Vauvat 6kk ->

summerwine kirjoitti:


Miten musta kuulostaa ihan hirmu hurjalta määrältä joku 2dl kerralla ruokaa :O? Samuli taitaa syödä ihan hurjan vähän teidän muiden pieniin verrattuna.. Tuo kun ei syö kun 2-3 kertaa päivässä ja kerrallaan puoli pilttipurkkia tai vähemmänkin!! Maitoa menee vieläkin aika paljon, vaikka on senkin juontia vähentänyt reippaasti sen jälkeen kun alotti nuo kiinteät.


täällä on Summerwine ihan sama juttu..päivittelin itekseni eilen kun syötin Jamia,että jessus jos joku vetää kerralla 2dl..Jami saattaa kanssa syyä sen purkillisen jos hyvin käy,yleensä puolikkaan(helpompi ilmottaa purkillisia vaikka ite pöperöt teenkin)
hyvin tuo silti kasvaa,vaikkei hirveitä määriä kerralla syökään..meillä syödään se 4 kertaa,kerran koitin 5ttä vaan sillon tuntu et ollaan jatkuvasti ruokapöydän ääressä :DD

 
Kiitos tsempeistä naiset! :)

Katjuskainen, kiva kuulla että on muitaki hoitokeinoja. Mulle neuvolatäti sano vaan tuon peitehoidon.
Täytyy nyt jättää koko juttu taka-alalle ja katella sitten loppukuusta vasta uudestaan. Kerro kuulumisia miten menee, voihan olla tosiaan ettei mitään häikkää ole. :)
Kuulin, että väsyneenä ja alle 6kk ikäsillä pieni silmien haritus välillä on suht normaalia.

Meillä myös tyttö syö aika vähän. Kaurapuuro maistuu missä on mansikkaa, eli aamulla ja illalla syö hyvin mut mitkään lihasoseet ei maistu ja muutenkin söis vaan porkkanasosetta ja hedelmäsoseita päivällä, niitäkin puolisen purkkia. Täytyy mennä sen mukaan vaan, eiköhän se ruokahalu sieltä palaa.
 
Noista tuista viel; kuntalisä tuli tääl ainaki automaattisesti, sitä ei tarvinnu erikseen hakee, luulis et kaikkialla toimii samoin. Cira, se lisä on hoitotuen lisä, jonka saa tosiaan sit jos on riittävän alhaset tulot; meillä kun mä saan minimitukia ja miehellä perusduunarin palkka niin toivon että saatas, miehen duunikaveri oli meinannu että vastaavilla tuloilla oli saanu.

Syömisistä; mulle ei oo ees sanottu tosta happohyökkäys-jutustaemoticon imetän aika tasasesti 2-3 tunnin välein, kiinteet osuu yleensä siihen ku imetyksestä on joku tovi, oon pitäny kiinteitten määrät aika pieninä koska mun mielestä ton ikäsen pääravinto pitäs vielä olla maito(no tää ei tietenkään välttis oo ees mahollista jos vauva juo korviketta, mutta imettäessä).  Taas on alkanu oleen aika paljon puklailua, kyselin siit neuvolas kerran ja meinasivat et vauva on vaan niin täys...ei oo siis mitään oksentelua, mistä Cira ja Mims puhu vaan vanhaa kunnon puklua...asiaa ei varmaan auta ku toinen on heti syömisen päälle mahallaan ryömimäs emoticon

Onko muitten vauvoilla ollu sellasia kauhu-kohtauksia? Eilen illalla Liekki oli nukkunu jonku tunnin ja heräs huutaen ihan täysiä, itku silmässä ja käet täristen, piti kauan heijata ja silitellä että heräs kunnolla ja rauhottu uuestaan unille.. en sit meinannu ite saaha unta ku niin pelästyin ja piti koko ajan kuunnella et hengittääks toinenemoticon  muistaakseni vastaavia on ollu ennenki mut ei ehkä noin rajuna...kauheeta jos noin pieni jo näkee kauheita painajaisia...

