Vauvan Neuvola

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä oli tänään neuvolalääkäri. Piti olla vasta ensi vuonna, mutta sitä aikaistettiin lääkärin takia. Kaikki tytöllä hyvin. Painoa tullut hienosti, nyt 3340g, pituus 50,5 cm ja pipo 35,3cm. Ei oikeastaan viisastuttu reissusta hirveästi. Lääkäri suositteli, että annan tissiä aina kun likka sitä pyytää ja niinhän mä olen tehnytkin (nimim. maitobaari auki 24/7), kyseli olenko muistanut itse levätä, myönsin että liian vähän siihen nähden kuinka paljon likan kanssa valvotaan. Likka ei tykännyt yhtään kun lääkäri kokeili lonkat ja kusas lääkärin kengille tutkimusten lopuksi :grin
 
1kk neuvola oli tänään. Likka on jo 4220g! Herrajumala! Yli kilo tullu kuukaudessa. :D ajattelinki silti että hän on kasvanu hirveesti. :D muutenki kaikki oli hyvin. Kaulaan tarttee alkaa laittaa talkkia kun tuo ei oikeen oo yhteistyöhalunen ja piilottelee aina yhtä poimua multa niin en saa sieltä kunnolla pestyä. Pituuttaki oli tullu 3,5cm syntymästä. Iso tyttö ♡
 
2vk neuvola tänään: 4440g ja 55cm. Syntymäpainoon plussaa 130g! Tyttö syö hyvin. :) Napasientä ihan navan pohjalla. Saatiin sitä metyliini-mitä-lie mukaan neuvolasta ja sitä pitäisi kerran päivässä laittaa.
 
Meillä neiti on tänään 6vrk:n ikäinen ja neuvolan täti kävi opiskelijansa kanssa kotikäynnillä. Opiskelija oli kyllä niin totista sorttia ja tuima, että ihan tuli sellainen olo, että osaankohan minä mitään oikein tehdäkään?!?!

No, oikeastaan ainut kiinnostava asia oli paino, joka olikin jonkin verran nyt viikonlopun aikana noussut, mutta enemmänkin olisi voinut. Perjantaina siis kotiinlähtöpaino oli 3338g ja nyt 3365g, kolmessa päivässä siis lisinyt 29g... Syntymäpainoon on matkaa vielä 100g ja se viikko nyt sitten aikaa sitä tavoitella.
 
Vajaa viikko sitten oli kotikäynti kun neiti oli 9 pv vanha. Tällöin paino 4820g:D Iso likka. Taitaa jäädä imsevimsen vaipat pian pieniksi...
 
Meille tulee neuvolantäti huomenna käymään kun vauva on 6vrk vanha. Ilmeisesti paino katsotaan silloin,mutta mitä muuta tällä kotikäynnillä katsotaan.
Annettiinko teille sairaalasta lähtiessä ohjeita keltaisuuden varalle? Meillä sairaalassa bilirubiini oli ok mutta nyt vauva näyttää omaan silmään hiukan keltaiselta. Uskallanko odottaa huomista kun neuvolantäti tulee vai täytyykö sairaalaan mennä näytille varuiksi?
Neiti kuitenkin kakkaa, pissaa ja syö normaalisti mutta nukkuu ehkä hiukan enemmän kuin edellisinä päivinä.
 
Se bilirubiini on korkeimmillaan just 4-5 vrk ikäisellä, et ihan normaalia jos vaikuttaa keltasemmalta. Mä ainaki uskaltaisin seurata jos kerta jaksaa syyä hyvin. Jos menee niin väsyneeksi ettei kunnolla syö ja pissaa ja kakkaa, niin sitte soittaisin johonki mut muuten seutaisin kyllä kotona.
 
Meilläki oli eilen eka neuvola 11vrk ikäisenä. Painoa oli tullu synttmäpainoon 130g lisää. Heijasteet ok. Eipä siinä tainnu muuta tarkstuksia ollakaan... Ei saatu kotikäyntiaikaa oman th:n kans enää pyhien takia, joten käytiin neuvolassa. Saatiin se libero-laukku lahjaksi ja th kyseli vointeja ja mielialaa ja synnytyskokemusta... Nopsa käynti:)
 
