Vauvat 6kk ->

mohomaha

Kommentoinnin ninja
Avataanhan uus aihe puolivuotiaista, "isoista vauvoista" jo.

Miten te Tuttelin käyttäjät meinaatte siirtyä Tutteli2:een? Mun täytyy kysästä tästä neuvolasta kun maanantaina käydään siellä uusien mittojen merkeissä... vieroitusvalmiste [:-] 6kk-12kk

Onko puol vuotta mennyt nopeasti, vaikeasti, huomaamatta vai millä yhdellä sanalla kuvailisit kulunutta aikaa?
Itse kuvailisin sitä sanalla sumussa
 
Liittyisköhän tuo tutteli2 siihen, että tossa iässä suurinosa syö jo kiinteitä ja lapsi ehkä tarvis vähän erilailla sitten noita ravintoaineita.. En mä vaan tiiä, jotain tällästä ite epäilen [:D]

Täällä viimeset puol vuotta on kulunut pirun nopeesti, mutta komppaan Viirukhania, että nimenomaan ONNESSA. Jotenkin kaikki on sujunut ilman suurempia ongelmia, ukon kanssa sujuu kaikki hyvin, ei ole tullut aikaisempaa masennusta jne jne jne. Mielikuvat vauva-ajasta oli niin hirveitä, kun mulla noi kaks vanhempaa on syntynyt niin peräkkäin, että tää on jotenkin niiiiiin helppoa. Ja kun tuo mieskin on aivan loistava tyttärensä kanssa. Mä olen vaan niin ONNELLINEN. Tottakai niitä huonoja päiviä on täälläkin, mutta noin yleensäottaen näin. Pitäsköhän tässä vaiheessa koputtaa puuta [:D]
 
Jep ONNESSA eletään täälläkin. Tai siis on sana jolla kuvaisin tätä 6kk elämää. Aika on mennyt ihan liian nopeaa. Joskus tekis mieli tehä kaikkea tylsää, että aika menis hitaammin. Mut ei mene. Joululahjaksi siis toivon, että kellot pysähtyisi hetkeksi. En pysy mukana kelkassa. Vauvakuume on suuri ja vain siksi kun Luca kasvaa niin nopeasti minulla ei  ole enään vauvaa vaan pikku taapero<3

Niin siis itse käytän NAN:eja, mutta veikkaampa käytännön olevan sama. NAN 1 on lisäravinto imetyksen kanssa. NAN 2 on maito niille jotka ei juo tissi maitoa. ja erikseen on sitten tuo vierotusmaito. En ole tutkinut asiaa, mutta mielestäni vasta 1 vuoden iässä sais jo alkaa juomaan normi maitoa. En sit tiiä millon vierotus pitää aloittaa.
 
jann meil esikoisen kohdal alettiin maistattaa 10kk iässä normimaitoo(rasvatonta)..
tosiaan meilläki neiti muutamaa päivää vaille 6kk. meil aika menny ehkä onnessa ja sumussa ja ollu monenlaista.et hankala yhdel sanal kuvata..[:D]

pakkasta riittää,ja kiljumis konsertti menossa. onnea puolivuotiaille! [:)]
 
Tutteli PLUS 1Maitopohjainen äidinmaidonkorvike, kayttövalmis
Tutteli PLUS 1 äidinmaidonkorvike on sopivaa imeväisen ravinnoksi syntymästä alkaen, jos rintamaitoa ei ole saatavilla. Lapsen terveyden kannalta on tärkeää noudattaa tarkoin pakkauksen käyttöohjeita.
Täydennetty:
  • Oligosakkarideilla GOS-FOS
  • Pitkäketjuisialla monityydyttymättömillä omega-6 (AA) ja omega-3(DHA) -rasvahapoilla
  • Nukleotideilla
Ikäsuositus: 0-6 kk ikäisille imeväisille, kun lasta ei imetetä


