Vauvat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Emery13
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Riitun linkki ei toiminut, herjaa ettei sivua voi näyttää. Tässä toimiva linkki http://verkkokauppa.babystyle.fi/products?data%5BProduct%5D%5Bfreetext%5D=manduca&data%5BProduct%5D%5Bpid%5D=#

On muuten järkyn hintasia noi reput. Sopiikin tosiaan Miun kuvaukseen liinojen rols roisesta[:D]. Mä olisin kans kuulunu noihin tietämättömiin. Ei olis ollu hajuakaan mikä on manduca jos ei oltas kerrottu.

Mulla se liinahomma ei ole oikein ottanut tuulta alleen. Ku tytöllä aikas herkkä imu tarve ja ku sen laittaa liinaan kasvot vasten mua niin sehän vaan alkaa hamuamaan ja hermostuu. Edes tutti ei tahdo auttaa. Sit menee jos nukahtaa siihen. Ja sit ku sen liinan laittaa niin kirellee et selkä ei pääse pyöristymään ja vauva valumaan yläkropastaan klinkkuunn nii sit se ähisee siinä ihan niinku sillä olis liian tiukka paikka.

Meidän 2kk neuvola, joka piti ollan ens ma siirtyi seuraavalle viikolle. Hö mä olisin halunnu tietää kui pirusti tytsy kerää painoa edelleen vaikka syömisvälit on pidentyneet selvästi. Vain aamuyöt mennään lähes varmasti 1,5 tuntia tai 2,5 tuntia. Hyvin harvoin pääsee kolmeen tuntiin silloin. Päivisin yleensä 3 tuntia ku itse omalla työllä ja vaivalla pidän sen pidemmän välin tai välillä se menee vahingossa itsestään. Päivisin myös nukkuu pidemmät päikkärit et usein yksi syöttöväli on 4-5 tuntia. Samoin kuin se eka yön nukkumispätkä. Ku ajattelee et eka kuukausi meni tasan tarkkaan yöllä tai päivällä siis ihan aina 2 tunnin välein. Nyt riittää oma maitokin useampana päivänä pelkästään.

Yritettiin sitä ilta/yötutin luopumista, mutta vaikka "tungettiin" toinen täyteen maitoa eli kun normiannos on siinä 80-160 välillä, niin hieman tuputtumalla annettiin maitoa vajaa 200 ml...Siitä huolimatta joka ilta oli se 2 h huutomaratoni ennenkuin raukka nukahti väsyneenä huutamiseen...Siinä sitten ravattiin 2 h sängyn luona lohduttamassa toista ja sit alas...Nukahti hetkeksi aikaa ja sit taas huuto alkaa...Max nukkuin kerrallaan 10 minsaa...Ennenkuin nukahti sitten kokonaan...Tätä kesti siis 2 viikkoa, nyt sitten toissapäivänä luovutettiin...Äiti ja isi ei halua enää huudattaa toista enempää tahallaan...Nyt tutin kaa nukahtaa tosi nätisti...Pari-3 kertaa joutuu tutin nostamaan takaisin suuhun...Miinuspuoli on että päivittäiset maitoannokset on pienentyneet reilusti...Ennen vajaa 800 ml, välillä vähän yli...Nyt enää 500 ml-700 ml...Eilen esmex 500 ml...Vissiin tuttia lussuttamalla ei kait sit enää jaksa imeä...Nyt on kyllä nenä pienellä tukkeessa ja muutenkin vähän flunssainen/käheä...Sekin saattaa vaikuttaa...60 ml maitoa menee aina kerralla tosi nopeesti alas ja sit loput meneekin toooosi hitaasti, poitsu työntää pulloa kielellään pois suusta ja valuttaa toisesta suupielestä maidot pois...Vaikka ed. sapuskasta ois jo 5 h...[:-]

Hereillä ollessaan tutkailee kyllä ympäröivää maailmaa mielenkiinnolla ja hymyilee kovasti äitille...Peukalo on pari kertaa vahingossa eksynyt suuhun ja kun on kuulunut armoton lutsutus, oon mennyt katsomaan niin peukaloahan toinen lutsuttaa tyytyväisenä...[8D]

