vauvat 2

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sme
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Taas ihan outo yö.
Poika oli hereillä 01-04, mutta silti heräs normaaliin aikaan... Miten se jaksaa... krooh pyyh... En mä muuta keksi, kuin että hampaat. On siittä kuitenki jo 5 päivää, kun toi etuhammas puhkes, eikä ainakaan vielä eilen näkynyt muita. Mutta kyllä ikeniä kutitti, kun hankas niitä, mutta ei kitinää.
Ja näin sitten untakin, että oli kulmahammas jo valmiina ylhäällä.

emoticon
 
Aamu: sehän se siinä onki et jos noi vauvat valvoo yöllä nii nukkuvat sitte päivällä.. Ja ku päivällä nukutaan paljo nii sitte taas ei nukuta yöllä. Se on semmoinen oravanpyörä joka pitäisi saada katkastua. Milla ei meinannu illalla alkaa ollenkaan nukkuun. Vasta yhdeltätoista nukahti. Ja tänään heräsi taas ennen kuutta. Meillä on ollut jo monta kuukautta tuo et heräillään kuuden aikaan, joskus neljältä joskus viideltä, mut ei koskaan myöhemmin. Ärsyttävää herätä nii hemmetin aikaisin.
 
Mutta eilen päivällä ei nukkunut kauaa päikkäreitä, silti jaksoi kukkua keskellä yötä kolme tuntia... Just tossa herättiin päikkäreiltä...molemmat vedettiin 2,5 h unta palloon... :P
Päivän toiset päikkärit kyllä yritän pitää lyhkäsinä, täytyy sitten vaan herättää...

Meillä mennään normisti nukkuun vasta 22-23 ja herätään 9-10, yöllä ei syödä. Viime yö oli poikkeus, mutta viime päivinä on ollut kummallisia nukkumaanmenoaikoja... tosi myöhään.

Jospa tässä nyt haetaan jotain uutta rytmiä, jos vaikka kohta siirtyis yksiin päiväuniin.

Nukutaanko kellään vielä vain yhdet päiväunet?
Jos, niin mihin aikaan päivästä? Ja kuinka pitkään?
 
Meillä on nyt alkanut eroahdistus ja ikää neidillä on 8kk 3vk. Kun mä poistun näkyvistä niin heti tulee huutoa. Oltiin mökillä pari päivää ja vaikka siellä oli koko ajan mökissä paljon tuttua porukkaa niin tyttö heti alkoi itkemään jos mä katosin sen näkyvistä. Ja nyt se tekee sitä kotonakin. Ei kuitenkaan pahemmin vierasta. Pahin vierastamiskausi oli noin 4 kk ikäisenä. Mutta isin sylikään ei nyt kelpaa kun äiti katoaa näkyvistä. Saa nähdä mitä tapahtuu kun tyttö seuraavan kerran jätetään hoitoon jollekin muulle..

Meillä nukutaan vielä kahdet päiväunet joiden kesto on yhteensä vähintään 3 tuntia. Yöunet nukutaan noin 21.30-8.00. Ekoille päikkäreille laitan klo 10.00 ja toisille noin kello 15. Oon huomannut että säännöllinen rytmi helpottaa meidän molempien elämää. Nukahtamisvaikeudet loppui nopeasti kun aloin laittamaan aina samaan aikaan unille, vaikkei toinen välttämättä näyttäisi väsyneeltä. Ja itselle helpompaa suunnitella päivän menot kun rytmi on aina sama.
 
Meidän tyttö nukkuu vain yhdet päiväunet päivässä. Hän herää aamulla suunnilleen 7.30 - 8.30 välisenä aikana, ja menee päiväunille useimmiten 11 aikoihin. Välillä unille meno venähtää iltapäivän puolelle. Päikkärit kestävät 1,5 - 2,5 tuntia, ja sen jälkeen hän saattaa valvoa 6 - 7 tuntia ennen yöunia (klo 21).

Jos Emilia herää aamulla kauhean aikaisin, tyyliin seitsemältä, saattaa hän vielä nukkua kahdet päiväunet.

Ja ennen, kun kahdet päiväunet olivat vielä "normi", nukkui hän lyhyemmät yöunet. On siis siirtänyt toiset päiväunet yöunien pituuteen.
 
Meillä tyttö nukkuu myöskin kahdet päikkärit. Öisin nukkuu 21-06.30 ja ekat päikyt 10 aikaan ja tokat myöskin kolmen maissa. Juu, rytmi helpottaa päivää.

