Vauvan Neuvola

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kai se kumi vähän vaikuttaa siihen, miten vauva saa maitoa, eli ilman kumia maitoa kulkeutuu enemmän vauvalle?
 
Oon kuullut samaa tosta rintakumista, jota oon nyt joutunut käyttämään, kun mun rinnat ei vaan kestänyt imetystä vaikka kuinka sairaalassa ja neuvolassa katsoivat imuotteen ja -asennon olevan kunnossa. Kumin kanssa oon pystynyt imettään , mutta kaksiviikkoisneuvolassa tytön paino olikin taas laskenut alle syntymäpainon, joka ohitettiin jo yhdessä vaiheessa. Mä epäilin heti rintakumia syyksi koska vauva syö usein ja maitoa tulee pumppaamallakin imetyksen jälkeen yleensä molemmista yhteensä 100ml. Nyt oon sitten vähentänyt kumin käyttöä niin että silloin kun tyttö on hätäisimmillään annan ensin imeä kumin kanssa. Musta tuntuu, että kumin käytön myötä imuote on ehkä hiukan parantunut, koska enää ei satu niin paljoa ja mitään isompaa nirhaumaakaan ei ole ilmaantunut. Tyttö tosin ei avaa suuta kunnolla auki, joten välillä kestää kauan saada tissi oikein suuhun.
Maanantaina meillä on painokontrolli ja jos kumittomuus ei oo auttanut niin sitten siirrytään suosiolla antamaan korviketta lisänä.
Oon kyllä huomannut, että nyt ilman kumia tyttö nielee enemmän kuin kumin kanssa. Mietin myös, että onkohan pulauttelu lisääntynyt nyt samaan aikaan sen takia, kun ilman kumia tulee enemmän maitoa.Usein kesken syömisenkin tyttö pulauttaa ja sitten jatkaa taas syömistä.
 
Mä oon käyttänyt kumia koko ajan ja nyt herralla ikää reilu kuukausi. Keskiviikkona oli neuvola ja painoa oli kahessa viikossa tullut n. 600grammaa lisää joten kyllä toi ainakin kumin kanssa maitoa saa ihan tarpeeks ja vähän enemmänkin :D
 
Kai tääkin on yks niitä asioita jotka on yksilöllisiä,toiset kasvaa enempi ja toiset vähempi, onhan meitä aikuisiakin eri kokoisia :) pääasia että kasvavat ja kehittyvät jokainen omaan tahtiinsa :)
 
Meillä oli tullut nyt perjantaina painoa lisää 226 g viikossa eli pikkunen painaa jo melkein 3,5 kg :) Ihanaa ettei tarvi enää syöttää kellon mukaan! Onneksi neuvolantäti ei ole ainakaan vielä esitellyt mitään kasvukäyriä ja vaikuttaa muutenkin tolkun ihmiseltä.
 
Pe 1kk neuvola, mitat 5000g (3775) / 56cm (53) / 39,7cm py (37). Th epäili refluksia, johon ollaan kuitenkin löydetty suht hyvät kotikonstit (ei vaskatasoa 1-2 tuntia syömisestä). Tosin olisi kiva nukkua vähän enemmän. :).
 
hienosti kasvaa pikkunen olento mashaAllah.

meillä eilen oli käynti ensiavussa sairaalas tytön kans ku ukko oli varma että tyttö kipeä vaikkei ollu mut eihä minua voi kuunnella. nenä tukossa vaa ja hyvän ruokahalun seurauksena pullauttelee. no sainpa mittoja 4500g (3120g), n. 53cm (49cm). kääntyilee kyljeltä toiselle ite, yrittää nousta konttaa, vetää käsillä itteää eteepäi vähä, ääntelee ai, ei, hei ja äiti iha selväst ja ukko yöllä melkei hyppi riemusta ku tyttö mun sylis "sano" äiti selvästi. eihä 1kk ikäne osaa puhua mut noi ääntelyt on niin ihania ja selviä :)
 
Tänään oli 1kk neuvola. Painoa tullut kahdessa viikossa 550g ja nyt painaa 4990g (syntymäpaino 4310g). Pituutta 1,5cm kahdessa viikossa eli 56,5cm nyt (syntyessään 53,5cm). Katsekontakti ja seurailu on ikään nähden mainiota. Kaikki kunnossa ja ensi viikolla mennään lääkärillä käymään. :)
 
Meillä oli tänään painokontrolli ja onneksi nyt oli tullut hyvin painoa lisää. Ilmeisesti syynä oli rintakumi, koska olen nyt imettänyt mahdollisimman paljon ilman emmekä antaneet korviketta laisinkaan vaikka neuvolantäti käski. Nyt täytyy sitten vaan kestää kipeitä tissejä kun pääasia on että tyttö kasvaa ja mieluiten tietysti omalla maidolla kuin korvikkeella :)
 
