Vauvantuoksuinen arki

Täällä oltu kolmisen viikkoa arkipäivät 3.vee esikoisen ja vauvan kanssa. Mies tullut töistä kotiin vasta klo:18 jälkeen. Arkea ovat rytmittäneet esikoisen iltapäiväkerho 2xvko: ssa. Silloin on saanut vähän itse hengähtää.
Mutta eipä pahemmin ole vapaata kahden lapsen kanssa. Jos vauva nukkuu, niin esikoinen vaatii hänen kanssaan leikkimistä jne. Joskus on vaan pakko pukata telkkari päälle esikoisellw, että itekin saa hengähtää. Kotityöt on tehty mitä milloinkin on ehtinyt saati jaksanut.
Yötkin ovat olleet katkonaisia vauvan valvonisen vuoksi. Mies on suosiolla nukkunut olkkarin sohvalla,jotta ei aivan väsyneenä tarvitse lähteä ajamaan aamulla pitkää työmatkaa.
Joten oon tosi iloinen nyt miehen jäädessä isyyslomalle. Saa itekin enemmän hengähtää arjen keskellä. :)

Täällä oltu kolmisen viikkoa arkipäivät 3.vee esikoisen ja vauvan kanssa. Mies tullut töistä kotiin vasta klo:18 jälkeen. Arkea ovat rytmittäneet esikoisen iltapäiväkerho 2xvko: ssa. Silloin on saanut vähän itse hengähtää.
Mutta eipä pahemmin ole vapaata kahden lapsen kanssa. Jos vauva nukkuu, niin esikoinen vaatii hänen kanssaan leikkimistä jne. Joskus on vaan pakko pukata telkkari päälle esikoisellw, että itekin saa hengähtää. Kotityöt on tehty mitä milloinkin on ehtinyt saati jaksanut.
Yötkin ovat olleet katkonaisia vauvan valvonisen vuoksi. Mies on suosiolla nukkunut olkkarin sohvalla,jotta ei aivan väsyneenä tarvitse lähteä ajamaan aamulla pitkää työmatkaa.
Joten oon tosi iloinen nyt miehen jäädessä isyyslomalle. Saa itekin enemmän hengähtää arjen keskellä. :)

Täällä sama että mies nukkuu sohvalla jotta sais ees vähän nukuttua. Ja yötkin on tosiaan semmoisia etten paljon nuku, vauva menee yöunille klo 23, haluaa ruokaa n. 1.5h välein myös öisin ja syöttämiseen menee aina vähintään 15min. Esikoinen herää ihan viimeistään klo 7.00 jolloin oltava taas skarppina hänen kanssaan.

No, me ollaan päätetty et meidän lapsiluku on 2, joten kunhan tästä vauvavuodesta selvitään niin kyllä se siitä!

Alkaa jännittään kun ensi viikolla aloitan pianon soittotunnit kerta viikkoon. Tunnit on joka torstai klo 12. Pitäisikö tässä siis viikossa saada joku rytmi vauvalle että vaikka nukkuis sen ajan.

Jotenkin kauheen hankalaa lähteä ulos Vauvan kanssa. Jo siis pelkästään ovesta ulos meneminen on hankalaa noiden vaunujen kanssa ja sekin että ne pitää saada hissiin.. Kauheen vaivalloista kyllä.
Pitää huomista varten pakata joku laukku valmiiksi että on vaippaa ja vaihtovaatetta jne mukana..

Meillä ei poju tahdo päivisin nukkua juurikaan. Illasta sitten alkaisi uni maistua. Yöunia nukkunu useampana yönä suunnilleen 21.30-01 ja siitä eteenpäin 2-3h kerrallaan n. 15min syömisillä välissä. Aika luksusta :)
Yhtenä yönä nukkui jopa 21.30-03! Kun kerran kasvaa hyvin, ei tarvitse herätellä syömään.

Nyt taisi selvitä viime yön itkujen ja nukkumattomuuden syy. Tyttö ähelsi päivällä aikamoiset kakat. Ihmettelinkin, että miksi kakkaa tulee niin vähän vaikka tyttö syö 1-2h välein. Ollut varmaan kipeä masu, jos tuo kakkamäärä ollut jumissa suolistossa! Tänään nyt sitten nukkunut ihan koko päivän, kun viime yönä sitä ei tehty. Onneksi äitini tuli hoitamaan esikoista, niin olen ottanut päikkyjä. Minä en saa nostella sektiohaavan takia vielä tuota esikoista, niin äitini tuli apuun. Ihanaa!

Miten te muut sektion läpikäyneet, joko nostelette? Minulla tuo haava tulehtui, joten siksi otan tosi varovaisesti nostelujen kanssa!

