Vauvat 6kk ->

mohomaha Meillä ihan sama juttu, että nyt kun on oppinut liikkumaan niin on alkanut enemmän tulee erilaisia ääniä ja höpöttelee pitkiä aikoja itekseen :D Nauramaankin on alkanut enempi ääneen, kai meillä oli tuo liikkumaan pääseminen niin paljon jännempää että tuo puhepuoli unohtui ihan kokonaan...
Tsemppiä sinne Tayssiin, toivottavasti saatte hyviä uutisia!

Pottailusta Itse en ajatellut kyllä vielä alotella sitä, onhan tässä aikaa. Esikoisen kanssa yritettiin aloittaa siinä 1v kohdilla mutta eipä poikaa olis voinut vähempää kiinnostaa, alkoi kiinnostua siitä vasta viime kesänä ja on mennyt aika hurjaa vauhtia kehitys siinä, ei sitten ollut vielä valmis siihen aikaisemmin. Joten meillä mennään lapsen omassa tahdissa, sitten kun näyttää siltä että alkaa kiinnostamaan niin sitten aletaan harjottelee..

Viime yö meni ihan hulinaksi. Tyttö heräili parhaimmillaan tunnin välein kukkumaan, nousi istumaan ja höpöttelemään tai lähti konttaamaan ja paukuttaa seinää ja hihkumaan ja ja.. Ei millään olis meinannut rauhoittua nukkumaan, oli niin vauhti päällä. Tää päivä taitaa mennä vähän rauhallisemmin kun ei meinaa silmät pysyä auki ollenkaan :/

meillä toi viivi on tottunut pienestä asti siihen että se otetaan turvakaukalosta pois jos mennään kauppaan. parempi kuletella niissä kaupan kärryjen kaukalossa. ja nyt jo menee siihen istuin osaan.. eikä toi oo moksiskaan vaikka herätelläänkin kesken unia. jatkaa vaan sitten unia siinä kärryssä. tai jää hereille.
lähikaupassa käydään tietenkin vaunujen kanssa. vaunujen kanssa en oo kyllä käynyt missään muualla kun kärryttelemässä ja neuvolassa. tympii tunkee niitä takakonttiin ja sitten nostella ja koota niitä. onneksi ei oo tarvinnukkaan. nyt kun lähtään ruotsiin sukulaisiin aijon laittaa viivin tohon kantoreppuun. helpompi laivallakin olla. ja lentokoneessa.

mä oon kyllä viiville pukenut toppahaalarin tonne vaunuihin kun menee nukkumaan vaikka noi vaunut on talvivaunut, kevyesti topatut ja mulla on ollut vielä siellä toi äp makuupussiki. eikä sillä oo koskaan ollut selkä märkänä.. nyt kun on ollut plussakelejä niin päällä on ollut vaan tollanen fleacepuku. ja huolestunut äiti on käynyt vähän väliä kokeilee onko tumpujen sisällä kylmät käden.. :D hyvin on tarennut.

huh viime yönä tää mamma nukku melkein kellonympäri.. ja viivi nukku 13h. heräsi kyllä seiskalta kun ukkeli heräili töihin mutta kun mä en jaksanut nousta enkä laitella valoja niin viivi nukahti vartin höpötettyään uudelleen. vähän tööt olo. kerhostakin jäätiin paitsi. ois nimittäin alkanut just kympiltä. no pitää yrittää mennä torstaina kirkon kerhoon.. mikä kauhee ajatus mutta pakkohan se on jotta toi ipana saa vähän muitakin naperoita nähä. toivottavasti siellä ei oo mitään kirkonjuttuja...
aaaaaauts.. viivi löysi just stereot... voi kökkö. nyt se tuolla huutaa kun en antanut sen niitä räpeltää.. :P ylemmäs en niitä aijo nostaa joten saa luvan huutaa ihan rauhassa.. :P onneksi harmistus unohtu jo parissa minuutissa. :)
jep täytyy jatkaa noita kaappien siivousrupeamaa... taas järkkäillyt keittiön kaapit uuteen järjestykseen joten ukkeli ei taas varmastikkaan löydä mitään.. tää siiivousvimma alkaa olee jo huolestuttavaa.. tulee ihan raskausaika mieleen..... hmmmmmmmmmmm.........

Pottailusta vielä sen verran, että meillä se ja lavuaaripissatus ja -kakatus perustuu siihen ajatukseen, ettei ihmistä (ei aikuista eikä ihmisen poikasta) ole tarkoitettu "laskemaan alleen". Me ei mitenkään opeteta potalle tai kuivaksi tms. vaan se on ehkä jotain vauvan puhtauden kunnioitusta, että vaippaa vaihdattaessa saa tehdä pissat ja kakat ns. tyhjän päälle eikä ähertää vaippaan, jollon mun pitäis pestä kakat sekä vauvasta että kestovaipasta... Ja kun tiedän yleensä milloin vauvalla on kakkahätä, niin tottakai helpotan sekä itseäni että vauvan oloa toimimalla näin :)! Ja oikeestaan potan käyttöön ottaminen johtuu nimenomaan siitä, että se tavara on sen verran kiinteetä jo, että potasta pönttöön kippaaminen olis helpompaa ku kökkösen nostaminen vessapaperilla lavuaarista...