summerwine,tääl tuli pareina alas ekat 2 hammasta. Ja ootellaan uusia tulevia kuumeisesti, selkeesti välillä on ärsyyntyny ku ikeniä kuumottaa, näin yks yö untakin et oli tullu alas 2 uutta helmeä :)
 
Hui, meillä oli eilen illalla hirvee tilanne kun poika söi pientä palaa päärynää mun sylissä ja meinas tukehtuu siihen! Se meni selkeesti henkeen, hirvee kakominen ja pieni yritti vetää henkee mut ei saanu! Yritin ekana kaivaa palaa pois mut en tuntenu sitä nielussa (ehkä se lähti kuitenkin liikkeelle kaivaessani sitä) ja sit poika ylösalaisin ja selkään hakkausta!! Sit en nähny ite et auttaako se ja kysyin vaan mieheltä et hengittääkö se! Kyllä hengitti, onneks!! Mietin jo siinä et miten vauvoja elvytetään...Mies oli puhelimessa kaverin kanssa ja lopetti sen sanoen et pitää lopettaa, poika tukehtuu.. Huh, sit sanoin miehelle et laita nyt kaverille viesti et kaikki hyvin :) Mut tosiaan, niin nopeesti se voi käydä, ettei uskoiskaan.. Loppu hyvin kaikki hyvin, poika ei tilanteesta hätkähtäny, jatko leikkiä taas kun raaskin sen sylistä päästää :)

Meille ei oo neuvolassa kerrottu mistään happohyökkäyksistä, oon imettäny hetken päästä ruokailusta..Monesti maha kyllä täyttyy niin ruoasta et juo maidon sit vast noin tunnin päästä..
Meillä poika syö 1dl puuroa aamuin illoin, ja sit 2 purkkia ruokaa päivässä. Puurojen kanssa menee 1/2-1 purkki hedelmää ja sit hieman syö sormin millon mitäkin, mut ei sitä voi oikeastaan laskea.. Vettä menee 1,5dl päivässä ja maitoa imee noin 4 kertaa päivässä ja kerran yöllä..

Mun ymmärryksen mukaan kuntalisää ei tarvi hakea vaan sen saa automaattisesti.. Ainakin näin meille kelan täti sano kun täytin hakemuksen hänen kanssaan.. Siis niissä kunnissa missä sitä saa ylipäätään.. mä toimitin miehen viimeisimmän palkkatodistuksen kelaan, ei ainakaan se täti sanonu et ois viime vuodenkin todistus pitäny viedä.. Mut ehtiihän ne sitä vielä karhuta!!
 
Meillä pojalla on tollasia kauhu-kohtauksia melko usein.. Poika on nukkunu jo jonkin aikaan yleensä sen tunnin verran ja sit herää huutamaan, ei hän oikeastaan rauhoitu ennen kun on heränny kunnolla, tajunnu missä on ja kuka on lähellä ja sit nukahtaa uudestaan.. Mä yleensä juttelen pojalle rauhoittavasti ja nostan hänet istumaan omaan sänkyyn, sit kun hän tosiaan ymmärtää ettei oo hätää niin lasken uudestaan makuulle ja hän nukahtaa heti..

Vauva-lehdessä oli eroahdistuksesta ja tää heräily vois liittyä siihen ( voi tietysti olla pahaa untakin).. Eli vauva alkaa ymmärtää olevansa erillinen olento ja pelästyy sitä. Ja haluaa myös tarkistaa että vanhemmat ovat lähellä yölläkin.. Yleensä tää tulee siinä 8 kk iässä.. Mut meillä tätä on ollu jo usean kk ajan, nyt ehkä helpottamaan päin..
 
perjantaita,se olisikin viikonloppu.

lueskelemassa olen kyl päivittäin käynyt,mutta mitään aikaiseksi kirjoitettua en ole saanut. enkä yllättäen nyt muista mitä tääl on puheltu.pahoittelut siis siitä.

kotihoitotuesta on näköjään ollut puhetta.itse en ole vielä saanut aikaiseksi sitä tehtyy.pitäs varmaan jossain vaiheessa,ja jotenkin en usko et sekään summa ei tule olemaan iso.et voi olla et ilmottaudunkin sitten työttömäksi,mutta näkee sitten. ja toki pitää miehen kans puhua,että miten kannattaisi hänen mielestään tehdä..