Meillä neidillä ollut eroahdistusta parisen viikkoa, välillä ei meilläkään edes isä kelpaa lohduttajaksi, vaikka suht paljon kotona onkin. Joka paikkaan neiti konttaa perässä ja jos häviää hetkeksi näkyvistä tulee huuto ja tyttö konttaa kauheaa vauhtia perässä. Vierastus on tullut myös uudelleen kuvioihin mukaan, etenkin kaikkia ihmisiä joita ei ole ennen nähnyt vierastaa kovasti.

En tiedä, mutta meillä ilmeisesti tuo eroahdistus vaikuttaa myös uniin. Tyttö nukkuu omassa huoneessa ja aiemmin heräsi sen n.2krt yössä, mutta pari viime yötä on mety oin 7 herätyksellä per yö, näillä kerroilla siis riittää että antaa tutin. Nyt oonkin ruvennu miettimään pitäskö yrittää jättää yöllä tuttia pois niin ei aina heräis kun tutti tippuu tms.....

Viime yö oli mielenkiintoinen, yöllä heräsin neidin kitinäitkuun ja ihmettelin kovaa töminää, mies siihen vaan että siellä se tömistelee sängyn reunaa (tehnyt tätä aiemminkin) ja kun menin katsomaan oli tyttö sängynreunaa vasten seisomassa ILMAN unipussia. kun mut näki nii kujerteli iloisesti, tämä siis noin 5 aikaan aamulla. Mietin edelleenkin miten neiti saanut itsensä kiemurreltua unipussista pois......=) innolla odotan seuraavia öitä. ja tuo laitaa vasten nouseminen ei meillä siis ole uusi juttu, mutta että yöaikaan ja unipussin kanssa ni huhuhuh!!!!!!!!!!1

tällästä tällä kertaa....
 
Meil on menty yksillä päikkäreillä nyt pari kk ajan. Aamulla herää 7-8, päikkäreille 11-13 ja nukkuu 2-3 tuntia, yöunille 20.
 
Meillä nukutaan yleensä kahdet päikkärit, ekat aamupäivällä ja toiset iltapäivällä. Jos poika herää kuudelta niin nukkuu kolmet tirsat. Yöunille mennään aina klo 20. Päiväunia nukkuu maksimissaan puolitoista tuntia kerralla..

Nyt on unirytmi ihan päin mäntyjä kun muksu on kipeänä :(
 
Kävimme äsken vauvan kanssa lääkärissä viikon jatkuneen nuhan ja öisten yskänpuuskien takia, ja korvatulehdushan sieltä löytyi.. Nyt on jos jonkinlaista tippaa ja droppia (ab, nenätippoja ja maitohappobakteereja), jospa tulehdus menisi ohi, ettei tulisi mitään kierrettä. 3 viikon päästä jälkitarkastukseen, silloin sen sitten tietää.
 
Me käytettiin Eetu lääkärissä 15.4, kun rupes öisin itkemään, ja lopulta nousi kuume. Korvatulehdushan siellä oli..soittelin eilen tähän kunnan terveyskeskukseen korvakontrolliaikaa enskuun puoliväliin..Eikä tietenkään oo mitään lääkärien työvuorolistoja sinne asti vielä..eli päivystykseen joudutaan menemään sit korvia näyttämään. Neuvolassakin täällä tosi huono lääkäritilanne, niin sielläkään ei kuulemma onnistu..Mur.

Eilen Eetu onnistui putoamaan syöttötuolista lattialle :(. Käänsin selän ehkä viideks sekunniks ja kuului ihan kauhee jymähdys..siellä sälli huuti ku palosireeni selällään lattialla. Mie tietysti heti kopeloin koko jätkän päästä varpaisiin, mutta ei löytyny mitään aristuksia, leikkimään rupes melkein heti uudestaan. Kyllä säikähdin ja kovasti, itkut piti sit tirauttaa kun pahimmasta säikähyksestä selvisin.
 
Me soitettiin jo torstaina lääkäriaikaa, et oltais päästy näyttämään korvia, mut silloin esh sanoi, ettei oo tarvetta niillä oireilla. Onneks käytiin sit eilen ihan varmuuden vuoksi, niin saatiin lääkkeet tulehdukseen.

Meillä on vauvavakuutus, niin ollaan käyty suoraan yksityisellä. Tietysti se maksaa aika paljon, mutta on se kyllä niin paljon helpompaa.

Hui, miten HP:n Eetulle on käynyt, onneksi selvisitte säikähdyksellä :-) Itse olisin varmaan vollottanut koko illan ja tuntenut itseni maailman huonoimmaksi äidiksi..
 
