vauvat 2

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sme
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hey Madie, jokos sinusta muuten tuli rouva? :)

Anopille enkä myöskään appiukon uudelle vaimolle en antaisi poikaani hoitoon IKINÄ. Toisella jonkunsortin a-ongelma ja toista näen 2x vuodessa. Anoppikin jätti perheensä kun siippa oli teini-iässä. Minun äiti on hoitanut muksua sen kaksi kertaa, luottaisin kyllä mutta muuten ei onnistu. Yksi syy mm. tämä äidin uusi mies jolla on jotain meidän perhettä vastaan. Meni ihan kummalliseksi kun Onni syntyi, ikinä ei ole edes vilkaissut poikaan eikä puhu juurikaan mitään silloin harvoin kun kotipaikalla käydään. Jouluna sitten kännipäissään lärysi pojan kanssa ja nauratti yms, seuraavana päivänä selvittyään oli taas kuin muksua ei olisi olemassakaan.

Äitille olen yrittänyt puhua miten pahalta tuollainen tuntuu ja ettei huvita käydä kotipaikalla, tuntuu ettei olla tervetulleita.. Jooh jurputi jurputi :D En sitten tiedä mikä sillä äitin ukolla on. Eikö se tiedä enää miten suhtautua minuun äitinä vai onko se kateellinen äidin Onnille antamasta huomiosta vai jurppiiko se, että me "ehdittiin" lapsentekoon ensin. Aiemmin oltiin tosi hyvissä väleissä, nyt on vaan yhtä hemmetin kyräilyä.. Nyt se varmaan vihaa meitä entistä enemmän kun ostettiin talokin ennen niitä :DD

Huomaa taas että ollaan oltu pojan kanssa paljon kahdestaan ilman aikuista juttuseuraa. Sori tilitys :D

Siis mä olen monta kertaa ny yrittäny päästä lukemaan ja kirjottaan juttuja. Mut ku toi kakara on koko ajan jossain. joko se rämpää tietokoneen keskusyksikköä tai sit paperista lattiavaloa. Tai sit se on vinkkelissä tuolla puoliksi sohvan alla ja ähisee ku jää jumiin....

Ei tästä kirjottamisest mitään tule.

Ainoatr ajat on silloin ku kaikki muut on nukkumas. Mutku itekki pitäs joskus nukkua.....

Eemi koita jaksaa!
HP86 joko teillä loppu se pulauttelu? Selviskö mistä johtu? Meillä on nimittäin nyt pari päivää puklailtu aika paljon.. Hyvät neuvot ois tarpeen.. Pitäisikö vaihtaa korvikemerkkiä? Vai mistä voi johtua? Koskaan ei ole ollut kova puklailemaan mut nyt tulee vähän väliä kun leikkii lattialla.
Hoitoon jättämisestä. Äitini hoitaa melkein joka kerta poikaa kun tarvitsee. Suunnittelen menoni äidin koulun mukaan jos mieskään ei voi hoitaa. Äitini tulee siis joka kerta meille pojan luo, jotta on tutut ympäristöt. Anopilla on jotenkin niin erilaiset kasvatustavat ja hän hoitaa poikaa todella oudosti, lässyttää koko ajan ja aina kun poika tekee jotain "uutta" niin heti nauraa sille.. Mä en ymmärrä sitä. Sit se soittaa aina mun miehelle että tulkaahan käymään kun en oo nähny pitkään aikaan poikaa... Prkl, mä en vie poikaani näytille kenellekkään, ollaan sanottu sille monta kertaa että meillä saa käydä koska vain mutta ei tule kyllä useasti.. Aina tämä sama virsi. Sit kun se näkee poikaa niin se säälii sitä, ei saa olla kovalla lattialla, harmittelee kun ei ole pikkuvieraalle mitään tarjottavaa tai tuomisia.. Tämä on todella inhottavaa.. Appiukko ei ole käynyt kun yhden kerran meillä täällä asunnolla. Sitä ei varmana saa tänne kattomaan poikaa.. Nyt on käyty niillä saunassa kun ei omaa vielä ole niin silloin näkee aina sekin poikaa mut ootan oikeen sitä hetkee kun päästään omaan taloon ja meillä on sauna niin ei tarvitse senkään takia viedä poikaa näytille kun isovanhemmat eivät kehtaa tulla meille katsomaan häntä! Tämä on siis vain minun mielipide, jokainen aatelkoot miten tykkää. Mut minusta vauvaa ei tarvitse kuskata kenellekkään aikuiselle ihmiselle näytille jos he pääsevät itse liikkumaan. Piste. Kiitos! :D

