Vauvat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Emery13
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä löytyi myös nyrkit tossa viikonloppuna, välillä tunkee niin syvälle suuhunsa että pakko ottaa ne pois sieltä ennen kuin saa yökkäysrefleksin [:D] Pääta tukee jo tosi hienosti, mahalleen kun laittaa niin nostaa päätään koko ajan ja jaksaakin pitää sitä ylhäällä [:)] Teki sitä jo jonkin verran synnärillä, kätilö sanokin, että huomaa pojan olevan sen kaksi viikkoa yliaikainen [;)]

heh, minä taas järkyttyneenä seuraan tuota pojan kehitystä, pelko persiissä että siitä tulee mun veljen kaltainen ikiliikkuja joka ei pysy paikallaan vieläkään 35 vuotiaana mutta oli niin mahdoton vauvana että isompisiskoni meni leikkikehään sitä pakoon..

Eli julle siis alle kuukauden iässä kääntyi ekan kerran selältä-selälle.. Ihan vahinko varmasti, k
Si optimaalisesti sattui olemaan, mutta niitä on nyt muutama ja sitten selältä kylejelle-mahalle jatkuvasti... Ei siis uskalla jättää muutakun lattialle!

Saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan....

Tuo Julius on niin kiireinen poika kyllä! Piti ihan mun äidilleja anopillekin ihmetellä, miten teidän poika kehittyy niin nopeasti[:)]

Niklas ei enää viihdy mahallaan yhtään. alkaa aina heti huutamaan ja huutaa kunnes käännetään selälleen. Yrittää kyllä itsekin kääntyä selälleen, kyljelleen jo pääsee, mutta ei siitä eteenpäin. Varmaan jos tarpeeksi kauan pitäis mahallaan niin kääntyis ihan sen takia, että mahallaan on niin kamalaa[:D] Vähän harmittaa, ettei poika mahallaan viihdy kun olis niin hyvää harjoitusta. Ennen viihtyi kyllä. Jos nyt on sitten jotain masuvaivoja ollut ja ei ole tuntunut hyvältä. No pystyasennossa tykkää kyllä olla niin tulee niskalle ainakin jotain harjoitusta ja hyvinhän tuo pää jo ylhäällä pysyykin[:)]

Niklas oli kuulemma nauranut ÄÄNEEN eilen illalla isin kuullen. En voi uskoa! Varmaan vahinko. En usko ennen kun itse kuulen[;)]

Mentiin tänään vääränä päivänä neuvolaan. Oli sijainen antanut väärän neuvolalääkäripäivän kun lastenlääkäri on paikalla perjantaisin ja vaan äideille on lääkäriaikoja keskiviikkoisin. No perjantaina uudestaan paremmalla onnella.

ps. Itkuhälytin on niin taivaallinen keksintö! Ei tarvii koko ajan ravata ikkunassa kun poika nukkuu ulkona.

Oon koittanu jo monta kertaa saada vauvan nukkumaan parvekkeella, mutta ei onnistu! Oon joskus tehny lyhyen vaunulenkin ja sitten vieny parvekkeelle, mutta 5 min päästä kuuluu jo huuto. En tiedä jos vaan laittais vaunuihin ilman lenkkiä että onnistuisko sitten. En tiedä puenko vääriin, mutta toisaalta joskus parin tunnin vaunulenkillä on ollu ihan tyytyväinen koko ajan ja koittaessa ollut ihan sopivasti päällä. Tuleepahan lenkkeiltyä itsekin sitten. Pakko käydä omankin jaksamisen takia vaunuilemassa päivittäin.

Pitäis varmaan ruveta pitämään poikaa enemmän lattialla, jotta oppisi kääntyilemään! Teillähän on edistyneitä pikkuisia [:D] Pitäis ostaa joku leikkimatto, onko vinkkejä mistä löytyisi kivoja? Lastentarvikkeessa oli joku aika kallis ja Ikeassa tietty semmoinen pienempi. Mihinköhän kannattais satsata...

