Vauvat 6kk ->

Kuullostaapa Henniv huipulta. millonhan sitä itte pääsis emoticon Yhessä tai erikeseen..
Meillä olis vappuaattona eka hääpäivä ja mut nekin menosuunnitelmat vähän tyrehty kun ei saahakkaan mummua hoitamaan Santeria. No ehkä me vielä keritään :)

Ja Katjuskainen meillä yösyömiset lopetettiin sillon 6kk iässä melko huudon ja tappelun kanssa, mut onnistu kuitenki. Joskus sillon tällön vaatii vielä maitoa aikasin aamulla ja jatkaa hetken vielä unia sen päälle. Esim joskus vloppusin annan sen että nukuttas ees hetken pidempään, köhöm, oma lehmä ojassa emoticon

Soittelin neuvolaan että mäkin haluun 10kk neuvolaan, kysyivät vaan onko ollu ongelmia mihin vastasin että ei, niin sillon täällä sitä ei saa. Ihan mälsää. no ehkä mää sit ottelen mittoja kotona ja tyydyn niihin :)

Mohomaha, meillä on tullu välillä maitotuotteistä maha ihan kuralle kun taas seukkipäivänä samasta tuotteesta ei oo tullu mitn. Esim. tänään sama jugurtti pistää mahan ihan sekasin kun taas huomenna siitä ei tuu mitn. Voisin kyllä kovasti veikata et jäpällä olis jonkinmoista laktoosiongelmaa, ainakin siltä kantilta kun mun ja miehen puolella melkeen kaikilla on laktoosiongelma. Olishan tuo vähän outoo jos sille ei tulis. No, aika näyttää. ja me jatketaan testailua :)
Ja rusina olis aika kiva ajatus. Pittääpä heti ostaa kaupasta ja kokkeilla :P

Tuo jätkä kyllä kuihtuu ihan silmissä nyt kun menee jo niin vauhdilla. kaks kiloa on paino tippunu siitä mitä oli 6kk. no vielä ei huolta että tuulessa lähtis lentoon :D


.
 
kattili: Etkös sä tolla perusteella vois saada sen 10kk neuvolan. Siis jos jätkän paino on laskenu? Siis eihän se oikeesti huolestumisen aihe ole, mutta esität sellaista ylihuolestunutta... emoticon heh... 

Meillä neiti menee kyllä hurjaa vauhtia noita seiniä pitkin. Kokeiltiin sellasta taaperokärryä ja Netta LÄHTI JUOKSEEN! kääk... vielä ei kyllä uskalla päästää irti seinistä. 
Neiti ei oikeestaan enää tuttipullosta juo muuta kuin nukkumaan mennessä. Muuten juo nokkamukista itse. Eikä enää edes läikyttele hirveesti, paitsi sitte kun sillä mukilla pitää ruveta pelleilemään. Lusikkaa oon yrittäny muutaman kerran käteen laittaa mutta ei siitä mitään tuu... sotkemiseks menee ihan täysin.

Nyt vähän räkätaudissa ollaan. Minä ja Netta molemmat.

Kiva kuulla mohomaha että teillä meni tähystys hyvin ja kaikki on kunnossa.

Mä en oo vielä ottanut maitotuotteita kokeiluun. Ei oo kauhee kiire niiden kans... Netalla on edelleen ihottumaa kaulalla. Nyt ollu hetken aikaa ihan hyvänä, ei mitenkään kauheen punoittava, eikä ole kutissut. Toiselta puolelta ne on jopa melkein hävinneet. Ei ne minun mielestäni ruokalapuistakaan johdu. Kovasti olen nyt tarkemmin seuraillut, että reagoiko ne johonkin... mutta ei, en huomaa mitään.
 
Oho, tännehän on tullu tekstiä emoticon Jee!

Meil on ollut vaihteeks tooosi kivaa täällä kun Liekin ylähampaat on alkanu tekeen tuloaan, vajaa viikko pelkkää huutoa kaiket yöt... sinänsä ei mitään uutta meille, enemmän tai vähemmän hankalia nää yöt aina... Toivottavasti vaan tulisivat nopeesti läpi niin sais taas vähän paremmat unet.. Onneks herra on päivisin vaan niin ylisöpö ja ihana että yötkin menee, Liekki on alkanu tekeen ihme söpöily-juttuja, pussailee kauheesti, sit äiskää pitää pöristellä kaikkialta ja hiplata naamaa ja hiuksia. Ja ihan on mamman syrän sulaa kun toinen konttaa luo ja painaa pään mahan päälle ja lepäilee siinä tovin emoticon

Mä oon jatkanu yösyöttöjä ihan vaan justkin siks et sillä tavalla saan herran nopeesti uudestaan uneen, vielä kun imetän niin se on pieni vaiva. Mut selkeesti ei enää "tarvii" yötissiä, varmaan aika pienellä saisin yösyötöt loppumaan.

