Vauvojen neuvolakuulumiset

Meidan poika on kotipuntarin mukaan yli 12-kiloinen iso kaveri, mutta silti meillakin on housuongelma. Melkein kaikki on vyotarolta liian isoja. Varsinkin nyt shortsien kanssa, kun ei ole enaa bodyakaan housujen alla vaan ainoastaan liukas vaippa ja joku tavallinen paita.
 
Ihana lukea, miten taaperot kasvavat! :) Meillä vielä puolitoista viikkoa neuvolaan, saa nähdä, miten kotimittaukset ovat pitäneet paikkansa.
 
Meillä oli puolitoistavuotisneuvola vähän myöhässä. Paino 10 860 g ja pituus 81,8 cm. Poika oli kerrankin lähes koko ajan iloinen, leikki innoissaan autoilla ja traktoreilla ja kantoi tädille palikoita ja sanoi "kiitos". :) Vain mittaukset vähän harmittivat, ei olisi halunnut riisua eikä mennä makuulle. Kehuja tuli kovasti kun poika osasi nimetä niin monia menopelejä, bussit, junat, autot, traktorit (trakka) ym.
 
Lääkärin peruspuntarin mukaan poju painaisi jo 12 kg :wideyed: 1,5-vuotisneuvolamittauksia joudutaan oottaa loppu kuuhun asti... :shifty: Eli ei ne enää edes ole "1,5-vuotis" mitat :p
 
Mekin odotamme loppukuuhun pojan tarkastusta, mittausta ja punnitusta. Silloinhan tuo on jo 1v7kk, mutta se on ihan meidan oma vika, kun ollaan vaatimalla vaadittu sopivan myohaista iltapaivan aikaa, jolloin kaikille sopii.

En ole lainkaan mittaillut poikaa kotona, joten ihan jannityksella odotellaan. Ma olen muutes hankkinut pojalle miltei kaikki t-paidat jo kokoa 92 (muutama 86) ja istuvat loistavasti. Oikeastaan aika kivaakin jo shoppailla siella 'isompien poikien' puolella. :)
 
Meilla oli tanaan puolitoistavuotisneuvola, mika nyt oikeasti oli viikkoa vaille 19kk neuvola. Poika on 84cm ja 13,5kg. Terkkari kehui isokokoiseksi, vaikka mun silmissa poika on tosi hoikka. Tuli myos puheeksi, miten poika ei ole sanonut viela ainoatakaan sanaa ja terkkari sanoi, etta sille pitaa toistella paljon samoja sanoja, hitaasti ja painottaen. Kas, kun emme itse ole hoksanneet. :meh: Lisaksi pojan iho on kuulemma melko kuiva jaloista ja kasivarsista, ja niita pitaisi nyt rasvailla paivittain.
Ja nyt kesalla pojan pitaisi terkan mukaan juoda vahintaan 1 litra vetta paivassa. Ma en tieda tai en ole oikeastaan edes laskenut kuinka paljon poika juo nykyisin paivan aikana, mutta ei ainakaan litraa... :oops:
 
Hitaasti ja painottaen? Minä olen sitä mieltä, että niitä sanoja tulee sitten kun sen aika on. Ei meilläkään ole neiti mitään varsinaisia sanoja vielä sanonut, mutta en usko että niitä alkaisi sen nopeammin tulla vaikka itse kuinka toistelisi. Joka tapauksessahan neidille tulee höpötettyä kaikenlaista koko ajan, niitä sanoja alkaa tulla sitten kun sen aika on. Jokainen on oma yksilönsä, joku alkaa puhumaan aiemmin ja joku toinen myöhemmin.
 
Hurjalta kuulostaa tuo litra vettä päivässä. Täällä ei toki ole helteistä vielä tietoakaan, mutta meillä poju juo kyllä aika vähän yleisesti ottaen. Saahan ruuastakin nestettä, mutta kyllä juomaa pitää aika usein tarjota päivän mittaan, että tulee edes jotain juotua... Silloinkin poju ottaa vaan pari hörppyä ja alkaa sitten sotkea vettä ympäriinsä :meh:

No kaipa tuo tarpeekseen saa juotua, kun vaan tarjoaa riittävän usein nestettä... Meillä pojulla on kuivuuteen taipuvainen iho (niin on kyllä mulla ja miehelläkin), voisiko kenties vähäinen juominen vaikuttaa siihen. Olemme rasvanneet alle vuodenikäisestä lähtien 1-2 x päivässä Aqualanilla tai Ceralanilla. Ceralan varsinkin on hyvä voide. Noilla meillä on pysynyt iho suht hyvänä, välillä kyllä tulee niitä tosi kuivia punoittavia kohtia.

Tässä iässä mun mielestä lapselle puheen ymmärtäminen on oleellisempaa kuin puheen tuottaminen. Eihän puhumiseen voi hoputtaa... :wideyed:
 
Muokattu viimeksi:
Poika juo joka aamu 250ml veteen tehdyn jauhevellinsa ja sitten tarhapaivan jalkeen kotona max. 250ml joko vetta tai veteen sekoitettua mehua. Tarhasta en tieda, miten paljon juo. Sitten kun mulla on vapaapaiva ja useinmiten ulkoillaan paljon, niin naiden lisaksi tulee toiset max. 250ml vetta/mehua eli max 750ml paivassa. Ja namakin vain raaka-arvioita...