Tutteli Plus 2Käyttövalmis maitopohjainen vieroitusvalmiste. Voidaan käyttää lapsen ravintona kiinteän ruoan lisänä 6 kuukauden iästä alkaen, jos rintamaitoa ei ole saatavilla.
Täydennetty:
  • Oligosakkarideilla GOS-FOS
  • Nukleotideilla
Ikäsuositus: Sopivaa lapsen ravinnoksi kiinteän ruoan lisänä 6 kk:n iästä alkaen, jos rintamaitoa ei ole saatavilla.
Valmistus: Käyttövalmis, ei laimenneta
 
Joten ainakaan kyseessä ei ole sama käytäntö kun Nannilla. Kun tossa ^^ puhutaan, että kun lasta EI imetetä.

Kolmen tunnin päästä vaadin vastauksia [:D] Katusutariina on varmaan oikeilla jäljillä hyvin pitkälti. Eipä siinä sit varmaan sen kummempaa kun vaan vaihtaa se siihen 2:een, mutta katotaan nyt mitä se th selittää.

Edit: 1:ssä on yksisoluöljyä, kalaöljyä sekä L-histiiniä (2:ssa se on L-argiinia), näitä 2:ssa ei ole. Määristä en tiedä, mutta ainakin ne luetellaan samassa ainesosajärjestyksessä, että eiköhän niitä kaikkia saman verran ole 2:ssa kun 1:ssäkin.
 
Palaan tähän tutteliasiaan vielä (tää ketju onkin mun yksinpuhelua [:D]), että se mikä on hassua on se, että tätä tutteli2:sta on saatavilla litran pakkauskoossa. 1:stä ei. Mutta kuka sitä sitten litraa juo enää päivässä kun syödään muutenkin se 5 ateriaa kiinteitä päivässä? Mä oisin kaivannu tota litran annoskokoo 1:see, sen saa jotenkuten menemää päivän aikana kun kiinteitä ei olla vielä alotettu. Kun tää korvike siis säilyy vuorokauden avattuna.
 
Ei sitten muuta kun siirrytään siihen tutteli2:een nyt. Näin th sano ja ehkä rautaa on siinä enemmän 
 
Meillä tuli 6 kk täyteen tänään. Isoksi on tyttö kasvanut jo, kun vaunukoppa alkaa olla täynnä. Pari kertaa on käytetty jo rattaitakin, kun on lähdetty ostoksille pidemmäksi aikaa, ja niistä tyttö tykkää katsella maailman menoa. Kun kuulen oikein pienen vauvan itkua jossakin, tulee itelle sellainen olo, että ei oo ikävä noita aikoja.

Kiinteitä ruokia syödään 3 kertaa päivässä ja päiväunia on yleensä kahdet tai joskus kolmetkin. Maitoa on tähän saakka riittänyt melko hyvin omasta takaa, mutta välillä tuntuu pitkien yöunien (klo 20-06) jälkeen, että tyttö kaipaisi jo vähän lisämaitoakin. Voi olla, että kiinteiden lisäämisen jälkeen maidontuotanto on pikku hiljaa alkanut hiipua. Vaikka imetys nykyään onkin helppoa ja vaivatonta, mielessä siintää jo se hetki, kun voi taas syödä ja juoda ihan mitä huvittaa tai kun saa olla kokonaisen päivän rauhassa poissa kotoa...

Musta kuitenkin tuntuu, että asiat on tosi hyvin just nyt. Vauvan syntymän jälkeiset kuukaudet eivät olleet herkkua mutta kuukausi kuukaudelta asiat ovat alkaneet sujua yhä paremmin. Omat uniongelmat, imetyksen alkuvaikeudet ja lapsen mahaitkut tekivät noista ekoista kuukausista tosi raskaita ja siksi tuntuu, että nyt on mahtavaa aikaa! Lapsen kanssa voi melko huolettomasti nykyään liikkua ja touhuilla kaikenlaista. Tytön voi myös tarpeen tulle jättää hoitoon isälle ja kohta varmasti isovanhemmillekin.
 
