Vauvat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Emery13
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tyttö ei muuta juuri teekkään kuin nuku vielä tässä vaiheessa. Mut tänään ei meinannu malttaa alkaa nukkuun ollenkaan päiväunia. Heräsi yhdentoista aikaan syömään, sylissä olis kyllä nukkunut, mut kun yritimme siirtää omaan sänkyyn nii heräsi ja alkoi kitisemään.

Vasta neljän aikaan nukahti kunnolla ja sai siirrettyä sänkyynsä. Nukkui neljä tuntia ja puoli yhdeksältä nukahti taas syönnin jälkeen.

Yöllä nukkuu 3-4 tuntia, herää joskus 2-3 aikaan ja seuraavan kerran nukahtaaki vasta aamulla kuuden aikoihin :( Vielä on unirytmi ihan sekaisin tyttösellä. Haluais kovasti seurustella yölläkin.

Meillä nukutaan ja valvotaan vaihtelevasti. Aamulla yleensä herätään siinä kuuden kieppeillä ja sitten mennään takas nukkuu ja nukutaan johkin ysiin ja sitten sen jälkeen nukutaan yleensä tonne yhteen kahteen ja sitten kun tuo seuraavaksi herää niin yleensä valvoo jokusen tunnin ja simahtaa siinä kaheksan yheksän aikaa ja herä joko puolilta öin tai kolmen maissa yöllä. On poika välillä kun herää niin ennen syöntiä hereillä puolisen tuntia ehkä mutta sitten syönnin jälkeen nukahtaa kun röyhtäyttää yleensä nukahtaa vaipanvaihdonkin jälkeen. Nukkuu tosi paljon mun mielestä. Tossa meni muutama päivä ihan silleenki ettei poika juuri ollu hereillä, ei ollu siis mitää selkeetä hereillä olo jaksoa. En sitten tiiä et väsyttikö flunssa sitä vai vaikuttiko mun antibiootit siihen väsyttävästi vai nukuttiko muuten vaan. Tänään en kyllä meinannu saada jätkää nukkuu oli heril 15.30-19 ja oli tosi kiukkunen tapaus tais olla väsyny mut ei jostain syystä saanu nukuttuu. Meil poika nukkus päikkäritki mielellää sylis ja niin tänäänki sitten ku siirsin omaa sänkyy ni heräs eikä sen jälkee nukkun kunnol ennen ku ny illal ku käytin koiran lenkil ja poika oli vaunuis.

Sme: mulla cuplaton on ehkä vähän paksunpaa kuin jekovit. Olerko muistanu aina ravistaa? Vettä mä käytän jano juomana ja tyttö ottaakin sitä mielellään. Ei se sitä paljoa juo mutta siinä noin syöttöjen puolessa välissä ottaa. Olen vielä antanut ain akeitettyä vettä. Ei vesi ole pahasta.

Täälläkin hereilläoloaika on vielä aika lyhyttä vaikkaon jo yli 2 kk. Yleisesti jaksaa noin 1.5 tuntia hyvin herättyään. Iltaisin 2 ja joskus melkein kolme. Mut siinä välissä on jo kitisty moneen kertaan.

Onnea Emilialle hyvin nukutusta yöstä[:D]. Kyllä sen eron huomaa heti aamulla jos on saanut vähän enemmän nukkua.

Siina on alkanut nii ihanasti monipuolistamaan jokelteluaan. Sieltä tulee aika montaa erilaista jo[:D]. Kiljahduksia, matkii naurua gegege. guuuu tulee pitkänä huutona tai sitten silleen pienesti ja nätisti ja eaaa. Hassuja tulee kirjoitettuna[:D] mut hassuja ne on kuunnellakkin. Ja kovin tarkaan katsoo suoraan silmiin ja hymyilee samalla kun juttelee. Hehehehe on kuitenkin vielä se yleisin[:)].

Ootteko muuten maistanut itse jekovittiä [:D] Se on hirveetä [X(], en tajua miten vauvat suostuu sitä ottaan.