Me käytiin tänään päivystyksessä eikä tarvinnut odottaa kuin reilu tunti, wau. Pojan vointi meni huonompaan viime yön aikana ja sieltähän löytyi tulehdus molemmista korvista ja keuhkoputken tulehdus. Menihän siellä lekurissa melkein kolme tuntia kun muksu sai kahteen kertaan lääkettä maskin kautta hengitettynä. Eipä tarvitse huolehtia miten pärjää yökylässä kun ei sinne nyt pääsekään. Enkä olisi muutenkaan antanut, olen niin jumalattoman vihainen edelleen tätille kun toi sen räkänokka pentunsa tänne tartuttamaan MINUN pojan. Opettaisi edes penskansa pesemään kädet!! Arrrrgh.. Kappas kun puhun taas nätisti serkustani, mutta ärsyttää vaan niin paljon. Poika ei edes pysty itkemään kun ei lähde ääntä.

HP86, voi kurja :( Onneksi ei käynyt pahemmin. Meidän pirpana tuli sängystä alas jokin aika sitten, luotin siihen että tapansa mukaan kiljaisee kun herää eikä lähde mönkimään. Sillä kertaa lattialle kurkottelu kiinnosti enemmän :( Oli muuten viimenen kerta kun nukkui vanhempien sängyssä.. Kannattaa muuten siirtää syöttötuoli seinän ja pöydän väliin jos vain mahdollista. Meilläkin poika riehui tuolissa ja heijasi eestaas kun tuoli oli vielä pöydän päässä. Pää tosin saattaa välillä riekkuessa kopsahtaa seinään, mutta eipähän ainakaan kaadu taaksepäin.

Hyvää vappua! Täällä satoi äsken taivaan täydeltä räntää, kiva kiva..
 
Me lasketaan huomenna Eetun sänkyn pohjaa ihan ala-asentoon..rupee jätkää himottamaan jo sängystä kurkottelu silleen, että pelottaa jos putoaa :/. Nyt on keskitasolla sänky, ja Eetu pääsee kainaloita myöten nousemaan..joka aamu nousee sieltä ja kurkkii meijän makkariin (näköyhteys on)..sit kun me herätään, Eetu rupee hihkumaan innoissaan siellä :) Ihana pikku-ukko <3

Syöttikseen ei olla nyt uskallettu jättää sekunnikskaan vahtimatta, kun heti rupee kampeutumaan polvilleen ja sit lattiaa kohti jos ei joku oo siinä vieressä vahtimassa..mikä lie vietti hällä. Ei oikein tän ikäselle viiti enää viritellä mitään tyynyä siihen selän taakse, vaikka se kyllä pitäs hänet aloillaan = ei pääsis kääntymään "kyljen" kautta polvilleen.
 
Mä oon kanssa pari kertaa herännyt niin, että oon aamutissittelyn jälkeen nukahtanut (kuten tyttökin) ja herätessäni tyttö on jo ollut hereillä. Onneksi ei ole lähtenyt konttamaan reunalle, kun menisi siitä ihan varmasti yli. Nyt olenkin parhaani mukaan yrittänyt pysytellä hereillä, että saan Emilian omaan sänkyynsä nukkumaan aamun ekan tissittelyn jälkeen.

Voi kurja, miten huono onni Emilian Onnilla oli :-( Pikaista paranemista pienelle, toivottavasti tulehdukset menevät kerralla ohi, ettei tarvitse syödä useampaa lääkekuuria putkeen!
 
Täällä ei sellaista "erikoisuutta" olekaan kuin syöttötuoli :D Noh, ei meillä ole keittiötäkään, saati ruokapöytää emoticon

Mä olen sitten syöttänyt pojan tuommoisessa kävelytuolissa, koska siinä on sellainen pöytä, niinkuin syöttötuolissakin, ja poika on pysynyt siinä pystyssä. Vaan kyllä tossa parisen viikkoa sitten poika yritti kammeta ittensä ulos siitä! Mulla oli omat jalat tuolin alla pitämässä sitä paikallaan, ja siihen nousi ja olis päässyt ylikin. Että jos ois syöttötuoli, niin olisi varmasti siitäkin tullut yli että viuhahdus vaan käy.

Meilla muuten hajosi tuo kävelytuoli 2 päivää sitten. Sen pitäisi kestää 15 kg, vaan napsahti yks osa poikki ja poika jäi jaloilleen :D Taattua thaimaalaista laatua. Nyt oon sitten syöttäny lattialla, ja kun poika on menevää sorttia, niin kolme lusikallista riittää ja sitten täytyykin jo jatkaa tutkimusmatkaa emoticon

Ja pinnasänky.... Pohjaa ei voi säätää, se on ollut aina siellä pohjalla. Saapa nähdä milloin siinä tulee raja vastaan. En kyllä tiedä kuinka matala/korkea reunan täytyy olla, ettei siitä pääse yli??! Sitten aletaan nukkumaan lattialla...
 
ikäviä noi sairastelut monella. :( En toivois kyllä kenellekkään niitä.