Heini90: Meillä pulauttelu on vähentyny toooosi paljon. Päivittäin puklaa, mutta yleensä heti röyhtäisyn jälkeen, tai sitten jos heti rupeaa ryömimään syönnin päälle. En keksiny järkevää selitystä sille  mahottomalle pulauttelulle, jota aiemmin oli..Mutta ei kai se vaarallista ollut, kun poika kasvoi ihan hyvin :). Ja kasvaa siis edelleen.

Heini: mulla samanlainen anoppi:) ärsyttävää, tiedän... lahjoja pitää olla jatkuvasti ja tuliaisia ja karkkia ja... Ja rakkauttaan se vaan sillä kaikella höösäämisellä osoittaa... Monesti tuun varmaan puremaan huulta näiden asioiden takia tulevaisuudessa, voin vaan kuvitella! Mut on mun anoppi kuitenki mukava tyyppi kaikkiaan, siis pieninä annoksina kerrallaan;)

Emilia: inhottava toi sun tilanne isovanhempien ja puolikkaiden suhteen

Madie: hyvä et palautat mut maantasalle tästä mun omasta "elämä pyörii vaan ja ainoostaan mun navan ympärillä" maailmasta. Eli kohtaloita ja tilanteita voi tosiaan olla niiin monenlaisia, harvalla itseasiassa varmaan enää on tämmöstä ns. vanhanaikasta yhdinperhe-elämää. Hauskaa, jossain vaiheessa teini-iässä kyselin vanhemmilta useesti et olisko mitenkään mahdollista et mut olis adoptoitu meille tai mun isä olis se postimies:) Olis ollu jotenki siistiä olla siihen aikaan ns. erilainen perhe. Näin nää muuttuu!

No nyt Siina hyvissä ajoin iltaunilla ja mä päätin telkun vahtaamisen sijaan istahtaa tähä koneelle hetkeksi.

Voi kuin paljo asiaa oli tullut. Mitähän muistaisin. Moneen teki mieli kommentoida. Enkä muista enää kuka kirjotti mitstäkin aiheesta, joten kommentoin aiheiden mukaan.

Isovanhemmista: Ei kai siinä mitään sääntöä ole et kuinka isovanhemmata tykkää ja hoitaa. Eiköhän se riipu ihmisistä, jokaisesta itsestään. Mun kohalle ei vaan ole vielä kertaakaan osunut osallistuvaa ja "hyvää" anoppia. Tai tästä nykyisestä en tiedä ku olen kerran nähny eikä mitään yhteyttä pidetä. Mieskin vain harvoin. Ei tullu ees ristiäisiin. Mun äiti taas hoitaa mun lapsia ja veljen lapsia tosi paljon. Ja pidän häntä täysin luotettavana hoitajana.

Mäkin annan muuten vettä ruoan kanssa. Mut tossa varmaan ihan hyvin perää et pitäs antaa maitoa ruoalla. Menis vaan todennäkösesti tuttelit haaskuuseen isolta osalta ku ei tosiaan paljoa juo ruoalla. Ja tissistä ottaa aina muulloin juomat. Pitäs varmaan muuten muistaa tarjota janojuomaakin välillä.

Muistatteko te muuten aina antaa d-vitamiinin? Ku mä tahdon sen unohtaa harvase päivä. Vähä huono äiti fiilikset.