Meillä ei nyt vielä oo tullut tuo 6kk täyteen mutta tulin tänne testaamaan tätä uudistunutta palstaa, hidas on kyllä vielä ainakin tällä mun äidin läppärillä.. Osaakohan tätä uutta enää edes käyttää :/
Hymiöt ei vissiin toimi ollenkaan vielä.. Vähäsen kyllä harmittaa kun oli jo siihen vanhaan systeemiin niin tottunut niin nyt kaikki on ihan erilailla ja mulla kestää aina kauan tottua kaikkeen uuteen :DD
 
Sama homma, läppäri toimii toooosi hitaalla kun täällä yrittää. Mulla on niin paljon asiaakin kertynyt, etten ees muista kaikkea mitä on tänne pitäny tulla kirjottaa! :(

Kauan tiedossa ollut, että tyttö saa puolen vuoden iässä sairaalaan kutsun kontrollikäyntiin siitä ruokatorven leikkausta, ja arvatkaa oonko nyt ihan paniikissa kun se kutsu tuli! 14.12 pitää klo 12 ilmottautua lastenkirurgian osastolla, 15.12 Nea nukutetaan tähystystä varten ja pitää vielä varautua jäämään yöksi. Eli ainakin yksi, ehkä kaksi yötä Nea on sairaalassa. Ja ilman äitiä tai isää! :´(

Te ketkä ootte Kelan netissä tehnyt sen hoitovapaan hakemuksen niin laitoitteko lapsen tuloihin sen lapsilisän? Meillä kun se menee Nean nimellä olevalle tilille niin kai se pitää pistää niihin sosiaalietuuksiin. Miten ne puolison tulot, kun siinä kysytään aikarajaa, niin mitä hemmettiä siihen pitää laittaa ajaks? Se mitä puoliso tienaa sen hoitovapaan aikana vai? Vai se mitä se on tienannu tänä ja edellisenä vuonna???? Ja jos mun äitiysloman viimenen päivä on la 12.3 niin eikös mun pidä laittaa hoitovapaan alotuspvm ma 14.3 kun sunnuntailta ei makseta? Auttakaa tyhmää!
 
Voi pyyh tätä uutta systeemiä :( ihan pasmat sekasin täälläkin....
Meilläkin herra huomenna 6 kk :O ihan järkkyä!!! Mun pitäis kans saada täs aikaseks toi hoitovapaan hakemus...mohomaha, mä jotenki luulisin et lapsilisä ei ois neidin tuloa vaikka se menis sen tilille? paljon kelan kanssa sählättyäni on tullu itelle aina tavaks suoraan soittaa sinne, viimeks soitin ihan hoo moilasena siitä työnteosta äippäloman aikana, selitin vaan tilanteen ja ne neuvo. Et jos yhtään on joku asia epäselvä niin suosittelen soittamista, sit jos ite päättelee jonku epäselvän jutun väärin niin menee taas aikaa sen oikasemiseen...mutta näin mää tekisin siis :)
 
mohomaha kirjoitti:
vielä varautua jäämään yöksi. Eli ainakin yksi, ehkä kaksi yötä Nea on sairaalassa. Ja ilman äitiä tai isää! :´(


Tsemppiä Nealle! Kai sinne sairaalaan voi halutessaan jäädä vanhempikin yöksi!? Jos ei teho-osastolla joudu olemaan. Vai eikö saa jäädä? On niillä ainakin patjoja varmasti. Mä "nukuin" kerran yhden yön sellaisessa lasten sairaalasängyssä tytön vieressä, kun jouduttiin laryngiitin takia jäämään sairaalaan. jalat roikku polvista sängyn ulkopuolella ;). Harmi ettei silloin ollu vielä kännykkäkameraa, olis ollu hauska nähdä se näky itekin!

Hoitovapaajutusta en osaa sanoa mitään, mutta hyvä että niitä täällä mietitään, muuten unohtuis vielä kokonaan...