Meillä kävi nyt neuvolantäti ja ei kuulemma tarvitse huolestua ihon keltaisuudesta, koska tyttö syö,kakkaa ja pissaa. Oltiin menty hiukan yli syntymäpainon eli ei tarvitse miettiä saako vauva tarpeeksi maitoa.
Tarkistettiin myös imuotetta ja kuulemma näyttää olevan kunnossa eikä nyt kyllä sattunutkaan yhtään niinkuin yleensä. Äsken imetin toiveikkaana sitten toisesta tissistä ja turhaan taas iloitsin, koska nyt on taas nänni rikki. Taitaa meidän tyttö olla tässä asiassa vain vieraskorea :oops:
 
Meille tuli neuvolatäti Maanantaina kotiin käymään, viikko siis synnytyksestä.
Tyttö oli kotiutumis päivästä (neljän päivän sisällä) kasvanut 150g, kun minimi vaatimus olisi kuulemma ollut 80g. Siis hienosti tullut painoa, ja taitaa siis ainakin maitotuotanto toimia. Kaikki kyllä hyvin tytöllä ja napa tynkäkin tässä lähti, nyt ei sitäkään tarvitse putsailla.

Ensi viikon Maanantaina olisi sitten ensimmäinen neuvola itse neuvolassa. Toivottavasti otetaan jo pituus mittaa kun tuntuu, että tyttö on kasvanut pituuttakin jo. <3
 
Me käytiin tänään tokalla neuvolakäynnillä. Poika oli kasvanut viikossa 420 grammaa! Hyvin on kyllä syönytkin viime aikoina. :hungry: Pituuttakin oli tullut neljä senttiä syntymästä eli parissa viikossa. Saattoi olla mittausvirhekin kyllä.. Jotain senttejä on kyllä tullut, kun ekat vaatteetkin alkaa pian jäädä pieniksi..
 
Meillä oli tänään neuvolakäynti ja onneksi omalla terveydenhoitajalla!
Paino oli onneksi lähtenyt nousuun, ja oli nyt 3880 eli vielä jäätiin n.100g syntymäpainosta ja ikää on nyt se 16 vrk. 1,5 cm oli kasvanut pituutta. Nyt sitten tarkkaillaan maitomäärää että paljonko syö vuorokaudessa ja ens viikolla uus punnitus :sad001 ahdistaa vähän kun en ole ennen joutunut tällaisia miettiä vaan pojat on kasvanut aina yläkäyrillä. No nyt on tyttö sitten selkeästi erilainen tapaus.
Juteltiin myös mun imetysongelmasta ja terkka suositteli soittamaan Hyvinkään sairaalan imetyspolille huomenna josko he osaisivat neuvoa miten tyttö saatais takas rintaruokintaan, maitoakin heruu nyt ihan hyvin..
 
Meillä oli eilen terkan kotikäynti. Syntymäpaino 3675kg, sairaalasta lähtiessä viikko sitten 3500kg ja eilen typy painoi 3915kg. Hyvin siis kasvaa, vaikken imetäkkään ja aika laiskasti jaksan pumpatakkin. Ja terkka sano että ku nuin hyvin on painoo niin sais vaunuilut alottaa, jos ei ole pakkasta liikaa.
 
Me kans käytiin tänään 1kk neuvolassa. Tyttö kasvaa hienosti ja meilläki tota rintaraivoamista lukuunottamatta kaikki hyvin. :)

Syntymäpaino 3975g, viikon ikäisenä 4200g ja nyt 5200g. Eli kolmessa viikossa +1kg.

Syntymäpituus 50cm, nyt 55cm.

Maito siis maistuu ja riittää hyvin! ❤️
 
Siitzu, millai märehtii? Mietin vaan että onkohan se tota samaa mitä oon huomannu että meen likka on alkanu tekee. Pulautellu enemmän tässä viimeaikoina myös.
 
Meillä oli painokontrolli tänään. Ei syytä huoleen, paino oli noussut 145g neljässä vuorokaudessa ja nyt ollaan noin 45grammaa yli syntymäpainon.
Saatiin terkkarilta maanantaille aika lääkärille, joka saa katsoa ja ottaa kantaa Elmiinan kireään kielijänteeseen. Melko varma olen, että se aiheuttaa ongelmaa meillä tuohon imetykseen ja terkkari oli kertomieni juttujen myötä kevyesti samaa mieltä, että ongelmat todennäköisesti johtunevat enimmäkseen kielestä. No, maanantaina tiedetään taas ehkä enemmän.
 
Takaisin
Top