Vauvat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Emery13
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä yökyläilyt on onnistunu tosi hyvin kun on pidetty iltarutiinit samanlaisina. Ja vielä toistaseks poika on nukkunu vaunujen kopassa, ainakin meillä matkasänky on vielä turhan suuri tuohon pieneen kehoon nähden. Sartza, suosittelen kiinnittämään huomioo mitä kylässä syö, sillä meille kävi niin et kylässä kun tulee syötyä erilaisia ruokia ni toinen kyläily-yö meni sit vähän huudon puolelle...

Wuhuuu, minäkun luulin että tämä kotiäitiys ja vauvalle lepertely tyhmistää [:D]

"Uusi äiti saa lapsen lisäksi myös jotakin muuta – paremmat aivot. Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan synnyttäneiden naisten aivot kasvavat suuremmiksi synnytyksen jälkeen.
Aivojen kasvu vaikuttaa olevan voimakkainta niillä äideillä, jotka hellivät ja ylistävät vauvojaan eivätkä näytä kykenevän puhumaan mistään muusta."

http://uutiset.msn.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/%C3%84idin+aivot+kasvavat+synnytyksen+j%C3%A4lkeen/1135261088100

Siina 3kk tänään [:)].

Yökkäreitä vaihtaessa sain kuulla maailma ihanimman äänen: pienen pieni naurun kikatus. Nosti kyllä kyyneleet silmiin.[:D][:D]

Mä en ole huomannu mitään kummenpia erija syön mä sit mitä vaan. Tai sit mä en vaan tajua sitä[:-].

Pitu: ei ole tullu kakan mukana verta mut tosiaan varmaan säikäyttää. Mut hyvä ku jo löysit siitä tietoa ja kuulostaa ihan järkevältä selitykseltä suolen kehittymättömyys.

Emilia: Ei kyllä tunnu aivojen koko vaikuttavan niiden toimivuuteen[:D]. Ainakaan täälä[:D]. Hyvin on hitaanlaiset hoksottimet. Jotenkin se kun unesta ei herää edes miehen kellon soittoon saati pojan kellon, joka rämisee oikein kunnolla. Vauvan äänen kyllä kuulee aina mut kaikki muu jää kuulematta ja tuntuu et tajuumattakin[:D].

Eemi, mulla on ihan sama fiilis, kun typy itkee niin kaikki aistit menee ihan pois pelistä. Tällä tavoin myös peruutin eilen auton siten että lämpöjohto oli kiinni kun typy itki kaukalossaan - ei siis ole aiemmin itkenyt enää autossa. Toki olla kyllä eka kerta tänä syksynä kun auto oli lämmityksessä... yleensä siis rauhoittuu kaukaloonsa vaikka puettaessa/kaukaloon laitettaessa itkee. Nyt lopetti vasta kun lähdin ajamaan ja auto alkoi hurista.

Meillä on alkanut olemaan suuria haasteita yöunille menossa. Ei nukahda millään syvään uneen, nukahtaa, nousen pois vierestä, herää, huutaa, toistuu useita kertoja. Eilenkin olin varmaan 45 minsaa vieressä nukahtamisen jälkeen, silti heräsi kun nousin. Huuti sitten puolilta öin suoraa huutoa ennen nukahtamistaan, kunnes lopulta rauhoittui sen verran että otti tissin suuhun ja nukahti. Eilenkin kuitenkin aloin nukutuksen jo klo 20 aikaan.. Typy ei huoli tuttia, voisikohan 2kk ikäiselle vielä saada sen opetettua. Satunnaisesti huolii sen ihan perusmallin tutin, mutta ei ole mitenkään innoissaan siitä eikä osaa lohduksi sitä lussuttaa..