Nii ne hampaat. Meillä on vähä samaa vikaa, et niiden harjaus tuottaa aika paljon päänvaivaa. Niitä on välillä todella hankala harjata. Mut sit jonain päivänä se onnistuu vähä nparemmin. Mut koskaan se ei onnistu täydellisesti. Olen meinannu et pitäs käydä apteekista ostamas sellanen sormihammasharja. Siis se on sellanen niinku "kortsu" sormeen missä on hammasharjan harjakset. Sillä vois kokeilla se joku muukin, jolla oli vaikeuksia hampien pesun kanssa. Käytättekö hammastahnaa? Elmexillä on apteekista ostettavaa hammastahnaa, mikä sopii alle 1- vuotiaille. Mä en ole sitä vielä ostanut. ku mun tietääkseni se ei ole mitenkään pakollista. Ja toivottavaahan olis et alle yks-vuotiaalta ei vielä sitä karies bakteeria suusta löydy.

Meillä ei onneksi mitenkään kummemmin ole pulauttelua. Ainoastaa olen huomannut, että spagetti ja jauhelihakastike (kaupan purkki) aiheuttaa aina muutaman pulautuksen.

Pakko kommentoida tuota anoppiasiaa... Miehen vanhemmat asuu muutaman kilometrin päässä meistä, silti käydään siellä vain kerran parissa viikossa, kun taas tyttö on pari kertaa viikossa mun äidillä hoidossa kun olen itse muutaman tunnin töissä. Mulla meni heti alussa jotenkin maku anopin tyyliin tehdä asioita tytön kanssa just niinkuin itse tahtoo, välittämättä siitä, mitä lapsen äiti haluaa, joten en mielelläni ole sinne viemässä hoitoon. Tiedän, että myöhemmin tulee olemaan ongelmia tutin poisjättämisen ja karkkipäivien yms kanssa juuri tuolla famon ja fafan luona. Mun oma äiti on alusta asti kysynyt multa, että miten haluan, että tietyt asiat tehdään, joten luotan paljon enemmän häneen. Ja onhan se tietty mun äiti <3 :D .

Eemi, et todellakaan ole ainoa joka unohtaa d-vitamiinit! Pitäisi varmaan laittaa joku iso muistutuslappu jääkaapin oveen että muistaisin.. :D Maitoa menee kyllä niin paljon että pojalla ei varmaan ole mitään puutostilaa vaikkei äiti ihan joka päivä muistakaan vitskuja.. :D
Ne d-vitamiinisuosituksethan muuttui nyt vuoden alusta ja niin aloin minäkin antamaan Devitolia 5 tippaa kolmen sijasta.

Louvren jutun lukiessani tuli mieleen, että jossain mielessä ehkä onkin hyvä etteivät isovanhemmat ole niin häsläämässä ja puuttumassa. Varmasti ärsyttävää tuollainen että anoppi tekee kaiken päinvastoin kuin lapsen oma äiti.

Ai niin, tosiaan, unohdin jopa kommentoida noita deevitskuja :D. Mulla on se puteli esillä ruokapöydällä, muistan antaa aina kun syödään aamupuuroa, aiemmin jäi kyllä välillä antamatta...

Käsitinkö nyt Louvre oikein että säilytät d-vitamiinit huoneenlämmössä? Mikä valmiste teillä on käytössä jos saa olla utelias?

Meilläkin onneks tuo pulauttelu loppu eilen, tänään ei ole pulautellut. Mikähän lie oli sekin. No onneksi loppui.

Isovanhemmista, hyvä että jollain samanlaisia kokemuksia anopista. ;) Välillä tuntuu että hän tekee kaiken uhalla mut kuitenkin tiedän että hyväähän se vaan tarkottaa mut mun pinna ei kestä semmosta!
Anoppi on tosiaan mullakin ihan kiva, sopivassa määrin. :) Se on puhunu pojan syntymästä lähtien että pitäis ostaa niille pinnasänky että vois poikaa nukuttaa siinä, Miksi ihmeessä? Eihän se koskaan ole edes hoidossa niillä... Ja nyt kun poika syö kiinteitä, aikoi hän ostaa purkkiruokaa hälle että on tosiaan pikkuvieraalle tarjottavaa kun tulee käymään ja tämähän ei käy äitille, meillä on omat ruoka-ajat joista pidetään kiinni! En muista kirjotinko jo mut lattiakin on liian kova pojalle, vuoraa sen aina peittoihin kun laittaa lattialle ja siitäkös poika hermostuu! Sanoin kyllä että meillä on paljaalla lattiallakin välillä jaa entäs sitten kun se ryömii? Huh huh.

