Vauvojen neuvolakuulumiset

Meillä on molempien neuvolakortit tallessa ja niitä on aika hupaisaa lukea, isi on ollut pieni kirppu ja minä häneen verrattuna järkäle.. :grin
 
Omassa vanhassa neuvolakortissani luki joko 4- tai 5-vuotiaan kohdalla: "miksi leikkii poikien leikkeja?". Olin kuulemma ollut siella heti pikkuautojen kimpussa ja paristellyt oikein antaumuksella niittewn autojen kanssa, mika johtui siita, etta minulla on isoveli, jonka kanssa kotona leikittiin autoilla ja poikien leluilla. Aika tympee kommentti oikeestaan. Varmaankaan nykyiset neuvolaihmiset ei ole niin vanhanaikaisia, etta antaisivat arvoa sukupuolistereotypioille. Mutta se olikin silloin 80-luvulla...:)
 
Meilläkin on tallessa molempien neuvolakortit ja niistä on kiva tsekkailla paitsi pituuksia ja painoja, myös kehitystä. Sitä jotenkin kuvitteli että lapsi menisi suunnilleen vanhempiensa kanssa samassa aikataulussa noita kehitysaskelia, mutta ei meillä ainakaan. Me ollaan miehen kanssa kehitytty melkein kaikissa asioissa samaa tahtia mutta poika on päättänyt pistää monissa asioissa aika paljon paremmaksi. Pojasta polvi paranee vai miten se meni... :D
 
Mekin ollaan jo käyty 8 kk neuvolalekurissa. Kasvettu on, 68 cm ja 8,7 kg. Painonnousu ollut aika maltillista nyt... Vaikka ei nuo makkarat ole ainakaan mihinkään hävinneet! Lekurin mukaan hienosti kuitenkin kasvanut. No kymppikuisena käydään mitoilla. Muutoin kaikki ok, poikakin oli ihan iisisti, eikä viitsinyt kauheasti vierastaa, varsinkaan, jos sai olla äidin sylkyssä :p

Meillä on muuten aina ollut eri lääkäri, silloin kun on ollut lääkärintarkastus. Eikä siis ole mikään lastenlääkäri/neuvolalääkäri, vaan normi terveyskeskuslääkäri ( joskus tuntuu, että onko tämä nyt lasta nähnytkään ennen, kun otteet on vähän epävarmoja :grin)... Ja mun jälkitarkastuksenkin teki terveyskeskuslääkäri (katsoi myös vauvan kerran o_O ), eikä mikään naistentautien lääkäri/gynekologi. Miten muilla, tai onko tuo siis ihan normi käytäntö?

Neuvolan täti on sentään aina ollut sama, mikä on kiva juttu :)
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on myös ollut joka kerta eri lääkäri. Tai no, neidin ekan lääkärintarkastuksen teki sama terveyskeskuslääkäri, joka oli minulla jälkitarkastuksessa.
 
Helsingissä ne oli aina vaan tk-lääkäreitä, joilla oli vuorotellen neuvolavuoro. Kokemukset olivat hyvin vaihtelevia:

- raskausaikana eka lääkäri oli tosi mukava ja asiantunteva, ei valittamista.

- toinen raskausajan käynti oli aivan kamala. Se lääkäri oli niin kovakourainen, että jopa se sf-mitan ottaminen sattui. Sisätutkimuksesta en viitsi edes puhua, se oli melkein traumaattinen. Sen lisäksi lääkäri ei puhunut mulle mitään, kysyi jotain, ja sen jälkeen kirjoitti ylös, mutta ei kommentoinut mun kertomaa mitenkään. Mulle jäi ihan hämmentynyt olo siitä käynnistä, en tiennyt yhtään oliko asiat hyvin vai huonosti. Annoin palautetta, ja mun neuvolatäti sanoi, ettei itse ainakaan laita enää aikoja sille lääkärille.

- jälkitarkastuksessa kävi tuuri, kun sattuikin gynekologi. Tosi hyvä.

- vauvan eka lääkäri oli nuori nainen, joka totesi heti alkuun, ettei ole paljoa käsitellyt vauvoja. Sen kyllä huomasikin, hän nimittäin meinasi pudottaa mun viisiviikkoisen mussukkani! :eek: Lisäksi katsoi kaiken paperista, ja oli huolissaan mm. siitä, ettei varaa jaloilleen ja karsastaa. Sitten kysyin tutulta lastenlääkäriltä, joka oli ihan ihmeissään, koska kaikki viisiviikkoiset karsastaa ja jaloillevaraus tulee vasta myöhemmin. Täällä kun oli eka neuvolalääkäri, niin se sitten sanoi, että sillä oli vissiin ollu väärän ikäisen vauvan ohjeet, eli me käytiin 4kk lääkärintarkastuksessa 5 vkon ikäisenä! :eek:

No täällä onkin sitten aina sama neuvolalääkäri, ja hän on onneksi aika kokenut vauvojen kanssa. Jos oltaisiin jääty Helsinkiin, en olisi suostunut viemään neitiä uudestaan sille samalle lääkärille. Varmaan musta ois tykätty, kun mulla ois ollut "musta lista"...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Täällä on yksi ja sama lääkäri lastenneuvolassa (aivan ihana!), kuten myös äitiysneuvolassa (ihan jees ja asiansa osaava mutta ei kauheasti ylimääräisiä jutellut, ulkomaalaistaustainen selvästi). Erityisesti lastenneuvolassa arvostan kyllä sitä että lääkäri on aina sama "tuttu ja turvallinen".
 
No niin, täällä vähän samanlaista, miten Latteäiti kuvaili Helsingin päätä, paperista katsotaan, että mitä tutkitaan ja miten tutkitaan :confused: Oppaasta tarkistetaan, että onko nyt " normaalilla" tavalla lattialla kyynärnojassa...

