Vauvat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Emery13
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
madie, täytyy nostaa hattua sulle että mietit tällaisia... En usko että epäsosiaalisuus tai ujous periytyy mutta tärkeää on antaa lapsen olla sellainen kun on. Siskoni on kanssa jopa vähän ahdistunut sosiaalisista tilanteista, ja vaikka hänen 4 vuotias poikansa ei sellainen ollutkaan alun alkaen niin nyt alkaa olemaan koska hänen kanssaan on vältelty sosiaalisia tilanteita, jotka äitiä ahdistais (eli miettii liikaa mistä ei itse tykännyt lapsena ja toimii sen mukaan. Eli ihana että jo nyt mietit asiaa niin niklas saa olla varmasti just sellainen kun onkaan! Huippuhyvä äiti oot!

Julius flunssailee nyt ekaa kertaa. Reppanalla on nuha ja eilen illalla oli hiukan lämpöä.. Onneksi sai nukuttua normaaliin tapaan ja lämpö oli laskenut yön aikana. Sylissä vaan haluu olla kokoajan.. Mikä on hänelle tosi epätyypillistä.. keksi sentään nyt uuden lelun joulutöppösistään, jotain positiivista pienen reppanan aamuun...

Heippa pitkästä aikaa... aika harvoin ehtii tänne nykyään, kun on niin paljon kaikenlaista ohjelmaa [:)] Olen kyllä yrittänyt vähän lueskella kuulumisianne.

Mulla on kuulkaa ongelma: meidän poitsu on nyt jo lähes 70 cm, niin eihän hän mahdu tonne koppaan enää makuupussin kanssa, jos on tuo talvihaalari, niin luuletteko, että pikkupakkasilla on ihan ok, jos on pelkkä haalari eikä siis makuupussia lisäksi? Ajattelin hommata pian tuon lampaantaljan (tai jos joulupukki tois...), niin sitten täytyy siirtyä kopasta kokonaan pois, mikä on kyllä surullista, kun joutuu aina herättämään pienokaisen kun siirtää toisista vaunuista parvekevaunuihin, kun tulee kotiin...

illi78: Mulla on vaunut sellasella kantokopalla, vai miks tota ny sanotaan. Kävi kans tuo koppa ahtaaks ku on pituutta pojalle tullu ja toisaalta vatteetkin jo vievät tilaa. Mä olen ihan surutta löaittanu pojan ratas osaan ilman koppaa, vaatteita vaan päälle riittävästi. Niin ja makuupussia siihen ei ees saa ku haaroista tulee se sydeemi ylös. Lampaantaljasta täs on kans haaveiltu...[:D] Eiköhän se teijänki poika pärjää ku laittaa vaan riittävästi lämmintä päälle..

Mä onnistun jopa kantamaan pojan rappusia ylös herättämättä. Sitte vaan sängylle nukkuu ja haalaria auki, pipo pois ja töppöset pois jalasta..

Kiitos Asali[:)] Ehkä meille käykin niin, että Niklas sosiaalistaa (onkohan tuo edes sana) meidät eikä toisinpäin! jos Niklaksesta tulee epäsosiaalinen niin se on valitettavaa, mutta sen kanssa sitten eletään ja jos tulee sosiaalinen niin hieno juttu, ja en kyllä lähde jarruttelemaan sitten sosiaalisuutta vaan mennään sen mukaan, koska lapsi ei saa kärsiä jos äiti on hankalampi osapuoli. Joo olipa hankalasti selitetty.
Mutta ajattelin jopa uskaltautua muskariin Niklaksen kanssa kun on vapaita paikkoja. Ei olis musta uskonut[;)]

illi; mä olen nukuttanut Huldaa tänään pelkässä kopassa ilman makuupussia. Tai niin, että makuupussi on ollut "patjana" eikä päällä. Hulda hikos niin kovasti jos oli toppapuku ja makuupussi. Lampaantalja oottaa kaapissa kovia pakkasia. [:)] Eli mun mielestä niin voi tehä [:D]. Sain vinkin kaverilta, jolla samanikäinen vauva ja tekee just näin.