onnea kaikille,jotka jo konttaa,ja nousee seisomaa ja ottaa sivuaskeliakin.. meillä ei vielä mitään..mutta jospa sitä senkin taidon neiti oppisi pian..

pulina82 onpas teill eletty tosiaa kauhunhetkiä..ja onneksi selvisitte pelkällä säikähdyksellä.varmasti ihan kauhea tilanne.

täällä ei saa kuntalisää.se on niin väärin! :D olen kyllä katkeroitunu siitä.mutta minkäs teet.

ootteko muuten antaneet lapsille mannapuuroo,siis tehneet ihan siitä "normi",ei se muksun oma..
 
hmmm..ehkä noi kauhu-kohtaukset voi tosiaan olla alkavaa eroahdistusta. Toivottavasti sitä eikä pahoja unia... On kyllä ollu ilmassa pientä takertumista, yleensä ihan ihmeen itsenäinen toi jätkä mut viime päivinä oon joutunu enemmän sylkyttään ja kanniskelemaan mukanaemoticon
 
Mä oon ymmärtäny et ekan lapsen kohdalla kuntalisän saa automaattisesti ku hakee kotihoidon tukea Kelalta, mut sit jos hakee tukea esim. tokan lapse kohdalla, ni sit pitää hakee tukea erikseen kunnasta. Tai näin meidän kunnassa ilmeiseati.

Meillä kanssa neiti yks päivä sai ruisleivän palan kurkkuun ja piti selkään takoa, että irtos. Muttei tarvinnu nostaa ylösalasin kyllä, riitti ihan syöttötuolissa takominen. Muuten on kyllä tosi hyvin handlannu isotkin palaset.

Meillä hammaslääkäri sanoi tosta imettämisestä ruokailun yhteydessä, että viimeistään vuoden iässä pitäis tehdä niin, kun  kuulemma sillon maidon koostumus jotenkin muuttuu. Mutta ei vissiin tässä iässä vielä niin ole väliä, miten ja missä välissä imettää. Meillä ei kyllä ole edes vielä yhtään hammasta.

Ja tosiaan, vaihtuuhan noi maitohampaat sitten aikanaan, mutta olishan se tietty kiva ettei niitä tartis ainakaan paikkailla, tai kiskoa reikiintymisen tms. takia pois. Mulla itselläni on kyllä edelleen yksi maitohammas suussa, että ei se ihan aina mene niin, että ne sieltä sitten lähtee!!:D Mulla ei vaan tullu yhteen kohtaan rautahammasta, joten maitohammas siinä vielä tönöttää. Ja täytän sentään tänä vuonna 29!:D Ja toi hammaspuutoshomm varmaan periytyy jollain lailla, että voipi olla, ettei meidänkään neiti saa ihan kaikkia rautahampaita.


 
Kauheeta miten nopeesti tyttö kasvaa!!! Taas piti ottaa pieniä vaatteita pois ja varastoon. Pitää näköjään ostaa pyjamia ja sukkahousuja...

Huomenna mennään veljen synttäreille, täyttää 23v. En oikein keksiny mitään lahjaa.... Jotain pientä :)
Ens kuussa ois miehen synttärit 35v Mitähän lahjaksi???

Kiva kännykkä ei löydä kenttiä........

Roosa oppi menemään konttaus asentoon, ei varmaan pitkään mene kun oppii konttamaan emoticon

Toissa iltana käytiin illalla kaupassa kävellen ja kun tyttö oli pirtee niin laitoin vaunut ratas asentoon ja kuomun alas että tyttö näkee ympärilleen. Katteli silmät suurina ympärilleen. Eilen oli ensimmäistä kertaa turvaistuimessa nii ei malttanu nukahtaa kun näki ulos!

Meille soittivat hoitopaikasta tai siis sieltä mihin piti hakemus lähettää. Hakemus on tullu perille, ei tilaa perhepäivähoitajilla :( mutta tilanteet muuttuu. Eli todennäköisesti ryhmäperhepäivähoitoon Roosa menee.

