Vauvan Neuvola

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään meilläki käyty tarkistuttamassa plikan kunto ja me ollaan ylitetty syntymäpaino jo! Syntymäpaino 3155g, kotiin tultiin 3090g ja nyt oltiin jo 3290g! Eikä likka ole kuin viikon ikäinen. Huh. Kaikki murheet ja huolet siitä ettei likka söis tarpeeksi tai maitoa ei tulisi tarpeeksi hävis kertaheitolla. :) muutenki pelkkiä kehuja sai pikkuinen <3
 
Meillä oli neuvolan kotikäynti eilen. Syntymäpaino 3155g, kotiutumispaino 3060g ja paino tasan 2vkon ikäisenä 3760g! Eipähän turhaan oo tissi suussa ollu kokoajan! :p Muutoinkin kaikki hyvin.

Melko turha tuo kotikäynti omasta mielestäni. Paino oli ainoa kiinnostava asia ja se ois voitu mennä neuvolaanki punnitsemaan. Pitääkö mun toimittaa Kelalle joku todistus lapsen syntymästä, vai meneekö tieto automaattisesti sinne? Muistelen että äippärahapäätöksessä mainittiin jostain todistuksesta ja sen toimittamisesta. Tämän unohdin kysyä neuvolatädiltä eilen...
 
Jälkitarkastuksesta täytyy toimittaa todistus kelalle, I-P, jotta jatkavat maksamista. Muuten ei muistaakseni tarvitse lappuja erikseen lähetellä, syntymästä saavat tiedon muuta kautta.
 
  • Tykkään
Reaktiot: I-P
Toka neuvola oli tänään. Tyttö kasvaa hienosti. Painoa nyt 2865g, pituus 49.8cm ja pipo 34.5cm. Painoa tullut viikossa 200g, pituutta 18 päivässä melkein 3cm ja pipo kasvanut 3,5cm :) Kaikki hyvin, paitsi navasta löytyi napasieni! En ollut ikinä kuullutkaan moisesta. Se on vissiin sen napatyngän joku palanen joka jäänyt napaan. Th laapisti sen (en ollut tuotakaan sanaa koskaan kuullut, eli laittoi jotain ainetta, mikä surkastuttaa kyseisen sienen) ja ensi viikolla napatarkistukseen neuvolaan.
 
Käytiin tänään napatarkastuksessa. Vielä oli vähän sientä jäljellä. Hoito uusittiin ja ensi viikolla taas uusi tarkastus. Th punnitsi likan myös kun pyysin ja tsadaa: ollaan yli 3 kiloisia! :happy093Likka edelleen menee 200g viikossa tahtiin, hyvin siis syö :)
 
Täälläkin käyty neuvolassa ja painoa oli täälläkin tullu 200g viikossa. :) Pikkunen on kasvanut 1,6cm syntymästä ja pää kasvanut saman verran. Navassa jokin valkonen juttu mikä mielestäni näyttää rustolta ja neuvolassa sanottiin ettei ne oikeen tiedä mikä se on mutta veikkas sientä. Näillä mennään. :)
 
Meillä oli tänään kolmas neuvola ja kahdessa viikossa tullut yli 600g painoa! :) jee! Vain sentti pituutta mutta eipä mun tytöistä mitään hujoppeja tule niin ei myöskään senttejä kovin nopealla tahdilla tuu.. :) täälläkin päästiin kolmen kilon yli , nyt 3280g!
Asiat oli niin mallillaan että seuraava kerta vasta kuukauden päästä! Ja se onkin sitten vauvan lääkäri kerta!
 
Eka neuvola käyty,en saanut kotikäyntiä kun pyhät sotkee ja oma terkka lomalla...olipahan työ päästä aamulla liikkeelle ajoissa vauvan kanssa!
Kaikki muuten hyvin mutta tytön paino oli edelleen laskenut vaikka on kokoajan tissillä ja maitoa tulee paljon! ? Synt.paino oli 3990 ja nyt viikon ikäisenä vain 3500? Kauhea huoli pikkuisesta ..
Huomenna heti uusi painokontrolli
 
Voi ei Eevis4, varmasti huoli on kova mutta jospa paino kääntys pian nousuun! Paljonko vauvalla on nyt ikää? Pulautteleeko paljon?
 