Viihtyykö teidän vauvat kantoliinassa? Tänään kokeilin ensimmäisen kerran kantoliinaa ja huusi kyllä äkäisenä vauva siinä... Jotenkin tukala olo oli itelläkin. PItäis testata varmaan reppua, luulen että voisin tykätä siitä enemmän! Liinan sain siskolta ilmaiseksi, joten ei ole tullut hankittua reppua.

Lidia, meidänkään muksu ei millään suostu nukkumaan vaunuissa jos ne ei liiku. Neuvolantäti lohdutteli, että monet vauvat oppivat nukkumaan vaunuissa paremmin vähän isompana. Sitäpä odotellessa siis [;)]
Me pyydettiin kummilta ristiäislahjaksi puuhamatto, vielä vaan ei siinä tahdo viihtyä viittä minuuttia kauempaa. Ehkäpä isompana sitten..

No jo on monilla vauhdikkaita kavereita. Päät nousee ja kääntyillään kui vaan. [:D]

Nii kiva kuulla välillä Ginessaltakin kuulumisia[:)].

Meilläkin mennään kyljelleen ja takas selälleen. Eilen ja tänään on moneen kertaan leikkimatolla tarttunut roikkuvan kirahvin jalkaan[:D]. ja kiskoo sitä ihan tohkeissaan. Tosin luulen et se on vielä vahinko. Mä kun ite menen ohan lähelle nii et se ylettyy un kasvoihin niin tosi tarkasti ja kädet aivan tärisee ku se yrittää koittaa poskea ja nenää ja suuta.

Tosiaan huomaa eron poikien ja tyttöjen välillä[:D]. Poika viihtyi tollasten roikuvien lelujen alla niinku tyttökin nyt mut pojasta oli vaan tosi makeeta paukuttaa niitä leluja ja kattoo ku ne heiluu. Mut tyttö yrittää ennemminki koskea niihin tai tarttua, eikä ollenkaan sellasta paukutusta.[:D]

Tosiaankin on eritahtista kehitys lapsilla, hienoo kun joillakin jo kääntyillään ja muuta mukavaa.

Meillä ei vielä käännytä, aika rauhakseen poika kattelee ympärillä olevaa menoa kun on selällään. Lattialla ei viihdy juuri yhtään, mutta hoitopöydällä ja keittiön pöydällä sitäkin paremmin. Vaikka lattialla on sellanen leikkihärdelli ja pöydällä pojan alla vaan viltti.. Eli ei ne lelu-virikkeet näköjään aina parhaita oo, äitiä on kivempi katsella[:D]. Meillä on pojan sängyn päällä sellanen muutamaa eri kappaletta soittava mobile ja siitä on tullu mun aamujen pelastus. Poika viihtyy sen alla helposti parikymmentä minuuttia kun hänellä on kaikki hyvin. Saan käytyä rauhassa vessassa ja touhuttua muitakin juttuja, lähinnä meikattua itteni suht säädylliseen kuntoon (noita finnejä kun ilmaantuu päivittäin aina johonki päin naamaa[:'(]). Sitteri ei oikein poikaa valitettavasti innosta, se kun olis niin hyvä ku pojan sais siihen kiinni.

Neuvolassa totesvat et pojalla on liian jäykkä hartian seutu. Nyt mun pitää vaihdella kantoasentoja ja -puolia sekä seurata tuleeko pojasta "toispuoleinen". Toivottavasti on ohimenevää eikä tartte ton asian takia alkaa ravaamaan fysioterapiassa... Jäykkyydestä johtuen mahalla makaaminen ei oikein meinaa onnistua, vaan poikaa kaatuu aina vasemmalle kyljelleen. Täytyy nyt ottaa ittee niskasta kiinni ja lisätä tota mahallaolon harjottelua. Uskon että sitkeellä työllä jäykkyys vähenee ja poika alkais viihtyä kohta mahallaankin. Päätä tosin ei vielä jaksa juuri kannatella mahallaan ollessaan.

Oon nyt pari kertaa käyttäny rintareppua kun oon imuroinu. On toiminu tosi hyvin. Poika viihtyy hyvin sen 15-20 min, pää vaan viskelee puolelta toiselle vielä eli mun pitää vähän kattoo kuinka reippaita käännöksiä ite teen. Tänään poika meinas ihan nukahtaa siihen imurointiin[:D].