HP86 onneksi selvisitte säikähdyksellä tuosta syöttötuoliäksönistä, ite olisin varmaan reagoinut ihan samalla tavalla. Meillä ei onneksi *koputtaa puuta* ole vielä sattunut mitään vakavaa, tippumisia tai kaatumisia vaikka poika todella liikkuvainen onkin. Mustelmia kyllä löytyy päästä millon mistäkin kohdasta!

Emilia todella ajattelematon kyllä tätisi ollut. Mä olisin kieltäytynyt ottamasta hoitoon kipeää lasta. Jospa Onni paranisi nopeesti kun lääkkeet sai.

Aamu81, outoa että teillä on kaikki niin erilaista siellä.. Toisaalta, oothan sä toisella puolella maapalloo. :) Mut kiva lukea noita sun juttuja, ei keittiöö? Ei ruokapöytää? Missä syötte? Meilläkin on tuo kävelytuoli ja poika ihan innoissaan kävelee sillä ympäri taloa, ies kuvasi yks ilta sitä touhua kun minun perässä ajeli. :) Mut ei meilläkään vaikuta kovin kestävältä, semmonen muovinen laite se on et luulen ettei meilläkään kestä 15kg asti vaikka pitäis.

Pinnasängyn pohja meillä on laskettu jo 1,5kuukautta sitten, poika seisoskeli sängyssään aamulla ja hihkui sieltä, oli pakko laskea jo silloin. Nyt seisoskelee joka päivä siellä aina kun herää uniltaan. Mut sieltä ei kyllä yli pääse kun pohja on alimmassa asennossa.

Oikein hauskaa vappua kaikille! Vaikka kohtahan tuo ohi taitaa olla.
Itse olen täällä pikkusen kipeä, onneks ukot säilyneet tältä taudilta vielä ainakin.
 
Heini, tietenkin olisin kieltäytynyt jos olisin tiennyt! Jurputukseen kirjoitinkin, ettei täti puhunut pojan kipeydestä mitään, varttitunnin varoajalla toi hoitoon "pariksi-kolmeksi tunniksi"=melkein 6h. Ohimennen tässä ihmettelin hänelle miksi toi kipeän pojan meille. Väitti ettei muka tajunnut kun pojallaan vuotaa aina muutenkin nenä vuotaa. Just.

Poika on selvästi paranemaan päin jo, mutta tuo lääke aiheuttaa ripulointia vaikka olen antanut ruuan kanssa. Muksu on ollut tänään pariin otteeseen kirjaimellisesti niskaa myöten p*skassa. Onko äitin aina pakko jos ei tahdo?!?!?
 
Emilia, no nyt ymmärrän! En ookkaan ilmeisesti lukenu jurputusta! Mut ompa todella idiootti selitys että ei huomannu lapsen olevan kipee? Aika vastuuntunnottomalta kuulostaa?
Mut jokainen tallaa tyylillään. :) Jospa ei ensi kerran toisi hoitoon lastaan jos huomaa yhtään nenän vuotavan.

Kurjaa varmaan toi ripulointi. Jospa se menis ohi kun maha tottus lääkkeisiin. Sanot miehelle et nyt on sun vuki vaihtaa vaippa? ;D
 
Tsempit kaikille sairauksien kanssa painiville! Ja tosiaan, Aamu, kyllä tuntuu oudolta noi teidän kuviot. On myönnettävä et on etuoikeus saada syntyä Suomeen. Musta ei varmaan olis asumaan teidän olosuhteissa, joten iso kumarrus sulle kun olet sopeutunut. Pojalla alko viikko sitten silmätulehdus, joka kestiki viikon. Tänään sit ihoon alko tulemaan aina ruokailun yhteydessä punaisia läiskiä, joiden keskellä valkoisia pieniä näppyjä. Ne sit katoaa aina itsestään. Hyvin outoo. Ja ihan samoja ruokia poika on nyt syöny kuin ennenki. Luin just jostain vauvanhoitosivulta et ne ei oo mitään ihmeellisiä ja niiden esiintyminen pitäis loppua itsestään. Jos jatkuu tai näpyt muuttuu ni sit lääkäriin. Täysyy seurata tilannette ja huomenna vaikka soittaa neuvolaan.
 
No voi kamala kui pahasti on monelle iskenyt tauteja. Paranemisia.

Ihan yleisesti tuli vaan mieleen noista tapaturmista: Et mitä kovempaa laps huutaa tapaturman jälkeen sitä parempi. Koska jos se on hiljaa nii sit on tosi huono juttu jos oikeesti on kolahtanu kovaa. Mut joo ihan sama kopelointi täälläki olis käyny jos olis tollasta kammotusta sattunut.
 
Takaisin
Top