pottailusta: meillä viivistä ei voi mitenkään tietää  milloin kakkii tai milloin pissaa.. sitten kun se tapahtuu voi ilmeistä lukea jotain (no varsinkin kakkaa työjellessä! joka kestää ja kestää ja kestää..:) ) mutta siinä vaiheessa ois todellakin myöhästä kiikuttaa potalle.. ja minä puhtausintoilijana en todellakaan lavuaariin alkais kiikuttamaan. ilmakylpyjen aikana ipana yleensä pissii ja siksi meillä käytössä noita tollasi alustoja jotka menee roskiin sitten kun pissa niihin lurahtaa. me ilmakylpyä harrastellaan kolmekkin kertaa päivässä sellasen vartin -30min. riippuu päivästä. kakkarytmiä viiville ei ole tullut koskaan. kakkii tosi epäsäännöllisesti joskus 3kertaa päivä joskus kahden päivän välein yhdesti. musta ei vaan oo viivin ilmeiden ja eleiden kyttäämiseen. paljon muutakin tekemistä. kyllä sitä vielä kerkee opetella sitten kunnolla tota potattamista kun alkaa viivi ittekkin liikkumaan enempi.
anoppi just kertoi että HEILLÄ KAIKKI LAPSET OPPINEET POTALLE HETI PUOLENVUODEN IKÄISESTÄ kun hän vaan istutti lapset potalle heti aamulla ja syömisten jälkeen sekä ennen nukkumaan menoa.. no jollain tohon hommaan riittää hermoja ja aikaa. mä suosiolla alotan vasta sitten kun toi alkaa itte tajuu siitä hommasta jo jotain..ja täytyyhän lapsen elämä olla muutakin kun potalla istumista pitkiä aikoja..siis jos meinaa että potalla pitäis istua niin pitkään jotta tavaraa sinne tulis..

Pottailusta.. Mulle ei oo tullu edes mieleen että pistäisin Samulin potalle. Kerkeää sitten isompanakin kyllä. Ja täälläkin tuo tekee millon sattuu, välillä päivittäin ja välillä kolmenkin päivän välein eikä aina edes ähellä mitenkään niin ei siitä voi tietää millon tekee.

Ääh, täälläkin pitäis siirtyä kohta rattaisiin, on se niin kamalaa kun nuo kasvaa!! Ei meinaa enää mahtua vaunukoppaan :) Jotenkin vaan tuntuu niin oudolle että pistäis vaunut ratasasentoon.. Ja sitten miettii että miten se siinä pärjää :D että jos pistää kasvot menosuuntaan eikä näe mua niin tuleeko sille hätä (vaikka ei tolle oo koskaan hätä tullu vaikkei mua näkiskään:D), sais ne niinkinpäin että olis minuun päin mut se taas tuntus jotenkin tyhmälle?? sit mietin kanssa että kun lenkillä aina nukahtaa niin onko se sitten kiukkunen kun ei pysty nukahtaa (tuo ei nuku kun pitkällään, mm. syliin ei oo nukahtanu koskaan, saatikka muuten pystyasentoon) jne. jne. Meilläkin on se lämpöpussi, mutta meillä on sinänsä helppo laittaa kun rattaissa ei ole sitä "keskitolppaa" minkä eripuolille tulee jalat..Eli menee nätisti sitten siihen.

Käytiin tänään tosiaan siellä lääkärissäkin noiden silmien ja muiden oireiden takia. Puolen tunnin varotusajalla piti lähteä ja sitten oli kumminkin puoltuntia ajat myöhässä..murr! Ja neuvolalääkäriin ei päässy kun ei ollu aikoja niin piti mennä tk lääkärille joka oli sen oloinen et "hittoako tänne tervettä tuotte".. Ihme hapannaama. vaikka hyvähän se on käydä näyttämässä?? Oireina kumminkin oli tuo silmän rähmiminen, vuotaminen ja punottaminen, lisäks yskii, tirskuu ja aivastelee kokoajan ja henkiki rohisee. Tää lääkäri ei ees sen kummemmin tutkinu sitä silmää, määräs vaan tippoja ja sanoi että voi olla ahdas kyynelkanava. (huh, se oiskin parempi kuin se että ois elukoille allerginen) Muuhun se ei sitten sanonutkaan mitään. Kuunteli kyllä  keuhkoja ja sanoi että antaa rohista vaan..joo-o. Ja sitten jos ei mee noi vaivat ohi niin sitten 8kk neuvolalääkärille voi kanssa kaikesta sanoa. Inhoan kyllä niin käydä aina lääkärillä.. Tuli ihan tyhmä olo siellä kun se lääkäri oli sellanen. Samuli vaan naureskeli hihku ja hymyili eikä tää täti voinu ees hymyillä takasin :D

Summerwine; hmm..siis meillä on jo pitkään ollu se ratasosa käytössä,ja ihan makuullaan mä oon poikaa siellä vielä pitäny..eli siis oon ottanu vaan vaunukopan pois,muuten se on ihan samalla tavalla..lampaantalja siellä pohjalla,sit makuupussi ja poitsu..toisaalta olis kyllä kätevä tommonen lämpöpussikin,niin ei tarviis tota taljaa erikseen enää..emoticon

yleensä kun ainakin meillä toi vaunuttelu tarkottaa vielä nukkumista,ehkä sit jossain vaiheessa tulee se et pitää nostaa istumaan et pääsee katteleen ympäristöö..

