Vauvat 6kk ->

Moikkelis pitkästä aikaa:)
Nää muutti ja remontoi, siinä sitä aikaa kivasti vierähti. En tiedä oliko erityisen hyvä yhdistelmä  utelias tyttö ja levällään oleva kämppä ;D no mutta nyt alkaa olla koti suunnilleen kunnossa.
Viikonloppuna aloitettiin unikoulu ja hyvin meni kaksi yötä (äiti nukkui sohvalla) mutta sitten tuli tyttö kipeeksi niin se siitä sitten.... mutta mutta odotellaan, että tyttö paranee ja katsellaan sitten uudestaan.
Viikko sitten tuli ensimmäiset askeleetkin ja nyt viipottaa mennä parhaillaan jo 1,5metriä emoticon  johan on hymiöitäkin tullu lisää....
 
Ihan ensiks mainostusta, (ainaki siis tamperelaisille); Aamulehden aulassa ois ny esillä kuvia Liekkisestä emoticon

Me oltiin kans pääsiäinen viettääs pohjanmaalla miehen porukoitten luona, ihanaa kun meni helpommin mitä jännäsin. On jo sen kokonen vauva(?) et osaa ite sanoo millon Mamma meinaa syykyttää liikaa emoticon päästiin miehenki kans ekaa kertaa ulos sitten sen kun tulin raskaaks, oli aika jännää ;)

Mulle on tää kevät tullu ihan puun takaa, oon ihan ulalla mitä tolle pojalle pitäis pistää päälle, eilen oli niin kuuma et oli pakko lähtee ulos ilman haalaria! niin outoa!!! Piti käyä äkkii ostaan tuulitakkia ja kurahousua ja viel pitäs hankkii muuta kevätrompetta niskaan... On kyllä niin mahtavaa kun voi vaan käppäillä ulkona nauttimassa ilmasta herran nukkuessa vaunuissa ja sit kaikki keinuilut sun muut! Hirvittää vaan se kaiken pupeltaminen... kai se on vaan pakko hyväksyy et sitä hiekkaa sun muuta pitää maistellaemoticon

Tost nukkumisesta vielä, täällä alkanu kans vakavat pohdinnat Liekin siirtämisestä omaan huoneeseen, sais ees jotain rauhaa noihin öihin... ton ikäselle jo raaskii sitä unikouluakin yritellä...

Mut eipäs täs ny muuta ku ihania kevätpäiviä vaan kaikille!! emoticon
 
Pahoittelen, ettei meistä ole kuulunut valovuosiin, mutta nyt mun on pakko päästä johonkin purkautumaan kun ei tuo ukkokaan tunnu ymmärtävän mua! emoticon

Jeminalle on siis edelleen tosi vaikeeta toi syöminen.. Mikään ruoka ei mee alas ilman kauheeta tappelua ja mä alan olla aika väsynyt siihen.. Hyvinä päivinä ottaa ekan lusikallisen ruokaa ennen kun se tappelu alkaa. Jemina ei siis edes avaa suuta vaan kiukkuaa vaan ja pyörittää päätä ja huitoo käsillä niin että kaikki ruoka on jossei seinillä niin sen hiuksissa tms. Ainut joka sen kurkusta menee alas ilman mitään on maito, mut eihän ton ikänen likka enää maidolla elä! Nyt toi likka on vetäny tän touhun ihan huippuunsa nimittäin viimesen kahden vuorokauden aikana tuo tyttö ei ole syönyt mistään ruoasta yhtä-kahta lusikallista enempää ja ei muuten niitäkään jos ei olis pakottannu. Musta tuntuu että ihan kaikki on kokeiltu... Mä stressaan koko ajan sitä kun toi ei syö eikä tätä mun pahaa mieltä helpota yhtään se, että Jarkko sanoo etten mä vaan tarpeeks yritä! emoticon
Kertokaa ihmeessä jos tiedätte voiko ton ikäsen lapsen vaan antaa olla syömättä ja tarjota seuraavan kerran ruokaa vasta seuraavana ruoka-aikana? Mä en vaan enää jaksa tätä ainaista tappelua ruoan kanssa..
 
LauraElina ikävä kuulla et syöminen on noin hankalaa,varmaan olettekin kokeillut sormin,lusikka Jeminan kädessä,samaan aikaa..kun mainitsit kaikki keinot. eikö esim. mitkään hedelmäsoseitakaan suostu syömään,tai jos jtn velliä joisi mukista/pullosta?
itse varmaan antaisin syömättä olla jos ei silloin söisi ja kokeilisin tunnin parin päästä jtn hedelmäsosetta.

mutta ehkpä joku muu osaa auttaa paremmin.

mutta neidill onkin taas joku kiukkuvaihe.tuntuu ettei se mitää muuta teekuin kitisee ja kitisee...

iloista vappua kaikille.
 
LauraElina en tiiä oonko mikää hyvä neuvomaan, mutta uskoisin että Jeminan tapauksessa ois hyvä kun sillä heräis uus mielenkiinto ja nimenomaan sillä itellään. Ota siltä vaikka vaatteet pois ja anna läträtä ruoan kanssa rauhassa ilman että kummemmin siihen kommentoit, neuvot tai puutut. Keitä sille vaikka sitä spagettia/makaroonia, luulis siitä jotain loppujen lopuks suuhun menevän. Anna sen istua vaikka lattialla sitä syömässä. Syö sitä ite vaikka vieressä niin se voi vilkuilla vähän mallia jossei ite hiffaa :)
Ja ootteks te kokeillu pilliä? Sen kauravellin mukana tulee pilli ja sehän on loistava esim. välipala. Uus ja hauska tekniikka syödä/juoda.
Ehkä se ongelma voi olla just siinä, että yrität liikaa. En mäkää tykkää mitää tehä jos on PAKKO :) Neastakin huomaa, että jos kehotan sitä juomaan ja se ei kuitenkaan juo ja pistän sormeni siihen peliin nii se alkaa raivoo mulle.
Muuten se kyllä syö kun linnunpoikanen, aina suu auki. Vaikka ois just syöny ison satsin ja näkee että mä alan syömään, niin se tulee kerjään niin kauan kun saa jotain suuhunsa.