D-vitamiinista, ette ole ainoita joka sen unohtaa. ;) Täällä myös yksi dementoitunut mamma! Meillä on nyt käytössä disneyn-tipat jotka täytyy kyllä säilyttää avattuna jääkaapissa, samoin aiemmin olevat tipat devitol piti myös säilyttää jääkaapissa.

Meillä harvemmin unohtuu antaa d-vitamiinia. Annetaan se tytölle jonkin aterian yhteydessä (useimmiten välipalan aikana). Jos sitä ei olisi "sitonut" ruokailuun, niin varmasti unohtuisi meilläkin melko useasti.

Sekä minun että miehen vanhemmat ovat ihan innoissaan lapsenlapsestaan, koska meidän tyttö on kummankin vanhemmille ensimmäinen lapsenlapsi. Eivät kuitenkaan ole vielä päässeet päsmäröimään kasvatusasioissa, koska tyttö ei ole vielä ollut kertaakaan kummallakaan hoidossa. Kyllähän kaikenmaailman uteluja tulee, tyyliin "vieläkö sulla on rintamaito riittänyt?", mutta en koe, että ne olisi tarkoitettu neuvoksi. Vaikka ei sen puoleen, mun mielestä imetys on niin henkilökohtainen juttu, että mieluummin keskustelisin anopin kanssa jostain ihan muusta.

Vähän kyllä jännittää, että miten paljon alkavat soveltaa omiaan, kun saavat vauvan hoitoon. Ainakin alussa kun kummallakin isovanhemmilla oli hieman pätemisen tarvetta. Luulivat varmaan, ettei me osata hoitaa omaa lastamme :-D Ja vielä kun ne neuvot olivat tyyliin "antakaa vauvalle sokerivettä ja tutissa hunajaa" niin kyllä vähän alkoi pelottaa, että mitä ne vielä keksivät.

Kuitenkin, isovanhempien (kuten myös muidenkin sukulaisten) kohdalla pitäisi kuitenkin yrittää muistaa, että ei ne erilaiset tavat hoitaa vauvaa tee pahaa, vaan pikemminkin ihan hyvää. Vauva oppii, että on muitakin tapoja hoitaa asioita kuin äidin tapa. Itsellä ainakin tuntuu olevan tapana jyrätä muiden mielipiteet isän mielipiteistä alkaen.. Tietysti siihen tarvitaan yhteisymmärrys suurimmista asioista (kuten mitä ruokaa syödään milläkin ruokailukerralla, mihin aikaan suurinpiirtein mennään nukkumaan, saako lapselle tarjota veden sijasta mehua), mutta jos mummo syöttää vauvan eri tyylillä kuin äiti, ei se ole yhtään väärempi tapa.

Loppujen lopuksi kyse on kuitenkin lapsen ja isovanhempien suhteesta. Jos ei itse tule toimeen appivanhempien tai omien vanhempiensa kanssa, ei sen pitäisi estää lasta ja isovanhempia luomasta lämpimiä välejä.

Oi voi, tulipa tästä jeesustelua. Toivottavasti kukaan ei nyt vedä hernettä nenäänsä. Kyllä minuakin lapsen isovanhempien jutut ja sanomiset välillä ärsyttää, ja tekisi mieli sanoa ei niin kauniisti vastaan, mutta loppujen lopuksi on varmaankin parempi olla vaan hiljaa ja ajatella, ettei kyse ole omasta itsestäni.