Neuvolassakin penättiin mun suunnitelmaa/aikataulua imetyksen lopettamisen suhteen! Oon koko ajan aatellu et sitten kun Liekki haluu tai kun tuntuu että en enää ite jaksa....Eihän vauvan kans voi elää mitään hemmetin taulukkoelämää, ne on yksilöllisiä vauvoja eikä mitään robotteja. Oikeesti ärsyttää kun kaikki ohjeistetaan jonkun kaavion mukaan eikä sen mukaan että milloin sille lapselle on hyväks ja milloin se on kehitykseltään valmis mihinkin.... emoticon

Meillä kun asustaa yhä tää bulldoggi-vauva joka tulee aina kerjuulle niin on nyt saanu maistiaisia jogurtista ja raejuustostaki(se ei ihan ollu mieleen). Ihan varovasti pari lusikallista kerrallaan vaan, mielessä kun oli täältä kuullut ihanat ripulitarinatemoticon ja ei ookaan tullu oireita. Tullu vanhempiinsa selkeesti, miehellä sellanen rautamaha että voi syä vaikka pilaantunutta ruokaa ilman että ees närästääemoticon

Olikohan mulla muuta....niin tuli mieleen että voisko kehittää jotain tapaamis-meininkiä vaikka joskus vapun jälkeen? Siis vaik viikko-pari sen jälkeen? Oon suunnitellu siinä paikkeilla reissua mummolaan niin oltais kerranki Liekin kans siel pk-seudun tuntumassa...
 
Gipsoni, joo sillä "ylihuolestunu-t äiti" verukkeella koitinki jo, mut sanoivat että turhaan huolehdit. Plaa :) En oo tarpeeks hyvä näyttelijä selkeesti :DDDDD Eihän se nyt pakollista tietenkään olis ees mennä sinne, mut jotenki vaan tuntuu et se 4kk on pitkä väli olla käymättä neukussa. Mut kaippa luotan itseeni enemmän et kaikki on ok ku kerta on ok :)))
 
Nea repi tänään itteltään hiuksia kauheen kasan päästään! Voi juku, sillä on nyrkki ihan täynnä, luulis että nyt ois sattunutkin kun itteltään hiuksia vetää. Ostin onneks aikasemmin tänää sopivan kokosen lippiksen, niin voi sen lättästä päähän jos se viel innostuu repii :D Minkä kokosia päähineitä käytätte? Meillä tuo 48cm on just hyvä. Aikasemmat onkin ollu vaatekoon mukaan 62-68cm 74-80cm...
 
Tervehdys kaikille :)

Meillä yösyötöt loppu 8,5kk iässä, ihan itekseen..  Poika ei enää vaan sit heränny syömään tai muutenkaan yöllä. Ja siitä lähtien on nukkunu tosi hyvin noin 9 tunnin unia :) Sit parit päikkärit päivällä, keskimäärin noin 3 tuntia yhteensä..
 Meillä ollaan siirrytty kokonaan lehmänmaitoon.. Ensin annoin pari huikkaa lasista jollain ruoalla, joka toinen päivä..Sit joka päivä yhdellä ruoalla ja sit lisäsin määriä pikkuhiljaa ja nyt siis juo maitoa itse nokkamukista puuroilla, lounaalla ja päivällisellä. muuten annan vettä janoon. Lisäks on maisteltu viilejä, jugurttia, vähän juustoa jne. Ei oo missään vaiheessa tullu mitään mahakipuja, kakka on suht samanlaista ku ennenkin, ei ihottumia tai mitään.. Ihana juttu, toivottavasti ei tuukaan!! Muutaman kerran on syöny samaa ruokaa ku me, esim. tänään tein kinkkukiusausta johon laitoin ruokakermaa ja ihan hyvin uppos pojallekin! Mä imetän vielä noi 2 kertaa päivässä mut yritän siitä luopua nyt mahd. pian et saisin hieman taukoa ennen uutta tulokasta :)

Mitäs muuta, meno on kovaa :) Pari kertaa on päästäny irti tuesta kävellessä tai seisoessa mut pääosin vielä menee ihan kiinni pitäen! En voi vielä kirjotta vauvakirjaan et kävelee..

Hampaita on nyt kuusi, 4 ylhäällä ja 2 alhaalla..Välillä on kyllä niin kiukkunen ja hieroo ikeniä et seuraavia taitaa olla tulossa. Mulla ei oo hajuakaan paljon poika painaa nyt tai on pitkä, ei tosiaan oo neuvolaa ollu sen 8kk jälkeen.. Lääkärissä ollaan käyty pari kertaa helmikuusta jatkuneen yskän takia, kokeiltiin tossa pari päivää astmalääkkeenä käytettyä Ventoline-lääkettä, mut ei sekään auttanu joten nyt odotellaan kutsua Jorviin lastenlääkärille  :(.. No, pääasia on et selviää mistä kyse, vaik tuomio oiskin sit astma tai allergia..

Juttua riittää myös, pääosin se on ihan höpötystä mut uutena sanana on nyt tullu puuvo (puuro), toistaa sitä aina kun pyydän syömään puuroa :) Totta on, että ymmärrys on lisääntyny selvästi.. 
Iskä tuntuu olevan aina töissä, päivät on pitkät kun kahdestaan ollaan.. Onneks nyt voi jo ulkoilla niin et poika työntää taaperokärryä eikä päällekään tarvi laittaa ihan hirveesti!!