Meille tuli eilen potta! Ei sinne vielä oo mitään tullu, viereen kylläkin aina. Mutta jotain hyötyä siitä oli, kun Nea uskalsi nousta potalta ite seisomaan ilman tuesta pitäen, ja onhan siitä pakko pari askelta ottaa ettei pylly mee uudestaa potalle :D
 
Laura: Mä oon tehny niin että jos ruoka ei kelpaa,vaan kiukutellaan,nii sitten lähdetään pöydästä pois ja kokeillaan jonkun ajan päästä uudelleen,kyllä se nälkä sieltä tulee. ja oon huomannu että jos itsellä on pinna tiukalla tai sellanen olo,että nyt on pakko syödä,nii Jami ei tosiaankaan rupee syömään..ja sit hetken päästä kun ite rauhottuu ja että ei oo niin "pakkosyödä" tunnelma,nii ruoka uppoo ihan yllättäen..
välillä ihan silkka pelleily saa ruuan uppoomaan. emoticon
minkälaista ruokaa annat jempalle? purkki vai teetkö itse? Jamille rupes maistuun ruoka kun se huomas,että saa samaa ruokaa kun muukin perhe,ja välillä annan maistiaisia omalta lautaseltani jos sen oma ruoka ei tunnu maistuvan..voi,toivottavasti sille alkais ruoka maittaa!!

mitäpäs meille..hmm..normaalia arkee! pyöräilemässä käydään Jamin kanssa ja pihalla touhutaan kaikkee..ihana kun tulee KESÄ!! ei tarvii kun mennä vaan ovesta ulos,ei tarvii pukee juur mtn päälle :)

vappu menee kotosalla..grillaillen ja saunoen..aattona olis tarkotus paistaa munkit :P slurps! En kaipaa mitään muuta :)

Hyvää Vappua!! <3 t. Jami ja Henni
 
joos, meilläkin on viimeset pariviikkoa syöminen ollu aika niukkaa. Lusikka ei oo kelvannu suuhun... Oon yrittäny  syöttää jotain mikä ei ole lusikoitavaa. Kipeä nyt tyttö vielä ollu niin sekin on varmasti vaikuttanut. Mitä itse on saanut omin käsin syödä tai mitä omasta kädestäni olen syöttänyt on kelvannut. Ja maitoo vasta syönnin jälkeen. Esim. paahtoleipä, letut, köyhätritarit... ja nyt tein tytsylle suolattomia sämpylöitä niin voi niitä syöttää jos muu ei kelpaa. Tosin tänään näyttäis taas omaruokakin maistuvanemoticon (heh, miten söpö hymiö;)

Niin ja laita lauraelina se ukkos syöttämään sitä tyttööö! Meilläkin vuorotellen kokeillaan syöttää, jos toisen antamana ei kelpaa. Joskus tuolleenkin saa ruoan menemään:)

 
Jemina syö aamuisin puuron + jugurttia tai hedelmää mitä milloinkin. Vähintään toisen tai molemmat lämpimät ateriat ihan kotiruokaa. Välipalana menee hedelmäsosetta, jugurttia, hedelmiä, leipää tms. Iltapalana puuroa tai leipää ja just ennen nukkumaan menoa velli.
Itse kun saa syödä niin menee paremmin kuin syötettynä, mut määrät jää aika pieniksi.

On kokeiltu antaa lusikka myös omaan käteen ja vaikka sun mikä lelu. Hedelmäsoseet tai mitkään lusikoidut ruoat ei mene. Velli siis menee kun sen saa vaan tuttipullosta. Makaroonia oon antanut, mut kokonaisena ei oikeen taho niitä syödä. Laittaa kyllä aina uuden makaronin suuhun, mutta sylkee sen aina pois. Sekään ei auta, että itse syödään samaan aikaan. Kyllä se mielenkiinnolla katsoo, muttei vahingossakaan syö itse. Ei auta vaikka ollaan vaihdettu paikkaa. Ei syöny vaikka laitoin olohuoneeseen sitteriin ja sai samalla katsoa telkkaria!

Moneen kertaan oon yrittäny, että jos ei nyt maistu niin hetken päästä uudestaan. Jemina vaan tuntuis olevan kokonaan syömättä jos sais itse päättää. Jos aamupala syödään onnistuneesti yhdeksältä aamulla niin Jemina söis seuraavan kerran ehkä...neljän viiden aikaan iltapäivällä, jos silloinkaan. Sillä ei tunnu olevan koskaan nälkä. Ja "onnistunut" aamupala sisältää noin desin verran puuroa ja ehkä pari lohkoa omenaa tai vähän jugurttia.
Mä oon nimenomaan yrittäny olla pakottamatta Jeminaa syömään ettei siitä tulis pakonomaista ja vastenmielistä, mut sit kun se ei syö niin mua alkaa stressata se sen syömättömyys. Mun äiti tuntuu onneks tosi hyvin mua ymmärtävän ja se aina parhaansa mukaan yrittää auttaa silloin kun ollaan siellä tai se on täällä. Mun on aina pakko soittaa äitille epäonnistuneen syömisyrityksen jälkeen kun se osaa tsempata ja olla tukena. Anoppi sen sijaan kyllä jaksaa mäkättää mulle tosta huonosta syömisestä ja tuntuu laittavan sen kokonaan mun piikkiin. Oliko taas vähän ärsyttävää olla siellä yökylässä kun anoppi on koko ajan höpöttämässä, että anna ruokaa tolle lapselle. Sit aina lämmitin Jeminalle ruoan eikä se syöny ja taas meni koko annos suoraan vessanpöntöstä alas. Teki niin mieli vaan tiuskasta sille, että rouva on hyvä ja ottaa lusikan kauniiseen käteen ja yrittää ihan itse!

