Vauvat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Emery13
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Apua, ei mulle kukaan oo kertonu et sitä, ilmeisesti nyt siis karstaa, pitää hinkata pois!!! Oon varmaan hukannu sen ohjekirjasen, mikä pojan mukana tuli[;)]... Karsta ei siis lähde itsekseen, vaan pitää mekaanisesti harjata pois? Pojalla ei sitä hirveesti oo, mut jonkin verran kumminkin.

Erotatteko työ muut vauvan eri itkut jo...?Eli nälkäitku, vaippa märkä itku yms...ite erotan kipuitkun muusta itkusta, mutta muutoin meen poissulkumenetelmällä...Vaipan vaihto ja sit ruokaa jos itku jatkuu...Siis muulloin kuin syöntitaukojen välissä...Meillä päivisin syö 3-5 h välein...Outoa sinällään koska poika ei kyllä turhia itkeskele...Yleensä aloittaa pienellä ähinällä ja sellaisella-ä-ä-ä-ä-ä ääntelyllä...Ihan kuin vanhaa auton moottoria käynnistetään...Nälkäitku kuulostaisi määää tai wääää ääneltä...Ihan mielenkiinnosta kyselen...[:D]

Karstasta...Meillä ei sitä ole ollut lainkaan (kop kop), mutta poika ei osaa olla sisällä ilman hattua ollenkaan...Huuto loppuu samantien kun hatun laittaa päähän...Johtuiskohan myös hatun käytöstä jatkuvasti ettei pojan tukka oo kasvanut kuin muutaman millin koko tänä aikana...[8D]

minulle on sanottu että päivittäin pitäisi harjata karstan ennaltaehkäisemiseksi, sitä on nimittäin hirmu hankala saada pois,varsinkin sitten kun on paljon tukkaa... näin olen siis kuullut sanottavan, mut varmaks en mee mitään sanomaan...

tuttavan lapsella oli vielä 4-5vuotiaana päänahka täynnä karstaa ja muistan et hirveesti tyttö raapi sit päätään kun varmaan kutisi...[&:]

Heh, ajattelin just eilen, että vois kysellä miten tunnistatte eri itkuja[:D] Mulla on kyllä hieman hakusessa vielä. Kipuitku on tosi selkeä, mutta muut on vähän puuroa. No luulen osaavani nälkäitkun tunnistaa, mutta kokeilemalla se viimeistään selviää mikä vaivaa[:)]

Hyvä kun lemppi kerroit tuosta tuttavan lapsesta niin nyt tiedän, että se karsta voi kutista. Täytyy siis koittaa kaikkea, että sais otsasta karstan pois kun tuntuu kutisevan ja häiritsee poikaa[&:] aluksi vaan mietin, että miksi se otsaansa hieroo..

En tiiä muista itkuista mut nälkäitku on nyt parina päivänä muuttunu semmoseks HIRVEEKS huudoks. Ennen kun poika heräs niin se rupes vaan kitisemään ja sit pikku hiljaa itkemään mut hillitysti kuitenkin. Nyt parina päivänä kun poika on heränny, alkaa ensin semmonen hirvee tuhina ja "röhkiminen" ja sit heti aivan kauhee huuto, se on oikeen semmosta rääkymistä. [:D][:(]

Huvittava toi poika kun se herää ja sit tuhisee ja sit kun sitä alkaa ärsyttämään niin se röhkii kun sika. [:D] Ehkä vahingossa mut kuitenkin.

Esikoinen meillä ihan sama homma nälkäitkun kanssa! Yöllä ei onneksi, mutta esim. vaunulenkin jälkeinen nälkä kuuluu ja heti! Karjuu ihan täysillä, ensin vähän murinaa jne. ja jos silloin ei ruoka tule niin kohta tulee!

esikoinen: meillä tuo tuhina ja röhkiminen herättäessä kertoo siitä, että nenässä on maitoa ja limaa.. [&:]