Ihanaa kun poika alkaa päivä päivältä seurustelemaan enemmän ja on valloittanut ainakin tän äidin sydämen hymyllään. Innolla odotan mitä poika oppii seuraavaksi!

Meille neuvolantäti sanoi, ettei vauvaa tarvitse erikseen "treenata" [;)] Juuri monipuolisilla asennoilla sylissä vauva itse opettelee kannattelemaan päätään ja motoriikka kehittyy. Olin jo vähän huolissani, kun poitsu ei yhtään viihtyisi mahallaan ja hyvin harvoin nostaa siinä päänsä pystyyn. Kuulemma ei syytä huoleen, kun sylissä pää kuitenkin nousee topakasti [:)]

Niinpä Dessa, ne hymyt on aivan ihania! Varsinkin jos vauva on ollut hetken yksin tai jonkun muun sylissä, kasvot oikein loistavat kun tulen lähelle [:D]

Eilen illalla meinasi tulla perheriita pojan takia.. Tai siis minun vikahan se oli.. Muutaman kerran poitsu aloitti pienellä kitinällä isänsä sylissä ja itku kasvoi sitten hirveään rääkymiseen, poika ihan tärisi ja kuulosti ettei saa henkeä :( Isä vaan keikutti poikaa selällään sylissä ja välillä hyssytti shhh ja huuto vain jatkui. Siinä vaiheessa minä koppasin pojan pystyyn syliin oikein lähelle, laitoin posken poskea vasten ja juttelin. Kappas kummaa, itku loppui. Kun näin oli käynyt jo muutaman kerran (nousin jopa sängystä ylös rauhoittamaan poikaa vaikka oli isin vuoro hoitaa yö), siippa näytti olevan melko äkäinen ja puhisi, että paljonpa tästä oli taas hyötyä :(
Joo ymmärrän, että teen karhunpalveluksen meille kaikille kun en kestä sitä rääkymistä ja otan itse syliin. Yritin kyllä varovasti neuvoa isää, miten itse saan yleensä pojan rauhoittumaan mutta viesti ei ilmeisesti mennyt perille. Eihän isukki ikinä opi jos aina päällepäsmäröin vauvan hoidossa.. Sydän meinaa särkyä kun poika huutaa hädissään eikä se kuulosta yhtään tyyntyvän. Kai tämä on joku äiti-juttu, tiikeriemon vaistot pukkaa päälle [;)] Pitemmällä juoksulla ei kyllä tule toimimaan..

Mulla taas tuntuu olevan toisinpäin et minusta ei ole mitään hyötyä vaan isä saa paremmin tytön rauhoitettua. Kun en voi imettää ku maitoki loppui jo kokonaan ja pumppaamallakaan en saa ku pieniä pisaroita.. Välillä tulee semmoinen tunne et onko minusta mitään hyötyä.

Äitini oli täällä pari päivää hoitamassa tyttöä, nii seki tuntui et meinaako omia tytön itselleen. Äidilläni on viisi lasta, joten hänellä on ainaki hyviä neuvoja miten saa tytön rauhoitettua ja nyt on ollu kovasti masuvaivaa pienellä nii teki pientä jalkahierontaa.

Tänään masu tuntuu toimivan paljon paremmin ja kakkakin oli oikean väristä. Parina päivänä se on ollut vihreää. Ajattelin nyt kokeilla et jos annan d-tipat vasta illalla kun tuntuu et ne laittaa aina iltaisin mahan kipeäksi toiselle. Jos saisimme nyt sitte enempi nukkua ja ei tarvi iltasella kovin paljoa kannella. Mut se kait sitte kostautuu huomenna kun olen taas yksin kotona yhdeksästä viiteen.

Otin kaverilta lainaan Emma-merkkisen rintarepun.. Siitä sanotaan et pitäisi ihan vastasyntyneellekki sopia, mut tuntuu et ei tuohon saa vauvaa itse laitettua yksin ollenkaan vaan pitäisi olla toinen siinä kaverina, vauvan jalat roikkuu ihmeellisesti ja pää osuu niihin solkiin enkä tiedä miten vauvan saisi lähemmäs omaa vartaloani. Taidan antaa sen kaverille takaisin, tarkoitus oli kokeilla ennen ku ostamme, mut tuota emme osta ainakaan.