Viikonlopun "helteitä" odotellessa :D
 
Mä en löytäny sopivaa topiccia täältä niin laitan sitten tähän päivitystä hääjärjestelyihin liittyen eli löysin mekon kanssa sopivat kengät. Mitäs pidätte?
 
yösyötöistä.. meillä ne loppu jo sillon joskus 2-3kk:n iässä, meillä on ihan outo vauvaemoticon mut sen jälkeen ei oo enää öisin heräilly syömään, sitten kun herää yöunilta jotka on nyt n.9-10 tuntia niin juo maitoa aamupalaks pullon ja siitä n.tunti niin oikeaa ruokaa.

Joku kirjoitti kaulan punoituksesta.. Mä oon jo miettiny että onko Samulilla kurkku kipeä kun silläkin kaula ihan hiukan punoittaa mutta kun se melkein kokoajan pitää kättään kaulalla. emoticon  Meinasin että kysyn tuosta sitten 10kk:n neuvolassa että mikä voi olla jos sillon vielä jatkuvaan kaulaansa pitää. Aiemmin olin jo ihan paniikissa kun melkeinpä viikon ajan piteli kättään rintansa päällä. Mietin jo että sattuuko sitä rintaan mutta nythän tuo ei ole sitä aikoihin tehny. Noista kun ei aina tiedä että onko se vaan tyyli ja tapa vai tekeekö jotakin siksi että sattuu tmv. Vaikka ei se siis ikinä itkenyt. Sittenhän mä oisin tietty heti lääkäriin vienyt.

Mohomahan kengät käy hyvin yhteen hameen kanssa! Ja niin nätin sävyisetkin! Mä en itte kyllä pystyis tollasilla koroilla koko päivää olemaan, ristiäisissä olin ja rupes heikottaa ja oksettaa ja jalkoihin sattuu emoticon  Sitten lopulta pitikin jo ottaa pois kun ei vaan voinu olla ja nyt ärsyttää kun noissa ristiäiskuvissa mulla ei oo kenkiä ja muilla on, varpaat vaan loistaa sukkiksien läpi kuvissa emoticonJa sitten näytän ihan miniminiltä muiden korkokenkäläisten vieressä.

Mulla on tässä nyt 4 tuntia luppoaikaa ennen töitä.. Laitoin sitte illalla kellon viideltä soimaan ja aamulla kuuden aikaan tajusin että voi hemmetti, mullahan on myöhempään meno että oisin ihan hyvin voinu nukkua 7:n asti emoticon En kumminkaan viittiny mennä enää nukkuun ko olin kerenny jo suihkussakin käydä ja kahvit juoda. Töissä on ollu kyllä kivaa pitkän tauon jälkeen! Mies huvitti tossa yks päivä kun totes että ihan epäreilua kun naiset voi vaan tehdä vauvan kun haluuvat töistä pidempää lomaaemoticon

Noista maitotuotteista.. millonkahan uskaltais rueta antaa ihan lehmänmaitoa? noi korvikkeet on aikas kalliita ja muutenkin..lehmänmaito ois paremman makustaki.  me ei olla muuten annettu vielä lehmänmaito tuotteita kun maistiaisia omista syömisistä, esim. jugua.


 
Tosi nätit kengät mohomahalla, sopii hyvin pukuun emoticon

Mulla ollu koko viikon aikaisia aamuja töissä, oon joutunu nousee ylös klo 3 ja yhtenä aamuna sain nukkuu jopa 4.. Nyt alkaa vähän tuntumaan kyllä univelka ja silmät ei meinaa pysyä auki. Nyt on onneksi pari vapaapäivää ja saa vähän huilia. Mutta vaikka herätykset on ollu aikaisia niin mulla on silti ollut ihan huippu viikko, viihdyn tosi hyvin töissä ja voisinpa melkein väittää että on kyllä paras työpaikka missä oon tähän mennessä ollu. Vaikka mulla on ollu monia erilaisia työpaikkoja niin mikään niistä ei oo ollu sellanen että olisin ollut innoissani sinne lähtiessäni, aina on ollut sellanen olo että yäk töihin, mutta nyt meen kyllä mielelläni.

Iida on alkanut kiljumaan ihan mahdottomasti emoticon  Aina kun hermot menee niin alkaa ihan kammo kiljuminen, on kai huomannu että sillä tavalla saa aikuiset reagoimaan emoticon  Korvat on ollu kyllä koetuksella..

Ihanaa kun tulee kevät, tänäänkin oli niin lämmin ilma että oli pakko vähentää jo vaatteitakin, kaulaliina oli ihan liikaa emoticon Pitäisi neidille metsästää vähän kevyempää vaatetta kun ei meillä ole kuin toppahaalareita emoticon  Esikoiselle kaivelin kevät takkia ja löysin hänen pieniä takkejaan ym. ja mies meinasi että voithan sä noita laittaa  tytölle.. pöh, kyllä mä haluan neidille jotain vähän tyttömäisempää ja ehkä jotain vähän pinkkiä emoticon
 
Aivan ihanaa ku on kevät ja aurinkoisia päiviä! Tää kevät on ehkä paras ikinä! Meidän neitikin on nyt muutamana päivänä päässy ulos maahan konttailemaan ja syömään lunta ja nurmikkoa ja pieniä kiviä...:D Ja niin ihanaa ku voi käydä kävelylläkin rattaiden kanssa neidin ollessa hereillä ilman et tarvii pelätä et toisella naama jäätyy.