Lääkärineuvolassa käyty, likka on nytten 6vko ja painaa 4840g (+1685g syntymästä), 55,1cm (+5,1cm). Kuulema hieman aikaansa edellä koska pää pysyy niin hyvin pystyssä ja mahallas kun makoilee niin yrittää jo ylös kyynärpäitten tuella. Minu pieni iso tyttö ♡
Unohdin tottakai kysyä kaikki mitä piti mutta eipä onneksi mitään sen vakavempaa ole mikä olis mietityttäny. :)
 
Käytiin Elmiinan kanssa lastenlääkärillä tänään, aiheena ne laitoksella todetut löysät lonkat. Ultrasivat ensin ja sitten oli lääkärin vastaanotto. Oikea lonkka on nyt korjaantunut, mutta vasen on vielä liian löysä ja liian vähän lonkkamaljassa. Niinpä saimme kontrolliajan kuukauden päähän. Siihen asti eletään ihan normaalisti, ei tarvita tuplavaippahoitoja eikä lastoja, mutta jos tilanne ei ole kuukauden päästä muuttunut, joudutaan todennäköisesti sitten lastottamaan. Lääkäri oli sitä mieltä, että jos ei ole pakko nukuttaa kyljellään, niin sitä ei kannata tehdä, ja että pystyasennossa sammakkoasennossa kantaminen on paras asento lonkkia ajatellen. Ainakin siis tässä meidän tapauksessa.
Huomenna sitten aika imetyspolille ja ensi tiistaina näillä näkyminen vielä painokontrolli neuvolassa. On siis ohjelmaa tiedossa taas, jos oli viimekin viikolla!
 
Tänään oli neuvolan hoitajakäynti. Painoa tullut reippaasti ja pituutta suhteessa vähemmän. Meillä siis massakausi!
Ikää on 6vko 2päivää, paino 4720g (synt.3055), pituus 54,5cm (synt.48), pipo 37cm (synt.33,5).
Ärsyttää kun hoitaja on sitä mieltä että vauva jo hymyilee selvästi sosiaalista hymyä, ja mun mielestä se on vielä tahatonta. Tosin se hoitaja on muutenkin ärsyttävä, joten ehkä en vaan halua että mun lapsi hymyilee sille...
Onneks nyt vaihtuu hoitaja (vähemmän lässyttävään) kun muutetaan eri asuinalueelle.

Vauva nostelee päätään, seuraa katseellaan yms. normaalia.
 
Meillä oli eilen jälkitarkistus+vauvan lääkäri samalla. Eka mittailtiin äitiä ja vauva töräytti sellaset niskakakat että meni koko vaatekerrastoki vaihtoon. Lääkärille ku päästiin niin vauva ei alkanu lääkärin kans millekkään, lääkäri joutu äitiltä kysymään että seuraako vauva katseella ihmisiä ja kohistaako katsetta mihinkään ko toinen vaan tapitti yhteen kohteen eikä ees yrittäny kattoa helistimiä tai muita juttuja :D kaikki oli lääkärin mukaan kunnossa sekä äitilä että vauvalla. Vasta kotiin tullessa tajusin että vauvaa ei punnittu eikä mitattu pituutta! Ei hoitaja eikä lääkäri. Ollaan kyllä käyty 1kk neuvolassa kuun alussa ja painoa oli silloin tullu yli 1kg (3975g -> 5200g) syntymäpainoon nähen. Että en tiiä jäikö se paino vahingossa vai tarkotuksella ottamatta... Vauva siis nyt 1kk ja 11pv.
 
Lääkäri neuvolassa käyty ja kaikki hyvin! :) Painoa nyt viisiviikkoisena oli 4320 (3990 synt.p.) ja mittaa neidillä 53,8cm (50cm synt.p.) eli ihan ok kasvanut kuitenkin ja painokin nyt keskikäyrällä :p
 
Lääkärineuvola täällä myös takana, neiti on 5vk ja 3pv. Tutkimuksissa oli kaikki ok ja hyvin kärsivällinen tyttö oli. Antoi lääkärin tutkia rauhassa ja sen päälle vielä kandin tutkia. Paino nyt 5350g (4310g) ja pituus 57,7cm (53,5). Aamu-uni painoi vielä päälle, kun oli sentään jo kymmeneltä aika! Ei olla kertaakaan aiemmin herätty jo yhdeksältä :D Nooo, eilen tyttö kävi yöunille vasta 02:30 joten ei ihme, että unettaa. Äitiäki unettais...
 
Meidänkin lääkärineuvola nyt ohi ja hyvät lukemat:) 5vk ikää ja mitat 5090g (3560) ja 55,2cm (49.5). Ei ihme että vähä itellä jo ranteet rasittunu ku vauvaa sylitelly.
 
Takaisin
Top