Kokeilin taas nyt tätä rintareppua. Aluksi aiheutti pientä kitinää, mut kun hytkyttelin ja kävelin hetken aikaa nii nukahti. Pitää vaan laittaa noi remmit tarpeeksi tiukalle nii pikkuisella on turvallisempi olo. Ja itsellä on nyt kädet vapaana. Jihuu! [:D]

Mä olen kahtena päivänä laittanu Siinan liinaan kasvot eteenpäin. Nyt pysyy sen verran hyvin jo pää pystyssä. Se ei viihtynyt ollenkaan kasvot muhun päin. Ja tää on aikas hyvä juttu. Käytiin eilen jäätelöautollakin. Tyttö oli ihan rauhassa koko ajan. Ei yhtään itteään liikutanu katteli vaan silmät tapillaan ympärilleen ku näki vissiin ekaa kertaa niin hyvin ulko maailmaa[:D].

Meillä meneekin sit tänään myöhään[:'(]. Siirsin tytön sänkyyn ku nukahti oikein sikeeseen uneen tuossa ennen ysiä. No odotinkin et herää aika pian syömään ja tarkotus oli et vaihdan vaan pikaseen vaipat ja yökkärin ja sit voi jatkaa unia. No olis varmaan jatkanukkin mut otti ja puklas sit oikein kunnolla[&:]. Ei pitäs ollenkaan taas tarjoilla kahta tissiä kerrallaan. Näinä päivinä joka kerta ku annan kahesta tulee reippaasti puklua. Jos vaan yhestä vain vähän röyhtäilee mut aineet pysyy siellä mihin ne kuuluukin. No kun taas piti kaikki vaihtaa nii tossahan tuo on nyt sit hyvin nukkuneena ja hyvin syöneenä oikein virkeenä leikkimatolla. Aamua odotellessa.

Hieman säikähdin yöllä kun poika olikin yhtä äkkiä sängyssä mahallaan! Jotenkin vahingossa pyörähtänyt[:D] Loppuyö pitikin tarkistaa vähän väliä,että on vielä selällään eikä tukehdu. Pelkään, jos vauva nukkuu mahallaan[&:]

Jee oli muutenkin loistava yö, enimmillään nukuin 1 ja ½ tunnin pätkän.

Meillä on poika kasvanut kohisten...nyt ikää siis 2 kk ja 3 viikkoa...
Nyt menee jo 62 kokoiset vaatteet, hieman löysiä, mut...Sekä muutama 68 kokoinen body menee hyvin...Kaikki 56 on pieniä ja suuron osa 60 on aikasta nafteja, ainakin bodyt...18. päivä seuraava neuvola jolloin saadaan pojan uudet mitat...Silloin on 3 kk täynnä...Eli molempiin reisiin piikit jaa suuhin rota...

Hanskat on alkanut löytyä...Suuhun eksyy hihan reunus ja kämmen...Nyrkki menee suuhun ainoastaan kun on nälkä...Kyljelleen ei vielä kieritä lainkaan...Eikä viihdy mahallaan kauaa kun tulee heti puklu, oli syömisestä kuin kauan tahansa...Sylissä pystyasennossa kuitenkni päätä kannattelee tosi hiensoti joten en ota paniikkia...

jutustelua tulee jo aivan reippaasti, ei malta aina syödä pullosta maitoa kun pitää jutella samalla...Ja hymyillä pullo suussa, nieleskellessään maitoa...[8D]
Jalat nousee reilusti mahan päälle esim. vaippaa vaihtaessa, jolloin on äidin vaikea saada vaippaa kohilleen...Muutenkin kova potkiskelu päällä...Varsinkin hoitotasolla äidin mahaan...[;)]

Viikon päästä päästäänkin jo vauvauintiin osallistumaan...Äidin oma mussukka...Mihin tää 3 kk on mennyt?VAstahan sitä menin synnytyksen käynnistykseen...