Miten te muut sektion läpikäyneet, joko nostelette? Minulla tuo haava tulehtui, joten siksi otan tosi varovaisesti nostelujen kanssa!

Mie oon varovaisesti nostellut/kanniskellut esim kauppakasseja ja kissoja jne.. Meillä siis kissat painaa kumpikin enemmän kuin vauva kun vanhempi painaa noin 3,5kg ja nuorempi 4,5-5kg. Kyllä jos liian paljon tekee yhden päivän aikana niin alkaa kivut ja esim nauraminen sattaa tehdä välillä tosi kipeää!

Mulla on tää sektiohaava on parantunut ihan pelottavan hyvin ja nopeesti. Leikkauksesta nyt se puoltoista viikkoo, eikä enää kyllä mitään kipuja. Meinaan unohtaa kokonaan ottaa lääkketkin. Oon nyt vähentänyt kolmesta burana+panadol kerrasta kahteen. Syön nyt noita kuitenkin sen ohjeistetun kaks viikkoo, eli perjantaihin asti. Nostamaankin pystyy jo ihan hyvin. Esikoista, n. 13kg, nostelen päivittäin syötikseen jne. Pidempään en oo vielä sylissä kanniskellut, vaikka varmaan pystyis.
Ja tämä meidän neiti kyllä nukkuu edelleen suurimman osan ajasta! Kerralla on hereillä ehkä 30-60 min. Heräilee syömään 2-4h välein, muuten posottaa unta. Mutta syö, pissaa ja kakkaa, joten en ole mitenkään yrittänyt pitää enempää hereillä. Ja hienoahan se on että pystyy nukkumaan tässä eläintarhassa. :D Esikoinen juoksee pitkin kämppää ja huutaa ja touhottaa, yks päivä mies vielä imuroi siihen päälle ja tytsy veti rauhassa unta luumuun sohvalla. Kaipa tuo on jo kohdussa tottunut tähän kakofoniaan. :)

Meillä vauvalla ei vielä oikein ole rytmiä. Syö 2-4(-5) h välein, ja pisimpien ja lyhyimpien syöttövälien sijoittuminen vuorokaudessa vaihtelee päivästä toiseen. Eilen illalla tihensi ekaa kertaa noin tuntiin tai jopa puoleen tuntiin, jolloin piti jo vähän laittaa maitobaarin hanoihin aikalukkoa, kun olisi jatkuvasti vaan tissitellyt ja puklaillut ja sitten itkeskellyt kun on ylitäyden massun kanssa huono olla. :sorry: Tai näin mä sen tulkitsin, ja ainakin olo rauhoittui selvästi kun pidin pari tuntia syöttötaukoa jolloin tarjosin tissin sijaan käninään lääkkeeksi syliä ja kantelua. Myös nukkumisjaksot, niiden pituus ja sijoittuminen vaihtelee päivästä toiseen. Useimmiten nukkuu ainakin pari syöttöväliä yöllä ja muutaman päivällä, mutta vaihelee kovasti. Illalla saattaa esim. 23-24 aikaan osuvan syötön jälkeen joko nukahtaa tai sitten valvoskella noin kolmeen, ja aamulla vastaavasti noin 06-07 syötöllä saattaa jo herätä aamuun tai vielä jatkaa unia. Toissapäivänä ei halunnut päikkäreitä koko päivänä, ja olin jo ihan hajalla kun mies pääsi töistä...

Mulla sektiosta nyt 3,5 vk, ja hyvin olen kestänyt sen mitä olen uskaltanut nostella - kauppakasseja olen nostellut mutta en kantanut, ja vauvaa turvaistuimineen kantanut lyhyitä matkoja mistä tuli 3 vk neuvolassa satikutia. Kuulemma kannataisi nostaa kaukalo tyhjänä autoon ja vauva sitten erikseen kaukaloon. Jo synnäriltä kotiin tullessa kipaisin ruokakaupassa miehen odottaessa autossa, ja silloin nostin ostoskärryyn ja pois kaksi lavallista limua mikä nyt jälkikäteen ajatellen oli suorastaan typerää :bag: (syvät tai pinnalliset tikit voi pettää tai leikkausalue alkaa vuotamaan), mutta onneksi ei mitään käynyt. Muuten siis aika rauhallisesti mennyt. Luulen kyllä että vähitellen sektion jäljiltä masu jo kestää, mutta yritän vielä välttää suoria vatsalihaksia kovasti rasittavia liikkeitä, että saa tuo pieni erkauman poikanen parantua rauhassa.

Käsittääkseni vauvan elimistö alkaa erittämäån melatoniinia vasta 3 kk iässä ja silloin alkaa vasta kunnon rytmi muodostumaan.