Meille piti tulla kutsu hammaslääkäriin (siis Roosalle) mutta eipä oo mitään kuulunu..... Pitäsköhän itse soittaa.

Oonko ymmärtänyt oikein että ei käytetä hammastahnaa? Sitten vasta kun on poskihampaat? Ja osaa pyydettäessä sylkäistä?

Tänään varmaan riittää yhdet päikkärit, heräsi äsken kolmen ja puolen tunnin unilta. Eilen nukkui 2h unet ja ne riitti.

Hirmu huonosti on tyyttö syönyt viime päivinä. Vaikka surraan sileeksi soseeksi ja olisi miten nami nami ruokaa niin ei uppoo.... Lähdemme keittelemään perunoita

Hyvää viikonloppua kaikille!!!
 
Voi äly ja väläys näitä ammattilaisia.. Ihan pakko oli taas palata linjoille, ja todeta se fakta että ei maidon koostumus miksikään muutu vuoden iässä!!! Nää on niitä vanhoja "maito muuttuu sokerivedeksi" juttuja...Tisseillä ei vaan ole omia aivoja joilla ne tietäis ajankulun ja minkälaista maitoa tuottaa. Koostumus on ihan sama, vauvan tarpeet vaan muuttuu iän myötä ja siksi tarvitaan muutakin ravintoa. Meillä on yöimetetty piiiiitkälti yli yksivuotiaaksi eikä ole ollut mitään hammaspulmia. Tärkeää on harjata ne nököt ettei mitään ruuanjämiä jää. Mä pidän ruokamäärät vielä pieninä ja imetän yleensä ennen kiinteitä ja muulloin tarvittaessa, monta kertaa päivällä ja pari-monta kertaa yössä.

Ja samoin raskaana ollessa voi hyvin imettää! Jos seksiä ei ole kielletty, ei imettämistäkään tarvii lopettaa! Mulla oli toisessa raskaudessa alkuraskaudessa paljon vuotoja ja juttelin lääkärin kanssa esikoisen imettämisestä ja hänkin sanoi ettei raskauden takia missään nimessä tarvitse lopettaa. Imetys kyllä loppui ennen raskauden puoltaväliä, kun maidon tulo vaan ehtyi vaikka panostin yöimetyksiinkin.

Skallo voisit tosiaan perustaa luomuhörhö-ketjun! Sitä ei sitte tarviis sellaisten lukea, jotka ei koe niitä asioita ollenkaan omakseen. Oon yrittänyt etsiä sellaisia ympäri nettiä, mutta aktiivisia keskusteluja ei ole sattunut silmiin. Vinkatkaa jos joku tietää! 
 
Mannapuurosta joku kysyi. Mä olen keittänyt täysjyväspelttimannasta. TUo on SunSpelt-merkkistä ja vielä luomua, ihan tavallisessa marketissa oli, ennen ostin sitä luomukaupasta. Speltti on vehnään verrattuna paljon ravinteikkaampaa ja sulavampaa ja tosiaan täysjyvää on.

 
Heissan ja hyvää alkavaa viikonloppua!

Palailenpa minäkin tänne taas, muutto onnellisesti takana ja eka viikko uudessa kodissa vietetty emoticon ja on kuulkaa niin hieno koti meillä että!!!! Mies on ollut tän viikon talvilomalla ja ollaan saatu laitettua kaikki kamat paikoilleen. Remppamiehiä täällä on vielä juoksennellut laittamassa viimeisiä juttuja kuntoon, kun niille tuli vähän kiire.. Mutta nyt saadaan sitten asettua oikein kunnolla ja nauttia.