Mohomahalle ja Nealle Onnea Taysin keikkaan!! <3

mohomalle toivotaan hyviä uutisia sielt tayssist huomenna..

itse kans en meinaa pitää kiirettä pottailun kans,esikoisen kans koetellaan harjoitella,muttei tykkää istua potalla ollenkaa..
lisäksi kirppu kyl on alkanu nyt tekee tavaraa melkein joka ruoan jälkeen,joskus jopa samaa aikaan kun syö... :D

meil menee viel hyvin kopassa,mut ratasosaa käytetty kyl myöskin.

meil tosiaan ei vieläkää ryömitä,eikä konttausasennost ole tietoakaan.sen sijaa kierimäll pääsee kirppu vallanmainiosti eteenpäin,ts sivulle :D

mutta pitää koettaa jatkaa neidin viihdyttämist ja samal kattella emmerdalee... tänää taas saakin viettää miekkosen kans laatuiltaa,kun vapaa pv :D

Pottakeskusteluun; niinkuin tuolta ihan(a) kamala anoppi -topicista saatoitte lukea niin mä EN aio opettaa vielä potalle, toisin kuin anoppini mielestä pitäis jo kohta osata.. kerkiihän sitä sitten kun toinen alkaa enempi asian päälle ymmärtämään!

Meillä ei oo vaunukoppaa käytetty enää aikoihin, ratasosa siis myöskin käytössä ja kuten Henniv:llä, niin meilläkin lampaantalja siellä "pohjalla" :) Meillä Brion vaunut, joten sen sen selkänojan saa 3 eri asentoon -makuu, puoli-istuva ja istuva. Yleisimmin käytössä on puoli-istuva asento, niin roni sieltä vähän näkee muutakin kuin puitten latvoja ja harmaata taivasta, nyt muutamia lyhyitä lenkkejä kokeeks pitäny täys-istuvassa asennossa ja ai että kun poju tykkää! Näkee paljon enempi ja huuli pyöreänä kattelee uudesta vinkkelistä maailmaa! Makuuasentoon lasken selkänojan vain sillon kun nukahtaa vaunuihin. Meillä poju viihtyy vaunuissa hereilläkin, eli ollaan usein liikkeellä vaunutellen myös päiväuniajan ulkopuolellakin. Ja hyvin pystyi nukahtamaan täysistuvaan asentoonkin. :) Niin ja ratasosan oon pitäny niin että kasvot minuun päin, en vois ajatellakaan etten näkis pojan ilmeitä ja juttuja!!

Joo-o, konttausennätys on tällä hetkellä n. 1m :D ja koska konttausasento ei tuota enää haastetta, niin nyt sitten karhukävelyasentoa kovasti jumpataan! Voijee.. :) ja ääntä lähtee niin, että omat ajatukset on kuiskaus vain taustalla.

Täälläkin seuraava neuvola vasta 8kk lääkärineuvola ja voin sanoa, että ikävä jo nyt neuvolaan :D Mulle kans ollu jonkin sortin henkireikä aina päästä juttelee sinne ja katsomaan Ronin kasvua ja kehitystä.. Oon pirun ylpeä omasta riiviöstäni <3

Mitäpä vielä.. Saan nyt 7 iltana 3vkon aikana OMAA aikaa! Kuulun vapaapalokuntaan ja ilmottauduin Palokuntien EA-kurssille (ei päde spr:nkään eat palokunnas), niin nyt sitten oli tänään aloitus, huomenna ja ylihuomenna, ens viikolla kans kolme päivää ja kurssin päätös 25.1 :) ruhtinaallista! Ja jottei asia ois niin ruusuista niin tulee se MUTTA.. Meillä tullaan käymään painava keskustelu aiheesta "lapseni kanssa olo ahdistaa" :S Ilmoitin pe iltana, että oon ko kurssille osallistunut, että se alkaa tiistaina (tänään) ja että mieheni on automaattisesti nuo illat poikamme kanssa. Ukko meni sitten vaikeeks, oli lähes pari tuntia puhumatta (#¤%&prkl#¤%&), mutta palasi pikkuhiljaa omaksi itsekseen. No, sitten eilen sanoin, että tuloo tänään ajois töistä että sinne kurssille ehdin kun se tosiaan alkaa huomen niin tokaisi että "oliko pakko muistuttaa, ahistaa jo nyt". USKOMATONTA #¤%&!! Tosi loukkaantunut olo ja harmittaa osittain Ronin puolesta, että isänsä ei nauti yhteisestä ajasta.. Toki ymmärrän, ettei lapsen kanssa oleminen oo niin sisäänrakennettu juttu noille miehille, mutta silti. Ihan suht ok mielellä se kuitenkin jäi kotiin kun lähdin, eikä paniikki-tuuäkkiäkotiin-puheluita tullu, mutta kysyessäni että oliko se ny niin kamalaa olla pojun kanssa niin vastaus oli "ehkä". #¤%& :(( Jospa se oppis kohta nauttimaankin olostaan kahden Ronin kanssa, tuo on kuitenkin helppo kun viihtyy pitkään itekseen lattialla yms..

