ihan yksin. Ja sitten olin tolkuttoman hyvän tuulinen ja iloinen kun mietin sitä miten mies saa taistella tytön rokottamisen kanssa ja minä vaan nostin hihaani. Hoitajaa nauratti vähän, kun olin niin iloinen, ja sanoin sitten että on niin kiva hoitaa tämä vaan omalta osalta. Todettiin, että äitinä alkaa arvostaa ihan uusia asioita. "Jee, sain rokotteen – vain itselleni". :rolleyes:
 
Meilläkin on mittoja otettu pituus 88 cm ja paino 12,3 kg. Isi käytti pojan neuvolassa ja kovasti poju oli ujostellut ja itkenytkin ensin. Juttua ei tullut kuin lyhyet vastaukset "ei" tai "joo" jos täti jotain kyseli. Pituutta on kyllä kesän aikana venähtänyt 7 cm :)
 
Me otimme pojalle vihdoinkin sen influenssarokotteen, eika poika ollut itkenyt lainkaan. :) Ja onneksi ei tullut siita mitaan oireitakaan. Sen influenssarokotteen toinen era, joku vahvistava rokote, tulee ottaa kuukauden paasta eli se menee just ennen joulua. Toivottavasti sekin menee yhta vaivattomasti, silla meilla on se toinen rokoteaika varattu 23.12. Ei olisi kiva, jos poika saisi jonkun piikkikammon, kipeen lihaksen ja kuumeen siita, ja yhdistaisi sen valkeapartaiseen mieheen alitajunnassaan.
 
Takaisin
Top