Lisäksi typy on alkanut rohisemaan - kuulostaa samalta kun aikuisella joka kuorsaa - siis jotain limaa tms. tuolla kurkussa - nenä on auki. Inhaa kun ei pysty mitenkään auttamaan pientä, haittaa selvästi ja typy kakoo sitten, ei kuitenkaan ole kuumetta eikä kipeän oloinen. Oisiko vetänyt puklua henkeen ja sitten röörit siitä ärtyneet - tätä siis ollut nyt pari päivää jo.

Lila Oletko kokeillut kelpaisko luonnonkuminen tutti paremmin? tai silikoninen? pisaranmuotoinen?

Meillä neiti erittäin tarkka mitä suuhunsa ottaa, vain luonnonkuminen ja pisaranmuotoinen (MAM 0-7kk) on se ainut ja oikea.

Dessa Tuttua tuo tappelu, meillä lisääntynyt myös aikalailla viime aikoina. Välillä mietin jopa avioeroa, asumuseroa ja myös kierukan sopivuutta. Omat hermot ovat jotenkin niin pinnassa ja ihan mitättömästä räjähdän. Tällä vkolla varmaan vasta 2pvää puhelakkoa ollut [8|]

ALKUPERÄINEN: Nemiah

Meillä neiti erittäin tarkka mitä suuhunsa ottaa, vain luonnonkuminen ja pisaranmuotoinen (MAM 0-7kk) on se ainut ja oikea.

meillä kanssa tyttö on tarkka ja samat MAM tuttit ainoastaan kelpaa.

Ei kyllä oo täälläkään huomattu että olis viisastuttu. Muisti on ainakin huonontunut. [&o][:D]

Ostin vähän aikaa sitten Huuto.netistä BabyBjornin rintarepun 5 eurolla, on muuten todella hieno keksintö. Enää en oo sitä niinkään tarvinnu ku poika viihtyy jo jonkin aikaa itsekseen sitterissä tai leikkimatolla tai sängyssä mobilea katsellen joten se jäi meillä oikeestaan käyttämättömäks. Mut ompahan seuraavia kertoja varten valmiina, on tosi hyväkuntoinen joten ei siitäkään valittamista ja kun halvalla sain. [:D]

Pitkästä aikaa täällä,anteeksi poissaoloni[&o]

Syksy on kulunut sellaista vauhtia että hyvä kun perässä pysyy[:)]
Poika pian jo 3kk,ensi maanantaina on neuvola,saas nähdä millainen jötkäle on<3

Traumaattinen synnytys ja vauvan ensi hetket on vain muistoja kaukana.
Tosin pieni poika oli hyvin totinen ja itkuinen elämänsä ekat 2kk,synnytyksestä ja alun toimenpiteistä säikähtäneenä,mutta nyt viimeiset viikot ollut kuin toinen ihminen,aurinkoinen ja nauravainen.[:)]

Täysimetyksellä mennään edelleen ja aion yrittää siihen 6kk täysimetykseen.
Hiukan kyllä uuvuttaa tämä vauvaan sidoksissa olo,mutta katsellaan rauhassa.

Poika kinkeää itseään istumaan sylissä,muttei käänny lattialla.
Yöt nukkuu vaihtelevasti,3-5h pätkissä ja päivällä nukkuu kahdet pitkät unet vaunuissa ja yhdet pätkät[:)]

Yritän nyt lueskella kuulumisianne!

Voikaa kaikki hyvin!

Kiva kuulla elyseenkin kuulumisia! Hienoa että teilläkin on mennyt hyvin [:)]

Jokohan tuolla poitsulla on mahalaukku venynyt hurjiin mittoihin vai onko se vaan niin ahmatti.. [:D] Nälkää ei varmasti ole nähnyt, isukin kanssa ihmeteltiin kun ipana vetäisi eilen illalla parin tunnin sisään yli neljä desiä maitoa [:-] Eikä edes pulautellut paljoa. Tässä jo parin viikon ajan illat on ollut yhtä syöttämistä. Poika on hetken aikaa tyytyväinen, hymyilee hurjasti masu täynnä ja kohta alkaa taas kitinä. Päivällä ei samanlaista pulloruljanssia ole, syö kerralla n. 160ml ja pärjää sillä huomattavasti pitempään kuin illalla. Noh, ipana kyllä sitten nukkuukin 6-8 tuntia putkeen yöllä että en sen puolesta valita [;)]