Oho, tulipa avauduttua ja muutenkin tekstiä. Kiitos ja Anteeksi.!

Viikonjatkoja!

Ps. Meillä alkaa huomen Vauvamuskari!! :))

Taatu; Kuulostipa osittain tutulta tuo tilitys miehestäs..meillä ukkeli ei suostu yleisille paikoilla lähtee pojan kanssa kahden..JOS se vaikka sattus alkaa itkeen..hohhoijakaa sanon minä!
kertaakaan ei oo kaupassa tms alkanu itkeen tai ainakaan niin etteikö sitä tutilla sais taltutettua..olis kiva joskus jos ne ees kauppaan lähtisivät kahdestaan,nii saisin joskus olla ihan vaan kotona itekseni....Kyllähän Jarkko kotona Jamin kanssa on tosi mielellään,jos mä käyn kaupoilla tai harrastuksissa ja käy pulkkailemssa ja vaunuilemassa ja töitten jälkeen jaksaa touhuta vielä jamin kans,mistä oon kyllä tosi ylpee,toi "yleisille" paikoille meno(kauppa tms) vaan jännittää sitä jostain syystä..:D
Sun pitää miehelles tehdä selväksi,että sä oot myös oikeutettu viettämään omaa aikaas,ihan niinkun miehesi varmasti viettää!

Just,tää on nii meidän tuuria..juuri kun näytti et jamilla nenän vuotaminen lakkais,nii eiköhän se alkanu uudestaan ja entistä pahempana..ja lauantaina alkas vauvauinti..
ananasta maisteltiin toissapäivänä ekaa kertaa ja voi kun jami tykkäs..tein maissi-ananas-kana-porkkaa ruokaa,nii johan uppos :P olis itekin voinu syyä!
taas on ruvennu tavallinen riisipuuro kelpaamaan!! alkaa käydä kukkaron päälle jos joutuu jatkuvasti niitä muksun jauhepuuroja osteleen,kun ei niistä saa ees viikokoksi aamu ja iltapuuroo..

huomenna olis neuvolassa ryhmätapaaminen..Saa nähdä mitä Jami tykkää kun on iso määrä samanikästä vauvaa taas ympärillä :)

ja kyllä noi neuvolakäynnit vaan vähenee,täälläkin 8kk iässä seuraava,sit 10,12,18 jne..pitää alkaa punnitteen ja mittaileen kotosalla pojua kerran kuussa :)

nii ja JArkolle mainittin tosiaan eilen,että täällä jotkut potalle jo aloittavat opettamaan,nii olis kyllä herran ilme ollu ikuistamisen arvoinen :D Tultiinkin yhdessä siihen lopputulokseen,että potalle opetetaan sitten kun lapsi alkaa siitä ite tajuamaan ja kiinnostumaan potasta ja siitä ajatuksesta että sinne vois asiansa tehdä,aikasintaan vuoden iässä..
kun oon miettiny että tajuaako vielä tän ikäset että mitä siinä potalla oikeestaan ees tapahtuuemoticon Okei,jos sattuu pissa tai kakka sinne tulemaan,nii muistaako ne seuraavalla kerralla sitä enää,ei sitä pysty kuitenkaan ilman vaippaa pitään vielä!?
minusta toi kerkee loppuelämänsä istuu potalla ja sit pöntöllä,että olkoot nyt vielä vauva hetken aikaa..

henniv:n kanssa mennään potattamisen suhteen samoilla linjoilla..
ja tuoretta ananasta viivi maisteli eilen ja voi hyvänen aika että viivi tykkäs!!!
mä oon  kärrytellyt jo pari kuukautta viivin kaa niin että  se on ollut tyynyjen avulla istumassa.. sitten kun on näyttänyt että nukahtaa niin oon ottanut tyynyn pois ja neiti on jatkanut uniaan.siis ihan sen koppaosan kanssa. viivi kun tykkää nukkua ulkona niin koen että se on kivempi ku pelkät rattaat vaikka nuissakin sen istuin osan saa ihan samanlain makuu asentoon. ja tietenkin naama minuun päin. en vois kärrytellä jos en näkis toisen hihkumista ja juttuja. :D

