Vauvantuoksuinen arki

Täh? Mikä toi 3 kk ei kauppaan neuvo on? Kuulostaa järjettömältä, ellei keskonen tai muuten erityisen infektioherkkä.

Täh? Mikä toi 3 kk ei kauppaan neuvo on? Kuulostaa järjettömältä, ellei keskonen tai muuten erityisen infektioherkkä.

Samaa mieltä kuin aamutorkku. En kyllä ikinä muista kuulleeni moista neuvoa. Kyllä esikoisen kanssa tuli jo isommassa marketissa käytyä kuukauden ikäisenä.

Kaveri kertoi itsenäisyyspäivänä, et hänelle sanottiin, ettei kolmeen kuukauteen sais mennä vauvan kans kauppaan. Mulle ei tota sanottu, vaik oma vauva onkin ennenaikanen. Mut ajattelin silti välttää kauppoi nyt joulun ja vuoden vaihteen ajan.

Tuo 3kk täsmäis vauvan ekoihin rokotuksiin. Jos asuu rokotekielteisellä alueella niin siksi ehkä sanottu tuo 3kk?
Ihan arvaus tämä siis. Suonessakin jo alueita, joissa enemmistöä lapsista ei rokoteta ollenkaan

Olisko syynä se, että vuodenvaihde on pahinta influenssa-aikaa? Kolme kuukautta kuulostaa kyllä hätävarjelun liioittelulta, keskolassakin suosittelivat n. kuukauden verran välttämään isoimpia yleisöryntäyksiä.

Tän kaverin neuvolan täti oli muutenkin tosi tarkka kaikesta. Kielsi meikit ja monet kaupan kosteusvoiteet ym. Ja kaverin vauva syntyi keväällä, ja asutaan molemmat Satakunnassa. Täällä ei mun käsittääkseni oo niitä rokotevastaisia alueita. En sit tiiä, et mistä se kielto tuli. Vai yrittikö vaan ärsyttää mua xD

Me saatiin lupa vuoden vaihteen jälkeen men neidin kans kauppaan, jos influenssa-aalto on hellittänyt. Ja tänään päästään vaunuilee <3 Ja painoo on nyt 3770 grammaa :D

Mistään kolmen kuukauden kieltorajasta en ole kuullut puhuttavan, mutta 3kk on sinänsä "maaginen raja" siihen että jos vauva saa flunssan, kuumeen tms niin vaatii aina lääkärinhoitoa/lääkärintarkastuksen vauvan mahdollisen lääkitsemisen vuoksi.

3 kk on maaginen raja vähän joka-asiassa. Vauvalla pitäis kestää kohdussa hankittu vastustuskyky sen 3 kk.

Ääh, eka yö kotona enkä nyt osaa päättää missä vaatteissa tms vauva nukkuisi... sairaalassa oli ilman vaatteita koko ajan ja nukkui mun vieressä peiton alla mutta kotona en uskalla nukuttaa viereen kun pelkään, että kierrän päälle (ja sairaalassa sain nukuttua ehkä 10min pätkissä kun säpsähdin hereille et missä vauva).

Niin onkohan vaippa ja äp-peitto liian vähän vai liikaa vai missä vaatteissa teillä nukutaan?

^Meillä nukutaan "yöhaalarissa" tai bodyssa ja potkareissa ja siinä päällä äippäpakkauksen peitto ja vielä toinen olkkarin torkkupeitto vähän vauvan päällä tai ympärillä. Mutta riippuu varmaan vähän makkarin lämpötilasta, meillä on ehkä 20 astetta eli hiukan viileämpää kun muualla asunnossa. Sairaalassa oli sama meininki kun teillä eli pelkissä vaipoissa mutta ainakin meidän perhehuoneessa oli tosi lämmin, varmaan se 24 astetta.

Tää sairaalassa olo rupee kyllä jo kyllästyttämään, kovasti toivon että huomenna päästäisiin kotiin..
Bilirubiiniarvot on tänään ja eilen olleet koholla mutta ei yli rajan, huomenna aamulla vielä yksi ja jos se on ok ja paino noussu niin ilmeisesti päästäis kotiin.. Toivottavasti tuo söis ahkerasti, maitoa kyllä pitäisi tulla ihan hyvin jo :)

Täällä tyksissä on onneksi tosi kivaa henkilökuntaa, uskaltaa kysyä ja sitten autetaan kyllä, vaihtuvuutta vaan aika paljon ja vähän eri "koulukuntia" esim. Imetyksen suhteen

^Meillä nukutaan "yöhaalarissa" tai bodyssa ja potkareissa ja siinä päällä äippäpakkauksen peitto ja vielä toinen olkkarin torkkupeitto vähän vauvan päällä tai ympärillä. Mutta riippuu varmaan vähän makkarin lämpötilasta, meillä on ehkä 20 astetta eli hiukan viileämpää kun muualla asunnossa.
Meillä varmaan makuuhuoneessa joku 20 astetta mut pelkään et tulee liian lämmin. Onko teillä mangustimamma lapsella sukat/bodyssa sukat vai paljain jaloin ja käsin? Mä en tajunnu kysyä tätä edes sairaalassa...

Ääh, eka yö kotona enkä nyt osaa päättää missä vaatteissa tms vauva nukkuisi... sairaalassa oli ilman vaatteita koko ajan ja nukkui mun vieressä peiton alla mutta kotona en uskalla nukuttaa viereen kun pelkään, että kierrän päälle (ja sairaalassa sain nukuttua ehkä 10min pätkissä kun säpsähdin hereille et missä vauva).