Selvennän vielä omaa tekstiä.
En siis halua estellä isovanhempia ja lasta saamaan lämpimiä välejä sillä että en vie lastani isovanhempien luo näyttämään häntä sen takia ettei isovanhemmat kehtaa/jaksa tulla käymään meillä. En halua tällä pahaa ensinnäkään lapselleni enkä myöskään appivanhemmilleni. Mutta eikö ole reilua että aikuiset ihmiset, jotka pääsevät tuhat kertaa  helpommin käymään meillä kuin se että veisimme pojan heille näytille ja ottaisimme hänelle kaikki tarvikkeet ja ruoat mukaan, joka ei ole ihan pieni juttu?
Omasta mielestäni appivanhemmat tekevät tässä itse hallaa omille ja lapsen väleille joista ei ehkä tule niin lämpimät kun eivät vaivaudu tulemaan häntä katsomaan tänne meille.
Tulipa sekavasti.
Toimeen kyllä tullaan.. Siitä ei ole kyse. Mutta nekin kerrat kun lapsi ja anoppi kohtaavat, ne hoitotavat eivät vaan minun järkeeni käy vaikka en niistä ole hänelle sanonut! En tiedä miten anoppi hoitaa sillon kun  en ole paikalla mutta esim. maitoo lämmittäessä varmistelee ainakin kolme kertaa ettei se oli liian kuumaa ja höösää muutenkin sen kanssa jonka aikana poika huutaa niin kurkku suorana ettei syömisestäkään tule enää mitään. Nukkumaan yrittää vieläkin nukuttaa syliin sillä aikaa kun olemme saunassa heillä vaikka olen sanonut että juuri heräsi kun tultiin. Tämmösiä pikkujuttuja, jotka ovat isoja asioita minulle ja lapselleni.

Heini90 kirjoitti:
mutta esim. maitoo lämmittäessä varmistelee ainakin kolme kertaa ettei se oli liian kuumaa ja höösää muutenkin sen kanssa jonka aikana poika huutaa niin kurkku suorana ettei syömisestäkään tule enää mitään. Nukkumaan yrittää vieläkin nukuttaa syliin sillä aikaa kun olemme saunassa heillä vaikka olen sanonut että juuri heräsi kun tultiin.

Hauskaa, onkohan meillä sama anoppi..? emoticon

Tähän aiheeseen taitaakin olla liki jokaisella jotain erilaista sanottaa, on hyvin mielenkiintoista lukee muiden mietteitä.

Ja minä tunnistin oman äitini Heinin kirjoituksesta.. :DD Anopista en tiedä kun niin harvoin nähdään ja hän antaa mielellään vanhempien hoitaa syötöt yms.

Hmm.... Mitähän tuonhonkin nyt sanois. :D Emilia asuu vielä niin lähellä että ihan pelottaa! Heh.

Tähän anoppi asiaan en voikkaan mitään sanoa. miehen äitiä en ole koskaan tavannut, kuollut mieheni ollessa yläasteella. Ja oma äiti asuu lapissa niin ei ole noita päsmäreitä ympärillä ja kun ollaan lapissa niin huomasin kyllä että äiti antaa mun tehä asiat niinku teen eikä ole neuvomassa eikä päsmäröimässä, ainut asia on se mikä mua ärsyttää suunnattomasti! on se että kyllä 1v lapselle täytyy saada antaa suklaata ja pullaa jne.... En tajua miksei voi kuunnella ja ennenkaikkea noudattaa mun kasvatus tapaa! En halua että pojalle opetetaan ennen ku se ite ymmärtää vaatia niin tommosta mässäämistä!..

Miulla on tosi kiva anoppi..ei puutu meijän asioihin millään tavalla. Näkee poikaa tosin vain kerran kuussa tai näin, mutta aina kun nähään, on tosi kiva..ja Eetu tykkää kans, ja sehän se pääasia on :).

D-vitamiineista vielä..meillä ei oo unohtunu kertaakaan. Pullo on koko ajan hoitopöydällä, mistä saa sit aamulla heti pesujen jälkeen tuikata tipat nassuun. Ja Jekovit siis käytössä, Devitoliahan ei saa huoneenlämmössä säilyttää.

Sukey: mulle on ihan sama miten syöttää, mutta ero on juuri siinä, että mitä syöttää ja se ärsyttää anopissa. Miehen veljellä on kaksi lasta ja niiden kanssa on kyllä huomattu miten homma toimii, juuri esim kun yrittivät jättää tuttia pois... famo antoi aina tutin heti kun pyydettiin, joten kotonakin itkettiin sen perään.

Ferro jotain on meidän vitskut ja saa säilyttää huoneenlämmössä :)

Takaisin