Olen Miu kanssas aivan samaa mieltä ja samoilla linjoilla. Meilläkin nukutaan kun nukuttaa, syödään kun on nälkää, nukahdetaan tissille ja aina syliin , ihän pikku vauvan kanssa ei voikaan muuta kun elää hänen ehdoilla, eiköhän pikkuinen vielä ehtii olla opiskelijana elämänsä aikana, nyt on ihanaa vauva-aika. Meijän neiti nukkuu kyllä laatikossaan öisin, mutta tämä vain sen takia että kerran kun nukuimme yhdessä hänen päälleen menikin paksu peitto ja mie nukuin ja kun heräsin raukka oli ihan punainen ja hikinen [&o] ja mie vain nukuin... nyt pelottaa enkä saa unta jos neiti on vieressä, mutta hän hyvin viihtyy laatikossakin sen aika ku nukutaan. [:D]

Sme älä tosiaan ressa tosta tutin käytöstä, ei se tosiaankaan ruokahalua vähennä :)

Joo ei ainakaan meillä vähennä ruokahalua tutti[:D] mietityttää, miten tuo poika voi jaksaa syödä noin paljon! Määriä nyt en tiedä, mutta koko ajan se on tissillä. Oon jo miettinyt, että ehkä se ei erota vatsakipua ja nälkää toisistaan ja haluaa syödä aina kun mahaan koskee.

Meillä on päiväunien määrä pudonnut nyt viikon sisällä aika radikaalisti. Eilen oli 7 tuntia putkeen hereillä ihan tyytyväisenä! 5 minuutiksi vaan välillä kerran syliin nukahti. Luulin jo, että olis kompensoinut yöunien mittaan lisää, mutta ei. Vajaa 3 tuntia tuli taas vaan ekalla pätkällä ja siitä normiheräilyt alle 2 tunnin välein.

Kotia päästy. Eilen iltasella ottivat vielä kerran bilirubiiniarvot vauvasta. Oli onneksi alkanu laskemaan alas päin. Lähdimme puoli yhdeksän aikaan iltasella ajamaan kuusamoon päin. Syötin ensin korviketta vauvalle ja vaihdoin vaipan. Nukkui tyytyväisenä koko matkan ja kotonaki piti vähän herätellä kun aloin syöttämään. Kolme tuntia saimme ihan hyvin nukuttua. Sitte seuraavan syöttökerran jälkeen valvoimmekin kuuteen asti kun oli kovasti kakkaa tulossa ja oli aika levoton. Käärin sen huopaan ja saimme taas hetken nukuttua.

Imetykseen käytän vieläkin rintakumia. Mitenhän saisin tytön syömään ilman sitä? Aina pitää olla myös lääkeruiskussa pikkuisen maitoa että malttaa pitää rintakumin suussaan. Maitoa tuntuu tulevan todella paljon tällä hetkellä. Käsikäyttöisellä rintapumpulla vaan en osaa pumppailla. Maidot valuu ohi. Kaikista helpoin asento imetykseen on kyljellään maaten. Tai kainalosta. Silloin tuntuu et on virkku ja syö hyvin. Jos pidän sylissä nii nukkuu vain ja ei malta imeä.

Meinasi vähän alkaa ahdistamaan sairaalassa kun en saanut viiteen päivään nukuttua kuin muutaman hassun tunnin. Jos ei oma lapsi huuda nii kaikki muut äänet kuuluu liian hyvin sinne huoneeseen. Eilen olin todella väsynyt ja itkuinen itsekkin. Toivottavasti seuraavalla kerralla osaan pyytää paremmin apua. Imetys ei ottanut onnistuakseen sairaalassa juuri ollenkaan. Vasta kahtena viimeisenä päivänä oli tapahtunut jotain edistystä.

Muutama hoitaja oli ihan mukavia, suurin osa todella inhottavia.. Mut juu. Tulipahan käytyä. Suloinen tyttö tuli kyllä. Voisin laittaa muutaman kuvan hänestä vauva galleriaan.