Tänään oli sukulaisia kahvittelemassa ja ne toi kauheesti narsisseja ja muita kevätkukkia:) Laitoin jo viikko sitte ruukkuihin jonku verran narsisseja, mut nyt pääsin taas näpertelemään niiden kanssa. Alkaa olemaan pihalla jo niin keväistä:) Ekaa kevättä ollaan omassa talossa ni on kyllä ihanaa. Oon aivan onnessani:) Ja ku lumi sulaa tollasta vaihtia ni pääsee ihan pian haravoimaan ja suunnittelemaan pihaa. Tai no, toteuttamaan suunnitelmia enneminkin:D on vaan niin paljo hankintalistallaki asioita et en tiiä miten saadaan kaikki hankittua.

Meillä otettiin taas tänään ihan selkeitä askeleita ilman tukea. Tosi jännä vaihe, ku ei tiiä minä päivänä lähetään ihan oikeesti kävelemään. Välillä mennään jo niin hienosti ihan pienellä tuella.

Nyt ei pää raksuta taas yhtään... ai joo, meillä neiti on nyt yöimetyksen lopetuspäätöksen jälkeen ite vähentäny yöheräämisensä yhteen. Monta yötä on jo menty silleen, et neiti on syöny vasta aamuyöstä 3 - 4 välillä. Ehkä se ei siis oo niin maailmanloppu, ku viikon päästä jätetään se ykskin syöminen pois. Jännä nähä.

Mohomahan kengät sopii tosiaan hyvin puvun kanssa. Mut on joo tosi korkeet korot, et suosittelen varaamaan toiset matalakorkosemmat kengät juhlapaikalle! Ettei mee ilta pilalle megarakkojen tai kipeitten jalkojen takia.
 
Meillä on tyttö ja mies ollu nyt viikon flunssassa ja alkaa jo helpottaa, mutta minä olen ihmeen kaupalla vieläkin terveenä vaikka kaiket päivät molempien seurassa oon tiiviisti. En kyllä kaipaakaan mitään flunssaa mutta yleensä minä olen ollu se johon tulee kauheen helposti flunssa.. 
Meillä Neea lopetti yösyönnit ite 6kk ikäsenä. Nokkamukin kallistus ei onnistu vielä meilläkään. Oon kokeillu laittaa nokkamukiin useemman kerran maitoo, mut jostai kumman syystä se ei maistu nokkamukista vaan kun laittaa maidon tuttipulloon nii syökii hyvällä ruokahalulla.. 
Tuosta ruokalapun repimisestä meillä menee toisin päin. :D Meillä ruokalappu on kiinni yleesä tuolin sivussa tapissa, jos joskus en laitakaan ruokalappua nii tytto nappaa sen istuimen takaa ja laittaa päänsä päälle tai ojentaa sitä minulle päin et "hei äiti unohtuko tää laittaa".. :D
 
Katjuskainen: Joo, ei jalka noissa kestä jollei välillä huili. Mä kun en muutenkaan oo korkkareilla kävelly juuri koskaan, tosi harvoin on jalassa. Nyt on vuos viel aikaa harjotella, että pysyy kirkossa ja valokuvissa pystyssä. 

Viikonloppu meni hyvin pitkälti takapihan siivouksessa ja uudelleen muokkaamisessa, grillikin kaivettiin esille ja pidettiin pikku pihajuhlat. On ollu tosi lämmintä ja ihanaa huhkia tuolla pihalla! Nea on päikkäreiden jälkeen tullu rattaisiin kattelee mitä me hommaillaan. On viihtyny mainiosti paikoillaan vaan kattelemassa.
Ikkunatkin sain pestyä ja mies hois saunan, kylppärin ja vessan puhtaaks.

Onneks tää foorumi on olemassa, aloin täydentää vauvakirjaan puuttuvia tietoja nii täältä oli helppo tulla kattoo millon oon puhunu mistäki :D Meille puhkes nimittäin eilen kaks alahammasta etuhampaitten kummallekki puolen. Eikä mitään oireilua, huutoo tai edes nuhaa tällä kertaa :) Nyt on sit 8 hammasta. Eiköhän niillä loppukesästä vähän makkaraa maistella :D

 Nea pysyy kaks sekuntia ilman tukea seisomassa, sitten tajuaa ettei ookkaan mitään mistä pitää kiinni ja sitten pyllähdys. Välillä tää onnistuu niin että molemmissa käsissä on lelut niin ei pysty mistään pitää enää kiinni. Yhdellä askeleella on uskaltanu "kävellä" äitin syliin muutaman kerran tuesta irrottaen. Jos sen kauempaa yrittää houkutella, niin siirtyy konttauksen puolelle.

Nii ja maha kestää maitotuotteita nyt hyvin :) normimaidosta oon puuroo keitelly ja viiliä, piimää, jogurttia ja rahkaa syöty isompiakin määriä. Piimä on itseasiassa tosi hyvää Nean mielestä. Normimaidon käyttöön ajattelin kuitenkin siirtyä toukuun puolenvälin tienoilla. Apua sehän on kohta kun täällä ON(-)NEA 1v.!
 
Heippa :)

Ihana tosiaan että kevät tulee ja KESÄ!! On niin lämmin jo ja musta on niin ihanan näköstä kun luonto herää henkiin..
heh,kyllä me vissiin melko korvessa asutaan,kun eilen bongasin kävelylenkillä metsäpeuran :D piti ihan kaks kertaa kävellä ohi,että näinkö ihan oikein..