Madie: mietipä, miten paljon tulee adoptiolapsia ulkomailta, jotka ovat VÄHINTÄÄN vuoden elämästään eläneet "tyyliin pinnasängyssä" vailla virikkeitä ja kontakteja. Ja silti eivät ole vielä pilalla [:)] Mä uskon, että geenit ja ympäristö yhdessä muokkaavat meistä sellaisia,kuin olemme. Muskari on saletisti hyvä juttu, molemmille [;)]. Mutta justiinsa niin se on, et jokainen on hyvä just sellasena kuin on. [;)] Ihanaa, että uskallat miettiä "ääneen" näinkin herkkää asiaa itelle.

Madie: minusta on aika reipasta mennä tapaamaan netissä tutustumiinsa ihmisiin [:)]

En osaa vastata sun kysymykseen, mutta tuli mieleen mun siskon tyttö, joka on aika ujo. Siis vieraassa seurassa. Kotona ihan tavallinen höpöttäjä ja riehuu siinä missä muutkin, mutta vieraammassa seurassa lämpenee hitaasti. Esim. seurailee vieraiden lasten leikkejä sivusta vähän aikaa ennenkuin menee mukaan jne. Kun tää tyttö meni kouluun, sen opettaja teki siitä ujoudesta aika ison ongelman. Piti käydä oppilashuoltoryhmän kanssa keskustelemassa asiasta ja todistuksessa sosiaaliset taidot oli laitettu huonoimpaan tai toiseksi huonoimpaan kohtaan! [:@] Eihän tää tyttö purrut, kiusannut tai hakannut muita oppilaita ja puhui kavereilleen ja leikki muutaman parhaimman kaverinsa kanssa koulussa...Ehkei tarvitse parhainta arvosanaa antaa noista taidoista,mutta ei nyt ihan huonointakaan! [:@] Sisko muutti perheineen Kanadaan, jossa tyttö käy siis englanniksi koulua. Siellä sen opettaja ei tehnyt ujoudesta ongelmaa, alkuun kun tyttö ei uskaltanu lukea ääneen luokassa (englanniksi) niin antoi kotiin nauhurin että pystyi sitten arvioimaan tytön lukutaitoa [:D] Syksyllä jossain juhlassa tytölle annetiin kunniakirja rohkeudesta ja tämä kävi sen koko koulun ollessa juhlasalissa niin edestä hakemasta ja on sangen innokas koululainen siellä! Käy ihan reippana jne. Se opettaja osasi fiksusti tukea ja kannustaa ja antaa toiselle aikaa niin sai innokkaan koululaisen [:)] Suomessa kävi pientä kyläkoulua, jossa olis periaatteessa pitäny olla turvallinen olo jne. ja siellä on monta sataa oppilasta koulussa ja vielä vähän vieraammalla kielellä koulunkäynti sujuu hyvin [:)] Siis kun siitä ei tehty ongelmaa niin toinen rohkaistui. Ei tuntenu itteään pakotetuks puhumaan jne.

Mun mielestä ujous ole huono juttu ellei itse kärsi siitä. Tai siis jos musta tuntuis, että mun lapsi kärsii ujoudestaan niin sitten koittasin löytää keinoja rohkaista, mutta jos olis ihan tyytyväinen oloonsa vähän sivusta seuralijana niin no problem... Moni hiljaisempi on hyvä kuunteljia ja osaa antaa toisillekin tilaa. Ite toivoisin osaavani pitää turpani kiinni vähän useammin ja kuunnella paremmin muita [&o]

Meillä epäillään maitoallergiaa [:(] pojalla on atooppisen ihottuman näköstä ihottumaa. Posket on pahimmat ne lehahtaa vähän väliä ihan punaseks, ja sit yöt on aina ollu kauheeta ähellystä ja seki kuulemma viittais siihen. Vellin antaminen ei sekään hyvä juttu ku toine ei saanu juuri ollenkaan nukuttua ku piereskeli vain:/ Tiistaina olis sitte lääkärille aika, toivottavasti saadaan jotain tietoa. Mun täytyy nyt sit olla 2 viikkoa ilman maitotuotteit. mut mitä ei tekis pojan eteen <3

