vauvat 2

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sme
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onkin ollut pidempi kausi etten ole kirjoitellut...Ollaan oltu koko perhe mahataudissa...Poika sairastui ekana...Oksensi aamu - ja iltamaidot pihalle...onneksi päivällä pysyi maidot ja soseet sisällä...En ees oo vieläkään uskaltanut lisätä karkeutta soseisiin kun eilen sunnuntaina pojalla eka kuumeeton päivä...perjantaina ja lauantaina oli pojalla otsalämpömittarilla mitattuna 37.7 astetta korkeimmillaan...Eli ei onneksi kovin korkeaa kuumetta...silmät vähän väsyneen näköiset ja vähän unisempi mutta muutoin oksentelua lukuunottamatta ei huomannut et ois kipee...outoa halusi leikkiä leluillaan jne...Ite sairastuin sit lauantai-iltana ja juoksin sit koko yön vessassa vajaan tunnin välein...Onneksi en oksentanut kuin kerran muutoin istuin pöntöllä...Vieläkin vähän heikko oli, mutta paranemaan päin...Kuumetta kanssa lievästi...Mies sairastui sit eilen illalla...Nyt sitten yritetään käsiä pestä ettei poika sairastu uudelleen...Omat pyyhkeet meillä yms ja vaihdan niitä usein...

Muutoin on mennyt hyvin aika...Jätin päivähoitohakemuksen sisään kunnalle varuiksi jos saan työpaikan heti toukokuussa...
 
Noi sairastelut on kyllä tosi kurjia, etenkin jo myös ite on kipeenä. Menee kauan et pääsee taas rytmiin arjen pyörittämisessä. Voimia kaikille kenen perheessä sairastellaan!!!

Poika on alkanu vaatimaan syliä koko ajan enemmän. Ihan selkeesti johtuu siitä, että ei vielä osaa ite liikkua ja sylissä näkee kaikkee paljon enemmän. Omat lelut alkaa oleen tylsiä, kaikella muulla leikkii mielellään. Kunnes taas tulee hetki et pitäis päästä toiseen paikkaan jonki kiinnostuksen kohteen luo.. sit menee hermo kun sinne ei ite pääse eikä siihen auta mikään muu kuin syli. Huoh. Oppis nyt meneen eteenpäin ni vähän helpottuis. Joo, varmasti sit joutuu vahtimaan paljon enempi ja ite liikkumaan pojan mukana, mut viihtyis varmasti paremmin lattialla kun pääsis minne haluis.

Autossa poika on alkanu viihtymään aiempaa paremin. Eli koko matka ei aina oo pelkkää huutoo (ellei sit nuku). Monesti jos liian väsyneenä lähdetään liikkeelle, matka alkaa huutamalla, mut saan pojan yleensä rauhottumaan laulamalla tuttuja lauluja. Ääni onkin monesti ihan kähee autoilupäivän jälkeen;) Täytyis varmaan alkaa katteleen uutta istuinta, tosin nyt kun tulee kevät ja vaatemäärät vähenee, vois toi kaukalo mennä vielä jonkin aikaa... 
 
Olipas paljon keskustelua huonoista öistä. Meilläkin on syöty pitkän aikaa nyt kolme kertaa per yö. Nyt toisaa yönä sain tutilla rauhotettua niin et otti vaan kerran tissiä. Mut viime yönä meni sit taas kaks kertaa. Tuttia olen nostanu aika monta kertaa. Ja nyt muuton jälkeen ollaan eri huoneissa. Ei ihan helpoti vaan nosteta tuttia suuhun.

Sme: lapset ovat yleensäkkin kipeän oloisia vasta kun ovat oikein todella kipeitä. Mikään alle 38 asteen kume ei näitä pienokaisia hirveesti hetkauta. Ainakin mun kokemuksella vanhemman lapsosen kanssa. Sit on kivaa saa sairastella näitä rokkoja ku ei voi mennä mihinkään yli viikkoon. Ja sit jos on niinku meillä oli et ei ollu edes kuumetta vesirokossa nii seiniä pitkin menee koko perhe parin päivän päästä.