Jarkko kyllä osallistuu syöttämiseen iltaisin kun on tullut töistä kotiin ja se saa kuin saakin jonkun pienen satsin menemään Jeminan kurkusta alas, mutta siihen vaaditaan sellanenkin sirkus ympärille, että siinä varmaan monen naama kalpenis! Sit kun se sellasen kauheen sirkuksen avulla saa sen jonkun ruoan Jeminan syömään niin se voi taas olla ylpeä itsestään ja sanoa, että mä en yritä tarpeeksi. Oujee.. Että mun sitten pitäis toimittaa sirkuksen virkaa täällä kotona joka päivä viis kertaa päivässä, että saisin toisen syömään. Eikä sekään välttämättä takaa sitä syömistä. Kyllä turhauttaa..

Jospa jotain muitakin kuulumisia kuin tätä syömättömyys valitusta:
Muulla saralla menee oikeestaan ihan hyvin kaikinpuolin. En tiedä kuuluisko tää nyt tonne uudet taidot topicin alle, mutta annan nyt tulla tähän kaikki. On ihanaa kun toinen on alkanu halia ja antaa pusuja ja kauheeta vauhtia tulee joskus kontaten mua kohti ja huutaa "äittä äittä" ja pyytää syliin ja halii :') Kyllä unohtuu kaikki huolet ja murheet <3
Jeminaa siis konttaa ja nousee tukea vasten pystyyn ja kävelee tuettuna. Uusimpana juttuna on nyt tullut, että nousee lattialla ilman tukea ylös polvilleen. Lyhyita matkoja on yrittäny mennä kävellen ilman tukea, mut ei oo onnistunu vielä. Muita sanoja ei oikeestaan tuu kun toi 'äittä' ja 'tuti' ihan viimeisimpänä. Loppu höpötys on sitten perus mam mamammmamamaa tms. :D
Kovasti oon yrittäny Jeminalle selittää, että äitin masussa on vauva, muttei tuo vielä oikeen tunnu ymmärtävän. :) Kerran aamulla kun pötköteltiin vielä sängyssä ja näytin Jeminalle masua ja sanoin vauva niin Jemina laitto posken mun mahaa vasten ja vauva potkas just siihen niin Jemina nous ylös ja katto mua ihan silmät pyöreenä hämmästyksestä :D Mielenkiinnolla kyllä odotan miten suhtautuu pikkuveikkaan/siskoon kun se syntyy. Tiistaina toivottavasti saatais sekin tietää tuleeko Jeminalle pikkuveli vai sisko :)
Nyt Jemina on kovassa flunssassa, räkä valuu ja yskä on kova. Se muuten taitaakin olla aika oleellinen syy ainakin tohon totaalikieltäytymiseen ruoasta + Jeminalle on just puhjennu 7. ja 8. hammas, jotka varmasti osaltaan myös vaikuttaa.

Vappu täällä meilläkin menee ihan kotona grillaillen ja saunoen ja laiskana ostin vaan kotiuunin vadelmasydän munkkeja kun on vielä niin hyviä :D Sunnuntaina jos lähtis käymään vapputorilla ostamassa typylle ihan oman ensimmäisen vappupallon :) Riippunee ja roikkunee ilmasta ja siitä kuinka kipee toi Jemina silloin vielä on. Maanantaina sitten 10kk neuvola, jota odotan ehkä jopa vähän kauhunsekaisin tuntein :D
 
Meillä syödään nykyään kohtuullisen hyvin, mutta edelleen joskus kieltäytyy ihan täysin koko ateriasta. Yleensä sillon annan sitten vaan maitoa (imetän edelleen), tai jos oon ite siinä syömässä kanssa niin sitten jotain leipää tai hedelmää tai spagettia tai pastaa tai nuudeleita, mitä voi ite sormillaan syödä niin viihty pöydässä sen aikaa kun ite siinä syön. Yleensä sillä tavalla mahaan asti menee ainakin jotain. Hunajameloni on neidin lemppari, kun leikkaa sopivia kaistaleita ni hukkaan ei mee paljon yhtään. Mut joka tapauksessa tarjoon sit seuraavan kerran lusikoitavaa ruokaa vasta seuraavana ruoka-aikana, en oo jaksanu alkaa sit tuputtamaan, ku rupee itteään vaan ärsyttämään se hukkaan menevän ruoan määrä. Koirakin on alkanu nirsoilemaan, ku tarjontaa on niin paljon!

Meillä syödään aika vaihtelevia annoksia. 100 grammaa on aika perusannos, mut välillä menee 200 grammaa ja lisäks vielä 100 grammaa jälkkäriä. Kotona yleensä tarjoon vaan ton 100 grammaa (jos on kaupan ruokaa ni lämmitän vaan puolikkaan purkin) ja sit lämmitän lisää jos tuntuu maittavan hyvin. Ni ei mee hukkaan koko iso purkillinen jos ei maistukaan. Mut kylässä ja muutenki poissa kotoa lämmitän koko ison purkin, ja siellä yleensä syödäänki koko purkillinen ihan huomaamatta, ku on niin paljon uutta ihmeteltävää ympärillä.

Mutta siis LauraElinalle tsempit neidin kanssa. Tiedän tunteen ja turhautumisen, meillä oli pitkään kanssa sama vaihe päällä aiemmin tänä vuonna. Ja meillä ei ainakaan ollu kasvuun vaikuttanu, ihan nätisti meni käyrillään vaikka eli melkein pelkällä maidolla. Eikös periaatteessa 1-vuotiaaks saakka maito oo se pääasiallinen ravinnonlähde, oon ollu ymmärtävinäni. Joten huoli pois!:)

Meillä on nyt ns. unikouluiltu ja päästy eroon yöimetyksestä. Reilu viikko takana, ja hyvin on menny! Paras yö taitaa olla ti-ke yö ku neiti nukkui 11 tuntia kertaakaan inahtamattakaan ihan putkeen! Tietty itelläni oli just sillon maha niin kipeenä, et nukkuminen ei oikeen onnistunu. Mutta muutenkin on ollu tosi hyviä öitä. Luulen et aika oli just oikee näiden yöpalvelujen lopettamiselle, neiti oli selkeesti siihen jo ihan valmis. Toki varmasti tulee huonojakin öitä, mutta jos nyt pääasiassa mentäs näin niin tää mamma olis kyllä aikas tyytyväinen. Aamupuurokin on menny melkein joka aamu mukisematta, kun annan maitoa vasta sen jälkeen.