Minäkin ihmettelin tuota uutista aivojen kasvusta. Mut tuo tutkimuksen otanta oli melko pieni ja kasvua oli jollain mielihyvä-alueilla yms. Ei tunnu kovin viksulta olo täälläkään [:D] Ja entäs ne ekat viikot vauvan syntymän jälkeen.. Olin ihan sekaisin, puhuin mitä sattuu, aloin tekemään jotain ja unohdin koko jutun, menin vaikka keittiöön ja ihmettelin mitä siellä tein. Olin antibioottikuurilla kun kotio päästiin. Menin mukamas ottamaan lääkkeet, laskin vettä lasiin, hörppäsin siitä ja jatkoin puuhiani. Parin tunnin päästä sykähti mieleen että ei hemmetti, lääkkeet unohtui, piti ihan laskea siitä liuskasta [:D] Jooh. Puhelin ja seinäkalenteri on täynnä muistutuksia vähän joka asiasta, ei vaan tajua muuten!

Nemiah, meillä on tarjottu anatomisesti muotoiltua silikonituttia (se perinteinen), mamin luonnonkumituttia ja Nubyn "nännituttia". Tuon anatomisesti muotoillun ottaa satunnaisesti joskus, yleensä työntää kielellään pois ja näyttää närkästyneeltä, jos yrittää pitää suussa, alkaa helposti kakomaan.. :-(

Mulla ei ole aavistustakaan paljon tyttö syö - vaikka täysimetän, niin sitä maitoa ei näy - en tarvi liivinsuojuksia eikä edes täysistä ja kivikovista rinnoista juuri ikinä itsestään valu mitään. [:-]  Vähän meinaa epäusko iskeä, että saako tuo oikeasti sieltä maitoa. Mutta ahnaasti nielee. Ilmeisesti minulla herumisen käynnistää vain vauvan imu...?

Lila, ei mullakaan maitoa heru vaikka olisi pinkeenä maidosta, paitsi öisin (makuuasento ja varmaan paine kun nukun kyljellään). Oikean puoleisesta tissistä saan pumpulla pumpattua 100ml JOS samalla imetän toisesta (vasemmasta saan pumpulla max 40ml), ilman imetystä pumpulla ei tuu mitään. Silti meidän tyttö kasvaa kohisten, eli selkeasti maito riittää. [:)] Huoli pois, eiköhän sullakin sitä maitoa tule vauvan tarpeisiin ihan riittämiin!

Ja sama meillä sen tutin kanssa, jos ottaa suuhun niin alkaa kakomaan. En oo kyllä kokeillut vielä muita kuin silikonisia, ajattelin kokeeksi testata vielä luonnonkumista. Helpottais kyllä, jos välillä saisi tytön rauhoittumaan jotenkin muuten kuin tissillä. [:D]

Haniliini, meillä kans tyttö haluaa olla sylissä istuma-asennossa! On halunnut jo pitkään, ja ihan turha yrittää makuulteen rauhoitella toista. Sylissä kannettaessakin (siis kävellessä esim. kun yrittää nukuttaa toista) haluaa olla pystyasennossa. Makuuasento ei kelpaa enää muuhun kuin imetykseen!

Miu: mikä ihme on bumbo? Virpoa [:D], aika kuvaavaa heh, mutta joo meillä kanssa poika tykkää virpoa rintaa ja noi kynnet on ihan tappajakynnet, vaikka kuinka niitä leikkais...