Illi: tällänen oli hoppy Hallin kuvastossa. Tuli vaan mieleen heti ku luin sun jutun. Tosin tuossa sanotaan et pussi on noin 80cm pitkä mut eipä tuo kamalan kalliskaan ollut. Ja reiät valjaille on. Siis jos tosiaan haluaa enemmän lämpöä. Meillä ainakin esimerkiksi tänään kun nukkui ulkona 3 tuntia ja vaikka oli villatakki, töppöset ja tumput villaa toppavaateiden alla ja pussissa pehmeässä kantokopassa niin jalat oli kylmät polviin asti kun otin sisälle.

http://www.hobbyhall.fi/webapp/wcs/stores/servlet/Product1_10052_13051_217146_13791_13788_13608_-11_1____

No onpa harmi neccu jos teiltä paljastuu maito allergia.

Madie: Mä olen kans sitä mieltä että vaikka lapsi olisi pohjimmiltaan ujo lapsi voi oppia toimimaan ja hyvinkin sosiaaliseksi jos häntä osataan kannustaa oikein. Juuri niinkuin tuo Lidian kertoma esimerkki. Tästäkin aiheesta varmasti löytyy krijallisuutta. Kannattaa ehkä katsella ja lukea joitain. Voisit saada näkökulmia omaankin elämääsi ja tapaasi toimia.

Tyttövauvojen äideille: kuinka tarkkaan ja "syvältä" alapään vaosta te olette yleensä pesseet? Kun mulle sanottiin sairaalassa et sitä valkovuotoa ei tarvitse pestä pois, että se vain suojaa vauvaa. Mutta tottahan sitä nyt välillä pitää pestä niin, että ei sinne jää esim kakkaa. Mutta en ole niin kovin tarkkaan sinne aina niin katsonut. Vähän vain levittänyt häpyhuulia. Pari päivää sitten tuntui, että sieltä tulee vähän hajua ja koitin sitten tarkemmin katsoa. Mikä muuten melko vaikeaa[:-]., ku ei tiedä kui kovasti uskaltaa levittää niit huulia. Ei siellä nyt sen kummemmin ollut mitään ihmeellistä mutta tosiaan vähän hajua ja töhnää ja  punoitusta siellä peremmällä. Olen nyt sit vain yrittänyt paremmin kiinnittää huomiota paremmin siihen, että pesen aina niin, että tulee varmasti puhtaaksi. ja kuivaan ja olen laittanut bepanthenia ja välillä talkkia. Nyt ei enään hajua ole olenkaan ja punoituskin rauhoittunut. Mutta sitä vain mietin tässä, että jatkanko nyt koko ajan sitä, että pesen sen kaiken valkovuodonkin pois tarkasti? Vai oliko se vain alkuun tarkoitus jättää sinne suojaksi. Pojilla tiedän, että esinahkaa ei tarvitse ollenkaan vetää taakse vielä näin alussa. Saa vain kiinnikkeet aikaiseksi. (Eemillä on kunnon kiinnikkeet kun 4kk on tähystetty virtsaputki ja rakko[X(] ). Et onko se tytöillä vähän niinkun sama juttu? Siis et ei tartte pestä sitä valkovuotoa pois?

Muakin vähän mietityttää miten oma lapsi pärjää ryhmässä. En niinkään ujouden puolesta, vaan että kuinka hyvin osaa sopeutua ryhmään. Itse olen lapsena reippaasti sanonut omat mielipiteet (melkoisen pikkuvanhastikin) ja tullut teilatuksi ryhmissä, kun en osannut arvioida mitä ryhmässä kannattaa sanoa/jättää sanomatta ettei tule kiusatuksi tai pidetä outona. Vasta yläasteella löysin oman ryhmän (olin tyttöluokalla, niin rupeshan löytymään omanhenkistä porukkaa 20 tytön joukosta).  Et miten paljon tuollaista voi lapselle opettaa ja miten, kun toisaalta pitäisi opettaa olemaan oma itsensä?

