Vauvan Neuvola

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hyvä puapru jos teillä asia etenee, itse odotan kutsua kirurgian polille jossa olis tarkoitus nipsasta se kielijänne ja poistaa yks luomi samalla korvan edestä. Vaan onko se sitten imettämisen kannalta jo liian myöhäistä kun kutsua ei kuulu :eek:
 
Oliskohan jotain samanlaista ku tää maiskuttelee ja nieleskelee syömisen jälkeen.. täytyyki oikeen kunnolla tarkkailla nytte tää päivä. Kiitos kun tarkensit! :)
 
Meillä myös oli neuvolalääkäri. Paino 3990g (+1120g) ja 54cm (+4cm)
Hienosti kasvaa, vaikka onkin alkanut pulautella.
 
Täällä myös tänään neuvolalääkärissä käyty. Paino 4435g (+1125g) ja 56,3cm (+6,3cm). Hyvin kasvaa vaikeuksista huolimatta ♡
Meillä kanssa pulauttelua tosi paljon ja hienosti kuitenkin kasvaa. Meillä pulauttelu välillä niin rajua että kävimme jo sairaalassa tutkituttamassa asian neuvolan ohjeistuksella. Meillä myös nieleskellään ja kakomistakin on.. Epäilivät pylorusstenoosia ja UÄ llä tutkivat vatsan. Kaikki kuitenkin hyvin! Nyt aloitetaan meillä maidon sakeuttaminen niin jospa siitä olisi apua! :)
 
Meillä ei pulautella, mutta paino ei siitä huolimatta nouse, oli laskenut vaan kun tänään punnittiin. Viimeisen 4 vuorokauden aikana paino oli pudonnut 40g, vielä sentään ollaan syntymäpainon yläpuolella. Tiedä sitten, kun muutama päivä on mennyt tuon imettämisen kanssa minusta paremmin, ja vauva on vaatinut vähemmän lisämaitoa...
Kielijännettä lääkäri varsinaisesti eilen tutki, ei muuten vauvaa oikeastaan ollenkaan. Lääkäri soitteli useampaan paikkaan, ja joka paikassa vastaus oli sama, että näin pieniltä ei kielijännettä täällä meillä päin leikata jos ei sitä ole laitoksella tehty. Asia oli kuitenkin jäänyt lääkäriä vaivaamaan, ja hän suostutteli yhden suukirurgin katsomaan kielijännettä ja hän sitten sen samoin tein myös nipsautti poikki.
 
Meillä oli tänään kaksiviikkoisneuvola ja muuten kaikki oli ok, mutta paino viikossa pudonnut 45g eli alle syntymäpainon ollaan taas :sad001 saatiin nyt kehotus antaa korviketta lisäksi ja aika maanantaille painokontrolliin. Harmittaa antaa korviketta, mutta pakko toiselle on saada ruokaa tarpeeksi.
En sit tiedä eikö multa tuu tarpeeksi maitoo vai mistä johtuu. Vauva ei ainakaan vaikuta nälkäiseltä ja syö usein.
 
Meillä kävi neuvolatäti ekan kerran eilen täällä kotona katsomassa pikkumiestä. Eka neuvola oli jo heti tammikuun alussa mutta silloin mentiin neuvolaan itse, kun minulta poistettiin samalla tikit.
Meidän pikkumies on hyvin kasvanut, syntymäpaino 2885g ja nyt paino oli 3280g. Ikää on nyt vajaa 4 viikkoa. Ihana oli lukea neuvolakortin merkintöjä, kun oli pelkkää positiivista luettavaa poitsun voinnista. Alku oli kuitenkin niin vaikea, että nyt on mukavaa vain hoivata pikkuista.
Ilmavaivat häiritsee kyllä edelleen, vaikka käytössä onkin Cuplaton. Saatiin kehoitus jatkaa niiden käyttöä, vaikka eivät aina autakaan ilmavaivoihin.
 
Lurua, meillä sama homma että paino ollut alle syntymäpainon,huomenna olisi meillä tuo painokontrolli ja vauva on nyt reilu 3 viikkoa vanha. Mä niin toivon että tyttö olisi nyt kasvanut tarpeeksi ettei tarvi olla siitä enää huolissaan! :oops:
 
