Vauvat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Emery13
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hiphei!
viime yönä syötin poikaa kolmen maissa ja laitoin sitteriin pumppauksen ajaksi...Sit pääsi kunnon pieru pojalta...No pojallahan ei oo viime perjantain jälkeen toiminut maha kunnolla, sunnuntain tuli pieni tippa...Oli aika haiseva pieru...Meinasin etten uudelleen vaihda vaippaa, kun olin 5 minsaa aiemmin vaihtenut, mut aattelin tarkastaa tilanteen kuitenkin...No sitä itteään olis itten kainaloita myöten...[8D] Luumusose toimi...Miten onnellinen voi olla kun on toinen kakassa kainaloita myöten,...[:D]
Nyt kokeillaan sitten ilman luumua toimiiko maha...Yöllä meni muuten reilusti enemmän maitoakin, ennen kuin kakat tuli...170 ml, tähän mennessä nyt on ollut vähemmän eli 50-80 ml kerta-annos...Nyt aamupäivästäkin mennyt reilummin maitoa kaupaksi...

Illi Maissivellillä aloitetaan koska viljat tulevat kokeiluun myöhemmin...jottei kehity vilja-allergiaa tai jotain sinnepäin...Suolisto ei ole vauvoilla kuitnekaan hirveän kehittynyt...Näin oon ite ymmärtänyt...

Emilia samaa mieltä tästä palstasta [:)] Joskus googlettaessa jotain asiaa on osunut kaksplussan sivuille ja siellä on ihan himmeitä kommentteja. Joku kun kysyy jotain niin tulee karmeeta kettuilua takaisin, niin kuin sanoit[8|] Mies joskus luki olan yli olisko ollu kaksplussan palstaa kun sieltä selasin jotain ja totesi et naiset on ihan pimeitä! Et miesten esim. autofoorumeissa ei kyllä noin tapella. Totesin vain että tää palsta on ihan eri asia, ettei täällä keskitytä toisten ivaamiseen ja nälvimiseen... Jännä miten erilaisia palstoja voi olla. Vauva-lehden nettisivujen kirppari on muutes tosi aktiivinen, jos jotain etsii niin sieltä kannattaa tsekata.

Sme noi ilonaiheet ja jutut on varmaan just niitä mitä vauvattomat ei voi ymmärtää [:D] Joskus kavereitten kesken jutellessa huomaa, kuinka lapsettomat kaverit pyörittelee silmiään kuunnellessa näitä kiinnostavia jutunaiheita - pitää vähän miettiä mitä puhuu seurassa. Siskoa oksetti jo sana supistus, et älä nyt puhu niistä - joten ei taidettu keskustella synnytyksestä sen enenmpää sillä kertaa[8|] Itteäkin ne ihmetytti joskus et miten jotakin voi kiinnostaa joku vauvan kakkaamisväli tai kakan koostumus[:D]

Joo Illi niiku Sme jo valaisikin nii maissivelliä käytetään ensivellinä siinäkin tosin suositus se 4kk ja siksi mäkin sitä silloin ekana annoin. Ja just iltaisin. Ja jopa poika nukkui täydet yöt 4kk lähtien[:D]. Pienellä määrällä tietty alotetaan.

Ja tuon hyvän nukkumisen takia houkuttais antaa tytöllekkin jo ennenku 4kk täynnä[;)]. No en kuitenkaan taida jos muuten tuntuu maito riittävän.

täytyy kyllä sanoa myös että tästä paikasta on tullut tosi tärkeä! Vaikka aina ei ehdikkään kirjoitteleen niin mulle on tullut ihan tapa siitä että päivittäin ainakin lueskelen mitä muille kuuluu.. Monesti jos joku asia askarruttaa niin täällä jo joku toinenkin pohtii samoja :)

Omaa napaa: mielenkiintoinen viikko ollut meillä. Maanantaina oli 1 kk neukkula ja kaikki hyvin - kasvanut vaan hurjasti.. Mikä on tietenkin hyvä asia, mutta aika tuntuu menevän kovaa tahtia. Keskiviikkona soittivat taysista että pojalta on läydetty alttius diapetes 1, mikä tuli shokkina koska kummallakaan meistä tai meidän perheistä ei tautia sairasta... Mutta juu alttius vaan, mutta silti aiheutti huolta ja murhetta... Ja torstaina oltiin valokuvassa. Alunperin olin suunnitellut että mennään muutaman kuun iässä mutta toinen kasvaa niin kovaa että totesin että nyt mennään jos oikein pikkuvauvakuvia haluaa...Meidän enkeli joka ei itke koskaan onnistui huutamaan n. Puolitoista tuntia.. Olin ihan varma että kuvat ei onnistunut ollenkaan mutta aivan ihania oli kun koevedokset saatiin heti perjantaina. Nyt vaan pitää jotenkin valita mitkä kuvat 60:stä ihanasta kuvasta ottaa... Saatiin perhekuviakin mikä oli huippua, niitä kun harvemmin tulee otettua..