Mirde, meillä ihan selvästi poikaa alkaa kiukuttaa kun ei ruokaa tule heti, ei oo sellasta rohinaa kun olis maitoa ja limaa nenässä. Kun sen välillä kuitenkin itse lopettaa, siis sen röhkimisen, esim. sillon kun menee siihen viereen ja alkaa juttelemaan pojalle niin se jää vaan kattelemaan ja kohta alkaa taas röhkiminen ku rupee suututtamaan. [:D]

Lidia10, onneks ei meilläkään yöllä tuota mutta päivällä jos on yhtään pidempi aika ruokailusta niin sillon. [:@]

Meillä on nyt jo useamman kerran mennyt jotenkin väsymys yli tai jotain - jos ehtii kunnolla suuttua niin ei meinaa millään asettua. Yleensä rauhoittuu tuttiin ja paikallan oloon rauhassa, tänään jo aamupäivällä huusi eikä tuntunu mikään auttavan. Ei suostunu syömään (oli syöny tunti sitten ettei pitänytkään nälkä olla) eikä rauhoittunut mihinkään asentoon, joten puin päälle toppavaatteet ja laitoin rattaisiin - nukahti saman tien! Pienen vaunurundin jälkeen nukkui vaunuissa sisällä, otin vain puvun auki ja kädet ja jalat ulos sieltä ja hatun päästä. Jatkoi uniaan tunnin, äsken heräsi syömään ja nukahti taas.

Kerkesi hieman paniikki tulla, kun olin alusvaatteisillani ja hiukset harjaamatta ja märkinä suihkun jäljiltä, kämppä sekaisin ja pappi tulossa puolen tunnin päästä keskustelemaan kasteesta ja vauva vaan huutaa! Onneksi mies pääsi tulemaan töistä vähän aiemmin ja kävi pikkurundin vauvan kanssa ja järjesti kämppää kun pukeuduin...

Sunnuntaina ristiäiset, toivottavasti ei silloin tuu tämmöistä yliväsyä! Meidän poika kun ei ole aiemmin kovinkaan paljon itkenyt. Hetken ennen kuin on saanu ruokaa tai vähä aikaa kitissy ennen nukahtamista, mutta nyt on viime aikoina ollu enemmän tämmöisiä että äiti on vähän aikaa ihmeissään! Kakka on tullut, maha on täynnä, silti itkettää. Valvoi eilen taas 17-24, ihan pikku-unet vaan välissä... nyt nukutaankin sitten taas. Yliväsyny välillä varmaan kun alkaa valvoa pitempiä aikoja ja sitten nukahtaminen onkin vaikeaa - oma diagnoosini kun uni on aina auttanut vaivaan!

Meillä on kans ennen niin vieno pieni ähinä nälkäisenä vaihtunu järkyttävään, korvia raastavaan huutoon. Ei ehdi ees vaatteita pojalta ottaa pois päältä (siis ulkoa herätessään) kun huutaa jo kuin hyeena. Yöllä onneks kans vielä ähisee, mutta sekin muuttuu huudoksi jos en riittävä nopeasti reagoi...

Pojalla on 3 tunnin valvominen nykyään ihan maksimi minkä jaksaa olla hereillä. Kuulostaa Lidia noi teidän valvonta-ajat aivan hurjilta meidän poikaan verrattuna, hyvä että mä ite jaksan olla noin kauan hereillä kerrallaan [;)]. Toivottavasti teidän poika viihtyy hyvin itsekseenkin ni saat omaa aikaa ja tekemistäkin väliin.

Musta jotenkin tuntuu et en osaa aina ymmärtää et mitä juttuja pojan kans vois jo tehdä[8|]. Jotenkin tuudittaudun hirveen helposti nykytilanteeseen ja sen juttuihin. Esim leluilla leikkiminen ja joidenkin motoristen taitojen havainnoiminen ja jääny mulla vähän unholaan. Sen takia on huippua käydä täältä lukemassa mitä muut on vauvan kanssa touhunnu ni saa vinkkiä vähän omiin juttuihinkin. Miten ihmeessä sitä ennen on pärjätty..? On neuvolan tätit mahtanu päivittäin saada lukemattomia kyselypuheluita.