Ehdittiin tuossa ti-ke viettää Lastenklinikallakin Onnin kanssa... Pojalle tuli ihan yhtäkkiä ma-iltana aivan karsee flunssa ja valvottiin koko yö kun pikkunen vaan huusi ja huusi kurkku suorana, mies ensin 23-02 ja sit vahdinvaihto ->minä 02-07. Aikaisin aamulla Onnin hengitys muuttui tosi raskaaksi, poika hengitti apulihaksilla ja oli ihan veto veks. Kympiks mentiin Pikkujättiin, jossa Onnille annettiin 2 kertaa spiralla avaavaa lääkettä, mutta ei auttanut ollenkaan ja poika kiidätettiin Lastenklinikalle. Päivystyksessä vierähti 5 tuntia jossa seurailtiin pojan tilaa, annettiin lisähappea koska happisaturaatio oli niin kamalan huono. Ensin ei lisähappikaan meinannut riittää, mutta lääkkeen kanssa saatiin saturaatio nousemaan 92:een. Oltiin osastolla yks yö, saatiin saturaatio nousemaan 98-100%, keuhkojen äänet saatiin myös suht normaaleiks ja toissapäivänä päästiin kotiin.

Nyt kaikki on ok, Onni on taas ihana oma, aurinkoinen itsensä, vaikkakin on vielä aika tukkoinen ja hengitys vähän rohisee. Haettiin babyhaler ja ventoline jota annetaan tää viikkon joka 4. tunti ja ens viikko vielä aamuin illoin.

Just katselin tuolta Kelan sivuilta että mulle oli annettu päätös kotihoidontuesta ajalle 15.3.-23.4. Tein hakemuksen netissä ja lähetin liitteet perässä... no, ne ei ole kai tulleet perille koska siellä mun sivuilla luki, että ovat lähettäneet mulle pyynnön laittaa palkkatiedot ym. että saavat laittaa sen hoitolisänkin... PRKL... olis pitänyt sittenkin viedä paperit ihan itse. Sitä silloin arvoin, että uskallanko ne laittaa postissa vai en... olis pitänyt vaan luottaa omaan intuitioon ja vied paprut henk.koht. paikalle.

Mitäs vielä... tänään kävin varaamassa itselleni taas ajan sokerirasitukseen... 21.2. on aika. Ja ne inhottavat supistukset on nyt sitten alkaneet, ei kiva! Hirveesti ei tarvii kävellä ulkona kun tuntuu jo inhottavalle. Mutta tää oli ihan odotettavissakin.

Meille th sanoi neuvolassa, että nyt kun on hampaita tullut niin hammasharjan voi ottaa esille. Kuulemma homma on just muuttunut (?), aiemmin kun hampiata alettiin harjata vasta kun poskihampaat on tulleet... No, me koitettiin ja voi että Onni tykkäs! Oli suu ammollaan ja tykkäs kun harjattiin puhjenneita hampaita. Kai se tekee hyvää kun ikenet kutiaa kuitenkin kokoajan. Eli meillä ainakin harjoitellaan tuota harjausta nyt aamuinilloin, ts. totutellaan hammasharjaan.

Siinäpä tuoreimmat kuulumiset täältä, nyt syömään!
 
Gibsoni sun innostaman menin sitten lueskelemaan tota "kesäkuun vaavit" keskustelua ja mohomaha siellä puhui muumilimpparista ja smurffilimpparista, mansikat vielä sitten siihen päälle! Ja nyt musta tuntuu että sekoon kohta jos en saa muumilimpparia tai smurffilimpparia tai mansikoita!! emoticon  Täytyy varmaan kohta lähtee kaivaa pakastinta, jos sielä viel olis viime kesäisiä mansikoita! :D
 
täällä on näköjään ollut puhetta kodinhoidontuesta. mä jään automatiik ansiosidonnaiselle koska jos jäisin kodinhoidontuelle en sais ees sen vertaa että voisin hoitaa laskut saati sitten omaa osuuttani vuokrasta.
joten jätän suosiolla kelan kaa tappelemisen.ansiosidonnainen niin paljon parempi...  tosin mulle on nyt kaks työpaikkaa tarjolla ja viiville hoitopaikka perhepäivähoitajalla tai ryhmiksessä mutta en sitten tiijä otanko niitä vastaan. ei kiinnosta yhtään vielä viedä viiviä hoitoon vaikka saankin työt sumplittua niin että viivi ois vaan iltapäivät hoidossa... mutta katotaan nyt. toisaalta tekis niin hyvää päästä ihmisten ilmoille ja tienaamaan. rasittaa tää ainainen pennin venytys... luenne ei anna periksi mennä ukon lompakolle vaikka onkin vissiin pakko. sekun maksoi meidän tulevan ruottin reissun lennot ja laivamatkat..