Nyt sit on huilittu ja halittu pari päivää, hormoninäpyt hyökkäs eilen toden teolla, erityisesti
Silmien alle.. Aloin miettiin että reagoiko iho kun sillon torstaina tuli ekan kerran kyyneleitä huutosession aikana...???? Onko muut huomannu?

johan tuli tekstiä... :) ihanaa sunnuntaina ja alkavaa viikkoa... Halitellaan niitä pieniä nyt kun ne vielä on ihan pikkusia...

Asali; me käytiin kanssa vauvakuvassa.. [:)] Aivan ihana on niistä valita <3 Toivotaan, et on valinnan vaikeutta [:D]

Josefina teidän vauvalla oli kanssa maitoa usen nenässä: mitäs sä asialle teitkään? Hulda tuhisee yöllä tosi kovaa ja välillä pelkään, ettei henki kulje.. nostin viime yönä pystyyn hetkeksi ja kävelin pimeässä ympäri taloa.. auttoi.. mut jatkossa mietin, että jossei heti auta.. [8|]

Oulussa piti kans täytellä joku diabeteslappunen ja synnytyksessä ottivat vauvalta verikokeen. En tiedä milloin meille tulee tieto siitä. Miehen äidillä ja siskolla on diabetes. Toivottavasti ei tytölle tule.

Mirde Mä olen laittanut aina ennen nukkumaan menoa niitä nenätippoja nenään ja imenyt niistäjällä klöntit pois. Siiri ei tykkää siitä yhtään ja kamala itkuhan siitä tulee mutta saa ainakin nukuttua yön paremmin [:)]

Meillä nukuttiin viime yönä eka 5 tunnin pätkä.. Olisi varmaan nukkunut pidempäänkin mutta itse heräsin jo neljän tunnin jälkeen enkä saanut nukuttua kun koko ajan odotin että koska typy herää.. Iskin sitten viiden tunnin jälkeen tissin suuhun [;)]  ja tyttö söi puoliunissaan ja jatkoi siitä sitten taas unia... Ärsyttävää että sitten kkun hän nukkuis niin itse herään odottelemaan syöttöä...

Meillä on kans alkanut tulla kyyneleitä itkun kanssa.. ei paljoa mutta hiukan jo silmänurkat kostuvat..

tayssissa on joku tutkimus meneillään niin siitä johtuen testaavat napaveren, jos siis luvan on antanut.
nyt sitten käydään siellä muutaman kuukauden välein tsekattavana.. yrittävät siis selvittää miksi suomessa
on niin suurella osalla 1 tyypin diapetes, ja miksi niin suurella osalla tuo alttius... ja mikä aiheuttaa että
joillain puhkee ja joillain ei..
no ainakin saa heti tiedon jos alkaa veressä näkyyn taudin puhkeeminen niin ei pääse sittten toinen huonoon
kuntoon.

löysin tampereelta hyvän kuvaajan, itse kuvauksesta otti 20 euroa (30 minsaa oli nettisivuilla, mut me oltiin
se puolitoistatuntia kun julius ei millään halunnut rauhoittua) ja siihen kuuluu yks kuva. lisäkuva hinnasto on sitten
erikseen. mutta verrattuna muihin paikkoihin kuvaus hinnat pyöri lähellä kahtasataa!!! sitä en olis uskaltanu ottaa
kun pelkäsin että opetellaan itkeen just sillon ja jos kuvaaja ei olis ollut noin rento ajankäytön suhteen niin vähän
olis mennyt rahat kaivoon...

postailen sitten kun saadaan kuvat valittua.. aivan ihania yhteiskuvia meinaan, jopa minä onnistuin näyttään
edustavalta näillä unilla/nopealla laittautumisella :D

Oi Josefina, jos meilläkin sitten viikonpäästä edettäis yli viiteen tuntiin.. mulla meinaan ongelmana nukahtaminen
eli jos vauva simahtaa (ja nukkuukin nätisti 4 - 4,5 tuntia) niin mulla menee aina vähintään tunti omaan rauhottumiseen
ja nukahtamiseen, usein pidempääkin, eli sitten tulee suht nopea herätys ja harmittaa kun olis voinu nukkua yhtä kauan
kun poju niin sit olis ihan pirtee..

Niklaskin on alkanut imemään nyrkkiä ja itse yritän sen ottaa pois kun en halua siitä ongelmaa. Meillä on kuitenkin tutit käytössä niin en ole huolestunut sinänsä.

