Vauvantuoksuista arkea

Vauva tosiaan syntyi 2.2 ja kehitys ollut yllättävän nopeaa jo tässä vaiheessa, muutoinkin kovin seurallinen pikkuherra joka rakastaa lauluja ja satuja. Pikkumiehen kuukauden vanhempi vauvakaveri saanut jo kaksi hammasta jotka tälle herralle ei vielä puhjenneet vaikka ikeniä kovasti kutittanut, hiukset sen sijaan jo tuuheat :)
 
Mies yks päivä sano ku oltiin mun siskolla kylässä ja kirosin ku en saanu kenkiä äkkiä jalkaan et ei yhtää ihmettele jos tytön eka sana ois p**kele ja v***u ku mä siis minä :eek: kiroilen kuulemma nii hirveesti :wink tiedän omaavani sen kamalan tavan, mut oon kovasti koittanu olla kiroilematta tytön kuullen...
Ai kamalaa ois kauheeta ku tytön eka sana ois se prkl tai v***u... :sad001 kiva mennä kylään tai kauppaan ku neiti vaa kiroilee :eek: ehkä mä vaa ihan tosissaa alan keskittyyn siihen etten kiroilis. :)
 
Mä sain kuulla siitä mieheltä jo raskausaikana että vauvan eka sana on joku kirosana... Mä oon kyllä aika kipakka suustani.. Noh, jää nähtäväks. Siinä menee sitte pikku-Veka päiväkotiin v#ttua viljelemään.. :facepalm:
 
Täällä pikku myy sama tilanne.. Mummut ja papat ja oma ukkelikin sanonu että taitaa pojan ensimmäinen sana olla v*ttu.. :sad001 pitää alkaa yrittää tota kielenkäyttöä siistiä..
 
Sama täällä... En kiroillu yhtään silloin kun vauva oli syntynyt eli ehkä jotain pari viikkoo, mutta nyt taas. Huono tapa perk ei ku siis perhonen!
 
Mä haluisin kyllä kuulla kun joku 5 kk ikänen puhuis, siten että siittä sais selvää. Anteeks vaan epäilyni.
 
Pivi, mäkään en ihan usko.. Luulin, että toi oli ihan vitsinä postattu (tai sit väärään ryhmään). Mutta tän ketjun luettuani näin unta siitä että mein tyttö alkoikin puhumaan selkeitä sanoja jo nyt. Oli aika outoa..
 
Mun mielestä ois aika pelottavaa, jos tämän ikäinen jo puhua pälpättäis... jokeltelu on sitä paitsi toooosi söpöä :)
 
Mäkin ajattelin ensin, että väärään ryhmään on postattu, mut ei sit vissiin...

Näistä "puhumisista" tuli vielä mieleen, että ensimmäisinä viikkoina vauva itki aina (nälkää) silmät kiinni ja suu ammollaan: "En nää! En nää!". Siihen esikoinen vastasi aina kannustavasti: "Avaa silmät." :grin
 
Vaavi tosiaan sanonut useamman sanan jotka useat paikallaolleet todistamassa, sanoista 8 ollut useamman kerran käytössä ja suurin osa tarkoittaa hänelle vielä eri asioita mitä ovat (esim."vauva" tarkoittaa maitoa) :) olen oman vauvakirjani mukaan sanonut 1.sanani 10kk.ikäisenä joten ei äitiinsä tullut, päiväkodeissa työskenneleenä tullut myös huomattua kuinka yksilöllistä kehitys pikkulapsilla,mm. 1v.lapsi pukeutunut ja käynyt potalla täysin omatoimisesti samalla kun nelivuotias yhä harjoitellut vastaavia taitoja sekä ollut lapsi joka 3,5-vuotiaana sai keltolta apua koska osasi sanoa vain 2 sanaa kun taas 2v.lapsi luki sujuvasti kirjoja. Mieheni kuulemma kiivennyt alle vuoden ikäisenä yli 2m korkean kirjahyllyn päälle kun toisten silmät välttänyt samalla kun tuttavani lapsi oppi konttaamaan yli vuoden ikäisenä. Hieman huolettaa jos päiväkotien resursseja heikennetään nykyisestä jolloin lapsiryhmien kehitysvaiheiden erot saattavat kasvaa entisestään
 
Mites on kuumuus vaikuttanu vauvoihin? Ei ollu kyllä tänään toivoakaan, että pikkunen nukahtais vaunuihin. Simahti heti ku tultiin kotiin :) Pari yötä nukkunutkin vaippasillaan. Ihan samaa kuumakalle-sarjaa näyttäis olevan isukin kans. Itsehän nukun toppi päällä lämmöstä huolimatta...
 
Ei oo meillä onneks ku yks hellepäivä ollu. Jäbä otti megaraivarit... Pelkässä vaipassa sitte hengaili sen päivän.

Joo noista taidoista, mä olen oppinu kävelemään 10 kuisena ja siitä sitte n. vuoden vanhana potalle kulkemaan niin on voitu jättää vaippa vähemmälle käytölle. 3 vuotiaana opin lukemaan ja kouluun mennessä osasin jonkun verran englantia. Tollasen 5 kk vauvan käyttämät "sanat" saattavat kuulostaa puheelta mutta ei sen ikäinen niiden merkitystä vielä ymmärrä.
 
Nyt meillä nauretaan ääneen. Hyvin hyvin harvoin kuten hymytkin oli alkuun harvinaista herkkua niin ei tuhlailla naurujakaan. Aika roosamainen hekotus he-he-he-he-hee sieltä tulee kun tilanne sitä vaatii. Tänään käytiin myös pankissa, siellä oli hurrrjan paljon katseltavaa. Sitten käytiin Rosson vessassa pierasemassa. Roosa on ihan sekaisin. Onko muutakin maailmaa kuin koti, ruokakauppa ja neuvola :eek:
 
Tänään ollu kyllä tose hyvä ilma :) Aurinko paistanu suurimmanosan päivästä ja käytiinki sit kaupungilla kävelyllä ja ostaa mammalle uus takki ja jempulle hellehattu :)
Kauppaan ku mentiin tottakai neiti heräs sopivasti eikä viihtyny enää vaunuissa. Otin syliin ja voi sitä ihmetystä mihin toinen oli päässy :) Pää pyöri ku pöllöllä ja jos vaa ois mahollista ois varmasti pyöriny 360 astetta ympäri :)
 
Täällä kans tutkitaan mielenkiinnolla ympäristöä. Ja päivät menee parhaiten jos ollaan reissussa :)
 
Takaisin
Top