Juolahti tässä mieleen kun ulkona on niin talvinen ilma, että joulu on ihan kohta! [:D] Ajattelin tehdä joulukortit poitsun kuvasta, tonttupuku päälle ja lampaantaljalle köllöttelemään [:)] Löytyisiköhän niitä pukuja ihan jostain prismasta tms? Isänpäiväkin on kuukauden päästä, pitää alkaa juonimaan jotain kivaa :)

Huoooh ollaan varmaan reilun viikon ajan käytetty lähes joka ilta ipana kylvyssä pään öljyämisen jälkeen eikä se karsta vieläkään lähde :( Tuntuu että sitä tulee vaan lisää.. Pakko pitää taukoa kylpemisessä, kohta alkaa iho kuivua vaikka nlan täti sanoikin että kylvyssä voi käyttää useasti karstan takia.

Meidänkin poitsulla on tuollaisia valvomispäiviä.. Nukkuu maksimissaan puoli tuntia ja senkin mieluiten sylissä. Yölläpä sitten uni maistuukin (kunhan vaan malttaa nukahtaa) ja saattaa nukkua 7 tuntia putkeen [:-] Alan vakavasti harkita sen kantoliinan ostoa. On meinaan melko puuduttavia päiviä kun poika ei suostu olemaan hetkeäkään itsekseen eikä nukkumaan. Juu-u, kotityöt voi odottaa, mutta olisi se kiva päästä ruuan laittoon ja syömään ilman pojan huudattamista sitterissä..

MEillä meni ihan veetuiks eilinen ilta.. mehän on käyty aina vaunutelemassa illalla, niin nukkuu ennen yöunia pari tuntia. Eilen ei räntäsateeseen menty.. huus sit puoli kymmeneen.. [&:] Ja sit vastaavasti heräs tänä aamuna 20 vaille 11!!! Tosin puoli kasi käytiin avaamassa nenä.. [X(] Eli rytmi pitää pitää, vaikka taivaalta tulis mitä! Meillä nääs. [:)]

Dessa: viihtyy onneksi itsekseen ja nukkuu välillä esim. syötön jälkeen hetken ja kun laittaa sänkyyn niin herää sitten. Tällaisen valvomispäivän jälkeen seuraava päivä nukutaankin sitten!

Emilia H&M on ainaki aikasempina jouluina myyny vauvojen tonttupukua. Nyt en ole viel nähny. Mut saattaahan tuo tulla. 

Nyt tuntuu et muutamana äivänä nukkuu melkein koko päivän ...Ei oikein oo hereillä ja nukahtaa hetkessä...Ei jaksa leikkiä/seurustella muutoin kuin pullon kaa syödessä...[8D]

Aika jännä et monella käännyillään jo puolelta toiselle yms...Meillä ei oo mtään intoa kääntymiseen vaikka milllä lelulla houkutrelis...Jalat potkii kyl kovasti ja on melkein aina mahan päällä koukussa...Leikkiatolla onj kiva potkia kun kuuluu siitä yhestä kohdasta se rapiseva ääni...[:D]

Tänään oltiin ekaa kertaa vauvauinnissa...Hyvin meni, ei yhtään itkua tullut, eikä kädet ollut tiukassa nyrkissä...Ainoastaan alahuuli alkoi väpättää kun laitoin selin niin et korvat meni veteen...Kun käänsin toisinpäin, väpätys loppui...

Isoin ongelma tulikin uimapuvusta...Poika sai tädiltään 70 kokoisen puvun, no se oli iso reisistä...Ei se ois pitänut mitään p...kaa sisällään...No kävin sit ostamassa 60 cm puvun eilen ja sehän oli tietenkin liian pieni...No fiksuna sitten katkaisin siitä pienestä puvusta olkaimet ja ompelin ne suoriksi kiinni itse...Jotta oisin saanut lisäpituutta...Oli meinaan pituudesta liian åieni...Eihän se siltikään riittänyt pituuddesta, joten kävin ostamassa uimavaippoja hädiksi tänään aamulla...No nehän alkoi vasta 7 kg-->Ja poitsu on varmaan vajaa 6 kg (kuukausi sitten 5050 g)...No sitten laitoin molemmat, uimavaipan ja 70 cm uimapuvun...[8D] Ei ainakaan tullut kakkaa läpi...