Mohomaha: hienot on kengät ja hyvin sopii mekkoon..ite en kyllä osais "nätin" näkösesti tuollasilla koroilla kävellä,vaan kai tuo opettelemalla rupeis onnistuun..

On taas varmaan opettelua arki Jamin kanssa kun mies ei ookaan enää kokopäiväsesti apuna..alotti tänään 17kk kestävän koulutuksen :) Ihan kivaa toisaalta,ehkä ei oo hermot enää niin kireellä täällä kun ei ihan koko ajan olla naamatusten :)

mä oon flunssassa meillä..hirvee yritys etten jamiin vaan vahingossakaan tartuttas..sillä vuoti viime viikolla nenä,vaan nyt on helpottanu jo,nii toivottavasti ei uudelleen tuu..

Jami kävelee jo hienosti ITSE kävelykärryn kanssa!!  ja on muutaman kerran seisonu pari sekkaa ilman tukeekin :)

tavallista maitoo oon nyt antanu ruuan joukossa,ja vatta on toiminu ihan okoosti siltikin :) raejuustoo on maisteltu kanssa ja sit aattelin ostaa tänään maustamatonta jugua johon lisään sit jotain hedelmä tai marjasosetta..tavallinen riisipuuro,ihan riisistä keitetty ei hiutaleista ja kevytmaitoon, tuntu olevan jamista ihan hirveen hyvää!! söi ihan onnessaan :)

mitähän vielä..ostin pyöräni taakse sen istuimen jamille..vielä kypärä pojalle nii päästään kruisaileen ;D kaipaa jo vähän vaihtelua tohon vaunutteluun..
muutenkin ollaan ruvettu ulkona olemaan paljon..ostin jamille ulkolelu setin,sillä se tykkää leikkiä pihalla ja konttailla pitkin poikin pihaa :)
 
Vau mitkä kengät mohomaha, pelottas ajatellakkaan että ite pitäs tollaset laittaa jalkaan :) Hienosti menee puvun kans.

Mitä te pijätte mukuloilla ulkona jalassa? Mulla kamala ongelma kun kumpparit ja kengät yleensäkkään ei pysy jalassa kun konttailee nii vaihilla, kumilenksuista huolimattakaan ja sitten ne vauvatopposista menee märkä läpi heti. onkohan niitä keksitty kumimaisia? Paha tämä välimallielämä :)

meillä ollaan sitte kuumeessä. santerillaki nousi kuume siihen 39 :( ollaan sitte polosia ihan kaikki. lunssaa ei oo ja toivottavasti ei tuukkaan. mut het ku kuumeet laskee niin grilli kaiveltu ja oottaa pihalla ekoja grillailuja. nammee, kesä kesä kesä on kohta täällä.

 
Paljon teksii tullu :) Ja ihana lukee ku samoi juttui tulee vastaa muitte tekstei lukies, eipä tosin itelle sit jää enää mitää kirjotettavaa :D
Skallolle, meil kans poika tekee noit samoi ihanii söpöilyjuttui <3 ainut vaa et puolet suukoista loppuu aina hampaisii... =/
Ja meil on nyt vierastamiin oikeestaa loppunu, samoin ääretön äitii takertuminen: mut kuitenki sit välil hirvee huuto jos äiti poistuu paikalt ku jää jonku muun seuraa. En kyl ihmettele ku kaksistaa ollaa. Ja hyvin huomaa et tekee kaikkee kiellettyy vaa ku haluu huomioo... muutaman kerran ihan kokeillu, ni jos en mukas kiinnitä mitää huomioo ku tekee jotaa ei-luvallista, ni käy huikkailemaa et etkö äiti huomaa mitä mä teen :D :D

Niin ja Skallolle vielä, olis tosi kiva jos saatas joku miittinki aikasiks!! Ku ei tosiaa sinne lapsimessuillekaa päästy huonon rahatilanteen takii. Pitäs ees vähä helpottaa ens kuussa. Ellen sit laita kaikkii rahoi pojan synttäreihin :D No ei nyt kuitenka...

Ja mä oon kans miettiny tot kenkä asiaa... Ei oo oikee mitää sopivii tähä aikaa (valmiina kaapis), eikä viittis ostaa ku kuitenki hetkes ohi. Yhet tukevammat ensikengät on ja sit adidaksen tossumalliset kengät. Siitä pitikin kysyä, voi olla et jossai muus topicis olis vastauskii, mut että millasii kenkii täl hetkel nyt suositellaa ensikengiks?

Vitsi oon kateellin Milla_lle tost ruokalapun käytöst... :D Muuten nyt vaik olis mun puolest ilmankii, mutku on nyt pari viikkoo keksiny päristää ruokaa... Ei o muutenka oikee maistunu varsinain lämmin ateria (puurot sun muut kyl menis), aina hirvee pelleily eikä suostu syömää ku vähän. Joskus harvoi menee koko annos. Lopetin jo välipalal puuron antamisenki ku aattelin et jos pitää liianki hyvin nälän pois, mut eipä se oo oikeestaa auttanu.