skalloko se kyseli siitä öisistä kauhuitkuista. joo meillä viivillä ollut niitä pari kertaa että alkaa vaan itkee hirveesti yöllä, eikä herää.. itkee vaan ja sitten kun laittaa tutin sille niin itku loppuu mutta alkaa kauhee nyyhkytys ja se kestää kymmenenkin minuuttia.. ja tää kaikki tapahtuu unessa tai sitten herää silmät selällään ja ihan kauhuissaan ja nukahtaa sitten samantien nyyhkytykseen.. kauheeta. ja pelottavaakin. 

mäkin tuossa oon miettinyt niitä raskauden kahta viimestä kuukautta. ne oli mulla varmaan energisintä aikaa. kun ne muut kuukaudet melkein oksensin 24/7 ja makasin reporankana sängyn pohjalla.  ukko parka sai kestää mun touhuumiset ja aina vaan keksin sille lisää kaikkee mitä pitää tehä ja laittaa ja tehä ja laitta... :) raskaus oli viikon yli kun sain päähäni lähtee vantaalle ja keravalle ja hyvinkäälle shoppailemaan. kauhee helle ja jalat oli ihan hirveen turvonneet ja maha räjähtämis pisteessä.. mutta oli vaan pakko sitä energiaa purkaa 6h shoppailureissuun.. :)  
joo  mielellään haluisin kokea kaiken tuon uusiksi mutta ei. ni ei. mä en varmaan toista tuu saamaan ku tulee ikä jo vastaan. :(
 
Hehee! Pakko tulla hehkuttaa ku kävin ihan huvikseen vaa'alla, kun halusin kokeilla suuntaa-antavasti, mitä meidän neiti painaa, ennen ku maanantaina sitte on neuvola, niin oma paino oliki kiva ylläri! Enää yks kilo jäljellä raskauskiloista!! Jippii!! Tosin pelkään pahoin, että kun tää imetys aikanaan loppuu, alkaa taas painokin kummasti nousta. Mutta iloitkaamme siihen saakka:D

Ja meidän neiti konttaa, ja jos ei kontata jaksa, ryömii!! Ihan uskomatonta miten nopeeta tää kehitys on!

Ja tänäänkin nukkui vaan kahdet päikkärit, joista ekat oli alle tunnin ja tokat sitten 2,5-tuntiset. Sama oli eilen. Toi rytmi sopis mulle, joten katotaan. Pidensin päikkäreiden välillä olevaa hereilläolojaksoa, kun normaalisti valvoo sen kaksi tuntia kerrallaan, niin nyt on valvonut lähemmäs kolme. Ja ihan hyvin on jaksanut, kun on ollut tekemistä. Aiemmin on mennyt ihan kitinäksi sen kahden tunnin jälkeen.

Koukku En tiedä maidon koostumuksen muuttumisesta lapsen ollessa vuoden ikäinen sen kummemmin, tai en ole perehtynyt... mutta olen kyllä ymmärtänyt, että on ne rinnat sen verran fiksut kumminkin, että tietävät muun muassa "laimentaa" maitoa, jos on hellettä, jolloin vauva tarvitsee enemmän nestettä. Että en toisaalta ihmettelisi, jos rinnoilla olisi jonkunmoinen sisäinen kalenterikin:D Tosin en kyllä usko, että koostumus mitenkään lapselle haitalliseksi muuttuu, mutta tottahan se on, että jonkunlaisen happohyökkäyksen maitokin aiheuttaa.
 
Meille ainakin tuli hampaita pareittain, alaetuhampaat ensin, sitten ylös kulmahampaat ja sitten ne yläetuhampaat.
Ja normipuurot eli myös mannapuuroo oon tehny ja antanu.