kyllä ois tympeetä jos lapsen oma iskä ei kehtuais tai haluais viettää oman lapsen kaa kahestaan aikaa...meillä ukkeli on ollut alusta asti viivin kaa kahestaan että  mä oon päässyt tanssitunneille, ostoksille tai vaan ittekseni kävelee. ja ainakin ukkeli on nauttinut ajastaan. emoticon välillä ne käy kahestaan mummolassa, tätin luona tai vaan kärryttelee. onneksi ei oo sen suhteen mitään ongelmaa.kotonakin ukkeli hoitaa tosi paljon viiviä. ois kyllä tympeetä jos joutuis siitä käymään keskusteluja. nyt kysyin siltä että jos meen taas töihin ni tekisin iltaa ja viikonloppua pelkästään..että jaksaako töiden jälkeen hoidella ipanaa koko illan  niin ei ollut mitään ongelmaa paitsi että kunhan tietyt illat hoitaa täti jotta ukkeli pääsee pändireeneihin. ne kun sai toiselle pändille sopparin joten keikkaa alkaa taas pukkaa ja reenejä sen takia kaksi kertaa viikossa ja toisen pändin kaa kerran viikossa. no vielä ei oo mun töihin meno ajankohtainen mutta kohtahan se on jo............ emoticon

tää aika menee kyllä niin nopeesti ettei meinaa perässä pysyä. taa puoli vuotta on kyllä ollut elämäni ihaninta aikaa... enää ei ees muista sitä elämää kahestaan.. tosin meidän prätkäreissuja on ikävä ja innolla ootankin kesää. eilen just pähkäilin että mahunkohan enää nahkahousuihin tai coretexhousuihin... synnytyksen jälkeen paino tippu vajaassa kuukaudessa lähtöpainoon mutta tuli nyt sitten syksyllä korkojen kera takaisin...
noi alavattakivut on välillä niin lamauttavat ettei pysty tanssii tai liikkumaan juuri ollenkaan. tutkimuksissa selvis että endo ei oo levittäytynyt mutta sairaalareissu on helmikuussa. emoticon en hirveesti oota sitä reissua mutta selvyys tähän kipuiluun pitää kyllä saada. :(

jahas nyt kuuluu pinniksestä iloinen höpötys ja pikkulikka on herännyt.. eilen se saikin vieraiden lähdettyä pois kunnon iltahepulin. nauraa kikatti joka asialle ja kauheeta höpötystä. ihan hervotonta. oli kauheen vaikee saada sitä rauhottumaan sänkyynsä. siellä se taas huuteli ja kikatti ja höpötti eikä ees iltamaito saanut nukkumaan. no onneksi simahti kyllä sitten aikansa höpistyäään.. :) joten ei tullut  ku 10h unet viime yölle.

Toukokuisista huutelen, meidän palstalla on niin pirun hiljaista että oon lukenut viimeaikoina paljon teidän juttuja emoticon

Tuosta pottailusta vaan, MLL:n sivuilta löytyi siitä juttua, tässä linkkiä jos kiinnostaa: http://www.mll.fi/vanhempainnetti/kattapidempaa/tukivinkit_til anteesta_toiseen/lapsi_oppii_kuivaksi/

Eli tuon tekstin mukaan lasta kannattaisi alkaa opettaa kuivaksi siinä vähän jälkeen vuoden ikäisenä. Itse oon käsittänyt, että pissattamisella ja kakattamisella ennen sitä ei juuri olisi vaikutusta siihen varsinaiseen kuivaksi oppimiseen myöhemmin. Toki se tässäkin vaiheessa voi olla jollekin kätevämpää ja vauvallekin miellyttävämpää kuin kakan vääntäminen esim. syöttötuolissa istuen... 

Me käytiin pojan kanssa eilen mun työpaikalla moikkaamassa työkavereita ja samalla jätin hoitovapaa "hakemuksen" sinne. Se ois sit töihin paluu 15.8! Yhyy!! No, kai se on siihen vaan asennoiduttava...Oisin niin mielelläni ollu viel vaik syksyn kotona, mut asuntolaina ei itse maksa itseään. Mulla oli vielä pitämättömiä lomia 63 päivää, joten ensin äitiysloman perään pidän lomaa 30 päivää ja sit työnteon elokuussa aloitan 2 viikon lomalla :) JA silti jää talveksi lomaa 3 viikkoa! Ei haittaa :D Kaikki töissä ihasteli poikaa ja äiti sai olla polleena :)

Mitäs muuta, tavallista arkea vietellään. Ajattelin just selvitellä muskariin pääsyä jonkun yksityisen firman kautta kun ei seurakunnan muskariin mahduttu..Kaikki ajatukset kääntyy jo siihen et pitää mahd. paljon ehtiä tekemään pojan kanssa kaikkea kivaa kun sit syksyllä pitää mennä töihin ja hoitoon.. 

Julius teki muuten liikkumislakon pari viikkoa sitten ja lakko jatkuu...Tämä tarkoittaa siis sitä et edes jo opittua kääntyilyä ei enää tee vaan makoilee vaan selällään ja sätkii paikallaan. Ei viihdy yhtään vatsallaan, alkaa huutaa heti jos kääntää masulleen. Huuto on enemmän sellasta en halua kun et sattuis johonkin... mut istuminen on IN. Ja muuten on tosi iloinen ja aktiivinen poika, leikkii kovasti leluillaan ja höpöttää! 