Meidän neiti tosiaan täytti eilen 11 kuukautta. Ensimmäiset kakat saatiin pottaan meilläkin eilen! Pissoja sinne on saatu jo pitkään. Yleensä istutan potalle aamusin ja syönnin päälle kun vaihdetaan vaippaa.

Meillä kävellään metri puoltoista jo ihan hienosti. Ja sitten lätsähdetään kontilleen ihan hallitusti. Tai otetaan tukea jostain. Mutta veikkaanpa, että 1 vee synttäreillä kävellään jo aikas hyvin. Tää on jotenkin niin ihanaa aikaa, kun koko ajan tulee uutta taitoa. Viime aikasin villitys meillä on huulten rämpyttäminen sormilla ja samalla äänen pitäminen, hassua! Ja musiikki kun alkaa niin meidän neiti pysähtyy taputtamaan. Aivan ihanaa:)

Mutta joo, on kyllä niiiin ihanaa kun on kevät ja juurikin tuo kun ei tarvii pukea niin paljon kun mennään ulos. Ja ihanaa kun voi mennä ulos muutenkin, kun sillon kun neiti nukkuu vaunuissa. Neiti tykkää kovasti istua rattaissa ja katella maisemia, ja pyöräily on meillä ihan ykkönen. Ja nurmikolla on kanssa kiva istua, vaikka kengistä meidän neiti ei oikein tykkää. Hankintalistalla on myös keinu tohon pihalle, nyt ollaan käyty vaan leikkipuistossa keinumassa.

Vappu menee kotikulmilla, huomenna on tarkotus grillailla meillä kaverieitten kanssa. Tänään ostin jo neidille vappupallon, kun olin kaverin luona kaupungissa neidin kanssa. Kumpa olis vaan hyvä ilma huomenna!
 
Ai niin ja teille, jotka pohditte sitä omaan huoneeseen siirtämistä, niin suosittelen:) Meillä neiti siirrettiin jo jouluna, mutta on nukkunut senkin jälkeen lähes aina puolet yöstä meidän välissä, paitsi nyt kun lopetin yösyötöt. Nyt on nukkunut omassa sängyssä omassa huoneessa yöt kokonaan, ja on se aika kivaa:) Ja ihana aamuisin kun kulee kun neiti alkaa siellä höpistä, ja kun mene katsomaan, niin siellä on omassa huoneessaan vasassa iloinen veijari:)
 
huomenta,enpäs tännekkää oo tainu sen koommin kirjoitella mitää kuulumisia.. mutta eipä meille oikeastaa ole mitää kehitystä sen erikoisemmin tapahtunut.ryömii,joskus saattaa jonkun korokkeen päälle nousta polviseisontaa.. sanoo aina ty-ty-ttö..




eilen sitten tosiaan käytiin serkun lapsen 1v synttäreillä, ja esikko terrorisoi tuttuun tapaan pöydän antimia.. huoh. neiti oli sen sijaan hyvinkin sosiaalinen ja jos pikkasenki koski muihin lapsiin tai edes katto niin jo oli muilla suru puserossa.. noh meiä lapsilla on vissii nii kuuma veri ettei ne pienestä katseesta,kosketuksesta hätkähdä.. :D hihi.. sitten porukoitten luona käytiin saunomassa ja grillaamassa.. oli kyl välillä ihan ihme säätä,kun paistoi aurinko ja kohta tulikin hetken ajan jtn rakeita/räntää.. mutta meni selvinpäin kummiskin.
nyt sitten ollaan miehen kans puhuttu jos ostettas oma talo.en tiiä kyl saadaanko edes lainaa. mut nyt olis meil kiikaris tosi ihana rivari neliö.. molemmat ollaan niin rakastuneita siihen asuntoon..
tosiaan neiti jatkaa heräilyä öisin, mamma silmät ristissä. esikko alottaa huomenna perhepäivähoitajalla. jee! :) pitäs pestä viel ulkovaatteet hälle. mutta tässäpä ne tärkeimmät taiskin olla. kesää kohti mennään. :)
 
Ihanan paljon tekstiä tullu :)

LauraElinalle tsemppiä toivottelen heti aluksi. Tiedän millasta vaikeasyömislapsen kanssa on. meilläki on kausiluonteista tuo syöminen. välillä menee tosi hienosti ja välillä ollaan kk pelkällä maidolla melkeen kun mitään ei mene alas. yleensä hampaat ja flunssa alottaa ton syömisongelman mut sit se vaan yhtäkkii aina jossain vaiheessa loppuu. mää kans yhtysin viirukhaniin  et tietyt kloajat päivässä, syö sitten ruokaa tai ei. muuten ainaki meijän ukko menee ihan sekasin, Siis sillonko syö huonosti luonnollisesti :) mut aina meillä täytyy olla rekvisiittaa mukana esim oma lautanen ja lusikka, muuten kieltäytyy totaalisesti. sekä täytyy antaa leipäpalaa tms jota syö itse ja minä huojalusikoin sit apetta suuhun. vaikeaa mut minkäs tekee. kyllä ne oppii vielä :) ja pitää vaan koittaa olla ressaamatta vaikka vaikeaa se on :( tsemppiä! jatkoa myöhemmin lissää, päikkäriaika yllätti.
 