Riihimäellä tarvii ainakin erikseen ITSE kaupungilta anoa sitä kuntalisää. Sitä ei edes makseta kelan kautta, joten ehkä siksi? Ja joka kunnassa taitaa olla omat ehtonsa millä perusteella ne sen myöntää ja mihin asti. Tais olla Kerava, joka maksaa vaan 2 ikävuoteen asti? Tai jotain sinne päin, mutta on niissä omia kommerverkkejänsä. Täällä se ei kuitenkaan tule automaattisesti.

Nea nukkuu kahdet päikkärit.. Ekat on yleensä sellaset puoltuntiset ja toiset joko samanverran tai kolme tuntii.
Ja todellakin syö sen 2dl kiinteitä ruoalla ku ruoalla ja siihen vielä maidot sitten päälle. Nyt mun täyty alkaa tarjoo sille välipalaakin koska 4 ruokaa ei riittäny :D Mä oon ite kans miettiny monesti, että mihin hittoon se sitä ruokaa oikein syö. Tyttö ei paina ku nippa nappa 8kg ja ikää just kohta se 8kk. Välillä tuntuu, että sehän syö enemmän kun minä koska sosemuotoon saa mahtuun aika paljon tavaraa että siitä saa sen 2dl soseena :D

LauraElina: Nyt mullakin alko taas mieli tekee niitä limppareita :D
Tyttö Koo: Voi ei! No onneks Onnilla ilmeisesti nyt kaikki hyvin?
Ajattelin kyllä liitteet kans viedä suoraan kelan tiskille ja kysyä vielä että onko asia nyt kunnossa... Keväällä ne soitteli mulle kans jostai äitiyslomalapun liitteestä että ei ole, ja sanoin että kyllä varmasti on kun sen just viime viikolla toin sinne suoraan kätee. Sit oli hetken hiljasta ja kuulu että "ai kato, onpas se täällä". Just.
Katjuskainen: Mulla vähän samanlaiset mietteet tosta, että toisen lapsen jälkee vasta töihin. Ja toinen ei oo vielä ees suunnitteilla. Varmaan täytyy noi omat häät pitää ennen uutta raskautta. Mutta nii, jähtäväks nää osuisko seuraavat lapsetki samalle päivälle syntymään ;) Ajatella, että ens viikolla 8kk!
 
mohomaha oot vissiin korvikke-maitoon? tehny mannapuuroa?.

eilen olin muutaman tunnin poissa kotoa,ja mies lasten kans.no eikös  mies ollu antanu hieman rasvatonta maitoo neidille.ja sit vasta  alkanu epäilee et pitikö tätä antaa vai jtn muuta ja soitti sitten..huomaa taas kuinka paljon mies hoitanu neitiä.no onneks pojan kans on sitte enemmä ja huolehtiikin enemmä.
tänää aamulla sitte sai pestä tyttöä oksennuksesta.oli aamuyöl vissiin oksentanu enkä mitää ollu kuullu.. voih.
esikoinenki oli vallannu miehen puolen sängystä yöllä...mies tuli töist ja huomas paikan menneen.

mut jospa puuron keittoo.
 
Hammastahnasta... meille sanottiin raskausajan hammaslääkäritarkastukses et hammastahna käyttöön vauvalle heti kun hampaita tulee. Ja samaa sanottiin myös neuvolasta kun antoivat infon+hammasharjan. Mutta hammastahna pitää olla sellasta missä fluoria 500ppm. Ainakin Oral-B:llä on sellanen tahna jossa fluoria tuo määrä...

ja tuosta imetyksestä sanoivat siellä hammaslääkäris et kahden vuoden iässä pitäs lopetella kun silloin maito alkaa muuttua sokerilitkuksi...

Tyttö koo, hyvä että Onni saatiin kuntoon :) pelottavia on kyllä tollaset...meillä ei mies tohi nukkua jos pojalla flunssaa kun meillä kans pojalla helposti menee henki tosi ahtaalle...

 
Ansku87 joo korvikkeeseen tai sit sekä vettä että korviketta.

