Vauvojen neuvolakuulumiset

Sori taas Littlered. Mulla on joku tällainen kammo pukkia kohtaan ollu ja meni ohi vasta kun itse aikuisiällä olin pukkina. Nyt naurattaa, ei silloin muksuna/murkkuna...
 
Ei ihan natsaa tää ketjun otsikko, mutta pistetään kumminkin tänne. Eli 3 vee neuvola oli alkuviikosta ja jäbän mitat on 98 cm / 15,8 kg.

On toi kolmevuotiaan kanssa neuvolassa käyminen kyllä metkaa. Sinne mennessä ei voi yhtään tietää mikä sitä sattuu huvittamaan ja mikä ei, kiinnostaako virkkaa sanaakaan jne. Eihän tuo oma itsensä ollut alkuunkaan, karkeamotoriset taidot jäi täysin näyttämättä kun ei vaan huvittanut heittää palloa, hypätä, kävellä viivaa pitkin jne. Samoin näkötesti jäi ihan puolitiehen, kun ekan rivin jälkeen lakkasi kiinnostamasta. Saatiinkin kehoitus mennä myöhemmin uudestaan näkötestiin, kun ei tuosta voinut mitään päätellä ja molemmilla vanhemmilla on silmälasit joten ehkäpä haluavat erityistarkkailuun senkin takia.

Mun mielestä parasta olisi että sille tädille voisi näyttää videonpätkiä arjesta, niistä kävisi paljon paremmin ilmi mitä se ipana oikeasti osaa ja millainen se on. Nyt tuli vähän sellainen tunne, että piti vakuutella miten fiksu ja taitava se on. o_O No, onneksi täti kyllä tiesi mitä tämän ikäiset on ja myönsikin ettei ne koskaan ole täysin omia itsejään tuollaisessa yllättävässä tilanteessa.

Laittakaahan muutkin mittoja ja neuvolakokemuksia :)
 
3-vuotisneuvolassa käytiin mekin tänään. Neitokaisen mitat 11,8 kg ja 90 cm. Neitiä ei todellakaan kiinnostanut sanoa neuvolassa sanaakaan, rakennella palikoista mitään, saati piirtää. Matkalaukkuun olisi voinut pakata erinäisiä juttuja, mutta neiti keskittyi sylissä istumiseen tänään. Meillä tosin on ollut viime päivinä ohjelmaa enemmän kuin laki sallii, voi olla että tyttö oli yksinkertaisesti väsynyt kaikesta härdellistä. Näkötauluakin esiteltiin, mutta sovittiin joulukuulle aika jolloin katsotaan uudelleen noita tehtäviä, kuten myös kasvua. Pituutta kasvaa omalla käyrällään, paino on tippunut -10 käyrälle. Lisähaastetta neuvolassa käyntiin tuo tietysti pikkuveli, joka haluaa myös nuohota sylissä samalla kuin siskokin.

Hauskaa muuten, että pienempänä neuvolakäynneillä täti runoili korttiin vaikka kuinka paljon tekstiä, nyt vain maininnan yhteistyöhaluttomuudesta.. o_O
 
Argh, mä olen unohtanut varata koko neuvolan! Meillä menee varmaan yhtä yhteistyökyvyttömissä merkeissä :D
 
Höh Salme. Tuntuupa tylyltä että piti kirjoittaa erikseen neuvolakorttiin yhteistyöhaluttomuudesta. Meillä kirjoitettiin viime vuonna että "omaa tahtoa löytyy " kun poika vaan sanoi ei kaikkeen mitä hoitaja ehdotti :grin

Kolme vee neuvola on vasta marraskuussa. Puhelimessa sanoivat että näkötestiä varten voisi totutella silmänpeittoa varten tai jotain sinne päin. No menee miten menee :wink
 
Me saatiin etukäteen päiväkodista sellainen lappu, mihin piti kirjoitella kaikkea ja sitten päiväkodissa vastasivat samoihin kysymyksiin. Mä kirjoitin siihen valmiiksi, että tyttö on ujo ja hitaasti lämpenevä, mutta osaa puhua jo hyvin. Olin täysin varautunut siihen, ettei suostu sanomaan sanaakaan, vaan istuu sylissä ja panee päänsä piiloon. Ja sitten meidän normaalisti kaikkia uusia ihmisiä ujosteleva lapsemme kävelee sinne sisään reippaasti, toteaa että "moi, minä olen x" ja kun täti sanoi että hauska tutustua niin tyyppi vastasi pokkana että "niin onkin". :grin Ja sitten se selitti ummet ja lammet ja kertoili ihan itse suosikkileikkinsä ja miten niitä leikitään ja kenen kanssa. Meni ihan innoissaan mittaamaan itseään ja vaa'alla bongaili tuttuja numeroita. Näkötestit onnistuivat silmän peittämistä lukuunottamatta, sinne pitää mennä uudestaan. Täti kehui todella reippaaksi ja minä ihmettelin kenen lapsi tämä on. :rolleyes: Jopa influenssarokote meni hyvin, ei edes itkenyt vaan kysyi minkälaisen laastarin saa. :eek:
 
Jep Brummelisa, tuntui itsestäkin siltä että olisi voinut täti jättää mokoman lauseen kirjoittamatta. Tuskin meidän tyttö ensimmäinen ja ainut on joka ei neuvolassa halua tehdä juttuja mitä "pitäisi". Kun joskus katsottaisiin aulassa tytön touhuja ja kuunneltaisiin juttuja niin olisi ihan toinen meininki kuin siellä terkkarin huoneessa! Latteäidin neiti päätti olla olematta ujo ja hitaasti lämpiävä. :D
 