Meillä aloiteltiin pari päivää sitten maisteleen maissivelliä ja hyvin uppoo. Maha neidillä tuntuu menevän siitä välillä sekaisin, mutta tekee ehkä vain hyvää hälle, kum ei se liikoja itsekseen vieläkään toimi.

En oo itse maistanu, mut mies maisto ku oli laittamassa tytölle ja tipautti ensimmäisen tipan omalle kädelleen. Tytön ilmeet on kyllä katsomisen arvoiset aina ku laittaa tipan suuhun [:D] Vaikka ei saisi pienen kustannuksella nauraa... Paljon pitää kiusata pientä, silmään tippa ku rähmii, nenään keittosuolatippoja ja suuhun vielä noita d-tippoja.

Eilen annettiin pieni nokare luumusosetta pojalle...Kyllä oli ilmeessä pitelemistä...Tais kuitenkin olla hyvää kun kieli putsautui hyvin nopeasti puhtaaksi, eikä yhtään tullut ulos suusta...[:D] Ainakaan vielä ei oo näkynyt vaikutusta, mutta annettiinkin vain vajaa puol teeluskaa...Tänään sitten lisää ja katsotaan josko maha alkaisi toimimaan...

nukkumisesta...Kyllä meillä vielä nukutaan suurin osa vuorokaudesta...Muutaman tunnin on vissiin kaikkiaan hereillä...Topakasti tuijottelee ympärilleen uteliaana ja jutustelee samalla...

Kylpemisestä ei aina alussa oikein välitä...Käden tiukasti nyrkissä rystyset valkoisena...Mutta hetken päästä alkaa kädet avautua ja viuhtoa vedessä ja hihkuminen alkaa...Jalat alkaa myös liikkumaan...

Sme Meillä oli parhaimmillaan lupa antaa jopa 30ml luumumehua päivässä joten jos ei auta niin rohkeesti vaan lisäät määrää.

Nemiah juuh...Aloitellaan vaan varovasti niin ei tarvi kuunnella hyvin kärttyistä miestä...siis poikaa...Mun mies on vissiin kaikkein eniten innoissaan antamassa tota sosetta yms...Kovasti oottelee et saisi muutakin antaa kun "on niin kiva nähdä toisen naamanilmeet uusista mauista"...[;)]

Nyt välillä poika kiljaisee unissaan sydäntäsärkevästi ja sit kun äiti juoksee sydän kurkussa (yleensä kesken vessareissun) katsomaan niin toinen nukkuu tyytyväisenä...[8D] Aarghh!![:D]

Ainiin...Voitin baby björnin balance organic sitterin...Tulee vissiin postitse täl viikolla...[:D] Kannattaa osallistua arvontoihin/kilpailuihin netissä...[8D]

Mä olen vähän kateellinen teille, joilla lapset nukkuvat noin paljon. Meillä mennään siis nukkumaan 21-22, mutta heräillään n. 2-3 tunnin välein syömään tai röyhtäisemään. Aamulla noustaan 8-9 ja sitten päivän aikana vedetään yhdet pidemmät päiväunet ja parit pienet torkut... mutta onneksi hereillä ollaan YLEENSÄ hyvällä tuulella. Jos ollaan vaunuilla liikenteesä pidempään, niin sitten unetkin on kyllä pidempiä.

Ai siis ihan näin pienelle voi antaa luumusosetta? Eli missä tilanteessa, jos ei kakka tule vai?

No niin tällä tulee: nimittäin nyt tuli vaippojen sivusta munkin housuillekin - Jee!