Tuteista: mä vaihdoin nyt niihin Ainun luonnonkumisiin, vaikka onkin ikäsuositus vasta 4 kuukaudesta eteenpäin, mutta ois pitänyt joka tapauksessa ostaa uudet tutit, ja kun jätkä on niin valtava, niin eiköhän nuo nyt ole ihan hyvät [:)]

Hei mä olen kanssa miettinyt tuota "istumista", meillä tyttö punkee ihan väkisin istumaa,
makuulla ei myöskään täällä ole enää kiva olla..
Milloin ja kuinka kauan saa sitten antaa "istua"? Vai onko se nyt sitten vaan ihan niin
että vauvan taitojen mukaan mennään?
Onneksi ke on neuvola, neiti on kasvanut ja kehittynyt ihan hirveetä kyytiä,
joten äitin kysymysten määrä samoin....... [:D]

J.J. meillä kanssa neuvolasta sanottiin, että antaa vaan "pungeta", mutta pitää tukea selkää. Itsenäisesti ei siis vielä saa istuttaa, kun sitten puolen vuoden iässä riippuen tietysti lapsen yksilöllisestä kehityksestä.

Heippa taas.. En ookkaan hetkeen täällä kerinny pyörimään..
Onkohan täällä ollut puhetta vauvan flunssasta/vetämättömyydestä?
Meiän Wilhelmi harvoin nukkuu päivällä pitkiä pätkiä, mutta tänään on nukkunnu tosi paljon.. on jotenkin vetämättömän olonen.. Kuumetta ei ole... Ruokakin maistuu..
Mä alan jo olla huolissani...  [&o]
Näin ekan lapsen kanssa sitä stressaa kaikesta...

Toi ylös punkeaminen taitaa olla tän iän juttu. Sitä tehää täälläki. Lattialla ei taho viihtyä ku vaan luttuuttaa omaa kättänsä ja sit menee kohta jo hermot. Sylis viihtyy hyvin ainoastaa pystyssä. Tota kans miettiny et kui paljon voi olla pystys. Mä olen koittanu pitää edes vähä takakenos tai sit nojaamas eteenpäin.

Voi Elysee [:(], tosi kurjaa. Toivottavasti lähtee olo pian pienellä helpottamaan. Toivottavasti ei enteile mitään korvakierrettä.

Siis kyllä teillä Emilia ja haniliini menee paljon maitoa kerralla! Ku nyt on parin viimesen viikon aikana tytölle annettu pullosta kolme kertaa koko ateria. Ja hän ottanut kaksi kertaa 80ml ja kerran 120ml!!!! Ja nämä ovat olleet kokonaiset ateriat. Yleensäkkin syö vain yhden tissin joka syötöllä. Syöttövälit 3tuntia päivisin kun on hereillä mutta nukkuminen venyttää 4-6 tuntiin yhden välin. Ja yöllä parhaimmillaan 7 tuntia syöttöväli. Enhän mä tiedä miten paljon mulla sitä maitoa tulee siitä yhestä tissistä mut ei se sitä tunnu et sieltä melkein 2desiä lähtisi. Silti Siina on kasvanut hurjasti ja menee +1 käyrällä. Tosin eihän me olla kuukauteen käyty neuvolas. ke aamulla seuraava 3kk neuvola. Saa nähdä jatkuuko sama kasvu.

Pupsu ja Lila: se on vissiin enemmän sääntö ku poikkeus et tuota maitoa ei taho kaikilta tulla pumppamalla. Mäkään en saa kuin joskus herumaan. Vaikka tissi olis kui täynnä. Joskus se sit vaan lähtee herumaan ja silleen olen saanu sellaset 80ml aikaseksi. Mut ei sillä pumpulla varmasti tissiä tyhjäksi saa. Nii mä ainakin uskon. Silloin tällöin olen pumppua koittanu ja ehkä sellanen 1 kerta 4:stä se lähtee kunnolla herumaan. Ja muuloin pullon pohjalle saa vaivaset 20ml.