Jollai muul oli kans alettu kiljuu. Myös täällä siis... Olin jo niin iloin ku se ekan kerran loppu (joskus muuton jälkee), mut nyt sit alko uudestaa. On kyl niin kimee ääni että pikkulinnutki kalpenee :D Aattelin et varmaa liittyy jotenki puheen kehityksee, ku menny noin vaihdellen. Täs välis poitsu oppi konttaa ja seisoo tuen kaa ni nyt voi sit taas harjottaa muit taitoi :D

Ja sillo ku oppi nousee pystyy ni oppi samantien tulee nätist alaski, mut kaaduttuaan useemman kerran on vissii alkanu pelätä sit laskeutumista, niin nyt yhtäkkii ei muka enää osaaka tulla alas :D kiljuu vaa niin kauan et meen auttamaa tai kaatuu...
 
Meillä on kans kiljumista havaitavissa... tänään oli niin koomisen näköstä ku nous keittiössä seisoo ja irrotti otteensa syöttötuolista ja kilju niin kovaa ku osas, ja pyllähti sitte takasin lattialle. Hirveetä vauhtia myös kävellään esim. sängyn viertä. Ja ilman tukea päästään jo muutama askel! Se on niiiin hauskan näköstä ku tollanen vauva kävelee. En malttais oottaa et oppii sen kunnolla, sit on kiva tuol ulkonaki mennä. Nyt ku ollaan tossa pihalla ni konttaa pelkästään. Pakko laittaa aina jotku kurahousut, varsinki jos ollaan kauemmin, ettei pääse kosteus läpi. Ostoslistalla on veden. ja tuulenpitävä välikausipuku. Torstaina pääsee onneks shoppailemaan:)

Mites teidän muiden pienet, kun pääsevät tonne ulos maahan ni meneekö kaikki mahollinen suuhun? Meillä ainaki syödään ruohoa ja kiviä ja lehtiä ja KAIKKEA. Ja juodaan koiran vesikupista, neiti on ihan onnessaan ku pääsee ulkona tekemään niin, sisällä ku en anna leikkiä sillä.

Ulkona oon käyttäny neidillä tollasia Kuoman talvilenkkareita, ne on kaverilta tullu meille käytettynä ja on ainoot sopivan kokoset ja tarpeeks lämpöset. Ne on pysyny ihan hyvin sen kumilenksun kanssa konttaamisessakin mukana. Pitäs hankkii jotku kumpparit, ja sit näin sellaset ihanat pehmeepohjaset lenkkarityyppiset kengät kans jossain kaupassa. Sellaset kans jos hankkis. Mun muistaakseni suositus taitaa ensikengiks nykyään olla, et pehmeet pohjat.

Mutta joo... pitäs mennä nukkumaan. Eilen illalla olin kuoleman väsyny, mut en saanu aikaseks mennä nukkuu ennen ku 23:00. Ja sit neiti heräs 23:30 ja valvotti PUOL NELJÄÄN!! Meinasin tulla hulluks. Joskohan ens yö olis taas normaalimpi.
 

ohhoh... tännehän on tullut juttua! :)) kivaa luettavaa tässä kun viivi touhuaa rauhassa leikkejään jo toista tuntia.

katjuskainen: viivillä samat vinkeet pihalla. konttaa ja suuhun menee kaikki mitä vastaan tulee.. pidän silmällä ettei mitään ihan hirveyksiä mene mutta pienet hiekat ja pölyt ei haittaa.. isoja kiviä oon kaivellut parikin kertaa suusta.. ja kokoajan saakin olla haukkana vahtimassa ulkona...
kissan tonnikalatkin viivi on maistellut ja tuumasi että hyi yök..emoticon  ilmeestä ja konttaus vauhdista päätellen... sylki vaan matkalla tonnikalafile paloja suusta irvistyksen kera.. :)) luulin että nyt oppis ettei niihin saa mennä mutta jo samana iltana oli samat vinkeet ja taas syleksi kissan ruokaa suustaan..... joten kissankupit on nyt sitten keittiön tasolla mun harmina.
meillä viivissä havaittavissa pientä omantahdon kehitystä. :) mietinkin tossa että kauanko nämä mun leppoisat päivät jatkuu..... välillä käydään ihan kunnon vääntöö viivin kaa. :)) mutta onneksi viivi on päivänsäde ja iloinen touhuuja. mutta sitten kun joku asia ei mee niinku hän tahtoo alkaa möly. :)) onneksi tosi harvoin.

viivi oppi konttaamaan muistaakseni maaliskuun alkupuolella ja vauhtia on piisannut. nyt sitten kävellään tukea vasten ja hermot menee melkoista pian jos ei pääse kävelemään sinne minne haluaa... eikä viivillä meinaa hermot kestää sitä että ei vielä itse osaa kävellä ilman tukea. :)
juu.. työkuviot muuttui taas kun  viivi pääseekin sukulaisten hoiviin joten meenkin kesäksi töihin. ihan kiva että pääsee tästä kotiäitiydestä hetkeksi eroon.

toisen ipanan kuumeilulle laitettiin myös piste. ei tähän hätään eikä näihin resursseihin. katellaan sitten myöhemmin kun toi ukkelikin saa noi pändikuviot/levytykset/maalimankiertueet jne kuosiin sekä me tämä meidän asumiskuvio. menee hermot täällä rivarissa. tahtoo omaan kotiin. eikä tälläseen läävään.