Sme, ihanaa kun sielläkin hymyillään kun syödään![:D]
Meillä tyttö välillä tissillä ollessa katsoo minuun ja suu menee leveään hymyyn ja jää sitten siihen naureskelemaan hetkeksi ja jatkaa tissittämistä sitten [:D]

Huoh..niin se aika menee.. nyyh.[:(]
Mutta onhan nuo vielä niin kovin pieniä ja suloisia [:)]

Sama juttu Ginessa ja Sme! Hymyä tulee kesken syömisen ja kattoa töröttää äitiä niin tarkkaan[:D]. Ja sit päälle jää useinkin vaan mussuttaan ja maiskuttaa sitä tissiä. Tää siis yleensä siinä vaiheessa ku pahin nälkä on jo ohitettu.

Eilen illalla se pää sit nousi yht äkkiä lattialla vatsamakuulla![:)]. Ja tänään nousi jo sit vahingos oikein korkeaan asentoon käsien varaan niin et kädet oli suorana ja rintakehäkin irti maasta. No ehkä se oli vahinko.

Ja viime yönä onnistui oikein kunnolla pelkkä kyljen kääntö ja tutti suuhun ku ähinä alkoi kuulumaan. Jatkoi toiset kolme tuntia unta. Eli enkka tehtiin[:D]. Paljon hyvää kerrottavaa mut ny ei taida taas nukkumisesta tulla mitään. tänä yönä. plääh. Aina silloin ittee oikien väsyttää. Silmät lautasina tuolla sängys makoilee ja hihkuu. Tosi kiva.

täytyy kans kommentoida tohon tissin maiskutteluun, meillä on nyt uus juttu, lopussa kun ei enää yhtään maitoa mahdu mutta ei poika haluis lopetta niin se on alkanut nyt viime päivinä lipoon tissiä ku se olis joku jäätelö... Hyvästä ei hevillä luovuta ;)

Mulla on sulkasato alkanut [:'(]. Jo tuossa viikko sitten. Ei kiva. Heippa ihana paksu tukka[&o].

Siina on saanut päänsä ylös lattialta[:D]. Hyvin pieniä hetkiä edelleen vain pysyy mutta edistystä selvästi. Noo onhan sillä ikääkin ko 2kk ja 2vk.

Yrittää ihan tosissaa nyt tarttua esineisiin. Ja onnistuukin jo muutamia kertoja. Mutta jos minä päästän lelusta irti ja hän hävittää sen näkokentästään niin ei sil ole mitään hajua missä se lelu on[:D]. Tänään kyllä hyvin tohkeissaan ja aivan onnellisena tunki lelukirahvin korvaa ja nenää suuhunsa[:D].

Ongelma: ihan tosi herkkä säikähtelemään. Perjantaina säikähti kun mummu taputti käsiä yhteen, eikä edes todellakaan kovaa, ihan pieni läps kuului. Tänään isi yskähti... ja tyttö huutaa ku vetupasuuna[&:]. Useinkin liittyy jo väsymiseen mut silti. Ihan mahdottomaksi mennyt. Monta muutakin säikähdystä ollut parin päivän aikana ja ihan mitättömistä asioista. Mites muilla????? Säikytäänkö teillä?

Minäkin sit näin unta omastani että yhtäkkiä ryömi,nous kontilleen ja konttas,kierähti noin vaan masulta selälleen..huiiiiiii!
Ei sentään vielä, mutta syynä varmaan eilinen muutenkin kun Unna
rupes oikeen KUNNOLLA kattoo killittää sen ihan kaikkia leluja.!
Ennen se tuijotti vaan  peiliä lamppua ja kukkaa..
nyt silmät seuras kaikkea ja niille naurettiin.[:D]
Ei tosin ääneen mutta kuitenkin.
Lisäksi käsi ojentu kaikkeen mitä kattoi mutta vielähän Unna sohii miten sattuu [:D]

Nyt tässä aamupalailen ja oottelen koskas rakkaus herää ..
Aamuyöstä kun syötin sitä, vaikka oli peitonalla ollut koko yön , oli kädet aivan jääkalikkana.[&:]
Kunnon yökkäri oli päällä kyllä ja peitto korviin asti.
Unnalla on sänky ikkunan alla
Ei o vaihtiksia huoneessa sängyn paikalle.[:-][&o]
Kai se pitää kohta viereen ottaa?(Murr, puen sille tumput yöksi.)[;)]
Vaikkakin oikein ihanasti nukkuu ja nukahtaa joka yö sänkyynsä.