Mä muistelen et mun mies jännitti kans aluks pojan kanssa kahdestaan oloa. Aluks tietysti sitä et jos sille tulee nälkä kun poika ei ole missään vaiheessa pulloa huolinu, pelkkää tissiä vaan. Tilanne on nyt helpottanu kun poika syö jo niin paljon kiinteitä ja juomaksi kelpaa vesi nokkamukista, joten tissiä ei enää niin kaipaa. Nyt ovat kahdestaan pari kolme kertaa viikossa kun käyn salilla tai jumpassa. Ja kaikki sujuu tosi hyvin. Mut toisaan kaikilla ei oo luonnostaan tota hoitoviettiä, ei mun miestä oo vauvat tai lapset kiinnostanu ennen tätä omaa ja isyys on kehittyny tässä lapsen kasvun myötä. 

Tänään ois sit kampaaja :) Sain kavereilta synttärilahjaks lahjakortin tohon lähikampaajalle ja ukko lupas maksaa loput jos menee yli joten iltapäivää odotellessa! Ja illalla jumppa...

Kampaaja vaihtuikin vauvamuskariksi :) Vähän jännittää riittääkö lauluääni, mut ei kai se pelkkää laulantaa ole?! Lauantaina pääsen sit kampaajalle kaunistautumaan, Jei!

Ja nyt on sit päiväkotihakemuskin laitettu eteenpäin, ainakin hyvissä ajoin. Luulis pääsevän tohon lähipäiväkotiin :)

emoticon  Mä en osallistu potta keskusteluun

Me kotiuduttiin Tampereelta takasin Riihimäelle ja tuomio ei niin paha kun viimeks, mutta edelleen 4 viikon päästä uudelleen sairaalaan. Viime kerralla ja tänään oli sama nukutuslääkäri ja se on kuulemma ihan rakastunu Neaan ja sen hymyyn. Täytyy vissii muistaa tää, että jos tyttö häviää niin nukutuslääkäriä voi syyttää kidnappauksesta emoticon  Tää kerta oli paljon erilaisempi kun viimeks, Nea ei itkeny ollenkaa kun haettiin se heräämöstä ja se oli ihan virkee peipponen niinku sille ei ois mitää nukutusmaskia näytettykkää tai mitää nälässä pidetty. Viimeks huus koko matkan heräämöstä osastolle ja nukahti ennenku kerkesin maitoo lämmittää. Nyt se nukahti vasta 4 tunnin päästä heräämisestä ja meiän piti se vartin päästä herättää että lähetääs kotiin täältä emoticon  Huomautin tästä hoitajalle niin se veikkas, että olisivat käyttäny eri aineita. Kuka tietää, mutta oli kyl kivempi näin. Törmäsin yksii tuttuihin samalla osastolla ja niilläki oli kesäkuinen vauva ja mähän menin sinne niitte huoneesee hyssyttelee sitä poikaa kun Nea oli toimenpiteessään niin se meiän hoitaja katto pikkasen pitkää kun mulla olikin jonkun toisen vauva sylissä emoticon  Piti sit selittää sille, että on tää melkein sukulainen. Myönsi ääneen, että ihmettelikin mitä helvettiä mä teen.
Meiän kanssa samassa huoneessa oli yks toinenki potilas ja mua ja miestä ihmetytti kovasti kun sen äiti ja mummo lässytti sille pojalle koko ajan. Ne ei puhunu normaalilla äänellä ollenkaan sen 5 tunnin aikana mitä oltii samoissa tiloissa. Lässyttääks täällä muut? Mä en ainakaa oo koskaan emoticon

Meilläkin alko tänään vauvamuskari:) Oli ihan jees, mut kuulemma syksyn vetäjä oli parempi kun tää nyt alottanut sijainen. Meillä vaan meni aikataulut hassusti, kun käytin ekaks koiran about tunnin lenkillä, ja neiti veti päikkäreitä sen aikaa vaunuissa. Ja oli tarkotus, että neiti nukkus sit muskariin saakka, ku tiputin koiran vaan välissä kotiin. Mut ei, neiti heräskin kotipihassa vajaa tunti ennen muskarin alkua, ja kärräilin sit neidin hereillä tonne kolmen kilsan päähän muskariin. Onneks viihtyy vaunuissa jonkun aikaa ihan hereilläkin, vaikkei nää kun puiden latvoja ja äipän.

No, siellä sitten muskarissa puolivälissä tietty oli jo nälkä ja piti tissitellä. Eli meni osa muskarista vähän ohi:D Mut ei se mitään. Muskarin perään on aina sitten pari tuntia kestävä vauvakahvila, jonka aikana tänään neiti vetiki sit toiset päikkärinsä ulkona vaunuissa ja mamma sai kahvitella sisällä rauhassa muiden äitien kanssa osan aikaa:D Ihan kiva. 

Meilläkään ei oo vielä ees pottaa hankittuna, enkä kyllä oo ajatellu ees asiaa sen kummemmin. Mut ehkä kunhan neiti tosta alkaa istua paremmin ilman tukea, niin voitas potta ostaa ja ihan kokeilumielessä testata sitten mitä sen kanssa tapahtuu. Mutta en kyllä ala sitä tuputtaa vielä pitkiin aikoihin, jos ei neiti siitä jollain tapaa innostu. Kyllä meilläkin aina huomaa kun sitä kakkaa neiti alkaa äheltää, et voishan sitä kokeilla tulisko se sitte pottaan. Voi olla et kerkeis tulee jo vaippaan.