 
Tsemppiä täältäkin Nealle ja vanhemmille, varmasti on kurjaa olla erossa pienestä mutta toivottavasti kuitenkin kaikki sujuu hyvin :)

Täällä tyttö nukkunut jo kolmatta tuntia pihalla :) En kotona yleensä nukuta pihalla kun pitäisi rattaat roudata olohuoneen läpi että pääsis takapihalle, ja oon vaan niin laiska niitä siirteleen. Täällä Espoossa kun ollaan mun vanhempien luona niin on helpompi laittaa tuohon ulko-oven viereen nukkumaan kun asuvat rivarissa.. Täällä saa sitten nukkua pihalla, ja paremminhan se siellä nukkuu kun sisällä. Tuntuu että sisälle nukuttaminen on muuttunut ihme vääntämiseksi vaikka ennen ei ollut mitään ongelmaa sen kanssa :/ Ja nyt varmaan nukkunut niin pitkään kun ei pahemmin viime yönä tuota nukkumista harrastanut, koko ajan vain piti mönkiä ja ähistä ja kähistä.. Jos on joku ikään kuuluva vaihe niin sais mennä jo ohi :)
 
Vihdoinkin pääsin tänne! Aloin jo kärsimään vieroitusoireista ja toki ehdin miehelle asiasta kiukutella...

mohomaha: lapsilisää ei lasketa tuloiksi ollenkaan joten sitä ei tarvitse siihen hoitovapaahakemukseen laittaa.

Maalattiin tänään keittiö seinä ja sit ostettiin vielä liitutaulumaalia, jolla tehtiin pieni taulu, tuli hieno! Vielä kun muistettais ostaa liidut ja sieni niin vois jättää lapsille ja miehelle viestejä siihen.

Ja saatiin eilen aivan sairaan hyvät naurut kun meidän koira putos unissaan sohvalta =D Onni alkoi nauraa ääneen ihan hulluna, oli niiiiiiin suloisen kuuloista! Ja koiraa tietty hävetti. Tömähdyksen jälkeen koira oli vaan lattialla, tasi toiselle jäädä traumoja...

Mitäs vielä... no, maha kasvaa ja olo on loistava! Rv 15+1 olis tänään, huh, aika menee kyllä taas ihan siivillä. Kohta on jo kevät ja taas uus vauva talossa. Mies on nyt sterilisaatiojonossa ja jos mut leikataan niin saavat siinä samalla katkoa myös minulta piuhat.

Eipä tässä sitten muuta, Onni huutele tuolla ruokaa...

Ihanaa sunnuntaita!!!
 
Hmm no ainakin kirjeen mukana tuli lista hotelleista ja majapaikoista missä voisi yöpyä. Mun oma äiti asuu siellä päin niin meen sitten sinne. Mies käy normaalisti töissä ja ollaan sitten puhelimella yhteydessä, ettei sen tartte joka päivä ajella meitä (Neaa) kattoo.

Tuli muuten mieleeni, että laskeeko sairaala vieläkin lasketun ajan perusteella ikää? Tai siis kun Nean piti syntyä 14.6 ja nyt toi kutsu kävi 14.12 niin hassu sattuma, kun on kyse tasan puolesta vuodesta. Hämeenlinnan sairaalassa puhuivat myös raskausviikoista, vaikka neiti oli maailmassa jo yli kaksviikkonen eikä edes keskonen. Synty 37+4.
 
Joo en tykkää näistä päivityksistä. En oo ees jaksanu taistella et pääsisin lukee, paitsi nyt. Mut tuntuu et huonompaan suuntaan menee tää palsta...

Mä en kyllä tainnu täyttää mitään tulotietoja vaikka tein kotihoidon tukea varten hakemuksen netissä... tarviiks niitä siihen lisän hakemiseen vai mihin? Oli muuten ihan älyttömän nopeeta toimintaa Kelalta, kun täytin hakemuksen alkuviikosta ja päätös tuli jo perjantaina! Olin ihan ällikällä lyöty. Ja siinä samassa päätöksessä oli jo myönnetty kuntalisä, kun luulin, et sitä pitää erikseen hakea.