Huomasin hassun jutun. Nyt kun poika kayttaa shortseja ja jalatkin saavat valoa, niin pojan kintuissa oleva tummahko hahtuva on muuttunut ihan blondiksi, ja kasivarsihahtuvat kans! Selassa silla on edelleen tummaa hahtuvaa, meidan pieni apina. :p
 
Meilläkin oli 1,5v. -neuvola viime viikolla, luulin jo kirjoittaneeni tänne mutta en ollutkaan (mitään en muista...). Mitat oli 12,2 kg ja 84 cm, aika lailla keskikäyrillä mennään. Meilläkin puhutaan lähinnä omaa kieltä / puolikkaita sanoja, ja se on kuulemma ihan normaalia ja riittävää puolitoistavuotiaalle ja juuri noita yksilöllisiä eroja, mistä Salme mainitsi, on tosi paljon.

Meillä menee aterioiden yhteydessä aina täysi mukillinen maitoa, se tekee päivän mittaan 6 dl. Muuta juomista on tosi vaikea laskea, mutta poika hörppii vettä omasta kupistaan silloin tällöin ja osaa pyytää (tai köh, vaatia), jos janottaa. Ja yritetään muistaa tarjota aina silloin tällöin muutenkin, varsinkin fyysisemmän leikkimisen jälkeen. Mutta kuten sanottu, en kyllä tiedä, kuinka paljon siitä päivän mittaan tulee. Vaippaan / pottaan / pyttyyn tulee pissaa ihan hyvät määrät joka päivä, eli tuskin tuo ihan kuivunut on.
 
Meillä oli muutes mitat 81 cm ja 11,5 kg. Pään ympärys 48 cm. Pituus menee alakäyrillä ja paino suurin piirtein keskikäyrillä, mutta kasvu on ollut kuitenkin tasaista, pojun omaa menoa. Lääkärikäynti meillä on vielä edessä, emme saaneet aikoja samalle päivälle :rolleyes: Neuvolakäynti sujui ihan hyvin, poju yritti koko ajan lähteä ja sanoi "heippa" ja vilkutti :grin totaalinen harmitus tuli riisumisesta ja mittojen otosta. Mutta eipä sen ihmeempiä, asiat kunnossa ainakin neuvolantädin puolesta :)

Itse olen 2-vuotiaana ollut 83 cm ja 12 kg, pääsisköhän poju ainakin äidistään ohi tuossa iässä :happy: ....
 
Muokattu viimeksi:
2 v neuvolassa käyty, pojan mitat: pituus 88,6 cm ja paino 13,8 kg.

Neuvolassa ei mitään ihmeellistä, poika oli totinen eikä paljoa jutellut tai touhuillut, vasta aivan lopuksi oli oma itsensä. Taisi vähän jännittää :) No, sai täti nyt onneksi jonkinlaisen realistisen kuvan pojan touhuista.
 
Heh, joo. Pitäisköhän muistaa alkaa varailla aikaa neuvolaan :rolleyes: ja hammaslääkäriin... En muista yhtään, et pitikö 2 v mennä hammaslääkäriin ja oliko niin et tulee kutsu vai pitääkö ite varata aika... Mut varmaan onnistuis hammastarkastus tooosi "hienosti" :grin
 
Me saatiin aika suuhygienistille kun pojan etualahampaissa on vähän sitä plakkia :sad001 Tiedän jo ennakkoon miten se homma menee, ei se suostunut kunnolla suutaan avaamaan edes tuolla neuvolassa kun vilkaisivat hampaita.
 
Meille tuli kutsu hammashoitajalle ja 2-vee neuvolan varasin samalla kun pojalle varasin neuvola-aikaa. Hammashoitajalle päästään vasta joulukuussa, osaan jo arvata miten se käynti menee ja suuta ei varmasti aukaista muuta kuin huutoa varten. :D Neuvolaa odotan mielenkiinnolla, miten tyttö on kasvanut.
 
Meillä piti mun mielestä olla seuraava hammashoitola käynti vasta 3-vuotiaana... o_O Oonkohan mä nyt käsittäny tän väärin?
 
Meillä on ensimmäinen vasta nyt 2v. Niin on neuvolasta saatu ohjeet. Joillainhan paikkakunnilla ensimmäinen tarkastus on ollut jo 1,5v.
 
Meille olisi pitänyt tulla kutsu hammashoitajalle 1-vuotiaana, mutta piti varata itse aika kun järjestelmässä oli ollut joku kämmi. Hoitaja sitten sanoi, että seuraava käynti olisi 3-vuotiaana, mutta nyt muuton myötä tuli taas kutsu hammashoitajalle. On kuulemma enemmänkin keskustelukäynti, jutellaan ruokailutavoista yms (eli sama kuin 1-veekäynti) ja suuhun katsotaan jos antaa. Liekö täällä sitten käytäntö, että vuoden välein käydään mutta mikäs siinä, ei minua haittaa. :)
 
Täällä Kuopiossa käydään 8kk ja 3v. Me tosin käytiin vasta 1v, kun Tampereella asuessa ohjeistettiin niin.
 
Me käytiin 2v neuvolassa maanantaina. Melkein koko neuvola käynti ujosteltiin ja sit lähtiessä sai kunnon raivarin, kun ei saanu enää jäädä leikkiin, eikä ottaa leluja mukaan. Mitat oli 10kg tasan 84cm. Meidän iloks on painon ja pituuden suhdekäyrä vihdoinkin taas normaalin alarajalla. Pahimmillaan oli kuulemma ollu miinus 20 käyrällä.
 
Takaisin
Top