Elä välitä Illi: et ole yksin [:D] Meillä nukahdetaan illalla ysin maissa ja herätään kolmisen tunnin kuluttua. Sit JOS hyvä tuuri käy, tulee toinen kolmen tunnin pätkä. Loppuyö menee tunnin välein. Päivällä nukutaan tosi nihkeästi, max tunnin unia. Yleensä ei sitäkään. Vaunuissa nukutaan joo, JOS ne liikkuvat. 99%sti herää kotipihassa kun haemme sisältä itkuhälytintä.. [:D] Mut onneksi nukkuu yöllä. JOs pitää valita, niin otan sen. Tää rintareppu on loistava: nyt nukkuu siinä. Saan välillä jotain tehtyä, kuten esim syötyä [;)]

Hei Illi, mä syötin viime yönä yhden ja neljän välillä poikaa 5 kertaa[:D] okei, ei kyllä silloin naurattanut. Muutenkin ähisi ja huitoi koko yön. meilläkin nukutaan päivällä yleensä yhdet noin 3 tunnin päiväunet ja sitten muutamat pikkupätkät. Illalla mennään yleensä noin 10 aikaan nukkumaan ja poika herää yleensä 3 tunnin päästä ja sitten heräileekin parin tunnin välein syömään kunnes noustaan yhdeksän paikkeilla ylös. Joten aika paljon poika on jo hereillä.

Eilen oli ihana poika kun oli isänsä sylissä sohvalla ja istuin viereen katsomaan frendejä. Poika tapitti mua koko ajan ja aina kun katsoin takaisin niin väläytteli ihania hymyjä ja jos satuin vilkaisemaankin telkkaria niin alkoi itkeä[:D] pikkaisen huomionhakuinen mammanpoika meillä[;)]

Noista ruokien aloituksesta: Kyllähän sitä voi antaa vauvalle melkein vaikka mitä. Suosituksiahan nuo kaikki ovat. Luettiin mun äitin kans just mun velin neuvolakirjaa s -71. Nii siellä luki ekalla käynnillä RAASTEITA!!! Mä ihan silmät pyöreinä äitiltä kysyin ihanko totta. Joo'o kyllä niitä raasteita ennemminki kuulemma meni. Siis porkkanaa ym. mut sit ku piti puristaa tuoreista appelssiineista pojalle mehua nii johan se kuulemma huusi ku kävi vatsalle. äiti naureskeli et ei siihen maailman aikaan ollu mitää äidin maidon korvikkeita ja kun töihin mentiin joo kuukausi vauvan syntymästä niin eihän sitä voinu pelkällä rintamaidollakaan pitää. Koko ajanhan se suositus siitä miten pitkään pelkällä rintamaidolla vauvaa kasvatetaan on pidentynyt. Mut mä olen sitä mieltä et tarpeen mukaan. Mä ainakin pojalle aloitin aikoinaan reilun kolmen kuukauden iässä maissivelliä antamaan iltaisin. Poika oli sen verrna paksu ja topakka et rintamaito ei todellakaan meninannu sille riittää. Se ei pysyny tyytyväisenä. Et ei ne ole tarkkoja säädöksiä ja jokaiselle lapselle annetaan niiden oman tarpeen mukaan. Aloitus tietysti tehään aina hitaasti ja yksi ruoka-aine kerrallaan.

Joo aika jännä miten ohjeet vauvan hoidosta ovat muuttuneet! Isomummo 87v kertoi, että joskus silloin vuonna nakki ja pottu vauvat käärittiin tiukkaan kapaloon puolivuotiaaksi asti ja hänen naapurin rouva keitti lapselle perunat heti laitokselta tultuaan [:D] Hurrrjaa.

Juuri kun ehdin hehkuttaa, että mahavaivat loppuivat relatippojen ansiosta, poika itki kahteen asti yöllä. Nyt on kädet kipeänä kun hyppyytin vauvaa tuntitolkulla, oli ainoa keino saada poika rauhoittumaan. En tiennyt olisinko itkenyt vai nauranut, kun pojan isä toi maitoa vaikka olin sitä mieltä, ettei vauvalla voi olla nälkä kun tuntia aiemmin söi eikä koko pullo edes silloin uponnut. Nälkähän sillä pojalla jo oli ja nukahti isänsä syliin. Jestas että osaa ihminen olla tyhmä! Miksi en älynnyt tuputtaa sitä maitoa uudestaan.. Ja toinen vaan virnuilee nukkuva vauva sylissään että "mitäs minä sanoin". Voi elämän kevät.. Miksei vauvojen mukana voi tulla käyttöopasta?!? [:D] Oli niitä mahavaivojakin kun siihen malliin itkeskeli ja piereskeli..