Jeps. Me oltiin eilen ostoksilla koko iltapäivä ja kotona laitoin neidin vielä kylpyyn, niin neiti olikin sitten niin väsyny, et hyvä kun jakso suutaan avata et sain sinne vähän puuroa tungettua. Nukahti kello 20 ja söi vasta kello 4. Muutenkin on kyllä yöt menny paljon paremmin taas, oon saanu aika ison satsin puuroa menemään iltasin, joten ehkä sillä on vaikutusta. Neiti myös nukkuu äp:n makuupussissa yönsä, joten ehkä siihenkin siirtyminen on vaikuttanut. Peiton alta pieni aina tulee pois, ja sitten on jalat ja kaikki ihan kylmät.

Eilen kylvyssä neiti vaikutti ekan kerran tajuavan jotain veden päälle, läiskäytteli ja yritti saada käsiinsä ammeen pohjassa olevaa tulppaa:) Viime kylvystä olikin jo kulunut aikaa, kun on vaan suihkuteltu viime aikoina. Nyt voisi taas useammin kylvettää.

Ja meillä kyllä on nyt joku vierastamiskausi alkanut. Molempien mummien sylistä haluaa heti pois, vasta äitin sylissä alkaa hymyillä ja kurkistella varovasti muitakin. En tiedä mitä siitä seuraa, kun neidin on tarkoitus mennä torstaina kummitädille hoitoon, kun mennään miehen kanssa ulos syömään. Voi olla että jää menemättä jos toinen vaan itkee!!

Tsemppiä mohomaha siihen sairaalareissuun.
 
Kirjoitetaan nyt tänne vaikka Netta ei vielä 6kk olekkaan. XD
Tää Foorumiuudistus on ihan syvältä peestä... Yleensä aina käy näin kun jotain hienoja uudistuksia tehdään.
Jotenkin osasin odottaa tätä.

Me ollaan neidin kanssa täällä pohjanmaalla reissussa. Hienosti on menny.
Junamatka meni jälleen hyvin ja ihanaa kun oli muitakin vauva ihmisiä matkustamassa.
Sain jopa uuden mammaystävän matkalla ;)
Tyttö ei onneksi vierasta mummia ja pappaa. Kovasti on puuhaa ja katseltavaa.
Täällä vähän kokeiltiin tuota syöttötuolia. Tyttö ei millään pysy siinä aloillaan. Koko ajan pitää olla jotain puuhasteltavaa.

Tosi kurja tuo sairaalareissu mohomaha. Onhan se Nean parhaaksi joo...
Siltikin varmasti hirvittää...

Mepä jatkamme lomailua täällä. Toivottavasti foorumi on jo vähän paremmassa mallissa kun kotiin pääsen. Nyt tänne ei ole yhtään kiva kirjoitella...
Vieroitusoireita on kyllä itsellänikin ollut.
 
Taas kauheeta tappelua, mihin pääsee sisään kun lataa lataa lataa emoticon  Onko katusutariina luovuttanu jo kokonaan tän käytön?


Käytiin tänään fysioterapiassa ja Nea vaikuttaa kuulemma ihan normaalilta vauvalta. Ettei tarvii enää käydä sielä. Jäntevä se toki on vieläkin, mutta ei ongelmaksi asti :) Varaa enemmän kantapäille kun varpailleen, joten ei siinäkään mitään. Hyppykiikut ja sun muut härvelit on fysioterapian näkökulmasta turhia edelleen, niistä on lapselle enemmän haittaa ku hyötyä.
Että on lunta! Eilen käytiin reilun tunnin lenkillä koirien ja vaunujen kanssa, nii kyllä siinä ihan "töitä" sai tehdä että pääsi eteenpäin! Hyvää liikuntaa emoticon
 
Takaisin
Top