Nyt sitten pitäis varmaan myydä toi pienemåi puku, mut sehän on tosiaan nyt katkaistu ne olkaimet...Kyllä ne pysyy kiinni nuinkin, mutta ne voi ommella takaisin oikeinpäin koneella kiinni...Tarvisko joku teistä uimapukua halvalla?

Mulla tuli äsken ihan kyyneleet silmiin kun pojan kanssa käytiin keskusteluja.. Ekan kerran sain pojalta oikein kunnon iloiset hymyt kun päristelin huulia. Taisin olla tosi huvittavan näköinen[:D]. (hymyjä toki on tullu päivittäin ja paljon, mutta ei vielä mitään noin ihanaa...) Miten paljon sitä toista voikaan rakastaa!! Ja päivä päivältä enemmän[:)]

Siina on alkanu huutamaan aina ku sen pitäs alkaa nukkumaan. On siis ihan väsynyt mut ei millää taho nukahtaa ja itkee vaa. Ärsyttävää. Ku liikkeelle lähtee autolla tai vaunuilla nii rauhottuu heti mut yö unillekki mennes ja ilta nokosia ku pitäs alata ottaan nii menee 10-20min pelkkään huutoon. Eikä auta syli eikä mikään. Mä tiä sitä vaivaa[:@].

Aamut alkaa pitenemään: Siina siis heränny nyt kolmena peräkkäisenä aamuna vasta ysiltä. Tähän asti aina klo 7-8. No onneks kohta siirretään kelloja niin sit ollaan tääs samassa ajassa jos tää nyt ei siis muutu parin viikon aikana. Mut jos kehitys jatkuu et yöt pitenevät aamusta niin on alettava saamaan aikasemmin illalla nukkumaan.

Kyl maar mua on ny juaksutettu. Polttopalloa, punahippaa, x-hippaa, jalkapalloa ja mustaa miestäki pelättii. 2tuntia siinä meni niin ku oli suunniteltu. Ny on jalat ihan makaroonia ( [&:] pienestä juoksemisesta ku ei ole vieläkään saan aikaseks kunnon juoksulenkkejä alottaa synnytyksen jälkeen) ja kaikki voimat viety. Miten noi opettajat ym jaksaa sellasta kakaralaumaa kaiket päivät. Pitää hattua nostaa. Kaveri synttärit siis tältä vuodelta ohi. Onneks Siinalta menee vielä muutama vuosi ennenku sille tartte kaveri synttäreitä järjestää.

Sme [:D]. Säähän sait oikein kaikkes tehä sen uimakoulun alotuksen suhteen. No josko seuraava kerta lähtin jo paremmin käyntii ja uikkarit olis jo valmiiksi sopivat[:)].

Emilia: myös meillä ongelmana karsta. Mut en mä ihan noi usein ole kylvyssä käyttäny. Pari kolme kertaa viikossa. Sit olen muuten vaan harjannu sitä päätä pehmoharjalla pari kertaa päivässä. Kyllä se karsta sit ajan kanssa lähtee. Sitäkin mun tietääkseni on jonkin aikaa ja se loppuu sit aikanaan. Meillä muuten se on varmaan yksi syy tuohon tukan lähtemiseen. Tukan jatkuva harjaaminen.

Meillä on kans sama ongelma nukkumaankäymisen kanssa. Oikeestaan ainoastaan yöunille poika käy ilman itkua.. TOSI rasittavaa.

Meillä on kans väsyitkua joskus, jos menee väsymys jotenkin yli. Silloin saatetaan huutaa 20 min ja siihen auttaa rattaisiin toppavaatteilla, joskus vaan maataan hartaasti vierekkäin, toisella joko tutti suussa tai sitten syöttäen, riippuu vähän. Luulin joo kans, että tämmöistä tulis vähän myöhemmin vasta.

Takaisin