Tervehdys sairastuvalta.. Tai no onneksi vaan minä sairastan, ihanaa vatsatautia, tarekmmin sanottuna ripulia!! On kyllä olo ollu niin kauhee ettei koskaan.. Ilmeisesti norovirus iski viime torstaina ja tänään on nyt eka päivä ku voi sanoa olevansa taas lähes normaalitilassa, millon lie voimat palaa taas lopullisesti :/ Vappua ei meillä tänä vuonna huomioitu millään tavalla, tylsää..
Olin la-su yön sairaalassa tiputuksessa, kalium arvo oli niin matala et henkilökunnan mukaan olisin krampannu pian kotona jos en olis menny sinne.. Hui!! Mietin jo et oisin ollu yksin pojan kanssa kotona saanu jonkun kohtauksen!! HIrveetä.. Tai sit ois voinu tulla sydänoireita ja halvaus.. Ei tosiaan auta rueta leikkimään terveydellä, varsinkaan kun on raskaana.. Nyt vaan toivon et pikkunen on vielä menossa mukana, se selviää perjantaina NTultrassa.

Mut muuten täällä menee ihan kivaasti. Poika kasvaa hyvin, ainakin luulen niin emoticon 24.5 meillä on 1v neuvola :) Ihan käsittämätöntä et vuosi on jo vierähtäny!!

Meillä myös poika on oppinu suukottamaan ja halimaan, se on kyllä ihan parasta emoticon
Muuten ei kyllä nyt oo oikein mitään uutta tullu, ainakaan en nyt just keksi.. Kävelyä harjoittelee kovasti ja seisoo ehkä hieman pidempiä aikoja ja useammin tuetta mut esim. uusia sanoja ei oo tullu.. Eilen sai ekaa kertaa kauheen itkukohtauksen selkeesti loukkaaantumiseta, hyvä ettei tukehtunu itkuunsa.. Mies laitto pöydälle mulle leivän ja poika nappas siitä kiinni (oltiin siis iltapuurolla) ja sai leivän päältä kinkun käteen ja samantien alko sit survoa suuhun.. No, mies otti sen sit pojalta pois kun aateltiin olevan hieman liian suolasta purtavaa vielä... Siitäkös toinen loukkaantu eikä millään meinannu itkusta tulla loppua..Oli pojalla sellanen ilme naamalla ettei vielä koskaan oo ollu. Eli ymmärrystä on tullu kyllä lisää :)

 Tsemppiä Lauralla Jeminan syöttöpuuhiin, oon kyllä samaa mieltä, et tyttö syö minkä syö ja varmasti tulee parempikin vaihe taas!!

Nii onhan meillä sen verran uutta tapahtunu et poika muutii viikko sitten omaan huoneeseen :) Ja kaikki on kyllä menny tosi hyvin. Ei oo heräilly öisin ollenkaan, niinku ei oikeestaan heräilly siinä meidän huoneessakaan.. Mut nyt minä toivon saavani aviollista huomioita hieman enemmän emoticon 
Me oltiin pääsiäisenä viikon verran mummolassa pohjosessa, joten asiaan varmaan autto se, et oli siellä oppinu nukkumaan vieraassa paikassa, ja sit kotiin tullessa taas nukkumapaikka vaihtu.. 
Nii, ja imetyskin loppu pääsiäisreissulla! Ollaan siirrytty kokonaan lehmänmaitotuotteisiin ja sit pikkuhiljaa imetyskerrat väheni ja sit lopulta se loppu... Olisin ollu varmaan siitä ite jotenkin surullisempi tms ellei olis uus vauva tuloillaan, ihan hyvä pitää hieman taukoa..

Poika on senkin kyllä ottanu niin reippaasti, ei oo kiukunnu yhtään.. Julius on kyllä ihan todella sopeutuvainen poika, ei sitä tällaiset suuretkaan mullistukset hetkauta, kunhan ne tekee rauhassa ja hänen ehdoillaan emoticon
 
Moikka!
Yleisön pyynnöstä tulin kirjoittelemaan tännekin puolelle. No ei vaan, oli kiva huomata mohomaha, että mua ja meidän kuulumisia täällä joku kaipailee.

Jos nyt sitten Onnista aloitetaan...niin poika on tänään 11kk vanha. Ihanan aurinkoinen ja niin älyttömän tyytyväinen lapsi on kyllä! Luojan kiitos poika ei vielä kävele (kun en itse enää taivu mihinkään, enkä jaksais kokoajan tämän mahan kanssa olla perässä...), nousee kyllä seisomaan tukea vasten ja hetken seisoo ilman tukea. Konttaamalla ja ryömimällä mennään vielä toistaiseksi eteenpäin ja kovaa! Hirvee meno on päällä joka päivä isompien poikien kanssa, on niin ihana huomata, kuinka tärkeitä nuo isotveljet Onnille oikeesti on! Ja se, että pojat jaksaa pikkuveljensä kanssa touhuta, sekään kun ei kai niin itsestäänselvää ole, kun talossa on kuitenkin 13-vuotias murkkuikäinen...

Lehmänmaitotuotteet on täälläkin käytössä, maidot, jugurtit ym. Ja kotiruokaa syödään 2 kertaa päivässä, lisäks siihen aamu- ja iltapuurot plus välipala. Purkkiruoka on yleensä mukana, jos ollaan jossakin menossa, mutta muuten pyritään syömään kaikki aina samaa ruokaa. Pojan maha on kestänyt hyvin kaikki ruuat ja maidonaloitukset ym.
 Nukkuminen on normaalisti hirmu rauhallista, Onni ei juurikaan yöllä heräile, mutta nyt on taas tosi rauhaton vaihe kun hampaita on tulossa 3 kerralla.

Pottahommia ollaan harjoiteltu. Mitään tuotoksia ei olla saatu aikaan, mutta vielä toistaiseksi on pääasia, että jaksaa edes siinä potalla istua. Aina aamupuuron ja ruokien jälkeen siinä on käyty istumassa ja hirmu kauan jaksaa potalla olla. Muut pojat on nimittäin aina lähteneet heti viipottamaan pois potalta, vaikka olis ollut mitä tahansa aktivitettia mukana, kirjaa, lelua tms.