Hmm Eemi, nyt jo hiuksia lähtee...
Voi pahus,
mulla lähti viimeksi tossa puolen vuoden tienoilla[&o]
Syötkö imettäessä nyt mitään vitamiineja?
Mä jatkoin lady vitan ottamista.
Harmitus hommitus ...

Meilläkin säikytään kyllä mutta ei järin pahasti-vielä.[:-][;)]
Ihanaa kun Siina jo vähän tarttuu leluihin <3[:D]

Ihanaa viikon alkua tänne kaikille!![:)]

Eemi, meidän Onni säikähtää yleensä sillon kun on juuri nukahtamaisillaan tai muuten rauhallinen. Poikarukka säpsähtää jos naapuri paiskaa oven kovasti kiinni :S Kunnon huudot tulee kun isi yskii tai aivastaa kovasti. Muuten kyllä ei paljoa äänistä välitä, päikkäreitä nukkuu olkkarissa ja rokki soi taustalla. Ehkä teidän tytsy on vähän herkempi äänille? Vauvat on niin erilaisia [:)]

Poitsu on oppinut tässä viikon sisään uuden jutun. Saattaa sylkeä tutin pois suusta, äheltää ja hamuaa kauhiasti ja tunkee nyrkin suuhun ja imee sitä ihan innoissaan niin että kuuluu iso lupsutus [:D] Hauskan näköistä kun poika imee nyrkkiään kuin olisi maailmanloppu tulossa. Ipana on alkanut myös kuolata! Onsku ei varmaan tarkoituksella sitä osaa tehdä, mutta hauskuuttaa äitiä kovasti pärisyttämällä ja puhaltelemalla sylkikuplia [:D]

Huh huh, yöllä valvottiin kahdesta puoli viiteen.. Muksu vain hihkui ja jodlaili sängystään ja virnisteli naama messingillä kun menin peittelemään paremmin ja laittamaan tutia suuhun. Suloista sinänsä, ajankohta vaan ei ollut sopiva seurusteluun [:D] Monta kertaa sai tosiaan peitellä, poika potki peiton pois päältään vaikka miten yritin tällätä sitä pysymään paremmin. Lapsukaisesta taitaa tulla jalkapalloilija tai sitten kamppailulajien harrastaja niinkuin isästään [;)] tähtiä näkyy kun ipana potkii kyljellään tissitellessä minua alamahaan leikkausarven kohdalle [&:]

Tulipas taas omaa (tai siis Onnin) napaa, mutta kenellekäs muulle näitä kertoisi kuin teille [:D]

Olen joo jatkanu vitamiinia. Tosin en ole muistanu ihan joka päivä ottaa. Nii mäkin muistaisin et ei se tukka viimeksi ihan näin nopeesti lähteny.

Emilia: oikein tuttua tuo nyrkin lupsutus, kuolaaminen ja tuo et yöllä on toisella kivaa[;)]. Ite ei tiedä itkiskö vai nauraisko ja yrittää pysyä vaan naama peruslukemilla ja peitellä vauvaa, jonka päällä peitto ei pysy[:D]. Ihania ovat vauvelit vaikkakin joskus ihan väärään aikaan.

Ginessa: mun unessa viime yönä mulla oli 3cm pitkät säärikarvat[&o]. Huomasin ne muka vasta kun olin ukolle esittelemäs sääriäni. Oli muka jotkut pustat polvisukat???[:-] ja ne karvat tuli sieltä kankaan läpi[8|].
Joissain bodyissa on sellaset hihat mitkä saa käännettyä kiinni. Tosi yökkäreissä en ole nähnyt. Sellaset vois olla aikas hyvät. Ku mä voisin kuvitella et ne tumput ei yöllä pysyis kädes. Tai sit koita laittaa ikkunaan paksut sivuverhot, mitkä vedät yöksi ikkunan eteen jos vähän estäisi vedon tuloa ikkunasta.

Takaisin