Hö ny mä en enää muista mihin piti kommentoida. Mut hitsin hyviä uudistuksia täällä on tapahtunut. Meillä oli tosiaan netti kiinni yli viikon tässä muuton yhteydessä, joten sen takia en ole käyny edes lukemassa. Tosin eipä olis kyllä ehtinykkään.
 
Meillä ei ole vauvan tulon jälkeen vielä kukaan perheestä sairastellut. Saapa nähdä, koska ensimmäinen tauti iskee.. Tosin ollaan tarkoituksella vältelty esim. kylässä käymistä, jos kyläpaikassa joku on nuhassa, yskässä tmv:ssa.

Mitä te touhuilette nykyään vauvojen kanssa päivisin? Meinaa välillä ideat loppua kesken.. Kuvakirjojen katselu tai satujen lukeminen ei oikein luonnistu. Tyttö jaksaa esim. kuvakirjaa katsella ehkä aukeaman tai kahden verran, sen jälkeen haluaa kirjan käsiinsä (ja suuhunsa pureskeltavaksi). Vaunuissa hän ei jaksa makoilla katselemassa maisemia. Minä taas en jaksa tanssittaa häntä kovin pitkiä aikoja :-D

Emilia kyllä viihtyy pitkiäkin aikoja itsekseen lattialla lelujensa kanssa, mutta sitten minulle tulee huono omatunto ja tunne, että minun pitäisi tehdä vauvan kanssa kaikkea ja viihdyttää häntä..

 
Meille kuuluu nyt niin paljon ettei oo ees ehtiny enää kirjottelemaan. Tai no mies oli kiinas ni ei ollu läppärii ni ei jaksanu mennä toiseen huoneesee kirjottelee :D 
Lukalle on nyt sit sopinut apteekin maito ( viimeinen mahollinen) ja imetys on lopetettu ja maito menee oikein hyvin pullosta, alkukaunkeuden jälkeen. Yöllä syönnit loppu siihen ku tarjosin yöl pulloa (normaalisti imetin öisin) niin ei huolinut sitä ja jatko unia teki saman toisen kerran ja sen jälkeen ei ole yöllä halunnu syödä :DD Tais olla poitsu vaan tissinperään niinku kyllä kauan olen jo ajatellutkin. 
 
Pitkästä aikaa täällä. Sen uudistuksen takia mulla tökki ja sitten en ole muistanut tulla takaisin.
Meillä Helmi on kasvanut oikein mukavasti (6kk2vko mitat 68cm ja 7725g), edelleen mennään imetyksellä (ei ole saanut korviketta niiden alun lisämaitojen jälkeen) mutta kiinteät uppoaa jo hyvin. On tarkka tyttö siitä mitä syö, parhaiten uppoaa kotitekoiset soseet ja sellaiset, jotka ei ole käynyt pakastimen kautta. Mutta en nyt ihan joka päivä jaksa keitellä uusia juttuja, mutta huomaa että selvästi syö paremmin niinä päivinä kun saa "tuoretta" sosetta.
Oppi syömään tuttia reilun 5kk iässä ja sen jälkeen ovat nukahtamiset helpottuneet valtavasti eikä tarvitse tuntikausia mun enää olla pimeässä huoneessa imettelemässä. Nykyään nukahtaa 20-21 maissa ja herää seiskalta, väliin mahtuu pari syöntiä. Välillä oli vain klo 5 syöttö, mutta nyt on taas vaatinut maitoa 00-01 aikoihin. Pitäisköhän isontaa iltapuuroannosta.
Liikkuu akselinsa ympäri ja on nyt hokannut myös mahalta selälleen kääntymisen (aiemmin vain vahingossa, toisinpäin on mennyt jo pari kuukautta). Veikkaan että lähtee kohtaa ryömimään, sen verran saa jo jalkoja potkaisuasentoon. Tavujokeltelee rar-rar, tät-tää ja bäb-bäb ja kiljuu kovaa.
Ollaan lähdössä Kanarialle parin viikon päästä, odotan tosi paljon jo reissua, vaikka vähän jänskättääkin että miten menee.
 