Ainut juttu tällä hetkellä, joka vähän rassaa, siis mua itseäni, on se, ettei Onni nuku kuin yhdet päiväunet aiempien kaksien sijaan... Kaipaisin itse unta päivällä huonojen yöunieni takia, mutta eipä voi mitään... ehkä tilanne jossain vaiheessa muuttuu.

Ja sitten vielä tätä omaa napaa... Eli tänään on rv 36+2. Olo ollut lähinnä kamala ja välillä etenkin noi eskarilaisen viennit/haut on olleet melkein ylivoimaisia supistusten ym. vaivojen takia. Perjantaina käytiin synnytystapa-arviossa ja vastaan tuli niin karsee lekuri, että harkitaan reklamaatiota hänen käytöksestään. En ole eläessäni törmännyt noin aggressiiviseen lääkäriin, hän oli täysin epäempaattinen ja hyökkäävä, eikä kuunnellut mua tai antanut ollenkaan arvoa mun mielipiteille... Olen kyllä täysin tietoinen sektion riskeistä ja tiedän sen olevan iso leikkaus. Mutta mulle menee kuitenkin etusijalle nyt se, että en halua ottaa mitään ylimääräisiä riskejä esim. kohdunrepeämisten pelossa. Itkuks meni koko pe-päivä mulla, mies sai tosissaan lohdutella.
Lopputulos tuosta käynnistä nyt kuitenkin oli se, että saatiin leikkausaika keskiviikolle 25.5. Ja papereihin tuli sektion syyksi "synnytyspelko". No mutta, vielä siis reilu 3 viikkoa jäljellä ja sitten näkee päivänvalon tämän perheen viimeinen poika.

Sterilisaatiopapereita tää paska lekuri ei kirjoittanut, koska a) olivat ensin itse myöhässä vajaan tunnin ja b) mun takia aikataulut meni muutenkin uusiks... Soittelen kohtapuoliin neuvolaan ja pyydän ajan neukkulääkärille niin saan paperin sitten mukaani sinne leikkuriin. Mieshän on nyt ollut jonkin aikaa omassa jonossaan samaan operaatioon ja Peijaksessa on kuulemma 17 KUUKAUDEN jonot! HUH!!!

Tämmösiä kuulumisia tänne... Taas kerran on saanut huomata, miten nopeasti nää kuukaudet menee! Vastahan Onni syntyi ja pian saadaan jo viettää 1-vuotisjuhlia! Ja pojasta tulee ihan just isovelikin... aika huimaa...
Pitää nyt ryhdistäytyä ja käydä täällä kirjottelemassa useammin. Tuolla toukokuisissa en ole ollut yhtään, jotenkin se ei vaan tunnu omalta paikalta... Täällä sitä mieluummin pyörii, tutuissa ympyröissä!
 
nokkamukista: Meillä osataan itse juoda nokkamukista; on osattu jo aika kauan aikaa. Mutta sitten taas tuola joku puhui, että osaa pillistä imeä, niin meillä ei osattu sitä kun viimeksi kokeilin.Toki nyt en ole taas pariin kuukauteen kokeillutkaan.... Voishan se jo nyt onnistuakkin.  Ja oon huomannu, että Turo-Eemil tykkää enemmän juoda siitä nokkamukista kun tuttipullosta. Joten varmaan vois pian koittaa ottaa sitä pullo kokonaan poiskin. emoticon

lauseiden ymmärtämisestä: on muuten hienoa kyllä kuinka paljon nämä naperot jo tajuaakaan. Meilläkin nyt hetki sitten T-E oppi antamaan.  Ja sitten taas kun annan T-E:n käteen jotain niin yrittää sanoa kiitti. 
Ei sitä aina ite hoksaakkaan miten paljon  Turo-Eemilkin ymmärtää puhetta.

Meillä yö syötöt loppui itsestään jo jokunen aika sitten.  Oon varmaan ennemminkin sanonut saman asian.  MEillä kun Turo-Eemil syö niin paljon puuroa ennen kun nukkumaan menee, niin en yhtää ihmettelekkään ettei sitten yöllä heräile syömään.

Maitotuotteita meilläkin jo otettu käyttöön. Turo-Eemil syö meidan kanssa samaa ruokaa; mm perunamuusia, joka tehty maitoon, kastikkeita annan koska me ei edes paljon käytetä mausteita itsekkään. Jugurttia oon antanut ja ei mitään ole tullut... Juotavaksi en ole vielä antanut maitoa; mutta pikku hiljaa siihenkin siirrytään. Ja oon huomannu, että Turo-Eemil syö  paljon paremmin ite tehtyä ruokaa siis samaa kun mekin kun noita purkkia ruokia.... Mutta kyllä purkitkin uppoaaa.....

Henniv; miten on vauvakuumeen laita nyt emoticon  ? 

kattili: vähän perseestä, ettei pääse 10kk neuvolaaan !  Täälä onneksi kuuluu 10kk neuvola. Seuraava onkin sitten vuoden ikäisenä.  APUA !
MEillä ulkona Turo-Eemillä on kumpparit tai jotkut lenkkarimaiset kengät. Silloin pääsiäisenä kun oli niin kuuma suoraan sanottuna, niin oli vaan paksummat sukat kun oltiin terassilla mun porukoillani. . . 

viihteelle vaihtamisesta hitto mä odotan sitä !  Nyt kun tässä melkeen pari vuotta yhteen pötköön ollu raskaana niin kyllä tekis kutaa lähteä viihteelle ja polttaa yksi tupakki!emoticon  JA varsinkin kun nyt tulee kesä; mikä voisi olla ihanempaa ku kylmä siideri;  no ehkä mä vielä joskus  ! 

MEillä on nyt Turo-Eemilillä 5 hammasta. Ja viides tuli läpi ilamn keuhkoputkentulehdusta JEEE !  Ja ei ole vaikuttanut öihinkään onneksi tällä kertaa.  Vaikka oon kuullu, että poskihampaat ottaa lujaan. Mutta toki meillä  nuo kaikki muut 4 on ottanut niiin iesuksen lujaan ettei oo tosikaaan....