Illi ja Miu täälkin on leikattava kynnet vähintään kerran viikossa. Muuten raapii oman naamansa verille. Miten muuten leikkaatte? Mä leikkkaan joko kun tyttö nukkuu tai silloin ku se syö ja olen ottanu imetystyynyn alle niin et pidän kädet vapaana. Ihan hereillä olles tuntuis tosi vaaralliselta[;)].

Essi: tuota on varmaan liikkeellä. Täälki vaan kitistään tänään ja onneks kuitenkin nukutaan, syödään ja paskannetaan[:D]. Kyllä mä tämän toisenkin lapsen kanssa mietin aina jos on jotain normaalista poikkeavaa et mikäs nyt on ja sitä huolehtii ja murehtii tosi herkästi. Se taitaa kuulua asiaan. [:)]

Mites muut, ootteko matkustelleet vauvan kanssa pitkiä matkoja jo???

Me ollaan lähössä lauantaina mun äidin luo Hämeenlinnaan (Tervakoskelle) viikoks kun miehellä koulua Helsingissä niin lähetään koko perhe.
Mietin vaan että mitenköhen tulevat yöt siellä miten menee jne... Jos jollain kokemusta, ois kiva kuulla miten muilla reissut menny? Tajuaakohan se että on eri paikassa että ei olla kotona? Kuitenkin mä oon koko ajan sielläkin vauvan kanssa et en usko että oloonsa kuitenkaan turvattomaks tuntee.
Ja toinen juttu, meillä autolla matkaa sinne 6h. Jänskättää miten vauva nukkuu noin pitkän matkan autossa vai nukkuuko ollenkaan. Yleensä lyhyempiä matkoja nukkuu tosi hyvin ja nukahtaa yleensä heti kun turvakaukaloon sen laittaa mut tuo 6h on aika pitkä aika. [8|]

Me ollaan oltu viikonloppuja siipan isän luona. Matkaa tosin vain reilu tunti suuntaansa, yleensä poika nukkuu kiltisti matkan. Välillä joutuu tosin kurkottelemaan tuttia takaisin suuhun. Kyläily muuten... Päiväunia ei oikein osaa nukkua kun kyläillään, tulee liian paljon sylissä pyörittelyä ja kai vieras paikkakin jotenkin vaikuttaa. Yöllä muksu nukkuu hyvin kunhan ensin vain osaa asettua, usein huudetaan ensin pari tuntia ja ravataan matkasängyn ja sylin väliä. Henk.koht. itse inhoan yökyläilyjä varsinkin appilassa. Sotkee niin rutiinit ja meidän omat jutut ja joudun paljon olemaan pojan kanssa kahdestaan kun siippa rassaa autoa tai puuhailee muuta isänsä kanssa.

Tosiaan hurjalta tuntuu miten paljon tuohon poikaan mahtuu maitoa! Illat on melko stressaavia kun kokoajan saisi olla syöttämässä.. Ei riitä litra korviketta vuorokaudessa, konkurssi iskee kohta [:D] Harvemmin kyllä menee neljä desiä parissa tunnissa. Mut minkäs teet kun pojalla on nälkä, ei kai vauvaa voi liikaakaan syöttää. Voi niitä aikoja kun joskus lämmitettiin pikkupurkista vain 40ml tissittelyn päälle ja se riitti hyvin.. [;)] Nyt saa kantaa pojalle harvasepäivä "kakstoistapäkkiä" Nania kaupasta [:D]

Emilia: ootko kattonu paljon ne puolen litran purkit maksaa teidän kaupassa? ne saattais tulla halvemmaksi.

me saatiin onneksi kaupungilta 200e lahjakortti prismaan nii sillä saa hakea kaupungin laskuun vaippoja, vauvalle ruokaa ja tarvikkeita. kuukausi mennyt ja ollaan jo 100eurolla ostettu vaippoja ja nannia. onpahan omat rahat säästynyt :)

Takaisin