Meillä siirrytään viikonloppuna vaavisänkystä pinnasänkyyn. Vähän jännittää et miten onnistuu ja muuttuuko yöt tästä 2 herätystä tahdista (pisin unipätkä 3-4h) huonompaan.  Odotan kovasti myös maanantain neuvolaa että saataisi uudet mitat ja toisaalta kauhistuttaa rokotukset.

Meille on myös muuttanut pieni palosireeni. Huutoon on tullut volyymia ihan kunnolla ja nousee ja laskee ääni, melkein naurattaisi välillä kun toinen niin tosissaan karjuu, aiemmin itku oli sellaista pienen vauvan itkua, vaan ei enää.

Eemi, mä olen tarkistanut onko häpyhuulten väliin mennyt kakkaa ja jos ei ole, niin sitten en ole tarkemmin pyyhkinyt. Mutta jos kakkaa on mennyt niin sitä puhdistaessa sieltä kyllä lähtee muukin. Valkovuoto on kyllä musta vähentynyt jos vertaa minkäverran sitä vastasyntyneenä oli. Meillä menee melkein joka kerta kakat etupuolelle, kun kakkaa yleensä kerran päivässä, niin vaippa on molemmilta puolilta täynnä ja eilen valskasi nimenomaan etupuolelta [:-]  joten joutuu sitten siltä puolelta melko säännöllisesti putsaamaan.

Hei kiitti kaikille vastauksista![:)] Vois tosiaan lukea jotain aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Mirdellä oli hyvä pointti noiden adoptiolasten suhteen. Ehkä mun ei siis tarvitse pelätä, että olisin jo pilannut poikani ja nyt vaan keskityn siihen, etten pilaa häntä tästä eteenpäinkään[;)]

Niklas kävi eilen ekaa kertaa suihkussa ja tykkäsi! Ei ollut moksiskaan vaikka suihkuttelin vähän päähänkin vettä. Tänään taas viikonlopuksi mummolaan. Toivottavasti Niklas ei vaan tule kipeäksi rokotteista.

Kiitti Eemi vinkistä. Tuosta meidän kantokopasta saa kyllä lämpöpussin, mutta en nyt sit tiedä, kuinka lämmin se on verrattuna tollaseen untuvaiseen tai sen tyyliseen.

Joo tottakai kakkat pestään kunnolla. Ja varsinki silloin vilasen sinne et ei ole jääny kakkaa. Mut ku must tuntuu usein et ku "vilasee" niin sinne ei kuitenkaan kaikkiin poimuihin näe vaikka kui kattoo. Ne häppärit on jotenki nii paksut ja ite värkki siellä nii syvällä ja pieni. En siis tarkota sitä et mua jotenki inhottais katsoa vaan tuntuu epävarmalta niitä levittää niin et varmasti tuntuis siltä et näkee kaikkiin poimuihin. Pojalla se on jotenki nii yksinkertasta ku se "on siinä" [;)].

Mä Illi kattoin sitä siitä kuvastosta ja ajattelin toihan olis hyvä sit myöhemmin. Mulla on kans se pehmeä kantokoppa sellanen et siitä saa pohjasta kovikkeen pois ja voi käyttää sit lämpöpussina rattaissa. Mut todennäkösesti tyttönen ei mahdu siihen enää vuoden päästä talvella. Tuohon pussiin saattais mahtua. vai miten isoksi koet pussin Miu? Onko todella tilava?