Niin onkohan vaippa ja äp-peitto liian vähän vai liikaa vai missä vaatteissa teillä nukutaan?

Meillä oli kaksi edellistä yötä vauvalla semmoinen haalari ja tänään mennään nody+potkuhousut. Poju tuppaa olemaan palvelevaa sorttia joten ton lisäks pojulla on vielä bambu-puuvillalangasta neulottu peitto ja tietysti pipo päässä! Avokärkisissä potkuhousuissa tai haalarissa laitan pojulle erikseen vielä villasukat mutta kädet saa olla vapaana. Nyt toistaiseksi hän on nukkunut meidän välissä mut olis tarkoitus kyllä siirtää omaan sänkyyn kunhan mun oma toipuminen olis semmosessa vaiheessa että saan hänet laskettua ja nostettua kehtoon/kehdosta

Minä joka aina ja ikuisesti vannoin esikoisen kanssa omaan sänkyyn nukuttamisen nimeen, oon nyt ottanu tän pienemmän perhepetiin :hilarious: nukkuu välillä omassakin mutta jos yöllä kovin ähisee ja inisee niin helpompi ottaa viereen nukkuun ku antaa pojan ja miehenki herätä. Perhepedissä pelkkä body nukkuessa ja sillonki meinaa tulla vähän kuuma. Oma uni ei tosin oo hääviä ku nukun sitte tosi kevyesti ja millilleen samassa asennossa. En osaa ees kyljellään imettää ky hällä ei tahdo pysyä siinä rinta suussa :shy:

Meillä vauva nukkuu mun vieressä, body ja sukat päällä. Tää on kyllä hyvä nukkumaan, en usko että nukkuisi näin hyvin omassa sängyssä :) perhepeti :Heartred Ahdasta toisin tulee jos esikoinen tulee mun ja miehen väliin, mutta yleensä se jää miehen toiselle puolelle.

Meillä varmaan makuuhuoneessa joku 20 astetta mut pelkään et tulee liian lämmin. Onko teillä mangustimamma lapsella sukat/bodyssa sukat vai paljain jaloin ja käsin? Mä en tajunnu kysyä tätä edes sairaalassa...

Ei meillä oo sukkia kun potkareissa umpinaiset kärjet ja kädet ovat paljaat. Kädet ja jalkaterät tuntuu vauvalla aina viileämmältä kuin muu keho mutta niskasta tunnustellessa on lämpöisen tuntuinen.

Tänään kävin pikaisesti yksin kaupassa ostamassa imetystarpeita ja oli kyllä kiva saada pieni hetki omaa aikaa! Mies pärjää tosi hyvin vauvan kanssa kaksin ja etsii oma-aloitteisesti tetoa, jota kertoo mullekin kun pähkäilen miten jokin pitäisi tehdä. On ylittänyt moninkertaisesti kaikki ennakko-odotukseni isyyden suhteen :Heartred

Meillä mies on väliaikaisesti siirretty sohvalle ja minä nukun vauvan kanssa sängyssä. Vauva on tosi levoton nukkuja ja hoitajat kapaloivat hänet synnärillä, jotta sain nukuttua. Olin etukäteen ostanut kapalopussin, joka osoittautui niin toimivaksi meillä, että hain tänään toisenkin. Vauva rauhoittuu hyvin ja yöimetykset sujuvat joutuisasti kun ei tarvitse rauhoitella sätkivää vauvaa.

Meillä ei oo yhtäkään tarpeeksi pientä potkaria jossa umpinaiset jalat joten yö meni sit sukilla ja haalarissa, peiton alla. Yösyötöt hoitu ilman vaatteita kun minusta kivempi ottaa vauva ihokontaktiin. Sain jopa muutaman tunnin nukuttua vaikka tuntui tosi hassulta nukkua ilman vauvaa vieressä. Mutta onneksi meille on suotu aivan ihanan leppoisa nukkuja, ei herää mihinkään. Hormoonit on muuten hassu juttu - mä en herää yleensä mihinkään ja nyt herään yöllä siihen, että vauva alkaa lipomaan huulia...

Ekaa päivää kotona ja hyvinhän tässä menee eli ilman suurempia ongelmia. Rinnat on aivan törkeän kipeät ja punaiset, vauvalla imeäminen ainakin hallussa :D maitoa niistä vuotaa ihan solkena... pumppua odottelen tässä kaupasta saapuvaksi :) kaikki hyvät rintojen ja nännien auttamiset kuulen mielelläni (kuuman ja kylmän lisäksi siis).

Hieman pitää aina olla huolissaan, vauva on minusta keltaisempi tänään mutta onneksi neuvolasta tulevat käymään huomenna niin tiedän et onko huoli todellinen.

Mut se täytyy kyllä sanoa, että mä olen niin rakastunut, että voisin jatkuvasti vaan itkeä onnesta kun katson tuota lasta.

Meidän kaveri on silmään ihan keltanen, mutta neuvolassa oli virkeä ja aktiivinen ja pissaa ja kakkaa, niin terkka ei ollut huolissaan. Paino oli vähän nihkeesti noussut, joten tiheempään syöttöjä ja ohjeisti että eka puoli tuntia syömisessä tehokkainta eikä kannata välttämättä pitää 1,5 h rinnalla.

Keltaisuudesta muuten sano lastenlääkäri kun kotiuduttiin että sitä ei kannata arvioida muuta ku luonnonvalossa, keinovalo kellastaa silmään aina.

Mulla ei autranu noihin nänneihin ku i n se lansinoh voide, sitä kun laitto heti aina imetyksen päälle ni ei ihan rikki asti menny eka viikkojen aikana

Takaisin