Mä tarviin apua! En oikeasti tajua miksi meidän poika on ihan uskomattoman levoton kaikki aamuyöt. Tänään aloitti taas puol viideltä hirveän ähkimisen ja huitomisen ja potkimisen. Välillä aina vähän itkeä kitisee, juuri silloin tietenkin kun oon just meinannut nukahtaa uudestaan[;)] Tissin ottaa suuhun, imee pari kertaa, pudottaa sen ja aloittaa itkun kun ei löydä sitä uudestaan. Joudun siis noin puolen minuutin välein auttamaan tissin suuhun uudestaan joten unesta ei tietoakaan... Voiko tätä levottomuutta mitenkään ehkäistä? Ei ole kivaa herätä viiden paikkeilla joka aamu[:@] vauva kun kuitenkin nukkuu välillä vaikka ähisee ja huitoo. Onko muilla tällaista? Poika siis nukkuu yleensä meidän sängyssä, onko silläkin vaikutusta?

Madie, meillä tyttö tekee tuota iltaisin/alkuyöstä kun yritän saada nukahtamaan ja siihen auttaa pystyyn nostaminen (yleensä sitten röyhtäisee) - jos ei nosta niin pudottaa vaan koko ajan tissin suusta, huitoo käsillään ja potkii, hamuilee mutta työntää nännin kielellään pois.. kun pitää vähän aikaa pystyssä niin alkaa yleensä sen jälkeen syömään kunnolla ja lopettaa huitelun ja kitinän.

Tyttöä ei saa nykyään helposti nukahtamaan sisällä -  eilen "huijasin" ja laitoin typyn sisällä vaunukoppaan jota heijasin 10 min - nukkui 2 tuntia kun muutoin päiväunet sisällä max 30 min.. kaukalossa ja vaunuissa nukahtaa heti.

meillä kans joka aamuyö tuommosta ihan samanlaista huitomista yms. mut yleensä tää meidän poju sit jossain vaiheessa vääntää kunnon pierut ja rauhottuu samantien! mut siis sitä ähräämistä saattaa kestää ihan pitkän aikaa, tunti-pari... [&:]

Jee hienosti toimii se viltin sisään nukuttaminen silloin kun ipana malttaa nukkua! Pääsen itsekin yöunille paljon helpommin kun ei tarvitse kuunnella ähellystä pinnasängystä ja miettiä milloin alkaa huuto [:D] Ihanaa kun täältä saa kullan arvoisia neuvoja [:)]

Kyselin perjantaina vinkkejä mitä tehdä isukin kanssa kahdestaan. Saatiin asiat onneksi järjestymään niin, että poika oli kolme tuntia mummon luona ja me oltiin kotona. Käytiin pitsalla, sekstailtiin pitemmän kaavan mukaan ja nukuttiin [:D] Kyllä hävettää kun epähuomiossa tuli "pusujälkiä" kaulaan, huomenna on neuvolakin [X(] Mutta ihanaa oli olla hetki ihan kahdestaan vaikka poikaa tulikin jo ikävä. Suosittelen lämpimästi muillekin oman ajan järjestämistä jos siihen on vaan mahdollisuus. Jaksaa taas paremmin olla äiti ja puoliso [:)]

Olisi kiva kuulla miten muilla lemmikit ovat ottaneet vauvan vastaan? Meillähän ei koiraa enää ole, mutta mummolassa meinaa mennä hermo kun joutuu koko ajan vahtimaan sessua ja vauvaa. Olen aina pitänyt sitä seropia lapsirakkaana otuksena, mutta kyllä säikäytti kun poika nukkui vaunuissa ulkona ja koira kiersi vaunuja vikisten ja yritti hypätä. (Itse oltiin kyllä koko ajan pihahommissa ulkona) Mitä hemmettiä se piski sinne vaunuihin yritti?!?!? Sisällä poikaa ei jätetä vahtimatta lattialle tai sohvalle ja dogi käy korkeintaan nuuhkaisemassa kun vauva on sylissä. Lähelle ei tule, mutta tuijottaa kauempaa. Noh, onneksi ei ole mikään jatkuva ongelma, kun koira on vaan siellä mummolassa.

Okei täytyy varmaan ens yönä koittaa heti alkuun röyhtäisyä. En tajunnut heti koittaa. Miksiköhän..[8|] Nimittäin aika looginen ratkaisu[:D] Yleensä meidänkin poika ährää myös sitä kakkaa aamuyöstä. No ensi yönä kokeilen heti röyhtäyttämistä ja toivottavasti auttaa.