Oletteko muut vielä ruenneet opettamaan EI-sanaa lapsillenne?
Meillä ollaan sitä sanaa käytetty nyt joku kolmisen viikkoo noin. Nyt alkaa poika tajuamaan mitä se tarkoittaa. Itsestä tuntuu hirveeltä kun kieltää ja poika jää vaan kattomaan söpöillä nallekarhun silmillään ja suu alkaa taipumaan alaspäin, ooppa siitä sit totisena ja oon yrittäny etten ota heti syliin sen jälkeen kun paha mieli tulee. Kauheeta. Kertaakaan ei ole vielä alkanut itkemään mut pojan ilmeestä huomaa millon on paha mieli. Tälläkin hetkellä poika yrittää tavotella verhoja joita olis kiva ravistella mut kun kiellän, meinaa itku tulla.
Poika  monesti kattoo mua kun on menossa jonnekin kiellettyyn paikkaan että  joko se kohta kieltää.  :D
Tottelevainen poika siis ainakin vielä. Lopettaa heti touhunsa kielletyssä paikassa  kun kieltää. Saa nähdä millon ei usko enää. ;D

Sukey kyselit tuota vauvan kanssa touhuamista, mullakin on välillä omantunnontuskia kun ei keksi mitään tekemistä pojan kanssa. Se leikkii  oikeestaan kaikki hereilläoloaikansa  lattialla jaa seikkailee millon missäkin. En oo nyt pitkiin aikoihin kirjaa av annu hälle, tiedän ettei se tule onnistumaan eikä Aleksi pysy paikallaan hetkeäkään. Mitähän tosiaan muuta vois touhuta. Oon miettiny et täytyis ostaa vauvapulkka niin pääsis ulos kun on näin hyvät ilmat. Vaunuissa tykkää  kyllä olla mut kun istuu niin hyvin jo niin vois pulkassakin pitää. Eli minusta ei ollu sun kysymykseen  vastaajaa. :D Ideat otetaan täälläkin vastaan.
Lila kiva kuulla teistä, Helmikin on kasvanut kivasti. Ja hyvää reissua. :)
neccu  hienoa että apteekin maito sopii teille, vihdoinkin löysitte oikean maidon. :)
 
Juu Heini, pakkohan se on jo alkaa kieltämään kun muksu on tekemässä kaikkea tuhoisaa.. Meidän poika ei ehkä vielä ymmärrä, tai halua ymmärtää sanaa "ei", alkaa vaan nauraa. Yritä siinä sitten olla vakavana ja vakuuttavana vanhempana.. :D Muita sanoja, kuten "laita suuhun" (lusikka siis, Onni harjoittelee jo itse syömistä) ja "missä isi" kyllä ymmärretään oikein hyvin :D

Jaa-a.. Meilläkin tahtoo päivät mennä niin että poika pyörii lattialla ja minä puuhailen siinä sivussa kotihommia ja seurailen lapsen puuhia. Välillä luetaan kirjoja ja leikitään "körökörö kirkkoon" yms leikkejä. Autolaulu on suosikki kun heilutellaan käsiä ja jalkoja ;D Pojasta on myös huippuhauskaa istua syöttötuolissa keittiön ikkunan edessä ja katsella lintuja ja ohiajavia autoja sillä aikaa kun teen ruokaa :D Mielestäni ei pitäisi tuntea huonoa omaatuntoa jos ei keksi tekemistä lapsen kanssa. Tälle meidän pojalle tuntuu riittävän, että äiti on lähellä ja valmiina vastaamaan tarpeisiin, muuten viihtyy melko hyvin "yksin" (=äiti on näkö/kuuloetäisyydellä). Toki siis myös sylitellään ja höpötellään paljon pitkin päivää, tulikohan selitettyä vähän hölmösti..

Lilalle hyvää matkaa :)    
 
Meillä ollaan kans varmaan se 3 viikkoa ei sanaa opeteltu. Luka sen kyllä ymmärtää ja yleensä ei koske kun on siin vieres kieltämässä mutta sit jos on joku oikeen kiva juttu nii ei malta olla koskematta vaikka kieltää. Suu menee mutrulle ja pari kertaa on alkanu itkemään raukka... Verhot on ihan must juttu niitä ois kiva repii samaten johdot. 
Meillä ei olla vielä ite syöntiä harjoteltu, kai se tarttis sit alkaa harjottelemaan. Saa nähä mimmosen sotkun poitsu saa aikaan :D olispa kesä niin vois terassilla opetella. 


