Vauvantuoksuinen arki

Mä sain sairaalasta mukaan kans Lasinohia (vai mikälie) ja oon kyllä tykänny. Mulla ilmeisesti oli niin kuivat nännit niin sain pari ihan pikkuista haavaa heti ekana päivänä... ne ekat sekunnit imetyksessä on melko muikeat. Samoin mun rinnat on niin isot maidonnoususta et sattuu pelkästään niiden mukana pitäminen :grin Jos noi nännit pahenee niin sain onneksi rintakumin mukaan myös mutta se tuntu tosi kömpelöltä käyttää kun kokeilin sitä kätilön avustuksella.

Voi apua näitä hormonimyrskyjä. Vauvalla rähmi toinen silmä niin ettei avannut kunnolla silmää ja mä itkeä pillitän huolesta räkä poskella. Tää tunne ja pelko, että vauvalle sattuu jotain on välillä ihan kamala. Mies yrittää vieressä lohduttaa ja tukea. Itsekin tajuan olevani huvittava, mutta en voi tälle mitään :shy::arghh: Nyt helpotti kun huuhdottiin silmä ja laitettiin keittoliuostippaa... Huoh! Mitäköhän sitten jos vauva on oikeasti kipeä...

Itellä näin yötä kohden aina iskee ihan kamala itkustus.. Tiedän että kaikki on hyvin mutta silti itken.. Ihan kamalaa tälläinen ja noloa

Onneks löytyy muitakin itkijöitä! Mulla on melkoista univelkaa ja siihen päälle hormonit niin voi morjens. Ihan jo pelkkä vauvan rauhallinen ruokailu rinnalla itkettää. Eilen aloin itkemään holtittomasti kun mietin miten ystävällinen se hoitaja oli joka tarkisti mun tikit.

Yhtään ei väsytä ei :grin

Joo siis ihan kamalaa.. Ite kans eilen vollotin ku vauva oli kerrankin tissillä nätisti ja pitkään.

Viimeyö oli aivan mahtava. Vihdoinkin tuntuu taas siltä että on saanut edes vähän unta :) vauva söi nätisti yöllä ja ite sain lepoa myös.

Joo siis ihan kamalaa.. Ite kans eilen vollotin ku vauva oli kerrankin tissillä nätisti ja pitkään.

Viimeyö oli aivan mahtava. Vihdoinkin tuntuu taas siltä että on saanut edes vähän unta :) vauva söi nätisti yöllä ja ite sain lepoa myös.

Mulla hiukan silmät harittaa väsymyksestä... luin, että ite sain leipoa myös :grin Ehin jo miettiä, että aika tehokas mimmi oot :p

Joo ei ehkä ihan :grin ja tosta harituksesta! Mulla yleensä tulee todella vähän mitään kirjoitusvirheitä tms mut nyt on välillä siis jotenkin ihan ylivoimaisen vaikeaa ymmärtää sanoja.. Viime yönä mies sanoi jotain ja kuulin kyllä mitä se sanoi mutta ei edelleenkään mitään käryä ku en vaan ymmärtänyt selvää suomenkieltä! :joyful:

Mulla silmät harittaa vähän väliä migreeniaurasta. :meh: Toistaiseksi ei vielä ole näköhäiriöitä ja pientä puutumista kummempaa ollut, jännityksellä odotan mihin kääntyy... Väsymyksen kanssa vielä pärjätty, kun mieskin on vielä vapaalla ja vauva nukkuu päivisin pitkiä pätkiä. Saa nähdä miten sitten pärjää, kun mies palaa töihin ja vauveli piristyy...

Onneks mulla ei ole ollut viel kertaakaan migreeniä.. Kärsin meinaan tosi pahasta aurasta ja jos ne on enää yhtään samalla tavalla raskaita kuin ennen vauvaa niin vauvan hoito kohtauksen aikana saattaa olla jopa vaarallista.. Nimim. pyörtynyt migreenistä.

Ite kans tota jaksamista mietin ku en oo vielä kertaakaan uskaltanut nukkua päikkäreitä.. Jotenkin pelkään että jos mies ei ole kotona niin en herää Vauvan nälkä viesteihin tms..

Meillä vauva nyt tasan 14 vrk ikäinen. On tullut selväksi, että meillä asustaa sylikissa. Parhaiten viihtyy siis sylissä tai sitten perhepedissä. Tämä on itselle hassua, koska esikoinen olikin melkein päinvastainen. Pitkiä unia tämä prinsessa ei nuku, tissillä viihtyy kans hyvin. Masuvaivoja tuntuu olevan, varmaan ei ole kyllä ihme kun sain antibioottia pitkään tulehduksen takia. Onko muut antaneet cuplatonia näinkin nuorelle kuin 2vkon ikäiselle?