Tohtori kerran kysyi meiltä, onko pojan kivekset laskeutuneet. Tutki sentään sitten, kun vähän hämmennyin, että itsekös niitä olisi pitänyt tutkia... Ei sillee tuu tiedättekös semmosta varmaa oloo, et voisikohan tuolta tohtorilta kysyä jostain oireista tai vaivasta (ja saako edes jonkunlaisen vastauksen...) :grin
 
Meillä oli eilen "9kk" neuvola, painoa oli tullut mukavat 11,4kg ja pituutta 74,7cm... :D Ei ollu tätillä ihmeellisempää sanottavaa, kossi oli hyvällä tuulella nukuttuaan päikkärit. Erehdyin sanomaan öistä kun ollut aika hulabaloota ja oon ollu väsynyt niin alkoi ehdottelemaan tukiperhettä! Ihan todella juu antaisin pojan hoitoon uppo-oudoille ihmisille kun mietin hullun lailla uskallanko loppukuusta viedä yhdeksi yöksi siskolleni, jolla on itsellään 3v poika ja joka on pojan kummitäti... :D
Niin ja minähän oon niin hysteerinen ton lapsen kans että on ollu vieraan ihmisen (mun äidin) kans meillä kotona yhden yön kun käytiin isukin kans rimpsalla, tosin lähdettiin vasta kun poika nukku ja mää vaistomaisesti hyökkäsin aamuyöstä makuuhuoneeseen kun kossi ulahti. Äiti sanoi että hyvä että oli ensimmäinen isompi ääni kerennyt loppua kun olin jo siellä :D Niin ja toisen mummon kans 5-10min kun kävin koiran kans ulkona. Eli käytännössä ei "hoidossa" ole ollut yhtään kertaa koko 9kk aikana.
Pinsettiotetta ei muuten meiltä vielä irtoa, mutta kaikkia muita juttuja senkin edestä :)
 
Tein kotimittauksen pojan täyttäessä 8kk, karkeat mitat 10,2kg, 74cm. Voi kyllä heittää suuntaan jos toiseen, mutta on se kymppi mennyt täälläkin nyt rikki :)
 
Meillä tulee perjantaina täyteen 8kk ja tänään oli lääkärineuvola. Mitat olivat 9,99 kg ja 73,6 cm, eikä tänään ollut vierastuspäivä, joten poika sai kehuja hyväntuulisuudesta, hyvästä kasvusta ja motorisesta kehityksestä :)

Pojan mustaan silmään (joka on nyt ihan komeimmillaan) suhtautuivat tosi ymmärtäväisesti, mutta laittoivat siitä kyllä merkinnän koneelle ja neuvolakorttiin, että varmaan johonkin seurantaan päästiin :p
 
Meillä oli tänään 10 kk neuvola ja kympit paukkuu :) Paino 10,2 kg ja pituus 74,5 cm.
Poika oli reippaalla tuulella, kun mennä tohotettiin sinne suoraan päikkäreiltä, ja touhusi koko ajan lattialla jotain omiaan ja esitteli siinä ohessa taitojaan. Neuvolantäti tykkäsi että poika on kehittynyt huimaa vauhtia ja suhteellisen aikaisin, mitä tulee tuohon liikkumiseen. Muutoinkin kaikki oli kuten pitää. Seuraava käynti rokotuksineen sitten vuoden iässä.
 
Mä luin että seuraava käynti sitten vuoden päästä. Ja olin ihan että whaaaat, pitääkö seuraava vuosi pärjätä ihan "omillaan". :rolleyes: Kuinkahan usein niitä muuten sitten vuoden jälkeen on?
 
Muistelen että seuraava olis ollu 1,5 vuoden iässä, sitten 2-vuotiaana ja sitten vuoden välein. Vai olikohan tuota 1,5 vuoden neuvolaa ollenkaan..? Nyt en oo satavarma! Näin nopeesti unohdin sen, vaikka sitä vartavasten kysyin... :D
 
Meillä on 10 kk (tää on kai xtra neuvola, meillä tsekataan kasvu), 12 kk, 1,5 v (tää oli lääkärineuvola) ja sitten 2 v ja sen jälkeen kerran vuodessa. 4 v lääkärineuvola.

Kattelin meidän kunnan neuvolan sivuja ja siellä oli 2014 syntyneiden "neuvolaohjelma". Täälläkin muuttuu 6 kk neuvola ryhmäneuvolaksi. Säästöjä, säästöjä... :wink Ja eikös raskaana olevien neuvolakäyntejä ole nyt karsittu ihan kunnolla? Jos kaikki ok, niin neuvolassa ei vissiin paljoo käydä...
 
Mä luin vasta nyt tuon Littleredin vanhan kommentin "poikien leikeistä", ei oo todellista! :laughing021 On ne ajat tosiaan muuttuneet, vaikka tuntuu, että vastahan sitä itsekin oli lapsi. Nykyään sais varmaan kenkää tuollaisesta heitosta :eek:
 
Meillä leluautot on paljon mielenkiintoisempia ja suositumpia kuin nuket.. Mut leikki mikä leikki, itsekin oon leikkinyt kaikella eikä yhtään oo kyseenalaistettu. Itseasiassa suunnittelin hankkia likalle liikennematon. :p

Mä oon miettinyt oisko kumminkin pitäny kysyy jos ois saanu käydä 10 kk ees mitat otattamassa neuvolassa.. Kun periaatteessa seuraava ois vuoden iässä.. Ehkä koitan eka saako tuota ite mitattua mitenkään. :O
 
Takaisin
Top