^ Tämä on varmasti totta. Vastasyntynyt vauvahan ei tiedä, mitä on yö ja päivä. Tässä kohtaa vasta hakee sitä rytmiä ja nukkuu ja valvoo pitkin vuorokautta omalla tahdillaan. Onneksi nykyään suositellaankin tuota vauvantahtista imetystä (tai siis syöttämistä) ja muutenkin vauvantahtista elämää, niin ei tarvitse kellon kanssa kyttäillä syömisiä ja valvomisia. :)

^ Tämä on varmasti totta. Vastasyntynyt vauvahan ei tiedä, mitä on yö ja päivä. Tässä kohtaa vasta hakee sitä rytmiä ja nukkuu ja valvoo pitkin vuorokautta omalla tahdillaan. Onneksi nykyään suositellaankin tuota vauvantahtista imetystä (tai siis syöttämistä) ja muutenkin vauvantahtista elämää, niin ei tarvitse kellon kanssa kyttäillä syömisiä ja valvomisia. :)

On kyl tosi raskasta ku pitää kellon kans herätellä 3h välein syömää js dyömistäkin kattoo kellost et kauan syö..

Äh... Mies jo ahdistui. Tänään huutanut isommille lapsille ja ollut mulle vihainen jne. Äsken nappas kännykän tytöltäni syyttä ja kysyin miksi noin teit? Hän sai hepulin ja kuulema tää on ihan paskaa ja onneks pian loppuu! No siis olenhan mä pyytänyt laittamaan ruokaa ja tuomaan mulle vettä jne. Mut ei kai niin raskasta sentään? Enkä päästänyt harrastukseen tänään kun pelkään vielä että pyörryn. Siitä suututtiin.

Vauva viihtyy vaan mun sylissä. Ei isillä, sängyllä tms. Oikee pikku tissiposki. Miestä taitaa ahdistaa kun vauva itkee.syyttää mua et tahallaan huudatan.

Meillä alkuun joutui heräämään kelloon yöllä kun poju ei oikein alkuun herättänyt itse. Nyt on tilanne ihan toinen ja selvästi alkaa hahmottua nälkä-ähinä pojalta :) oli aika raskasta henkisesti herätä tosiaan kelloon yöllä ja päivällä piti myös katsoa kellosta aika millon ruokitaan.. Ja lapsen pakkosyöttö keskellä yötä. Itku tuli usein ton takia..
Onneks ollaan nyt päästy noudattamaan Vauvantahtista imetystä ja arkea ylipäätään vaikka poika on alle 3kg varmaan vielä

Mites muilla tuo yösyöttö? Eilen yöllä taas herätin vauvan vaipanvaihdolla ja sithän se kyllä syö mielellään mutta oli siis umpiunessa. Olen antanut nukkua sellaisen 4-4,5h yöllä jos nukuttaa. Herätättekö vauvat öisin syömään vai annatteko nukkua? Aamulla heräsi taas itsekseen ja huomattavasti vähäitkuisempi kun yöllä.

Mä oon kans antanu nukkua yöllä sen minkä nukkuu. Esim. viime yönä söi klo 23 molemmat tissit ennen kun mentiin nukkuun. Sit heräs kahdelta syömään, söi tunnin verran ja nukkuun. Seuraava syöttö oli kahdeksalta ja takas nukkuun. Kymmenen jälkeen herättelin neidin aamupesuille. :) Oli ihanaa saada itsekin nukkua tuo 5 tuntia putkeen.

Meillä kans poika herättää itse eikä tarvitse herätellä esim puol 2 viimeistään syö ja sit uudestaan herättää joskus puol 5 ja 6 välillä yleensä herättää uudestaan syömään.
Jos poika ei herättäisi niin mentäisiin kellon mukaan koska pieni painoinen poika syntyessään. Niin kauan ku hän ite herättää eikä tuu kovin paljon yli 4h välejä syömisessä niin ei kuulemma tarvitse herättää syömään.. (vaikka siis viime viikolla oli painoa 2555g vasta)

Meillä kans poika herättää itse eikä tarvitse herätellä esim puol 2 viimeistään syö ja sit uudestaan herättää joskus puol 5 ja 6 välillä yleensä herättää uudestaan syömään.
Jos poika ei herättäisi niin mentäisiin kellon mukaan koska pieni painoinen poika syntyessään. Niin kauan ku hän ite herättää eikä tuu kovin paljon yli 4h välejä syömisessä niin ei kuulemma tarvitse herättää syömään.. (vaikka siis viime viikolla oli painoa 2555g vasta)

Jännä kyllä miten erilaisia ohjeita annetaan.. meillä paino nousee kokoajan mut silti lisämaito tarpeen

Takaisin