Grenie, toi sun imetystarina / alkutakkuilu on ihan samanlaista ku meillä oli. 2 vko imetin kumien kanssa. Yks päivä poika vaan osas imee oikein. Ja aikasesta tutin ja tuttipullon käytöstä huolimatta imu ei ole häiriintynyt. Eli meillä ainaki kaikesta alun huonosta imemisestä tms huolimatta kaikki on menny lopulta tosi hyvin.

Saanko Grenie udella miksi käytät rintakumeja? Ittellä on kanssa tosin enää eivät käytössä muuten kuin sillon kun nännit on järkyttävän kipeet. Alunperin niitä piti käyttää ku oli matalat nännit eikä poika meinannu saada kiinni niistä kunnolla. Mutta jo ensimmäisen viikon aikana pääsin niistä eroon. Maidon noustessa rinnat kovettu enkä saanu niitä kuntoon ku pumppaamalla ja hieromalla ja tuosta pumppauksesta ne nännit sen verran venähti että poika saa kiinni.

Paukke: sairaalassa ne sen antoivat käyttöön kun näyttää ettei tyttö saa kunnolla otetta rinnasta ja nyt ei suostu syömään ilman sitä. ensimmäisen ruokansa sai ekana yönä pullosta..

Meillä poika on huomenna 6vko. Viimeisen viikon aikana sille on alkanu kehittymään oma tahto ja sen mukaan  kova komento. Tähän asti siis poika ei oo oikeestaan itkeskelly muuta kuin mahaansa, mutta nyt osaa kiljua nälkää, yli tullutta vaippaa, heräämistä tms. oikein kunnolla[:D]. Tässä onkin oikein taas opettelemista et mitä mikäkin ääni oikeesti tarkoittaa, vai tarkoittaako mitään.

Ekan kerran viime yönä mulle tuli sellanen olo, että yölliset itkut ja kitinät ei mua enää häiritse, sillä kaikella täytyy olla oma tarkoituksensa. Se, että täytyykö niihin aina reagoida, on sit eri asia... Eilen illalla tajusin et en enää jännitä nukkumaan menemistä ja tulevaa yötä (yöt on ahistanu mua ennakkoon aina aivan hirveesti) etukäteen. Senhän takia mä oon nyt kotona hoitamassa vauvaa et nukun sit päivällä menetetyt yöunet (jos siis mahdollista!!). Oon siis oppinu et nyt mun pitää elää vauvalle ja unohtaa omat tarpeet hetkeks. Näin kauan meni ymmärtää ja etenkin hyväksyä tuo tosiasia[:D][:D][:)].

Haniliini toivottavasti pikkuinen selviää lievällä taudilla ja paranee nopeasti! Mun miehellä on nyt flunssa ja toivoisin ettei tartu. Ei ole kuumetta miehellä, mutta dokka dukossa kalareissun jäljiltä. Tuntuu, että ainakin joka lapsella nyt nokka vuotaa. Ei taida pystyä välttelemään nuhanokkia kun niitä on joka puolella [8|]

Meillä neuvolantäti kommentoi että meidän neidillä ei ole varsinaista nuhaa, vaan kun nenään menee syödessä maitoa, alkaa limaa erittyä, jotta nenä puhdistuu. Tästä johtuen sitten tulee räkäpalloja nenään. Oon niitä sitten nenäimurin ja pinsettien kanssa metsästänyt [:D]  Siitäkös tyttö tykkää [&:]  Mutta eipähän tuhise ja rohise sitten niin pahasti..
Pitäisi patentoida pyöreäkärkiset räkäpallopinsetit vauvoja varten [;)]

AINIIN ja paranemisia pikkuisille nuhanenille [:)]  Toivottavasti menee flunssa nopsaa ohi.

Tänään ilmoittauduin vauvauintiin mukaan pojan kanssa...Ensi viikolla olis info...Meillä on nyt yli 5 kg paino, mut pitää oottaa siihen 3 kk ikään eli kuukausi vielä ootettavana...[;)]
Kausi maksu 15 € + 8 € käyntimaksu niiltä kerroilta kun käy mukana...Ei mitään halpaa, mutta haluan opettaa pojan veteen, ettei käy kuten mulla itsellä...Ekan kerran meni vapaaehtoisesti uimaan vasta ekalla luokalla ja uimaan opin kolmannellla...