 mä en oo hakenut mitään kodinhoidon tukia enkä kuntalisiä enkä palveluseteleitä enkä mitään.(ansiosidonnainen ropsahti samana päivänä tilille kun laitoin netissä hakemuksen.emoticon  meinasin lentää persiilleni. nopeaa toimintaa..) vituttaa vaan tapella kelan kaa aina ja ikuisesti joten oman mielen rauhan takia pitäkööt tunkkinsa prkle.

emoticon niin ja onhan tässä pienoinen suru perheessä kun meidän tikru kissa sairastu ihan yllättäen  ja piti pistää jo samana päivänä kissojen taivaan niityille kirmaamaan.emoticon  ei vieläkään oikein tajua että tikrua ei ole. tikru oli tosi hellyydenkipee ja seurallinen kissa. ja niin rakas. illat on ihan orpoja kun ei oo tikua kiehnaamassa ja aamuisin herättämässä ja kurnaamassa samalla tyynyllä. toinen kissa on ihan masentunut ja apea. onneksi sentään alkoi jo eilen syömään. mutta jo sen karvojen asennosta huomaa kuin se on oikeesti surullinen. olihan tikru niinku sen äiti. :(( 
joo.. nyt pitää alkaa lähtemään ostoksille. ja pääsiäisen viettoon. tiedossa mukavaa aikaa kun ukkelikin vapaalla ja lauantaina ois vähän pändikämpän talkoota ja mukavaa seuraa.. ja jopa muutamia olusia ja grillaustouhuja. :)) onkin toinen kerta kun tää mamma pääsee viihteelle. emoticon tän parin vuoden aikana.. :))

mukavaa pääsiäistä..

ainiin onko sitä miittinkiä suunniteltu mille asteelle??

ps, oon muuten huomannut samanmoisen hajun libero-housuvaipoissa mutta ei oo käyttöä haitannut. ne on ainoot vaipat joita viivin peppu kestää. toisia vaippoja joutu vaihtaa parin tunnin välein ja yön jäliltä oli takapuoli ihan punainen kun toi ipana nukkua tursottaa sen 10-12h putkeen... ja niitä liberoja on käytetty nyt jo tosi kauan kun yönkin jäliltä peppu ihan ookoo.. tällä hetkellä on koko 5 menossa. :) ja pitääää vielä hehkuttaa että yösyötöt loppu viivillä jo parin kk ikäisenä. emoticon

 
Ei vitsi nyt on ihan pakko tulla hehkuttamaan!! Joku aika sitte päätettiin, et nyt pääsiäisenä lopetan yösyötöt ku mieskin on kuuden päivän vapaalla, tarkotuksena et mies hoitaa nukuttamiset ja yöheräämiset tassuttelemalla jne. No, viime yö oli ensimmäinen tällanen uudenlainen yö. Neiti meni nukkumaan aika myöhään, oltiin oltu koko päivä shoppailemassa ja illalla vielä tein neidin kanssa pyörälnekin ku testattiin uutta lastenistuinta (neiti tykkäs ihan sikana!). Mut oliskohan kello ollu jotain kymmenen pintaan ku mies nukutti neidin. Mentiin ite nukkuu ennen puolta yötä, minä vähän pelon sekaisin tuntein.

Mutta eipä mitään, neiti itkeskeli kolmen aikaan ja mies kävi neidin huoneessa rauhottelemassa, meni ehkä 5 - 10 minsaa ni neiti oli taas unessa. Seuraavan kerran neiti itkeskeli viiden aikaan. Ja taas kymmenen minsaa ja uni voitti. Ja siitä neiti nukku vielä vähän yli yheksään!! Koko yön omassa sängyssä!! Ite kävin puol kasin aikaan kuuntelemassa, että kai tuo hengittää! Ja just sillon ysin pintaan olin menossa tarkistamaan samaa asiaa, ja kun avasin ovea, neiti justiinsa mönki sängyssään istumaan levee hymy naamallaan!! AIVAN MAHTAVAA! Nappasin neidin syliin ja kannoin meidän sänkyyn vielä hetkeks köllöttelemään, siitä sitte ihan normaalit aamupesut ja puuron keitot, neiti söi jopa koko puuroannoksensa, mitä ei oo tapahtunu montaa kertaa. Ja vasta sen jälkeen annoin maitoa.

Nyt vaan peukut pystyyn et ens yö menee samaa rataa. Hiukan epäilen, mutta saahan sitä toivoa!:D Mutta en oo saanu ite tollasia unia varmaan koko aikana, ku neiti on ollu maailmassa. Heräsin toki aina ku neiti itkeskeli, ja valvoin sen ajan ku mies oli siellä neidin huoneessa, mutta ei tarvinnu ite tehä mitään. Ihanaa! Ja selkeesti siis ei neiti tarvii sitä maitoa yöllä, kun nyt vaan oppii pahasta tavastaan pois ni eiköhän nuo yöt rauhotu.

Eilen tosiaan oltiin shoppailemassa koko päivä melkeen. Hienosti taas neitikin jaksoi kauppoja koluta. Sain neidille uuden veden ja tuulenpitävän haalarin nyt kevääks. KappAhlista löyty, just vika kappale punasta haalaria, ja sattu olemaan just oikee koko! Hyvä tuuri. Ni ei tarvinnu ostaa jotain kallista, ku se menee kumminki vaan tän kevään, tai maksimissaan vielä syksyllä.