Musta kanssa tuntuu usein, tai oikeestaan ei enää niinkään, mut aiemmin, et mies ei niin paljon nauti vauvan kanssa olosta. Nyt ehkä alkanu vähä enempi innostuu, kun neiti on niin ilonen ja voi jo hassutella ja touhuta vähä yhessä. Ja kyl mä sen tavallaan ymmärränki, ettei se tuu miehille mitenkään luonnostaan se sellanen vauvan kanssa höpöttely ja leikkiminen. Et siinä vaiheessa, kun saa omille jutuilleen enemmän vastakaikua, alkaa enempi kiinnostaa ja olee mukavaa se kaksistaan olokin. Meilläkin kun välillä neiti vaan kiukutteli iskän kanssa, niin ymmärtäähän sen, ettei se niin houkuta se kahestaan jääminen. Ja yhessä vaiheessa kävin tosiaan töissä kymmenen päivää putkeen joka ilta tunnin pari, ja se osu just tähän huuto- ja kiukutteluvaiheeseen. Jotkut illat neiti vaan huus koko mun poissaolon ajan, mut alko hymyilee samantien kun mä astuin sisään. Niin en silleen ihmettele ettei mies ihan hirveesti sillon nauttinu siitä!!

Nyt on tulossa lähiaikoina muutama viikonloppu, kun mulla on menoa, ja saavat olla ihan kahestaan taas. Kuun vika lauantai vietetään tyttöjen iltaa, ja sit helmikuun alussa oon kokonaisen päivän poissa.

No joo... tänään on taas aktiivisesti harjoteltu ryömimistä, ja kai se täytyy alkaa nyt myöntämään et meidänkin neiti osaa jo ryömiä! Ei mitään huippumatkoja vieläkään mennä, mutta kiinnostavan asian luokse kyllä mennään metri ainaki. Et eiköhän se jo lasketa:) Ja konttausasennon harjottelut jatkuu myös, ja luulen että istumaankin pian nousee, kun menee välillä sellaiseen kylkiasentoon, ja siitä yrittää punnertaa yläkroppaa ylös.

Ja syömisestä... eilen oli taas huono päivä, melkeen mitään ei saanu lusikalla alas. Mutta sitten eilen illalla puuro meni niin että humpsis, ja aamulla meni hyvin, ja päivällä vauvakahvilassa söi kokonaisen purkillisen kinkkuherkkua:) Ja iltapuurokin meni kokonaan!! Tosi vaihtelevaa siis tää syöminen! 8 kk neuvolalääkäri on vajaan parin viikon kuluttua, jännä nähdä mitä painaa silloin:) 74 koon vaatteet menee, että pituus lienee jo siellä 70 cm kieppeillä, vähän päälle ehkä.

Ennen joulua käytiin neuvolassa silmätsekissä, kun neuvolan täti mietti että karsastaako neiti. Ja siellä oli sitten lääkärinä sellainen rastapäinen nuori poika, joka ei osannut juuta eikä jaata sanoa mistään. Ja laittoi sitten lähetteen Hyksiin, sinne mennään helmikuun alussa sitten. Omasta mielestäni karsastusta ei ole, mutta annetaan asiantuntijan sitten katsoa ja sanoa miten on.

Huoh, täällä sitten poika oli tippunu sängyltä sillä aikaa kun olin jumpassa :(!!! voin kertoa että onneks en ollu näkemässä. Samulilla kun on tapana nukkua sängyllä ja jos herää niin aina sieltä on hihkumista kuulunu jos herääkin siellä niin sitten osannu mennä kattomaan. nyt sitten oli kanssa ollu nukkumassa ja mies käyny veskissä äkkiä ja oli ruennu hirmunen huuto kuulumaan ja siellähän se reppana oli lattialla ollu selällään :(( inhottavaa kun ei edes tiedä miten se on sieltä alas tullu. mitään kuhmuja eikä mustelmia ei näy ja normaalihan tuo on ollu, noh, mies sentäs lupas ens yönä heräillä tarkasteleen pienen vointia. ei kai näille mitään voi, kai kaikille joskun käy näin? olihan tuo mies ihan paniikissa ollu ja vieläkin tarkkailee ja huolehtii kokoajan.. onneks tuo sänky ei sentäs korkea ole, mutta silti.. kyllä tälläset aina säikäyttää :((

summerwine Meilläkin neiti on kertaalleen tippunu meidän sängystä. Petasin sänkyä ja tarkastelin hetken aikaa päiväpeittoa, että miten päin se nyt kuuluukaan laittaa, niin hups, kuulu vaimee tömähdys siitä IHAN VIERESTÄ ja neitihän se siellä oli maassa mahallaan jalat kohti sänkyä ja pää pois sängystä päin! En ees voi käsittää miten se oli silleen päin voinu sieltä päätyä! Kun ei siinä vaiheessa vielä pahemmin liikkunu, muuta kun kierimällä korkeintaan. Ja siis kaikki tapahtu ihan salamannopeesti.