Juu ei toi pinseteillä metsästys hereillä onnistukkaan, mutta nukkuessa, kun on jäänyt klöntti siihen näkysälle mutta nenäimuri ei jaksa sitä imeä niin otan pinseteillä..

Siina tänään tasan 2kk. Vasta ens mä lääkäri neuvola. Eilen punnistin sen omalla puntarilla tosin vaatteet päällä ja vaaka näytti 5.8kg[:D]. (3490g)

Se mikä mua mietityttää nyt on noi hormoni näpyt. Koko viime viikon nen niinku oli menemäs parenpaan suuntaan ja iho siistiytyi koko ajan. Nyt taas eilisestä niit näppyjä on enemmän ja on punasia? Miksköhän se jatkuu niinku uudestaan?

ja toinen juttu mikä vaivaa edelleen on toi kakka. Se on edelleen löysää ja haisevaa. mut kakkaa ehkä kerran päivässä tai kerran kahdessa päivässä. Piereskelee sitäkin enemmän[:D], tosin ne pierutkin haisee tosi pahalle. Vitsit ku se neuvola siirtyi eikä pääse kysymään. Cuplatonia koitin tuossa parina päivänä vähentää ja totesin et ei todella kannata. Pierut oli sen jälkeen tosi tiukassa ja huutokin tuli ihan selvästi vatsan väänteiden takia.

Meillä jo onneksi ensimmäinen nuha kärsittynä. neidillä niin ienet nenän reiät et ei mahdu pintsetit, topspuikot tai mitkään imut siitä sisälle. Mut iha ite on aivastellu ja toinen juttu millä olen saanu rään valumaan pois neneästä on vatsa makuu. Joko lattialla tai sit olen kanniskellut kavot alaspäin. Räkä on valunut isoina klöntteinä pois nenästä[:D].

Onko teillä kenelläkään "kummallisia" päiviä; sellasia, jotka ei mee YHTÄÄN edellisten tavoin? Meillä ei normisti nukuta päivisin juuri lainkaan ja tänään on nukuttu viis tuntia putkeen välillä hyvin vähän syöden ja vaippa vaihdettu kerran.. mä oon ihan hoomoilasena, että huolestunko jo.. aamu alkoikin heti huonosti: kitisten ja itkien.. mä jo murehdin vaikka ja mitä.. kakka on tullut normisti, ei ole lämmin.. silti. Joku mättää..

Mirde Tänään oo mitannu vauvalta lämpöä monta kertaa, mutta ei pitäis olla. Eilen söi koko päivän, meni edellisiltana nukkuun kahdelta ja heräsi yhdeksältä, ja nukku sit päivällä vähän väliä syöden. Yöllä sit nukku 4,5h pätkän ja sit 2-3h klo 11 asti. 12-15 oli hereillä ja taas pari yuntia unta. Sit 1,5h hereillä ja nukku puoli kymmeneen. Valvoi sentään puoli yhteen nyt. Eli nukkunut käytännössä koko vuorokauden! Ihan huolissaan. kun läheisillä ollut jos mitä tautia, mutta ihan tyyytyväinen ja virkeä oli kuitenkin hereillä. Vaippa ei tuntunut niin märältä yönkään jäljiltä kuin yleensä, tosin söikin harvemmin. Toivottavasti kaikki on kunnnossa [&o]

Ihan ihme päivä...

Kyllä meilläkin päivissä vaihtelee paljon vielä uni ja valve taso. Joinain päivinä nukutaan monta tuntia enemmän kuin toisina. Ei kai mitenkaan harvinaista.

Siina on ny 2kk ja 1pvä eikä pää nouse. Se vaan aina hamuaa ku laittaa mahalleen. Siis sen verran nostaa et voi hamuta mattoa alla mut ei sen enempää. No kaikkihan tietty kehittyvät eri tahtiin mut jotenkin mä jo odottaisin et se pää pysyis ylhäällä.

Takaisin