Hyvää reissua Lilalle:)
 
Pitänee vähän tarkentaa tuota syömisjuttua.. Meillä lähti itse syöminen ihan siitä, että poika alkoi osoittaa ihan mahdotonta kiinnostusta ruokailuvälineisiin ja syömiseen.. :D Alkoi nyhtää lusikkaa väkisin omaan käteen ja pyrkiä toisten ruokalautasille jos ei itse saanut evästä samaan aikaan. Neccuhan kirjoitti, että "kai se tarttis sit alkaa harjoittelemaan", mutta ainakaan minä en olisi tajunnut tarjota lusikkaa pojan omaan käteen ellei hän itse olisi sitä halunnut. Yleensä menee jo suurin osa eväästä suuhun asti, mutta äiskän täytyy avittaa sen verran että pyöräytän lusikan soseessa. Ja toki syötän itse toisella lusikalla että poika saa varmasti mahansa täyteen. Sormiruokia en oikein ole uskaltanut antaa tukehtumisvaaran pelossa, eka hammaskin puhkesi vasta eilen :D Harmi sinänsä, poika kun varmasti tykkäisi sormiruokailustakin..

Huh kun meinaa olla pönttö olo. Poika on nukkunut jo pitkään 11h yöunia heräilemättä, mutta nyt on parina yönä saanut valvoa hampaiden takia. Miten ihmeessä sitä jaksoi silloin vastasyntyneen kanssa useammalla yöherätyksellä.. :D
 
Mä en mukamas ehdi ikinä kirjoittaa tänne mitään. On se elämä niin kiireistä ;)
Meilläkin opetetaan Ei-sanaa. Aika hyvin tottelee ja tosiaan siis ymmärtää sanan tarkoituksen, mutta välillä ei vaan voi totella, kun on niin mielenkiintoista. On myös hauska seurata, kuinka Niklas yrittää parin sekunnin päästä uudelleen josko äidin/isän mieli olisi muuttunut :D
Vau, vai osaa Onni jo syödä lusikalla :) Meillä ei vielä opetella lusikan käyttöä, kun Niklas on ihan tyytyväinen ollut siihen, että äiti mättää suuhun ruokaa. Jonkin verran sormiruokailua ollaan otettu. Annan käteen mitä milloinkin ja yleensä onnellisena mussuttaa. Vain leivän kanssa on kakonut, niin sitä ei uskalla vielä paljoa antaa.
 
Ei- sana tunnetaan jo meillä...Sekä pojan oma nimi tiukkaan äänensävyyn lausuttuna-->tietää että jotain luvatonta on tehnyt...

Meillä kanssa välillä tylsää päivisin, mutta nyt pitää yrittää treenata pojan vasenta puolta enemmän...Eli oikea puoli paljon vahvempi, ja varmaan sen takia ei itse pääse nousemaan konttausasentoon...Vauvauinnissa näkyy hyvin miten poika on vinossa kun polskii menemään yms...Eli oikealle käännytään paljon enemmän ja siellä asennossa myöskin harjoittelee vissiin osin istumaan nousua eli sillee jänskästi nostaa yläruumista sivuttain ylös....Nyt pitää sitten treenata vasenta puolta houkutellen leluilla, jotta tulisi tasaisemmaksi kehitys...

päiväunia ei nukuta vieläkän kuin 20-30 minsaa kerrallaan...Muutamana päivänä on nukkunut melkein tunnin...Välillä taas ei suostu nukkumaan syöntien välissä pätkääkään vaan vasta sit kun saa seuraavan ruoan niin suostuu nukkumaan...mutta yöunet ovatkin sitten n. klo 20-06(07) välillä...Pariin otteeseen nostelen tuttia suuhun, mutta muutoin ei tarvi mitään....

Tänään onkin 8 kk neuvola ja lääkärikäynti, pääsee näkemään pojan uudet mitat...viimeeksi paino oli -10 käyrällä, mutta...