Jeeeeee pakko hehkutella teillekin! [:D] Pitkällisen pohdinnan jälkeen uskaltauduin pyytämään pojan isokummitätiä lapsenvahdiksi huomiseksi [:D] Vähän kyllä jännittää, kun muksu on ollut aiemmin vain kerran kolmisen tuntia äitini hoidettavana.. Tuleekohan ikävä ja haen vaavin parin tunnin jälkeen takaisin kotiin [:-] Hölmöä kai tämmöinen pohdiskelu on kun tiedän, että oma aika tekee meille vain hyvää.. Onneksi tätin luo on vain varttitunnin ajomatka ja saan pojan takaisin luokseni nopeasti tarvittaessa.
Mutta toisaalta, ehkä parempi huolehtia liikaa kuin ravata baareissa joka viikonloppu ja pyöritellä lasta sukulaisten luona. Näitäkin tapauksia nimittäin valitettavasti on..

Sain joltain "sweet daddy"-nimiseltä tyypiltä tänne yksityisviestin "hi![;)]". Ensin iski järkytys ja sitten repesin nauruun. Onkohan tämä sama pelle laitellut teille muillekin viestejä? En todellakaan vastannut siihen mitään, ihmettelen vain miksi joku vaivautuu sellaista viestiä laittamaan. KÄÄK olenko saanut stalkkerin [:D][:D]

Heheh, näin muuten viime yönä unta, että jouduin takaisin kysiin synnyttäneiden osastolle missä minulle pakkosyötettiin jotain sämpylöitä. Taksikuski selitti tietäväisenä, että eihän maitoa tule jos syö vain kaksi kertaa päivässä. (Niinkuin nykyään teenkin, pitäisi varmaan opetella syömään välipaloja ihan oman jaksamisen kannalta) Tissimaitohan ei pojalle ikinä riittänyt ja osittainenkin imetys loppui kokonaan kun muksu oli reilut 2kk. Näin se vaan alitajuntakin syyllistää, pah.. [;)]

neculle tsemppiä!

Mua kans jänskättää mennä tänään sinne pikkujouluihin. Vaavi jää isin hoiviin siksi aikaa. Onkin pisin aika kun olen poissa ollut. No maanantaina se tuska vasta on edessä kun on määrä lähteä kaverin kanssa sinne Ikeaan Tampereelle. Isi hoitaa koko päivän. Otinkin tuossa jo koko keräämäni maito satsin pakkasesta sulamaan. Toivottavasti riittää maanantaille. Tänään isi saa antaa tuttelia ja velliä illalla.

Mukavia pikkujouluja Eemille [;)]

Hei, kun te lypsätte maitoa, niin paljonko saatte kerralla talteen? Suomeksi: kauanko koetan lypsää kerralla maitomäärällisesti abauttiarallaa?

Oon tääl manannu tota pehmeetä kantokoppaa ku poika ei tosiaan sinne kauaa enää mahdu. Onneks tääl juteltiin niistä nii ajattelin kattoo et mitä tolle omalle voi tehdä ja siitähän sai pääty puolen pois nii mahtuu taas poika vähä kauemmin [:)] Nyt täytyy jo pitää tumppuja yöllä käsis ku Luka alkanu raapimaan poskii ja päätä unissaan :/ Toivottavasti tuo ihottuma saadaan pian hoidettuu..

Pikkujoulut meni hyvin. Kotona vähän huonommin. Piti lähtee pikakomennuksella ku toinen oli sit päättäny alata huutamaan nii et isiki li ihan raivona jo ku tulin takas. Ja ny toi pieni sit lähtee mun mukaan maanantaina sinne Ikeaan[:'(]. No ei  voi mitään. Tottahan me ny yhen lapsen kanssa pärjätään yks tampereen reissu ja shoppailut. Silti vähä ottaa päähän ku oli niin ajatellu pääsevänsä kulkemaan ihan niinku vapaasti. Mut isi ilmoitti et ei aio koko päiväksi tänne yksin jäädä vauvan kanssa. Jos aloittaa saman huudon ja ei tyydy kuin vasta sitten kun pääsee äitin syliin ja tissille niin minkäs teet? Ny ainkai on jotenki ohan mälsä fiilis. [:'(][:@][&:]    [8|][8|]

Takaisin