Eikä mohomaha! Nealla kova kipukynnys kun ei tunnu tukku hiuksia missään emoticon Kengät sopii hyvin mekon kanssa !  Hienot ovat.  Joko jännittää koko häät?  Musta tuntuu, että hirveän moni nyt naimisiin. Meilläkin tänä kesänä kahdet häät; ja neljään vuoteen ei ole ollut yksiäkään.  

Petupapu voi luoja kun aikasin "saat" nousta töihin. Mutta varmaan siihenkin jollain tapaa tottuu ?  Ja sun pitää aina muistaa välillä ottaa päikkäreitä!

Meillä on erittäin ihana vaihe menossa. äiti_olen_sun_takiainen - vaihe ! En pääse mihinkään ilman huutoa. Viimeset pari päivää ollu aika pahoja.... onneksi T-E pääsee ite  jo tulemaan perään, ei tarvii enään kantaa. Nää on tälläsiä onneksi ohi meneviä kausia/päiviä....

Kun ulkona ollaan niin ei Turo-Eemil yritä laittaa suuhun juurikaan mitään... Varmaan kun on sen verran vielä ihmeellistä tuo ulkoilu kun pääseekin ite eteenpäin ym..... hiekkalaatikollakin kun oltiin niin ei edes meinannut hiekkaa suuhun laittaa.... Mutta kun kesää kohti mennäään, niin varmaasti on hiekat ja kivet suussa. 

Se on aina surullista kun joutuu omasta lemmikistään lujopua; voimaheleja hani !

Gibsoni; voi, että. Toivotaan, ettei ole mitään vakavaa ja Netta oppisi ihan itse istumaan. <3

LauraElina isot tsemppi halit sinne Jeminan syönnin kanssa !  Voin vain kuvitella miltä susta tuntuu ! Raivostuttavaa jos anoppi  vielä syylistää sua Jeminan syömättömyydestä! Mutta ihanaa, että saat tsempit ja tukea ja apua omalta äidiltäsi. 

Mulla oli tänään aamusta masu neuvola ja kun tulin kotiin mun miehet nukkui yhä edelleeen ! Siis Meidän aamuvirkku Turo-Eemilkin nousi vasta puoli 10 ! Joten meillä meni ihan kaikki rytmit uusiksi :D Aamupalankin si vasta puoli 11 ku yleensä joskus siihen aikaaan on syönyt jo  perunaa !  Tuntui ihan hassulta. Mutta en paa hanttiin.


Mohomahalle onnittelut Nean potta tuloksista! 

Meillä TUro-Eemil aina syönyt mielettömän hyvin. Välillä pitää  melkeen rajoittaaa. Meillä kanssa syödään se nelja kertaa päivässä ja isoja annoksia. Mutta hyvin poika kylllä jaksaakin. Ja meillä T-E on sellainen että tasan ilmoittaa jos on nälkä ! 

Katjuskainen onnea sinnekkin hienoista öistä ja potta tuotoksista!
Mä en ole vielä ajatellutkaan koko potta asiaa.... En siihen jaksa niin kiirehtiäkkäää... Ja meillä kun T-E nukkuu tosiaan ulkona niin pissat ehtii tulla vaippaan ennen kun saan edes riisuttua koko poikaa...

Yhdyn kaikkien kommentteihin tuossa KEVÄT <3 asiassa !

Ansku87 toivotaaan että saisitte oman kodin ostettua ! Meilläkin täälä kauhea oman kodin kuumetta ilmasssa ! Saisi laittaa kotia juuri niin kun itse haluaa !

Mua ärsyttää kun siis T-E juo aina pullosta ite lattialle, milloin istualtaaan ja milloin makaa  mutta heti kun silmä välttää alkaa sotkeminen !  Tahallaaan laittaa maitopullon väärin päin ja kuuluu vain räkäinen nauru.... Ja tää tapahtuu ihan joka kerta ku pullon saa ja muutaman  huikan ottanut.... Mutta haluan, että juo ite kun kerta osaa. 

Pulina82 paranemisia sinne !  Hui kuulostaapa hurjalta menolta ! Toivotaan todella, että pikkuisella kaikki hyvin ja sulla myöskin ! 

Tyttö Koo  onnille 11kk onnittelut ! 
 
Kiitos kommenteista ja tuesta! On tää palsta kyllä niin kultaakin kalliimpi <3

Tänään just neuvolassa käydessä sanoin th:lle tosta Jeminan syömättömyydestä ja th sanoi ettei siitä pidä ressata. Lapsi syö kuulemma sen minkä kasvuunsa tarvitsee. :)

Pulina Hurjalta kuulosti tuo sun vatsatautis! Noi pienet ei onneks taida pal kärsiä vaikka äiti sairastaakin. Jeminaa odottaessa meinaan sairastin vatsataudin ja lääkäri sanoi, ettei vauva oo tietonenkaan koko taudista!

Huomenna sit rakenneultraan emoticon  voi olla, että ens yönä ei uni tuu ihan yhtä helposti! Vaikka tässä raskaudessa toi nukkuminen onkin maistunu oikeen erikoisen hyvältä. Simahdan meinaan sillä siunatulla sekunilla kun isken pääni tyynyyn :D
 
Pakko tulla tänne heti hehkuttamaan!! Just ku pääsin sanomasta ettei oikeastaan ole uusia taitoja tullu, niin MEIDÄN POIKA LÄHTI KÄVELEMÄÄN!!! Ihan tosta noin vaan!!

Istuttiin miehen kanssa sohvalla ja katottiin telkkua kun poika yht´äkkiä tuli eteisestä kävellen meidän eteen!! Me toljotettiin ihan ihmeissäme siinä et mitä se tekee!! Sit ku poika keksi et me innostuttiin hänen uudesta keksinnöstään niin hän hihkui ja nauroi ihan hirveesti ja esitteli taitoa vaan lisää.. Ja samantien kävelee pitkiäkin 5-7 metrin matkoja putkeen ja osaa kääntyäkin ympäri :) Aivan mahtava ylläri, 11kk ja 5 pvää on ikää!!
 