Jaahas...nyt taitaa olla aamupuuron aika...
 
Luinkin tuosta neuvolan lehtisestä, että pitäisi jo kasvatus aloittaa :) Me kyllä pidetään Hugoa ihan vauvana vielä, eikä oikein taidakaan poika vielä ymmärtää kieltämistä. Tosin ei nyt ole kauheasti mistä kieltää, pärisyttelyä olen yrittänyt kieltää, mutta kun ei Hugo vielä liiku niin ei se oikein pääse tekemään mitään kiellettyä. Ei varmaan kauan enää naurata, mutta vielä meistä on ihan suloista kun poika herättää meidät aamulla raapimalla ja vetämällä hiuksista kumpaakin vuoronperään, jos on nukkunut meidän välissä :) Tuosta hiuksien vetämisestä vois ehkä ruveta kieltämään :) 

Välillä oli vähän taukoa kiljumisesta, nyt se jalo taito on taas löytynyt, samoin kuin tä-tä-tä juttelu :) 
 
Milla vetää mua hiuksista kun on sylissä, sitä pitää sanoa ettei saa ku sattuu. Huutamista yritän kans sanoa et kuulen kyllä pienemmälläki äänellä, yritän itse puhua rauhallisesti. Mut kiljuminen taitaa vaan olla aika kivaa.

Kerran olin pulloja pesemässä ja Milla istui keittiössä sitterissään. Oli aika hiljaista ensin, sitte yhtäkkiä kuului kauhean isolla et äääääääääääär. Hieman säikähdin.

Mitähän muuta, vähän turhan useasti tulee sanottua että elä tee sitä, elä tee tuota. Vaikka tuskimpa Milla ees vielä sitä ymmärtää. Ei oikeen oo kiinnostunu leikkimään yksinään, vaan pitäis olla koko ajan vieressä. Ei ees vessassa sais käydä ku heti aletaan huuteleen perään.

Yöllä on kiva tömistyttää jalkojaan pinnasängyn pohjaan, jalat ylös - tömps tömps. Hankaloittaa vaan äidin herkkäunisuutta ja silloin on vaikeaa nukkua. Kävimme viime viikon torstaina neuvolassa, oli kasvanut ihan hyvin. Osaa kääntyä nyt toisen kyljen kautta selältä mahalleen. Ja jos laitan hänet mahalleen nii kääntyy samantien selälleen :D ei tykkää olla siinä asennossa mihin hänet laitan vaan kääntyy aina toisinpäin. Hassu tyttö. Tykkää musiikista tosi paljon, tanssitaan aina jonku kappaleen tahdissa.

Illalla pitää lukea iltasatu nallepuh-lehdestä ennen ku alkaa nukkuun ja soittorasiasta se soitto päälle nii siihen on hyvä nukahtaa. Jos lukeminen unohtuu, hän ei ala nukkuun.


Melkein joka toinen tai kolmas päivä käymme kylvyssä. Meillä on suihkutilat tuolla kellarikerroksessa ja itse asumme toisessa kerroksessa. Kerran oomme yrittäny ottaa paljun mukaan suihkutiloihin ja pestä Milla siellä. Oli paljon vaikeampaa kuin tuossa eteisessä vessan edessä. Oli ahdasta ja lattia on aika likainen ku täällä ei oo ketään muuta joka sen saunan vois siivota. Vuokraisännälle se kuuluis, mut eipä oo siivonnu ku ehkä kerran puolen vuoden aikana.

Mies on alkanu kuntoilemaan, hänellä on työterveystarkastus toukokuussa ja tuota painoa on tullut vähän liikaa armeijan jälkeen nii aatteli jos sais laihdutettua parin kuukauden aikana. Voisin itsekki alkaa katsoon paremmin mitä suuhuni laitan. Raskauskiloista on edelleen 10kg liikaa.

Oon ollu aika monta viikkoa flunssassa ja ääni aika käheänä. Kävin terveyskeskuksessa, mut eipä sieltä nielusta muka mitään löytynyt. Tai ainakaa eivät soittaneet seuraavana päivänä tuloksia. Senkään takia en oo voinu kuntoilemassa tai uimahallissa käydä :( kävelyllä oomme käyny Millan ja joskus jopa Mieski tulee mukaan.

