Madie: minusta on aika reipasta mennä tapaamaan netissä tutustumiinsa ihmisiin [:)]
En osaa vastata sun kysymykseen, mutta tuli mieleen mun siskon tyttö, joka on aika ujo. Siis vieraassa seurassa. Kotona ihan tavallinen höpöttäjä ja riehuu siinä missä muutkin, mutta vieraammassa seurassa lämpenee hitaasti. Esim. seurailee vieraiden lasten leikkejä sivusta vähän aikaa ennenkuin menee mukaan jne. Kun tää tyttö meni kouluun, sen opettaja teki siitä ujoudesta aika ison ongelman. Piti käydä oppilashuoltoryhmän kanssa keskustelemassa asiasta ja todistuksessa sosiaaliset taidot oli laitettu huonoimpaan tai toiseksi huonoimpaan kohtaan! [:@] Eihän tää tyttö purrut, kiusannut tai hakannut muita oppilaita ja puhui kavereilleen ja leikki muutaman parhaimman kaverinsa kanssa koulussa...Ehkei tarvitse parhainta arvosanaa antaa noista taidoista,mutta ei nyt ihan huonointakaan! [:@] Sisko muutti perheineen Kanadaan, jossa tyttö käy siis englanniksi koulua. Siellä sen opettaja ei tehnyt ujoudesta ongelmaa, alkuun kun tyttö ei uskaltanu lukea ääneen luokassa (englanniksi) niin antoi kotiin nauhurin että pystyi sitten arvioimaan tytön lukutaitoa [:D] Syksyllä jossain juhlassa tytölle annetiin kunniakirja rohkeudesta ja tämä kävi sen koko koulun ollessa juhlasalissa niin edestä hakemasta ja on sangen innokas koululainen siellä! Käy ihan reippana jne. Se opettaja osasi fiksusti tukea ja kannustaa ja antaa toiselle aikaa niin sai innokkaan koululaisen [:)] Suomessa kävi pientä kyläkoulua, jossa olis periaatteessa pitäny olla turvallinen olo jne. ja siellä on monta sataa oppilasta koulussa ja vielä vähän vieraammalla kielellä koulunkäynti sujuu hyvin [:)] Siis kun siitä ei tehty ongelmaa niin toinen rohkaistui. Ei tuntenu itteään pakotetuks puhumaan jne.
Mun mielestä ujous ole huono juttu ellei itse kärsi siitä. Tai siis jos musta tuntuis, että mun lapsi kärsii ujoudestaan niin sitten koittasin löytää keinoja rohkaista, mutta jos olis ihan tyytyväinen oloonsa vähän sivusta seuralijana niin no problem... Moni hiljaisempi on hyvä kuunteljia ja osaa antaa toisillekin tilaa. Ite toivoisin osaavani pitää turpani kiinni vähän useammin ja kuunnella paremmin muita [&o]