Tämä nyt on tyhmääkin tyhmempi kysymys, mutta paljonko vauvat normaalisti aivastelee? Meidän ipana pärski eilen vissiin aika paljon kun aloin jo kiinnittää huomiota siihen. Isukilla on kyllä melkoinen räkätauti, toivottavasti ei ole vauvakin tulossa kipeäksi.. Ainakaan vielä poitsu ei vaikuta erityisen räkäiseltä.

Meillä poika on aivastellu alusta asti päivittäin aika useesti (arviolta 5-10 kertaa päivässä). Ja aivastelu sen kuin lisäänty kun tuli nuha. Nyt mies sai saman taudin, ainaki kurkku sillä oli tänään tosi kipee ja nokkaansa niist[&:]i. Itellä ollu kurkku karheena iltaisin nyt jo parin viikon ajan, vielä ei onneks oo muita oireita ollu.

Meillä oli mahtava yö!!![:D]
Kokeilin puol 11 aikaan mennä pimeään makkariin hyppyyttämään tyttöä peiton sisällä. Kun nukahti siirsin sänkyyni ja kun hiukan meinasi herätä niin samantien tissi suuhun. Koska oli ihan pimeää hän nukahti melkein samantien tissille ja nukkuikin kolmeen asti [8|][:D]   Ilman sitä 11-02 kestävää itkua ja sylittelyä! Ja sitten kolmelta syötiin ja nukuttiin kuuteen.. sitten syötiin ja nukuttiin kahdeksaan ja syötiin vähän ja torkkuiltiin puol kymmeneen [:)]   Tällei kun alkais nyt menee niin olis ihan mahtavaa!!!  Helpompaa miehenkin kannalta kun ei valvota sinne kahteen saakka! Mielummin herään sitten aikaisin ja meen aikaisin nukkumaan [:)]  MUTTA nyt kun täällä hehkuttelen niin katotaa vaan niin ens yö menee sit taas ihan erilailla...

Meillä taasen oli ihan perkeleestä yö [:@]

Neiti aloitti oudon, ihan jumalattoman huudon jo kolmelta päivällä. Huusi kuin tapettu olisi, eikä rauhoittunut millään. Välillä hyvä kun happee sai, huulet sinisenä- jee.
Illalla käytettiin jo hätäpäissään lääkärissäkin, mutta turha keikka, ei mitään löytynyt.

Yön huusi sitten tunnin välein, ei nälkää vaan jotain mitä ei tiedetä. hieman väsyttäis nyt itseäni [8|]

Dessa ja Emilia: Vauvat aivastelevat aina. Se on niille ainoa tapa selvittää nenää kun eivät osaa niistää. Eli todennäköisesti jonkinlaisia kökköjä siellä on jos paljon aivastelee. Mutta ei välttämättä tarkoita flunssaa. Kyllä sen sitten huomaa jos nenä on kunnolla tukossa. Nimittäin syömisestäkään ei meinaa tulla mitään, koska aika vaikeaa imeä jos ei voi nenän kautta hengittää.

Jaksuja Nemiah. Onneksi tyttö lääkärin mukaan ainakin terve.

Josefiina ja Haniliini: Kyllä eron huomaa kuin on saanut nukkua. Edelliset yöt menneet meillä 3 + 2 + 2.5 tuntia ja viime yö 3+3+1.5 tuntia. Toi 3+3 antaa itelle paljon paremman unen. Paljon väsyneenpi on jos heräät kahden tunnin välein. Sitä ei aikuinen yksin kertaisesti ehdi niin lyhyessä ajassa siihen syvän unen vaiheeseen minkä tarvitsee kunnolla levätäkseen. Kolmessa tunnissa näemmä ehtii.