Uskon että monet lapset käyttäytyy ja toimii neuvolassa just päinvastoin kuin normaalisti. Olen myös sitä mieltä, että paljon enemmän ne tädit saisi irti, jos niille näytettäisiin muutama "kotivideo" lapsen touhuista :grin
 
Ja minä kun jännitin neuvolaa niin ettei meinannut uni tulla kun 2 v neuvolassa ei saatu mitattua kuin paino, sekin sylissäni.
On poika kasvanut myös henkisesti!!!! Sai erikoismaininnan yhteistyökyvystä ja osaamisesta, piirsi, kertoi tarinaa kuvasta, rakensi palikoilla, lajitteli, höpötti, kyseli, pomppi, hyppi ja heitti palloa niin hienosti. Puhe vastaa jo n. 5 vuotiaan tasoa. Ja ne törpöt oli lähettämässä puheterapeutille vielä vuosi sitten!!!!
Ainoa miinus oli kun leikittiin merirosvoa joka näkee vain toisella silmällä. se saamarin lappu ei sitten tasan saanut olla kuin vasemman silmän päällä ja joudun nyt tarkkailemaan ja tekemään testejä kotona näkeekö ollenkaan vasurilla vai oliko kyse periaatepäätöksestä..

Jäbä oli 98 cm ja 16,8 kg ja sai koneelta maininnan ylipainosta. Täti totesi vain että pojalla näyttäisi olevan ikäisekseen isot ja hyvin muodostuneet(?) lihakset eikä ollut huolissaan painosta.

Äippä jänskäs ihan turhaan koko roskaa!!!
#+€&%-#-&#&1%!!!!
 
Neiti oli 92cm pitkä ja painoi 13kg. Enään ei tarvii onneks olla huolissaan painosta. Testit ei onnistunu laisinkaan ja ainakin näkötesti keväällä uusiks. Ainot testi minkä suostu tekeen oli piirrustus tehtävä ja se meni loistavasti.
 
Miesväki kävi meillä keskenään neuvolassa ja reissu meni hyvin. Poika suostui ja malttoi (jotkut osiot olivat kuulemma pitkiä) tehdä testit. Kasvu edelleen omalla käyrällä ja normaali. Kaikin puolin asiat kunnossa ja kielellisesti ikäisekseen taitava lapsi :)

Toivottavasti ensi vuonna menee yhtä sujuvasti. Silloin pitäisi lapsen olla jo kaksin hoitajan/lääkärin kanssa ainakin joku aika :wideyed:
 
Täällä testit meni hyvin, ikäisensä tasolla kaikessa. Yllätti extraesityksellä hyppimällä yhdellä jalalla ympäri huonetta. :D

Pituus 97,5, paino 16 kg ja risat. Se on noussut kilon kesästä, mutta johtuu siitä, että keho oli puutostilassa ennen tuota diabetesdiagnoosia, ja ottanut omansa takaisin hoidon alettua, eli yksinkertaisesti palasi käyrälle.

R-kirjainta ei sano, ja pieniä kielioppivirheitä siellä täällä. Samoin päätti sitten korvata jotkin sanat englanninkielisillä testeissä.. Mut ei tullut sanomista. Karsastusta ei kauheena voitu tarkastaa kun likka ei osannut keskittyä katsoon suoraan. Mut muuten oli yhteistyössä. Innoissaan vaan kun on ollut kuukausia mun mukana äitiysneuvolassa ja sitten pikkusiskon neuvolassa, vihdoin oli hänen vuoronsa! :')
 
Meillä tyttö muuten sanoo kaikki muut kirjaimet, mutta jostain syystä jii tulee hoona vähän kuin espanjassa. Mulla pettää pokka aina kun sanon "nyt lähdetään jumppaan" ja tyttö vastaa "hee, humppaan!". :hilarious:
 
Köh... meillä ollaan menossa tammikuussa 3-vuotisneuvolaan kolmatta kertaa sen takia, ettei poika yksinkertaisesti suostu mihinkään yhteistyöhön siellä ollessaan. Argh. Terkkaritkin taisivat olla jo sitä mieltä, että jos nyt ne paino ja pituus edes saataisiin niin olisi sitten siinä. Pitäiskö itkeä vai nauraa?
 
Älä herne ainakaan itkemään ala. Huutonauru joka johtaa mahdollisiin kyyneliin on suotavampaa. Sellaisia ne on... Siis meidän ihanat ja niiiiiin rakkaat 3 vuotiaat...
 
Täällä nelivuotias oli neuvolan mittauksissa 103 cm ja hiukan alle 17 kg. Pituutta oli tullut 9 cm vuoden aikana. Testit ja muut meni hyvin, poika oli tehnyt kuin kone terkkarin kanssa niitä tehtäviä :grin Kynähommatkin sujui, mitä piti tehdä, vaikka mikään piirtelijä poju ei ole. Kätisyyskään ei ole vakiintunut ja kynäote välillä unohtuu, mutta ei kuulemma haittaa vielä. Rokotusta joudutaan odottaa lääkärikäyntiin, kun oli ab-kuuri menossa.

Hammastarkastus meni myös kivasti, vaikka jännitys oli kova. Mutta siellä myös asiat kunnossa ja pojalle jäi positiivinen kuva hammashoitolasta. Ettei nyt heti nuorena tulisi mitään traumoja siitä touhusta... :yuck:
 
Takaisin
Top