Meillä myös pyhien vuoksi kotikäynti vaihtui vastaanottokäyntiin. Onneksi pakkaset on hellittäneet ja oli jopa asteen plussan puolella. Nyt neiti on 9vrk ikäinen ja syntymäpaino on ylitetty 10 grammalla (4320g)! Tyttö on taitava syömään ja multa tulee maitoa hyvin. Vähän oon pumpannut jo jääkaappiin hätävaramaitoa. Napatynkä on ihan irtoamaisillaan ja hyi että se on ällöttävä.
 
Eevis, voi harmi, onpa hurja lasku. Miten voi laskea noin, jos maitoa tulee ja tyttö syö usein?! Onpas kurjaa.
 
Onpa eevis erikoista ja harmillista.
Voisiko olla että imuote on huono ja ei saa imettyä maitoa tehokkaasti? Nukahteleeko rinnalle? Nieleekö kunnolla ja tiheästi? Koska jos maitoa tulee hyvin, niin vauvan
ei pitäisi asustaa tissillä..
Imetystuesta voisi kysäistä. Neuvolassa tietävät yllättävän vähän.
Toivottavasti tilanne pian korjaantuu!! Kamalaa jos pitää syömisestä ja kasvusta stressata :(
 
No niinpä, tyttö kyllä nukahtelee tissille usein ja syötöt jää välillä lyhyiksi, yöllä oltiin molemmat nukahdettu ja heräsin ihan valtavasta maitolammikosta, joten tavaraa kyllä tulee! Ei pulauttele juuri ollenkaan ja ikää on nyt viikko. Annettiin tänään pullosta kokeeksi maitoa että nähtäis paljonko menee nii likka söi 120 ml, et mä en kyl tosiaan tajua miten se paino noin voi laskea!
Toivottavasti nyt lähtis nousuun eikä tarvis tästä alkaa stressaamaan!
 
Pullosta yleensä syövät puolet enemmän kuin tissistä. Just sain imetystuesta ohjeeksi, ettei tissivauvalle saisi pullosta kerralla antaa kuin 50-90ml ja sekin tahdistetusti. Ettei turhaan veny vatsalaukku.
Jos imuote on väärä, vauva ei saa tarpeeksi maitoa rinnasta, koska ei jaksa imeä tarpeeksi pitkään.
Tsekkaapa huvikseen se fb-ryhmä imetyksen tuki ry. Siellä on koulutetut ihmiset vastaamassa. Ajattelin vaan ettei menisi tein imetys mönkään, jos onkin ihan pikkujutusta kyse ❤️
 
Meillä oli tänään kotikäynti. Pojalla ikää viikko ja paino ainakin noussut hyvin. Syntymäpaino oli 3515 ja tänään 3480 g. Kotiutuessa oli muistaakseni 3208g.

Terkkari poisti samalla tikit mun sektiohaavasta.
 
Käytiin tänään uudestaan puntarilla ja painoa tullut 100 g eilisestä lisää! :) Ollaan nyt annettu tissin päälle se 20 ml lisämaitoa,onneksi mun omaa kuitenkin, ja näyttäs olevan tyytyväisempi vauva. Juttelin tästä neuvolassa ja päädyttiin siihen että vauva on laiska imemään tissistä, pitäs saada kaikki mulle äkkiä heti! Meinasivat että kuhan en nyt luovuta niin oppii kyllä ajan kanssa . Imuote tarkistettiin eilen ja se näyttäs olevan kunnossa.
Itse olen helpottunut ettei ainakaan vika ole vauvan suolistossa , ja ruoka imeytyy kuitenkin. Lopulta mulle ihan sama mistä se laps syö kunhan syö ja kasvaa normaalisti!:) Käyn kuitenkin vielä tsekkaamassa sen fb ryhmän jos sieltä jotain vinkkiä sais.
 
Takaisin
Top