Hips hei Heinamammoista huutelen! Aloitin tuonne Vauvan kanssa -osioon uuden ketjun Kesävauvoille 2010. Mukaan on kutsuttu touko-elokuun lasten vanhemmat. Käykäähän sinnekin kirjoittelemassa miten pienten mussukoidenne kanssa arki sujuu :) LA:t eivät ole sama kuin syntymä-ajat, joten osalla teistä on varmaan ipana syntynyt heinäkuussa. Heinäkuisissakin taitaa olla elokussa lapsensa maailmaan pyöräyttäneitä . Pikkuiset ovat siis ainakin osalla melkein saman ikäisiä, joten olisi tosi kiva kuulla teidänkin kuulumisia samassa ketjussa!

t: Yppy, 29.7 oman pikkupimunsa saanut

Kiitti tiedosta Dessa ja Eemi! Kunnossahan tuo poika näyttää olevan, sitä vaan aina uuden jutun huomatessaan miettii onko se normaalia [:D] Mut ehdottomasti enemmän pärskii kuin ennen.

Oi että, huomenna olisi mahdollisuus saada äitini lapsenvahdiksi päivällä että päästäisiin isukin kanssa jonnekin kahdestaan. Pää on vaan ihan tyhjä ideoista! Elokuviakin menee vasta illalla eikä täällä tyhmässä pikkukaupungissa ole mitään tekemistä. Baareja kyllä löytyy useita, mutta ryyppääminen ei kiinnosta ja tosiaan vain päivällä olisi mahdollisuus käydä jossain. Heitelkää jotain vinkkejä ettei tarvitse vain pitsalla käydä [:D] Ekoilla treffeillä käytiin just elokuvissa, ajelemassa, pitsallla ja rannassa pussailemassa [;)]

Näin viime yönä unta, että meillä oli kaksi Onnia. Siis ihan identtiset kaksoset joista toinen osasi kävellä 2kk iässä. Molempien nimi oli onni enkä tunnistanut kumpi oli kumpi kuin vain kävelyttämällä. Loppupäästä unta minulla oli syli täynnä vauvoja ja kissanpentuja [:D] jännää miten tämä alitajunta toimii.. Juuri illalla olin miettinyt mitä Scarlettille ja kaksosille kuuluu.

Yppy, kiva idea! En vaan usko, että ainakaan itse jaksan muihin ketjuihin paljoa kirjoitella kun muita palstoja en edes lue. Näistä elokuisista mammoista on tullut jotenkin hurjan tärkeitä, ollaanhan tässä samaa matkaa kuljettu plussista lähtien [:)] Muutenkin ihana foorumi tämä vau.fi verrattuna muihin keskustelupalstoihin. Esim. suomi24, vauva.fi ja kaksplus tuntuvat olevan vaan kettuilupalstoja, varmasti saa tuntemattomilta paskaa niskaan jos jotain kysyy.

Meillä ei vielä ole ollut poika hoidossa kertaakaan, mutta ensi viikolla siskoni lupasi tulla hoitamaan, niin aiotaan mennä miehen kanssa syömään ja ollaan harjoituksen vuoksia muutama tunti poissa. En kyllä ole vielä osannut yhtään kaivata sitä "omaa aikaa", mutta ehkä sitä olis hyvä nyt vaan olla välillä.

Yöstä vielä sen verran, että meillä oli aikas kurja yö, kun heräiltiin varmaan 1-2 tunnin välein [&o]. Toisaalta on taas tosi iloinen, kun vauveli on nyt oppinut nukahtamaan yksin. Laitetaan se sänkyyn, vaikka olis silmät ihan auki, mutta on saanut hirveän määrän korviketta ja tissiä, joten nälkä ei voi olla. Siellä se saattaa touhuta yli puolikin tuntia, mutta lopulta nukahtaa. Joskus kuuluu jotain itkua, ja heti kun menee vähän hyssyttelemään, niin kaikki on taas ok [:)]

Eemi: kerroit alkaneesi antaa maissivelliä pojalle, kun se oli 3 kk. Mä ajattelin, että varmaan meilläkin se olis hyvä, kun tuo on niin iso ja vaatii niin paljon ruokaa, mutta miksi juuri maissivelliä? Ja voinkohan alkaa antaa sitä jo aikaisemmin?

Takaisin