:eek:Juhuu, yli syntymäpainon ollaan! :happy093 Kokonaiset 10 grammaa :p pituutta tullut 2 cm joten kasvukäyrät näyttää vähän huonolta kun pituus menee nätisti keskikäyrällä ja paino on jossain aika alakäyrällä..mut nyt luottavaisin mielin eteenpäin kun kuitenkin on edistystä tapahtunut :)
Harmikseni sain kuulla että meijän neuvolantäti on siirtymässä toiseen toimipisteeseen eikä siis enää hoida meitä :sad001 tylsää , kun oli kiva tyyppi ja nyt varmaan saadaan joku riivinrauta mun tuurilla tilalle:eek:
 
mä päätin etten tuijota edes noita käyriä, tuntuu jotenkin niin typerältä että nykyään joka asiassa tuijotellaan käyriä tai tilastoja. Pääasia että vauva kasvaa ja on terve. Ystävän 1 vee tyttö "leimattiin" jo ylipainoiseksi kun menee hitusen yli yläkäyrän :oops:
 
Mun esikoinen oli aina mittauksissa alakäyrillä, silloinen terkkari sanoi, että riittää kun likka on tyytyväinen ja kasvu menee omaa tahtia. Hän on aina ollut pieni ja hoikka. Koulussa jouduttiin sitten usein juuri tämän käyräasian kanssa tekemisissä kun ei tytär kulkenut oikeilla käyrillä. Ja sitten teini-iässä tuli muodot ja yhtäkkiä paino olikin normaalilla käyrällä niin sitten terkkari otti siitä yhteyttä, että mitä on tapahtunut kun paino onkin ihan normaali??!! :wideyed: Mä suivaannuin siitä, ettei ikinä ole hyvä, jos oot laiha, ei oo hyvä, jos oot normaali, ei oo hyvä, jos oot ylipainoinen, ei ole hyvä. Nyt vasta tyttären täyttäessä 18v hän alkaa olemaan sinut itse oman painonsa kanssa (jota edelleen on kait liian vähän taas). Koko iän on niitä käyriä vatvottu. Todennäköisesti tämän kanssa tehdään sama kun oli paljon pienempi syntyessään kuin esikoinen..huoh :shifty:
 
Silloin ko mie ite oon ollu neljä tai viis vuotta, on terkkari sanonu neuvolassa että paino mennee yläkäyrillä ja jotenki sitte antanu minunki ymmärtää että oon ylipainoinen tai lihava. Oon suuttunu siitä niin, että oon lähteny sieltä terkkarin huoneesta ja menny käytävään istumaan enkä oo suostunu enää tuleen takas. :D
Mun mielestä tommosia ylipaino-alipaino asioista ei pitäis ees isompien lasten kuullen puhua! Lapsi ymmärtää vaan sen että on joko lihava tai laiha ja siitä saattaa tulla vaikka mitä ongelmia. :/
 
Poju syntyi 8.12, neuvolan kotikäynti oli 16.12 Ensimmäinen neuvolaan meno oli 29.12. Neuvolalääkäri 13.1. Seuraava neuvola on 11.2
 
Meillä käytiin kun likka oli viikon ikäinen, me käytiin neuvolassa kun likka oli 2vk ja 1kk ja seuraavaksi on lääkärikäynti kun likka on about 6-7vk. Seuraava neuvolakäynti päätetään siellä. :)
 
Me on käyty nyt kaksi kertaa viikossa neuvolassa syntymästä saakka, tyttö vajaa 3 viikkoa nyt. Painoa siis kontrolloidaan.

Tänään oli viimeisin. Kolmessa päivässä oli painoa tullut 180g, kun edellisellä kerralla paino oli laskenut 40g neljässä päivässä. Pituutta oli nyt tullut syntymäpituuteen lisää 5senttiä ja päänympäryskin kasvanut 2,5senttiä. Eli hyvältä siis vaikuttaa, ainut mikä takkuaa on tuo imetys. Paino lisääntynyt siis lisämaidon avulla, ei pelkästään imettämällä.
 
No ompa puapru hyvin kasvanut! Meijän tytön pää oli kasvanut vain 0,5cm ja pituutta tullut se 2 cm ja paino nippanappa syntymäpainossa nyt 3 viikkoisena...mut niin olenkin ymmärtänyt että vastikkeilla kasvaa nopeammin kuin pelkästään rintamaidolla.
Meillä ollut myös tiheästi neuvoloita,eka 1 vko vanhana,toka 2 viikkoisena punnitus,kolmas 3 viikkoisena ja seuraava on lääkärineuvola 1kk iässä ja siitä seuraava neuvola 6-7 viikkoisena..aika tiheästi mielestäni mut pakko kait se on kun likan paino ei meinaa nousta tarpeeksi ..o_O
 
Rintamaidolla kasvaa yleisesti ottaen paremmin, kuin korvikkeella, jos imuote on oikea, rintakumi ei käytössä ja imetetään lapsentahtisesti. Rintamaito imeytyy paremmin ja sulaa nopeammin, joten imetetty vauva syö useammin, kuin korvikevauva.
Ei sillä, että olisi väliä kumpaa saa, mutta noin niin kuin kommenttina
 
Takaisin
Top