Vauvan Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mites ootteko saanu noita rota rokotteita lääkärineuvola käynnillä? Meillä huomenna lääkärineuvola ja poitsu saa rotarokotteen siinä samalla.

Eilen käytiin poitsun kanssa lääkärineuvolassa. Kaikki oli ok, maito ainakin maistanut mittauksien perusteella! :Heartblue
Paino 3920 g ( syntymäpaino 2885g), pituus 52,7 (47,3cm) ja päänympärys 38,1cm ( 35cm). Painoa oli tullut 2 viikon aikana melkein kilo, olin tosi ihmeissäni. Mutta on sen kyllä oikeastaan huomannutkin, että raskaampi kaveri kannettavana ja jotkut vaatteet on nyt jääneet pieniksi.
Pikkuisen tuli itkua väännettyä lääkärin vastaanotolla, piti sitten tissi kaivaa esille ja rauhoittaa pikkuista. Niin ja tais ne pissatkin tulla tehtyä siihen hoitopöydällekin nätisti. :p

Meillä tyttö reilu kuukauden ikäinen ja paino himpan alle 4kg ja pituus 53cm. Sanoivat, että painoa pitäisi olla enemmän pituuteen nähden. Noh mitä oon nyt tätä ketjua lukenut, niin ihan normaalinkokoiselta tuo vaikuttaa...

Jospa siihen Noora vaikuttaa se syntymäpainon ja -pituuden suhde. Onko pituutta tullut suhteessa painoon reippaammin? Ja ei kannata niin välittää, jos lapsi kasvaa sekä pituutta että painoa eikä mitenkään erityisen hidasta kummankaan kehitys ole. Jotkut terkkarit/lääkärit varmaan herkemmin huomauttelee ja toiset sanoo vasta kun tilanne on graavi.

Niin no tuota en ajatellu, mitä sanoit Hulina. Syntymäpaino oli 3390g ja pituus 48cm. Painoo on kuitenkii tullu yli 600g syntymäpainoon ja pituutta 5cm syntymästä.

1 kk neuvola takana, pituutta oli tullut lisää yli 3 cm ja painoa yli 1Kg verratuna sairaalasta lähtöpainoon!!! Jeih!Niin monta kertaa kuin olen huolissani että saako hän maitoa tarpeeksi tai nouseeko paino, että kyllä helpotti :love7

Me mennään huomenna Elmiinan kanssa fysioterapeutille. Huomasin tuossa viime viikolla, että hän vetää päätä kovasti vasemmalle. Ja tähän liittyy sitten myös kevyt vartalon mutkautuminen banaaniksi. Tuskin tuolla mitään vikaa tai hätää on, kyllä hänet on niiiiiin moni lääkäri jo tässä tutkinut, että varmaan joku olisi kiinnittänyt huomiota, mutta nopeasti nuo lihasjututkin muuttuu pysyviksi ja alkavat haitata, niin mukava käydä näytillä jo nyt varhaisessa vaiheessa.

Eipä löytänyt fysioterapeutti vikaa tytöstä vaikka vähän huolissaan olikin ensi minuuttien jälkeen. Pää kun kenotti vasemmalle niin kovin, että seuraavaksi olisi varmaan jo kääntynyt taaksepäin, jos ei olisi ollut turvakaukalon reuna siinä vastassa.. Alkuun pää ei myöskään juurikaan kääntynyt oikealle, tai siis ihan huomattavan paljon vähemmän. Tilanteen siinä edetessä kääntyminen tasapainottui ja koska tyttö on muutenkin ihan suora, ei jatkotoimenpiteitä tarvita. Jes!

Tänään oli 2kk neuvola. Likka oli sitten päättänyt hämmästyttää terveydenhoitajan kasvamalla kuukaudessa melkein 6cm, eli nyt pituus 56cm (mittasi kaksi kertaa varmistaakseen tuloksen:) ) ja painoakin tullut hienosti, nyt 4220g (1kk 3340g). Tosin edelleen alakäyrillä mennään, mutta siitä viis kun likka kasvaa omaa tahtia. Nukkuma-asentoon pitää nyt kiinnittää huomiota kun katselee mielellään vasemmalle, eikä oikeen kääntäis päätä oikealle. Johtunee siitä, että oli vatsassa aina vasemmalla kyljellä ja tapa jäänyt. Nyt pitäis nukutella oikealla kyljellä ja mun pidellä oikealla kädellä, ettei pääse katselemaan pelkästään vasemmalle. Muuten kaikki ok, Rota-rokotteen sai tänään, ei sitä ihan mielellään syönyt kun ei ime tuttipulloa eikä tuttia, niin jouduttiin vähän pitään suuta kiinni, että nielasi edes osan, osa tuli suupielistä pois.

me oltiin tänään lastenpolilla kun tytöllä on sellainen hassu näpy tossa oikean korvan edessä ja se pitäisi nipsasta siitä pois. No luulin että se otetaan ihan paikallispuudutuksessa mutta eihän se nyt niin helppoa voinut olla,tyttö pitää nukuttaa!!!Kirurgi perusteli sen sillä että siellä saattaa olla rusto ja verisuonia sisällä tai jopa hermoja ja siksi pitää leikata nukutuksessa.Tuntuu ihan naurettavalta kun kyseessä on muutaman millin kokoinen nahkauloke?!:grumpy: no,kai ne tietää parhaiten,mut mä olin ajatellut et se poistetaan tänään ja nyt sanottiin että pitää olla vähintään puolivuotias,pyh ja pah!Harmittaa:sour: niin ja sit pieneltä otettiin ekg ja verinäyte valtimosta kun tytön isällä on perinnöllinen sydänvika,voi että miten pahalta tuntui katsoa kun pistivät neulan pieneen suoneen ja laps huutaa kuin hyeena :sad001 nyt sitten toivotaan parasta ettei typy olisi perinyt tätä sydänvikaa,se kun puhkeaa vasta murrosiässä joten nyt sydän näyttää ihan normaalilta terveeltä syämeltä,vain verikokeella voi selvittää onko geeninkantaja.

Kävin tänään itse lopputarkastuksessa ja jouduin ottaa pojan mukaan, koska isä oli töissä. Kävin sitte omatoimipisteessä huvikseni punnitsemassa pojan ja paino oli 6120g! Vaatteet päällä tosin, mutta yli 6kg toi joka tapauksessa painaa. Tämä tarkoittaa sitä että sairaalan lähtöpaino on lähes tuplaantunut (3060g)! Ikää 2kk nyt. Huhhuh! Täytyy kyllä taputtaa itseä olkapäälle kun täysimetyksellä tällaiseen tulokseen on päästy:happy093

Eilen käytiin Hilman kans 2kk neuvolassa. Kovasti sai kehuja :) mitat nyt 60,4cm (synt. 50cm) ja 6800g (synt.3975g). Eli hienosti tyttö kasvaa, täysimetyksellä. :) Rotaviruksen ekan osan sai myös ja hienosti otti sen. Kuukauen päästä sitte ekat pistettävät, kuinkahan äiti sen kestää :(

Takaisin