Ja olin muuten yllättyny siitä, miten helppo on lapsi laittaa ja ottaa pois pyörän istuimesta, ja ajaa pyörällä lapsen kanssa. Ku olin jotenki aatellu, et se kaatuu se pyörä helposti tai jotain. Mut ei ees meinannu kaatua. Nyt me ruvetaanki käymään sitte pyörällä jumpassa ja muissa menoissa, jotka ei osu päikkäriaikaan.
 
Hellou mammat!
Ihana aurinkoinen pääsiäinen takana! Me vietimme sen pohjanmaalla mummin ja pappan hoidossa. Siellä riitti puuhaa. Mummi ja pappa olivat ostaneet sellaisen paljun terassille. Nettakin pääsi uiskentelemaan. Oli kyllä hienoa. Sunnuntaina sitten ajeltiin kotiin ja maanantaina piipahdettiin American car show´ssa ja illalla pidettiin pienet grillibileet omalla takapihalla. Eli kaikinpuolin loistava pääsiäinen!

Netalla minulla on kovassa käytössä tällä hetkellä adidaksen tarra lenkkarit. Hyvin ovat pysyneet jalassa ja niissä on helppo tytön kävellä. Jos on kylmempi sää niin laitan varrelliset, vuorelliset kengät jalkaan. Nissäkin neiti pystyy hyvin kävelemään.
Netta on ottanut vahingossa ihan muutaman askeleen ilman tukea. Sohvalta -> sohvapöydälle.

Sitten vähän neuvola kuulumisia. Käytiin tosiaan viime viikon alussa 10kk neuvolassa. Ihottumasta th sanoi, että täytyy vain yrittää seurata että mistä johtuu... Huokaus. Nyt minulla sentään on epäilys. Voikohan olla paprikalle yliherkkä? Sitä nimittäin Netta söi mummin ja pappan luona paljon ja siellä tuo ihottuma helähti taas tosi punaiseksi. Nyt kotona ei ole sitä syönyt ja ne on taas paremmat.
Sitten tuosta istumisesta... Netta ei vieläkään osaa istua. Kellahtaa aina selälleen. Suojaheijasteita ei myöskään ole. Th mietti kovasti, että mistä voi johtua. Tasapainohäiriö se ei oikein voi olla koska neiti pysyy muuten hienosti pystyssä. Eikä lihaksissa mitään jäykkyyttä/veltostumista kun tosiaan seisoo ja kävelee hienosti tukea vasten niin ja istuu kuitenkin mielellään esim sohvalla, syöttötuolissa, rattaissa yms... Nyt tätä sitten kysytään vielä lääkäriltä. Odottelen tällä viikolla soittoa ja mahdollisia jatkotoimenpiteitä...

Te muutkin kirjoittitte, että ihana huomata kun nämä "vauvat" alkavat ymmärtämään puhetta. Täällä myös kehitystä siinä suunnassa. Olin ihan yllättynyt kun kysyin huvikseni (harjoiteltu tätä siis ei ole) Netalta, että "Annatko tutin äidille". Tyttö nappasi heti tutin suusta ja ojensi äidille. Olin ihan ihmeissäni! Niin ja hauska oli myös huomata, että toinen tietää mitä hiusharjalla tehdään. Kovasti yritti itse kammata tukkaa kun sai sen käteensä. Heh... Mua rupee aina nykyään naurattamaan kun kiellän tyttöä. Netta rupee heti puistamaan päätään kun sanon jotain "Ei suuhun, Ei koske" yms.  Pitäs yrittää olla vakavalla naamalla. =D
Ihana kun ei tartte pukea ulos enää niin paljon vaatetta! Tänäänkin näyttää tulevan hieno ilma, joten ei muuta kuin ulkoilemaan!
 
Voi, onpas täällä nyt tosi hiljaista! Alkaako puheenaiheet loppumaan emoticon

Gibsoni aika jännä kyllä ettei Netta istu. Toivottavasti ei mitään vakavaa... Päivitä tilanteen kulkua.
Mä kävin ostamassa foliopalloja ja nyt Nea leikkii niillä tossa :D Vetää narusta alas ja päästää ylös :DD Huomasin senkin, että kun se vaan luulee pitävänsä jostain tuesta kiinni nii pysyy kans pystys. Eli kun tosta vappupallon narusta piti kii nii seiso tukevasti pitkän aikaa! Siitä narusta ei kovin suurta tukee saa :D

Ois tarkotus siirtää tässä tyttöö omaan huoneeseen, mua alkaa häiritsee sen läsnäolo jos miehen kanssa yrittäis iltasin sängyssä lähentyä... Toi tyhjä huone on ollut koirien paikkana ja siellä pitäis tehä suursiivous, seinät on aika likaset. Mies haluais ne maalatakkin.

Surullista kun esim. Tyttö Koo ja LauraElina ei enää kirjottele Onnin ja Jeminan kuulumisia tänne puolelle ollenkaan :(
Mitäs vappuna meinaatte? Viime vuonna oltiin aikamoisia vappupalloja ite :D Tai minä ainakin!

Nea tänään 11kk! Hui kun on menny nopeeta tää aika.
 
Takaisin
Top