Tuntuu et ruoan hinta on noussut ihan älyttömästi. Ennen pärjäsi 20eurolla kaupassa, nyt menee melkein joka kerta 30-50e ku pitää vaippoja, tuttelia ja Millalle ruokaa ostaa...  plus sitte siihen meille ruokaa. toivottavasti mieheltä ei lopu työt kovin äkkiä.
 
Kiva kuulla Grenienkin kuulumisia :) Ihanaa että teillä on jo iltasatu rutiinina. Muistan itse miten kivaa oli pienenä kun äiti luki meille paljon. Oli huippua käpertyä äiskän kainaloon kuuntelemaan satua. Meillä iltasadun lukeminen on nyt melko kausiluonteista, joskus muistan sen mutta yleensä jää sadut lukematta. On olevinaan aina kiire ja väsy..

Nyt ollaan Onnnin kanssa molemmat flunssassa. Hyvin ollaan muuten oltu terveitä, minun edellisestä nuhasta on yli vuosi ja pojallekin tämä on elämänsä ensimmäinen.

Tilanne on eri kuin Greniellä, mutta kylpyhommat tuotti meillekin vähän päänvaivaa kun muutettiin tänne uuteen kotiin. Eka kerralla otettiin Onni saunaan mukaan alalauteelle ammeeseen, mutta se ei oikein toiminut kun oli liian kuuma ja kylppärin puolella lattialla viileää, enkä itse päässyt nauttimaan saunomisesta kun pitelin poikaa huonossa asennossa.. Sitten tehtiin niin että mies meni ensin saunaan ottamaan löylyt ja tultiin Onnin kanssa perästä, pesin pojan ja ukko hoiti loput ja lähtivät pukemaan. Näin minäkin sain löylyteltyä, mutta tämäkin järjestely oli epätoimiva. Nyt ollaan parina kertana tehty niin, että olen käyttänyt ensin pojan kylvyssä saunassa kun se on ollut lämpiämässä. Ts. lämmintä on joku 30-40 astetta. Hyvin olen ehtinyt saada muksun nukkumaan kylvyn jälkeen ja sitten ollaan päästy miehen kanssa yhtä aikaa saunomaan. Itkuhälytin on ollut kylppärissä että kuullaan jos muksu itkee. Vauvan kanssa arkisetkin asiat on vähän säätämistä ja kokeilemista mikä toimii just meille :D Kauhia ruljanssi yhden kylvyssä käynnin takia, huh huh, jospa tämä järjestely nyt toimisi.

Hieno homma Grenie, tsempitykset sinulle ja miehellesi! Kyllähän se painonpudotus kannattaa, jaksaakin ihan erilailla kun on vähemmän kiloja kannettavana ;) Puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä, pudotin melkein 25kg painoa ylä-asteen ja mieheni tapaamisen välissä.. Sitten kun parisuhde vakiintui, lihoin kymmenisen kiloa takaisin. Nyt on niin hemmetin vaikea päästä eroon niistä :( eikä suoraan sanottuna riitä motivaatiotakaan..

Uutisissakin oli vastikään ruuan kallistumisesta, inflaatio nostaa hintoja mikäli oikein ymmärsin.. Ja lapsi on kallis ylläpitää, jos nyt näin saa leikkimielisesti sanoa :D Varsinkin jos lapsi on korvikkeella ja syö enimmäkseen kaupan purkkiruokia äidin laiskuuden takia, niinkuin meillä.. :D Hedelmä- ja marjasoseet tosin on suht edullisia kun ostaa Muksun 6-packeja, tulee paljon halvemmaksi kuin ostaa niitä yksittäisiä purkkeja. Liharuokiakin ostan isoissa purkeissa, eihän sitä ole pakko syöttää kaikkea kerralla. Onneksi kohta tulee kesä ja saa hyvin ja halvemmalla kotimaisia kasviksia yms, jospa se innostaisi minua tekemään enemmän ruokia itse pojalle..

Huh tulipa sepustus :D
 
Pitkästä aikaa on taas aikaa kirjoittaa tännekin, kun välillä lukeminenkin jää aika vähälle..

