Helsingissä ne oli aina vaan tk-lääkäreitä, joilla oli vuorotellen neuvolavuoro. Kokemukset olivat hyvin vaihtelevia:
- raskausaikana eka lääkäri oli tosi mukava ja asiantunteva, ei valittamista.
- toinen raskausajan käynti oli aivan kamala. Se lääkäri oli niin kovakourainen, että jopa se sf-mitan ottaminen sattui. Sisätutkimuksesta en viitsi edes puhua, se oli melkein traumaattinen. Sen lisäksi lääkäri ei puhunut mulle mitään, kysyi jotain, ja sen jälkeen kirjoitti ylös, mutta ei kommentoinut mun kertomaa mitenkään. Mulle jäi ihan hämmentynyt olo siitä käynnistä, en tiennyt yhtään oliko asiat hyvin vai huonosti. Annoin palautetta, ja mun neuvolatäti sanoi, ettei itse ainakaan laita enää aikoja sille lääkärille.
- jälkitarkastuksessa kävi tuuri, kun sattuikin gynekologi. Tosi hyvä.
- vauvan eka lääkäri oli nuori nainen, joka totesi heti alkuun, ettei ole paljoa käsitellyt vauvoja. Sen kyllä huomasikin, hän nimittäin meinasi pudottaa mun viisiviikkoisen mussukkani!
Lisäksi katsoi kaiken paperista, ja oli huolissaan mm. siitä, ettei varaa jaloilleen ja karsastaa. Sitten kysyin tutulta lastenlääkäriltä, joka oli ihan ihmeissään, koska kaikki viisiviikkoiset karsastaa ja jaloillevaraus tulee vasta myöhemmin. Täällä kun oli eka neuvolalääkäri, niin se sitten sanoi, että sillä oli vissiin ollu väärän ikäisen vauvan ohjeet, eli me käytiin 4kk lääkärintarkastuksessa 5 vkon ikäisenä!
No täällä onkin sitten aina sama neuvolalääkäri, ja hän on onneksi aika kokenut vauvojen kanssa. Jos oltaisiin jääty Helsinkiin, en olisi suostunut viemään neitiä uudestaan sille samalle lääkärille. Varmaan musta ois tykätty, kun mulla ois ollut "musta lista"...
Sent from my iPhone using Vau Foorumi