No, ei meilläkään mitään sattunu, pehmee karvamatto alla ja muutenki matala runkopatjasänky. Itku tuli neidille tietty, mut oli paljon pienempi itku kun monesta muusta asiasta on tullu. Pelästy ressukka tietty, ja pelästytti mutkin. Mut aika nopeesti tajusin et ei siinä mitään käyny ja neiti lakkas ihan hetken kuluttua itkemästä ja homma jatku. Ei tullu kuhmuja tai mustelmia tai mitään. Mut oon sen jälkeen laittanu aina lattialle siks aikaa ku petaan, vaikka neitinen kuinka tykkääkin siitä kun joutuu uppeluksiin peittojen alle ja saa siellä möyriä.

Ja juu kyllä niitä sattuu, varmasti vaan enemmän ja enemmän meidänkin palleroille, kun liikkuminen vaan lisääntyy ja lisääntyy. Mutta toki tommoset aikuisen aiheuttamat vaaratilanteet pitäs voida välttää, mut välillä vaan sattuu vahinkoja.

saa nähdä joudutaanko tänää lähtee päivystykseen jamin kanssa :( nenä tolla on ollu ihan tukossa jo useemman päivän ja nyt on ruvennu korvaa haroon enemmän ja silmäkin vähän rähmii,mut kuumetta ei onneks oo..puuhin nyt tuon silmän ja seurailen sitä jonkin aikaa,jos näyttää et se rähmii edelleen niin sit sitä on kai mentävä..eka päivystyskeikka :S muuten on kyllä ilonen ittensä <3

Hyvä kuulla että reissu meni kuintenkin hyvin Mohomaha :)

onko muilla ilmenny että kumpaa lapsi kuuntelee paremmin kun kielletään tekemästä jotakin? Meillä Jami lopettaa melkein samantien kun isi käskee,vaan kun minä sanon että ei,niin mulle nauretaan :D sit jonkin aikaa komennettuani melkein karjasin että "NYT LOPPU"kun jami rupes pureskeleen taas syöttötuoliaan, niin poruhan sieltä pääsi :D Niin Iskänpoika että <3

mä puhun kyllä ihan normiäänellä,lässyttäminen on melko arsyttävää..samoin kun jotkut sanoo että asia on poppa..mikä perkuleen poppa,se kuumaa!

kissojen raapimisteline löyty..voi jee,on varmaan poitsu niin karvoissa kohta että :S

summerwine, noita tippumisia sattuu ja tapahtuu ja varmasti säikäyttäny paljon. mutta siel taitaa olla kaikki kunnossa?

henniv meil taitaa miest kuunella enemmä.kirppu kyl on ehkä pikkasen liian paljo mun perää,mut kyl viihtyy ihan hyvin jos isäsäkin on viel lähettyvillä. esikoinen tottelee niin paljon paremmin miestä mitä minua.. huoh. miekkosen mukaan johtuu siitä että mä oon enemmän tekemisissä lasten kans, ja sil ei tottele niin helposti..mutta tiiäppä sitte.

meil nukuttii pitkäst aikaa 9h heräämättä. oliski ite kans saanu nukuttuu..mut tais joku muu pitää valveilla.no jos tänää menis ajoissa nukkuu. tänää pitäs mennä kirpun kans ft ja mies ei ymmärrä miks siel käyää ja monesti koettanu selittää. lässyttämisestä,ite kyl puhun ihan normiäänellä, yks tuttu,yli 50v mies jolla on n.10v tyttö ja aina puhelimessa lässyttää.. no tässäkin tapauksessa tapansa kullakin.

lisäksi jamille paranemisia.

Mua kuunnellaan tässä taloudessa enemmän kun isäntää. Isä ei osaa sanoo tarpeeks vakuuttavalla äänellä.
Mut taas mies viihtyy enemmän vauvan, tai siis vauva viihtyy enemmän isänsä kanssa kun isä on ottanut sellasen leikki-isä roolin oikein. Mutta mies meistä sitä lasta enemmän haluskin. Mä saisin häippästä koska tahansa omille puuhilleni, mutta kun mulla ei oo mitään missä haluaisin yksin käydä. Mies on pari kertaa Nean ottanu mukaansa kaverilleen tai sukulaisilleen ja mä oon saanu jäädä yksin kotiin.

Multa meinas tippua kerran Nea sängystä, mutta huoju kyljellään kun hidastetussa elokuvassa ja kerkesin sen nappaamaan kiinni ennenku putos. Ei ollu kun parista sekunnista kiinni. (Etin sen villasukkia muualta kämpästä) Sen jälkeen en oo sänkyy laittanu muutenku ulkovaatteiden pukemisen takia ja niin että varmasti on kaikki pukineet siinä vieressä ettei tartte mistää hakee.

Me ei oo ikinä käyty vielä missää päivystyksessä, mutta nyt noissa sairaaloissa kylläkin kutsuttuna käynteinä...

Takaisin