Hammastahnana meillä on Colgate smiles missä on ikäraja 0-6 vuotta ja lukee kyllä alhaisempi fluoritaso maitohampaille, mutta sisältää Sodium Fluoride 0.22% w/w (1000ppmF) joten oisko tossa kuitenki liikaa? Noh, meillä on ens viikolla hammaslääkäri nii vois sieltä kysästä. Vois veikata, että ne antais sieltäkin mukaan harjan ja tahnan tai ees jommankumman... Tahnaa ei kuitenkaa ihan joka päivä käytetä, koska jos mies on harjausvuorossa nii ei käytä, mä taas laitan ihan tosi tosi vähän, koska toi sylkeminen ei vielä onnistu. Kaippa ne ens viikolla siellä hammaslääkärissä ohjeistaa mitä pitää tehdä...

Ainiin! Piti vielä kertoa, kun tänne päivittelin sitä miksei meiän ekasta kontrollikäynnistä tullu laskua, niin se meni vielä sen piikkiin että 7vrk jälkeen (Nea oli 3 viikkoo syntymänsä jalkee) sairaalassaolo on ilmasta per kalenterivuosi! Mä jotenki luulin että toi 7vrk päteis niinku sellaseen yhtäjaksoseen oleskeluun, mutta että vuosittainen! No kiva!
 
Heippa :)

Tänään tapahtu suuri ihme..Mies kävi vauvauinnissa KAHDEN jamin kanssa..(ite en viittiny lähtee,kun on nää päivät kuusta,plääh)
Reissu oli menny paremmin kun hyvin ja Jami oli ollu Tunnin (!!) altaassa :O hurjaa..ensin oli kattellu ja ihmetelly että missä kummassa äiti on ja oli mennä sormi suuhun vaan siitä oli reipastunu alkuleikkien aikana ja loppu oli menny paremmin kun hyvin :)
ja vähän aika sitten mies ei tohtinu jamin kanssa lähtee ees kauppaan kahden..

hammastahnasta sanottiin neuvolassa samalla kun antoivat hammasharjan,että voi ruveta käyttään tahnaa mutta ei oo kiire..en oo sit käyttäny,kun en oo kaupoissa nähny sellasta mitä vois antaa näitten ikäsille..täytyy tutkia kaiketi vielä paremmin..
vuoden iässä pitäs tulla sit eka kutsu hampulääkärillekin,kun aikasemmin täällä on kutsuttu vasta 2 vuoden iässä..

Jamin kans ollaan nyt päälle viikon verran kai ihan päivittäin harjoteltu sormiruokailua,ja nyt vetää banaania kun isompikin mies :D hirveitä paloja ja suu käy niinkun pureskelis sitä palaa!
ärsyttää kun ei tänne osaa kuvia enää laittaa..

TyttöKoo: hyvä että onni on kunnossa! :)

Meillä nukutaan kolmet päikkärit..tai no välillä kahdet..yhdet päikyt on sellaset 30min-1h aamulla..illalla kyllä jaksaa telmiä ja olla hereillä pitkiäkin aikoja vaan päivällä tulee jo 2hn hereillä olon jälkeen hirvee kiukku.. eilenkin Jami heräs viideltä vikoilta päikyiltä ja nukahti 21 :D

Katjuskainen: Onnittelut painonpudotuksesta :) Ite vielä kärvistelen kilojeni kanssa..8kiloa jäljellä eikä tunnu hupenevan vaikka mitä tekisi..kokeilin kyllä yksi päivä vanhoja vaatteita,aikaa ennen raskautta vaatteita :D, ja ihme ja kumma sain kun sainkin housuja mahtumaan päälleni..eli on reidet ja takalisto kaventunu vaikka kiloja ei oo lähtenkään..
 
meillä neuvolantäti sanoi että jos ei löydy tuota hammastahnaa missä fluorin määrä alhaisempi niin sitten ostaa sitä "tavallista" lasten hammastahnaa mutta käyttää sitä sitten tooosi paljon vähemmän...sanoi että laittaa tahnaa vain sen verran että se juuri ja juuri näkyy.. mutta meillä sattui jollai ostosreissulla vastaan tota oral-b:n tahnaa niin se lähti sit joukkoon... ja onhan siinä tuubissa nalle puh ja tiikeri ni pakkohan sitä oli senkin takii ostaa :DDD mamma kun on heikkona tikruun :D
 
Takaisin
Top