Meillä on kanssa jo muutama viikko kielletty tyttöä, ja hyvin tietää ei-sanan merkityksen. Tosin ollaan varmaankin vähän hövelimpiä kieltämisen suhteen, meillä tyttö esim. saa vähän kokeilla verhojen heiluttelua, ja yksi päivä hän läiskytteli puolet kissojen vesikupin sisällöstä lattialle (isi vaan kuvasi innoissaan videota ko. tapahtumasta) :-D Jos tyttö on pirteä, kieltäminen harvemmin alkaa harmittaa, mutta jos vähänkään väsyttää, niin varmasti tulee huuto. Lidia10 kirjoitti, että heidän vauvansa raapii ja vetää hiuksista herättääkseen vanhempansa.. Meillä tyttö ei tee mitään tuollaista, kun nukkuu omassa sängyssään, mutta hereillä sylissä ollessaan tykkää näprätä korvakorujani, ja rillitkin olisi kiva viedä päästä. Ja minä jankkaan eitä, kun tytön otteet eivät ole kovinkaan hellävaraisia, ja välillä rillitkin meinaavat mennä solmuun hänen käsittelyssään..

Eilen kokosimme syöttötuolin, ja nyt tyttö on syönyt muutaman aterian syöttötuolissa istuen. Tripp Trapp on ainakin näin alkukokemusten jälkeen hyvä, kun siinä on tuo selkänoja, joka pienentää istuma-alaa, jolloin tyttö ei heilu niin paljoa joka suuntaan.

Vauva ei vielä kauheasti puhele kaksikirjamisia tavuja, mutta maanantaina hän sanoi päivällisen aikana kovaan ääneen ihan selvästi mamma :-D ja vielä vähän sen perään mam. Se oli kyllä täysin sattuma, kun me emme käytä paljoakaan kyseistä sanaa, koska tytöllä on mummu ja mummo.

Vauvajumppa loppui keskiviikkona, nyt pitäisi varmaan keksiä jotain muuta tilalle, ettei ihan kaikki päivät menisi toistemme naamoja katsellessa..
 
Miten teidän vauvat muuten yleensä jokeltelee? Joko tulee kaksitavuisia paljonkin?
Meillä ei vielä puhettakaan kaksitavuisista. Tä, ä, bä, pä tulevat mutta muitapa ei oikeestaan vielä.
 
Meillä poika tällä hetkellä vaa päristelee, siinä se. Ja hokee eieieieiei. Kuitenki tarkoittamatta mitään...
 
Oon aina pitäny tosi hyvänä asiana sitä, että poika ilmaisee selvästi, jos on johonki tyytymätön tai tarvii jotain. Nyt voidaan jo kyllä puhua temperamentista - nimittäin kyllä ei kenellekään voi jäädä epäselväksi kun ukolla on jotain asiaaemoticon .

Välillä huutaa ihan yks kaks naama täysin punasena sellasta kiukkuhuutoa, sille saa kyllä joskus oikein nauraa. On toinen niiiiin sen tosissaan että. Taitaapi tulla äitiin... Joskus vieraat kattoo ihmeissään tätä menoo, mutta mulle kun se on normaalia ni en ees aina siihen juurikaan reagoi.
 
Heini: meillä oli jokeltelu yli kuukauden tauolla, aiemmin tuli nananannannan ja mämmämmmämmäm, mutta sitten vaan muristiin ja äristiin monta viikkoa. Nyt on taas viikon verran mämmätelty ja kiljadeltu ja muutenkin pidetty nätimpää ja tyttömäisempää meteliä emoticon . Mua yhdessä vaiheessa jo vähän hävetti se murina, kun ei ollut pienimmästä päästä... emoticon

Mun parhaan lapsuudenystävän 3 kk vanhalla tytöllä on ihan uskomattoman laaja skaala ääniä, ei vielä kaksitavuisia, mutta hirmu erilaisiä äännähdyksiä ollut ihan pienestä asti ja osaa jo kikatella ihan kunnolla. Mä en kyllä enää edes muista missä vaiheessa meidän neiti alkoi kikattamaan...
 
Takaisin
Top