Jestas, tännehän on tullu tekstiä! :)

Ihan ensiks pitää hehkuttaa, että sen jälkeen kun potta tuli taloon niin en oo kakkavaippaa enää joutunu vaihtaa!! Muutenkin pissat tulee hienosti pottaan, ei oo tainnu kun kaks "turhaa" istuntaa ollu. Ei potalla tarvii istua kauaakaan kun sinne jo jotain ilmestyy, jos Nea haluaa nousta potalta pois ja näytän sille pottaa ja sanon että "tyhjä, ei tullut mitään" niin Nea istahtaa takas ja kohta siellä pikkupikku pissa on jossei muuta :D
Muuten mennään kyl aina vaippa jalas, kun kerran kokeiltiin ison pissan jälkeen pitää Neaa ilman vaippaa nii se pissas kolme kertaa puolen tunnin sisää!
Vappuna opittiin mitä ilmapallo tarkottaa ja nyt opetellaan tunnistaa niitä kirjoista. Kirjoista osaa jo näyttää ankan kuvan ja nenän. Ankka se on aina vaan vak kaak :D Luulen, että nän nän tarkottaa nälkää, koska se aina alkaa kun kysyn että onko nälkä, otatko ruokaa. Mitää varsinaista oikeeta suomen kielen sanaa ei oo viel muuten tullu ääneen kun hei hei.

Jenni90 Nea ei oireillu mitenkää näistä viimesistä hampaistakaan, 7nnes ja 8nnes puhkes samaan aikaan alaetuhampaitten viereen. Ehkä sillä sit on korkeempi kipukynnys? :D Ite en kyl tukkaani silti viittis repiä :D Rastat oon joskus ottanu ja juma kun se vasta sattu!
Häät jännittää kyl vähäsen, vaikka viel ois vuosi aikaa niihin... Me mennään mun nimipäivänä naimisiin, onpahan todellinen Minnan päivä ;)

LauraElina Nea syö ihan tositositosi paljon ja mitä vilkasin noita Jeminan neuvolamittoja niin ei oo kyl kauheesti eroo Nean 10kk neuvola-mittoihin. Et älä oo huolissas, hyvin kasvaa :) Nea oli sillon 9515g / 72,5cm.

Tyttö Koo kiva kuulla teistäkin tänne puolelle kirjotettuna ;)

Pulina82 onnea! varmaa mieletön tunne, kun poika kävelee vastaan :) Harmillinen toi virus, paranemisia!
 
Onnea Pulina82!:) Aika kiva ylläri! Meillä kävellään pikku hiljaa pidempiä matkoja, ja ihan on lähetty yhestä askeleesta kerrallaan liikkeelle. Olis toi aika huimaa ku kertaheitolla vaan nousis kävelemään!

Meillä tota pottailua kanssa harjotellaan oikeestaan vaan vaipanvaihdon yhteydessä, eli aamusin kun herätään ja syömisen päälle. Mut päikkäreiden päälle ei olla käyty potalla. Meilläkin nukutaan aina ulkona päivisin. Ja tosiaan, ihan niinkun mohomahan neidillä niin meilläkin kyllä pissoja tulee jatkuvasti.

Mutta joo... meillä tosiaan meni yöt jo tosi hienosti, mut nyt taas tuleva yö vähän pelottaa, kun viime yö meni aivan persiilleen. Neiti heräs ilmeiseti mahakipuun puolen yön aikaan, ja kun lopetti viimein huutamisen, päätti muuten vaan valvoa aamuneljään. Jep. Hiukan oli sellanen fiilis että emoticon No, maitoa ei neiti kuitenkaan saanu, eikä sitä edes pyytäny. Mutta ei meillä nukuttu.

Hankala vaihe muutenkin menossa, kun nukutaan edelleen kahet päikkärit, mutta ne toiset ajottuu aina aavistuksen liian myöhäseen ja vaikuttaa sit liikaa illan nukkumaanmenoon. Yksillä päikkäreillä jaksais, kunhan heräis niiltä kolmen aikaan. Mut kun herää jo paljon aiemmin aina, ni tarvii vielä toiset unet, jotka sit alkaa joskus neljän jälkeen, ja se on liian myöhään sit taas nukkua. Mut ilman niitä unia menee ilta sit taas kiukuks.

Mutta mutta, onko kellään mulla samanlaista "ongelmaa" ruokien kanssa kun meillä... kun mä itse en syö punasta lihaa enkä kanaa, eli kokkailen itelleni aina kasvisruokaa tai sit kalaa. Mies kyllä syö mitä vaan, mutta arkisin syö töissä eikä kotona kunnon ruokaa ollenkaan. Pikkuneiti syö miehen tavoin kaikkea. Eli mä koen hankalaks jotenkin sen saman ruoan laittamisen itselleni ja neidille.Teen kyllä neidille ite ruokaa (tosin useimmiten kaupan ruoat menee paremmin), mutta en tietenkään ite syö sitten sitä samaa jos siinä on lihaa/kanaa. Toki joskus neitikin voisi syödä myös kasvisruokaa.

Toinen "ongelma" meillä on ruokailujen ajoitus, toistaiseksi ainakin neiti syö usein ruokansa eri aikaan kuin minä/me. Itsellä kun ei useinkaan ole vielä nälkä siihen aikaan, kun neiti syö lounasta. Joskus sattuu samaan aikaan, mutta aika harvoin. Aamu- ja iltapala tulee syötyä samalla, kun neitikin syö, mutta varsinaiset ruoat usein eri aikaan. Itse muutenkin syön keskimäärin vain kolme kertaa päivässä, kun taas neiti syö viisi.

Huoh... pähkäilenköhän näitä asioita nyt ihan turhaan ja teen niistä ongelman itselleni...
 
Takaisin
Top