Meillä vauva nyt tasan 14 vrk ikäinen. On tullut selväksi, että meillä asustaa sylikissa. Parhaiten viihtyy siis sylissä tai sitten perhepedissä. Tämä on itselle hassua, koska esikoinen olikin melkein päinvastainen. Pitkiä unia tämä prinsessa ei nuku, tissillä viihtyy kans hyvin. Masuvaivoja tuntuu olevan, varmaan ei ole kyllä ihme kun sain antibioottia pitkään tulehduksen takia. Onko muut antaneet cuplatonia näinkin nuorelle kuin 2vkon ikäiselle?

Me saatiin neuvolasta lupa antaa cuplatonia kun vauva oli 9vrk ikäinen ja alkoi sillon jo vähän helpottamaan vatsavaivoihin :)

Täällä ollut arki niin vauvantäyteistä etten oo jaksanut ajatellakaan sosiaalista mediaa tai puhelimeen vastaamista. Saan ihan hyvin nukuttua, kun vauva majailee rinnalla niin paljon ja on yöt kainalossa, kun en jaksa epparin takia siirtyä. Maitoo on noussut niin että tuli 38.3 kuume. No on noussut sen verran että vauvan painokin on enää 100g syntymäpainosta, kun synnärillä laski 10%. Lääkäri sanoi ettei oo huolta, kun maito nousee jo hyvin, pari hoitajaa tyrkytti lisämaitoo. No annoin ne pipetillä, mut kotona en jatkanu, kun vauva söi rintaa niin hyvin <3 Nyt onkin käytössä rintakumit kun iho on niin herkillä, toivottavasti ens viikolla lakkais.
Epparihaava on parantunut tosi hyvin, mut vielä sattuu ja heikottaa tietyissä tilanteissa. Onneks on mies vielä viikon kotona

Onneks mulla ei ole ollut viel kertaakaan migreeniä.. Kärsin meinaan tosi pahasta aurasta ja jos ne on enää yhtään samalla tavalla raskaita kuin ennen vauvaa niin vauvan hoito kohtauksen aikana saattaa olla jopa vaarallista.. Nimim. pyörtynyt migreenistä.

Ite kans tota jaksamista mietin ku en oo vielä kertaakaan uskaltanut nukkua päikkäreitä.. Jotenkin pelkään että jos mies ei ole kotona niin en herää Vauvan nälkä viesteihin tms..

Mulla ei ole koskaan ollut tajuttomuutta, mutta tunto-, näkö- ja puhehäiriöitä kyllä, ja pahimpiin kohtauksiin liittyy lievää sekavuuttakin. Kyllä mä varmaan tissin suuhun saan jos vauva on valmiiksi vieressä tai mies nostaa vauvan mulle, mutta en pahan auraoireen kanssa haluaisi itse nostella vauvaa kun pelkään pudottavani hänet. :wideyed: Onneksi vielä toistaiseksi olleet aika kesyjä.

Meidän pojalla on posket lehahtanut ihan punaiseksi ja iho on kuivan karheaa ja röpelöistä. Onko kellään kokemusta vastaavasta? Onko vaan joku vaihe vai pitäiskö jo epäillä allergiaa tms?

Meillä oli ekoina päivinä punoitusta ym. Kerran sipaisin poskiin vauvaöljyä ja helpotti kerrasta. Toki vieläkin suun ympärille, erityisesti leukaan tulee punoitusta kun on niin paljon tissillä. Mutta se aina tasoittuu itsestään.

Sairaalasta kotiutumisen jälkeen ensimmäinen yö meni todella hyvin nukkuen. Sen jälkeen onkin sitten ollu melko vaihtelevaa. Välillä poju nukkunu tunnin kerrallaan ja syönyt 30-45min. Ja sitten on öitä, kun nukkuu ensin kolmisen tuntia ja valvoo kaksi tai jopa enemmän. Sitten nukkuu taas monta tuntia. Eli käytännössä se varsinainen yö (n. Klo 2-5) meillä valvotaan. Varmaan tosiaan mun syömiset on vähän vaikuttanu, mutta kyllä kieltämättä alkaa itse olla aika väsynyt välillä. Viime yönä mies sai kanniskelemalla nukahtamaan, kun olin itse ensin 2,5h yrittänyt vaikka mitä. Onneksi itsellä on mahdollisuus nukkua myös päivisin.

Laitoin kuvan poskista lapsellisille kavereille ja on kuulema ohimenevää "ristiäispunoitusta". Perusrasvaa sipaistiin tänään kylvyn jälkeen poskiin.

Tänään kokeiltiin laittaa vaavi kantoliinan ja hyvinhän tuo siinä viihtyi! Jes!

Muokattu viimeksi:
Hei kantoliinasta kysymys.
Mulla ois trikooliina johon lapsi tulee hajareisin istumaan. Voiko sitä oikeasti käyttää vastasyntyneille? Internetin mukaan ilmeisesti kyllä mutta tuntuu hassulta, et toi vastasyntynyt istuis hajareisin mua vasten.

Takaisin