Emilia, meilläkään ei ole koiraa, mutta pojan mummolassa on beagle, joka oli aluksi aivan peloissaan! Juoksi keittiönpöydän alle piiloon kun vauva inahtikin[:D] reppana. Nyt ei enää pelkää, mutta vieläkin käyttäytyy niin kuin olisi syyllinen itkuun vauvan alkaessa itkemään. Eli pelkää, että teki jotain pahaa vaikka ei olisi edes ollut vauvan lähellä. On alkanut myös hieman vartioimaan ja kovasti vauva kiinnostaa. Mustasukkaisuutta myös löytyy, ennen koira oli se kelle anoppi leperteli ja nyt koiran täytyy kestää huomion jakautuminen[;)]

Heh ei toiminut röyhtäytysyritykset yöllä. Poika alkoi kunnolla huutamaan jo kahdelta ja loppuyö menikin vähän niin ja näin. Röyhtäistä ei halunnut varmaan kertaakaan vaikka kuinka nosteltiin. Uusi yritys ensi yönä. Kummastuttaa tuo kunnon itku kun IKINÄ ennen ei ole yöllä itkenyt. No oli varmaan vaan masu kipeänä.

Saapa nähdä mihin aikaan tänään pääsen nukkuun.. tyttö nukkui viisi tuntia. Söi äsken ja tuskin nukahtaa nyt kovin äkkiä..äiti on hoitanut häntä nyt pari
yötä et olemme saaneet miehen kans nukkua. Se hyvä puoli ainaki tuossa pulloruoassa on et muutkin voi hoitaa. Kahtena yönä melkein 9 tuntia nukuttu. Pärjää taas jonkun aikaa.

Meillä on melkoisia nukutusongelmia. Muutoin kun yöllä, tyttö nukahtaa ainoastaan mun viereen ja vieressä pitää olla niin kauan että pääsee syvempään uneen. Päivällä on nukkunut ainoastaan liikkuvissa vaunuissa.. Yöllä ilmeisesti on sen verran syvässä unessa, että nukahtaa heti uudestaan (voi jopa nostaa omaan sänkyyn) mut yöunille nukahtaminen kestää tunteja (21-01) ja viime yönäkin lopulta tein niin että otin tytön mun viereen, imetin x:nen kerran ja laitoin omat silmät kiinni vaikka tyttö oli hereillä. Siihen se sitten kai oli nukahtanut joskus puolenyön jälkeen... Sen jälkeen imetykset kolmelta ja kuudelta ja sitten nousin itse (nautin siitä että pääsin rauhassa suihkuun, sain aamupalan kera lehden ja nyt odottelen että typy herää.)

EDIT: mua vähän hirvittää kun omat unet jää joka yö 3-6 tuntiin ja sekin pätkissä - nyt jo useamman viikon ajan. Kuitenkin ajan autoakin, vireystaso ei varmasti ole ihan normaali, vaikka outoa kyllä en tunne itseäni erityisen väsyneeksi.

Täälläkin on nyrkit löydetty: menee suuhun koko ajan. Alkuun ajattelin, että se pitää estää just siks, ettei mene peukku sit jatkossa.. mut sisko valaisi, että kuuluu normaaliin kehityskauteen ja saa antaa imeä nyrkkiään. Joten en nyt sit kauppaa tuttia joka käänteessä, sillä se ei edes kelpaa: syntyy kilari. [:D]

Vähänkö Nooa on jo pätevä, kun käätyy vatsalleen!! Tai edes melkein!! Meillä treenaillaan niskaa: pidetään päivässä muutamia kertoja (lyhyitä) vatsallaan ja nostelee niskaa kovastikin jo. Selinmakuulta kääntyy lähes kyljelleen, mutta vasta lähes [:)] Ihana on seurata näitä kehittymisiä!!

Täällä kanssa nyrkit on ihan parasta herkkua. Usein heti imetyksen jälkeen ne menee suuhun, ja tutti ei TOSIAANKAAN kelpaa [:D]

Hihii, Haniliini!
Meillä kellhdettiin viikko sitten sängyllä masulleen,  ja eilen yritti todella kovasti samaa leikkimatolla[:D]
Kovalla ja pehmeellä alustalla tietty vaikutusta.[;)]

Neiti nukkuu aika jees, ajat vähän vaihtelee ja poikkeuksia löytyy.
Pääsääntöisesti, syö -valvoo puolisentoista tuntia joka syötön yhteydessä.
Syöttövälit on useimmiten 2,5 -4 h.Välillä vaan tarvii enempi maitoa.
Illalla valvonee pisimmät aikansa2-4 h tossa ennen iltasyöttöä joka on nykysellään ollu kovaa tankkausta, oman pumpatun tai korvike lisänä kera.
Sitten nukutaankin kylkeä vaihtaen ja tuttia korjaillen tuohon 04-06 asti.
eli tuommoiset 6-8 h.
Kuitenkin yö itsellä on rikonainen kun herään antamaan tuttia..

Takaisin